Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eriond

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2008
    Innlegg
    14
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    4
    Ønsker gjerne tips om ny DAC.

    Jeg har hatt Hegel H200 og HD10 siden ca. 2009, men kun sporadisk brukt anlegget. Nå er det i mer reglemessig bruk, med Dali Mentor 6-høyttalere (jubileum, bi-wire), en REL-sub og en Isotek EVO3 strømrenser. Det ser ut til å være conventional knowledge at HD10 er så fryktelig gammelt og dårlig, men jeg synes det det låter fortreffelig. Spørsmålet er likevel hvordan jeg enklest kan oppgradere slik at opplevelsen heves ytterligere -- og om det er realistisk uten veldig dyre komponenter. Jeg har ikke råd til nye Hegel-forsterkere med integrert DAC, og jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det er integrert på de nye og dyrere modellene. (Hvorfor -- er ikke separat bedre?)

    Uansett, har teknologien kommet dithen at jeg kan kjøpe en temmelig rimelig kinesisk DAC og få et (enda) bedre resultat? Mer spesifikt: Vil en Topping D90 III være et løft fra min HD10? Vil den passe med en H200?

    Takker for tips.

    Edit: Må føye til at jeg sannsynligvis må bruke RCA-utgangene heller enn XLR, da XLR-inngangene på forsterkeren er forbeholdt phono-trinnet, og det er for mye hassle å skifte til stadighet.
    Jeg er strålende fornøyd med D90LE som jeg fikk i hus for 2 uker siden. Den avløste Hegel HD20 hos meg, og om den ikke er ett betydelig løft så er det likevel ett løft i lydkvalitet. Fin ro og bredde i lydbildet, meget presis og oppløst uten å være skarp på noen måte. Bassen oppleves også som strammere og bedre definert enn hva den var før. Fikk testet en E30 (første generasjon) også noen timer da broderen var på besøk, og denne var på mange måter også helt på høyde med HD20, noe som etter min mening er fabelaktig i forhold til at den er såpass rimelig. Det var denne som fikk meg til å velge D90LE på tilbud fremfor en dyrere utgave, og uten å ha faktisk hørt de nye tror jeg ikke at det er mer å hente med en dyrere og nyere Topping dac hos meg og mitt utstyr.
    Om en D90 variant vil gå sammen med en Hegel H200? Ser ikke noen grunn til at det ikke skal gå strålende, men sjekk gjerne ut D70 Pro Octo først. Den er litt rimeligere og har fått svært gode tilbakemeldinger i reviews.
    Tror også at det er en fordel å ikke se seg blind på bare målinger, Utgangstrinn og oppbygging ellers spiller en ganske stor rolle i det man hører. Hvis ikke kunne vi like greit sittet med den billigste varianten (som måler fantastisk) alle sammen.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Meget god omtale av Topping Pre90 i konkurranse med mye dyrt utstyr.
    Eneste negative omtale er dårlig IR mottak fra fjernkontrollen.

    Omtale etter pris og gjett hvem som kommer først :)

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.407
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Horten
    Ser det finnes en spennende ny Topping DAC der ute nå; Topping D50 III som har støtte for 10 bands PEQ ++ via Topping Tune programvaren.
    Er denne noe du tenker å ta inn i sortimentet @Høvdingen?

    Snip fra reklamen på denne 10 bands PEQ:
    Topping-Tune.jpg
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Ser det finnes en spennende ny Topping DAC der ute nå; Topping D50 III som har støtte for 10 bands PEQ ++ via Topping Tune programvaren.
    Er denne noe du tenker å ta inn i sortimentet @Høvdingen?

    Snip fra reklamen på denne 10 bands PEQ:
    Vis vedlegget 1009405
    Ja, D50 og A50 kommer inn rett over Påsken, og info blir lagt ut i nettbutikken i løpet av Påsken. :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    På både en D90 og en D70s jeg har får jeg brum på rca utgangene. Har sjekka kablene opp mot annet utstyr, likeså forsterkeren. Dårlig kvalitet på rca soklnene på Topping? Noen andre med samme erfaring?
    Jeg kjøpte tilslutt en "nybrukt" D70s billig. Tyst som i graven. Ingen tvil lenger om at problemet lå i dårlig kontakt i signalsiden på rca utgangene hvor D70s hadde det største problemet. På D70s ser man tydelig at det har vært mye kabler av og på, men D90 har ikke denne synlige slitasjen.

    Vil ikke sverte Topping dacer, elsker lyden i de. Men greit å være litt klar over slike ting om man skal kjøpe brukt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.576
    Sted
    Hamar
    Well, shit. EQ er det jeg mangler i kjeden, så enten må qobuz få ut fingeren eller så... :-|
     

    Myndighetene

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2015
    Innlegg
    91
    Antall liker
    24
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Gikk til anskaffelse av en D10s fra butikken her. Og er strålende fornøyd!
    Jeg har koblet den til PC'en og derfra inn på en NAD C658 via coax. Jeg har et lite problem når jeg spiller fra Tidal.
    Sample rate på displayet endrer seg ikke når jeg f.eks. går fra et spor med 44100hz til 96000hz. Det blir stående på 44100.
    For å fikse dette må jeg inn i innstillinger i Tidal app og slå av "Use Exclusive Mode", for så å slå det på igjen.
    Noen andre som har opplevd dette? Er det Tidal som krangler?
     

    Vedlegg

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Gikk til anskaffelse av en D10s fra butikken her. Og er strålende fornøyd!
    Jeg har koblet den til PC'en og derfra inn på en NAD C658 via coax. Jeg har et lite problem når jeg spiller fra Tidal.
    Sample rate på displayet endrer seg ikke når jeg f.eks. går fra et spor med 44100hz til 96000hz. Det blir stående på 44100.
    For å fikse dette må jeg inn i innstillinger i Tidal app og slå av "Use Exclusive Mode", for så å slå det på igjen.
    Noen andre som har opplevd dette? Er det Tidal som krangler?
    Hei, jeg antar du har Windows PC? Har du installert driveren for D10s'en?
     

    Myndighetene

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2015
    Innlegg
    91
    Antall liker
    24
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Windows 11. Det var plug and play og den installerte seg selv. Jeg har sjekket Topping for drivere, men kan ikke finne noen til D10s.
    Men når du nevnte dette måtte jeg sjekke device manager, og der er det noe som kalles Topping DFU som ikke har drivere. Jeg får lete litt til.
     

    Myndighetene

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2015
    Innlegg
    91
    Antall liker
    24
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal dere ha begge to :) Jeg fant link til drivere i butikken her også. og da forsvant Topping DFU feilen.Fyra opp igjen Tidal nå, og sample rate endret seg umiddelbart (y)
    Litt usikker på hvor du mener jeg skal bruke WASAPI drivere, Powercon? Tidal lar meg ikke styre det. Tenker du på f.eks. avspilling via Foobar2000 eventuelt?
     

    Vedlegg

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.407
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Horten
    Takk skal dere ha begge to :) Jeg fant link til drivere i butikken her også. og da forsvant Topping DFU feilen.Fyra opp igjen Tidal nå, og sample rate endret seg umiddelbart (y)
    Litt usikker på hvor du mener jeg skal bruke WASAPI drivere, Powercon? Tidal lar meg ikke styre det. Tenker du på f.eks. avspilling via Foobar2000 eventuelt?
    Bra det ordnet seg. (y)
    Beklager forvirringen, jeg sjekka bare raskt hva det het i Qobuz-klienten. (der hete det WASAPI Exclusive).
    Jeg tror det er samme greia i Tidal under settingen du fant som heter Exclusice mode. La den stå på Exclusive Mode. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn