heisann og god lørdagskveld folkens
da har jeg kommet tilbake fra helgens ekskursjon til Grelv
der sto bl.annet sølv i bomull og måling av Trio tweeter, samt tilpasning av 2405 på dagens agenda
selv kabel ignorante Grelv hørte tvert at sølv i bomull var en ren åpenbaring og for prisen en NO-Brainer
vedr tweeter:
først målte vi Trio originaltweeter med original filter:
det målte i og for seg greit, men falt ganske bratt fra 15k og utover
høypassen var heller ikke mere enn 12db butterworth inkl hornets avrulling
så målte vi mine 2405 i de nye tweeter-rørene med Grelvs anbefalte 10K 12db høypassfilter, som jeg haddde loddet sammen etter forrige besøk
tweeterne ble plassert fremme der jeg hadde funnet ut at de stemte best med tweeterne og med uforandret L-Pad dvs nivå
dette ble målt og nivået hadde jeg tatt dead on på hører´n
nesten dead on på fase....dvs hvor langt frem 2405 røret stod ifht Trio tweeter-hornet
MEN dette var kilent og 2mm forskyvning bakover vrengte fasen fullstendig 180 grader, så de som hevder å ta dette på øret ....har like gode ører som meg ;D
det neste vi la merke til i målingene var at det ble et uheldig overlapp mellom Trio-tweeteren og 2405, så Grelv anbefalte et lavpassfilter på Trio-tweeteren for å begrense den oppover
dette ble impementert i form av en serie spole på 0,1mH som siste komponent mot pluss terminalen
deretter ny måling, og nå er at rett ut til drøye 20K med 5db bedre nivå enn originalsetupet fra Avantgarde
sålenge jeg klarer å stille alignment i dybden innenfor 2 mm er alt dønn i fase og
første jeg gjorde etter at jeg kom hjem, var å lage pannekakerøre som jeg hadde lovet til gutta og mens den stod på badet og godgjorde seg, koblet jeg alt opp og fyrte opp
WHOW!
nå stemmer alt mye bedre og det er distinkt og luftig, og for første gang siden jeg begynte å teste med supertweetere, er jeg komfortabel med løsningen
om Trio blir værende i sin nåværende konfigurasjon, blir det med 2405!
en stor takk til Grelv for tålmodighet og entusiasme
god lørdag
Urquellen smakte gilmrende!
mvh
Leif