god akustikk for musikk og "god akustikk for snakking"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lurer litt på kor mykje det hjelper på akustikken om ein bare har nokre diffusorar i taket (eventuelt: produkt som både diffuserer og absorberer).
    Fordelen med å ha akustikktiltak i taket (og ikkje også (eller kun) på gulvet) er at det ikkje "står i vegen" på gulvet.
    Jeg har demping i hele førsterefleksjonen i taket og på sidene, 25 til 30 cm.
    Dette føles overhode ikke overdempet. Får ikke den trykkende følelsen som man fort kan få med tynn demping.
    I store rom, noe de fleste ikke har. Snakker da om store rom er difusjon en god løsning.
    Man kan jo ta konsertsaler som ett eksempel, der er det mer difusjon en demping.
    Mindre rum har i den grad gavn af diffusion, hvis man bruger dem, der virker på kortere afstand. Jeg ved det af egen erfaring. SMT Svanå V-Wings virker fremragende og på kort afstand. Den billige Pap-Wings gør også. S-Wing, som har samme dimension som Pap-Wings er en mellemting bygget i træ, og må ligge kvalitetsmæssigt bedre, da den er tung og i træ.

    Jeg synes, at du en dag skulle prøve de Wings, og du vil blive forbløffet over deres kvalitet. Slip lyden løs. :D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    god akustikk for musikk og "god akustikk for snakking"

    Men jeg tviler på at folk ønsker et rom med mange og sterke refleksjoner.
    Det tviler eg også på. Eg ser at mange nyare leiligheter i sentralt i Oslo har mange (og store) vindusflater. Må truleg vera problematisk, og det er nok heller ikkje akkurat "populært" (overfor samboer, f.eks.) å setja eit akustikktiltak foran vindu :)
    Anlegget mitt spiller fra et 3 m bredt skyvefelt på den ene langveggen i en L-formet stue på 48 kvm i et av disse typehusene fra 70-tallet der den andre langveggen bortimot er en eneste stor vindusflate. Jeg tror faktisk ikke at moderne hus er verre. Orso/Bjørn har vært hos meg, riktignok da jeg hadde høyttalere med langt mindre kontroll på direktiviteten enn de jeg har nå, men han kan sikkert kommentere.



    Har 180x120x10 cm Rockwool lydplater i taket over lyttetrekanten. Beklager mobil i mørket-billedkvalitet. Kanskje like greit.



    Beklager manglende tekniske begrunnelser her. Men altså det hjelper å drepe taket fra ca. Schroeder og opp, samt å ha sore avstander til side- og bakvegger. Og de smarte sitter nært høyttalerne.
     
    Sist redigert:
    V

    VVV

    Gjest
    Ein bolig på finn.no har akustikktiltak på veggen.
    Synes akustikktiltaket ser fint ut (dei grå platene).
    akustikktiltak på veggen.jpg
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Gjør man rommet optimalt eller veldig bra i forhold til musikk, så vil det stort alltid fungere meget godt til tale også. Behandler man rommet med i utgangspunktet til å fungere bra og tilstrekkelig for tale, så fungerer det derimot ikke nødvendigvis så bra til musikk. Kravene til musikk er veldig annerledes enn til tale og har gjerne lavere WAF.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn