Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    David mot Goliat

Eller kanskje ikke. Nå har Wiim fått en ukes spilletid. De siste dagene har jeg koblet den opp til Yamaha prosessoren. Ganske spennende egentlig siden anlegget plutselig ikke trenger store racket hvis Wiim klarer seg uten og å begynner å likne et skikkelig minimalistisk oppsett. Et annet aspekt er passiv vs aktiv volumkontroll og selvfølgelig dyr vs billig. Yamaha prosessoren var i sin tid flaggskipet og den første surroundprosessoren til Yamaha.

Kort preamp recap
    Veien jeg har gått tidligere når det gjelder preamper har jo blitt litt. Har alltid testet de jeg har opplevd har vært markedets mest interessante frem til Lynx Aurora som jeg kjøpte kun på specs og rykte.
    Veien hit er altså Bryston DP26 med innebygget dac, gikk derfra over til integrerte Gryphon Diablo med Auralic dac til Lynx Aurora lydkort med Hypex Ncore effekt og til slutt til Yamaha preamp/prosessor med Hypex. Det har opplevdes som små oppgraderinger hele veien helt til Yamahaen som her var en revolusjon i filmprosessering, men kanskje en liten degradering i transparens i forhold til Lynx Aurora. Likevel har jeg underbevisst følt at Yamahaen har vært mer robust og har hatt mer overskudd spesielt i dypbassen.

Store forskjeller
    Etter Gryphon Diablo har forskjellene på elektronikken opplevdes som ganske små og nesten likegyldige i det lange løp og sånt trodde jeg det skulle bli denne gangen også, men forskjellene mellom Yamaha og Wiim er av den typen som det er enkelt å høre forskjell på i en blindtest.

Vokal har hatt en tendens til å være litt tilbaketrukket her, men med Wiim spruter de ut. Ikke at de ligger så mye høyere i nivå, de er bare tydeligere og høyere oppløst.
    Jeg synes at Wiim har en litt "billig" sound i bassen og da jeg byttet over til Yamaha ble lydsignaturen med en gang roligere, sortere bakgrunn og det låter dyrere og med mer overskudd. Prisen for dette er at det låter mer tilbaketrukkent generelt. Siden EQen i Wiimen er så god prøvde jeg etter en stund å EQe Yamahaen for å få så mye av kvalitetene Wiim som mulig, men det gjorde jeg også da jeg byttet tilbake til Wiim. (EQ kun over 500hz)

Det var i større grad mulig å EQe wiimen til å få kvalitetene til Yamaha enn omvendt, så etter en stund låt Wiim roligere og med sortere bakgrunn.
    På popmusikk låter det kvalitetsmessig ganske likt, men på gode opptak er det klasseforskjell i fordel Wiim proporsjonalt med kvaliteten på opptaket. På autentiske opptak er forskjellen størst. En underlig ting med Wiim er at det låter bra på alle volum. Er det noen som vet om det ligger inne en loudnesseffekt i volumkontrollen?

Jeg liker for eksempel bandet Tower of Power, men de har ofte produksjoner som grøter seg litt til i nedre mellomtone og midbass. Mistenker at dette er fordi det er analoge innspillinger som egner seg best på vinyl. Dette er eksempel på lydbilder som Wiim klarer å løse opp nå slik at det fungerer. Jeg slike detaljer som ansatsen til 2 tenorsax uten å egentlig høre etter.

Summasumarum låter de ganske likt kvalitetsmessig, men den siste ankomne får musikken til å leve i betydelig større grad. Til tross for alt dette skrytet opplever jeg en liten matthet i lyden på Wiim på enkelte produksjoner. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg, om det forsvinner eller vokser som en verkebyll.

Dette anlegget ser mer og mer ut som et budsjettanlegg, tiden får vise om det skyldes etterlengtede fremskritt i lydteknologi eller sideveis nedadgående forflytning:)

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.783
    Sted
    Holmestrand
    Det tenkes i Trompethjemmet.....

Sånn som anlegget står nå spiller det "kun" stereo og kommer ikke til å være tilkoblet flerkanals i dette rommet. Da lurer jeg jo på den Yamaha prosessoren jeg har her.... Vet ikke om det er fordi det nå spiller stereo og underbevisstheten sakte har funnet ut av signaturen på Prosessoren, men jeg hører en liten "glatthet" i lydsignaturen der jeg helst ville hatt noe organisk signatur. Tror det har noe med at veggene her er hardere enn i det forrige huset så forskjeller i diskanten kommer tydeligere frem.

Jeg tenker, hva med å bytte ut Yamahaen til fordel for en streamer? Både Wiim og Eversolo virker å ha betydelige mye bedre spesifikasjoner enn hva jeg spiller på nå. Vil de klare å drive en Hypex Ncore som preamp mon tro?

Ellers nyter jeg at rommet gir god respons ned i dypbassen. Savner suben overraskende lite.

Det skrives mye om Mahler på forumet, så tenkte jeg at jeg i den forbindelse kunne tipse om at Bergen filharmoniske og Edvard Gardner Mahler 8 ligger på NRK.

Den symfonien er et av de største verkene som er skrevet hvis man teller medvirkende. Her er det både blandet kor, guttekor og jentekor. Fremføres svært sjelden i Norge. Vet bare om en tidligere oppsetning selv. Denne versjonen er litt preget av at det ikke blir satt opp hver sesong, men det er morsomt og ikke minst gledelig med et sånt Norsk storprosjekt som fortjener sine visninger :)

https://tv.nrk.no/serie/klassiske-opplevelser/sesong/2025/episode/MKMU54020125
    Kult!
    Så de første 5 minuttene i senga på iPhone/Airpods, som her ikke holder, skal se hele i kveld kl 22-ish.
    Da legger avdelingsdirektøren seg.
    😂

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.259
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Angående Pollinis 1974-innspilling av Chopins 24 preludier så er remasteren fra 2024 helanalog direkte til lakkmaster. De sier ikke om det finnes backup i annet format. Kjøp LPen eller hør en annen remaster.

Utgangsimpedansen til WiiM Ultra er lave 11 Ohm. Den har ingen problemer med mottakere med lav-Ohming inngangsimpedans, men gi den fornuftige lavkapasitive kabler, det er ikke gøy med ustabilitet.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    Angående Pollinis 1974-innspilling av Chopins 24 preludier så er remasteren fra 2024 helanalog direkte til lakkmaster. De sier ikke om det finnes backup i annet format. Kjøp LPen eller hør en annen remaster.

Utgangsimpedansen til WiiM Ultra er lave 11 Ohm. Den har ingen problemer med mottakere med lav-Ohming inngangsimpedans, men gi den fornuftige lavkapasitive kabler, det er ikke gøy med ustabilitet.
    Ok. Får sjekke litt Pollini

Takk, ja den er fornuftig bygget. Har kun lavkapasitive kabler så det går bra. Inngangsimpedansen til NCore er også fornuftig bygget.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    Andor.jpg

Faste følgere har nok fått med seg at undertegnede er en Star Wars-fan. Men om jeg skal være ærlig, har det aldri egentlig vært filmene i seg selv jeg har vært mest opptatt av. Det jeg har falt for, er potensialet i Star Wars-universet, idéene, filosofien og kontrastene. Jeg har alltid likt jedienes livssyn og vært fascinert av det mørke og mekaniske diktaturet til imperiet. Det fine med eventyrfortellinger er hvordan de gjør det mulig å trekke tydelige linjer – godt og ondt, rett og galt – på en måte som ofte blir mer nyansert og komplisert i virkeligheten.

Da Disney kjøpte Star Wars, så jeg på det som en slags bonus. Jeg forventet ikke stor kunst, men underholdning – og det har stort sett vært akkurat det: varierende kvalitet, men alltid nok til å holde interessen.
    Så kom Andor. Første sesong traff meg på en helt annen måte. Dette var noe nytt. Voksent, lavmælt, saktegående – og med et tydelig fokus på karakterene og systemene rundt dem. Lite humor, men desto mer menneskelighet. Star Wars slik jeg ønsker det. En sterk femmer på terningen fra meg.

Og nå har sesong 2 kommet – og ja, jeg var spent. Klarer de å opprettholde nivået? Vel, ikke bare det: de overgår det. Dette er historiefortelling på øverste hylle – med imponerende manus, skuespill, regi og visuell stil. En soleklar sekser fra meg. For min del er dette det beste som noensinne har kommet ut av Star Wars-universet.

Så hvis du – som meg – har en forkjærlighet for filosofien bak Star Wars, og et ønske om å ta det litt mer på alvor, da bør du virkelig gi Andor en sjanse. Advarer mot at 1 sesong kan være litt treg i begynnelsen og litt tung å sette seg inn i. Premien kommer når man kan fortsette etter sesong to med en ny forståelse av Rogue One og Episode 4:)

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    Opplevde referansebass på jobb i dag. Ble sittende og tenke på når jeg sist hørte en så definert, tørr, artikulert, tung og fyldig bassgjengivelse. Kom frem til at svaret er: aldri. Det er alltid stas når man når et nytt nivå i referanse.

Grunnen til at jeg deler dette her, er at det var PA-en fra NNNN som leverte varene. For de som ikke kjenner til det: NNNN er et norsk firma.

https://nnnn.no/

IMG_4689.jpeg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.027
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har allerede sett Andor sesong 1 tre ganger
    Sesong 2 to ganger.
    Rogue One fire ganger..

Resten av filmene... x antall ganger.
    Driver nå med deres animasjonsfilmer (barnslig, men ekstremt nyttig for å få ekstraføde til hele sw-verden.)

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    Godt å høre!
    Enig om animasjonsseriene. Det er litt varierende nivå, fra det barnslige til noe av det beste SW kan by på. Jeg har nok sett både CW og SWR flere ganger😄
    PS: Har du forresten sett episoden i Rebels S3 E18 (Secret cargo) som fortsetter etter Mon Mothmas flukt i Andor s2 ep 9? Anbefales

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    Hadde en variert og innholdsrik jobbehelg, men nå roer det seg heldigvis litt inn mot sommeren. Det betyr mer tid til å lytte på anlegget, noe jeg alltid setter pris på.

Det ble en god miks av sjangre i helgen, jeg fikk med meg 6-7 konserter, både akustiske og rytmiske uttrykk, og spilte også litt selv, blant annet med orgel. Torsdag var det en fin liten konsert med strykekvartett, kor og solister. Som trompetist har jeg jo en del pauser, så da får jeg god tid til å lytte til hva de andre gjør, med fokus på lyd og klang.

Det er alltid interessant å komme hjem til anlegget etter slike opplevelser. Jeg må si at Wiim imponerer. Den kan kanskje oppleves som litt tørr og grå i karakter, men samtidig har den en overraskende evne til å formidle åpne, detaljerte og «blanke» lydbilder. Jeg opplever at alle produkter har et slags sett med karakteristikker som alltid farger lyden litt, men med Wiim føles det som om denne rammen er større – som om mer av musikken får være i fred. Det liker jeg.

Digital lyd anno 2024 er virkelig ikke verst :)

IMG_4682.jpeg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.625
    Sted
    Langesund
    Det må være lærerikt med alle disse opplevelsene, men alle er vel ikke like bra? Var i konfirmasjon om helgen og var i Trefoldighetskirken i Arendal.
    Trompet, fiolin og et kor på 10-12, sammen med orgel. Orgelet klarte seg greit, men resten var lapskaus behandlet med stavmikser

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.930
    Torget vurderinger
    0
    Det må være lærerikt med alle disse opplevelsene, men alle er vel ikke like bra? Var i konfirmasjon om helgen og var i Trefoldighetskirken i Arendal.
    Trompet, fiolin og et kor på 10-12, sammen med orgel. Orgelet klarte seg greit, men resten var lapskaus behandlet med stavmikser
    Hehe, ja, det er alltid en risiko med kirkekonserter og ukjente ensembler. Det kan være magi, og det kan være lapskaus. For min del synes jeg det er lærerikt å høre både det som funker og det som ikke gjør det. Når ting ikke sitter, får man faktisk et ganske tydelig bilde av hva som mangler, og det gir nesten mer innsikt enn når alt låter flott. Men det der med stavmikset fiolin og trompet i etterklangsbasseng med kor på toppen… ja, kjenner den 😄

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn