gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Der dukket InAkustik Optokabel Exzellenz opp i posten gitt. Alltid spennende og morsomt å teste flere alternative veier mellom Rose og Michi😉👍🏼
    Da har vi XLR, rca digital og optisk digital å velge mellom😎

    IMG_2867.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da jeg var innom begge Piega-rommene synes jeg de minste spilte best i rommet de stod. Luftig og friskt, uten å være for mye på.
    Fint lite anlegg.
    Enig med deg at KEF-subene passet godt til. Nærmest ideelle. Man skal ikke la seg lure av størrelsen her. De er heller ikke spesielt rimelige. Ca 20 tusen pr stk.
    Enig med du, de minste sammen med de to små KEF’ene var mest riktig i dette rommet👍🏼🎶 (åsså hadde de er fin streamer da blues😎🤣)

    gismo
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Syns denne finish’n på disse små Piega’ene er lekker! Matchet greit med disse små KEF sub’ene også.
    Streamer’n er jo en jeg digger men ganske ikke like mye ampen😅
    MEN….denne nye RA280 spiller bedre enn RA180 som jeg har testet hjemme👍🏼

    gismo
    Da jeg var innom begge Piega-rommene synes jeg de minste spilte best i rommet de stod. Luftig og friskt, uten å være for mye på.
    Fint lite anlegg.
    Enig med deg at KEF-subene passet godt til. Nærmest ideelle. Man skal ikke la seg lure av størrelsen her. De er heller ikke spesielt rimelige. Ca 20 tusen pr stk.
    Egentlig litt uenig i at de minste Piegaene spilte best, men her kommer det an på hva som ble spilt i rommet når en var innom. Jeg er jo Piega mann og ble glad da jeg så de minste og tenkte at det her må jo være en match i forhold til romstørrelse. Satt der i et par låte og fikk ikke fot. For meg så manglet mye av Piega lyden, d.v.s mer varme og trykk i mellomtone. Virket som om Rose forsterkeren var litt blodfattig. Når jeg kom til rommet med de store Piegaene så tenkte jeg at dette ikke kommer til å gå bra, men det var bedre en fryktet. Soulution og Piega er noe jeg vet fra tidligere er god match og den integrerte har plenty av krefter. Ja det var problemer, men her kom Piega sin lydsignatur mye bedre frem med attakk og varme i mellomtone. Vel, det er litt sånn jeg kjenner Piega Coax;) Tror mye har med hva som spilte av musikk når vi var innom!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Egentlig litt uenig i at de minste Piegaene spilte best, men her kommer det an på hva som ble spilt i rommet når en var innom. Jeg er jo Piega mann og ble glad da jeg så de minste og tenkte at det her må jo være en match i forhold til romstørrelse. Satt der i et par låte og fikk ikke fot. For meg så manglet mye av Piega lyden, d.v.s mer varme og trykk i mellomtone. Virket som om Rose forsterkeren var litt blodfattig. Når jeg kom til rommet med de store Piegaene så tenkte jeg at dette ikke kommer til å gå bra, men det var bedre en fryktet. Soulution og Piega er noe jeg vet fra tidligere er god match og den integrerte har plenty av krefter. Ja det var problemer, men her kom Piega sin lydsignatur mye bedre frem med attakk og varme i mellomtone. Vel, det er litt sånn jeg kjenner Piega Coax;) Tror mye har med hva som spilte av musikk når vi var innom!
    Ang amp har du nok veldig rett! Den RA280 spilte bedre enn den RA180 jeg hadde hjemme for test, det gjorde den MEN begge to er blodfattige og manglet punch og trykk i mellomtone (magre) og tendenserer til litt tynt og spist videre oppover åsså! RA180 værre enn RA280 😎😉

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig litt uenig i at de minste Piegaene spilte best, men her kommer det an på hva som ble spilt i rommet når en var innom. Jeg er jo Piega mann og ble glad da jeg så de minste og tenkte at det her må jo være en match i forhold til romstørrelse. Satt der i et par låte og fikk ikke fot. For meg så manglet mye av Piega lyden, d.v.s mer varme og trykk i mellomtone. Virket som om Rose forsterkeren var litt blodfattig. Når jeg kom til rommet med de store Piegaene så tenkte jeg at dette ikke kommer til å gå bra, men det var bedre en fryktet. Soulution og Piega er noe jeg vet fra tidligere er god match og den integrerte har plenty av krefter. Ja det var problemer, men her kom Piega sin lydsignatur mye bedre frem med attakk og varme i mellomtone. Vel, det er litt sånn jeg kjenner Piega Coax;) Tror mye har med hva som spilte av musikk når vi var innom!
    Jeg må innrømme at jeg ikke husker akkurat hva som ble spilt disse to oppsettene med ulike Piega.
    Det som gjør at jeg sier det over her, er at jeg med de store ikke fikk det helt til å henge sammen. Det var nok i topp og bånn, men mellomtonen sto Ikke fram i forhold. Jeg har hørt Piega bade på Duet og andre steder, og vet at de ikke skal låte slik. Jeg satte derfor manglene på rommet, og tenkte at det tålte så store høyttalere dårlig. Jeg skulle sikkert bedt om noe annen musikk, men det var veldig mange rom som stod igjen, så da ble jeg ikke sittende.
    Det er jo litt sånn det er på messer. Førsteinntrykket gjør at en blir, eller går.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Var innom å hørte Bryston oppsett også. De størst høytalerene de har og monoblokker, kraft og styrke så det holdt i lange baner😉
    Her var det smekk, masse energi og voldsomt høyt. Er skikkelig morsomt anlegg, men hvor riktig dette låt osv skal vel være usakt da volum og party faktor stod i høysete😅🤣


    IMG_2826.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så måtte man jo innom Moet Audio også da, tross alt handlet av dem😉
    Men dessverre fikk jeg ikke hørt Diptyque DP160mk2 som jeg hadde håpet på.
    De spilte på Leema elektronikk og de spennende Silent Pound høytalerene, altså åpen baffel løsning.

    IMG_2869.png


    Dette spilte fullfrekvent, energisk og med både trøkk og slam.
    Det ble spilt rimelig høyt her også men virket som balansen i lydbilde var flott.
    Fikk info om at disse kunne stoppes på 37hz med en switch bak, de kunne også justere tweeter opp 2db med en annen switch.
    Jeg synes de var en aning på i toppen i dette rommet og derfor kunne gjerne toppet vært dempet disse 2db. Bassen kunne nok også vært litt tightere og hurtigere, dette kunne man selfølgelig oppnå ved å stoppe dem på 37hz. Det var ikke gjort da jeg var innom!
    Men et meget spennende ht-sett👍🏼

    IMG_2817.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Pga av Bugge sine samarbeid med både Mari og Bertine så har det blitt en del spilling av disse to albumene👍🏼
    Fine musikalske bidrag mannen har gjort med disse damene🎶
    Tidligere omtalte «blaut på sokka låt» er bare nydelig og troverdig på panelene her i Gismodromen 😊🤣


    Rart je itte hørte fra dette albumet i Asker😅
    Dette er jo meget gode innspillinger og lydmessig meget bra her i stua. Burde være en fin låt å spille om man ville vise hva talere/system byr på ang detaljer og nyanser😊

    gismo
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.686
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    I løpet av dagen hadde jeg tenkt å teste med å knytte Rose fiberbundet til Michi😉
    Alltid morsomt med litt test/vurderinger👍🏼

    Vis vedlegget 1007441

    gismo
    Spennende å teste litt (y)
    Siden optisk gir et galvanisk skille og rent teknisk ikke står tilbake for coax, så skal det i utgangspunktet ikke fungere noe dårligere.
    Ser av og til noen refererer til at optisk gir max 24/96, men det må ha vært i "gamle dager".

    Med coax er apparatene elektrisk koblet sammen, så sånn sett er det større risiko for artefakter dersom terminering av skjerm etc ikke er på stell. Det må man dog anta er plettfritt fra Inakustik :) Jeg kjøpte selv den streamermodellen jeg gjorde for å bruke coax til DACen min, men det fulgte med en optisk kabel i esken og benyttet den for å få koblet opp raskt da jeg ikke hadde noen coax for hånden. Lyden oppleves veldig bra, så foreløpig har den optiske blitt stående i bruk :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Var jo også innom Børresen/Aavik sitt lille rom.
    Her hadde jeg håpet å få høre de nye gulvstående X2 som har fenget litt interesse om man skulle gå fra paneler og dit igjen en gang i fremtiden 😅🤣 (X2/X3)
    Disse stod dessverre bare å hvilte seg inntil veggen😉

    IMG_2812.jpeg


    Men det ble spilt på nye X1 så da fikk man jo hørt disse. Var nok riktig også i et såpass lite rom! Disse X1 viste meg også den litt kjennbare Børresen lyden, som jeg etter hvert har blitt litt mere og mere venn med, og de klarte seg utrolig bra uten hjelp nedover i dette rommet. Ikke kjellerdypt men med presisjon og snert. Toppen hos Børresen er akkurat som man ønsker det, liker godt den diskanten deres👍🏼🎶

    IMG_2872.jpeg
    IMG_2811.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Pga av Bugge sine samarbeid med både Mari og Bertine så har det blitt en del spilling av disse to albumene👍🏼
    Fine musikalske bidrag mannen har gjort med disse damene🎶
    Tidligere omtalte «blaut på sokka låt» er bare nydelig og troverdig på panelene her i Gismodromen 😊🤣


    Rart je itte hørte fra dette albumet i Asker😅
    Dette er jo meget gode innspillinger og lydmessig meget bra her i stua. Burde være en fin låt å spille om man ville vise hva talere/system byr på ang detaljer og nyanser😊

    gismo
    Låter den like bra hos deg, som hos meg?
    🙃😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så Audio Note var der, veldig kort innom da dette aldri har fenget meg😅😉
    Hverken lyd, utseende/prinsipp (klint opp i et hjørne) eller prisene har trigget noe form for interesse😎

    IMG_2871.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette Bugge/Boine-albumet hadde meget god lyd - fra bunn til topp, men selve musikken gav meg lite, jeg sliter med å forstå samisk tror jeg.
    Skjønner…..ja det blir litt mer som langt innpå Finnskogen skjønner du😅🤣🤣
    Men nå er jo musikk verdensspråk nr1 da😎

    gismo
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.686
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så Audio Note var der, veldig kort innom da dette aldri har fenget meg😅😉
    Hverken lyd, utseende/prinsipp (klint opp i et hjørne) eller prisene har trigget noe form for interesse😎

    Vis vedlegget 1007456

    gismo
    Jeg var såvidt innom bare for å få bekreftet at det er samme musikken som blir spilt på diskotek-nivå her som både ifjor og i Horten.

    Mulig jeg hadde likt lyden, men føler ofte at høyttalere blir kjørt så hardt at de konstant roper om hjelp :eek:

     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå får jeg ta en kaffe og høre litt på denne vokalen, en stemme jeg må innom med jevne og ujevne mellomrom😎🎶☕

    IMG_2874.jpeg
    IMG_2873.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Påsken nærmer seg..da må jo håndlag og kreativitet tas frem bland både små og store i barnehagen👍🏼😉

    IMG_2879.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da har man brukt en langdrøy time på å sammenligne div ut/inn mellom Rose og Michi😎
    Fra Rose kan jeg nå kjøre digitalt rca ut og digitalt optisk ut. Da benyttes dac i Michi.
    Frem og tilbake med to valgte låter der jeg kjenner lyden meget godt😉
    Ofte brukt til div tester😊

    IMG_2886.jpeg
    IMG_2887.jpeg


    Her vises hvordan det ser ut med Rose opt 1 inn på Michi.

    IMG_2888.jpeg


    Forskjell mellom disse to?
    Til nå og med disse to låter klarer jeg ikke skille disse😊

    Men som nevnt tidligere spilles 8-9 av 10 låter med XLR fra Rose inn i Michi, da benyttes dac i Rose i stede.
    Og det er fortsatt mitt beste valg👍🏼🎶

    IMG_2889.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det er vist itte slutt på snøen ennå😉
    Dette her er et av sikreste tegn på snø jeg har vært borte i, slår aldri feil👍🏼
    Da orrfugler samler seg i trær eller i flokker ute på isen, da blir det snø ila neste døgn😊

    IMG_2894.jpeg
    IMG_2893.jpeg
    IMG_2892.jpeg


    gismo
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Dette Bugge/Boine-albumet hadde meget god lyd - fra bunn til topp, men selve musikken gav meg lite, jeg sliter med å forstå samisk tror jeg.
    Eller du er ikke i kontakt med ditt indre jeg ;)
    Jeg er så heldig at jeg bare kan lukke øynene, og vips så er jeg ute og reiser med Mari i Sämpi, være seg på vidda, i en elv eller på en høyde.
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Eller du er ikke i kontakt med ditt indre jeg ;)
    Jeg er så heldig at jeg bare kan lukke øynene, og vips så er jeg ute og reiser med Mari i Sämpi, være seg på vidda, i en elv eller på en høyde.
    Her legger du opp til muligheter for noen frekke finter🤣, men jeg nøyer meg med å si meg skjønt enig!!😊
    Den damen er synonymt med fantastisk musikk i mine ører!!😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette høytaler bygg/prosjektet til JonasH her inne ser super spennende ut👍🏼
    Må si dette er bærre lekkert!!

    Vis vedlegget 1007659 Vis vedlegget 1007660

    gismo
    De er vel laget på Toten av Inselwind.
    Usedvanlig fint arbeid.
    Hadde vært morsomt å høre en gang. 🙂

     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    De er vel laget på Toten av Inselwind.
    Usedvanlig fint arbeid.
    Hadde vært morsomt å høre en gang. 🙂

    Jepp, bygget på Toten og utført arbeid ser exelent ut👍🏼
    Disse ville man absolutt hørt ja😊

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sein og treig Soløring som man er så får jeg vel også si litt om de «store» rommene nede på messa. MBL har jeg nevnt før og mener fortsatt at dette var av de beste i min bok👍🏼

    Marten og Esoteric var jeg innom flere ganger, feil musikk og plass.
    Men helt på slutten fikk jeg både sweetspot, musikk jeg kjenner og som

    IMG_2823.jpeg


    Å ja da, dette spiller meget bra!
    Lite å sette fingeren på bortsett fra prisene😎
    Disse nydelige Marten talerene med diamant i to elementet gjør jo lite feil i mine ører da.
    Men hørte noe om 1,3 mill…..😅
    Men ja, lekkert estetisk og musikalsk😊

    IMG_2912.jpeg
    IMG_2913.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette rommet var jeg så vidt innom, her var dessverre lite som fenget😅
    Hverken mange lysende vinduer på elektronikk og disse «70-talls talerene»😎

    Jo da, men med mye trøkk, slam og alt for høyt volum i ørene gikk jeg fort ut igjen🥹

    IMG_2807.jpeg


    Takk for meg!

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så til slutt disse Hifihub gutta da😉
    De hadde jo med en veldig flott Gryphone amp som bare er helt rå, lekker og spiller ypperlig👍🏼

    IMG_2914.jpeg


    Denne gangen på et Wilson sett supplert med 2 stk sub’er. Her var det også mer enn nok trøkk, fullfrekvent med god oppløsning og greit smekk.
    Ikke min musikk de spilte tross et par-tre turer innom men fikk jo noen inntrykk tross alt.
    I det store og hele fungerte dette bra og gutta hadde gjort en bra jobb😊🎶

    IMG_2808.jpeg


    Men fikk jo aldri sweetspot så helt topp ble det dessverre aldri, men dette var nok bra!

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    I Sweetspot var det veldig bra. Fin scene og godt driv. Engasjerende.
    De hadde også tatt seg bryet med å pynte opp litt med grønnplanter. Akkurat slik en ser på bilder fra de store messene ute i verden. 😊
    Antar dessuten at det var messas beste musikk. Rune Skov klarer stort sett å unngå alle hifi-sviskene, og spiller musikk som har mer i seg enn bare god lyd. 😊
    Ikke alltid vi er enige om musikkvalg gismo, men vi klarer da å være venner likevel. (?) 🤔😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    I Sweetspot var det veldig bra. Fin scene og godt driv. Engasjerende.
    De hadde også tatt seg bryet med å pynte opp litt med grønnplanter. Akkurat slik en ser på bilder fra de store messene ute i verden. 😊
    Antar dessuten at det var messas beste musikk. Rune Skov klarer stort sett å unngå alle hifi-sviskene, og spiller musikk som har mer i seg enn bare god lyd. 😊
    Ikke alltid vi er enige om musikkvalg gismo, men vi klarer da å være venner likevel. (?) 🤔😊
    Trur dæ gjerne ang sweetspot plassen, hørte at dette var bra selv fra «sidelinjen» lenger bak👍🏼 Ang herr Skov så har jeg ikke hørt hans musikk valg så ofte, sikkert mye bra i hans liste også som jeg da ikke kjenner, men får å bedømme på egenhånd trenger jeg musikk jeg kjenner fra egen stue/oppsett😎🤣🎶
    Går fint å fortsette å være venn med deg😍🙏🏻

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn