GM 70

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg mistet litt piffen på vårparten i fjor, tok jeg frem prosjektet i romjulen.
    Etter å ha sett på prosjektet med nye øyne, forstod jeg at måten jeg hadde bygget rørdelen ( driver og utgangsrør ) gjorde det vanskelig og måle spenninger, samt reparasjoner og forandringer.
    Jeg besluttet og bygge om denne delen og synes det er mer luft og åpning til driver og utgangsrør nå
    DSC_0853.JPG
    .

I fjor loddet jeg først på alle strømledningene til glødingene til EZ80, EY500, 6DE7, og GM70, og finjusterte de til oppgitt volt.

Nå i januar har jeg begynt å prøve høyvolt til bias, driver og utgangsrør. Begynte med det jeg gruet meg mest til, B+ til GM70. Uten røret i, men med 30 K bleeder motstand til jord, var B+ ca 990 VDC. Her virker alt ok.

Da jeg setter i begge EZ80 likeretterne, så lyser ikke det ene røret som går til 9105 choken. Dette er til driver røret, og spenningen stemmer ikke i følge hva Mr Gary Dews oppga.

Det jeg lurer på er om jeg har misforstått kretstegningen. Jeg synes det ser ut som pinne 3 og 4 er koblet i sammen på begge rørene. Dette har jeg gjort på begge rørene.( se bilde under )

Har googla litt og kan ikke se noen sted at gløding og katode er koblet sammen. Har noen synspunkter på dette ?

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Bilder etter ombygging. Det som gjenstår er målepunkter til bias og montere topplokk med utgangstrafo
    DSC_0854.JPG

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.771
    Godt å se at du er igang igjen. Egen tråd og greier. Var bekymret for at høyspenten hadde tatt deg :)

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Ved og fjerne ledningen mellom pinne 3 og 4 på EZ 80, lyste røret igjen og spenningene (volt) stemte delvis.

Tenkte jeg skulle koble til både utgangstrafo og utgangsrør, samt kjøre høyvolt på det i kveld.
    Det fulgte med et mA meter til hver kanal i prosjektet. (Synes forsterkerne blir litt finere/tøffere med dem, selv om jeg har satt inn en testplugg til å måle bias med voltmeter ) De har jeg montert som vist på håndtegningen. Er usikker på om min måte og koble det på er riktig da tegningen fra Border Patrol ikke har meter.

- Måler man bias på hver side av 10 ohm motstanden ?
    - Vilken volt skal voltmeteret vise når bias er 100 mA ?
    - Hvilken funksjon har den justerbare 100 ohm motstanden i underkant av GM70 glødingen ?
    DSC_0857.JPG

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.771
    Du må vel nesten måle på både pluss og minussiden hvis du skal finne ut hvor mye strøm som går gjennom motstanden. Du måler altså tomgangsstrømmen direkte gjennom røret og ikke biasspenninga som sådan.

I følge Ohms lov så er Spenning lik Motstand x Strøm. 10 ohm ganger 100 mA skulle bli ganske så nøyaktig 1 Volt.

Den justerbare motstanden fungerer som et durepotmeter for glødinga. Pussig satt opp. Interessant.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Takk VB, med så høy spenning ønsker jeg og kunne justere så raskt som mulig og da er det fint og vite hva man skal justere mot.

Durepotmeter, er det for og minimere " hum "

• Liker
    Reaksjoner: LMC

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.771
    Slutter meg til LMC's tommel opp. Minimerer "hum".

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Etter at B+ på begge kanaler fungerte fint, prøvde jeg dem med GM70 i.

Det fungerte ikke problemfritt. Jeg koblet et voltmeter (DVM) til B+ og en dvm på hver side av 10 ohms motstanden i underkant av GM70 glødingen.
    Det jeg opplever er at da Gm70 røret begynner og trekke strøm og volten på det stiger, begynner også volten over 10 ohm motstanden og stige raskt 1-2-3 volt og så går sikringen. ( 1 v = 100mA ) Siden det går så fort at jeg ikke rekker og justere prøvde jeg følgene:

Skrur 5K 10 turn pot MOT klokken til det stopper, skrur på strømmen, samme skjer og jeg skrur av når den passerer 2 volt.
    Skrur 5k MED klokken til den stopper, skrur på, samme skjer.
    Virker som det er noe som trekker voldsomt med strøm.

Feil som muligens kan være årsak:
    Rett i etterkant av at jeg kjøpte prosjektet tok jeg kontakt med Gary Dews i BP. Han var både proffesjonell og hyggelig og svarte samme dag. Et av mine spørsmål var om han hadde noen referanse spenninger (volt) på 6DE7. Han oppga ca 80 vdc på anoden og ca 1-2 v på katodene. ( jeg leste det som han mente anoden i entall, og katodene i flertall, ble litt usikker )
    Da jeg måler anodene på 6de7, ca 77vdc på den ene kanalen og ca 83 på den andre kanalen på pinne 6.
    Pinne 8 viser ca 2,3 v på begge kanaler.

Men pinne 1 og 9 viser kun millivolt.

Jeg tenkte at dette muligens kunne være pga at ikke Gm70 røret var i og at ITSE 810 (interstage ) med bias ikke var i drift.
    Jeg fikk ikke mulighet til og måle om spenningene på pinne 1 og 9 hadde forandret seg med gm70 i, da jeg hadde så kort tid til og skru av før sikringen gikk.

En annen ting jeg var litt usikker på under bygging, var om pinne 2,3 på 6DE7 skulle kobles sammen ( som jeg har gjort) eller om man skulle koble til enten 2 eller 3 ?

Det var kun to koblingsbeskrivelser som manglet i prosjektet:

1. Kobblingsjema over Gm70. Her ble jeg overasket over at flesteparten av de tegningene som ligger på nett og ser ut som de kommer fra Gm70 fabrikken faktisk er feil. Her blir det blant annet oppgitt at den tykke pinnen er anoden. Det riktige er at den tykke er en av glødingene.

2. Kobblingsjema til ITSE 810. Her er det kun påført kretstegningen med rød tusj: gul, lilla, grå og oransj. Ikke var det noe påtrykt på trafoen heller. Ved googling finner jeg ingen info.
    Siden det i mange tilfeller blir gitt feil informasjon eller noen oppfatter feil, så for å eliminere denne trafoen som en feilkilde:

Hvis den er koblet feil, kan det gjøre at bias oppfører seg feil ? Finnes det noen måte og måle på ledningene for og finne ut hva som er primær/ sekundær og oppe og nede ( signal og strømsiden) ?

Et av spørsmålene til Dews var at hvis jeg fikk problemer og trengte råd her på hifisentralen, hvordan han stilte seg ved at jeg la ut deler av kretsen hans. Dette var det eneste spørsmålet han ikke svarte på, så tolket det dit hen at han helst ikke ønsket det. Derfor har jeg dekket verdiene i kretsen med gule postit lapper.

Er veldig takknemlig for tips eller forslag.

DSC_0863.JPG

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.771
    Tror det er best om du får skikk på biasstrømforsyninga først. Det er sannsynlig at gitteret på utgangsrøret ikke får den negative biasspenninga den skal ha. Har du sjekket at det er negativ spenning ut fra denne relativt til jord? UTEN at du har strøm på de øvrige to B+ strømforsyningene (til inngang-driver og utgangstrinn).

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Hei VB ! Takk for tilbakemelding.

Jeg sjekket alle tre strømforsyningene i begynnelsen av Januar og de var ok.
    Jeg viste ikke da at det ville være problemer med bias, så jeg gjorde det du foreslo, og koblet bort B+ til 6DE7 og GM70.

Når jeg skrudde på kom den opp i rundt negativ 90 vdc. Jeg kan justere volten fra ca 86 - 130 vdc med 5 K pot på fronten av chassi.

På meg virker det som biasen virker som den skal.
    DSC_0867.JPG
    DSC_0868.JPG

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.771
    Plottet "tykner" for å si det sånn, men bra at bias er i orden. Isolert sett ihvertfall. Da må vel neste fase bli å koble til strømforsyninga til inngang-driverrør (med 6DE7-røret på plass) og sjekke at bias til GM70-røret fortsatt er negativ - samtidig som du sjekker at alle målingene på 6DE7-røret er som de skal være. Er vel best å gå systematisk tilverks. Det er jo to trioder inni 6DE7-røret som skal ha ulike spenninger og arbeidsforhold. Så får du sjekket dette samtidig.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    har du forsøkt å fyre opp med bias spenningen mest mulig negativ?
    (-132.2 V)

Du skriver at du måler millivolt på pinne 1 og 9, er det slik i begge kanalene?
    Den grå ledningen til itse 810 er den koplet til høyspenningen i punktet 5 ?
    Siden du ikke har høyspenning på anoden merket pinne 1, men har høyspenning på anodene pinne 6, er det kanskje en koplingsfeil her ? (mistenker at grå ledning ikke har kontakt med høyspenningen)

sjekk dette først så kan vi se på gm-70 når drivertrinnet har rette spenninger.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Hei Vegard !
    Det er millivolt på pinne 1 og 9 i begge kanaler.
    Den grå ledningen ( har prøvd og rikke på den nå ) til itse810 har en ringsko loddet på, det siste jeg gjorde før jeg begynte med høyvolt var og etterstramme alle skruene på kondensatorene 1-6, samt begge 200uf.

