Gammel morro blir som ny! Quad ESL-63 rebuild.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Etter noen timers drift sto det klart at mine ESL63 trengte en skikkelig opprydding under panseret, ikke helt uventet. Far var klar for det, og materialer var kjøpt inn fra Mats Törnqvist. Here we go!

    Her har den middelaldrende damen blitt transportert til verkstedet i kjelleren, uten frontstoff.


    Vi tar av griller og støvdeksel og får tilgang til det aller helligste
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Gammel morro blir som ny! ESL63 rebuild

    Etter å ha loddet av alle ledningene til panelene, kan de demonteres;


    Statorer som løsner er et kjent problem. Her må det limes.


    Jeg bruker Casco universal polyuretanlim.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Gammel morro blir som ny! ESL63 rebuild

    Det er små hull i 3 av 4 membraner. Det er resultatet etter at statorlimklatter eller noe har laget overslag og brent hull i membranen. De må skiftes. 3u hostaphan strekkes på et solid bord. Først strekker vi bare såvidt slik at alle krøller rettes ut. Så legger vi en rand med gaffatape rundt hele filmen, slik at strekket fordeles jevnere, og for at den skal tåle litt mer juling.


    Så strekker vi. 12 biter med tape strekkes til 2.5 kilo i flere omganger.


    Biltema fiskevekt brukes til operasjonen.


    Når membranmaterialet er strukket, skal det limes Jeg bruker her også Casco Universal, men tynner limet med aceton slik at det blir lettere å påføre. Her er statoren lilmt til membranet, og klar til å kuttes løs. Det gjøres enklest med en loddebolt.


    Her er en gammel og en ny membran. Det sorte er coating for å gjøre membranen ledende. Jeg har kjøpt coating av MT audio, og den er nesten helt gjennomsiktig.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Gammel morro blir som ny! ESL63 rebuild

    Noen har vært og slurvet litt med loddebolten når de har loddet inn polypropylen kondensatorer i delefilteret. Der må det ryddes.

    Nå er 3 av 4 membraner skiftet, og resonansfrekvens er sjekket. Har gjort en prøvemembran og sjekket coatingen, og den måler bra. Nå skal de 3 nye membranene coates og i helga begynner vi å skru det sammen igjen.

    Tvi tvi!

    :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Gammel morro blir som ny! ESL63 rebuild

    Stili prosjekt... Kommer til å følge med videre på denne... da dette er utfor min kompetanse, og samtidig intr :)

    mvh Kai
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er rett og slett skikkelig imponert!

    Håper du fortsetter og dokumentere dette med bilder - utrolig interessant!

    Hva slags lydforbedringer regner du med....?

    er dette til hovedanlegget eller anlegg nr...hva driver du de med...?

    Mvh
    OMF
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette er et flott prosjekt. Lærerikt. Takk for initiativet. j
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hva er mer irriterende enn en måleprobebehengt lakriskabelfantast?
    Sannsynligvis en fingernem måleprobebehengt lakriskabelfantast.

    Dette er imponerende og lærerikt, Rhesus.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Imponerende tiltakslyst og evne!!
    Hullene kan også skyldes "arcing", men overspenningskretsen ser ut til å fungere? Hva med å bygge en stivere ramme i rustfritt stål når du først er i gang...., ? :) Nei, du har sikkert annet å gjøre også.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det er faktisk ikke så vanskelig som man først skulle tro. Dro en prøvemembran først, for å få det inn i fingrene. Nå går det som en lek. :)

    Overspenningsbeskyttelsen har jeg ikke testet, men kretsløpet for å koble ned høyttaleren ved overslag fungerer. Det var den som varslet om at noe ikke var som det skulle. Det ligger noen svidde fremmedlegemer på membranen, og ved ett av hullene i statoren var det en klatt med løsnet statorlim som satt fast, og ett hull var brent i membranen akkurat der.
    Disse hullene er som små kratere i membranen, og jeg mistenker at jeg fikk overslag der når jeg dro på litt.

    Det blir svært lite av modifikasjon. Jeg bytter ut klipsene som holder elementene sammen med gjennomgående skruer/muttere, ellers blir det så nært originalen som mulig.

    Hyggelig at det fenger.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    OMF skrev:
    Hva slags lydforbedringer regner du med....?

    er dette til hovedanlegget eller anlegg nr...hva driver du de med...?

    Mvh
    OMF
    Lyden var plaget av rasling i støvdeksel og shutdowns når jeg dro på litt. Støvdekselet var også ganske skittent, og trenger en vask og litt oppstramming med hårføner eller varmepistol. Det ser enkelt ut å lage et nytt støvdeksel også, så vi får se hva jeg gjør med den saken. Lyden, bortsett fra raslingen i støvdekserl er jeg i store trekk veldig fornøyd med, så jeg håper egentlig bare på litt høyere lyd uten shutdowns.

    Disse høyttalerene er del av anlegget som skal stå i stua. Jeg spiller på skvisboks og bruker en Cyrus II til å drive elektrostatene. Det går helt fint, men jeg skal ha meg en 150W ca effektforsterker etter hvert. Ser meg også om etter en 24bit DAC med flere optiske innganger. Kanskje det blir en DIY. Det er mye fine chiper på markedet nå.
     

    HC1000

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Interessant prosjekt. Et par spørsmål:
    1. Gaffatapen som ligger langs kanten av membranet fungerer som ramme, og er dobbelt, ikke sant? Denne tapen er ikke festet til bordet?
    2. Hvordan kom du frem til 2,5 kg per side, var det tips fra Mats T?
    3. Hvordan måler du resonansfrekvensen?
    4. Har du coatingen bare på én side?

    mvh,
    HC
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    HC1000 skrev:
    Interessant prosjekt. Et par spørsmål:
    1. Gaffatapen som ligger langs kanten av membranet fungerer som ramme, og er dobbelt, ikke sant? Denne tapen er ikke festet til bordet?
    2. Hvordan kom du frem til 2,5 kg per side, var det tips fra Mats T?
    3. Hvordan måler du resonansfrekvensen?
    4. Har du coatingen bare på én side?

    mvh,
    HC
    Tapen rundt er festet til filmen, og er derfor 'løs' fra bordet.
    2.4 kg er anbefalt fra ER audio i australia. Jeg testet, og får ca 45Hz resonansfrekvens med 2.5 kilo. Jeg tester resonansfrekvensen med en basshøyttaler bak membranen, og en mikrofon foran. Så bruker jeg en signalgenerator og varierer frekvensen til jeg finner et maksimum. Da er membranen i resonans. Det er to modi av resonans, en på tvers og en på langs. På mine membraner er de sånn ca ved samme frekvens. Det er en ganske bred peak, dvs 'lav' Q.
    Coatingen er kun på en side, og den legges på etter at membranen er limt til statoren. Quad har også bare coating på en side på ESL 63 membranene.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig tøff tråd dette Rhesus! Synes du er modig som går i gang med dette prosjektet.
    Blir spennende å følge. Håper du lykkes 100% :)

    mvh
    Lars
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Dæven gutt!
    Dette står det respekt av, gleder meg til fortsettelsen!
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Litt fremdrift i dag også, og litt avdrift samtidig. Skulle være lur og maskere før jeg coatet, slik at coatingen kommer der den skal, og ikke i skruehullene i hvert hjørne. Bad idea.


    Membranen revnet når jeg skulle ta av maskeringstapen. For godt lim.

    Fremgangsmåten som ser ut til å funke best er å strekke og lime membran, coate på frihånd og så kutte huller i membranen med loddebolt til slutt. Her er nærbilde av et hull kuttet med loddebolt. Det går greiest med rund spiss.


    Quad benyttet noen kjipe klips for å holde sammen elementet. Jeg borrer opp 3mm hull og monterer 3x10mm sylinderskruer på strategiske steder. Det gir mye bedre mekanisk stabilitet.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    I dag begynte monteringen av de store komponentene. Først monteres høyspenningsdelen i bunnen av rammen, og så monteres elementene fra bunn og oppover. Det nederste elementet presser høyspenningsdelen fast. På bildet under står ramma opp ned btw.


    Så monteres hele rammen med elementer i sokkelen. Nå begynner det å se bedre ut. :)



    Nå gjenstår det litt lodding i sokkelen, og så kan jeg sette spenning på høyttaleren. Lekkasjemotstanden på membranene mot jord ser meget bra ut, over 100 giga! ohm, som er grensen for mitt multimeter. ;D Mekking av støvdeksel står også på programmet. Litt synd at Dragen har bestemt at vi skal på hytta onsdag kveld. Det betyr massiv overtid for undertegnede i neste uke, så det går nok minst en uke før det blir noe fremdrift å snakke om.
     

    Vedlegg

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tillater meg å si at jeg ikke hadde trodd at du hadde den typen høyttalere. :p

    Ellers var det en interessant tråd. Også håper jeg du får den skikkelig i orden. Tør jeg spørre hva herren driver godsakene med?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rhesus skrev:
    Jeg har TAD og, men de får jeg ikke lov å ha i stua. Kona liker Quadene derimot. Hva slags høyttalere trodde du jeg hadde?
    Jeg tenkte du hadde noe som målte helt perfekt eller noe jeg. Hehehe.. ;D
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Pengvim skrev:
    Rhesus skrev:
    Jeg har TAD og, men de får jeg ikke lov å ha i stua. Kona liker Quadene derimot. Hva slags høyttalere trodde du jeg hadde?
    Jeg tenkte du hadde noe som målte helt perfekt eller noe jeg. Hehehe.. ;D
    Har du sett firkantresponsen til ESL-63 eller? ;)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rhesus skrev:
    Pengvim skrev:
    Rhesus skrev:
    Jeg har TAD og, men de får jeg ikke lov å ha i stua. Kona liker Quadene derimot. Hva slags høyttalere trodde du jeg hadde?
    Jeg tenkte du hadde noe som målte helt perfekt eller noe jeg. Hehehe.. ;D
    Har du sett firkantresponsen til ESL-63 eller? ;)
    Nei, egentlig ikke. Nå begynner det å demre... ;D
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Jeg regner meg selv som audiofil, og lyden er viktig for meg, selv om jeg kan fram og bak på en audioanalysator, og velger vitenskap fremfor voodoo. Jeg liker ESL-63 fordi den har kvaliteter som er svært viktige for meg. Mellomtonen mener jeg er det viktigste frekvensområdet. Er ikke den i orden, mister jeg interessen svært fort. I tillegg må det være sømløst, og ingen frekvensområde skal stikke seg fram. Dette er kvaliteter som ESL-63 har i en grad jeg aldri har hørt fra konvensjonelle flerveis høyttalere.

    I tillegg er jeg svært fascinert av det tekniske designet, som er intet mindre enn banebrytende og genialt. Og så var designeren, Peter Walker kanskje den største av alle objektivister.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rhesus skrev:
    Jeg regner meg selv som audiofil, og lyden er viktig for meg, selv om jeg kan fram og bak på en audioanalysator, og velger vitenskap fremfor voodoo. Jeg liker ESL-63 fordi den har kvaliteter som er svært viktige for meg. Mellomtonen mener jeg er det viktigste frekvensområdet. Er ikke den i orden, mister jeg interessen svært fort. I tillegg må det være sømløst, og ingen frekvensområde skal stikke seg fram. Dette er kvaliteter som ESL-63 har i en grad jeg aldri har hørt fra konvensjonelle flerveis høyttalere.

    I tillegg er jeg svært fascinert av det tekniske designet, som er intet mindre enn banebrytende og genialt. Og så var designeren, Peter Walker kanskje den største av alle objektivister.
    Hehe, det var ikke sånn ment altså Rhesus. Er enig med deg i det du skriver her også. At det skal være sømløst er det første jeg hører etter ihvertfall. Er det ikke det så er det rett ut. :)
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Rhesus skrev:
    Lyden var plaget av rasling i støvdeksel og shutdowns når jeg dro på litt. Støvdekselet var også ganske skittent, og trenger en vask og litt oppstramming med hårføner eller varmepistol. Det ser enkelt ut å lage et nytt støvdeksel også, så vi får se hva jeg gjør med den saken. Lyden, bortsett fra raslingen i støvdekserl er jeg i store trekk veldig fornøyd med, så jeg håper egentlig bare på litt høyere lyd uten shutdowns.
    Kan skrive under på at det er fine høyttalerer ja. Kult at du setter de ordentlig i stand.
    Støvfilmen er jo strengt tatt ikke nødvendig. Med stofftrekket på og i ett røykfritt miljø er det ikke noe problem å leve uten. Har du vurdert å avlaste høytaleren med basser? Deler du på ca 100hz kan de spille mye høyere før de kutter. Jeg har sokkler ala gradient stående om du er interessert :)

    Mvh
    Bjørn
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig interessant tråd - og flott håndverk. Du burde nesten samle opp alt av gamle ESL 63 og fikse de opp for videresalg :)
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Jeg har planer om å prøve subwoofer med digital deling og romkorreksjon, men jeg vil ikke ha den a'la gradient. I motsetning til mange andre, så liker jeg høyden på 63 slik den er.

    Hvis noen vet om noen døde ESL-63 som står og samler støv, så er jeg kanskje interessert i å kjøpe. Akkurat nå har jeg hendene fulle, men det kan jo tenkes at jeg har lyst til å lage en 2x2 stack eller noe.... :) Men noen business blir det neppe.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jøss. Har aldri hørt om stackede ESL-63. Bare -57.

    Sub med digital deling og romkorreksjon. My man.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Har litt trøbbel med for lite strekk i membranen. Jeg tok utgangspunkt i det som står i 'Loudspeaker and Headphone Handbook', men det ser ut til at jeg kanskje måler feil, og at resonansfrekvensen endres betydelig når membranen står i baffelen. Jeg har laget meg en heavy duty resonansmålejigg med en Altec 15', så nå kan jeg bare legge membranene oppå basseren og se med øyet når den er i resonans.

    Har sjekket mine membraner på denne måten, og det ser ut til at strekkemetoden gir veldig jevnt strekk over hele membranen, så problemet ligger ikke der. Nå må jeg sjekke en original membran på samme måten, så får vi se.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nå har jeg endelig fått kontroll på strekkingen. Det ligger en del fysikk og praktiske målinger bak, men nå har jeg klart å lage en membran som ligger innenfor 10% av originalen. Tipper at jeg klarer å komme enda nærmere i løpet av helgen, men er i grunnen fornøyd med 10% avvik. Tror ikke det blir hørbart.

    Jeg er ganske god på google, men jeg har ikke klart å finne noen god beskrivelse av hvor mye strekk som skal til, resonansfrekvenser osv. Mye svada. Det har jeg tenkt å gjøre noe med. Jeg har derfor til å poste en skikkelig beskrivelse av metode og parametere på diyaudio. Skal bare være 100% sikker på metoden først. Stay tuned.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Haha. ;D Jeg liker klassisk fysikk. Ting er så forutsigbare, i motsetning til kvantefysikk og slikt.... ;)

    En ESL-63 har en resonansfrekvens på 45Hz, derfor tok jeg sikte på det i mine første membraner. Det er fundamentalt feil. Grunnen til det er at når man slår på bias-spenningen, så vil den trekke membranen mot statorene. Når membranen sitter midt mellom statorene, er den i likevekt, men så snart den begyner å bevege seg mot en av dem, så starter den nærmeste å dra den til seg. En motsatt fjærvirkning som til en viss grad opphever fjærvirkningen lagt inn i membranen når den blir strukket. Dermed synker resonansfrekvensen når spenningen slåes på!

    Jeg målte derfor en original membran med tanke på resonansfrekvens uten spenning på, og benyttet det faktum at resonansfrekvensen til en membran er proporsjonal med kvadratet av strekket i membranen til å beregne hvor mye mer jeg måtte strekke for å oppnå riktig resonanfrekvens. Og du milde, hvor effektivt det var. Innertier! Original=90.9Hz, Rhesus=91.6Hz. ;D ;D
    Det betyr også at strekking med tape og (Biltema)fiskevekt er en svært repeterbar og kontrollert prosess.

    Nå kommer oppskriften på strekking av membran som er svært lik Quad sin original i forhold til resonansfrekvens. Merk at dette kun gjelder for 3.0u hostaphan (PET) film. Benytter man annen tykkelse (3.6u er vanlig) eller annet materiale (ikke å anbefale) må man kompensere for det.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Først legger man filmen på bordet, denne gangen forsterker jeg men en klar tape, gaffa limer litt bedre til denne.
    Så har jeg økt antallet tape striper til 24 som hver strekkes til 2.75kg.

    Legg også merke til plasseringen av tape-bitene i forhold til outline av statoren såvidt synlig på arbeidsbordet.



    Så fortsetter jeg på vanlig måte med kontaktliming av membranen, coating og til slutt kutting av huller.




    Heftig å tenke på at hvis man skulle benytte vekter og trinser her, så måtte man ha hatt 66kg hengende i membranen....
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Man begyner strekkingen på midten og arbeider seg utover til siden.
    Her ser dere strekking in progress



    Den midterste tape-biten er dratt til, og naboene har fått en liten bulk. Det betyr at strekket ikke er jevnt fordelt mellom tape-remsene og man må strekke igjen og igjen slik at alt blir jevnt og fint.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Liming.
    Kontaktlimet griper kjapt, men de første 20 minuttene får det stå under 30kg press før jeg kutter.



    For de som måtte lure, så bor jeg hverken på hedmarken eller i trøndelag, og derfor inneholder ikke dunkene noe annet enn vann...... ;)

    Etter å ha kuttet løs membranen tar jeg en runde rundt med tommelen og presser fast membranen i limet, slik at den sitter skikkelig.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er imponert over arbeidet så langt, og dette er en skikkelig morsom tråd å følge for tiden.

    Det skal bli spennende å lese om sluttresultatet.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Tenkte jeg skulle starte med å måle resonansfrekvensen til alle de originale elementene jeg har, men så oppdaget jeg noe rart....

    På siden av statorene sto det en liten klistrelapp, med et nummer på.





    Ingen premie for å gjette hva det tallet betyr. ;D

    Tipper 91.6Hz er ganske bra. Ser ut til å være innenfor Quad sine toleranser for paneler som skal monteres i samme høyttaler. Skal kanskje slakke opp liiiiitegranne, strekket for å få 90Hz skal da være 2.75kg*(90/91.6)2=2.65kg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn