Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det spørs jo i hvor stor grad vi EGENTLIG ønsker å vite hva Shakespeare EGENTLIG mente?
    Den dagen du har svar på det, kan du kanskje samtidig bidra til å løse noen knuter på dette forum? ;D
    (er ikke Romeo & Julie EGENTLIG en komisk tragedie?)

    Denne tråden har i sannhet vært følelsesladet, og i peroder vært preget av alt annet enn objektivitet. Jeg gir dog aldri opp å forsøke å bli forstått riktig og samtidig selv å forstå andre riktig. Selvransakelse er også alltid til nytte..
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    BraveSirEdmund skrev:
    Karma skrev:
    Toppmodeller gir gjerne den prestisje som gjør at man blir kjent nok til å få større volum på salg av rimeligere modeller.
    Hva hadde forresten frakten kostet for Gaia til USA??
    Dette er det noe i. Var på en B&W presentasjon engang. Tror de utviklet høyttalere til Bentley (eller en annen billig bil). Et prosjekt som aldri kunne gå i pluss isolert sett, men om man tok med prestisje, omtale o.s.v. gav dette et mersalg av billige system.
    Hei Sir!
    Godt å se at du ikke har glemt meg.
    (Kanskje jeg skulle fått meg en Bentley??)
    Hvordan går det ellers med din egen hifinevrose?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Peter skrev:
    Må stille meg blant gratulantene, fikk lest omtalen i helgen!

    Har fulgt trådene om prosjektet i lang tid, prosjektet er utrolig interessant. Håper både konstruktør og eier kan senke skuldrene litt nå!

    De beste ønsker for fremtiden, og ikke glem det viktigste: at du som eier kan ha lytteglede, og prøver å glemme de tidvis noe us(m)akelige kritikkene.
    Takk!

    Ja, så var det det med skuldrene da.. ::) ;D
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Jeg tar meg den frihet å kopiere fra en annen tråd. Det er mange som har hengt seg opp i kommentarene i artikkelen til Petter Dale om mulig forbedringspotensial. Det relateres som regel til elektronikken.
    Personlig vil jeg gjerne få poengtere at det vesentlige i mitt oppsett er selve høyttalerne og den grunnleggende filosofi og nytenking bak hele konseptet. Elektronikken som benyttes var opprinnelig for meg mer en tilfeldighet. Det var jo ikke så urimelig at denne konstruktøren la Oberon til grunn? Jeg har da også vært ganske godt fornøyd med resultatet. Det betyr ikke at det ikke finnes forbedringspotensial. At Petter kunne konkludere så bra som han faktisk gjorde, på tross av innvendningene mot elektronikken, forteller til fulle hvor vellykket høyttalerne må være. Samtidig vekker det min nysgjerrighet over hvor grensene for dette oppsettet går, om man prøver annen elektronikk. At det allerede med dagens elektronikk påstås å være noe av det beste som denne erfarne person har hørt uansett pris, forteller meg at vi er og har vært på riktig vei i forhold til en svært ambisiøs målsetning.
    Jeg påpeker disse forhold atter en gang, fordi det en del ganger er hevdet at jeg forsvarer ICEpower og Oberon med nebb og klør..
    Theseus kommer som kjent snart til å erstatte DEQX. Man bør ikke være for sikker på at det ikke også vil skje noe på forsterkersiden. Jeg vil i alle fall være interessert i å få testet ut grenser for Gaia.

    "pedal
    Hifi Freak


    Utstyr - opplevelse - kompetanse
    « Svar #378 Lagt ut: november 22, 2009, 22:49:27 » Sitat

    --------------------------------------------------------------------------------
    Sitat fra: Endre Askeland på november 22, 2009, 22:34:54
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon. Og konklusjonen var gjort et par år før Pedal hørte på Gaia

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.

    Dette har forsåvidt andre som har lyttet til Gaia også forsøkt å ymte frempå med, men da har de fått passet sitt ettertrykkelig påskrevet
    Sitat slutt

    Pedal:

    Jeg har skrevet en besøksrapport/omtale av høyttalersystemet Gaia, som jeg fant å være i toppklasse. De benyttede ICE forsterkerne oppfattet jeg å være et klart forbedringspotensiale, uten å gjøre noe stort nummer av akkurat det. Det var jo høyttalerne som var stjernen, og forsterkerne var til og med gått ut av produksjon. Kort sagt synes jeg disse eldre store ICE blokkene er gode på "makro" (bass, kontroll, lydtrykk), men dårlig på "mikro" (mikrodynamikk, oppløsning).

    Jeg har registrert at Orso tar mine ord til inntekt der det passer han, vekselsvis stiller de i tvil når det passer. Han om det. Jeg har på en måte sluttet med å ta han så alvorlig."
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Karma skrev:
    BraveSirEdmund skrev:
    Karma skrev:
    Toppmodeller gir gjerne den prestisje som gjør at man blir kjent nok til å få større volum på salg av rimeligere modeller.
    Hva hadde forresten frakten kostet for Gaia til USA??
    Dette er det noe i. Var på en B&W presentasjon engang. Tror de utviklet høyttalere til Bentley (eller en annen billig bil). Et prosjekt som aldri kunne gå i pluss isolert sett, men om man tok med prestisje, omtale o.s.v. gav dette et mersalg av billige system.
    Hei Sir!
    Godt å se at du ikke har glemt meg.
    (Kanskje jeg skulle fått meg en Bentley??)
    Hvordan går det ellers med din egen hifinevrose?
    Hei!
    Vanskelig å glemme deg, med så flott Gaia-tråd og pressedekning! Gratulerer!
    Skulle vert interessant å tatt en tur innom deg en gang og testa vidunderet!
    Finnes mange anlegg som spiller fint om man setter seg i et nøye oppmålt sweetspot,
    og er veldig forsiktig med å "guffe opp". Gaia er visst for bygd for en bedre målsetting!! ;D
    Bentley lager ok biler, men mangler hengerfeste. At de er håndlagte også i disse dager vitner vel om
    at de sliter med å følge med utviklingen..
    Hifinevrosen er der den! Satser på alle fronter om dagen; vinyl og spotify!! Vurderte til og med et par Klasse D-monoblokker på bruktbørsen!! (men de ble heldigvis solgt :D)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt mitt tredje besøk hos Karma i dag. Det har blitt en gang i året, så jeg renner ikke akkurat dørene ned hos han.

    Jeg har vært usikker på om jeg skulle i det hele tatt gi noen tilbakemelding om lyden.

    I tråden som er grunnen til at jeg var der, har jeg bestemt meg for å ikke skrive noe om lyd. Det er ikke det som er poenget der.

    Men de to tidligere gangene jeg har besøkt Karma har jeg kommentert besøket i denne tråden. Så da får jeg prøve etter beste evne og klore ned noe. Er ikke lett dette og beskrive lyd.

    Nå skal det også sies at det ble ikke tid til så mye musikk. Det ble bare zappa igjennom noen låter.

    Men, av det lille jeg hørte så er det tydelig at noe har skjedd siden forrige gang jeg var der.

    Det var mye lettere og følge musikken, dvs. jeg hørte på musikken, ikke så voldtatt av lyd, slik det har vært tendens til ved de to andre besøka.

    Et roligere, varmere lydbilde.Men samtidig åpent og gjennomsiktig slik at de detaljene som jeg mener er i musikken kom godt fram.

    Ingen flanker som stakk ut, jeg mener bass eller diskant.

    Lydbildet var blitt senka nærmere gulvet virka det som, kom ikke kasta nedover slik jeg syns tendensen har vært før.

    M.a.o. Dette var bra. Veldig bra.

    Håper det gir noen mening dette jeg prøver og beskrive.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når skal du få deg noen subwoofere, så du kan få deg noe skikkelig dypbass Karma?
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Mine ankepunkter går på at jeg synes systemet glatter ut litt, det har ikke alle detaljene som jeg trenger for å synes at illusjonen blir god nok. Det samme gjelder anslag og trøkk, jeg vil ha systemet mer markert på dette. Jeg tror at dette mye skyldes elektronikken, så en DP A1 som erstatning for to av monoblokkene hadde vært et meget interessant eksperiment. Det at systemet etter min mening mangler litt på disse nyansene gjør nok større utslag for meg enn mange andre. For meg er det slik at jeg mister noe på sammenheng og den siste grad av tilstedeværelse/nærhet. Dette er noe jeg opplever på enkel musikk, sang og gitar for eksempel. Jeg er jævli opphengt i stemmegjengivelse og vant til slik musikk gjengitt i nærfelt av små høyttalere.

    Grunnen til disse ankepunktene er jo nettopp at systemet spiller så vanvittig bra ellers, da vil jeg gjerne ha det til å spille som små to-veis systemer også! Jeg tror prioriteringene henger godt sammen med resultatet, muligheten til å spille konsert på realistisk nivå er aller høyst tilstede!

    Mvh
    Rolf
    Når pedal nevner utglatting av mikrodynamikk og litt savn av kraft og kontroll i bånn, så leser jeg det som at dere nevner de samme tingene men på to forskjellige måter. Hifi lyrikk er vanskelig med tanke på ord, uttrykk og vektlegging. Men om man ikke tar alt for bokstavelig så er det ikke så vanskelig likevel! :)
    Det er det jeg kalder "clock radio" lyd. det er ubrugeligt.
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Når skal du få deg noen subwoofere, så du kan få deg noe skikkelig dypbass Karma?
    Du er nok den morsomeste jeg vet orso!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Lydarne skrev:
    Det er det jeg kalder "clock radio" lyd. det er ubrugeligt.
    Hyggelig at også du Lydarne vil delta i denne tråden. Setter pris på dine faglige og lyttemessige kvalifikasjoner! :D
    Vi er nok mange som kunne lært mye av deg, om vi bare tok oss tid til å reflektere over dine innspill.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    orso skrev:
    Når skal du få deg noen subwoofere, så du kan få deg noe skikkelig dypbass Karma?
    Jeg er redd for at dypbass ikke passer sammen med "clock radio" lyden. ;D ;D
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Musikk som gir meg gode følelser...
    Når man ser hvordan Jarrett lever seg totalt inn i musikken, blir det lettere å akseptere "ulydene".

     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    BT

    Hodgkinson og Back Door er naturlige gjester i denne tråd! ;)

    Snickers-is:

    Du må prøve med litt mental kompensering. Altså høre "forbi" laptoppens begrensninger.
    Musikk presentert i denne tråd, forutsetter bruk av psykoakustikk hos lytterne. :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Herlig totte. ;D
    En riktig god jul til deg Karma. Må 2010 bli et år med mange fine stunder foran anlegget.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    orso skrev:
    Herlig totte. ;D
    En riktig god jul til deg Karma. Må 2010 bli et år med mange fine stunder foran anlegget.
    God Jul til deg også orso!
    Jeg må nok feire jul ute i havet dette året..

    Takk for all støtte og oppmuntring i året som har gått! ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Godt Nytt år!
    Hva har man så for målsetting for det nye året?
    Vel, jeg håper å få testet ut grenser for potensialet for disse høyttalere. Tror dette vil kunne skje på basis av alternativ drivkraft og styring for anlegget. Time will show..
    Året som har gått ble preget av berg og dalbane for min egen del, dog i denne sammenheng relatert til Gaia. Var på et tidspunkt så trett og lei av sirkuset, at jeg vurderte å "gi bort" hele anlegget. Det er vel få ting i mitt lange liv som har skuffet meg mer enn noe av det som jeg har blitt møtt med i dette miljøet. Jeg opplevde sogar total slagt av anlegget etter et besøk. En konklusjon så hinsides all troverdighet, at jeg ikke kunne annet enn å legge helt andre ting enn faglige vurderinger som antatt grunn for påstandene. En ting er å sette fingeren på forbedringspotensial relatert til enkelte parametre. Noe helt annet er det å påstå at et anlegg som dette spiller så elendig at det ikke fortjener betegnelsen "high end" og at man blir trist og lei seg bare ved å måtte sitte å høre noen få strofer fra anlegget.
    Det som likevel holdt motet oppe, var at alle andre besøk konkluderte motsatt. Spesielt moro var besøket fra Pedal, med påfølgende reportasje i Fidelity. Det viste meg at vi er på rett vei, og at jeg bør fokusere mer på det som det store flertallet av besøkende har ment. Å få andres vurdering som et korrektiv til mine egne personlige vurderinger, har vært svært viktig og lærerikt for et prosjekt som dette.
    I året som kommer, vil jeg i langt større grad kun fokusere på mine egne gode stunder foran anlegget med god musikk. Har etter hvert skaffet meg et variert utvalg av ulik musikk som virkelig kommer til sin rett i dette systemet. Gaia har rett og slett utvidet min musikalske horisont.
    Har også lovet et medlem på dette forum å tone ned min egen entusiasme. Har nemlig blitt fortalt at det var nettopp den entusiasme som var hovedårsaken til at jeg måtte vingeklippes.
    I ettertid ser jeg at rundt 90 % av alt engasjement fra deltagere i denne tråd, skyldtes den frydefulle krafsing i alt spetakkel og intriger i tråden. Da det ble mindre bråk, forsvant stort sett interessen for tråden. Det var dermed ikke det faglige bak prosjektet som var det drivende element bak interessen..
    Hva det sier meg om forumet, skal jeg ikke her dvele med.
    En stor takk til alle dem som har støttet og oppmuntret meg!
    Til dere som mener Karma er en oppblåst drittsekk: Kanskje dere tar feil? :D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Godt år!! håper det blir mulig å følge utviklingen av Gaia videre i denne tråden!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    Til dere som mener Karma er en oppblåst drittsekk: Kanskje dere tar feil? :D
    Håper da virkelig ikke at det er noen som tror det.


    Ett riktig godt nytt år til deg og dine :)

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Et riktig godt nytt år, Karma. Oppblåst drittsekk ?

    ...har ikke jeg merka noe til ihvertfall.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Karma, et godt musikalsk Nytt År!

    Du virker litt umoden på meg på den måten at du hele tiden må forsvare anlegget ditt. Og at du tilsynelatende er avhengig av en oppbacking fra andre om hva de måtte mene om anlegget ditt.
    Tror jeg er litt motsatt av deg. Jeg har aldri levd mitt liv for å tilfredstille andre. Ikke har jeg bygget anlegget mitt rundt hva andre syns er bra lyd. Ikke er jeg avhengig av andres eventuelle positive respons på lyden fra anlegget mitt. Jeg vet akkurat hvor bra anlegget mitt er og hvor bra det ikke er. Det er alltid meg selv, meg selv og meg selv.

    Spiller anlegget noenlunde nøytralt med en homogen sammenhengende lyd over det meste av frekvensområdet, ja da kan det meste av andre mangler tilgis. Men jeg er ganske "nådeløs" i mine prioriteringer. Hvis f.eks en digital romkorreksjonsenhet fører til strammere bass og bedre stereoperspektiv, men har den bieffekten at lyden blir svakt "mekanisk" og farvet, samt at litt av overtonestrukturen på instrumentene går tapt, da blir romkorreksjonsenhten klassifisert som søppel fordi den jobber imot det som er selve formålet mitt med musikkanlegget mitt; at musikken skal frigjøres fra teknikken og at jeg emosjonelt skal fengsles av musikken.

    Kanskje du vil ha meg på besøk en gang i det nye året?

    Mvh :)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Jeg synes nå det har vært moro å følge utviklingen av Gaia her på sentralen.
    Nettopp fordi det er litt anderledes enn normen.


    ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    Et riktig godt nytt år, Karma. Oppblåst drittsekk ?

    ...har ikke jeg merka noe til ihvertfall.
    Det var ikke tilfeldig at jeg la ved et smilefjes..
    Poenget er uansett at vi bør være obs på at dette er et forum der vi opptrer under psevdonym. Tror vi alle kan gå i den fella og feilaktig bedømme andre ut fra våre krangletråder på et forum.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Espen R skrev:
    Du virker litt umoden på meg på den måten at du hele tiden må forsvare anlegget ditt. Og at du tilsynelatende er avhengig av en oppbacking fra andre om hva de måtte mene om anlegget ditt.


    Kanskje du vil ha meg på besøk en gang i det nye året?

    Mvh :)
    Her tor jeg nok du tar litt feil av meg. Jeg har hatt anlegg hele livet, uten behov for andres anerkjennelse. For å nyte min musikk fra Gaia, har jeg ikke behov for å vite hva andre mener. Gaia må sees fra to vinkler: Den ene er mitt private behov for å få en musikkformidling etter egen smak og behov. Den andre er at dette er et kommersielt prosjekt der jeg har et vesentlig bidrag og "skyld" i at det i det hele tatt ble noe av. Det er i denne sammenheng et prosjekt for uttesting av nye ideer og vinklinger, og der resultatet er ment å være av interesse for det brede lag av audiofile. Det er i relasjon til den vinklingen at denne tråden er oppstått. Det er også i den sammenheng at det er av betydning å vite hva andre mener. Både som korrektiv for mine egne standpunkter og som veilledning til veien videre. Gaia er ment å løse vesentlige problemer på nye og effektive måter. Hva er da mer anturlig enn å søke tilbakemeliding fra et forum som dette? Husk også at min egen tekniske kompetanse innen området er sterkt begrenset. Da kan jeg bli svært ensidig påvirket av konstruktøren av dette anlegg. Dermed blir det naturlig for meg å teste ut hva "dere andre" også mener om resultat og prioritering.
    Hadde jeg kun kjøpt et ferdig standard anlegg, og så laget en tråd som dette, ville jeg vært mye mer enig i din beskrivelse av min "umodenhet"..

    Det hadde virkelig vært interessant å fått besøk av deg!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Karma skrev:
    Til dere som mener Karma er en oppblåst drittsekk: Kanskje dere tar feil? :D
    Jeg har aldri hatt noen inntrykk av at noen har noe imot nett-Karma. Jeg har iallefall aldri hatt det, selv om du kanskje har innbilt deg det (en annen mann ja, men det er fortid). Det kritiske jeg har kommet med går på sak og du er jo nå inne på det selv ;). Lykke til videre og Happy New Year :D.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Godt Nytt år håper året som kommer gir både eier og konstruktør flotte
    musikk opplevelser :)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Karma skrev:
    Espen R skrev:
    Du virker litt umoden på meg på den måten at du hele tiden må forsvare anlegget ditt. Og at du tilsynelatende er avhengig av en oppbacking fra andre om hva de måtte mene om anlegget ditt.


    Kanskje du vil ha meg på besøk en gang i det nye året?

    Mvh :)
    Gaia må sees fra to vinkler: Den ene er mitt private behov for å få en musikkformidling etter egen smak og behov. Den andre er at dette er et kommersielt prosjekt der jeg har et vesentlig bidrag og "skyld" i at det i det hele tatt ble noe av. Det er i denne sammenheng et prosjekt for uttesting av nye ideer og vinklinger, og der resultatet er ment å være av interesse for det brede lag av audiofile. Det er i relasjon til den vinklingen at denne tråden er oppstått. Det er også i den sammenheng at det er av betydning å vite hva andre mener. Både som korrektiv for mine egne standpunkter og som veilledning til veien videre. Gaia er ment å løse vesentlige problemer på nye og effektive måter. Hva er da mer anturlig enn å søke tilbakemeliding fra et forum som dette?
    Her må jeg i ettertankens lys, kommentere meg selv. Når man vektlegger andres meninger, bør man først danne seg et noenlunde korrekt bilde av deres personlige preferanser. Her har jeg nok gått i fella flere ganger.. Det er så alt for lett å glemme hvor forskjellige vi er, og at det finnes få(ingen) almengyldigheter når det gjelder personlig smak. Skulle alt stått i forhold til kun målinger, ville det hele vært så mye enklere!
    For eksempel har jeg en personlig lidenskap for persiske tepper, krystall-lysekroner og klassiske møbler: Dette representerer varige verdier for meg og er uavhengig av trender og moter. Da er det ikke så sikkert om en bedømming av mitt interiør fra f.eks. Valentino ville vært særlig relevant for meg? ;)
    Eller om jeg skulle gitt en bedømming av bilen til Reidar Solhaug? Selv om vi begge har mange hestekrefter, er våre biler i hver sin verden. Vi kommer stadig opp i slike små og store kulturkollisjoner. Her ligger f.eks. også noe av grunnlaget for manglende forståelse mellom rør og vinylfolket og oss harddiskbaserte dsp-friker.
    Vi kan meget godt lære oss å like og ikke minst respektere alt det andre også, i tillegg til vårt eget. Problemet oppstår når vi skal bedømme, karaktersette og fortelle hverandre hva som er bra og hva som er dårlig..Da er det viktig at vi er på samme bølgelengde og har et felles språk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Ønsker deg et godt nytt år med mye musikkglede!

    Vil igjen anbefale deg å ta en runde og lytte hos andre entusiaster - først og fremst for å få mer ro med ditt eget oppsett. Jeg har selv fått noen realativt krasse tilbakemeldinger i fjor, men slike tilbakemeldinger er langt lettere å takle hvis man er trygg på at eget oppsett er det som passer best til egne preferanser. Har ikke tenkt å starte noen diskusjon i tråden din, men jeg har vel i grunn opplevd flere ganger at det er relativt stort gap mellom hvordan eier beskriver/omtaler oppsettet og hvordan jeg selv har opplevd det. Av alle oppsettene jeg har hørt så synes jeg vel heller ikke at det er noen som troner over alle andre - til tross for at mange av disse oppsettene både har bejublede og enormt dyre komponenter.

    Dette er på ingen måte ment som et angrep på andre oppsett - men en observasjon at de fleste anlegg spiller såpass forskjellig at preferanser i langt større grad en andre egenskaper vil være avgjørende for evaluering, og da blir man nok langt tryggere på egne valg hvis man har hørt hvordan andre oppsett låter med egne ører, snarere enn å lese "panegyriske" omtaler her på sentralen. Som sagt så stemmer ikke alltid kart og terreng....det gjelder både hjemme hos meg og hos andre!

    Lykke til videre!

    mvh
    OMF
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Hei!

    Ønsker deg et godt nytt år med mye musikkglede!

    Vil igjen anbefale deg å ta en runde og lytte hos andre entusiaster - først og fremst for å få mer ro med ditt eget oppsett. Jeg har selv fått noen realativt krasse tilbakemeldinger i fjor, men slike tilbakemeldinger er langt lettere å takle hvis man er trygg på at eget oppsett er det som passer best til egne preferanser. Har ikke tenkt å starte noen diskusjon i tråden din, men jeg har vel i grunn opplevd flere ganger at det er relativt stort gap mellom hvordan eier beskriver/omtaler oppsettet og hvordan jeg selv har opplevd det. Av alle oppsettene jeg har hørt så synes jeg vel heller ikke at det er noen som troner over alle andre - til tross for at mange av disse oppsettene både har bejublede og enormt dyre komponenter.

    Dette er på ingen måte ment som et angrep på andre oppsett - men en observasjon at de fleste anlegg spiller såpass forskjellig at preferanser i langt større grad en andre egenskaper vil være avgjørende for evaluering, og da blir man nok langt tryggere på egne valg hvis man har hørt hvordan andre oppsett låter med egne ører, snarere enn å lese "panegyriske" omtaler her på sentralen. Som sagt så stemmer ikke alltid kart og terreng....det gjelder både hjemme hos meg og hos andre!

    Lykke til videre!

    mvh
    OMF

    Tiltredes. Tror ikke at det finnes noe som kan erstatte det å dra rundt og lytte til andres oppsett. :D


    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man må dra på uforsterkede konserter også.

    Godt nytt år, Karma! Måtte 2010 bringe megen musikkglede!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Takker for alle hyggelige hilsninger!

    OMF:

    Du minner meg på et ganske interessant fenomen i vårt miljø: Misforholdet mellom språkbruk og faktiske forhold.
    Det har mang en gang slått meg også hvor små relle forskjeller egentlig er mellom anlegg i superklassen og mer edruelig prisede anlegg. Vi betaler sannelig en høy pris for den øverste pynten på kaka!
    Har du noen gang fundert over hva som er motivasjonen bak de sterke påstander som man ofte opplever blant audiofile? Jeg tenker da både på positive og negative kommentarer om diverse anleggs ytelser. Hvorfor bruker man så ofte så sterke ord for å beskrive forskjeller, som egentlig er så små at de kan danne endeløse diskusjoner om hva slags testmetodikk som er egnet til å kunne dokumentere de samme påstander??
    Bruker vi sterke ord for også å overbevise oss selv? En form for selvsuggesjon? Dette fenomenet kan ofte leses i tråder om egne anlegg. Det kan være et anlegg i millionklassen der eieren har beskrevet lyden som nærmest optimal. Så skaffer han seg en ny komponent, gjerne kabel, og skriver etterpå at lydforbedringen var enorm..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn