Gir rørforsterkere mer glede?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hm ja, alle vet jo at rør og store, lettdrevne høyttalere er det som gjelder.
(hvis man liker rør). Personlig ville jeg kalt det trafo-forsterkere, siden det nok er trafoen i utgangen som setter det største preget på lyden. (Men man hører lite om trafo-rolling). No

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.565
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda finnes endel om trafo-rolling også men ikke så mye :) Finnes selvsagt transistorer med trafoer også. Ikke mye transistor og trafo bytter der heller.

Dette med eierglede har nok endel med teknisk kunnskap å gjøre også. De som ikke er interessert i innmat men kun den lyden som kommer fra HT har nok en annen innfallsvinkel på hva som gir glede enn de med fingre som bare klør etter å tweake, skifte, lodde etc. Og da er nok rørutstyr endel enklere å tweake da det ofte er hardwired og relativt enkle kretser. Man ser det igjen i pc vs mac verden, bil verden, rør vs klasse D etc.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.584
Torget vurderinger
24
Transistor done right er like bra. :eek: :eek:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.841
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
erato skrev:
Jeg synes tweaking tar bort for mye oppmerksomhet og glede fra musikklyttingen, jeg er sikkert en avviker i forhold til de fleste her. Det som gir meg glede er et anlegg som krever minst mulig fuzz, så det sier selg selv at transistor og digitalformater passer meg utmerket og gir meg mer eierglede enn utstyr som oppfordrer til tweaking og justering.
[/quote

Samme grunn til at jeg gikk bort fra rør, på tross at det var nettopp rørforsterkere som var med på å gi meg en ny forståelse for hvor bra et anlegg kan spille.
Synes jeg har klart å oppnå samme musikkglede med transistor, og er glad for å slippe biasjusteringer / rør som hangler ect. Rør var i perioder utrolig bra - i de periodene alt var stabilt.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
La oss si at du bruker 10 timer av ditt liv på¨å finne rør som passer til den nye rørforsterkeren i annlegget ditt. Etter det er gjort har du hundrevis av timer til å spille musikk på. Kan da umulig være så ille når du (jeg) vet at en rørforsterker er mye bedre enn en tilsvarende transistorbasert forsterker.
Men en rørforsterker skal være ganske kraftig for å hamle opp med trans i bassområdet.

Men blir mann bitt av rørbyttingbasillen kommer det innenfra og har ikke så mye med hva du bytter, kan like gjerne være kabler man aldri blir fornøyd med til trans.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pengesluk skrev:

ok, nå har du vært altfor mye på fagernes, sluket.
skjerpings!

psst! synd at transedoneright er så jævlig sjeldent å se/høre.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Canales skrev:
Jepp, her ser du puslehøyttalere drevet av 9 rørwatt.
Så ingen høyttalere der, bare en bokhylle. De var kanskje gjemt inni der? :p

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.565
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Angående holdbarhet så finnes det mange rørforsterkere som er mange tiår gamle og spiller brillefint enda. Mine røreffekttrinn er fra ca 1960-1970 kan jeg tenke meg og spiller veldig overbevisende enda. Mange færre komponenter som kan feile. Ingen transistor trinn jeg har testet har i nærheten av samme musikaliteten i mitt anlegg. Gjort rett er det i prinsippet ikke noe forskjell i holdbarhet mellom transistor og rør.
Faktisk de eneste forsterkerene jeg har hatt "store" problemer med teknisk er transistor. Værste gutten i klassen var noe klasse D greier. Skal si den tok med seg endel HT elementer i samme slengen.
Har også hatt noen problemer med rørutstyr, men enkelt å reparere for en som ikke har 2 bunter gulrøtter som fingre.

Husker for endel år siden jeg puslet rundt, testet, skiftet, famlet i blinde i jungelen av utstyr. Hadde masse forskjellig innom og brukte endel kroner på det også. LMC skrev i en tråd jeg hadde (gamle HFS). Kjøp rør og horn og bli ferdig med det. (tror han har gått gradene også).
Rør og horn var aldri i tankene og rør virket ganske skremmende egentlig.

Vel etter mange år endte jeg opp med det samme. Om noen år er kanskje stueanlegget byttet ut med enkelt transistortrinn men en del av meg og "privatanlegget" i kjelleren vil forbli rør.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
yasman skrev:
Har/har hatt og hørt bra transistor- klasse D og rørprodukter.
Transistor er enkelt og ukomplisert, men mangler ofte den "virkelige" dynamikken, gløden, dybden og naturligheten.
Yas

Ang. transistorer og virkelig dynamikk; mon om ikke jeg har hatt noen inlegg på det emnet ::)

Rør kan spille godt, transer og. Har etterhvert sett et antall inbitte rørfolk sitte måpende og høre Cd via transer og fireveis m. bassrefleks hos meg.

Når det gjelder musikalitet i form av utklingning, luft og annet finnes det såmenn også transer som gjør dette svært godt, det gjelder bare å lytte seg fram. Videre rørklang ut over dette (typisk for simplere rørutstyr) er sjarmerende og praktisk til å krydre/kamuflere ikke videre velklingende komponenter.
Apropos ikke videre velklingende komponenter; forskjellige utgaver av disse kombinert med ikke alt for åpne (mht klang) transer blir lett en slitsom blanding. Uansett konstruksjonsprinsipp; hvert komponent må spille, slippe ut musikken. Selv en billig CD-spiller kan gjøre det, eller en enkel liten forsterker eller høyttaler. osb.

Mvh. RS

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.986
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
bambadoo skrev:
Angående holdbarhet så finnes det mange rørforsterkere som er mange tiår gamle og spiller brillefint enda.
Mine røreffekttrinn er fra ca 1960-1970 kan jeg tenke meg og spiller veldig overbevisende enda.
Er det virkelig sånn at et effektrør i daglig bruk vil vare i mange tiår...? ???
I beste mening.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
SaltyDog skrev:
bambadoo skrev:
Angående holdbarhet så finnes det mange rørforsterkere som er mange tiår gamle og spiller brillefint enda.
Mine røreffekttrinn er fra ca 1960-1970 kan jeg tenke meg og spiller veldig overbevisende enda.
Er det virkelig sånn at et effektrør i daglig bruk vil vare i mange tiår...? ???
I beste mening.
Av og til. (Men slett ikkje alltid. Mine gamle KT 88 pg 6550 heldt seg "nesten perfekte" rundt 4 - 5 000 timar. Nokre Sovtek eg hadde gav opp etter 800)Konstruksjonar som er snille med røra, varer ganske lenge. Gode rør er også betre enn dårlege...

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
123
Sted
Halden
orso skrev:
Inntrykket mitt er at virkelige gode rørkonstuksjoner låter som gode transistorer. Og
:)

De er det mange av orso. For meg er rørlyd.den som kommer fra de gamle gode rørforsterkerne.
God mellomtone som er dyppet med honning og gjerne en litt feit bass. God el 84 forsterker fra 60 tallet klarer dette.
Har rørforsterkere fra 61 og frem til 2004 stående her.

Mvh Roar

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Slike tråder som dette gir samme resultat som om tittelen var : "Lager Kari Bremnes god musikk?"

Problemet er at vi alle ønsker at våre egne preferanser skal være almengyldige. Men det holder selvsagt liv i forumet.... ;D

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
bambadoo skrev:
Gjort rett er det i prinsippet ikke noe forskjell i holdbarhet mellom transistor og rør.
Nå er ikke jeg en expert på rør, men jeg mener å ha fått med meg at strømmen i et rør er basert på at katoden varmes på og avgir elektroner fra et belegg. Dersom dette er riktig blir vel belegget oppbrukt på et tidspunkt?
Nå bør det også sies at min eneste (personlige) erfaring meg rør var en hybrid, Luxman LV-103. Den låt fantastisk, men det syntes jeg også den transistor løsningen jeg bruker i dag gjør.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.282
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
sinep skrev:
Mulig jeg hadde valgt rør hvis bassen var bedre. Passer vel kanskje best til små pusehøyttalere ;)
Vil vel ikke akkurat kalle mine HT for små "pusehøyttalere" (HF275Helios) med en følsomhet på ca. 87,5. Fordelen med disse mot en rør-forsterker er at de har en ganske så linjær imperdansekurve, uten "dip" i området 30 - 100hz, som er rørforsterkeres "fiende nr. 1".

Godt dimensjonerte kvalitets-trafoer er en forutsetning for om en rørforsterker skal "orke". Med de effektrørene jeg kjører i min Leben i dag (lav-effekts "5881" rør - Tung Sol WGB) med redusert platespenning som disse rørene krever, så yter den ca. 23W.
Men - du verden for en kontroll den har i bunnen - vel og merke på mine "rørvennlige" ht :).
På f.eks. B&W 804 og Kappa 8,2 og "tilsvarende" konstruksjoner med vanskelige imperdansekurver, så hadde den nok fått litt "åndenød".

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.267
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Hm ja, alle vet jo at rør og store, lettdrevne høyttalere er det som gjelder.
(hvis man liker rør). Personlig ville jeg kalt det trafo-forsterkere, siden det nok er trafoen i utgangen som setter det største preget på lyden. (Men man hører lite om trafo-rolling). No
Nå finnes det da rørforsterkere som driver det meste. ARC sine med 100+ watt har da ingen problemer med f.eks. B&W 801....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Gode rør er også betre enn dårlege...
Nettopp sånne bekymringer jeg ikke trenger og som gjør at jeg holder meg til transistor.

Kom med en rørforsterker hvor rør ikke må skiftes og hvor man slipper å ligge nattevåken og lure på om man skal starte med tuberolling og jeg er helt klar.

Når det er sagt har jeg lite forhold til hva som er best selv om jeg ikke har problemer med å se at fargingen i mange rørforsterkere kler mye musikk godt. ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Nettopp sånne bekymringer jeg ikke trenger og som gjør at jeg holder meg til transistor.
Da beklager jeg følgende:

Gode transistorer er bedre enn dårlige.

;)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Karma skrev:
Slike tråder som dette gir samme resultat som om tittelen var : "Lager Kari Bremnes god musikk?"

Problemet er at vi alle ønsker at våre egne preferanser skal være almengyldige. Men det holder selvsagt liv i forumet.... ;D
Personlig er jeg helt sikker på at det er en sammenheng mellom folk som liker Kari Bremnes og folk som liker rørforsterkere. Liker du rør? Ja, da liker du også Kari Bremnes! ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.282
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Kom med en rørforsterker hvor rør ikke må skiftes og hvor man slipper å ligge nattevåken og lure på om man skal starte med tuberolling og jeg er helt klar.
Det følger ikke med "påbud" om å bytte rør i en rørforsterker :)

Et tips til transistorentusiaster som kanskje vil gi rør-forsterker en "sjangs". Test en Ayon modell!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.282
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
sinep skrev:
Personlig er jeg helt sikker på at det er en sammenheng mellom folk som liker Kari Bremnes og folk som liker rørforsterkere. Liker du rør? Ja, da liker du også Kari Bremnes! ;)
Like sikkert som at det er en sammenheng mellom at de som er skilt, har vært gift ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Rør gir ikke den samme følelsen som plast.

"You can't possibly have any affection for it"
-Norman Mailer

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.277
sinep skrev:
Neppe ....

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
slowmotion skrev:
sinep skrev:
Neppe ....
Kjerringa har transistor og liker Kari B 8)

/jan

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Brasse skrev:
Jeeepp, berre kjerringer likar Kari B.

:-X
Haha!

Dagens julemarsipan går til Brasse, og dagens slag på tasken går til penisen et stykke lengre opp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.584
Torget vurderinger
24
Canales skrev:
pengesluk skrev:

ok, nå har du vært altfor mye på fagernes, sluket.
skjerpings!

psst! synd at transedoneright er så jævlig sjeldent å se/høre.
A. Jeg har kun vært en gang på Fagernes (rakfiskfestivalen i år). Har dog kjørt FORBI mange ganger, på vei til Geitostølen

B. At ikke du frekventerer Casa Sluket (c) kan jo nødig belastes transistorteknologien!
Har som mange vet et helt avslappet forhold til både rør/transistor og ikke minst format. Fullt mulig å lage godlyd uansett. Det vet alle med erfaring.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.841
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
soundscape skrev:
erato skrev:
Jeg synes tweaking tar bort for mye oppmerksomhet og glede fra musikklyttingen, jeg er sikkert en avviker i forhold til de fleste her. Det som gir meg glede er et anlegg som krever minst mulig fuzz, så det sier selg selv at transistor og digitalformater passer meg utmerket og gir meg mer eierglede enn utstyr som oppfordrer til tweaking og justering.
[/quote

Samme grunn til at jeg gikk bort fra rør, på tross at det var nettopp rørforsterkere som var med på å gi meg en ny forståelse for hvor bra et anlegg kan spille.
Synes jeg har klart å oppnå samme musikkglede med transistor, og er glad for å slippe biasjusteringer / rør som hangler ect. Rør var i perioder utrolig bra - i de periodene alt var stabilt.

Må nesten tilføye at transistor også er utrolig bra , og gir meg samme musikkglede - og ikke bare i stabile perioder da det er stabilt hele tiden 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
slowmotion skrev:
sinep skrev:
Neppe ....

/jan
Men det er dine plater. På CD !

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.555
Torget vurderinger
12
Rør engasjerer meg og det i seg selv er et poeng. Hvertfall i en verden som overstrømmes av sterilitet og produkter uten evnen til å la seg engasjere. Jeg har akkurat fått firmabil av typen blåhvit og gremmes over at det er mulig å lage noe så uengasjerende. Men det er middelmådighet som selger da der er noe trygt sosialdemokratisk over det. Men rør engasjerer meg :). Bare vissheten om at det kan havarere når som helst ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
JanR skrev:
slowmotion skrev:
sinep skrev:
Neppe ....

/jan
Erindring ja ;)
De andre har jeg kjøpt til a, og hu ble så glad så :p

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
rolfozzy skrev:
JanR skrev:
slowmotion skrev:
sinep skrev:
Neppe ....

/jan
Det betyr at JanR er lesbisk?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Karma skrev:

her treffer du godt, karma.

ellers må jeg jo legge til at jeg har hørt noen (få) transistorforsterkere uten det jeg kaller "transistorslør" også.
lavardin og celius/oblivion, bl.a.
desuten finnes det et hav av gode transeamper, som spiller glimrende til tross for transeskavanker. ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.277
Man kan sikkert få til et greit lydmessig resultat med transeforsterkere også,
hvis man ikke er voksen nok til å bruke ordentlige forsterkere.

Blir vel omtrent som å se på film på 42" flatskjerm.
Helt greit liksom, men ikke det samme som med projektor.

;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
tkr skrev:
Er italienske biler bedre enn tyske?
Akkurat som med rør.
Det / de er bedre når en gir dem en smule pleie.
Passer du på en italiensk bil og en rørforsterker (kan godt være italiensk den også), er det ingen vei tilbake.
Ikke til transistorer.
Ikke til tyske biler.

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.986
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
slowmotion skrev:
Man kan sikkert få til et greit lydmessig resultat med transeforsterkere også,
hvis man ikke er voksen nok til å bruke ordentlige forsterkere.
Hehe. Jeg er ihvertfall voksen nok til ikke å la meg trekke opp av den der... :D

Topp Bunn