hei igjen
det var den session!
Grelv ankom prikk 17 på sin staselige BMW sykkel, full-lastet med målemikrofonstativ, laptop og diverse drivere og tweeterhorn.
første vi gjorde var å lytte på systemet as is/was etterfulgt av diverse målinger av impedans og frekvensrepons av de ulike driver/horn passbåndene.
det viste seg raskt at TAD i Trio hornet målte helt annerledes enn komboen hadde gjort alene hos Espen;
responsen falt jevnt allerede fra 4-5K og så temmelig tam ut, ifht hva vi kunne erinre.
etter mye om og men fant vi ut at den ultraslake sk 600Hz lavpassen av midbasshornet, som ikke intrer før på 1K har sterkt forstyrrende elementer helt opp til 4-5K. dette var i stor grad oppbrytninger av membranet pgs for daff steilhet på filteret.
da tenkte vi at vi gidder ikke tulle med denne midbassdriveren, så vi skrudde ut hele midbasshornet, demonterte driveren og skulle til å montere JBL2118J, men da viste det seg straks at elementets ytterdiameter var ca 1.5cm for stor og dessuten var ikke boltdiameteren helt på stell heller.
da stod valget mellom å vente og bestille nye monteringsplater tilpasset JBL eller jobbe videre med original elementet
vi valgte det siste og monterte alt tilbake til opprinnelig stand
så var det å begynne å få til en respons som lot TAD arbeide i fred og samtidig ikke belemret midbasshornet med arbeidsoppgaver som ikke var tiltenkt.
dette måtte adresseres først og tok mesteparten av kvelden.
etter endt flikking og testing endte vi opp med den originale 3,3mH 0,3R seriespolen, men etterfulgt av 75µF parallellkondis. dette ga oss en ganske pen avrulling med ønsket bratthet fra 600Hz og vips så målte TAD driveren rett som en snor igjen.
så jobbet vi litt med løpetidsforskjellene mellom midbass og mellomtone og utrolig nok endte vi opp med en plassering lik originalen , som gjør at mellomtone assyen kan monteres tilbake i de samme festene som jeg brukte med Trios originale mellomtone driver. dette er jo ideelt for utseendet skyld, idet jeg nå har ønske om at Trio skal se så uforandret ut som mulig, selv om den får nye drivere og andre filtre.
med det gledende resultatet, var det bare å ta de nye BMS ringradiatorene påmontert nydreide monteringplater og montere i tweeter-røret på Trio.her Hadde Grelv gjort en strålende forhåndsjobb og mekket filtre som gjorde at tilpasningen og fasresponsen i delefilterområdet satt som et skudd! det var heller ingen nevneverdig forskjell på dybdeforskyvning i horisontalplanet, trolig grunnet likheten på avstand i driverne fra membran til exit munning.
all in all måler nå systemet innenfor et par db uten fasefeil fom midbass tom godt over 20K.
idet alt var provisorisk koblet igår med krokodilleklemmer, som jeg returnerte med eieren, samt at vi ikke var ferdig før det nærmet seg tunnell-stengning for Grelv som skulle til Asker, rakk jeg ikke å lage filtre for begge kanaler for lytting.
om alt går etter planen, blir det etter 20:00 i kveld
Insh Allah!
I´ll be back
beklager, men pga tight tidsskjema og en full agenda ble det dårlig med bilder.
mvh
Leif