R.Solhaug skrev:
Dette gir lite mening om man ikke skiller mellom absolutt og relativt gehør ???
- du har bra relativt gehør Steinar
Mvh. RS
Dette er en misforståelse av anvendelsen av begrepene absolutt og relativt gehør. Du fremstiller det som om relativt gehør betyr at man hører men klarer ikke å reprodusere. Det er feil; relativt gehør er evnen til å skille mellom forskjellige toner. En som har relativt gehør kan
frambringe en tone rett etter å ha hørt denne, samt synge to eller flere toner med forhåndsbestemte intervall.
Det vil si at han klarer ikke å identifisere en isolert tone, men han klarer å skille mellom denne og en annen tone.
Jeno; det er ingen som mener at det ikke er en fordel med godt gehør, generell musikkforståelse i tillegg til teknisk forståelse når man skal analysere/identifisere problemer eller egenskaper i et anlegg. Om jeg ikke har misforstått mye, så er vel spørsmålet for diskusjonen hva som er definisjonen av begrepet gehør, og til hvilken grad man kan relatere dette til evnen til å evaluere hifi.
I mitt syn, som kanskje er noe krasst i kveld, så fins det kanskje folk som fremstår i mitt syn som noe nær analfabeter innen musikk, iallefall om man skal dømme etter deres deltakelse i musikkavdelingene på HFS, som allikevel hevder seg suverene og allvitende på musikalsk forståelse og som avfeier alle andre som uvitende. Som i mitt syn etter alt å dømme feilaktig påberoper seg mer gehør enn andre på HFS. Derfor er det interessant med en diskusjon omkring hva gehør egentlig er.