Gode fulltoner,eller la oss heller si gode bredbåndselement

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Sikkert like bra. Tilfeldig at jeg valgte ARTA.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Får slenge inn et gammelt bilde fra undertegnedes lytterom for flere år siden. Lomo Kinap, 10 tommers Sovjeter. Har dem liggende.

    169090d1354465699-pne-bafler-en-ob-tra-d-til-inspirasjon-lomo-kinap.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    SABA "Greencones" klassisk vintage bredbånd

    ER litt fascinert av SABA "greencones" - dette bredbåndselementet fra femtitallet, som vel er noe av det rimeligste en kan komme over med et anstrøk av magisk mellomtone.. Elementet er populært blant DIY'ere (særlig i Europa) fordi det spiller formidabelt naturlig og er enkelt å få tak i - og koster ikke skjorta. Finnes knapt et DIY treff noe sted på kontinentet uten at SABA er å finne på høyttalersiden, og da gjerne i en eller annen OB konstruksjon. En klassiker på det årlige triodetreffet selvsagt.

    Et lite utvalg av hva som ligger på EB akkurat nå;


    www.ebay.com;

    saba greencone  eBay - Google Chrome_2014-08-18_09-37-05.jpg



    www.ebay.de;

    SABA greencone  eBay - Google Chrome_2014-08-18_09-40-57.jpg


    Ingen ting å si på prisene akkurat, har selvsagt sammenheng med det store antallet som ble produsert på femti- og sekstitallet. Andre vintage bredbåndsfabrikat fra samme periode er gjerne langt dyrere p.g.a. sjeldenhet, låter ikke nødvendigvis så mye bedre. Når samleraspektet kommer inn i bildet så forsvinner gjerne balansen i bildet av pris/ytelse. Slik er det bare.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Her er et skjønsomt utvalg av fine DIY konstruksjoner med SABA's... det spares ikke på noe ser vi! Kabinetter/bafler koster nok mange ganger så mye som elementene, og det sier litt om folks oppfatning av lyden på SABA. Må få skyte inn at mange av gutta er noen store rørromantikere da... og musikkpreferansene heller nok ikke i retning av blackmetall heller :rolleyes:

    IMG_0107.jpg


    IMG_0112.jpg


    rb-nussbaum1-400.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Vi tåler vel noen flere eksempler til å muntre oss opp en traurig mandag morgen?


    Reso_I_2.jpg


    Saba_da5.jpg


    saba 015.jpg


    weit20vor20wand.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Vintage bredbåndselementer florerer, og var langt vanligere enn hva vi kanskje tror i dag. Det myldret av merker på den tiden, både engelske, tyske og øvrige europeiske varianter, ikke så mye amerikanskt faktisk. De hadde jo god plass der borte og kjørte gjerne med større høyttalere i flerveis konfigurasjon...

    For den tysktalende finnes det flere fine fora hvor en kan lese og lære mye om spesielt de europeiske merkene og deres utbredelse. Noen eksempler;

    Vintage Breitbänder Erfahrungen - DIY, Selbstbau, Restauration, Lautsprecher - Analoges Musik Board

    Stereo Philips 9762 Vintage Breitbänder kennt die jemand? - Verstärker, Lautsprecher, Zubehör - Analog-Forum

    Philips 9762 Vintage Breitb?nder, Hifi-Klassiker - HIFI-FORUM

    Breitb?nder

    Breitbänder & Hochton [Archiv] - DIY-HIFI-Forum

    Noen engelskspråklige varianter;

    Vintage Full Range - diyAudio

    Vintage Wharfedale Full range speakers

    http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=165082

    http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=385.0
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Fine linker :)
    OB-BB hadde noen Philipser som visstnok de nye og dyre Seas Exotic brukte som mal.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Et lite utvalg av KLASSISKE vintage bredbåndselementer kan se slik ut;

    DSCF2016.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... nei, ikke akkurat dette bildet. Men det KUNNE ha vært hos meg, ja. For optimal lyd er det ingen ting som er i nærheten av ALE kompresjonsdrivere i riktig konfigurasjon, der er jeg heldigvis i mål sånn sett, men hva gjelder fascinasjon over enkeltprestasjoner og naturtro lyd på enklest mulig måte for en høyttaler er det lite som kommer opp mot gode bredbåndselementer. Dette er for meg en sideordnet sak av hobbyen, tilsvarende andres rørrulling, kabelbytting, målefokusering, akustikktiltak osv. osv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Må si jeg kjappt fikk slik hjertebank kløe over disse sabaelementene, i alle fall når jeg leste litt på Gravesen sidene.

    Greencones
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Troels har alltid hatt et våkent øye for både SABA og andre bredbåndselementer. Ganske informative og inspirerende sider han har forøvrig.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for fine bilder og linker Jan:)
    Slik de fleste har brukt grønkonene på de bildene så er det neppe utpregete dødsmetall høytalere nei:D
    Men gjør man som han Fikusen anbefaler så er det i mine ører en glimrende allround høyttaler.Ene bildet der med 2 Saba som basselement er fra et av Fikus sine oppsett,og ganske likt det jeg selv bruker,men jeg har en større baffel siden jeg har vinger og delvis topp-plate på bass"kabinettet" .Aner ikke hvor dypt de går,men den midbass/øvrebass er enkelt og greit noe av det morsomste jeg vet om.Jeg hadde dårlig tro før jeg prøvde det,men overaskelsen etterpå var stor.

    Takk for link til Gravesens erfaringer med Saba,Tommy! Den hadde jeg ikke fått med meg.

    Ellers kom jeg på denne geniale siden : Home
    Sjekk spessielt ut Projects og Speakers

    Klangfilm2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Det er bare å sveive i gang prosjekter, karer! ;) Velg & vrak;


    Japanske Diatone

    diatone_p-610mb_01.jpg


    diatone_p-610mb_02.jpg




    Philips berømte 9710 bredbånds;

    Philips9710M-01.jpg


    Philips9710M-02.jpg



    Loewe Opta, med Alnico og tøf spider... de KUNNE et og annet før i tiden..

    Loewe Opta 1951.JPG


    loewe opta spider.jpg



    Ubercoole Tesla ARO fullrange, de hadde mye bra elementer bl.a. hørte jeg basshorn med 5 x 15" Tesla ARO Alnico i Tyskland for tre år siden, meget kompetente saker....

    tesla-aro-711-alnico-speakers 6.jpg


    tesla-aro-711-alnico-speakers 9.jpg



     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    det stod en artikkel i Audioxpress juli-14 om Diy prosjekt med Audience A3 3" fulltone til $190 stk. De brukte 2 stk i hver høyttaler i en transmission line kasse tror jeg det var. Kansje disse kan brukes til noe...

    Gisle
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Veldig mange gode kandidater der,Jan!
    Skal ikke si at jeg ikke blir fristet til å prøve nye ting,det blir jeg helt sikkert,men i utgangspunktet så er planen å jobbe mer med det jeg allerede har liggende.
    Det blir nok først og fremst å jobbe mer med Saba'ene,komme meg igang med litt målinger,jobbe litt mer med delinga for å prøve å sy det sammen til en enda bedre helhet.

    Det frister også litt å prøve meg på et bakladet horn til Rullitene,men jeg tror jeg først må få målt de i åpen baffel.Tror kanskje de er såpass lineere nedover at det blir for mye bass viss man hornlader kun bassen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Litt mer om Lowther. Klipper et sitat fra en tråd som jeg ikke kan gå god for, uansett interresant:

    http://mail.audiokarma.net/forums/showthread.php?t=497340&page=8

    I did find a post from Peter Qvortrup about his favorite speakers and the problem is the domestic feasibility. Companies like Audio Note or for that matter B&W and Paradigm and other big boys are all "compromised" because in order to make speaker sales worthwhile you umm have to SELL them. And you have to sell them in enough numbers to operate a viable business. So the speakers sold to the consumer market are all to a degree compromised. Gotta be small and pretty for the wife - gotta be something that is pre-made. Sure you can sell kits and drivers (AN at least does that - it would be nice for people to buy a B&W N801 kit for $1,500) but where is the money in that?

    So what did Peter say "The treble and midrange on the Lowthers was one of the best I have ever encountered, and I have owned pretty much everything over the past 35 years, from Voigt's field coil driven horns, Tannoy's original 1950's Westminster's, Siemens Klangfilm and WE cinema systems to B&W DM70s, stacked Quad 57's, Beveridge System 2's, Acoustats, to Hill's Plasmatronics, Heil's full range AMT, Snell A/IIIs you name it, I have at some time or another had them all and what they all has taught me is not insubstantial.

    I rate the Lowther PM4 system and the Siemens systems as the best overall, but they are domestically almost impossible unless you live in a mansion, and very few of us do, so something smaller is needed.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen som har link til en fulltone ob konstruksjon som er så enkel å bygge at selv jeg kan bygge ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Det er slags filter inni ja selv om det er Field Coil look:

    FRX2sm.jpg


    Steve Deckert sier at han ikke er for fulltoner med kraftige magneter og lette membraner fordi de "skriker" eller "ringer" :confused: ? Istedet har han modifisert en rimelig Dayton fulltone på følgende måte:

    The FRX overcomes these side effects with a unique motor assembly that uses electromotive coupling between the amplifier and the voice coil. There is no other single driver in the world with this technology.


    Her er en dypere forklaring:

    Decware FRX2 Exotic Full Range Driver


    Frekvensresponsen er intet mindre en imponerende:

    FRXonaxis.png




    Her er en mulig teori på hvordan dette er gjort:

    http://www.diyaudio.com/forums/full-range/180185-new-frx-ob-driver-decware-15.html

    Probably adding something very similar to his Gizmo, a transformer coupled network which reflects the "tuning circuit" impedances to be in "virtual" series with the speaker. If it's simply a resistance in the tuning load, this would be the same as putting a paralleled inductor and resistor in series with the driver to create shelf network to attenuate the upper bands... EXCEPT... by using the transformer coupling, the actual DCR the speaker sees in line may be quite a bit lower than is likely with a regular inductor., i.e. less in-line loss and possibly some increased damping.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Så magneten er uforandret ift slik Dayton er orginalt,kun filterkomponenter inni den store boksen?

    Ka du trur Hel,kunne 2slike fulltoner fungert ilag med 2stk skramstadhorn?(dei fungerer opp til maks 70hz)

    Ikkje avskrekkende dyre heller,10-12k totalt ca.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Da må baflene være halvannen meter brede for å følge så langt ned med en 8 tommer.

    Sjekk mine TAOB, de går til 70 Hz :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.Det blir litt voldsomt med halvannen meter ja.(direkte i vegg da isf,infinity baffle:)
    TAOB skal sjekkes.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Mye interesant.Litt for mange gode alternativ :)
    Her er enda et. Bastanis bredbåndselement.Laget på en måte som jeg skulle ønske veldig mange flere gjorde.Her virker det som det i stor grad er jobbet med å dekke et så stort område som mulig,men ikke for stort,ikke prøve på det helt umulige.
    De er laget for å gå ned til i området 100Hz i liten åpen baffel.Har aldri sett noen målinger på de som jeg kan huske men tror de går opp til i området 6kHz.De er laget for å spille uten delefilter,kun en motstand som står i parallell.Vet ikke helt hva den gjør,men vil tro den jamner ut responsen noe.
    Har hatt både de nyeste Chrystal 12" og de gamle,og jeg likte de begge veldig godt. Følte ikke noe stakk seg ut,og virket som de hadde ganske jamn spredning i området de gjengir,noe som er veldig uvanlig.De fleste bredbåndselement har en veldig tydelig mer direktiv spredning oppover i frekvens. Jamn spredning og fin balanse/lineæritet er egenskaper jeg setter høyt,sammen med høy effektivitet.
    De virket også å respondere veldig godt og naturlig på forandringer jeg gjorde foran i kjeden.Sjeldent jeg har hørt så stor forskjel på dårlig digitalt og godt analogt.Digitalt låt flatt,diffust,kunstig og merkelig.Analogt låt enkelt og greit veldig naturlig og levende.

    Sterkt anbefalt viss man har plass til å plassere høytalere fra ca 80cm og mer fra bakvegg. 12" Bastanis Chrystal er helt klart et av mine favoritt bredbåndselement av de jeg har hørt.
    Bastanis | Bastanis CHRYSTAL wideband drivers

    BastanisChrystal1.png

    2012AXPONA-I-Beauty1.jpg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Noen som kjenner Phy? Og da spesielt HP21 lb15. Dette elementet fremstår jo som den optimale mellomtonen i en OB med Alnicomagnet, høy følsomhet og middels Qts. Ingen whisser heller
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    JoHoo , Phy - det er jo Bernard Salabert elementer, ligger jo litt snacks på tuben .


    Musical Affairs bruker vel noe tilnærmet i sine konstruksjoner?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    JoHoo,ser ut til å vere spennende element de Phy'ene.

    Noen av dere som har vert borti MarkAudio Alpair 12P ?
    https://www.madisoundspeakerstore.c...markaudio-alpair-12p-8-paper-cone-full-range/
    Mark's new Alpair 12 - diyAudio
    alpair12p.jpg

    Har hørt blant annet en Bastanis tilhenger som liker de bedre enn Bastanis,og da er de i tilfelle meget gode.Selv om det nødvendigvis ikke betyr jeg ville vert enig.Smaken er som kjent som baken. Noe lavere følsomhet på Alpair 12,men det ser ut som man ofte må den veien skal man få jamn frekvensgang over et bredt område.
    Rullitene mine vil jeg også anslå ligger en del lavere enn for eksempel Saba og Bastanisene.Tipper Rullitene er i området +-92dB
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.093
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Magne fine og eksotiske elementer i denne tråden. Jeg så at Troels Gravesen var nevnt i forbindelse med Greencones.
    Han beskriver også et SEAS element: BLACKCONES.
    Troels mener vel at lyden av disse overgår Greencones. Disse elementene finnes billig på loppemarkeder/bruktbutikker.

    21TVG_2.jpg


    Jeg har selv benyttet slike i noen kvartbølgehorn med godt resultat.

    Forummedlemmet "Gjest" har benyttet samme element også:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...t-post1775264.html?highlight=tqwt#post1775264
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Denne tråden vekket nyskjerrigheten på disse.

    motok nylig ei pakke;)

    Kan an du gi meg oppskriften på et filter Rune, til en åpen bøffel.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.543
    Antall liker
    102.921
    Torget vurderinger
    23
    Tøft!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    JoHoo,ser ut til å vere spennende element de Phy'ene.

    Noen av dere som har vert borti MarkAudio Alpair 12P ?
    https://www.madisoundspeakerstore.c...markaudio-alpair-12p-8-paper-cone-full-range/
    Mark's new Alpair 12 - diyAudio
    Vis vedlegget 278539
    Har hørt blant annet en Bastanis tilhenger som liker de bedre enn Bastanis,og da er de i tilfelle meget gode.Selv om det nødvendigvis ikke betyr jeg ville vert enig.Smaken er som kjent som baken. Noe lavere følsomhet på Alpair 12,men det ser ut som man ofte må den veien skal man få jamn frekvensgang over et bredt område.
    Rullitene mine vil jeg også anslå ligger en del lavere enn for eksempel Saba og Bastanisene.Tipper Rullitene er i området +-92dB
    Jeg har hatt lillebroren, 10p. Meget fine saker, veldig krispe og gode oppover på aksen. 12p skal være litt mer ujevn og ikke fullt så god lydmessig. Metalldriverne, Alpair 7.3, skal være de beste, men 10p er visstnok beste kompromiss - spesielt hvis den får hjelp nederst. Disse har lang slaglengde og kan spille god bass, men anbefales å avlaste dem. Det gjelder vel fulltoner generelt.

    Siste skudd på stammen er disse: The Madisound Speaker Store
    alpair-7p.jpg

    alpair-7p-2.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fikk tak i et par små strøkne Philips GL 124 fra Ekebergmarkedet i dag.
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    image.jpg
    Fete 6 tommere. AD7061 6"
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    GL 124 - tror dette er den som fyrte interessen for høyttalere hos meg - dette er den med sving-fronten?

    Philips Pepito er et annet av mine ikon - fantastisk følelse å skyve, trekke og dytte på styrespaken.

    Philips Pepito.jpg


    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn