Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skal man streame hi-res så kan man støte på problemer. Men BT 5.0 (iPhone 8 og nyere) klarer 2 Mbps og skal ikke ha problemer med CD kvalitet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er det noen som har testet forsterkerene til Topping? Testet på litt mere seriøse høyttalere?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skal man streame hi-res så kan man støte på problemer. Men BT 5.0 (iPhone 8 og nyere) klarer 2 Mbps og skal ikke ha problemer med CD kvalitet.
    Jeg hører tydelig forskjell på tidal med Bluetooth vs kabel. Det blir som å legge et teppe med Bluetooth.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Penrose er en trådløs hodetelefon og jeg bruker den slik til spilling, grunnet komforten. Til musikk bruker jeg den med aux-kabel da jeg ikke er et fan av lytting via BT, av grunnene du sier ;)

    Både penrosen og mine BD er "lav impedanse" men jeg opplevde en veldig markant forskjell den gangen jeg kopplet min dragonfly dac mellom mobil og BD. Det var virkelig som natt og dag. Skal jeg gå før bruk av en Topping håper jeg på å oppleve samme "steg opp" og da regner jeg med å trenge minimum en dx3 pro iom at l30 da ikke inneholder en dac, og det virker sol sløseri med peng å ikke kjøpe noe som innholder både dac og pre amp. I guess?

    Helt ny verden å sette seg inn i, dette her :)
    Trenger du egentlig en amp. eller en DAC/amp? Beyerdynamic Custom One Pro Plus er forholdsvis lettdrevne. Hvis mobilen din klarer å oppnå tilstrekkelig lydnivå vil det ikke være noe å hente lydmessig med en (ekstra) forsterker eller DAC/amp (med mindre mobilen har veldig dårlig DAC/amp).

    Jeg ville heller brukt pengene på en bedre hodetelefon og kjøpt DAC/amp når behovet oppstår (f.eks. dårlig lyd fra PC/Laptop/Pad) .
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Er det noen som får eq apo til å fungere med Topping dac på tidal gjennom "exclusive mode"?
    Det er ikke mulig. Equalizer APO bruker DirectSound (ikke WASAPI).
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Da ankom en splitter ny D70 fra Sentralen. Virker som en veldig god dac. Virker som den gir litt renere signal ut enn min nåværende modifiserte Oppo. Men den er litt mer tilbakelent ift O. Er ikke helt sikker på om jeg liker det, men det kan jo bare være tilvenning. Så til spm; leste et sted at mqa burde kunne skrus av når det ikke er mqa_signaler inne i bildet, fordi selve behandlingen av mqa kan gi, eller gir ekstra støy. Det er vel neppe mulig å skru av mqa-dekodingen? Kanskje Høvdingen vet noe om dette, eller kan utrede litt om hvordan dette fungerer i D70?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Da ankom en splitter ny D70 fra Sentralen. Virker som en veldig god dac. Virker som den gir litt renere signal ut enn min nåværende modifiserte Oppo. Men den er litt mer tilbakelent ift O. Er ikke helt sikker på om jeg liker det, men det kan jo bare være tilvenning.
    Når signalet er "renere" så oppfattes det ofte som litt mer "laidback", og det blir litt av det samme som at du kan spille høyere når lyden er "bedre", og så fort lyden er anstrengt så vil en automatisk ønske å dempe lyden. Denne kommentaren er ikke ment å fremheve Topping, men mer en generell uttalelse. Ingen regel uten unntak, så ikke les dette som fanden leser bibelen.

    Så til spm; leste et sted at mqa burde kunne skrus av når det ikke er mqa_signaler inne i bildet, fordi selve behandlingen av mqa kan gi, eller gir ekstra støy. Det er vel neppe mulig å skru av mqa-dekodingen? Kanskje Høvdingen vet noe om dette, eller kan utrede litt om hvordan dette fungerer i D70?
    Hvis ikke signalet innehar MQA koding så vil det ikke legges til noen form for støy i Topping. Det er mange som spurte om D90 uten MQA dekoding spiller bedre enn D90 m/MQA ved avspilling av sanger som ikke har MQA dekoding, men det er ingen forskjell. D70s kommer muligens i en versjon uten MQA etter hvert, men det er kun for å gjøre den noen hundrelapper rimeligere. Det er garantert enkelte som vil hevde at versjonen uten MQA spiller "bedre" på vanlige filer, men jeg har hatt flere samtaler med Topping angående dette, og det er ihvertfall ingenting som kan måles.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er det noen som har testet forsterkerene til Topping? Testet på litt mere seriøse høyttalere?
    Tenker da spesielt på MX3 og PA3. Har en bekjent som lurer på en billig forsterker og jeg tror dette er noe for han, men har hverken hørt de eller om de. Ingen som har testet?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Tenker da spesielt på MX3 og PA3. Har en bekjent som lurer på en billig forsterker og jeg tror dette er noe for han, men har hverken hørt de eller om de. Ingen som har testet?
    Test av MX3
    Ikke bra på måledata men de er greie med tanke på pris.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Held akkurat no på å samanlikne pre og øyretelefonforsterkaren, brukt som forforsterkar. Torer ikkje å konkludere før til helga.
    Jeg bruker Dx7Pro som dac/preamp med Hypex Nc400 monoblokker. Mitt gamle oppsett fikk fyken på dagen :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har testet dx7pro som forforsterker, men den hadde ingenting å bidra med vs min Musical Innovation MI15. Som ren dac derimot er den utrolig god. Som hodetelefonforsterker er den fantastisk.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Hvordan har du testet Dx7Pro som forforsterker, har jo ingen analoge innganger?!?
    I mitt nåværende oppsett har jeg kun digitale kilder og da blir en "vanlig" forforsterker bare enda en boks...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan har du testet Dx7Pro som forforsterker, har jo ingen analoge innganger?!?
    I mitt nåværende oppsett har jeg kun digitale kilder og da blir en "vanlig" forforsterker bare enda en boks...
    Fra pc til dx7pro videre til effektforsterker. Må den ha analog inngang for å være en forforsterker? Når dx7pro er satt i forforsterkermodus så kan du regulerer volum ut, når den er satt i dacmodus så er volum låst til maks.
    Jeg har også bare digital kilde i mitt hovedanlegg (etter jeg flyttet vinylen over i et annet system), men lyden med den forforsterkeren jeg bruker er vesentlig bedre enn hva jeg får med dx7pro - så da får det heller være at det er en boks ekstra, det er tross alt lyden som teller mest hos meg.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt at en forsterker må ha analog-inngang, rme adi-2 selges også som dac/pre..
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    ... Må den ha analog inngang for å være en forforsterker?...
    ...det er tross alt lyden som teller mest hos meg...
    Ja. En forsterker gjør et svakt signal sterkere. Se definisjon på forforsterker (eller forsterker) på wikipedia eller annet egnet sted.
    Du kan ikke teste pre. i Dx7Pro uavhengig av dac.
    Lyd teller mest hos meg, derfor en boks mindre i kjeden fra kilde til øre.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Har aldri hørt at en forsterker må ha analog-inngang, rme adi-2 selges også som dac/pre..
    Riktig det er en dac/pre. Ikke en pre...
    Mao. du kan ikke teste pre. uavhengig av dac.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Godt definisjonsspørsmål: Kan ein forforsterkar vere utan analoginngang? Manglar dette, er det berre ein dak med volumkontroll. (og den måten å regulere volumet på er ikkje nødvendigvis optimal)
    Med 32 bit digital prosessering kan du,
    med 16 bit kildemateriale redusere volum med 96dB,
    med 24 bit kildemateriale redusere volum med 48dB,
    og fortsatt ha "bit-perfect" konvertering til analogt signal.
    Hva er ikke optimalt?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom eg ikkje også kan spele vinylplatene mine, og regulere iallfall volumet via volumkontrollen på den aktuelle forforsterkaren. Altså må det vere ein analoginngang.
    Eg tykkjer dessutan at det av og til skjer noko når eg spelar digitale opptak på lågt volum. Noko eg er misfornøgd med. Men det er rett nok meir av dette på innspelingssida enn via dak-volumdemping. Døme 1812-overtura på Telarc i fyrsteutgåver på vinyl og CD. Vinyl har meir futt i dynamikken.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Godt definisjonsspørsmål: Kan ein forforsterkar vere utan analoginngang? Manglar dette, er det berre ein dak med volumkontroll. (og den måten å regulere volumet på er ikkje nødvendigvis optimal)
    En god preamp med topping dac er veldig bra
    Dersom eg ikkje også kan spele vinylplatene mine, og regulere iallfall volumet via volumkontrollen på den aktuelle forforsterkaren. Altså må det vere ein analoginngang.
    Eg tykkjer dessutan at det av og til skjer noko når eg spelar digitale opptak på lågt volum. Noko eg er misfornøgd med. Men det er rett nok meir av dette på innspelingssida enn via dak-volumdemping. Døme 1812-overtura på Telarc i fyrsteutgåver på vinyl og CD. Vinyl har meir futt i dynamikken.
    Har brukt Topping D90m. DAC innstilling med god preamp. og balansert drift. Er den beste løsningen for meg :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd Dx7pro rett inn i effektforsterker, fungerte meget bra, men MI15 låter bedre. Så hos meg er en boks mer i anlegget bedre. Så er MI utrolig god pre også da...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Har du prøvd D90 direkte inn i effektforsterkaren? Kva erfaringar har du eventuelt med dette?
    Fikk ikke samme dybden og bredden i lydebildet som med DP C1s og Topping D-90 som DAC. Ellers så gir selve DAC'en et fint og engasjerende lydbilde, med bedre nyanset bass en de andre jeg har.
    Man må ha en preamp. i verdensklasse :) Man snakker da om en mere organisk lyd, og diskre' komponenter.
    Det som imponerer meg m. Topping D-90 er timingen og oppløsningen. Har lyttet på Lenny Breau ''Swingin' on a seven- string''. Veldig god adskillelse av kontrabasen på opptaket og den klokkeklare lyden Lenny får på den akustiske gitaren m. en høy A streng(melodistreng), som gjør den unike gitarstilen han var alene om. Det høres som 2 gitarer som spiller samtidig. Rytme(komp) og solo. Det er ikke den stilen som Chet Atkins og Mearl Travis hadde, selv om Lenny Breau mestret allt det disse gjorde også. Det blir mere som pianistene gjør. Han var en fan av Bill Evans, og spiller My Foolish Heart pianistisk. Det tar årtier å utvikle denne spillestilen. Det er snakk om et gitargeni dette 🙂 som er bedre kjennt av gitarister enn allmennheten. Problemet var at han var stoffmisbruker!
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da er L30 tilbake, takker hifisentralen for sømløst og rask levering. Jeg hadde faktisk glemt hvor godt L30 låter med hodetelefon, dx3pro låter bra, men dette her er et godt hakk opp. Heldigvis gjør dx3 en fremdragende jobb som dac.
    PSX_20210204_090716.jpg
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Kjører idag en Bluesound 2i inn i den innebygde DAC'en på MA8000 idag. Hører mest på musikk fra Tidal. Og er litt spent på om (og hvordan/hvor mye) det vil gi et løft med en Topping D70s som DAC mellom Bluesound'en og MA8000 ? Hvordan Toppingen stiller seg vs DAC'en i MA8000 ?

    Er det noen som har noen tanker rundt det ? Om det kan være verdt det kjøpet ?

    Myhre
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Kjører idag en Bluesound 2i inn i den innebygde DAC'en på MA8000 idag. Hører mest på musikk fra Tidal. Og er litt spent på om (og hvordan/hvor mye) det vil gi et løft med en Topping D70s som DAC mellom Bluesound'en og MA8000 ? Hvordan Toppingen stiller seg vs DAC'en i MA8000 ?

    Er det noen som har noen tanker rundt det ? Om det kan være verdt det kjøpet ?

    Myhre
    Jeg spiller Tidal fra PC og USB og inn på Toppin D90 DAC og videre med XLR innpå forforsterker/forsterker. Dette er den beste DAC jeg har nå for denne avspillingen. Bassen er svært bra på Topping. Får med seg alle anslaga og detaljene på de bedre innspillingene og kontrabassen er virkelig dyp og slagkraftig, og står tydelig frem i lydbildet. Har ikke opplevd det tidligere. Ellers er timeing og oppløsnigen god også.
    Hvordan D70 er i forhold til digital inngang på MA8000, må man nesten bare prøve først 🙂 D70 er toppmodellen nå, og har sikkert noen forbedringer. Kanskje ennå bedre oppløsnngen i toppen enn D90. Den har også andre chip!
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Leste at D70s har fått mqa, bluetooth og bedre xmos usb chip, men er fortsatt basert på ak4497 chipen. I D90 sitter det ak4499 som skal være en bedre chip. Gjetter fremfor alt at dette har med nedbrenningen av AKM fabrikken å gjøre, ikke at de egentlig ville erstatte D90 med D70s.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Synes DU att Topping pre ga noen merkbar forandring av lydbildet i forhold til D90 uten pre ?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ikkje noko eg bryr meg særleg om. Lydbildet mitt definerast i mykje større grad av høgtalarane, dernest er det ganske avhengig av dakk. Også når eg skifta mellom 90Pre og 90A. Men spesielt dynamikken er både svakare og mindre nyansert. utan pre. Detajoppløysinga er eg litt usikker på, men her verkar det som 90A maskerer ørlite, både samanlikna med 90D direkte og 90Pre. Det kjem litt an på kva gain eg vel på 90A
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn