Politikk, religion og samfunn Gisselaksjonen i Algerie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    I praksis er nok ikke jeg og Deph så veldig uenige i denne saken. Men jeg tror ikke det i utgangspunktet er Islam sin feil dette her. Vi er vitne til noen kyniske jævler som ønsker personlig makt og som har funnet ut at Islam er et greit redskap til å få denne makten. De misbruker religionen til å rettferdigjøre sine handlinger og de misbruker religionen til å å undertrykke både sine tilhengere og sine motstandere.

Det er den tolking av religionen som de ignorante lederne driver som er problemet. Noen av dem tror kanskje selv på det de sier, det finnes overaskende mange analfabeter blandt dem, men jeg tror de fleste av de muslimistiske lederne er veldig klar over hva de gjør og hvorfor, og jeg mistenker dem ikke for å ha et genuint ønske om å "frelse" verden til å ta imot Islam og Allah! De ønsker å underlegge seg verden og herske over sine medmennesker. Og har man slike ønsker/tanker er religion en meget farbar vei for å oppnå sine personlige maktambisjoner!

Hva angår disse som står bak denne aksjonen så bør man møte hardt mot hardt! Russerne og Israelerne diskuterer ikke med terrorister og det er overaskende få slike aksjoner der. De som står bak slike aksjoner bør jaktes og nedlegges en etter en til hele gruppen var avrettet!

G

Gjestemedlem

Gjest
    I praksis er nok ikke jeg og Deph så veldig uenige i denne saken. Men jeg tror ikke det i utgangspunktet er Islam sin feil dette her. Vi er vitne til noen kyniske jævler som ønsker personlig makt og som har funnet ut at Islam er et greit redskap til å få denne makten. De misbruker religionen til å rettferdigjøre sine handlinger og de misbruker religionen til å å undertrykke både sine tilhengere og sine motstandere.
    Delvis. Men Islam er full pakke. Det er gåde overtro, gudedyrkign, leveregler, lovverk og strafferammer i forening. Og er man født inn i dette er det vanskelig å unnslippe. Da har man et usynlig brennemerke og er for evig til underlagt presteskapets påfunn og dogmer. Prøver man å slippe unna religionen er man fritt vilt. Så jo... det er "islams feil" om man i det hele tatt kan bruke et slikt uttrykk.

Islamister er jo bare de som tar religionen på alvor og vil innføre den obligatorisk for hele samfunnet.

Det er den tolking av religionen som de ignorante lederne driver som er problemet. Noen av dem tror kanskje selv på det de sier, det finnes overaskende mange analfabeter blandt dem, men jeg tror de fleste av de muslimistiske lederne er veldig klar over hva de gjør og hvorfor, og jeg mistenker dem ikke for å ha et genuint ønske om å "frelse" verden til å ta imot Islam og Allah! De ønsker å underlegge seg verden og herske over sine medmennesker. Og har man slike ønsker/tanker er religion en meget farbar vei for å oppnå sine personlige maktambisjoner!
    Religion handler utelukkende om makt og kontroll over mennesker. Gudedyrkingen er bare en slags legitimering for dette. River man ned gudebildet de religiøse byger opp river man også ned legitimiteten bak maktbruken. Det er med god grunn at islamistene skaper seg tussete hvis man håner gudefigurene deres.

Hva angår disse som står bak denne aksjonen så bør man møte hardt mot hardt! Russerne og Israelerne diskuterer ikke med terrorister og det er overaskende få slike aksjoner der. De som står bak slike aksjoner bør jaktes og nedlegges en etter en til hele gruppen var avrettet!
    Bøller finner alltid lette ofre. Det er en god grunn til at det var gisler utpekt fra myke land hvor man regnet med at de ikke hadde ryggrad nok til å kjempe tilbake, men ville betale den millioner i løsepenger.

Godt var det derfor at Algeries regjering grep inn på egenhånd.

Ingen kritikk om Norges håndtering av saken, de har gjort en god jobb så langt jeg an se. Men jeg er likevel glad for at det ikke ble opp til dem om å avgjøre om man ville betale løsepenger til terroristene eller ikke. For jeg er ikke sikker på om de ville stått imot presset. En nordmann er gjerne verdt 1000 afrikanere når det kommer til stykket. For hvor mange som ville blitt drept av de våpnene de kunne kjøpt for løsepengene kan man bare spekulere i.

Det finnes jo tydeligvis folk som tror det er "kriminelle" man står overfor her. Da er det sikkert lettere å legitimer finansieringen av dem for å få noen nordmenn sluppet fri.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Skivebom og skivebom, Fru Blom. Vil i grunn bare frem til at massemedia gir statsansatte og folk i forsvaret mer spalteplass enn mannen i gata når f.eks. et fly styrter. Det var et militærfly som styrtet i Kebnekaise i fjor, og da holdt media det gående i flere dager. Hadde det vært et privatfly ville det blitt en notis i forhold tross like trist for de pårørende. Det var kun dette jeg ville fram til. Det er media som fremstiller statsansatte som mer verdt enn folk flest, for å sette det på spissen. Har ikke sagt at det i Algerie ikke er/var trist for de det gjaldt, for det er/var det jo selvsagt. Greia er bare at massemedia lager så mye oppstyr rundt slike saker, for kidnapping av nordmenn i utlandet får nok oppmerksomhet i media uansett hvem, men er redd for at private ikke hadde fått helt samme mengde sendetid som folk i Staten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skivebom og skivebom, Fru Blom. Vil i grunn bare frem til at massemedia gir statsansatte og folk i forsvaret mer spalteplass enn mannen i gata når f.eks. et fly styrter. Det var et militærfly som styrtet i Kebnekaise i fjor, og da holdt media det gående i flere dager. Hadde det vært et privatfly ville det blitt en notis i forhold tross like trist for de pårørende. Det var kun dette jeg ville fram til. Det er media som fremstiller statsansatte som mer verdt enn folk flest, for å sette det på spissen. Har ikke sagt at det i Algerie ikke er/var trist for de det gjaldt, for det er/var det jo selvsagt. Greia er bare at massemedia lager så mye oppstyr rundt slike saker, for kidnapping av nordmenn i utlandet får nok oppmerksomhet i media uansett hvem, men er redd for at private ikke hadde fått helt samme mengde sendetid som folk i Staten.
    Klarer ikke helt å se den. Flystyrter får ganske mye oppmerksomhet okkesom, spesielt når ikke årsaken til ulykken er kjent. Det var nok mer det mystiske i denne hendelsen som gjorde den spesielt interessant, ikke hvor de var ansatt de som omkom. Så her tror jeg du bommer eller har oppfattet situasjonen litt feil.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Delvis. Men Islam er full pakke. Det er gåde overtro, gudedyrkign, leveregler, lovverk og strafferammer i forening. Og er man født inn i dette er det vanskelig å unnslippe. Da har man et usynlig brennemerke og er for evig til underlagt presteskapets påfunn og dogmer. Prøver man å slippe unna religionen er man fritt vilt. Så jo... det er "islams feil" om man i det hele tatt kan bruke et slikt uttrykk.

Her er det mye sprøyt. Min arbeidsgiver, som er ett av de selskap som er en del av JV som driver stedet man diskuterer, har ansatte som har Koreanen på kontorpulten. Hvordan man praktiserer sin egen tro er ofte knyttet til fordommer. Aka QED.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Klarer ikke helt å se den. Flystyrter får ganske mye oppmerksomhet okkesom, spesielt når ikke årsaken til ulykken er kjent. Det var nok mer det mystiske i denne hendelsen som gjorde den spesielt interessant, ikke hvor de var ansatt de som omkom. Så her tror jeg du bommer eller har oppfattet situasjonen litt feil.
    Det er MEDIA som bruker situasjonene feil! Jeg er ikke massemedia, men en av brukerne av det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er MEDIA som bruker situasjonene feil! Jeg er ikke massemedia, men en av brukerne av det.
    Media går alltid agurk hvis det er en dødelig ulykke en plass med nordmenn involvert. "2 millioner mennesker drept i jordskjelv. Nordmann kom seg i trygghet!" er vel ikke en helt utenkelig overskrift. Og er det ikke noen nordmenn med, så finner man en som kunne ha hvert der hvis han ikke hadde avbestilt billetten, eller dekker en student som var på samme sted uken før. Så lager man en kavalkade om med til på topp av likende ulykker og finner i det hele tatt så mange vinklinger på saken som det er mulig å presse inn et menneske med norsk tilknytning. Gjentas hver eneste gang, og bygger opp om ideen om at en nordmanns liv er verdt mer enn 1000 utlendinger.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at det faktisk pågår en avskyelig gisseltaking og en eller flere militære aksjoner akkurat nå. Det sitter 8 familier i Norge som akkurat nå, som ikke aner om de får sine velberga heim. Hvor mange utenlandske som fortsatt er savnet eller pr. def. "uavklart", vet jeg ikke. Det kan også være medlemmer her på forumet som er kolleger av, eller kjenner noen av de berørte. Kan vi ikke i det minste vise disse menneskene den respekt at vi ikke spekulerer i, og nesten latterliggjør denne tragiske hendelsen?

Dette er ikke et dataspill, en film, et eventyr eller en såpeopera. Dette er det virkelige livet, desverre - og det foregår på direkten. Jeg blir både skuffa og kvalm over enkeltes holdninger til denne terrorhandlingen. For dette er terror, retta mot uskyldige, sivile mennesker. Jeg klarer ikke å følge deg, Deph, i din rettferdiggjøring av tap av menneskeliv for å stoppe disse terroristene. Og jeg synes du skal la dette ligge, i det minste til situasjonen i Algerie er avklart.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi har en situasjon der terrorister har tatt gisler og truer deres liv. Hvis noen av gislene omkommer er det som følge av dette. Man kan ikke klandre dem som prøver så godt de kan å redde dem og nedkjempe angrepet.

Ja det er svært trist om dette skjer, og man må jo prøve å unngå det hvis det er mulig. Men sannsynligheten for at disse menneskene vil overgi seg fredelig er vel ikke så veldig stor. Dette er mennesker som har forlatt sin forstand.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Her er det mye sprøyt. Min arbeidsgiver, som er ett av de selskap som er en del av JV som driver stedet man diskuterer, har ansatte som har Koreanen på kontorpulten. Hvordan man praktiserer sin egen tro er ofte knyttet til fordommer. Aka QED
    Enig !! Jobbet i JV fra 2007 til 2011 ,hadde 4 gode år i in amaenas,så da er vi kolegaer da :)
    Det er noen her som driver ett korstog mot visse religoner basert på¨uvitenhet,samme folka går igjen i alle tråder her på HFS som bedrevitere

Skulle vert morro og vist hva de jobber med til daglig for og ende opp med slike oppfattninger

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Skal ikke dvele ved de terrorister som står bak dette, gærninger finnes jo også innen Norges grenser.

Men det jeg har problemer med - er hva statoil i det hele tatt har i Algerie å gjøre..

Jada, vet de er innen olje og gass.

Men ett land som har ett regime som styresett, bør en styre langt unna.

Samme gjelder Libya da Gaddafi satt med regien i landet, og Iran.

Gjelder også for andre Norske aktører store som små.

I realiteten er statoil med å skaffe ett regime penger, og derved opprettholdelse av deres makt

Ikke det at jeg mener islamistene som vant ett valg der nødvendigvis er noe bedre, men det viser ståa i landet.

Derfor skulle statoil aldri ha vært der, hvis noen andre da ville tatt statoil,s plass var det deres valg.

Er tidvis i skauen og går, men setter ikke ræva i en maurtue når jeg skal hvile meg, forsåvidt ikke på ett vepsebol heller.

Når det er sagt, håper også jeg at statoil får alle hjem uten de store mèn.
    Samme gjelder alle andre som jobbet der fra andre land.

I min naivitet håper jeg at statoil vil revurdere sine aktiviteter i enkelte land.
    Men også der er det sikkert pengene som bestemmer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror ikke helt folk forstå hvem det er som står bak denne aksjonen.

Al-Qaeda in the Islamic Maghreb - Wikipedia, the free encyclopedia

Enten forstår man ikke, eller så lukker man øynene siden det tydeligvis kan være støtende for noen å være motstander av islamistiske terrorister. De som vil lide mest av slik feig unnfallenhet og dårlige unnskyldninger og platte bortforklaringer er jo nettopp fredelige sekulære muslimer og andre mennesker som bor i disse områdene. Det er et hån mot slike mennesker at man utpeker islamister som talsmenn for dem og deres liv.

De færreste muslimer ønsker å leve under sharia, de er kommet lenger en middelalderen de også. Men det er grupper med makt, penger og våpen som har tatt kontrollen i landene i Nord Afrika og Midt Østen. Brutale undertrykkere. Det er som om vi skulle utpekt Børre Knutsen til eneveldig diktator i Norge. Ikke mange som egentlig hadde ønsket det, selv om de kaller seg for kristne vil jeg tro.

Det er mennesker som bor i Nord Afrika også, og kanskje man heller burde begynne å respektere dem og deres rettigheter i stedet for å underlegge seg en dagsorden og et verdenssyn diktert av et konservativt presteskap og hellige krigere.

Sikkert en fremmed tanke.

tittibø.jpg

Sist redigert av en moderator:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er ikke uenig i det du skriver her, Deph. Samtidig er jeg veldig enig i det Rock skriver; Statoil og den norske stat ( les regjeringa ), må nå sette seg ned og tenke veldig nøye gjennom hva de er med på, og hvem de egentlig støtter med sine ( våre ) aktiviteter i land som Algerie og Libya. Det samme gjelder oljefondet, og vår lille men høyteknologiske våpenindustri. Både Statoil og oljefondet har vært mye godt styrt av pengegriskhet. Reinhekla kapitalisme, med andre ord. Jeg er enig i spørsmålet: "Hva pokker har norske interesser og norskeidde selskaper der å gjøre?

Argumenter som "hvis ikke Statoil er der, er det noen andre som er der", faller sjølsagt på sin egen urimelighet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Her er det mye sprøyt. Min arbeidsgiver, som er ett av de selskap som er en del av JV som driver stedet man diskuterer, har ansatte som har Koreanen på kontorpulten. Hvordan man praktiserer sin egen tro er ofte knyttet til fordommer. Aka QED
    Enig !! Jobbet i JV fra 2007 til 2011 ,hadde 4 gode år i in amaenas,så da er vi kolegaer da :)
    Det er noen her som driver ett korstog mot visse religoner basert på¨uvitenhet,samme folka går igjen i alle tråder her på HFS som bedrevitere

Skulle vert morro og vist hva de jobber med til daglig for og ende opp med slike oppfattninger
    Mulig det er jeg som er uvitende, men hva er JV?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er ikke uenig i det du skriver her, Deph. Samtidig er jeg veldig enig i det Rock skriver; Statoil og den norske stat ( les regjeringa ), må nå sette seg ned og tenke veldig nøye gjennom hva de er med på, og hvem de egentlig støtter med sine ( våre ) aktiviteter i land som Algerie og Libya. Det samme gjelder oljefondet, og vår lille men høyteknologiske våpenindustri. Både Statoil og oljefondet har vært mye godt styrt av pengegriskhet. Reinhekla kapitalisme, med andre ord. Jeg er enig i spørsmålet: "Hva pokker har norske interesser og norskeidde selskaper der å gjøre?

Argumenter som "hvis ikke Statoil er der, er det noen andre som er der", faller sjølsagt på sin egen urimelighet.
    Det er ikke noe negativt i seg selv at Statoil er involvert i Algerie og Libya. (Hvis vi når ser bort i fra det sikkerhetsmessige). Disse landene trenger sårt inntekter for å kunne bygge opp landene og ikke minst forsvare seg mot krefter som vi har sett i aksjon her. Statoil er en seriøs og god aktør. De driver renhåret og uten korrupsjon så vidt jeg vet, og er en god partner for disse landene når det kommer til utvikling av olje og gass.

Om det er trygt nok vil vel bli en diskusjon i etterkant av dette.

V

vredensgnag

Gjest

Mulig det er jeg som er uvitende, men hva er JV?
    Insider lingo. Amenas Joint Ventures -- når flere operatørselskap går sammen om en slik oppgave etableres ofte Joint Ventures.

L

Lars.N

Gjest
    Var å handlet bak meg stod en gammel mann en bestefar med barnebarnet med på tur som så alle avisoverskriften , han svor noe jævlig å mummlet noe sånt som de feite Nordmenn alle snakker om ingen nevner alle de barna der nede som ikke har noe mat en gang det er bare helt forjævlig .

G

Gjestemedlem

Gjest
    For dem som har kvaler mot å bruke makt mot slike mennesker:

http://www.dagbladet.no/2013/01/19/nyheter/gisselsituasjon/algerie/statoil/utenriks/25338542/

(Dagbladet): Siden 2008 har militante islamister tilbudt dusør til kriminelle i grenseområdet mellom Algerie og Mali skriver Aftenposten.

Ifølge Wikileaks-dokumenter avisa viser til, kunne dusøren være på opptil 250 000 norske kroner.

Det er i en sikkerhetsrapport fra US State departement til amerikanske ambassader og konsulater i Afrika fra desember 2008 at dette kommer fram:

«Terrorgruppa Al-Qaida i Islamske Maghreb (AQIM) har tilbudt en dusør på omtrent 45 000 dollar til alle smuglere og banditter i nordlige Mali som kidnapper ikke-amerikanske vestlige»".

Ifølge Aftenposten skal han ha gitt spesiell beskjed om at dusøren for vestlige statsborgere på 45 000 dollar ikke gjaldt amerikanske gisler. Årsaken var frykt for at USA skulle slå hardt tilbake, gjennom flyangrep og spesialstyrker.

Samtidig skal belmokhtar ha gitt uttrykk for at statsborgere fra andre vestlige land var tryggere kidnappingsmål, blant annet fordi disse landene ofte valgte å betale kidnapperne penger.

---

Så kan man jo fundere på hva det er som gjør amerikanere forholdsvis trygge og Nordmenn til prioriterte ofre. Når man har fundert litt på dette, kan man strekke det så langt som til å lure på hva som gir størst trygghet for de Nordmenn i disse landene som jobber for Statoil eller andre selskaper.

Forhandlinger, ettergivenhet og generøse løsepenger? Eller sette hardt mot hardt hvis situasjonen krever det?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Var å handlet bak meg stod en gammel mann en bestefar med barnebarnet med på tur som så alle avisoverskriften , han svor noe jævlig å mummlet noe sånt som de feite Nordmenn alle snakker om ingen nevner alle de barna der nede som ikke har noe mat en gang det er bare helt forjævlig .
    Neste gang du ser den gamle gubben så fortell han at vi kan byttte bort den feita ræva hans for en unge i Algerie.

Gjestemedlem har helt rett, dette må tas hardt eller så bare utvikler det seg.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tenk dere lykkesjokket ved plutselig å se sin kjære på nyhetene, mens de fortsatt levde helt i uvitenhet om hans skjebne.
    Det må være ubeskrivelig.............tenker på karen fra Grimstad.

Mvh.KW

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det må være helt fantastisk. Jeg husker da broren min var med på forliset til KNM Oslo. Det var ganske fint da han ringte hjem.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Det som ikke fremkommer så enkelt i denne algerie saken er grunnen (Eller en av dem...) til at man er så hissige på å holde produksjonen oppe.
    Det er mangel på Helium nå om dagen i markedet, og Algerie har noen av de gassfeltene som har størst konsentrasjon av helium (som bare er en bestandelsgass i naturgass).

Hvis Algerie ikke kan levere Helium, bl.a så vil antakelig helium markedet kollapse... prisene vil nå ekstreme høyder.
    Olje og gass er en ting, men akkurat Helium er og vil være en enorm salgssuksess Algerie.
    Det er bare ca pluss/minus 10 brønner/gassfelt som produserer helium på verdensbasis... Så hvis noen av dem går stille, da blir det mildt sagt
    ett problem. Få av disse brønnene har store forekomster av helium i utgangspunktet, dvs det er tynn andel med helium i gassen (typisk under 0.1% av gassen som kommer opp er helium...) Algerie sine felt har stor andel av helium, rik andelsprosent.

Nye droner i militær regi er tenkt å bruke helium, som små luftskip. Man trenger helium...
    Hva stod i media? Amerikanerne fikk lande ved annlegget, nordmennenes fly måtte lande milevis unna...
    Que? Si... selvsagt, alt er nyansert..

3 nye annlegg ble åpnet i verden i år, helium kondenserings annlegg...
    Det var i Wyoming i Usa, I Quatar, og i... wait for it... i Algerie!
    Med nåværende reserver er man tom i 2030 (tror man..) men de tre nye annleggene håper man kan forlenge dette til 2050...
    Kort sagt, hva gjør man ikke for 20 år ekstra med gass? For Algerie som nasjon, hva skulle man gjøre?
    Hadde man noe valg? Neppe, man måtte statuere ett eksempel, vise at det er kort prosess om noen forsøker på noe som helst.
    Landet er abnormt stort, masse smugling av våpen i det landet.
    Algerie har 21% av verdens Helium reserver...

De hyler skam seg i alle regjeringer, men i sikkerhetsavdelinger i hele verden tror jeg man klapper, lavt, men man klapper... vel vitende om at alikevell, dette er og blir galskap, på mange mange plan. Og collateral damage er ikke ett fint ord...

"Rock" er inne på det, Statoil er med på noe som i utganspunktet var smart, få innpass i Helium markedet som er i ekplosiv utvikling..
    Men dette er ett sjansespill.
    Jeg registererer at noen i tråden her har jobbet på annlegget? Kjære tid!
    Jeg har en far som har bygget gassannlegg verden over, riktig nok noen tiår siden han sluttet med det nå, men jeg husker han var over hele verden inne olje og gassbransjen på diverse prosjekt.
    Han har noen historier som er helt ville fra den tiden om hvor farlige områdene kunne være.
    Blandt annet att det alltid var væpnede vakter som patruljerte olje og gassledninger i de landene, døgnet rundt.
    Og tydeligvis har slike ting en grunn....

Tankskip frakter olje, oljepirater...

10 -12 biler med terrorister, man tar 700 gisler, slipper fri alle som er muslimer... vil bare beholde utlendingene.
    Denne saken i Algerie er bare galskap. Trist!

mvh

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gisselaksjonen i Algerie er en oppvisning i menneskelig råskap og djevelskap.
    Men hvor langt er vi villig til å svare med samme mynt?

Vi vet at noen gisseltakere er tatt i live.
    Her er et tenkt tilfelle: La oss tenke oss at lederen for selve aksjonen inne på gassanlegget var blant dem som ble tatt i live. Etterretningen tyder på at denne personen står i meget nær tilknytning til sjefen sjøl, Mokhtar Belmokhtar. Det antas videre at gisseltakeren kan ha vital og avgjørende informasjon om nettverket til Mokhtar Belmokhtar og hvor Mokhtar nå kan gjemme seg.
    I vanlige avhør er selvfølgelig gisseltakeren taus som en østers og sier minst mulig. En mulighet er jo da å ta mer drastiske metoder i bruk, som ekstrem tortur i håp om at gisseltakeren skal snakke. Og vi snakker her om det aller mest ekstreme som påfører mennesker kollosale lidelser. Er det ok for Norge å gi klarsignal til dette og dermed sette untertegnede avtaler om menneskerettigheter til side for "den gode saks tjeneste"?

Er spent på svarene.

Sist redigert:

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    127
    Barth Eide og Ap støtter jo disse gutta i Syria

men disse er bare "opprørere"

I algerie terrorister?

noen som er forvirret her?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Vi vet at noen gisseltakere er tatt i live.
    Her er et tenkt tilfelle: La oss tenke oss at lederen for selve aksjonen inne på gassanlegget var blant dem som ble tatt i live. Etterretningen tyder på at denne personen står i meget nær tilknytning til sjefen sjøl, Mokhtar Belmokhtar. Det antas videre at gisseltakeren kan ha vital og avgjørende informasjon om nettverket til Mokhtar Belmokhtar og hvor Mokhtar nå kan gjemme seg.
    I vanlige avhør er selvfølgelig gisseltakeren taus som en østers og sier minst mulig. En mulighet er jo da å ta mer drastiske metoder i bruk, som ekstrem tortur i håp om at gisseltakeren skal snakke. Og vi snakker her om det aller mest ekstreme som påfører mennesker kollosale lidelser. Er det ok for Norge å gi klarsignal til dette og dermed sette untertegnede avtaler om menneskerettigheter til side for "den gode saks tjeneste"?

Er spent på svarene.
    Jeg mener at alle midler må brukes for å slå ned på dette, for at de skal vinne må de bruke midler som i dag ikke er lovlig.

Man vinner ikke denne krigen med dialog eller over en kopp te.

G

Gjestemedlem

Gjest

Er spent på svarene.
    Bruk av tortur mot fanger er ikke akseptabelt, selv når man lager eufemismer som "enhanced interrogation techniques" o.l. Det er klare regler for hvordan man behandler fanger.

Mister vi, eller gir fra oss denne anstendigheten så legitimerer vi også dem som sloss mot oss. Barbari fører oss ingensteds vi ønsker å ende opp.Gisselaksjonen i Algerie er en oppvisning i menneskelig råskap og djevelskap.

Når man er i en stridssituasjon så bruker man makt. Her er det mennesker som dreper, henretter og er så religiøse at de ikke har et fnugg av respekt tilbake for menneskeliv. Hverken andres eller sine egne. Da slår man tilbake med den kraft som er nødvendig for å nedkjempe dem, og litt til for å være på den sikre siden.

Men det er veldig stor forskjell på å bruke våpen og ekstrem makt mot fiender i en slik situasjon, og måten man behandler fanger og stridende som er uskadeliggjort.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Er spent på svarene.
    Bruk av tortur mot fanger er ikke akseptabelt, selv når man lager eufemismer som "enhanced interrogation techniques" o.l. Det er klare regler for hvordan man behandler fanger.

Mister vi, eller gir fra oss denne anstendigheten så legitimerer vi også dem som sloss mot oss. Barbari fører oss ingensteds vi ønsker å ende opp.Gisselaksjonen i Algerie er en oppvisning i menneskelig råskap og djevelskap.

Når man er i en stridssituasjon så bruker man makt. Her er det mennesker som dreper, henretter og er så religiøse at de ikke har et fnugg av respekt tilbake for menneskeliv. Hverken andres eller sine egne. Da slår man tilbake med den kraft som er nødvendig for å nedkjempe dem, og litt til for å være på den sikre siden.

Men det er veldig stor forskjell på å bruke våpen og ekstrem makt mot fiender i en slik situasjon, og måten man behandler fanger og stridende som er uskadeliggjort.
    Det er jo dette som gjør at vesten vil tape, vi skal ikke bryte menneske rettighetene.

Krigen man mot folk med slike holdninger så bør man gi igjen med samme mynt og kanskje litt værre.

F eks mate likene dems til griser og legge det ut på internett, få tak i hele familien til terrorister og henrett de, torturer de så all informasjon de sitter på kommer ut.

Denne krigen vinner man ikke med å være den snille part, man vinner med å være hard og ond.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så vi skal bevise at vi er bedre enn de ved å være verre enn de? Håper du er i stand til å se paradokset........

C

Cyber

Gjest

Er spent på svarene.

Det er jo dette som gjør at vesten vil tape, vi skal ikke bryte menneske rettighetene.

Krigen man mot folk med slike holdninger så bør man gi igjen med samme mynt og kanskje litt værre.

F eks mate likene dems til griser og legge det ut på internett, få tak i hele familien til terrorister og henrett de, torturer de så all informasjon de sitter på kommer ut.

Denne krigen vinner man ikke med å være den snille part, man vinner med å være hard og ond.
    Man vinner kanskje "krigen", men taper alt vi kjemper for.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er nok en dårlig strategi som kun vil vinne sympatisører for islamistene rundt om i verden. Tenk selv hvordan vi hadde reagert i Norge om vi hadde kunnet lese i avisene at gislene ikke bare hadde blitt drept men torturert og skjendet på det verste. Det er ingen grunn til å tro at andre vil reagere anderledes, og hvis det er dette som er vestens ansikt i denne delen av verden, så gir man svært mye gratis til dem som vil ha en annen samfunnsorden der.

En annen ting er at det ikke er så lett å skremme mennesker hvis eget liv ikke er spesielt verdifullt. For tilstrekkelig religiøse mennesker er livet kun et venteværelse før man kommer til himmelen i sus og dus, og jo større offer man gjør jo større blir belønningen. Er man villig til å sprenge seg selv i luften for sin tro så er det egentlig ikke så mye man kan skremme med. Det vil nok virke mot sin hensikt og gjøre jobben mye enklere for dem som prøver å oppildne til flere hellige krigere og tilsvarende aksjoner.

Du har ikke tenkt på at folk kan bli sint i stedet for redd da? Og er man tilstrekkelig sint og har tilgang til verktøy og våpen så kan man gjøre mye mannevondt som fører til tårer og tenners gnissel.

Tortur og inhumane handlinger foregår. CIA har masse folk som jobber med slikt, men det er med god grunn at dette holdes relativt hemmelig. Det er vel nok å minne om de få bildene som slapp ut fra Abu Ghraib og hvilken publisitetsmessig katastrofe dette var for USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib_torture_and_prisoner_abuse

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Så vi skal bevise at vi er bedre enn de ved å være verre enn de? Håper du er i stand til å se paradokset........
    Men man vinner ikke med å være bedre enn de,eller dumsnill som jeg kaller det, dette er personer som ser på det som en ære å dø i kamp for sin hellige krig.

Derfor må man være så hard som det trengs for å få fred, man kan ikke sitte på ræva og vente til de gjør et angrep, det er jo det vesten har gjort i Afghanistan og det er derfor de taper der.

I deres øyne er vesten svake, på tide og vise det motsatte, det er noe som heter og ta igjen med samme mynt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Det er nok en dårlig strategi som kun vil vinne sympatisører for islamistene rundt om i verden. Tenk selv hvordan vi hadde reagert i Norge om vi hadde kunnet lese i avisene at gislene ikke bare hadde blitt drept men torturert og skjendet på det verste. Det er ingen grunn til å tro at andre vil reagere anderledes, og hvis det er dette som er vestens ansikt i denne delen av verden, så gir man svært mye gratis til dem som vil ha en annen samfunnsorden der.

En annen ting er at det ikke er så lett å skremme mennesker hvis eget liv ikke er spesielt verdifullt. For tilstrekkelig religiøse mennesker er livet kun et venteværelse før man kommer til himmelen i sus og dus, og jo større offer man gjør jo større blir belønningen. Er man villig til å sprenge seg selv i luften for sin tro så er det egentlig ikke så mye man kan skremme med. Det vil nok virke mot sin hensikt og gjøre jobben mye enklere for dem som prøver å oppildne til flere hellige krigere og tilsvarende aksjoner.

Du har ikke tenkt på at folk kan bli sint i stedet for redd da? Og er man tilstrekkelig sint og har tilgang til verktøy og våpen så kan man gjøre mye mannevondt som fører til tårer og tenners gnissel.

Tortur og inhumane handlinger foregår. CIA har masse folk som jobber med slikt, men det er med god grunn at dette holdes relativt hemmelig. Det er vel nok å minne om de få bildene som slapp ut fra Abu Ghraib og hvilken publisitetsmessig katastrofe dette var for USA.

Abu Ghraib torture and prisoner abuse - Wikipedia, the free encyclopedia
    I koranen står det vel at de skal holde fred så lenge de ikke er den sterke siden, så etter noen år så ville det vil ha blitt fred da.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Men man vinner ikke med å være bedre enn de,eller dumsnill som jeg kaller det, dette er personer som ser på det som en ære å dø i kamp for sin hellige krig.

Derfor må man være så hard som det trengs for å få fred, man kan ikke sitte på ræva og vente til de gjør et angrep, det er jo det vesten har gjort i Afghanistan og det er derfor de taper der.

I deres øyne er vesten svake, på tide og vise det motsatte, det er noe som heter og ta igjen med samme mynt.
    Nå må dere ta til vett! Vesten viser vel til fulle hva "vesten" er i stand til, når det står om - dette handler ikke om "øye for øye - tann for tann". Det handler om langsiktig endring. Jeg er fortsatt såpass naiv at jeg tror at menneskene a) vil i størst mulig grad bestemme over eget liv, b) vil ha tilgang på mat, c) vil leve i fredelig sameksistens med sine medmennesker. Jada, jeg veit at særlig pkt. a er utopi for titalls millioner mennesker, og en livsløgn for enda flere, men det er menneskeverd og sameksistens vi snakker om her, ikke et dataspill.

Fjernkontrollen ( og et par, tre andre ); mener dere seriøst at vi skal bryte internasjonale konvensjoner og avtaler, neglisjere menneskeretigheter osv., i håp om å utslette det som måtte finnes av ekstreme religiøse eller militante terrorister, opprørere eller frihetskjempere? Mener dere virkelig at det nå er legalt å benytte tortur, summariske henrettelser osv. i kampen mot internasjonal terrorisme? Hvor står vi da? Hva har generasjoner før oss kjempet for? Det er lov å tenke seg om, og det synes jeg at enkelte her på forumet nå skal gjøre. Alvorlig talt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Nå må dere ta til vett! Vesten viser vel til fulle hva "vesten" er i stand til, når det står om - dette handler ikke om "øye for øye - tann for tann". Det handler om langsiktig endring. Jeg er fortsatt såpass naiv at jeg tror at menneskene a) vil i størst mulig grad bestemme over eget liv, b) vil ha tilgang på mat, c) vil leve i fredelig sameksistens med sine medmennesker. Jada, jeg veit at særlig pkt. a er utopi for titalls millioner mennesker, og en livsløgn for enda flere, men det er menneskeverd og sameksistens vi snakker om her, ikke et dataspill.

Fjernkontrollen ( og et par, tre andre ); mener dere seriøst at vi skal bryte internasjonale konvensjoner og avtaler, neglisjere menneskeretigheter osv., i håp om å utslette det som måtte finnes av ekstreme religiøse eller militante terrorister, opprørere eller frihetskjempere? Mener dere virkelig at det nå er legalt å benytte tortur, summariske henrettelser osv. i kampen mot internasjonal terrorisme? Hvor står vi da? Hva har generasjoner før oss kjempet for? Det er lov å tenke seg om, og det synes jeg at enkelte her på forumet nå skal gjøre. Alvorlig talt.
    Hvis vi skal vinne så kan ikke lenger vesten krige etter de internasjonale konvensjoner, vesten taper i Afghanistan pga at de kan ikke gjøre noe før fienden angriper de.

I krig er det den sterkeste som vinner, ja det vil bli veldig blodig en stund hvis vesten gjør det de må for å vinne, men antall drepte over en 20 års periode vil antagligvis være lavere enn det den vil bli nå.

Vesten i dag er Neville Chamberlain i 1938.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.731
    Dette er ikke snakk om å vinne eller ikke. Det er snakk om å endre holdninger. Mye er gjort ved å fordele ressurser bedre. Det er ikke religion som først og fremst driver terroristene, det er ønske om et bedre liv. At noen krigsherrer bruker religionen som en katalysator er en annen historie.
    Meget naivt å tro at man "vinner" ved å øke terroren. Det eneste som oppnåes er enda mer nød og elendighet.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Dette er ikke snakk om å vinne eller ikke. Det er snakk om å endre holdninger. Mye er gjort ved å fordele ressurser bedre. Det er ikke religion som først og fremst driver terroristene, det er ønske om et bedre liv. At noen krigsherrer bruker religionen som en katalysator er en annen historie.
    Meget naivt å tro at man "vinner" ved å øke terroren. Det eneste som oppnåes er enda mer nød og elendighet.
    patetisk (i beste fall)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn