Fra Trio til Quattro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    da vi målte midbasshorna så oppdaget vi til vår store forskrekkelse at de bidrar lang opp:
    til tross for annonsert lavpass på 600Hz spiller de bortimot flatt til 1 K etterfulgt av et rart søkk og deretter masse output mellom 2 og 3K!
    dette uønskede bidrag fjerne med en parallell-kondis på 15µF etter seriespolen
    snakk om opprydding!

så til lyden:
    først var det helt krise!
    husk dette er bare klasket oppå hverandre med tanke på tilpasning av de ulike båndene
    jeg antok at hornet med TAD driveren måtte flyttes tilsvarende lengre fremover, som horndelen innebygget i kompresjonsdriveren, nemlig 6-7 cm
    dette viste seg å være alt for mye!
    etter å ha fått noenlunde orden på fasen, har jeg nå lyttet et pa tre timer og dette er lovende
    Trio kler definitivt smekket fra en skikkelig kompresjonsdriver
    Alnico er sikkert helelr ikke dumt; det gjør noe med klangstrukturen og overtoner sammenliknet med ferrit og neodynium
    Sluket du hadde rett igjen!
    satser på å få målt opp greiene og finjustert til uken
    neste blir trolig å erstatte Ag´s lille kjappe 8 tommer i midbasshornet med en JBL 10 tommer med 102-3db følsomhet
    med hornbidraget vil således midbasshornet holde tritt med TAD driverren på ca 111 db og jeg slipper trolig unna med minimalt med demping av TAD, med ennå finere kurve som bonus
    I´ll be back
    god 17mai
    det har jeg hatt!
    ikke et tog eller et falskt skingrende musikk-korps i sikte
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.370
    Skal vedde på at du ender opp med å bygge nytt midbasshorn.

Fortsatt god 17 til alle!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    vedder aldri på noe jeg ikke vinner!
    ellers beamer ikke TAD i AG mellomtone i det hele tatt
    vanvittig smooth!
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Moro at TAD passet så bra med midhornet til AG. Fornøyelig lesning, og spesielt det at du ikke ville være foruten midbasshornet, gjorde meg enda mer giret selv på å konstruere et. Hvilken 10" JBL er det du skal teste/bytte til?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Grelv har et par 2123 med høy følsomhet som er interessante
    ellers hadde jeg foretrukket Alnico, men skal ikke utelukke noe

oppdaget forøvrig at gjennomgangstemaet i Trio delefilterne for alle båndene er relativt bratte høypass og slaaake lavpass, himla slake faktisk

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mailet med Armin Krauss for en stund siden og spurte hvordan delefrekvensen (på en DUO) kunne være under hornets cut-off. Han opplyste at midhornet hadde en cut-off på 235hz, men at den naturlige avrullingen gjorde at de hadde respons godt under cut-off. Alle andre mener jo at det skal kuttes ikke mindre enn 1,4x cut-off, så hvordan AG klarer dette er jo litt merkelig. Men det funker jo tydeligvis, for mange liker de. Kan jo være en forklaring på hvorfor dere også finner slakt lavpass. Det kan virke som de kjører de så langt de kan ned, selvom hornet ikke har tilstrekkelig "loading". Mistenker kanskje at dette har med besparing av størrelse på hornet og gjøre, og dermed lettere å selge som et konsument produkt? En liten digresjon, men kanskje av interesse for noen.
    Jeg misliker forøvrig ikke det jeg har hørt av AG jeg heller, så er det sagt ;) Er det 6db slopes de bruker på lavpass?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Dette var utrolig spennende lesning, skjønner du har hatt en flott 17 mai

spørsmålet som melder seg , har ikke midbasshornet filter nedover ? Jeg mener , flott hvis det lar seg gjøre uten

Var litt merkelig det der med det lavpass filteret på midbasshornet, btw, avsporing : husker stereophile sin måling av Wilson Maxx mkl. : der hadde mr Wilson valgt et tilsvarende filter på bassen - langt opp 1000 -1500 hz , ga kul på kurven over mt. enhetene !
    siden dette sikkert ikke var første filteret Wilson lagde.. må en vel anta at det ble gjort med hensikt - usikkert hvilken .

Mvh

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Imponert over mengden med styrketrening du har lagt inn i det siste :D
    Ellers er det jo fint at du deler dette med oss andre, spennende og morsom lesning.

Håvard

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    midbasshornet ruller kun av akustisk nedover og hos meg er det fra 140Hz og ikke 100 som AG hevder er fullt mulig (tror jeg hva jeg vil om!)
    de 15µF i parallel med midbassene etter seriespolen kanjeg anbefale alle Trio eiere;
    bassen føles mye raskere og med mere kropp
    go-go-go
    koster nesten ingenting og er reverserbart
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Godt at det er fremdrift. Slik liker vi
    der er jeg en sinke ifht til det du ahr oppnådd på rekordtid
    det står det respekt av
    kule de nye kassene dine
    spennende hva du velger av drivere til dine TH-4003 kloner:
    jeg setter pengene på TAD-4003
    da må du sette naboens unger i arbeid og!
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jo takk, men har ikke gått fort.
    har vært rundt og prøvd å plukke opp essensen i hva jeg liker hos andre, prøvd å forstå det jeg ikke liker for å sette sammen noe jeg tror jeg liker. Dette har tatt lang tid vettu.selve byggingen er det letteste!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    bare for inntrykkets skyld burde du ta deg en tur og høre Trio med TAD driver
    nå låter det helt sykt bra, selv med Mikke Mus koblinger og L-Pad i filteret
    skikkelig moro
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ble litt overrasket over at AG tweeteren er en kompresjonsdriver, der de har fjernet bakkammeret og lar den spille inn i et"uendelig bakkammer" i form av røret og masse eggkartong formet skumdemping. sikkert for å få den til å gå lenger ned
    men jeg tipper at dette har sin pris i form av begrenset HF.
    tror vi skal eksperimentere litt med å lage eget bakkammer og se hvordan den reagerer i ultra hf området, før den evt erstattes av noe annet
    med TAD som mellomtonedriver , kobles den ikke inn før 10K uansett og det "uendelige bakkammeret" er bare tull
    to be continued.............
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    snakket nettopp med Rune Skramstad og han anbefalte PHL 8 tommer for midbasshornet
    noen som vet hvor slike selges?
    mvh
    Leif

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    17
    Vet du om mellomtonehornet til Trio er det samme som brukes på Uno 2.0?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det er ikke noe midbasshorn på noen andre AG modeller enn Trio
    mellomtonehorn mener du
    tenker du på å bytte ut driveren?
    mvh
    Leif

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    17
    ...redigerte til mellomtonehorn...angående bytte: det er fristende, men vet at da begir jeg meg ut på en kronglete vei videre:)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Vet du om mellomtonehornet til Trio er det samme som brukes på Uno 2.0?
    Mellomtone hornet til Uno(Nano; går utfra at det er denne du mener) er 53cm (Edit: 50cm), mens Trio er 57cm, så dette er nok ikke det samme. Delefrekvensen på Trio er 600hz, mens på Uno(Nano) er 290hz. Merkelig at et mindre horn skal ha en hel oktav lavere deling...men det brukes vel også kompresjonsdriver i Trio, mens Nano har et mer konvensjonellt element. Hvis ikke jeg tar helt feil er "throat åpningen" på hornet til Nano 4", mens på Trio 2", så da lar det seg ikke gjøre å teste en kompresjonsdriver i det hornet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    originalt er det IKKE kompresjonsdriver i Trio mellomtonehorn
    men NÅ er det :D
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Det overrasket meg litt, men "throat" og element er 50mm (2"), så jeg antok det. Har jo aldri sett en "skrellet" Trio før, så det var opplysende. Hvordan ser det elementet ut? Har du bilder, Leif? Jeg tror dette må være "one of a kind" tråd i verden, hvor en Trio blir ortopedisk slaktet og satt sammen igjen, så alt dette er egentlig ganske interessant..for egen del iallefall :)
    Leste forøvrig målingene JMLC og gjengen hadde gjort, og at de avsluttet med å si at "det kan bli vanskelig å finne en bassløsning som matcher "speeden" TAD-4001 i dette hornet." Moro...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    kan ta noen bilder av midrange driveren
    bassløsningen jeg har følger hastigheten uten problemer
    vil bare ha litt mere klang i midbassdrivern
    dessuten om jeg får opp følsomheten ytterligere, slipper jeg å "dope" TAD-4001
    da måler den ennå jevnere
    enklere høypass enn en eneste seriekondis kan jeg vel glemme....
    hadde vært kult å beholde 110-111db følsomhet fra midbasshornet og hele veien opp
    basstårna er også på det nivået, så integrasjonen blir perfekt
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.361
    Torget vurderinger
    10
    Stilig Leif, nå skjer det ting :)

Jeg tar sjansen på å begi meg ut på noen tekniske forklaringer.

Det at trio sitt mellomtonehorn er delt mye høyere enn uno som paradoksalt nok er noe mindre skyldes at trio ikke presses til yttergrensene og på den måten unngår redusert lydkvalitet. Snakket med Sluket i forrige uke og han sa at kardinalsynden med horn var å tro at de vil spille bra over et veldig stort frekvensområde (pr driver/horn).

Når det gjelder følsomheten på basstårna så er de: 99 db pr element x 2 i parallell = 105 db x 2 tilsvarende kasser i biamp = 108 db. I tillegg får du litt av linjekilde effekten (da de nesten går til taket) med mindre reduksjon i følsomhet når du kommer lenger ut i rommet (-3 db fall kontra -6 db).

Håper forklaringen henger på greip og er korrekt.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    kan ta noen bilder av midrange driveren
    bassløsningen jeg har følger hastigheten uten problemer
    vil bare ha litt mere klang i midbassdrivern
    dessuten om jeg får opp følsomheten ytterligere, slipper jeg å "dope" TAD-4001
    da måler den ennå jevnere
    enklere høypass enn en eneste seriekondis kan jeg vel glemme....
    hadde vært kult å beholde 110-111db følsomhet fra midbasshornet og hele veien opp
    basstårna er også på det nivået, så integrasjonen blir perfekt
    mvh
    Leif
    Sikkert fler som har grublet, vurdert løsninger på midbasshorn. Ser ut som fane studio 8 er en gjenganger til midbasshorn, jeg lekte ganske mye med hornresp. simuleringsprogrammet og tractrix/leclerc profiler, virker som om visse drivere passer godt i fler profiler, mens andre er vanskelige, det merkelige er at fane studio8 er vanskelig, mulig det ligger en feil i oppgitte data ?

Enheter som fungerer ( i teorien.. ) eighteen sound 8m400 , 10m600, beyma 10mi100 . Jbl 2123 fungerer og gir 1 db mer output enn de andre ( 105 db. 4/pi ). Fler som også går med manipulering av kompresjonskammer, montering av faseplugg.( Altec 515ghp er som skapt til formålet, noe den jo også er.)

Normalt når en plukker enheter, leter en vel etter personlige preferanser , alnico er nevnt, personlig har jeg mine kjepphester, men blir veldig usikker når en må trikse veldig med hornet for og får en lineær respons ( enheten er ikke optimal for horn).

Som jeg har nevnt tidligere virker det 8m400 som en god driver til formålet, med liten masse, lineær respons, kortslutningsringer etc.

har ikke sett mye på phl, men har hørt veldig mye positivt om de, og han som kom med rådet er vel en guru på basshorn området.

på den annen side er det jo ikke sikkert noen av disse er bedre enn den originale 8" som sitter i avantgarde ?

Kansje det er slik i midbasshorn som dere har opplevd i mt. Horn : mere membran / mer kompresjon gir mer kraft.

Dette er jo teori, og innlegget er kun ment som et forsøk på å øke forvirringen !

Mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Romy the cat eksperimenterte etter sigende mye med å erstatte 8 tommern i Trio midbasshornet og sier at Studio M8 var en dropin replacement, som langt overgikk original-elementet i klang og tonalitet
    Rune Skramstad sier at titommer inn i 70kvcm hals vil lyde stygt med en gang man drar på pga for høy kompresjon
    ingen grunn til å tvile på det så 2123 er ute
    mvh
    Leif

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Da er du vel på utkikk etter 8" fieldcoil eller alnico .

Ser det ligger et 110 hz. Tractrix på Pl.horns, men vet ikke om det er tilgjengelig, 105 cm2 hals

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    inntil videre drøyer jeg den
    men PHL er sikkert ok
    mvh
    Leif

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    i mellomtiden:
    lovet noen bilder av driverne
    her er dome mellomtonen som regnes som kompresjonsfri, men den har en innsnevring inn over kanten av domen og således en aning kompresjon likevel
    IMG_0601.jpg
    IMG_0603.jpg

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det nederste bildet var tweeteren uten bakkammer
    her er flere bilder av den
    IMG_0599.jpg
    IMG_0607.jpg

i det nederste bildet skimter man en spiss faseplugg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    iflg Rune Skramstad er bakkammeret fjernet fordi driveren spiller peneere uten, men det har en risk og det er at en begrensning av volumet på bakkammeret, hindrer driveren fra å gå for langt ned og dermed få sterkt redusert effekt-tålighet, med påfølgende risk for overanstrengelse

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    en annen ting jeg ble skikkelig sur for er at ved måling av Trio tweeteren viste det seg at den stupte som en stein fra 15K til tross for at de sa den gikk til 20K
    årsaken er iflg RS at tweeterhornet er for stort;
    det loader tweeteren for hardt og virker som et lavpassfilter som er satt....nettopp; for lavt! det skulle ikke vært større enn 8cm i munningen i kufelwellenprofil og dette er 18cm
    her er synderen:

IMG_0609.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    konklusjonene er mao at det er ikke noe poeng å skifte til bedre driver som jeg umiddelbart antok, men derimot finne et mindre og mere egnet HF horn, som ikke lavpasser drivern for langt ned
    jeg vil jo helst ikke lavpasse drivern under 20K
    Stereo-Lab har et 14khz traktrix horn, men igjen, jeg vil ha et horn som loader ned til minst 8-10 k siden det er der jeg fyller på med hf over TAD
    alle tips mottas med takk
    Autotech har sikkert noen egnede

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    fikk forresten ryddet opp litt med driveren tilbake i AG røret og påmontert bakstykket
    L-Pad´n ble av praktiske årsaker stripset på utsiden
    slik ble det seende ut
    IMG_0604.jpg

too be continued

mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    en liten bonus til husbonden;
    tom madammen synes det låter mere oppløst og "interessant"!
    snakk om å være bortskjemt!
    MAKAN !

• Liker
    Reaksjoner: Dog
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn