Snickers må nesten snakke for seg selv..,
Du var tidlig ute i tråden og utdypet hans påstander, men jeg har full forståelse for at sakføreren nå ønsker å trekke seg fra saken.
Jeg synes det hadde vært interessant med en litt mer åpen og undrende tilnærming. Som Snickers avslutter med, når forskjellen oppleves som natt og dag, er det ikke snodig at det da er umulig å høre i en blindtest? Hvordan kan det ha seg?
At folk bruker store ord om små forskjeller er ikke noe nytt. Dette er noe vi vi fint kan forholde oss til. HFS-medlemmene er ikke så dumme som du og Snickers-is skal ha det til.
Det fine med ABX-metodikken er at dess flere observasjoner, jo høyere sannsynlighet. Problemet er imidlertid at metoden er
uegnet til lytting, fordi mange, kjappe svitsjinger frem og tilbake får alt til å låte likt. Derfor er blindtesting mye (mis)brukt av de som ønsker et nullresultat. Feks utvikleren av lossy compression codec som brukte blindtesting til å «bevise» at hans algoritme låt like bra som CD. (Jeg har postet om dette før. Finner ikke linken i farta). Eller når NRK skal lage underholdning av at
Helstrøm ikke klarer å skille rødvin fra hvitvin.
Utviklet i samarbeid med Snickers-is" er noe man har diktet opp her på sentralen.
OK. Han er ellers en kunnskapsrik teoretiker som har hjuplet flere her inne på HFS, så det er jo positivt.
Hvis jeg hadde tatt lett på DAC og forsterkerkvaliteter hadde jeg ikke benyttet Hypex.
Nja, jeg kjøper ikke den helt. Sannheten er vel at du som småskala produsent er tvunget til å kjøpe hyllevare. Kan hende er Hypex best i denne kategorien, det har jeg ikke forsket på. Men ser man på store produsenter som KEF, som lager store serier på flere tusen apparater, så har de ressurser til å utvikle egne forsterkerløsninger. Feks bruker de i kl AB-forsterkere i diskanten på sine dyrere aktive modeller LS50/60 Wireless. Det er bare billigmodellen LSX som bruker klasse D både i bass og diskant, slik som du gjør.
DAC-utviklingen stopper nok aldri, men de var transparente lenge før 2019.
Ah, det har vi ordet jeg elsker å hate; «
Transparent» liksom.
Jeg husker dette dukket opp her på HFS tilbake i 2009,
i forbindelse med Benchmark DAC1. Det var
@Valentino som red den hesten hardt, med støtte fra The Usual Suspects (
@KJ, Vredensgnag, Nb, m.fl.) Jeg anbefaler alle å lese den tråden. I hvertfall 1. side. Gjennomgangsmelodien var at DAC1 var transparent, og med mindre man kom opp med en ABX-test som beviste det motsatte, ble man gjort til latter. Jeg (og noen andre) prøvde fånyttes å få frem at den sikkert var god, men at utviklingen tross alt gikk sin gang. Men nei da, vi ble forsøkt latterliggjort.
Så skjedde det noe interessant: 5 år senere, i 2014, kom det en ny Benchmark DAC2, som låt mye bedre! og det var alle enige i, inkludert Benchmark selv. Et
samstemt kritikerkorps meldte om renere og klarere lyd.
3 år senere kom selvsagt
Benchmark DAC3, med enda bedre måledata og (litt) bedre lyd.
Som leseren kanskje skjønner, så var 2009-påstanden om «Transparent» lyd forhastet. DBX-argumentet likeså. Dette med «Transparent» lyd er strengt tatt bare piss. Utviklingen går sin gang og ALT utstyret blir bedre/billigere. Vil man ikke erkjenne dette nå, så ser man det uansett i ettertid. Men du
@SigbergAudio må gjerne stikke hodet i sanden og tro at utviklingen har stoppet opp.
Grunnen til at jeg deltar i denne og andre tråder er fordi jeg synes det er interessante tema. Det er mulig å være entusiast, person og bransjeaktør samtidig.
Nja. Det er nok vanskelig å trekke selgeren ut av entusiasten, når man er avhenging av neste salg for å betale strømregninga. Dette var litt på fleip, men fra spøk til alvor: Du er sikkert en redelig kar, men jeg har observert at utviklere og produsenter på en måte blir det de jobber med. Utgangspunktet er at Hifi-entusiasten er litt konservativ. Sitter der med sitt passive anlegg og husalteret fylt opp med kabler, DAC, forsterker, etc. Så kommer du inn med dine kompakte alt-i-ett høyttalere. De er kostbare, men så sparer kunden penger på alt tilbehøret. Bare å legge kabler, tweaks og komponenter ut på bruktbørsen. Dette er jo kjente salgsargumenter for aktive høyttalere. Jeg tror nok du er blitt farget av dette, og etterhvert utviklet et (forenklet) syn på tweaks og slikt.