I går prøvde jeg og slå på med 5k helt til enden -86 v, deretter prøvde jeg og slå på med 5k til andre enden -132. Det var ingen forskjell

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.602
    Sted
    '
    Når jeg skrudde på kom den opp i rundt negativ 90 vdc. Jeg kan justere volten fra ca 86 - 130 vdc med 5 K pot på fronten av chassi.
    På meg virker det som biasen virker som den skal.
    Hvor målte du disse spenningene?
    Du må måle på sokkelen til GM70 og sjekke hva du har der, noe annet kan lure deg.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jane !

Spenningene målte jeg på utgangen av 5K pot som kondensator nr 3 er koblet til. Dette er også uten høyspenning på 6DE7 og GM70.
    Med en gang jeg setter høyvolt på GM70, raser bias på 1-2-3 v over 10 ohm, så går sikringen til GM70

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    Da går det alt for mye strøm i GM-70 og kanskje er ikke bias spenningen negativ nok på g1 pinnen. Gjør som Jane foreslår mål på rørpinnen (uten høyspenning på)

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Ok Vegard, skal prøve det. Mulig jeg missforstod Jane om hvor jeg målte. I går da jeg skulle måle bias med alle strømforsyningene på, målte jeg på hver side av 10 ohm motstand i bunnen av GM70 glødingen

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder 6de7 så har du spenning på inngangstrinnets anode (pinne 6) men ingenting på drivertrinnets anode (pinne 1)
    Pinne 1 får høyspenning fra den samme 100uF som ingangstrinnet: så et eller annet sted mellom 100uF og pinne 1 er det vel brudd i forbindelsen ?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    over 10 ohms motstanden måler du hvor mye strøm som går i røret. 1V blir 1/10 = 0,1 A (100ma) som vel er omtrent der du skal være (husker ikke nøyaktig ma for denne kretsen )

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.602
    Sted
    '
    Mulig jeg missforstod Jane om hvor jeg målte. I går da jeg skulle måle bias med alle strømforsyningene på, målte jeg på hver side av 10 ohm motstand i bunnen av GM70 glødingen
    Jeg snakker om den negative bias-spenningen på pinnen til gitteret på GM70 sokkelen.
    Den skal måles i forhold til jord (gjerne uten høyspenning tilkoblet).

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg måler på grid på GM70 (lilla) til jord, kan jeg kun justere mellom negativ 1,2 v til ca - 10 v og dette med 100 R motstanden i bunn av GM70 glødingen. Når jeg justerer med 5 k pot skjer ingen ting

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.602
    Sted
    '
    Da jeg måler på grid på GM70 (lilla) til jord, kan jeg kun justere mellom negativ 1,2 v til ca - 10 v og dette med 100 R motstanden i bunn av GM70 glødingen. Når jeg justerer med 5 k pot skjer ingen ting
    Da har du ikke negativ bias-spenning inn til GM70.
    Finn ut hvor den blir borte. Altså en eller annen plass på veien mellom bias-potmeteret og GM70.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Koblings kondensatoren mellom pinne 6 og 2-3 er på 0,53 uf, så virker som den er i orden

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Da har du ikke negativ bias-spenning inn til GM70.
    Finn ut hvor den blir borte. Altså en eller annen plass på veien mellom bias-potmeteret og GM70.
    Jane ! mellom der er det ITSE810 trafoen, som nevnt tidligere så fulgte det ikke med noe koblingsjema til den trafoen, kun den røde tusjbeskrivelsen på sjema.
    Er det mulig og finne ut om den er koblet riktig ?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.602
    Sted
    '
    Du kan jo ohme trafoen.
    Hvis du stiller inn meteret ditt på ohm og plasserer den ene måleledningen på gitter-pinnen på sokkelen til GM70, måler du da rundt 0 ohm til den oransje ledningen på IS-trafoen? (Uten spenninger tilkoblet!)

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Som man kan se på bilde så er den oransje ledningen til itse810 koblet til kondensator nr 3, som 5k pot også er koblet til. ( har bommet med fargen på krympestrømpen der :) )
    DSC_0869.JPG

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.602
    Sted
    '
    Og når du ohmer så får du?

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Virker ikke som det er noe kontakt mellom lilla og oransj, da voltmeteret står og blinker

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Kobler jeg rød og sort sammen på dvm, får jeg 00,2 ohm

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.602
    Sted
    '
    Da er enten farge-kodene på skjemaet feil, eller så er IS-trafoen gåen, kan det virke som.
    Måler du noe mellom lilla og en av de andre ledningene fra trafoen?

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    1
    Begynte litt:
    Grå- gul= 113K
    Gul - oransj = 113K
    Gul - lilla = 0,4 R

Kan fortsette med dette i morgen og skrive inn alle kombinasjonene for og se om det blir et mønster man kan dra slutninger etter.
    Tusen takk til dere så langt for suveren hjelp .

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn