Furutech paneler Gruppekjøp.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Da var vi oppe i 14. Så gøy at det endelig begyndte å bli litt interesse.

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Ja det er ikke verst det.. Hvis det skal bestilles noe gruppekjøp senere, gjelder den samme prisen da å, eller er det "tilbud" nå liksom?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Det tør jeg ikke si sikkert, men tror disse prisene blir kun denne gangen. Grunnen er at han muligens får forhandlere på disse, og da er ikke disse prisene lenger liv laga.

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Okei.. Ja da får jeg tenke å tenke.. Det frister joo veldig å kjøpe to eller fler da, men nå veit jeg ikke hvor i rommet det skaper mest prob da.. Jeg har trua på at å dempe taket vil gjøre stor forskjell her..

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Den 12.11 finner jeg ut om jeg får råd til 1 eller 2 stk. Gir beskjed da.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Den 12.11 finner jeg ut om jeg får råd til 1 eller 2 stk. Gir beskjed da.
Helt topp.
Takk for sist forresten. :)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Takk for sist ja! Har dreid fokus mot musikken igjen etter at du til en viss grad fikset lydbildet og lyden med skikkelig plassering, veldig taknemlig for det :)

Det som bekymrer meg mest når jeg vurderer disse panelene er at de fleste sjelden nøyer seg med kun ett eller to etter å opplevd effekten...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Bare hyggelig. Kjempegøy å både treffe nye folk og ikke minst gjøre seg nye erfaringer.
Ingenting å bekymre seg for ;) Alltid bedre å bruke pengene på noe man erfarer selv at virker godt. Og penger på hifi bruker man jo avogtil uannsett ;D

O

omholt

Gjest
Er det noen som skal på Hifi messen i Horten? Kanskje dere kan sjekke ut Furutech panelene da. Ville tro at pmaudio vil bruke noen. Jeg har desverre ikke muligheten til å dra.
Hvordan skal vi forresten ordne dette rent praktisk med betaling thomand? Det er sikkert flere av oss som trenger de tilsendt også, det gjelder bl.a. meg.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Vi har rett og slett gjort det så enkelt som at de som skal ha ringer direkte til pmaudio og sier at det gjelder gruppekjøpet, så avtales det betaling og eventuell frakt direkte med Paul.
Paul skal nok på messa med panelene ja.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Etter mye om og men, frem og tilbake osv. Så har jeg bestemt meg, 2 paneler på meg også. Ringer til Paul og sier at jeg er med på gruppekjøpet eller? Prisen er vel ned i 2500,- per panel nå. Det er ikke så ille det.

mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Bare å ringe Paul direkte ja. Og prisen er 2500,- pr stk + eventuell frakt.
BTW stivert, så er BCDene kommet nå hvis ikke du har pratet med Paul. :)

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Er det noen her som har testet disse enda? Vurderer 2 stk, men er sannelig ikke sikker på om det er verdt 5000,- med tanke på hva enkelte andre alternativ koster. Disse er veldig lette og tynne, har det noe å si? Hvor mye kan de egentlig gjøre? Og hvilket frekvensområde dekker de?

Noen som kan overbevise meg? :)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Wes Phillips fra Stereophile hadde følgende å si :

"They're called Furutech Room Diffusers [FRD], and they're handsome and lightweight. The top, bottom, and back are made of wood, the side panels are lightweight plastic, and the interior is carefully shaped air-foam polystyrene. The front of the panel is covered in pure silk. They can be mounted on the walls, stand on the floor, or be suspended from the ceiling. Best of all, I think they'll fit behind your wall hangings."

About a week later, I returned from a shopping trip to the co-op and could barely open the door. Mr. UPS had jammed eight 28" by 6" by 48" cartons into my entrance hall, which didn't exactly give me passage into my apartment unless I Sherpa Tensing-ed over the tops of them, which I did.

On opening the cartons, I discovered that J-10 was right on many counts. The FRDs are handsome—handsome enough that I have two of them mounted behind the speakers without textile drapes (they come with invisible brackets, which were a cinch to install). They don't so much look like acoustic treatment as they do some kind of unfussy d‚cor. Jonathan was right that they fit unobtrusively behind my wall hangings, too. Most visitors never notice them.

After I unpacked them, I moved them all down the hall to our dressing room. Then I played an early mix of Veljo Tormis' Muistse Mere Laulud, from Cantus' There Lies the Home (CD, Cantus CTS1206, to be available from Stereophile's new e-commerce page in October), listening for intelligibility and timbral detail. Then I tried different combinations of the panels, based on Furutech's instructions.

My first experiment was putting an FRD between the loudspeakers along the front wall. This absolutely nailed the center image and (again) deepened the soundstage. I then trotted out another two panels and placed one behind each loudspeaker. As I'd expected, this broadened the soundstage, but what stunned me was how much inner detail was now readily apparent in John Atkinson's recording. That detail had always been on the disc, of course, but the "triple install," as Furutech calls it, made it far easier to discern. It quieted a lot of "room chatter" I hadn't been consciously aware of. It also tightened up bass response to some extent.

Adding panels to the rear wall really tightened up the bass, and brought down the room chatter even further. This is a hard one to explain—it sounds as if I'm finding more and more detail (it almost seemed as if that was the case)—but what I think was actually going on was that the naturally existing detail had less competition from the room's reinforcements of particular frequencies. But there was no sense of deadening the room, as when you keep adding heavily absorptive materials—the room remained lively and articulate, even while "noise" (in the information-theory sense of nonsignal) was reduced.

My last addition was two panels, one at the first-reflection point of the sidewalls, which—again!—opened the soundstage. Well, not perzackly. The soundstage was about as wide as it could get, but the FRDs on the side gave me more of the room the soundstage existed in. On recordings like There Lies the Home, this put me in a pretty big room—the Great Hall of Sioux Falls' Washington Pavilion of the Arts and Sciences seats about 1800, and I heard all that space. Studio recordings lack this kind of scale, of course, but trust me—when it's present, you want to hear it.

Are the Furutech FRDs the last word in acoustic treatment? I don't think so. I still think my listening room needs work in the deep bass. It's a big room (13' by 28' by 8') and it frequently has big speakers in it. I think the room is capable of much deeper bass. However, bass traps are massive—a panel 24" wide by 45" tall by 3" deep just doesn't have the ability to do much to the long wavelengths of deep bass. That's the job of a real bass trap. I think some unobtrusive corner traps might be in my future.

Also, at $460 apiece, the FRDs aren't cheap. Well, that depends on how you look at it, I reckon. Putting eight RFDs in my listening room would run about $3700, and they improved the sound of a $60,000 hi-fi by a significant amount. I seriously doubt I could have spent $4k on any component and realized the same difference in sound. Besides, I suspect that the original "triple install" got me more than 85% of the way toward the final result. That's a $1400 investment in my hi-fi that I know I couldn't realize with an equivalent component expenditure.

I also can't emphasize how unobtrusive the RFDs are. They don't look like something you dragged home from the studio (not that that's a bad thing). I likes 'em—I really likes 'em.

If you're wondering about the title of this column, distillers refer to "the angels' share" as the amount of liquor that evaporates when alcohol is aged in wooden barrels. The part that disappears is the angels' share. Well, a certain amount of your music disappears into your room—and the right room treatment can cheat the angels from taking too big a share. The Furutech RFDs can keep those pesky angels at bay.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Vi har rett og slett gjort det så enkelt som  at de som skal ha ringer direkte til pmaudio og sier at det gjelder gruppekjøpet, så avtales det betaling og eventuell frakt direkte med Paul.
Paul skal nok på messa med panelene ja.
Er det satt noen deadline på dette?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hvor lang tid trenger du?
Mulig vi kan forlenge fristen en liten smule

O

omholt

Gjest
For meg passer det best nærmere den 25.11. Ville uansett tro at det er mulig å ordne det med Paul, tenker sånn hver for en. Det er vel dessuten litt usikkert om panelene kommer til den 15.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Hvor lang tid trenger du?
Mulig vi kan forlenge fristen en liten smule
Forlenge fristen? Nesten en mnd etter at den gikk ut? ::)

Trenger egentlig ikke så mye tid, men er usikker på hvordan jeg vil "flette de inn" i resten av akustikk-verdenen min. Vil ikke at andre skal vente på grunn av meg, så jeg får heller vente til en evt. runde 2...

Mvh

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
15.10 (okt.) eller 15.11 (denne måned)?

Soundscape: Ja jeg har lest den teksten tidligere, men jeg håpet på noen "lokale" erfaringer.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Åh, sorry. Skrivefeil. Det skal selvfølgelig være 15.11

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
454
Torget vurderinger
3
Nå ble jeg skikkelig fristet her....

Skulle bare ønske jeg kunne ha prøvd de ut før jeg blåste 5k

Joar

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Litt skeptisk til at de ikke finnes noe mer informasjon om disse. At en kar i Stereophile sier de er greie etter å ha fylt hele rommet er en ting, men jeg skulle likt å sett noen diagram på hvor mye de demper ved de ulike frekvensene.

2500,- for noe som sikkert ikke er mer enn 1,5kg skumgummi..... hmmm....

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Nei, det er desverre ikke all verdens med informasjon om FRD på nett, så jeg ser klart o,g tydelig bekymringsgrunnlaget.
Jeg kan egentlig ikke si noe annet enn at jeg ble lamslått av jobben de gjorde. 5000 er mye penger, men på den andre siden så er det tross alt ikke snakk om mer enn en litt god signalkabel, og det kan jeg garantere, at ingen kabel i verden kan gjøre i nærheten av hva gode akustikkprodukter gjør.
Har spurt Paul om dokumentasjon, og fikk beskjed om at furutech jobber med å utforme dette, men det kommer nok neppe hit på en liten stund.
Vet det er ett par karer her i området som har kjøpt ett knippe sånne, men vet desverre ikke hvem de er. Ta en telefon til Paul å spørr ham om han kan sette deg i kontakt med de.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Tillegg: Du nevner at du gjerne ville se diagram på dempeegenskapene, og det er forsåvidt interessant. Men jeg må bare minne om at dette også er en form for diffusor, og det er akkurat denne kombinasjonen som jeg tror er grunnen til at de virker så utrolig bra.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Tillegg: Du nevner at du gjerne ville se diagram på dempeegenskapene, og det er forsåvidt interessant. Men jeg må bare minne om at dette også er en form for diffusor, og det er akkurat denne kombinasjonen som jeg tror er grunnen til at de virker så utrolig bra.
Ok, det virker fair enough. Hvordan klarer denne å virke som en diffusor? Diffusorer jeg har sett tilligere pleier å ha en form for mønster (pyramider, horisontale/vertikale "lister" etc etc) sprer lydbølgene, mens overflaten til Furutech er helt flat. Noen eksperter som kan utdype litt her?

BTW. Har du noen forbindelse med butikken, eller fortjeneste på dette? Ikke galt ment (syntes slike tiltak er flott om det er non-profit), men et realt spørsmål siden du kommer med "sterke" anbefalinger på produktet. :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
FRD er ikke flat selv om den ser sånn ut. Overflaten er nemlig dekket med noe tynt silkelignende stoff. Bak ligger forskjellige "kammere" eller spalter om du vil.

Forstår godt du spør om min forbindelse med butikken, men nei, jeg har nok ingen interesser i den (annet enn at jeg etterhvert har blitt ganske godt kjent med Paul). Noen form for fortjeneste har jeg heller ikke.
Bakgrunnen for tråden er rett og slett at jeg som sagt tidligere fikk låne et par stk, men prisen som da var på 3800,- pr stk var for høy for en stakkars student. Prøvde å prute, men det var lite å hente pga fraktkostnadene. Da foreslo jeg å prøve å dra i gang ett gruppekjøp her på sentralen, men tok litt tid før han fikk gjort ferdig pristrapp. Så derfor er min fortjeneste at jeg med å ha samlet mange nok har fått prisen ned på ett nivå som lommeboka er på lag med ;)

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Ok, takk for oppklarende svar :) . Har de slike kammer som du snakker om, så kan det jo ganske fornuftig.

Får la det surre litt i hodet, og bestemme meg om jeg skal kline til med et par stykker innen den 15.nov. For min del blir det i så fall for å sette bak front-høyttalere. Mulig jeg tar en tlf. til Paul for å høre litt.

Kanskje det blir så mange gode tilbakemeldinger at det blir et nytt gruppekjøp senere også.... 8)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ikke dumt å ta en tlf til Paul nei. Han har langt flere erfaringer med disse enn det jeg har.
Jeg skal også ha mine 2 bak fronthøyttalerne.

Hvis du ser på bildet av FRD så ser du antydning til de stavene som utgjør veggene i kammerne. Panelene er litt buet i front, så de forskjellige kammerne har litt forskjellig volum.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Ok, avgjørelsen er tatt etter mye lesing om emnet på internet. At de gjør 2 ting i steden for bare å dempe var avgjørende. Det virker nå så fornuftig og åpenbart! Jeg ringer til Paul i morgen og bestiller 2 stykker. Skulle gjerne tatt 3, men som mange andre har jeg en stor plasma i midten. Får heller kjøpe flere senere om jeg finner plass og behov! Du kan skrive meg opp på listen med 2 stk.! :)

Gleder meg til å få testet dette ut!

O

omholt

Gjest
Dersom de ikke fungerer tilfredstillende, kommer Paul til å få en del misfornøyde kunder nå. Vi begynner å bli en del. Dette blir spennende.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ok, avgjørelsen er tatt etter mye lesing om emnet på internet. At de gjør 2 ting i steden for bare å dempe var avgjørende. Det virker nå så fornuftig og åpenbart! Jeg ringer til Paul i morgen og bestiller 2 stykker. Skulle gjerne tatt 3, men som mange andre har jeg en stor plasma i midten. Får heller kjøpe flere senere om jeg finner plass og behov! Du kan skrive meg opp på listen med 2 stk.! :)

Gøy. Gleder meg til å se tilbakemeldingene etterhvert. :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hei!
Jeg stiller meg også noe undrende til "diffuseringen" som disse skal bidra med.
Det står jo å lese at det "inni" er "foam" akkurat som div. som Auralex leverer (i mange "fasonger" og "mønstre"/ "utforminger", så langt jeg har skjønt dreier det der seg kun om absorsjon (selv med ujevne overflate.
Da må det jo være silkebelegget som gjør det mulig med diffuseringen, men det er her jeg faller av ::)
Nå er jeg i den situasjon at jeg kan få prøvd disse etter hvert, så finner jeg vel forhåpentligvis ut av det.
Jeg hadde med 3 av disse tur/retur Horten sist helg, og regner med å kunne få låne/prøve de av eier, men som sagt så henger jeg ikke med på hvordan de kan diffusere ved hjelp av silkefront (stort sett jevnt) med foam bakenfor.
Mvh.KW

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Da har jeg bestillt 2 stk. fra PMaudio. Funnet ut at jeg starter med 2 stk. bak høyttalerene, så får jeg ta det videre derfra. Litt usikker angående møblering grunnet dører/vinduer osv.

Topp Bunn