Det som ikke fremkommer så enkelt i denne algerie saken er grunnen (Eller en av dem...) til at man er så hissige på å holde produksjonen oppe.
Det er mangel på Helium nå om dagen i markedet, og Algerie har noen av de gassfeltene som har størst konsentrasjon av helium (som bare er en bestandelsgass i naturgass).
Hvis Algerie ikke kan levere Helium, bl.a så vil antakelig helium markedet kollapse... prisene vil nå ekstreme høyder.
Olje og gass er en ting, men akkurat Helium er og vil være en enorm salgssuksess Algerie.
Det er bare ca pluss/minus 10 brønner/gassfelt som produserer helium på verdensbasis... Så hvis noen av dem går stille, da blir det mildt sagt
ett problem. Få av disse brønnene har store forekomster av helium i utgangspunktet, dvs det er tynn andel med helium i gassen (typisk under 0.1% av gassen som kommer opp er helium...) Algerie sine felt har stor andel av helium, rik andelsprosent.
Nye droner i militær regi er tenkt å bruke helium, som små luftskip. Man trenger helium...
Hva stod i media? Amerikanerne fikk lande ved annlegget, nordmennenes fly måtte lande milevis unna...
Que? Si... selvsagt, alt er nyansert..
3 nye annlegg ble åpnet i verden i år, helium kondenserings annlegg...
Det var i Wyoming i Usa, I Quatar, og i... wait for it... i Algerie!
Med nåværende reserver er man tom i 2030 (tror man..) men de tre nye annleggene håper man kan forlenge dette til 2050...
Kort sagt, hva gjør man ikke for 20 år ekstra med gass? For Algerie som nasjon, hva skulle man gjøre?
Hadde man noe valg? Neppe, man måtte statuere ett eksempel, vise at det er kort prosess om noen forsøker på noe som helst.
Landet er abnormt stort, masse smugling av våpen i det landet.
Algerie har 21% av verdens Helium reserver...
De hyler skam seg i alle regjeringer, men i sikkerhetsavdelinger i hele verden tror jeg man klapper, lavt, men man klapper... vel vitende om at alikevell, dette er og blir galskap, på mange mange plan. Og collateral damage er ikke ett fint ord...
"Rock" er inne på det, Statoil er med på noe som i utganspunktet var smart, få innpass i Helium markedet som er i ekplosiv utvikling..
Men dette er ett sjansespill.
Jeg registererer at noen i tråden her har jobbet på annlegget? Kjære tid!
Jeg har en far som har bygget gassannlegg verden over, riktig nok noen tiår siden han sluttet med det nå, men jeg husker han var over hele verden inne olje og gassbransjen på diverse prosjekt.
Han har noen historier som er helt ville fra den tiden om hvor farlige områdene kunne være.
Blandt annet att det alltid var væpnede vakter som patruljerte olje og gassledninger i de landene, døgnet rundt.
Og tydeligvis har slike ting en grunn....
Tankskip frakter olje, oljepirater...
10 -12 biler med terrorister, man tar 700 gisler, slipper fri alle som er muslimer... vil bare beholde utlendingene.
Denne saken i Algerie er bare galskap. Trist!
mvh