Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Karma skrev:
    Buker vi sterke ord for også å overbevise oss selv? En form for selvsuggesjon? Dette fenomenet kan ofte leses i tråder om egne anlegg. Det kan være et anlegg i millionklassen der eieren har beskrevet lyden som nærmest optimal. Så skaffer han seg en ny komponent, gjerne kabel, og skriver etterpå at lydforbedringen var enorm..
    Leser du oppgraderingsloggen til noen "baklengs" er det et under at anlegget i det hele klarte å spille av en CD til å begynne med.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    nb skrev:
    Leser du oppgraderingsloggen til noen "baklengs" er det et under at anlegget i det hele klarte å spille av en CD til å begynne med.
    Der fikk vi en sammenfatning på HFS 2009 :D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Snickers-is skrev:
    nb skrev:
    Leser du oppgraderingsloggen til noen "baklengs" er det et under at anlegget i det hele klarte å spille av en CD til å begynne med.
    Der fikk vi en sammenfatning på HFS 2009 :D
    Til enkelte så fantes det ikke cd spiller helt bakerst i rekka så det stemmer vel, da var det vinyl ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja....synes vel i grunn at Pedal kom med et godt eksempel i sin Audiolense artikkel "man venner seg til å leve med den dårlige hoften, mens man ikke tåler småstein i skoa".

    Når jeg har reist litt rundt så er vel min største "take-away" fra disse lyttebesøkene at de fleste oppsettene låter veldig forksjellig. Og jeg synes vel det mest spennende er å prøve å finne ut hvorfor ting låter som de gjør. Og min mening er at det i svært liten grad er kablene, elektronikken, dempeplattformen, nettfilteret eller noe annet tveaks som påvirker dette. Det er samspillet med høytalere, lytteposisjon, akustikk og eventuell romkorreksjon.

    Men - akkurat disse makrotingene har eieren vendt seg til - enten om han sitter 7 meter unna høytalerne, om han sitter 1,7 meter, om rommet er livlig eller dødt, om høytalerne strekker seg til 70Hz elelr 8Hz og om frekvensengangen er snorrett eller har kuler og dipper på 15-20dB. Så er dettte noe som er tilvent..d.et er en vond hofte man lever med og som har vært slik så lenge man husker. Derimot vil eieren raskt merke om skoene blir litt bedre, eller om det kommer en liten stein i skoen. Denne merker man straks.

    Når vi andre kommer på besøk og skal låne denne "kroppen" så vil vi umiddelbart merke.."jøss du har jo ikke bevegelihet i hofta i det hele tatt" eller "har du alltid så vondt i hofta"...hvorpå eieren sier..."Jeg har da ikke vondt i hofta"...derimot har jeg litt småstein i skoa i dag...

    Og siden all vi gærninger sitter med en såpass dramatisk (for det er det) forskjellig referanse så vil vi nok heller ikke oppnå enighet om hva som er god lyd. For uansett hvor bra et oppsett er..så vil det ikke treffe "bullseye" hos gjestelyttere- hvis de har en hjemlig referanse som er dramatisk forskjellig.

    Og det er denne tilvenningen av hjemlig lyd jeg er skeptisk til....og det er også det som er bakgrunnen for at jeg i en annen tråd utbasonerte at man også må bruke objektive referanser når man skal tveake anlegget hjemme - øret er for upålitelig til slikt!

    Og da er vi tilbake til utgangspunktet....hvis man kommer seg rundt og lytter litt -så vil man finne at ulike anlegg har ulike egenskaper. For å nevne noen navn så spiller ikke anleggene til Roysen, SAL, Pedal, Endre, Kjoenik, Elektron, SOA og mitt likt i det hele tatt, selv om alle disse har meget gode kvaliteter. Og det er her man må finne ut hvilken vei man skal gå. Jeg har hatt gleden av å lytte til såpass mange anlegg av eksepsjonell kvalitet at jeg vet hva jeg vil ha, og tror jeg vet hva som kreves for å komme enda litt videre enn det jeg har i dag. Og i den sammenheng så plager det meg lite om andre ikke liker det jeg liker, fordi jeg i de fleste tilfeller har hørt hvilke preferanser de har. I mange tilfeller skjønner jeg hva de savner hos meg, jeg skjønner hva de "faller for" i eget anlegg, men jeg ville ikke bytte med noen! ;D

    I denne sammenhengen er vel jeg som de fleste andre...skadeskutt av egne preferanser og i så måte kanskje ikke i stand til å gjenkjenne "the real thing" når jeg hører den - fordi jeg savnet litt av forvrengingen jeg selv har vent meg til i egen stue. Men jeg sier det igjen...jeg har vel hørt noen titalls oppsett i +500k klassen under relativt kontrollerte forhold. Og det er ingen av dem jeg har opplevd som mye bedre enn alt annet...det er som oftest en håndfull egenskaper man likte godt og en håndfull tng man har hørt bedre andre steder......dette blir akkurat som bil....Ferrari og Rolls er begge supre biler, men prioriterer man egenskapene i den ene, så er det ikke sikker man blir så godt fornøyd med den andre....

    Så gutter...ut å testkjøre biler! Også er det veldig greit for oss som får besøk...at noen faktisk påpeker at hofta er stiv som en stokk og at smågrusen i skoene ikke er så nøye...


    Mvh
    OMF
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10
    Meget fint innlegg OMF!
    Godt nytt år til dere alle!

    Mvh.
    SAL
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    OMF skrev:
    Så gutter...ut å testkjøre biler! Også er det veldig greit for oss som får besøk...at noen faktisk påpeker at hofta er stiv som en stokk og at smågrusen i skoene ikke er så nøye...


    Mvh
    OMF
    Flott innlegg!

    Ut fra din vinkling, leser jeg dog at nytten fra besøk først og fremst er hos den besøkende og ikke den som selv får besøk. Bortsett fra det du nevner om å få hjelp til å detektere direkte feil, blir jo betydningen av hva andre måtte mene om ditt lydbilde nokså liten?
    Jeg har ofte lurt på om en som er på lyttebesøk i realiteten mer bedømmer sitt eget oppsett enn det han besøker? Altså at han søker, både bevisst og ubevisst, en bekreftelese for egne oppfatninger om sitt eget anlegg, ved å lytte til andres anlegg? At man bruker andre anlegg som måleparametre for sitt eget.Vet ikke om jeg helt klarer å få frem hva jeg mener her..
    Det du skriver om preferanser og forskjeller, er jeg stort sett enig i. Likevel er det et underlig paradoks i sammenhengen: Det finnes spesifikke anlegg som aldri får noen vesentlig form for dårlig kritikk fra andre besøkende. Anlegg som tydeligvis treffer alle, uavhengig av ulike personlige preferanser. Hvordan skal vi forklare det ut fra din vinkling?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Ut fra din vinkling, leser jeg dog at nytten fra besøk først og fremst er hos den besøkende og ikke den som selv får besøk.
    Både ja og nei....jeg prøver å gi en kosntruktiv tilbakemelding på de oppsettene jeg hører på, hvis eieren ønsker det, og belyse hva jeg kunne ønsket meg mer/mindre av etter mine preferanser. Man kan kanskje si at jo flere anlegg man har hørt jo mindre utbytte har man av å høre et nytt, mens tilbakemeldingen man kan gi er desto mer verdifull.

    Karma skrev:
    Bortsett fra det du nevner om å få hjelp til å detektere direkte feil, blir jo betydningen av hva andre måtte mene om ditt lydbilde nokså liten?
    Joda, men her er vi tilbake til det at jeg mener egen ghørsel i eget hjem ikke er spesiellt egnet til å ratte maksimal lyd. Sier alle som kommer på besøk at det låter lyst – så gjør det kanskje det.

    Jeg har som sagt hele tiden haatt en fast blikk på målinger/specs når jeg har oppgradert. Fordi jeg har lyst til å nærme meg det som kan være en «objektiv referanse»...og min erfaring er at jo nærmere jeg kommer et nøytralt og transparent oppsett jo mindre hører jeg av anlegget og mer av musikken.

    Karma skrev:
    Jeg har ofte lurt på om en som er på lyttebesøk i realiteten mer bedømmer sitt eget oppsett enn det han besøker? Altså at han søker, både bevisst og ubevisst, en bekreftelese for egne oppfatninger om sitt eget anlegg, ved å lytte til andres anlegg? At man bruker andre anlegg som måleparametre for sitt eget.Vet ikke om jeg helt klarer å få frem hva jeg mener her..
    Enig - Helt klart!
    Karma skrev:
    Det du skriver om preferanser og forskjeller, er jeg stort sett enig i. Likevel er det et underlig paradoks i sammenhengen: Det finnes spesifikke anlegg som aldri får noen vesentlig form for dårlig kritikk fra andre besøkende. Anlegg som tydeligvis treffer alle, uavhengig av ulike personlige preferanser. Hvordan skal vi forklare det ut fra din vinkling?
    Vel dette med tilbakemeldinger er nok litt mer komplisert enn en objektiv testrapport. Det er mange andre forhold som spiller inn. Jeg tror helt sikkert at i enkelte tilfeller så spiller andre forhold enn lyden inn, men jeg har ikke lyst til å starte en diskusjon om dette. En annen ting er hvordan feil det enkelte anlegg gjør. Jeg opplever mange anlegg som ikke gjør noe direkte feil...det er ingen ting som stikker seg ut – derimot kunne man ønske seg litt mer oppløsning, litt mer presisjon, litt dypere bass, litt mer presis bass osv....slike anlegg som gjerne er ørevennlig er «lettere å like». En annen ting er jo tonene i testrapporterne...det er faktisk ikke så mange steder på sentralen eller i den norske pressen hvor man gjør «hjemme hos» som skal være noe annet en en hyggelig besøksartikkel.

    Likefullt så har jeg aldri hørt noe perfekt oppsett og jeg er av og til veldig overrakset over tilbakemeldinger av oppsett jeg også har hørt.

    Mvh
    OMF
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    OMF

    Moro at vi er så pass samstemte som vi er.

    Litt filosofering:
    Hvorfor er det så mye vondt blod på sentralen? Hvorfor kolliderer oppegående mennesker så til de grader, bare fordi de i utgangspunktet har forskjellige meninger?
    Selv har jeg hatt stor nytte og glede av all den kunnskap som mange har delt på dette forum. Kanskje er jeg også litt mer åpen for alternative vinklinger, enn mange mer konservative medlemmer er?
    Skal dog innrømme at jeg ikke har vært flink nok til å dosere og presentere min egen entusiasme over mine alternative veier til Rom, på en slik måte at jeg har unngått å provosere unødig. Dette er nemlig ikke alltid like lett..
    Jeg oppfordrer alle til å gå i seg selv, og se om vi kunne presentert våre meninger på en bedre og mindre provoserende måte. Det er ingen som liker å bli idiotforklart, slettes ikke på finurlige inndirekte måter.
    Selv om jeg mener å ha funnet en effektiv vei til nirvana, må jeg kunne respektere at andre erfarer og velger annerledes.
    Få ønsker vel uansett et ensrettet forum der alle er enig? Ønsker ikke de fleste et levende forum med stor takhøyde og interessante diskusjoner med rom for ulike meninger? Det er jo ikke ulike meninger, kunnskap og alternative erfaringer som dreper forumet? Det er vel heller en for pågående misjonering av det samme, som ødelegger. Personlig så liker i hvert fall ikke jeg misjonærer. ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Karma skrev:
    OMF

    Moro at vi er så pass samstemte som vi er.

    Litt filosofering:
    Hvorfor er det så mye vondt blod på sentralen? Hvorfor kolliderer oppegående mennesker så til de grader, bare fordi de i utgangspunktet har forskjellige meninger?
    Selv har jeg hatt stor nytte og glede av all den kunnskap som mange har delt på dette forum. Kanskje er jeg også litt mer åpen for alternative vinklinger, enn mange mer konservative medlemmer er?
    Skal dog innrømme at jeg ikke har vært flink nok til å dosere og presentere min egen entusiasme over mine alternative veier til Rom, på en slik måte at jeg har unngått å provosere unødig. Dette er nemlig ikke alltid like lett..
    Jeg oppfordrer alle til å gå i seg selv, og se om vi kunne presentert våre meninger på en bedre og mindre provoserende måte. Det er ingen som liker å bli idiotforklart, slettes ikke på finurlige inndirekte måter.
    Selv om jeg mener å ha funnet en effektiv vei til nirvana, må jeg kunne respektere at andre erfarer og velger annerledes.
    Få ønsker vel uansett et ensrettet forum der alle er enig? Ønsker ikke de fleste et levende forum med stor takhøyde og interessante diskusjoner med rom for ulike meninger? Det er jo ikke ulike meninger, kunnskap og alternative erfaringer som dreper forumet? Det er vel heller en for pågående misjonering av det samme, som ødelegger. Personlig så liker i hvert fall ikke jeg misjonærer. ;)
    Støttes!
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Gode innlegg her ja.

    Jeg kvier meg ofte for å komme med kritikk av andres anlegg. Gir dere kritikk av andres anlegg når dere er å hører?

    Er jo kanskje litt dumt å gjøre eieren misfornøyd med anlegget... Viktigste er jo at man er fornøyd selv.

    Hadde besøk av svigerforeldrene her om dagen, å spilte musikk for de. De hørte ikke noe spesiellt annerledes en andre anlegg. Det var kanskje litt bedre. Så hørselen må vel kanskje være godt trenet
    for å nyte musikkaliteten?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Eirik_S skrev:
    Gode innlegg her ja.

    Jeg kvier meg ofte for å komme med kritikk av andres anlegg. Gir dere kritikk av andres anlegg når dere er å hører?

    Er jo kanskje litt dumt å gjøre eieren misfornøyd med anlegget... Viktigste er jo at man er fornøyd selv.

    Hadde besøk av svigerforeldrene her om dagen, å spilte musikk for de. De hørte ikke noe spesiellt annerledes en andre anlegg. Det var kanskje litt bedre. Så hørselen må vel kanskje være godt trenet
    for å nyte musikkaliteten?
    OT, kanskje, men tror det er viktigere at "publikum" har et forhold til musikken som blir spilt? Eller kanskje det rett og slett ikke er de store forskjellene, sånn egentlig?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Så kan man jo spørre seg om det er mest riktig å spille den musikken eieren av anlegget foretrekker, eller om det er mest riktig å spille den musikken den besøkende foretrekker?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Vil ikke si at det ene er riktig og det andre er feil, det er jo helt opp til en hver enkelt.
    Men om man skal imponere så er det en fordel at den en spiller musikk den en spiller for har hørt tidligere?
    Er vel derfor man ofte tar med seg musikk når en skal høre på utstyr i butikker og hos laugskamerater.

    ::)

    Jeg har det ivertfall sånn når jeg blir utsatt for Demoer som er veldig Demo! Jo, høres jo fett ut dette, men jeg har jo ingenting å sammenlikne med så det går under kategorien "fett men kjipt nok". For musikk som skal imponere på alle felt samtidig er ikke musikk jeg hører på til vanlig.

    Sånn, da er jeg ferdig OT, og åpner for at tråden havner tilbake til topic!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har inntrykk av at veldig mange har referanseinnspillinger som fungerer bra på eget anlegg og dermed har kommet frem til at de er godt egnet til å kvalitetsvurdere andre oppsett.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Snickers-is skrev:
    Så kan man jo spørre seg om det er mest riktig å spille den musikken eieren av anlegget foretrekker, eller om det er mest riktig å spille den musikken den besøkende foretrekker?

    jeg synes det er naturlig at verten er hoved-dj, mens gjestene får være side kicks og fylle ut repertoaret litt.
    da blir kvelden trivelig for alle parter.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gago skrev:
    Snickers-is skrev:
    Så kan man jo spørre seg om det er mest riktig å spille den musikken eieren av anlegget foretrekker, eller om det er mest riktig å spille den musikken den besøkende foretrekker?

    jeg synes det er naturlig at verten er hoved-dj, mens gjestene får være side kicks og fylle ut repertoaret litt.
    da blir kvelden trivelig for alle parter.
    Enig der Gago....skal man evaluere et oppsett må man spille egne innspillinger, men det er også viktig at eieren får lov til å spille musikk som han/hun synes anlegget gjør bra - og det er jo ofte slik at anlegget spiller best på den musikken eieren spiller mest!

    Det ble spurt litt lengre opp om man gir kritikk....for min del så gjør jeg som oftest det. Folk er gjerne nysgjerrig på hva man syns om lyden, og da svarer jeg på det. Jeg spør også alltid om jeg kan få lov til å ta bilder og om jeg kan skrive noen ord på nettet, og at hvis jeg eventuellt skriver noe så blir det i samme bane som den tilbakemeldingen jeg allerede har gitt muntlig. I en slik tilbakemelding prøver jeg (Så kan man diskutere om jeg lykkes) å gi beskrivelse av egenskapene til et oppsett med positive og negative sider, snarere enn å gi en totalkarakter.

    Mvh
    OMF
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Eirik_S skrev:
    Gode innlegg her ja.

    Jeg kvier meg ofte for å komme med kritikk av andres anlegg. Gir dere kritikk av andres anlegg når dere er å hører?

    Er jo kanskje litt dumt å gjøre eieren misfornøyd med anlegget... Viktigste er jo at man er fornøyd selv.

    Hadde besøk av svigerforeldrene her om dagen, å spilte musikk for de. De hørte ikke noe spesiellt annerledes en andre anlegg. Det var kanskje litt bedre. Så hørselen må vel kanskje være godt trenet
    for å nyte musikkaliteten?

    OT, kanskje, men tror det er viktigere at "publikum" har et forhold til musikken som blir spilt? Eller kanskje det rett og slett ikke er de store forskjellene, sånn egentlig?
    Ja det har du nok rett i. Hvis publikum har hørt musikken sin på et elkjøp anlegg til 5000, er det jo rart om de ikke blir litt ekstra engasjert om musikken blir gjengitt over et high end anlegg. For et uinntrisert øre er vel forskjellene marginale. Men for et inntrisert øre er skalaen enorm. Slik føles det for meg ihvertfall. Etter alle aha opplevelsene man har hatt....
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tja, mange lytter ikke når de hører på musikk, det er en slags maske som maskerer alle de andre lydene, det være seg miks masteren, spinningsykkelens pedaler, andre menneskers snakk etc.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg antar at hvilken musikk eieren liker, og hvilke preferanser eieren har til hvordan den musikken skal presenteres har mye å si for hvordan anlegget spiller. Skal man vurdere et anlegg under et hjemmebesøk synes jeg derfor det er mest interessant i hvilken grad eieren har fått realisert sine målsettinger. Derfor bør eieren si litt om sine målsettinger og spille sin musikk. (en bonus med dette er at jeg har plukket opp mye bra musikk på slike besøk) Som vertskap, mener jeg at besøkende nesten alltid kommer med nyttige vurderinger. Jeg som bor der har vent meg til å høre "forbi" ting. Det gjelder spesielt rommet, den viktigste komponenten.

    For at jeg skal kunne si noe om hva jeg hører, må jeg spille noe medbragt også. Jeg trenger alltid litt tid før jeg kan si noe om mine inntrykk av en annen persons anlegg. Slik jeg forstår det må jeg "avlære" forventninger til hvordan ting skal høres ut basert på erfaringer gjort hjemme hos meg selv. Den første halvtimen går med til å "slutte" å høre som jeg er vant til hjemmefra. Så kan jeg sakte begynne å forstå hva det er jeg hører hos vertskapet. Hva jeg liker/ ikke liker er ok, men å tolke om det jeg hører er en dominerende mellomtone eller om det er en litt slank bass fx,er ikke så lett synes jeg.

    Forøvrig er Gaia et oppsett jeg gjerne skulle hørt på en gang (skjønt det tar vel tid å forstå et slikt system), og basert på det jeg har lest på sentralen virker Karma som en bra kar. synd du bor så avsides til :p

    mvh

    B_I
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vurderingene dine har mye for seg Burnt_Island, jeg har selv erfart tilnærmingsmåtene du benytter, og må bare i stor grad si meg enig med deg. Også enig i at det ville vært morsomt å høre Gaia, synd det ikke finnes flere slike oppsett lettere tilgjengelig i vår nærhet.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Eirik_S skrev:
    Gode innlegg her ja.

    Jeg kvier meg ofte for å komme med kritikk av andres anlegg. Gir dere kritikk av andres anlegg når dere er å hører?

    Er jo kanskje litt dumt å gjøre eieren misfornøyd med anlegget... Viktigste er jo at man er fornøyd selv.

    Hadde besøk av svigerforeldrene her om dagen, å spilte musikk for de. De hørte ikke noe spesiellt annerledes en andre anlegg. Det var kanskje litt bedre. Så hørselen må vel kanskje være godt trenet
    for å nyte musikkaliteten?
    Det er selve settingen eller situasjonen som er avgjørende for graden av ærlighet. Man kommer vanligvis ikke inn i andres stue og proklamerer at "her var det ikke mye fint, nei"..Men har man bedt en interiørarkitekt om hjelp, vil man være mottakelig for all kritikk, om denne arkitekten skal få en sjanse til å gjøre jobben sin. Slik er det vel med dedikerte lyttebesøk også? Har man bedt noen å komme for å vurdere kvaliteten i anlegget, er man mottagelig for konstruktiv kritikk, inkludert negativ. Det er dog litt viktig hvordan denne kritikken presenteres.
    Når det gjelder det siste du skriver, har jeg helt andre erfaringer. Mange gjester hos meg lurer selvsagt på hva slags galskap som ligger bak å plassere slike monster som det jeg har i stuen. Men jeg har faktisk opplevd ganske ofte at gjester som i utganspunktet tror Elkjøp-anlegg er optimalt, har spontant uttalt at "nå forstår jeg mye bedre motivasjonen din for å bruke så mye penger på et anlegg."
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Noen kommentarer til dette med valg av musikk under besøk.
    Her må man skille mellom lyttebesøk, og de kanskje mer "koselige" musikkbesøk. Tror faktisk at vi audiofile med fordel kunne møtes oftere for kun å høre musikk sammen, og da glemme det litt nevrotiske forholdet vårt til lyd?
    Uansett tror jeg at musikkvalg under de rene lyttebesøk bør være en blanding av vertens valg og gjestenes. For gjesten er det ofte avgjørende å spille musikk han kjenner fra eget anlegg. Dette for å ha kjente referanser. Samtidig er det også nyttig å høre på muskkvalg fra verten. Da er det nemlig litt lettere å skjønne hans prioriteringer.

    Når det f.eks. gjelder besøket fra Petter Dale, hadde han med musikk som han i lang tid har brukt til å evaluere anlegg med. For han var det dermed kjente og nyttige referanser. Et avgjørende poeng for denne testen, var den store variasjonen i musikken som Petter hadde med. Alt fra Erik By(!), jazz, klassisk,viser til hard rock. Både komplisert musikk og enkel musikk. Dermed fikk han et meget bredt grunnlag for sin vurdering med ulike musikktyper og ulike typer innspillinger. Det ble også spilt ganske høyt. Dette for å sette anlegget i forhold til rommet på maksimal prøve. Dette var også medvirkende til min egen personlige glede og nytteverdi av dette besøk. All denne muskken har jeg på en egen mappe i harddisken.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Fikk en e-mail fra en bekjent idag, om noe som har gått meg hus forbi.
    Litt morsom lesing, skal jeg innrømme.. :D

    "Hei!

    Det står en liten oppfølger i Hjemmekino, en slags "5 på topp-kavalkade"
    for hjemmebesøkene i 2009. Den begynner med "Titanenes mor", og teksten
    går som følger:

    "Erik har i mange år levd med et kipt stereoanlegg, til tross for at
    musikk er en svært viktig del av livet hans. Halvveis i livet tar han
    kontakt med en meget omtalt og omstridt høyttalerbygger ved navn Jørn
    Rune Kviserud, og blir med på et av de mest ambisiøse prosjektene
    Hi-Fi-verdenen noensinne har sett. Prisen på et slikt høyttalersystem
    ligger knapt på den rette siden av en million kroner, og systemet som
    har brukt et par år fra tegnebrettet til ferdig stereoanlegg har ført
    til diskusjoner langt over landegrensene, og våre kollegaer i det
    fortreffelige norske magasinet Fidelity mente at dette var noe av det
    beste som var å oppdrive når det kom til høyttaerkonstruksjoner. Men
    Erik sitter ikke på en samling av Hi-Fi-musikk som han bruker til å
    lytte til teknikken med. Han spiller 70 år gammel jazz i mono med stort
    engasjement mens neglebiterne med teknikk-fetisj lytter til kjønnsløs
    Diana Krall, og vi mener en kar som Erik kan være et etterlengtet alibi.
    Han er nemlig med på å rive ned myten om at de som virkelig elsker
    musikk ikke trenger anlegg, siden det er musikken og ikke anlegget som
    er viktig...""
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvor i all verden kommer denne "70 år gammel jazz i mono" fra? Jeg får nesten inntrykk av at det er det eneste som spilles på anlegget ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men det gir cred! ;D
    Spilte Artur Schnabel i går jeg. Beethoven-opptak fra 1935. Kan jeg også få cred nå?

    Mye god lese i denne tråden.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg hatt gleden av å høre Gaia, og laget en høyest subjektiv reiserapport som kommer her.

    Må innrømme at jeg gryntet litt når TAS minte meg på at vi hadde avtale å reise til Halden for å høre på Gaia på lørdag. Det var en stund siden avtalen ble gjort og uten med tanke på det som skjedde i Holmenkollen og at jeg hadde reist ”halve” Norge på fredagen. Men en avtale er en avtale. TAS ble derfor plukket opp i hifi-metropolen Bødalen, før vi satte snuten mot Drøbaksundet og sørover mot grensen. Været var knall og det virket som italieneren nøt å få litt landevei under hjulene, det var kanskje ikke så verst å dra på tur allikevel. Etter en påkrevet pittstopp for å roe tarmene til TAS med en hamburger med det meste av tilbehør, så begynte GPS’en å guide oss mer og mer utenfor allfarvei der veien ble smalere og smalere helt den stoppet i en snøhaug. Ingen nummer på husene og vi måtte ta i bruk mobilen som hjelpemiddel. Jo da, det var bare å rygge og vips så stod vår vert Karma på trappen og ønsket oss velkommen. Vi var fremme.

    Hadde tidligere sett Gaia på verdens premieren på Horten for 2-3 år siden, og så vidt fått en lytt på dem. Det var et imponerende syn å se den i hjemmelig omgivelser i stuen til Karma. De var tilsynelatende godt integrert i en del av den store stuen nærmest som et stort møbel. Det fine var at husets frue hadde godkjent plasseringen av de store mastodontene, og også var delaktig i lytting i daglig livet. Vi ble for øvrig av nevnte servert nybakt nøtte/sjokolade-kake som absolutt var snadder for ganen, og god nytrukket kaffe. Så rammen var absolutt denne best for en god lytteseanse.
    Vi fikk først en grundig i innføring i dette spennende og grensesprengende høyttaler prosjektet. Informasjon om dette har vel kommet frem andre steder, slik at jeg ikke skal gjenta det her. Men et av hovedpoengene så vidt jeg skjønte, var at man skulle kunne få store fullrange høyttalere til å låte godt i en vanlig stue uten å måtte være avhengig av optimal plassering og akustiske tiltak som ikke er passende i et bomiljø. Det aktive romkorreksjonssystemet virket derfor å være det sentrale her.

    Men hvordan var låt det. Det er alltid litt vanskelig i begynnelsen når man verken kjenner verken musikken, rommet eller anlegget. Men heldigvis hadde vi god tid, og vi hadde også i bakhånd med oss noen medbrakte CD-er. Etter hvert som vi og anlegget fikk varmet seg opp, så ble inntrykkene positive. Musikken slapp fri fra høyttalerene,og det hele virket sømløst fra topp til bunn. Det var en fin flyt med bra luftighet og uanstrengthet over gjengivelsen.
    Med de store membranene som jobber i bassområdet (4x15 og 2x8 per kanal !) så forventet man en skikkelig impontator bass. Men den kom ikke slik som forventet og den integrert seg ubemerket samme med resten av frekvenseområdet. Den ropte ikke på oppmerksomhet, noe som etter min mening er en klar fordel. Men det måtte testes hva den var kapabel. Jeg satte derfor på Himmelskip med Iver Kleive og Knut Reiersrud. Hadde hørte dem live i Oslo Domkirke bare et par dager før, slik at referansen var i orden. Kleive liker å pumpe mye luft gjennom orgelpipene, noe som gir de fleste anlegg pusteproblem ved litt volum. Men ikke Gaia. Her var det faktisk ikke så stor forskjell fra det jeg hørte av det orgelet i Oslo Domkirke, selv om jeg der riktignok var plassert slik at litt energi ble tapt . Men dog må dette sies å være et kjempe kompliment til dette aktive høyttalersystemet. Kirkerommet i opptaket var også stort og bra med luft. Man fikk fornemmelse av tilstedeværelse. Gitaren til Reiersud var også bra gjengitt, men var kanskje en liten tendens til spist oppover samtidige som det også manglet også litt kropp og fylde. Utklingningen kunne også vært bedre. På min nye favoritt syngedame Melody Gardots siste plate Me and my only trill, så var det også et stort luftig lydebilde med uanstrengt instrumentering. Detaljeringen på Melody’s stemme var bra, men det manglet nok litt på tredimensjonalitet og naturlighet En av Karma’s jazzfavoritter Eple Trio, satt veldig bra. Detaljering var fin og man fikk nerven på den litt dempede og subtile jazzen. Likeså fransk jazz med Hadouk Trio satt virkelig som et skudd. En live plate der atmosfæren i salen kom bra frem, likeså de enkelte instrumentenes egenanklang. Veldig bra, og musikk som helt klart må anskaffes. TAS plukket deretter frem et spor med Kondo trommer, siste sporet på Burmesters referanse CD. Volumet ble skrudd opp, og jeg kjente at stolen ristet av all energi i trommen som Gaia formidlet på en uanstrengt måte. Hele rommet spilte med og løse ting måtte sikres. Kan knapt huske å hørt maken fra noe annet høyttalerssystem. Her får man virkelig sjekket om byggmester har en gjort en god jobb når huset ble satt opp !
    Trøkket og evnen til å spille høyt med god kontroll ble også dokumentert på teknoplate Karma satt på til slutt.
    Min konklusjon er at dette er et imponerende høyttalersystem spiller bra fra dypeste til de høyeste toner uten noe spesielle lyter. Dette er et ytterst ambisiøst prosjekt som skal måle seg med de beste høyttalerene på markedet. For at de totalt sett skal gjøre det hos Karma, så vil det være et forbedringspotensiale i elektronikken som her er benyttet. Denne er ikke i samme high-end klassen som høyttaleren. Men så vidt jeg har skjønt så kan det skje ting her, kanskje allerede i løpet av sommeren.

    Takker så mye for besøket, Karma. Kommer gjerne igjen når oppgraderingene er på plass.

    Mvh

    Eivind
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det er ikke hver dag jeg har så hyggelig og interessant besøk som dette!

    Takk for en flott rapport Eivind!

    Jeg synes du treffer usedvanlig godt i din beskrivelse!

    Gaia har på viktige områder oppfylt mye av min målsetting. Evne til å gjenskape en følelse av å være på konsert med realistisk lydbilde og lydtrøkk har f.eks. vært en målsetting. Også dette med at bassen skal evne når det kreves, men ikke imponere i utide, er viktig. Men anlegget har også et forbedringspotensial, f.eks i de områder du nevnte.
    Dette ble jo også nevnt i reportasjen i Fidelity.
    Det er uansett en utfordring for lyttere til dette anlegg, å avgjøre hva som er kvalitative begrensninger, og hva som er resultat av den aktuelle justering i DEQX. Jeg synes både du og TAS hadde relativt god kontroll på akkurat det området. På samme måte som PD hadde når han skrev reportasjen i Fidelity. Som du nevner, er det avgjørende å få bruke en del tid for å danne seg et mest mulig riktig inntrykk av anlegget. Dette gjelder jo selvsagt alle anlegg der men møter noen mer uvanlige løsninger.
    Som TAS var inne på, er det alltid en utfordring å ikke overdrive romkorreksjon slik at resulltatet blir for "pent" i toppen. Jeg tror kanskje at dette har noe å gjøre med fenomenet utklinging? Det skal bli morro å få teste ut hva en eventuell ny prosessor av høyere kvalitet kan bidra med. Men uansett vil slike ting henge sammen med personlige preferanser under innstilling, samtidig som man aldri kommer utenom kompromisser.

    I ettertid må jeg innrømme at jeg opprinnelig var litt for eplekjekk da jeg antok at elektronikken bak høyttalerne var optimal. Disse høyttalere har et slikt enormt potensial og avanserte muligheter for spredningskontroll via f.eks. hybriddipol systemet, at de nok fortjener en høyere klasse på elektronikken. Har størst forventning til en mer avansert prosessor/dac/pre, men også alle effektforsterkerne er vurdert å skifte.
    Dette må jeg uanset komme tilbake til, når jeg eventuelt vet mer om hva som kan bli aktuelt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Takk for rapport. Artig at det er liv i tråden igjen!

    EiK skrev:
    Etter en påkrevet pittstopp for å roe tarmene til TAS med en hamburger med det meste av tilbehør
    Ja ha, det var den slankekuren...

    Karma skrev:
    men også alle effektforsterkerne er vurdert å skifte.
    Så vidt jeg husker så er det en forsterker (pr kanal) som dekker hele mellomtonen og diskanten? I såfall kan du jo beholde ASP1000 i bassen mens du tester ut en annen forsterker for å se om det gir mer utklingingen og mer mikrodynamikk i diskanten. Skulle være kurrant å låne inn en god stereo effektforsterker for å prøve ut akkurat dette parameteret.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    pedal skrev:
    Karma skrev:
    men også alle effektforsterkerne er vurdert å skifte.
    Så vidt jeg husker så er det en forsterker (pr kanal) som dekker hele mellomtonen og diskanten? I såfall kan du jo beholde ASP1000 i bassen mens du tester ut en annen forsterker for å se om det gir mer utklingingen og mer mikrodynamikk i diskanten. Skulle være kurrant å låne inn en god stereo effektforsterker for å prøve ut akkurat dette parameteret.
    Dette burde være en grei metode ja. Men om man nå setter inn en annen forsterker for mellomtone/diskant, bør man vel regne med en påfølgende justering av DEQX? Dette fordi dagens innstilling i DEQX er relativ til de aktuelle kvaliteter i Oberon.
    Jeg vurderer mulighet for å prøve ut forsterkere som er under pågående utvikling. De vil ha svært gode data på avgjørende områder, og vil bygge på relativ ny og interessant teknologi. På en måte vil jo det passe sammen med hele utgangspunktet for Gaia.
    For meg ville det vært interessant om du deltok som høringspanel under en slik eventuell implementering av ny elektronikk. Den kommende variant av Theseus som blir aktuell for Gaia, vil ha svært avansert teknologi, og gi helt andre muligheter for justering. Personlig kunne jeg da godt tenkt meg involvering fra andre enn kun konstruktør og eier, for eventuelt å sette opp ulike presets.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fine betraktninger. Takk for inntrykk og svar fra eier :)
    En invitasjon bør komme til Vestlandet snart ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    bambadoo skrev:
    Fine betraktninger. Takk for inntrykk og svar fra eier :)
    En invitasjon bør komme til Vestlandet snart ;)
    En høytidelig invitasjon på glanset papir? :eek:
    Jeg har hittil ikke satset så mye på å sende ut personlige invitasjoner, verken til vestlandet eller andre deler av landet.
    Men jeg har heller ikke hatt for vane å avvise forespørsler. ;)(Dette skal forstås som at du er velkommen)
    Du kunne jo kombinert turen med harryhandel over grensen, så fikk du selvfinansiert opplegget? :D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Høres spennende ut med Theseus. Dette er Jørn's nye kreasjon?
    Jeg kommer gjerne en tur innom jeg når det er oppe og står! :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Bedre sent en aldri... vi må ha med litt fotos av herligheten Gaia. Karma har jo lurt på om vi hadde tekniske problemer med fremkallinga av Kodak filmen, men fordi fotografen benyttet Polaroid tok det litt lengre tid en antatt! ;D Forøvrig takk til Eik for god og utfyllende rapport, og ikke minst til Karma og fruen for hyggelig vertskap, med andre ord en sporty familie med sans for stor lyd og høyt volum, sånt liker vi!



    Nå har jeg hatt gleden av å lytte til flere tunge high end systemer i den senere tid og da er det selvfølgelig ekstra lærerikt å høre hvordan Gaia spiller i forhold… nå har både Eik og Karma nevnt det meste når det gjelder lyden fra Gaia, men vil gjerne tilføye følgende …

    Når man selv er horn mann og har sansen for AG sin spherical lydsignatur….da er det ekstra moro å oppleve Gaia spille med relativt tilsvarende signatur … i og med Gaia benytter waveguide for mellomtone og diskant oppfatter jeg det mer utslagsgivende en bruken av DQEX isolert sett! En annen interessant aspekt med Gaia er størrelsen … her syns jeg Konstruktøren har valgt en gjennomtenkt løsning som gjør Gaias fotavtrykk til en liten høyttaler sammenlignet mot andre systemer med tilsvarende bestykning, … selv i normal til stor norsk stue tar Gaia seg godt ut og det tror jeg er et viktig poeng å ta med!



    Tilslutt, som konsept er Gaia et tveegget sverd, dvs… uten romkorreksjon låter det vist nok dårlig og med romkorreksjon spiller det i ekte high end land.... hvor kun elektronikken og DEQX er begrensningene …en interessant øvelse hadde vært om konstruktøren lagde en tvilling evt. en nedskalert versjon men da med passivt delefilter og uten romkorreksjon….uansett er og blir Gaia et imponerende stykke norsk høyttaler som har mer å gå på…så folkens her er det bare å glæde seg til neste oppgradering!




    Mvh,
    TAS
     

    Vedlegg

    • 112.1 KB Visninger: 858
    • 149 KB Visninger: 903
    • 110.9 KB Visninger: 846
    • 164.9 KB Visninger: 1.083

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Bare et par små tekniske innskytelser:

    En waveguide gir, i likhet med veldig mange horntyper, økning i nivå nedover i frekvens. I delefilteret i Gaia (som til en stor del er passivt) er dette ikke korrigert, slik at verken nivå mellom elementene eller klangbalanse for hvert element er korrekt. Dette er gjort for å redusere antallet passive komponenter og for å beholde en rimelig korrekt 1. ordens karakteristikk. Derfor er med andre ord ikke denne konstruksjonen laget for å fungere uten EQ.

    I bassen bruker Gaia Hybrid Dipol. Denne må justeres individuelt for hvert rom, og krever 2 individuelle prosessorkanaler pr høyttaler. Dette kan ikke gjøres med passivt filter helt enkelt.

    Forøvrig bruker Gaia waveguide fra ca 135Hz. De fremfre 15" sitter også inne i de samme waveguidene, men waveguidene mister sin effektivitet mer eller mindre fullstendig rundt 100Hz. Noen vil si at dette er godt inne i bassområdet mens andre velger å kalle alt over 100Hz for mellomtone.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Takk for en fin tilbakemelding og gode bilder TAS!

    Jeg hadde vel nesten avskrevet disse bildene nå.. ;D

    Besøket var nyttig, interessant og hyggelig. Hva mer kan man forvente?


    (Ellers må jeg bare beklage at det ikke er noe mer fart og morro i denne tråden. Det er nemlig slutt på intrigene og dramaet. Da ser det ut for at det blir for kjedelig for de fleste..? 8) :D)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er opp til Snickers å sette fart i tråden igjen med oppgraderinger. ;) Det er jo det som er spennende. Tror mange av oss er lei diskusjoner. Det meste har vært sagt i så måte og ser ikke ut til at vi blir enige.

    Jeg har ikke testet sammenlignet ICE ASP med bedre klasse D, men har sammenlignet ICE ASX2 med toppmodulene fra Hypex. Og ASX2 regner flere som litt bedre enn ASP. Og min konklusjon er at Hypex låter mer transparent og er noe bedre. Ved aktiv deling stiller det seg vel noe annerledes, men sikkert litt å hente der også.

    Men glem nå ikke noen akustiske tiltak. ;D
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Ikke misforstå meg orso. Det er ikke alt jeg savner..

    Ellers er det jo i den passive delen av anlegget jeg har størst forventning til ny forsterkerteknologi. Den mest avanserte utgave av Theseus blir dog kanskje det mest avgjørende for anlegget som helhet.
    For meg blir det spennende å teste ut hvor langt man kan komme UTEN akustiske tiltak.. ;D Det er jo noe av grunnideen bak hele konseptet. Skal jeg en dag komme dit at det ikke er mulig å komme lenger, er nok noen akustiske tiltak allerede innvolvert. Men jeg er ikke så sikker på om jeg satser på å komme dit. Tror jeg er villig til å sette strek et eller annet sted før det nivået. Det tror jeg samtidig at kona også mener.. :D

    Du har nok rett i at Snickers sitter med nøkkelen til videre fart i tråden. Personlig tror jeg vi fortsatt snakker om måneder. I mellomtiden nyter jeg min musikk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Karma skrev:
    (Ellers må jeg bare beklage at det ikke er noe mer fart og morro i denne tråden. Det er nemlig slutt på intrigene og dramaet. Da ser det ut for at det blir for kjedelig for de fleste..? 8) :D)
    Det er vel ikke noe å beklage?
    At tråden stopper opp når det ikke skjer noe nytt i anlegget og du ikke legger ut bilder av biff, poteter, øl, vin, gognac eller youtubeklipp er temmelig normalt vil jeg tro.
    Ellers er det hyggelig at du har flere besøk og får tilbakemeldinger som fokuserer på det positive.
    Stemningen blir bedre og trivselen på HFS øker når man stryker hverandre medhårs.

    Fortsatt god påske
    Mvh
    Rolf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn