Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Gratulerer med et flott produkt. Jeg er så fornøyd med Topping. Kan sikkert koble ut MQA på denne også ? Det er jo blitt det '' forbudte'' hvis en er så uheldig å ha Tidal og MQA. Veit snart ikke hva en skal tru 🙂 Kan stille av MQA i Tidal også. De forvrengningsfri data og lave støynivå, har gjort lydmessig forskjell på gode live innspillinger og enkelte klassiske innspillinger som også er analoge. Jeg kjører min D90 som DAC, og har ikke prøvd den som preamp ennå. Den gir et kraftg bassnivå, som er ennå mere merkbart iforhold til de andre dakkene jeg har.
    Det har også vært sagt at type ship som har blitt brukt, har forskjellig lydsignatur. Denne D70s skal være ennå bedre enn D90, da den er toppmodellen nå. Kan hende det kommer en ny oppgradert D90.
    Jeg oppgradert me butikkdriveren ! Har USB Topping lydutgang på Qobuz også. ASIO buffer lyser opp hær!

    Topping & Qobuz.jpg

    Her ser dere at ASIO Buffer lyser opp m. Topping lydutgang. Innstilling mellom 24/96kHz og 24/192kHZ merkes ikke jeg noe forskjell på lydmessig, men det påvirker minnet når en slår over til 24/192kHz med litt hakking. Jeg har ikke noe høyt minne på lapptoppen, da den har blitt eldre 🙂 Må slå av allt som stjeler minne. Veldig god innspilling denne Muddy Waters Folksinger. Det er bedre topp og ''smekk'' på Qobuz enn Tidal. Høres ut som Tidal demper ned noe. Har også Roon, men kan ennå ikke si noe om forskjell på Qobuz vs Roon/Qobuz. Helt ny og uerfaren med disse to plattformene!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror ikke MQA rent teknisk er problematisk, men det representerer en svært marginal og helt unødvendig mulighet for å komprimere filene, og i realiteten blir det en slags rettighetstilknytning til Meridian som ikke tjener noen andre enn Meridian. Så rent politisk burde vi velge tjenester som ikke støtter seg til MQA.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Denne D70s skal være ennå bedre enn D90, da den er toppmodellen nå. Kan hende det kommer en ny oppgradert D90.
    Den er vel "toppmodellen" nå fordi AKM fabrikken som leverte D90 chipene brant ned, og Topping måtte stoppe produksjonen av D90 pga manglende deler. På papiret "måler" D90 fortsatt bedre enn D70S.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    begge har AKM, også en sinad på -120db. bare mikro forskjeller på de.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    begge har AKM, også en sinad på -120db. bare mikro forskjeller på de.
    D90 sin brikke AK4499 (4 - kanals ) lages på fabrikken som brant ned. D70s har to stk AK4497 (2 - kanals ) som lages et annet sted. Det er vel bare det berømte håret som skiller de på data. Mikronivå som du sier.

    Dr.E

    1619623224540.png
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Jeg tror vi kan senke skuldrene. Den dyrere RME ADI2 bruker 4493...
    Helt klart. På tur på toppen av SINADfjellet. Og ellers alt som er gøy ! Uten tungetale og sjamanisme. Og til en pris som er mer enn hyggelig !

    Dr.E

    1619629303728.png
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Blir iallefall ikke mindre fornøyd med D90MQA etterhvert som tiden går. Den gjør ikke noe galt med lyden, og prøver seg heller ikke på imponator effekter som blir avslørt når man blir godt kjent med produkter.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    TRUR kanskje 4499 kan være ein del betre enn 4497 på bass!? For 4499 vart vel sagt å tukte ESS sine grommaste dac-chips på topp/mid, og være jevnbyrdige i bassen - tatt fritt etter hukommelsen. Det gjorde ikkje 4497.

    Men i dobbel konfigurasjon, overgår 4497 jo ein 4499 - når det gjeld SINAD i alle fall.

    Eg er uansett svært nøgd med min D70S! 😊

    Mvh Arild 😊
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    TRUR kanskje 4499 kan være ein del betre enn 4497 på bass!? For 4499 vart vel sagt å tukte ESS sine grommaste dac-chips på topp/mid, og være jevnbyrdige i bassen - tatt fritt etter hukommelsen. Det gjorde ikkje 4497.

    Men i dobbel konfigurasjon, overgår 4497 jo ein 4499 - når det gjeld SINAD i alle fall.

    Eg er uansett svært nøgd med min D70S! 😊

    Mvh Arild 😊
    Mener jeg las tidliger en plass at 4497 var nyere og minst like god.. Men husker ikke helt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Mener 4497 kom før 4499.

    Men når folk begynner å diskutere hvor god bass det er i to ulike moderne high end DAC-chiper er det litt på Ted Denney-nivå IMO.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har hatt begge, D90 har en litt annen lydsignatur enn AKM har pleid å ha. D90 er litt skarpere i lyden og har merkbart mer bass enn D70. Den dac,n som imponerer meg mest i daglig bruk er D30 Pro med 4 x CS43198. Den virker på meg pefekt balansert i lyden uten skarpe kanter og litt mindre bass enn D90. Lettere å følge helheten i musikken uten å henge seg opp i detaljer.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Also note, the AKM 4499 is an entirely new design approach for AKM, and it should not be lumped in with the previous gen chips (4490, 4493, 4497). The 4499 uses a switched resistor conversion scheme, rather than the switched capacitor approach used in other AKM chips, and the 4499 has current output, which requires an I/V stage, instead of the voltage output used on previous AKM chips. Current output is an advantage, as long as the DAC designer is capable enough to design a really good I/V stage (voltage output chips make the design implementation easier).
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tør jeg vedde en femmer på at forskjeller i bass handler om forskjeller i lydnivå? Ja, jeg tør det. 😁
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mener 4497 kom før 4499.

    Men når folk begynner å diskutere hvor god bass det er i to ulike moderne high end DAC-chiper er det litt på Ted Denney-nivå IMO.
    Åja.. Var sikkert noen andre jeg las om da.

    Hehe.. Det er jo mer inni boksene ja, enn en chip. 😊
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kan anbefale å ikke fjerne BT. Veldig grei til å styre lyden på dagligdags bruk fra PC og radio feks, stereoanlegget er mye bedre å høre på enn PC og klokkeradio. Her trengs det ærlig talt ikke best mulig kvalitet med Hairess, MQA og hva vet vel jeg hva som finnes av lugubre innstillinger 🤭😊
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bruker ett program på iPhone som heter Noise Exposure. Får mer bass på D90 selv når jeg la den ett par db under D70 og D30 Pro.

    Bruk heller 5 kroningen på noe fornuftig som f.eks. 1 desiliter Hansa Pils🍺
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg nevnte 23 mars har jeg kjøpt meg en Topping MX3 her fra Hifisentralen, og Høvdingen imponerte stort med god og nøktern informasjon i forkant, og en absurd rask håndering av ordren når jeg først bestemte meg for å bestille. Tommel opp!

    Jeg har nå brukt denne bittelille søte tassen i ca 6 uker nå, og tenkte å gi et par kommentarer til andre som evt kan være interessert.
    Produktet er jo så billig at det er vanskelig å skrive en vanlig kritisk hifi-komponent-test når man får et produkt som i praksis er et komplett anlegg (eks høyttalere) solgt fra norsk forhandler, inkludert norsk moms til under 1500 kroner.
    Dette er litt sånn at man får alt, og betaler ingenting. Og med de forutsetningene er det jo helt naturlig at det er et par ulemper som man vanligvis ikke vil snakke om siden det er urimelig å dra frem dette.
    Jeg velger allikevel å ta med dette, siden hele resten av internett ser ut til å være proppfullt av alt det kule med denne enheten.

    Først og fremst: Denne enheten gjør _akkurat_ hva jeg håpet den kunne gjøre for meg, og fremstår som det perfekte alternativet til et billig og ekstremt fleksibelt skrivebordsanlegg til hjemmekontoret.

    Oppgaver som skal løses:
    Jeg hadde tidligere et par Dali Lektor 1 som stod kobla opp på en Sonos Amp på hjemmekontoret. Dette var ikke helt ideelt, for det ble litt knot da jeg begynte å jobbe hjemmefra og skulle veksle mellom ulike datamaskiner.
    I en lang periode brukte jeg analog ut fra privatpcen min inn til sonos ampen, samt at jeg hadde et sett hodetelefoner koblet til pcen, i tillegg til et annet sett hodetelefoner koblet til en ekstern liten hodetelefonforsterker på jobb-pcen. Men det føltes litt kløn.
    Jeg ønsket meg derfor en enhet som kunne fungere som et eksternt lydkort, drive hodetelefoner og høyttalerne mine uten problemer, samt være tilkoblet flere pcer uten å måtte manuelt plugge frem og tilbake.

    Etter at jeg gikk over til Bluesound, så tenkte jeg på om jeg skulle kjøpe deres forsterkeralternativ. Men den kosta åtte og et halvt tusen kroner. Kun for at jeg skulle få lyd på kontoret.
    Jeg kunne jo heller bare droppa høyttalere helt, og kun kjøre hodetelefoner. Det ville gitt meg penger INN på konto istedenfor. Men å ha mulighet til åpen lyd var fremdeles fristende.

    Så kommer Topping MX3 vandrende som alternativ, og presenterer en løsning som kan gjøre ALT, utenom å koble seg til Bluesound-nettverket mitt. Men det var egentlig ikke så viktig, for når jeg sitter på kontoret så kan jeg jo like gjerne hente lyd fra den pcen jeg uansett jobber fra, så jeg bestemte meg for at det var noe jeg kunne akseptere.

    Men denne dingsen gjør alt annet jeg kunne ønske meg. Og er sånn sett fullstendig korrekt produkt for meg. Takk til Topping, dette er virkelig en problemløser!

    Men hva er ikke helt perfekt?
    OK, jeg skal innrømme at den spiller litt tynt, og at de førti wattene den påstår å kunne dytte ut, må være en grov overdrivelse. Men samtidig er dette ikke noe problem for mitt bruk. Jeg sitter med en kort armlengdes avstand til høyttaler mine og trenger ikke voldsomt mye krefter. Det den kan levere holder i massevis.
    Og det at den kan være litt tynn i spillestilen er ikke et problem. Den bar er sånn, og etter de første to dagene tenkte jeg ikke mer over dette. Jeg kunne nok fått litt mer tyngde og autoritet, men seriøst: Hvem er det jeg prøver å lure. De bittesmå Lektor1 høyttalerne mine er jo ikke akkurat noen voldsomme beist de heller, og de spilte jo ikke så ekstremt med Sonosen heller for å si det pent. Der hadde jeg faktisk på loudness.
    Dette er med andre ord helt innafor. Men som den i enkelte tester blir omtalt som, så blir nok dette i minste laget for et oppsett med en TV stue eller noe tilsvarende. Med mindre man ikke setter så høye krav. Det vil jo funke.
    Hodetelefonforsterkeren er helt ok. men den har ikke så mye kraft den heller. Merker jeg skrur opp ganske langt når jeg bruker HiFiMan HE400i 2020 som ikke har allverdens med effektivitet, men som strengt talt ikke er _tunge_ å drive.
    Allikevel er jeg aldri innenfor noe område hvor det føles som at den ikke strekker til. Men jeg ville nok ikke kobla på noen 600 ohms hodetelefoner her , for å si det slik.
    Med andre ord: godkjent her også! Den andre hodetelefonforsterkeren min har ikke vært kobla til igjen etter at jeg satte opp MX3.

    Det som kan ta litt tid å venne seg til, er den sinnsykt hastighetsfølsomme volumkontrollen. Den er ganske drøy, og krever litt tilvenning. Skal lite til for å skru ned 30db i en jafs om man er litt kjapp i bevegelsene. Men dette er ikke noe problem etter litt tilvenning. Men ikke et veldig egnet for barn eller andre med lite finmotorikk. Da bør fjernkontrollen brukes.

    Apropos fjernkontroll: Slik jeg bruker MX3 har jeg alltid hodetelefoner koblet til, og bruker "mode" knappen på fjernkontrollen som veksler mellom om lyd sendes ut til hodetelefoner, høyttalere eller til begge samtidig. For meg hadde det vært praktisk om det fantes en knapp på kabinettet for dette, for det er nå den eneste grunnen til at jeg må ha fjernkontrollen tilgjengelig etter at jeg satte opp enheten slik jeg ville ha den.
    Dette er vel å merke ikke noe som fremstår som særlig relevant for folk flest som ikke bruker den på samme måte som meg, så ikke ta dette som kritikk, men det kan være verdt å vite.
    Om jeg hadde rota bort fjernkontrollen er det vanlig funksjon ved å plugge hodetelefoner ut og inn som veksler mellom at signalet sendes til høyttalere eller til hodetelefoner.
    Hodetelefonutgangen er bare en minijack som fremstår som litt spinkel, så jeg kommer ikke til å herje mer med den enn høyst nødvendig. Men derfor er det jo også veldig greit å bare kunne ha de plugget i til enhver tid uansett om jeg bruker de eller ikke.

    Det siste punktet som kan være praktisk æ være klar over , er at om man har synka den opp mot en bluetoothenhet så bør man slå av automatisk linjeinngangsvelger og automatisk av/på. Ellers vil telefonen din (om det er den du har koblet til) slå på forsterkeren hele tiden og koble telefonlyd over til denne, når ingen andre kilder står på samtidig og overstyrer.
    Om du velger å gjøre dette manuelt er det ikke noe problem, men jeg syntes autoswitchingen var så praktisk at jeg heller valgte å droppe telefonoppkobling totalt, så slapp jeg overraskelser.

    Igjen, dette er et sykt bra kjøp, og jeg klarer ikke se for meg hvordan man kan klare å dytte mer verdi inn i en boks for så lav pris.
    Produktet har som sagt sine begrensinger, men for meg og mitt bruk er dette rett og slett akkurat hva jeg trenger.

    Konklusjon: Anbefales, med forbehold om at du ikke forventer det umulige.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må vel nesten kalle meg en venn av Topping. Ha brukt E30/L30 stacket en stund nå og har ingen ting å utsette på hverken lyd- eller byggekvalitet.
    Fikk det over meg at jeg hadde lyst til å prøve balansert fra A til Å i headfi riggen, så første steg ble en D70s som dukket opp på posten i dag.
    Den får gå ubalansert sammen med L30 inntil et ukrainsk klasse A monster dukker opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fikk akkurat en E30 inn i dag som skal erstatte en Hegel HD11. Hegel-en var helt fin-fin, men jeg fikk solgt den for mer enn jeg ga for den, og så tenker jeg at det har skjedd litt siden på de ni-ti årene siden HD11 kom ut. Så langt er jeg fornøyd med E30. Liker at den er så liten, og at den her dimbart display MED ORANSJE TEGN! Jeg er så dritalei blått «laserlys». Dette er dust og fint - og passer fint til de oransje pærene på Luxman-en min.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som vet om det finnes streamerløsninger som trakterer de samme øvelsenen; lydkvalitet & salgspris?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for tips, raw :)
    Du også du med ditt "datamaskin-tips" aam01 - for meg er imidlertid musikknytelse en øvelse totalt uten den jævla krangle-PC'n :)
    Dersom foreslåtte Lindemann Limetree Bridge Streamer er i klasse med denne Topping DAC'n da begynner vi å snakke mye gromlyd for lite penger (y)
    Har i mange år tenkt at innenfor dataverden blir alt bedre & billigere. Kan se ut som en lik trend forsiktig er på vei inn i "dyre-musikk-utstyr-verden" (y)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om det finnes streamerløsninger som trakterer de samme øvelsenen; lydkvalitet & salgspris?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Flaut. Være norsk. Fan av gode gamle Electrocompaniet. Trodd disse kun er å forstå som "gode ekstra-anlegg for mor/soverom/kontor" :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Well, har til gode å kjøpe noe på Elkjøp som har med lyd og gjøre, men snakker vi her en rein TV, egentlig? Uansett; like god lyd som dedikerte streamere?
    Det er en TV ja, men den har Android operativsystem så den støtter Spotify Connect, Youtube osv. Ser ingen grunn til at andre streamere skulle ha betydelige ekstra kvaliteter å by på.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alle gode rimelige forslag som her har kommet - forutsatt at man søker streamer uten DAC - hva gjør at folk lager/folk kjøper noe som koster 10-gangeren mer?

    Folk kjøper det jo, ting som koster veldig mye mer, er det virkelig ikke lydmessig forskjeller når man ganger prisen med et 10-tall?

    Hva med de som (eksempelvis) mener å by på bedre bit-perfekt resultat - har dette (og annet) virkelig ikke noe annet å si, avhenger virkelig alt som medfører topp lydresultat kun av selve DAC'en?

    Jeg spør, for å høre saklige forklaringer, kan ikke fatte at så mange med streamere til flere titusener kan selge så godt over hele fjøla, hvis alt er bare tull i form av at billig låter like bra.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det har vel lite å gjøre i en Topping-tråd. Det finnes en egen krangle-tråd som tar for seg temaet forskjell på streamere.
    Jeg har vært med på at det har sporet av - BEKLAGER.
    Uansett synd dersom du oppfatter de gode rådene her om streamere som krangel (mht til tråden du henviser til), spørsmålet dukket kun opp fordi Topping selv ikke har streamere - med andre ord et positivt men spørsmål overfor et produkt man ellers har stor tro på.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært med på at det har sporet av - BEKLAGER.
    Uansett synd dersom du oppfatter de gode rådene her om streamere som krangel (mht til tråden du henviser til), spørsmålet dukket kun opp fordi Topping selv ikke har streamere - med andre ord et positivt men spørsmål overfor et produkt man ellers har stor tro på.
    Poenget mitt er at temaet er debattert ihjel tidligere, og at det den gang endte som en krangletråd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Poenget mitt er at temaet er debattert ihjel tidligere, og at det den gang endte som en krangletråd.
    Det var poenget ditt. Og din historie om en krangletråd - enn hva det nå er eller ikke er.
    Poenget mitt var at jeg spesielt søket tilsvarende streaming produkter hva lyd/pris angår på - "på Topping vis" - helst av Topping selv som et fremtidig ønsket produkt.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Eg har spurt @Høvdingen om Topping vil komme med eit cd-drivverk og ein streamer. Han virka skråsikker på at det ikkje ville komme noko cd-drivverk.
    Men var meir håpefullt usikker på om det ville bli tilbudt ein streamer. Han hadde ikkje fått nokon signal om noko sånt. Men venta spent på hva Topping ville sleppe til høsten.

    Sjølv trur eg nok at streamer er eit produktsegment Topping alt no har kompetanse til å utvikle!? Og sidan streaming nok er framtida, er vel spørsmålet heller om når dei kjem med noko slikt, og i kva modell-segment.

    Mitt ynskje ville sjølvsagt være ein S70S, utan dac, som naturleg makker til D70S? 😉

    Mvh Arild😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn