Gammel musikk harddisk overføring??

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.713
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Muligens litt merkelig spørsmål, har plukket ute en gammel hardisk, grunnet har mye musikk liggende på denne. hva er beste måten å overføre denne musikken til ny pc slik at jeg kan få spilt av denne musikken igjen. Takker for alle gode forslag:)
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Muligens litt merkelig spørsmål, har plukket ute en gammel hardisk, grunnet har mye musikk liggende på denne. hva er beste måten å overføre denne musikken til ny pc slik at jeg kan få spilt av denne musikken igjen. Takker for alle gode forslag:)
Jeg tror du trenger å fortelle litt mere om hva slaks hardisk dette er, f.eks.:
1. Fungerer hardisken på det stedet den er koblet til? PC/musikkspiller?
2. Har stedet hardisken er koblet til USB inngang, så man kan koble til en ekstern usb-hardisk der?
3. Er det eternett/lan tilkobling på stedet hardisken sitter? Med SMB tilgang, så du kan overføre via eternett til din nye PC?
4. vet du hva hardisken heter?

Får starte der :)
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Tar noen forbehold og antar du sitter med en fysisk harddisk i fanget og vil tappe data derfra. Jeg bruker en kjekk liten sak som kobles i eSata porten på din harddisk
IMG_0881.jpeg

I andre enden en helt vanlig usb plugg som settes inn i en ledig port i mottager pc.
IMG_0879.jpeg


I tillegg er denne aktiv og kan kobles til strøm om det er nødvendig for å spinne liv i giverdisken :)

image.jpg


En lekker løsning finner du her:

«ICY ekstern harddisk dock» er en god søkefrase for å se etter løsninger. Eller «eSata to USB»Vet at Kjell& Co også har flere produkter som løser knipen :) Alt dette om jeg har forstått ‘knipen’ riktig :)

Hilsen
ICT Support :)
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis du allerede har en slik dings så er det allerede den enkleste måten du kan finne til å overføre filene. Uten at du kan forklare hva du finner vanskelig så blir det også vanskelig å hjelpe deg. I utgangspunktet er det bare å koble disken til PCen, åpne den i Explorer og drag & droppe filene der du vil ha dem.
 

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
201
Antall liker
246
Sted
Lillestrøm
Pug.

Er det sånn å forstå at du har den koblet til ny pc, har tilgang til alle filene på disken, og ønsker å kopiere de over til harddisken på den nye maskinen? Vil "de 15 tomlene dine" si at du ikke vet fremgangsmåten for å flytte/kopiere lydfilene? Eller er det noe feil som skjer etter at du har prøvd?

Hvis du ikke allerede har forsøkt, da: merk alle filene du vil flytte (Ctrl og - a i en mappe) enten høyreklikk og velg kopier, eller flytt til, kanskje du har også. Så velger du/ går til mappen du ønsker å flytte til, og limer inn filene. Lim inn: Ctrl og - v. Eller høyreklikk og velg lim inn.

Eyvind
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Har den harddisken stått i en windows PC fra før? Eller kommer den fra et NAS eller annen burk med noe Linux format som operativ system?
Er det Windows så er det ganske rett frem, hvis det er noe Linux så kan det være veldig vanskelig å få til om man mangler kunnskap.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.713
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
ja har lite data teknisk kunskap men skal forsøke det du beskriver Realmonkey. Husker i sin tid at jeg brukte winamp da pc funket i 2006 men nå ligger musikk filene hulter i bulter på den gamle hardisken. musikken har ligger på en gammel packerd bell Easynote pc
 

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
201
Antall liker
246
Sted
Lillestrøm
Ok. Da tror jeg faktisk jeg ville anbefale deg å flytte "Alt" over til den nye harddisken. Så kan du be programmet du bruker til avspilling importere de filene som er "lydfiler" Dette er sikkert ikke det mest ryddige, men når du nevner at dette er fra 2006, tenker jeg at størrelsen på dataene ikke er stort ift dagens referanser. Lag en mappe på den nye maskinen som heter feks "alt fra den maskinen" og legg alt inn i den.

Eyvind
 
Topp Bunn