Gammel morro blir som ny! Quad ESL-63 rebuild.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Back from the dead.......... Det kommer lyyyyyyyd!
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    En fin tråd Rhesus. Du er flink :)
    Hvordan ble lyden? Stor forskjell?

    Mvh
    Bjørn
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Vanskelig å si, siden jeg kjører uten støvdeksel og griller, men umiddelbart virker bassen litt dypere og litt tørrere. Det kan være fordi basselementene har ca 6-8Hz lavere resonansfrekvens enn tidligere, og dertil lavere Q. Eller kanskje placeboen spiller meg et puss. ;)

    Vi får se når jeg er helt ferdig. Nå står mekking av nytt støvdeksel for tur, så skal jeg montere nye føtter og nytt frontstoff.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Så monteres støvdekselet i høyttaleren.



    Det ser litt skrukkete ut, men min fortid som modellflyentusiast har gitt meg erfaring med trekking med film.
    Man tager en varmepistol



    og går over side til side, bunn til topp, nesten som å sprøyte med lakksprøyte. Vær tålmodig, utålmodige blir belønnet med hull i filmen. (som f.eks. forrige person som monterte støvdeksel.... ;), )

    Resultatet
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nå spiller det f*** meg musikk, tru det eller ei!

    Den andre høyttaleren ser ut til å være i bedre forfatning, dårlig støvdeksel og noen løse ledninger som ligger å klaprer mot støvdekselet, ellers ser det pent ut.

    Neste er montering av griller og frontstoff.
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Imponert!

    Kjøpte et par sånne av BOAHs hifi en gang, spilte på en accuphase 305 mkII... Ikke Værst!

    Lykke til !!

    :)

    -Y
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Ting nærmer seg slutten. Litt trist egentlig.

    Montering av griller gikk litt kjapt, så ingen bilder av det, desverre.

    Før vi samler alt, skal vi bytte ut litt komponenter. Dette har gjort sitt:

    og erstattes med dette


    Montert i sokkelen
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Knalltøff tråd, Rhesus. Det skal du ha. Håper det svarer til forventningene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spennende - Trengs vel kanskje litt "innspilling" etterpå eller?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nytt originalt stofftrekk fra Quad setter en liten spiss på det hele. Etter dette bør de se mye bedre ut.
    Når man skal montere stofftrekket, så må man ta av sokkel og pynten mellom sokkelen og panelene. Her er utgangspunktet, med bunnen i været.


    Frontstoffet trekkes over, og festes i borrelåsstripene. Sømmen rettes opp, man justerer alt sånn passe. Legger på pynteplaten og monterer sokkelen.


    Så snur man og trekker stoffet opp.


    Føttene manglet, så nye originale føtter skal de også få.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nå låter den høyttaleren som har gjennomgått mest helt vidunderlig. Her er den. Synd med gjennskinnet av blitzen i venster hjørne. Den ser helt super ut i vanlig lys.



    Den andre, som inneholder originale elementer, har en feil som jeg oppdaget nå, når den andre fungerer optimalt. Jeg antar at det dreier seg om en motstand eller to som må byttes, eventuelt har jeg for lite bias spenning. Så helt ferdig var jeg nok ikke likevel. ;)
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det foreligger mistanke om at en eller flere av diodene i 5.3kV strømforsyningen ikke gjør jobben sin.

    Det er ikke bare å bruke på Fluke'n på slike spenninger, men høyspenningsprobe ligger i bestilling. Det blir nok ingen fremdrift før tidligst uti neste uke.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    *BUMP*

    Fremdriften ble desverre hindret av trivialiteter som bl.a. snorkling i Rødehavet, men nå er vi endelig tilbake i kjelleren. ;)

    Mistanken om at et eller annet var feil med høyspenningen ble bekreftet etter anskaffelse av høyspenningsproben.

    Den ser ganske brutal ut, og er god til 40kV. Et problem er impedansen, som er litt lav. 1G ohm. Ønsket meg minimum 10G, men man får ikke alt for noen hundrelapper. Det vil dra ned spenningen litt, men tipper det går bra likevel.



    Høyspenningen måles



    til 1842V med litt for mye belastning. Uten belastning skal den være mellom 5000V og 5300V.

    Derfor skal EHT få en runde med nye komponenter.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det var en kondensator eller fler som hadde feilet. Dette har gjort sitt.



    Legg merke til voksen. Den er der for å hindre corona.



    Det ble nye dioder og kondensatorer.



    Her er den, ferdig vokset med bivoks. Har nok brukt litt mer voks en det som trengs, men pytt.
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nye komponenter i EHT-blokken gjorde susen. Nå spiller det, og den måler 4300V med min overbelastende probe. ;D

    Jeg fikk bare hørt noen minutter, og jeg mener å høre at det er litt luftigere og klarere lyd i den høyttaleren som har fått nye membraner. Den med originale virker litt mørkere, og rommet virker større rundt den med nye membraner. Det kan være at den ene kom rett fra kald og rå kjeller, så kanskje det endrer seg til i kveld.

    Uansett er neste på programmet skikkelig utmåling av høyttalerene. Da vil eventuelle forskjeller vise seg. Hvis det er tilfelle, så er det sannsynligvis brudd høyspenningsforsyningen til membranen i et av diskantelementene.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Rhesus skrev:
    Det var en kondensator eller fler som hadde feilet. Dette har gjort sitt.



    Legg merke til voksen. Den er der for å hindre corona.



    Det ble nye dioder og kondensatorer.



    Her er den, ferdig vokset med bivoks. Har nok brukt litt mer voks en det som trengs, men pytt.
    Det er ikke voks men paraffin.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Oi oi oi, fantastisk bra! Har dårlige erfaringer med varmepistol dog, brente hul i en elektrostat jeg! Fikk dog nytt element.......
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Duelund_Support skrev:
    Det er ikke voks men paraffin.
    I norge kaller vi den parafinvoks, tror jeg ;)

    Jeg hadde ikke parafinvoks lett tilgjengelig, men i den originale ESL-57 er EHT kretsene støpt inn i bivoks, så jeg tenkte at det kunne gjøre nytten.

    Parafinvoks og bivoks for man forøvrig kjøpt på apoteket.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Noen hører sikkert forskjell på parafinvoks og bivoks også.

    Fikk du fanget noe middag der nede?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Noen hører sikkert forskjell på parafinvoks og bivoks også.

    Fikk du fanget noe middag der nede?
    Bivoks låter selvfølgelig best, fordi den er mer ekslusiv. Parafinvoks brukes bare til telys og av damer på spa. 8) Bivoks lukter mye bedre også. Kanskje bivoks blir den nye linoljen?

    Mye fin fisk i Rødehavet ja. Men, svoger ble litt uggen etter inntak av en av de lokale 'spesialiteter'. Han sliter ennå!
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Rhesus skrev:
    Valentino skrev:
    Noen hører sikkert forskjell på parafinvoks og bivoks også.

    Fikk du fanget noe middag der nede?
    Bivoks låter selvfølgelig best, fordi den er mer ekslusiv. Parafinvoks brukes bare til telys og av damer på spa. 8) Bivoks lukter mye bedre også. Kanskje bivoks blir den nye linoljen?

    Mye fin fisk i Rødehavet ja. Men, svoger ble litt uggen etter inntak av en av de lokale 'spesialiteter'. Han sliter ennå!
    Jupiter bruger bivoks i deres kondensatorer.
     

    Otaku San

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Hamar
    Hei Rhesus ...

    Jeg vekker denne døde tråden til live igjen (se for deg Frankensteins studio - og høyspenning) ;)
    Du skrev noe om målinger og kontroll av høyttalerne ...
    Hvordan gikk det hele til sist?

    Jeg ser at ER-Audio tilbyr rep-kit til ESL-63, hvor filmen er mer enn 6u tykk ... Dette er tykkere enn originalfilmen. Den filmen du brukte er 3u - og dermed marginalt tynnere enn originalfilmen, mener jeg ... Hva er din erfaring med filmtykkelse? Hvor kjøpte du filmen du brukte?

    Siste post fra strengen var fra 2008 ... Har du fortsatt Quad'ene - og hvordan spiller de i dag?

    Da håper jeg "du er der ute", Rhesus, - og ser at du kan ha anledning til å svare på det jeg her spør om.

    Jeg har et par ESL-63 med Gradient-sub'er som jeg skal renovere. De funker fint i dag, men jeg ønsker å gi dem ytterligere fornyet liv.
    Jeg har vært i kontakt med Kent McCollum på "ElectroStatic Solutions" vedr. de print og diverse han tilbyr ... Litt priser ute og går, så jeg vurderer nok litt paraffinvoks og svinging av loddebolt selv ...
    ElectroStatic Solutions - Electronics

    Godt nytt år!

    Mvh. Aril
     

    PeterD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2005
    Innlegg
    165
    Antall liker
    18
    Hei, litt kjipt å ikke få svar, og det ser ut som hele siden har stoppa opp.
    Har spørsmål til deg også siden jeg er i tilsvarende situasjon med mine ESL63.
    Fikk du snakket med ESS - Electronics og kjøpt noe derfra?
    Trekker de også om panelene og hva koster ev det ?

    Er en god stund siden noen skrev her men håper på svar.
    Peter
     

    Otaku San

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Hamar
    Hei PeterD :)

    Vi som ser at vi "skylder forumet her på hfs" og alle som har interesse for disse høyttalerne et svar, får holde litt forsiktig liv i dette ;)
    Takk for at du spør. Her kommer en form for svar med litt tips og hint - så tar vi det derfra.

    Først: det er masse "lurendreiere" der ute som påstår de kan Quad ESL63. Vær kritisk. Her kommer noe jeg vet er gode, trygge veier å gå:
    Jeg har funnet en god del hjelp gjennom å lese strenger på diy Audio, hvor martinjan dijkstra (MJ Dijkstra) har bidratt ... Hans kunnskaper om elektrostater er nesten uovertruffen - og hans coating kjent som noe av det beste. Les de mange - og lange - strengene på DIY Audio før du kaster deg på med spørsmål til han. ER-Audio sin coating er nest på lista over gode produkt. De er anbefalt av neste mann på lista her;
    En annen meget kunnskapsrik person som gladelig deler av sin kunnskap og gir utrolige mengder gode tips og DIY-artikler for Quad ESL63 på sidene sine, er Sheldon Stokes (han er en varm Bernie Sanders-supporter også - kan det bli bedre ...) https://www.quadesl.com/ ... Sheldon Stokes anbefaler å handle membraner og coating fra ER-Audio ... Jeg handler fra e-bay - og det gjør de fleste på DIY Audio også. Se denne karen: https://www.ebay.com/itm/Electrostatic-Speaker-Membrane-Dupont-Mylar-C-3um-20M/173038155556?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 ... (Ja, det er 3uM tykkelse på mylar-membranene i ESL63).
    Så vil jeg virkelig få anbefale Joppe Peelen sine videoer på demontering, coating, strekking av membran, mv på Quad ESL63. Bare ikke bli "smittet" av at han til slutt fant at han "ga opp" sine ESL63'er. Det hele handler om å være veldig forberedt og "tenke sjøl" - samt være nøye og petimeter. Særlig viktig er dette for å unngå "lekkasje" ved at man er "litt slomsete" med coating og/eller montering. Joppe sier en del om hvordan finne korrekt strekk av membran. Martinjan Dijkstra bruker "strekk og tape-metoden" med fiskevekt ... De sier dette "er bra nok" ... Joppe sin metode er nok mer krevende, men betydelig bedre. Du kan begynne her - og finne litt mer etter hvert av Joppe. Se kommentarene under filmene hans https://www.youtube.com/watch?v=TiNPtze-1kk&list=PLJaQ5dleqlYcHO7Ejp4oFA8XE4CR4xeNW
    Dersom du ønsker å bruke penger på å kjøpe deg til reparasjon - og få ferdige deler, er det vel egentlig kun en stopp for nettopp dette. Dette er en meget seriøs kar (som dessverre kan snakke litt ned på sine konkurrenter), men som leverer meget gode produkt til vettuge priser. Han selger totalrenoverte Quad'er også - i tillegg til EHT-boards, clamp-borads, - og ferdige paneler ... Han er svært hyggelig å deale med på bl.a. å oppgi "gode priser" for deg ved forsendelse til Noreg fra UK. Han selger også via ebay ... Her er siden hans: One Thing Audio
    Selv om Quad i Huntington fortsatt tilbyr topp service og nye ESL63-paneler (til en pris), vil jeg allikevel ikke anbefale disse, da alt av nyere Quad-elektrostater har blitt hjemsøkt av "panel-rot" problem (i områder med høy luftfuktighet) ... Skyldes materiale i membran eller nyere coating. Gamle-quad-membraner er meget holdbare, bortsett fra alt av lim ...

    - Sånn - så kan du "glemme" Electrostatic solutions og deres ganske overprisede produkt litt ...

    Håper dette er til litt hjelp - og har pekt ut veier for deg/dere som dere kan gå videre på.

    Mvh. Aril
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Som nevnt er det limet i de gamle Quadene som er akillessene.
    Jeg handlet rep-kit fra ER-audio for mine ESL-63.
    Det fulgte med en usedvanlig god arbeidsbeskrivelse sammen med alt materiell / lim.
    ER-audios kommunikasjon- og servicenivå er helt topp.
    Bl.a er det meget nøye hva slags rensevæske det skal benyttes før nytt lim påføres.
    Joppe Peelen er også helt rå på å lage magnestater.
    Hans videoer på Youtube er et must for alle som vil lage magnestater (mellomtoner eller diskanter).
    Da jeg har for mange prosjekter har ESL-63 blitt prokrastinert.
    Vi får se hva sommeren bringer i disse anti-reisetider.
    Om noen er intr kan Quad ESL-63 og ER-kitet overtas til en hyggelig pris.
     
    Sist redigert:

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Det var en kondensator eller fler som hadde feilet. Dette har gjort sitt.



    Legg merke til voksen. Den er der for å hindre corona.



    Det ble nye dioder og kondensatorer.



    Her er den, ferdig vokset med bivoks. Har nok brukt litt mer voks en det som trengs, men pytt.
    Artig tråd! Har ikke sett den før. Hva menes med "Corona" her? Utvæsking? Eller bare forut for sin tid? :)
     

    Otaku San

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Hamar
    Det var en kondensator eller fler som hadde feilet. Dette har gjort sitt.



    Legg merke til voksen. Den er der for å hindre corona.



    Det ble nye dioder og kondensatorer.



    Her er den, ferdig vokset med bivoks. Har nok brukt litt mer voks en det som trengs, men pytt.
    Artig tråd! Har ikke sett den før. Hva menes med "Corona" her? Utvæsking? Eller bare forut for sin tid? :)
    Hei OKA ...
    Quad elektrosteter (elektrostater generelt) krever dedikasjon og stå på vilje. Man må heller ikke ha "dårlig tid" ... Det handler om "å gå veien" fra å starte med litt forståelse og innsikt til å begynne å bygge opp såpass med kunnskap at du tør å ta fatt på et prosjekt som ikke er for uoverkommelig. Corona er med norske ord "overslag". Det vil si høy spenning som finner vei til jord gjennom luft. Her kan det være snakk om 5 000 til 6 000V ... Ikke noe å leke med ... Derfor så viktig med å innhente kunnskap, lese seg opp - og så ta ting gradivs. Frykt og angst passer ikke inn her ... en fornuftig respekt koblet med kunnskaper er veien (likner litt på Covid-19-krisen) ... Belønningen er den besnærende, herlige oppløstheten og musikaliteten i nettopp Quad elektrostater. De nyere er versjoner av Quad ESL63 alle sammen. De eldsste Quader er ESL57 - og med rett renovasjon (tålmodighet) og rett bruk (eks The Quad ESL - Stacked Quads - som f.eks å stacke disse, kan man knuse det meste av i dag på de fleste fronter - vel og merke om det er musikk man er interessert i.
    Jeg liker mine Quad ESL63 med oppgraderte Gradient SW63 sub'er og miniDSP deling/korreksjon (kun av bassene).

    W.Sand:
    Så trist at du føler du ikke fullfører restaurering av ESL63'ene ... Vær obs på at limet Rob Macinlay (ER-Audio) bruker har ca. 6 mnd til max 9 mnd holdbarhet, så dette må kanskje erstattes med noe annet. Ikke bruk kontaktlim eller slikt. Joppe Peelen brukte et epoxy-lim til enkelte av delene. Han fant at dette ikke var helt ideelt. Til å lime membraner bør noe som kan fjernes igjen (kan jo være men senere skal gjøre om på noe igjen). Martinjan Dijkstra anbefalte Bison Poly Max Crystal til membran-limingen https://www.ebay.com/itm/Bison-6308546-Poly-Max-Crystal-300g/362710753744 - Jeg fant ikke dette i Noreg.

    Virkelig hyggelig å se litt interesse for de gode "gamle" Quad ESL63'ene :)

    Alt det beste til dere alle for disse Covid/CORONA-tidene :)

    Mvh. Aril
     
    Sist redigert:

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Hei.

    Jeg har dessverre hørt lite på Quad. Hørt litt på en nyere ESL etterkommer, 2812 var det kanskje den het, veldig bra. Har nå en ML Vantage, har vært litt skeptisk til ML og hatt mine problemer (som nesten er helt løst), men må jo si at det er stort sett veldig bra. Den kan drives med en liten rørforsterker med glans som jeg ellers har brukt til Klipsch B3.

    Elektrostat er gøy! (har hatt Staxer i alle år).
     

    Otaku San

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Hamar
    Hei.
    Jeg har dessverre hørt lite på Quad.

    Elektrostat er gøy! (har hatt Staxer i alle år).
    Hei igjen OKA ... Jeg meget sikker på at du vet eksakt hva vi snakker om her ... ;) :)
    Stax'er, selv med sin ekstremt lave virkningsgrad (følsomhet) spiller bare såå utrolig ... Artig å høre vedr. dine ML'er også. Den aller beste mellomtone jeg har hørt er fra Quad ESL57'ere i topp stand! Det øvrige av lydbildet var kanskje ikke like bra, men kan bedres ... Det er derfor jeg har Quad ESL63 ... For tiden spiller jeg dog på selvbygde saker som bruker AMT (Mundorf) i topp, isodynamiske drivere i mellomtone (d'Appolito med B&G Neo8 og custom waveguider) og Seas magnesium 8" (d'Appolito) i bass ... Låter bra - men det jeg ville hatt med meg på en øde øy (med strømforsyning til) var Quad ESL63 med SW63 - og rør (bruker Conrad Johnson Premier 12 til Quad og MI Mosfet til bassene) ...
    Mvh. Aril
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset Aril,
    Limet nærmer seg nok holdbarhetsdato.
    Tipper at nærmeste stator-lim her på bjerget er CT1 eller PGB Power Grab'n Bond.
    Håper å kunne lytte til din konstruksjon når det blir greit å bevege seg igjen.
     

    Otaku San

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Hamar
    Hei igjen.

    Tenkte det kanskje også kunne være interessant for lesere av tråden å høre om Quad Musikwiedergabe i Tyskland. De tok over de orignale jigger, tegninger, mv. for Quad ESL57 - og både totalrenoverer og lager nye ... De totalrenoverer også ESL63 - og lager også nye kreasjoner, basert på vidreutviklinger av Quad-konstruskjonsprinsipper.
    Se her for deres tilbud om "refurbishing" https://www.quad-musik.de/index.php/en/refurbishing
    og her for alt øvrig de tilbyr: https://www.quad-musik.de/index.php/en/products
    Ellers W.Sand, er det morsomt å dele erfaringer og lytte. Her er alt i "konstant flux" - som betyr stadige endringer og modifiseringer er pågående. ESL63/Gradient er under modifisering (venter på at jeg får nok tid) - og DIY hybrid-høyttalerne mine spiller, men med stadig skiftende komponent rundt seg (modifiseringer). Vi får høres senere ... :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    Jeg har dessverre hørt lite på Quad. Hørt litt på en nyere ESL etterkommer, 2812 var det kanskje den het, veldig bra. Har nå en ML Vantage, har vært litt skeptisk til ML og hatt mine problemer (som nesten er helt løst), men må jo si at det er stort sett veldig bra. Den kan drives med en liten rørforsterker med glans som jeg ellers har brukt til Klipsch B3.

    Elektrostat er gøy! (har hatt Staxer i alle år).
    Stax er utruleg spennande. Kva modell har du? Og kva driv du dei med?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Hei.

    Jeg har dessverre hørt lite på Quad. Hørt litt på en nyere ESL etterkommer, 2812 var det kanskje den het, veldig bra. Har nå en ML Vantage, har vært litt skeptisk til ML og hatt mine problemer (som nesten er helt løst), men må jo si at det er stort sett veldig bra. Den kan drives med en liten rørforsterker med glans som jeg ellers har brukt til Klipsch B3.

    Elektrostat er gøy! (har hatt Staxer i alle år).
    Stax er utruleg spennande. Kva modell har du? Og kva driv du dei med?
    Ahh. Nei dessverre. Ikke høytalere, hodetelefoner (eller hodehøyttalere som Stax kaller dem). Ser av sitatet mitt ovenfor at jeg husker feil på Quaden. Det var 2805 jeg har såvidt hørt, ikke 2812.

    På hodetelefon fronten har jeg hatt glede av min Stax Lamda Signature i snart 30 år (det har kanskje fremdeles rekorden med tynnest mebram) Pga problemer med knekket bøyle kjøpte jeg noen til reserve bruk også ( Lambda 304 tror jeg de heter) og det hele drives bl a av en rørhybrid 006/II. Sånn sett har elektrostat alltid vært min referanse til resten av anlegget. Vi har også noen andre gode hodetelefoner (et knippe B&W P7, Beyerdynamic 707, Sony, gode drivere/dac) men ikke noen av dem kan egentlig måle seg. Men Staxene stopper jo ingenting. Du kan høre en knappenål falle i naborommet selv om du spiller på et rimelig nivå. (det sier jo også litt om oppløseligheten til dem, ingen maskering av lyd der i gården). Hørte på en nyere toppmodell av Stax, husker ikke navn med totalpris var mer enn 50k med driver. De gamle signaturene mine låt litt annerledes med samme driver. Vanskelig å si hva som var best, smak og behag mer enn annet synes jeg. (kanskje gammel vane men jeg foretrakk mine).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn