gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Elles så går no dagan her på Botilsrud helt greit😉☕
    Meget godt fornøyd med disse InAkustik kablene som formidler lyd videre fra min HiFi Rose streamer👍🏼

    IMG_2915.jpeg


    Men etter et par dagers test så blir nok en av dem overflødig!
    Klarer ikke å skille disse to digital kabler ut, altså rca coax og optisk begge fra mitt merke. Så defor, man trenger ikke begge, så går en ut på markedet igjen😊
    Velger vel da sist inn, denne her som da er helt ny!

    IMG_2907.jpeg



    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det er en lekker lyttekrok det der @gismo . Fint med plantene også, gjør mye det. 😊 Hvor langt har du mellom høyttalerne og lytteposisjon?
    Jeg har tilnærmet likesidet trekant på ca 280-290cm Liker å sitte litt nærme, satt nok noe lenger unna tidligere men med disse talerene vil jeg litt mere «inn i lydbilde»😉🎶
    Men liker å ha masse space/kubikk rundt og bak. Hater oppsett der du nærmest har bakvegg rett i nakken😅
    Holdt på i dedikert rom i 2etg i nærmest 15 år😎 Ca 16m2 og med et skråtak, ikke bra!!
    Kom ned i stua ca 2016-17 opplevde en helt annen verden da jeg kunne etablere min «mancave avd» i stua😊🎶

    Har jo også gjort noen tiltak i min krok i senere tid😉

    IMG_2933.jpeg
    IMG_2934.jpeg


    Her sett fra rack og mot bakvegg, dette er en nødvendighet med space og volum etter min mening😉

    IMG_2720.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Kolbotn
    Godt du kom ned fra loftet @gismo ! For det der er bare lekkert. Må være et stort lydbilde med den distansen mellom høyttalerne og i tillegg paneler. Som sagt digger symmetrien i oppsettet ditt. Og slik stua er så blir det bare en audiofil-avdeling som ikke invaderer på resten av stuen. 🤩
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ble sent i kveld, så da avsluttes med litt Over The Rhine😉🎶 Hadde nesten glemt dette herlige bande👍🏼

    IMG_2957.jpeg
    IMG_2954.jpeg
    IMG_2956.jpeg

    IMG_2958.jpeg


    Og tusen takk for hyggelige ord iGran😍
    Ja det er rimelig stort og omfattende lydbilde! (Men slår itte blues lell😎🤣)

    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Formiddagskaffe og ennå litt mere Over The Rhine😎 Nesten morsomt å komme over et band man har spilt mye tidligere og nærmest glemt bort før man tilfeldigvis ramler over det igjen😉🎶☕

    Hadde jo full SSD disken med OTR😅

    IMG_2962.jpeg
    IMG_2966.jpeg
    IMG_2963.jpeg
    IMG_2964.jpeg
    IMG_2961.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Der dukket InAkustik Optokabel Exzellenz opp i posten gitt. Alltid spennende og morsomt å teste flere alternative veier mellom Rose og Michi😉👍🏼
    Da har vi XLR, rca digital og optisk digital å velge mellom😎
    gismo
    Du skulle fått deg en hobby. Hørt om rørforsterkere og vinyl?
    Litt mer å styre med nå som du har maxet det digitale ved å fylle alle tre kabelhullene på dingsen din 😁😁😁
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja du gode energiske unge mann😎🤣

    Du har jo overskudd tell både å rulle rør og fly opp og ned for å bytte vinyl, traktere flotte børster, vinylvasker etc etc😅

    Jeg nyter livet nå i EGET tempo og klarer meg fint med det👍🏼🎶
    Alt du nevner over her har jeg vært igjennom men åsså avsluttet disse kapitler!

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja du gode energiske unge mann😎🤣

    Du har jo overskudd tell både å rulle rør og fly opp og ned for å bytte vinyl, traktere flotte børster, vinylvasker etc etc😅

    Jeg nyter livet nå i EGET tempo og klarer meg fint med det👍🏼🎶
    Alt du nevner over her har jeg vært igjennom men åsså avsluttet disse kapitler!

    gismo
    Bra! Du skal selvfølgelig ikke høre på disse «unge», men likevel anakronistiske gnålefantene som har mer penger enn vet 😎😆
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bra du endelig har tatt til vett og sett hvilke store kvaliteter som ligger i Progressiv Metall. 😆

    Låter det like bra som hos meg? 🤪

    God påske, kompis! 🐥😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Minner for 2 år siden dukket opp…… her må je ha gått mæ bort i Bergen😅
    Å skulle je innom den sjappa for….😎🤣

    (Må være blues som har fanget mæ i et svakt øyeblikk😇)

    IMG_3002.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har vel i yngre dager vært innom denne diskusjonen før😎
    Ung og litt bitt av Hfi-nevroser😅
    Altså lav eller høy stolrygg i sweetspot, refleksjoner både her og der🤣

    IMG_3003.jpeg


    Nå når man blir eldre, slipper opp litt så tenkte jeg å teste litt i gismoheimen på nytt😉
    Den med høy rygg har stått på kontoret etter å ha blitt «degradert» tidligere fremfor den som er brukt i maaange år nå, altså med lav rygg😎

    IMG_3004.jpeg


    Sitte høyden er et par cm høyere på den lave så det bidrog litt da jeg hadde høyreiste Sf Guarneri Memento i hus. Men nå spillet ikke det så stor rolle lenger med Diptyque i hus, disse kan jo tiltes dit jeg vil og ønsker👍🏼
    Alder krever åsså litt mere komfort og den høye er nok et knepp bedre å sitte i 😎 Skuldrere blir åsså litt lavere grunnet armlenene……😇

    So here we go testing again😉🎶

    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gismo har heldigvis veto-rett her så da ble det bestemt disse fire låtene som skal bedømmes fra hver stol😉
    Litt lyd-lek, litt oppjazza klassisk og til slutt to herlige vokaler fulle av detaljer og nyanser🎶

    IMG_3006.jpeg


    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Brette et pledd over kanten på den?
    Kan sikkert høres rart ut, men det blir ikke ullen lyd med ullpledd 😅
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det er det RoDa, men se nå til å få smelt "Pneuma" og "7Tempest" Gismo, og dra på litt.
    "Chocolate Chip Trip" snutten er bare "show off" og kalkfyll på plata.
    Har nok hørt gjennom det meste Power’n men nei…..Itte helt mæ, men «show off» snutten er jo kul da😉

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Brette et pledd over kanten på den?
    Kan sikkert høres rart ut, men det blir ikke ullen lyd med ullpledd 😅
    Pledd ble itte nødvendig unge mann, har nok meldt mæ inn i «høyrygg-ligaen» tell dæ og blues nå trur je😅😎

    IMG_3009.jpeg


    Ørelapprefleksjoner rett i øra trigger en aldrende manns hørsel litt…..som en annen (litt mere kjent😎) Soløring sier….det vart meier «full fræs og fort moped» nå😅🤣
    Tester denne litt, den gamle er itte langt unna åkke som😎😇🎶 Hifi-nevroser lagt på hylla🤣

    IMG_3017.jpeg


    Men sofa…..nei der går grensen😁🤣

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da var det godt å nyte denne flotte låta, her også god innspilling i denne tapningen👍🏼🎶
    Lyd bildet har full bredde, full høyde og noen ganger føles det som hverken låta eller tonene får nok plass hos mæ😎😅
    Unners på åssen detta da låter i Blåskogen🤣

    IMG_3010.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Et tips i tråden til RoDa gjorde at jeg hørte litt på den tyske jazzbassisten Dieter Ilg, født 1961. Her i et meget behagelig stykke🎶

    IMG_3026.jpeg


    Oppdaget da at han også spiller på Till Brönner sit album Nightfall😉

    IMG_3028.jpeg


    Et mer enn herlig spor det der🎶

    gismo
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Pledd ble itte nødvendig unge mann, har nok meldt mæ inn i «høyrygg-ligaen» tell dæ og blues nå trur je😅😎

    Vis vedlegget 1009197

    Ørelapprefleksjoner rett i øra trigger en aldrende manns hørsel litt…..som en annen (litt mere kjent😎) Soløring sier….det vart meier «full fræs og fort moped» nå😅🤣
    Tester denne litt, den gamle er itte langt unna åkke som😎😇🎶 Hifi-nevroser lagt på hylla🤣

    Vis vedlegget 1009198

    Men sofa…..nei der går grensen😁🤣

    gismo
    Tror du at det er bare å MELDE seg inn?

    Hvis man ønsker å benytte høyrygget stol til seriøs finlytting av all slags musikk gjengitt via stereoanlegg som kan klassifiseres som HiFi, er det noen enkle betingelser som må oppfylles.

    For å innlemmes i Høystol-ligaen, sendes søknad i brevsform til Høystol-komiteen, Innlandet.

    For det første; -Det må framlegges legeattest på at ønske om å benytte høy stol springer ut fra et behov for økt komfort og bekvemmelighet.
    Fikse idéer om forbedret lydopplevelse ved høystollytting er ikke gyldig grunn for å gå bort fra lavstol. Alle søknader med et snev av slik argumentasjon vil bli forkastet.

    I søknaden skal man oppgi høyde og bredde på det aktuelle møbelet som er tenkt benyttet. (Måles ved ørene til lytteren på stolryggen i korrekt sittestilling).
    Vennligst, gi også opplysninger om type trekk på stolen. F.eks., -hva slags skinn og skinnkvalitet, eller hvis det er stoff, angi om det er ull, viskose, polyamid, bomull osv. Dokumentasjon MÅ vedlegges!
    Benyttes fotkrakk, gjelder samme krav som for selve stolen.

    Så langt det lar seg gjøre, bør også fabrikant/produsent og opprinnelsesland for stolen oppgis.
    På alle stoler som er produsert etter 2020 må eier/søker dessuten ha medfølgende sertifikat mtp at treverk fra regnskog ikke er benyttet.
    Likeledes at skinn og stoff er fri for miljøgifter, at bærekraft er et uttalt mål hos produsenten, og at det ikke har forekommet barnearbeid eller slavekontrakter i noe ledd i produksjonskjeden.

    Ettersom pågangen av søknader er stor, må man regne med ett til tre år behandlingstid etter poststempling.
    Det er ingen ankemulighet på vedtaket.

    Midlertidig dispensasjon for bruk av høyrygget lyttestol kan gis under forutsetning av at søknaden er korrekt utformet, og da mot et mindre gebyr.
    Dette blir indeksregulert hvert 2.år.
    Veiledning for egen søknad for midlertidig dipensasjon, uten ferdigbehandlet søknad for innlemmelse i Høystol-ligaen, og/eller opplysninger om størrelsen på gebyret, kan man innhente hos tidligere nevnte komité. Det gjøres oppmerksom på at komiteen mottar slike henvendelser KUN i Romjulen.

    Håper dette var til hjelp.
    Mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tror du at det er bare å MELDE seg inn?

    Hvis man ønsker å benytte høyrygget stol til seriøs finlytting av all slags musikk gjengitt via stereoanlegg som kan klassifiseres som HiFi, er det noen enkle betingelser som må oppfylles.

    For å innlemmes i Høystol-ligaen, sendes søknad i brevsform til Høystol-komiteen, Innlandet.

    For det første; -Det må framlegges legeattest på at ønske om å benytte høy stol springer ut fra et behov for økt komfort og bekvemmelighet.
    Fikse idéer om forbedret lydopplevelse ved høystollytting er ikke gyldig grunn for å gå bort fra lavstol. Alle søknader med et snev av slik argumentasjon vil bli forkastet.

    I søknaden skal man oppgi høyde og bredde på det aktuelle møbelet som er tenkt benyttet. (Måles ved ørene til lytteren på stolryggen i korrekt sittestilling).
    Vennligst, gi også opplysninger om type trekk på stolen. F.eks., -hva slags skinn og skinnkvalitet, eller hvis det er stoff, angi om det er ull, viskose, polyamid, bomull osv. Dokumentasjon MÅ vedlegges!
    Benyttes fotkrakk, gjelder samme krav som for selve stolen.

    Så langt det lar seg gjøre, bør også fabrikant/produsent og opprinnelsesland for stolen oppgis.
    På alle stoler som er produsert etter 2020 må eier/søker dessuten ha medfølgende sertifikat mtp at treverk fra regnskog ikke er benyttet.
    Likeledes at skinn og stoff er fri for miljøgifter, at bærekraft er et uttalt mål hos produsenten, og at det ikke har forekommet barnearbeid eller slavekontrakter i noe ledd i produksjonskjeden.

    Ettersom pågangen av søknader er stor, må man regne med ett til tre år behandlingstid etter poststempling.
    Det er ingen ankemulighet på vedtaket.

    Midlertidig dispensasjon for bruk av høyrygget lyttestol kan gis under forutsetning av at søknaden er korrekt utformet, og da mot et mindre gebyr.
    Dette blir indeksregulert hvert 2.år.
    Veiledning for egen søknad for midlertidig dipensasjon, uten ferdigbehandlet søknad for innlemmelse i Høystol-ligaen, og/eller opplysninger om størrelsen på gebyret, kan man innhente hos tidligere nevnte komité. Det gjøres oppmerksom på at komiteen mottar slike henvendelser KUN i Romjulen.

    Håper dette var til hjelp.
    Mvh
    Takk for svar og utfyllende info ang både krav og regelverk😉
    Er allerede på vei til kontoret for å forta et nødvendig stolbytte😅🤣

    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nyter den deilige og behagelige vokalen til Margo Timmins i Cowboy Junkies til en formiddagskaffe☕🎶
    Englene synger itte bedre😅

    IMG_3030.jpeg
    IMG_3029.jpeg


    God Påske til dere som nyter den og til alle dere andre som maser og strir på hytter og fjell😎🐥🐣

    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kom over ei ny dame😎 …… rund og god i kinna men med en flott klar stemme😉
    Meget god lyd og helt fine greie singer/pop-låter👍🎶

    IMG_0406.jpeg





    IMG_0409.jpeg

    IMG_0410.jpeg

    IMG_0411.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har idag gått gjennom noen bilder tatt av min kjære og meg selv av vidunderlige Røgden på Finnskogen❤
    Printet dem ut og montert dem i glass og ramme👍🏼 Tenkte jeg skulle pryde kontoret med disse😉

    IMG_3035.jpeg


    I bakgrunnen har jeg digget litt eldre funk, må si at disse innspillinger i 24/192 tapning spiller særdeles bra👍🏼🎶

    IMG_0405.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tenkte etterhvert å få til en liten koselig øl-krok inne på kontoret🍺 Mer å gjøre å få på plass her men en liten start i kveld.
    Da står, inntil videre, min gamle lyttestol der inne nå😅

    IMG_3044.jpeg


    Der må jo da min gamle gode orginale øl-tønne fra Schou være med, rommer 8 liter og er arv etter en gammel onkel som kjørte for Schou i din tid.

    Nå mere heter det vel Schous men er fortsatt et av Norges beste øl etter min smak😊🍺
    Har også 6 stk orginale gamle Schous øl-krus som skal få hyller på veggen.

    IMG_3048.jpeg
    IMG_3047.jpeg


    Koselig å pusle med litt sånt syns jeg😊

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn