Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan få familien til å annerkjenne verdien av "en stue full av høyttalere"?

    520C45CA-C912-4C56-9287-A82C4B1179B1.jpeg


    Jo du:
    -tuner anlegget til å låte max på NRK og Eurovision
    -kjører et jevnt raust nivå gjennom alle låtene
    -passer på å ha nok bass

    Så:
    -når kvelden nærmer seg slutten bytter du og velger TV-en som lydkilde.

    Konklusjon:
    -Diskusjon ferdig
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Her er forresten et bilde på hvordan høyttalerene er satt opp i dag nivåmessig. Det kom faktisk av en tilfeldighet ved at jeg skulle dra opp frontene ved lytting av ren stereo og glemte å trekke de ned igjen.

    Plutselig låt det bedre og så måtte jeg sjekke hva (den utskjelte) Lynx Remoten stod på.

    De to første er fronthøyttalerene i form av Ø, så sub, JBL i front og så bakhøyttalerne i forma av Respons.
    I praksis dykker hjelpehøyttalerene under støygulvet ved lavt volum, men bidrar til størrelse jo høyere det blir spilt.

    A13924C7-00BE-4579-B2FE-B83A632A3281.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Sitter med tanker og minner om HCS😊

    Jeg trenger ikke se langt for å finne hans påvirkning på mitt liv. Husker han skrev at "jeg har kjøpt noen høyttalere som heter Ø og de tror jeg er noe for deg" og vipps så hadde jeg de selv og er glad for de flere ganger om dagen❤

    Men minnene jeg har om HCS handler ikke så mye om lyd, men om kameratskap. Fine turer til Biri og hyggelige sammenkomster. Han dro i gang det sosiale. Han var rett og slett mye mer sosial enn meg😄 Mistenker at han var litt frustrert over at jeg ikke har hatt plass til så mange Hi-Fi sosiale sammenkomster i livet de siste årene, men nå er det jeg som kan angre.

    Han kjøpte et Tivolianlegg av meg på loppemarkedet som jeg ikke har fått levert han og jeg tapte et veddemål om hvem "the meteorman" i Rings of power var. Hadde sett for meg å kreve tilbake de pengene ved neste sesong når det kommer til å vise seg at likevel ikke vil være Gandalf😄Vi hadde flere løse tråder vi ikke får nøstet...

    Vi traff hverandre ikke så mange ganger og på mange måter var vi nok så ulike man kan bli (jeg selger aldri høyttalerene jeg selv eier for eks😅)
    men likevel kjenner jeg at han har satt dype spor og synes det er skikkelig trist at han er borte.

    Takk for at du ikke gav meg opp HC og takk for gode minner❤
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fra 6-4 kanaler that is the question

    En liten update på anleggsfronten. Jeg har levd med en 6.1 konfig i flere år. I begynnelsen var Respons Grand i front og hadde to par JBL lsr 308 et foran og et bak. Hadde også ganske heftig konfig på de med forsinkelse mellom hvert par for å simulere refleksjoner fra et større rom. Høyttalerene låt sømløse og man kunne ikke identifisere noen av JBL-ene. Man bare hørte en degradering når man slo de av.

    Så kom Roon og tok over etter Mediaplayeren. Det var et lydmessig løft for de som tror på sånt. Selv om jeg ikke fikk forsinket høyttalerene på samme måte lengre låt det bedre. Så kom Ø-ene i front og Respons ble flyttet bak. Jeg merket med en gang at behovet for JBLene i front var betydelig mindre på grunn av Ø-enes kvaliteter. Men til gjengjeld så fikk familien smaken på film og 5.1 så da ble de.

    Av en eller annen grunn så vil ikke Macen min dekode opp til 5.1 fra de fleste streamingtjenester. Derfor spiller vi film både fra 2 kanaler og 6.
    Over tid må jeg bare si at det er først og fremst det å sitte midt i lyden gir det meste av filmgleden. For ikke å snakke om suben. Romskip og skudd som forflytter seg rundt og frem og tilbake er gøy det, men når man ikke har et anlegg satt opp som hjemmekino med tilhørende akustikk og lerret synes jeg det fungerer minst like bra med 2 kanals avspilling fordelt på 4 høyttalere.

    For at to stereopar skal fungere må jeg bytte Høyre og Venstre kanal bak så det ikke spiller stereo mot hverandre. Ideelt sett burde jeg snu polariteten også, men det får jeg ikke gjennom lydkortet Når jeg streamer.

    Konklusjonen på denne updaten er altså at JBL-ene bidrar med så lite nå at jeg vurderer å ta de bort til min bedre halvdels store glede.
    De gjør det litt mer rytmisk tight på funky musikk, sannsynligvis fordi de faser ut rommoder, men effekten er så liten at jeg ikke synes det er verdt det lengre.

    Lyden fra JBL er såpass mye grovere enn Ø at jeg har måttet skru de lengre og lengre ned i volum for at de ikke skal bidra negativ, og nå står de så lavt på at det nærmest ikke er noe poeng.

    Alternativet ville vært å konvertere over til en flerkanalsprosessor og kjørt dekodingen av signalet gjennom det, men det ville enten blitt en degradering av stereosignalet eller blitt uforholdsmessig kostbart.
    Følger opp denne. From 6 to 8 (or maybe 10) thats the question😄

    Jeg må bare innse at lyden blir mer interessant å høre på med JBL-ene inne. Det var jo bakgrunnen for flerkanalsprosjektet i utgangspunktet, men hifinevrosene (les renere lyd) fikk et lite overtak en liten periode.

    Klangfargene kommer bedre frem med 6 kanaler rett og slett så de blir stående. Det som hadde vært morsomt hadde vært å hatt to "høydekanaler" på frontveggen og to høydekanaler på bakveggen. Nå utjevner jeg romutfordringer horisontalt, men vertikalt og høyde er ganske ordinært. Hadde vært moro å åpne høyden på lyden på samme måte🤔

    Fortsettelse følger😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ungen er på hyttetur med gutta og kona er på hyttetur med damene. Far er alene i huset, sola skinner og dagen er blank. Roen senker seg i sofaen med Rococco variations på anlegget og reflekterer over enkelte fabeldyr😊
    Ha en god helg alle sammen☀

    3930254D-1B64-41C5-96EF-00CBC33C28A3.jpeg
    240A5C69-2D6C-4428-B92A-C4227748D126.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Ungen er på hyttetur, kona er på hyttetur, og du er på bærtur? ;)

    Hva slags boks er det du har tatt bilde av der?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Ah, jeg trodde du hadde fått deg en gryphondings selv jeg nå. Følte kanskje ikke at det var det jeg forventet at du kom til å prioritere.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, jeg er mer der at jeg leter etter en låve jeg kan bygge om til lytterom/konsertlokale🤩
    Da får du plass til 8 stk i mono klart for full DSP. Ingenting er bedre enn svakeste leddet. 😅
    Og ikke minst kan du få deg en skikkelig t-skjorte og cruise. 😂
    IMG_0202.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Herlig!!😊☀
    8 stk Apex i en High-End låve hadde nok gitt gjenklang rundt omkring...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hi-Fi en livsløgn som aldri gir slipp?

    Kanskje en litt for dramatisk overskrift, men dere får bære over med meg.. Livsløgnen jeg sikter til ligger i ordet High Fidelity. Ordet som ingen forstår eller det finnes en fast definisjon på. Hva betyr denne høye troverdigheten eller høykvalitets lydgjengivelse overført til faktisk lydgjengivelse av høyttalere i et lite rom?

    Jeg personlig jaktet denne løgnen i mange år. Brukte tid, energi og økonomiske ressurser på å finne ut av hvor langt man kunne komme. Det er sikkert en av grunnene til at jeg skriver dette her nå i dag. En annen grunn er at jeg opplever at jo dypere jeg kommer i forståelsen av denne virkeligheten som består av musikk og teknikk jo mer synes jeg det er feil.

    Løgnen eller feilen oppstår i det man tenker at en faktisk virkelighet spilt eller sunget skal kunne overføres til et annet rom med høyttalere og høres helt likt ut. Dette skal derfra kunne overføres til andre rom og karakteriseres som det ultimate målet. @_RoDa_ gav meg et boktips for noen år siden som blant annet beskrev et eksperiment der Thomas Edison tok opp sangere og spilte det av på høyttalere hvor publikum ikke kunne høre forskjell på innspilt lyd og sunget lyd. Dette turnerte han rundt med på slutten av 1800 tallet, men det har seg slik at sangerene tilpasset seg høyttaleren og ikke omvendt slik at det skulle høres likt ut.
    Om det var der jakten på det ultimate begynte vet jeg ikke.

    Neste ledd i det ultimate er å kunne høre lyden slik produsenten hørte den i kontrollrommet da ferdig miks blir ferdigstilt til utgivelse. De fleste oss vet jo at dette er en utopi fordi vi aldri har hørt to anlegg lyde identisk noe sted. Likevel skal det ikke mye lydkvalitet til før vi hører om det er samme miks eller master.
    Likevel har de fleste store diskusjoner her på HFS tatt utgangspunkt i at god lyd skal være tro mot det orginale og komponenter som farger lyden er kvalifisert lavere enn komponenter som farger mindre.

    Jeg husker tilbake på min spede barndom da jeg gjorde innspillinger i studio at frustrasjonen var stor da den ferdige DAT-tapen alltid låt så mye dårligere alle andre steder enn i studioet vi mikset det ferdig.

    Det første studioalbumet jeg produserte var jeg veldig opptatt av at skulle ha en master som var overførbart til alle andre rom. Husker fortsatt hvor totalt forskjellig det låt i masteringstudioet enn i kontrollrommet på studioet vi spilte inn i. I studioet låt det varmt, organisk og helt perfekt mens i masteringsstudioet låt det lyst og tamt før master. Begge rommene var det jeg ville kalle nøytrale og gode. Selv om jeg har hørt dette albumet i mange forskjellige oppsett har det aldri hørtes ut som hverken i studioet eller masteringstudioet. På gode oppsett låter det mye bedre og mer live enn i masteringstudioet.

    På mine opptak som jeg lager nå er det stadig en tilbakevendene utfordring hva slags oppsett man skal stille opp mikrofonene i mot. Forstår du problemstillingen? Man har musikere i et rom som man skal fange lyden av i en "vinkling" som låter bra. Hvordan ta avgjørelser når man ikke vet hvordan det lyder andre steder?

    Her kommer poenget som i mange sammenhenger blir idiotforklart her på HFS. Man bruker utstyr man har en sterk referanse på. Dagene før en innspilling lytter jeg meg inn på hodetelefonene mine slik at jeg vet hvordan gode opptak høres ut. Hvis jeg går ut ifra det er det stor sannsynlighet for at dette overfører seg videre. Poenget er altså at referansen er ikke produktets tekniske kvaliteter eller farginger, men all annen innspilt musikk.

    I en produksjonssammenheng opplever jeg at det skumleste er alle lydene man ikke hører. Man vil ikke at booming, klikk, skriende lyd eller andre artifakter skal bli maskert av referanseutstyret man bruker. Størrelse på lydbildet, høyre og venstre osv er også viktig at er en standard på. Men det er altså det.

    Med det sagt kan man da reflektere over hvor farlig det er med litt harmonisk forvrengning og hvor mye energi man skal bruke på å etterligne studioutstyr som ofte er anskaffet for å avsløre alle hørbare lyder slik at man ikke får uønskete overraskelser når man hører ferdig mix på et avslørende oppsett et annet sted.

    Jeg opplever at Hi-Fi bransjen har begevet seg bort i fra "korrekt lyd" til likanes lyd de årene jeg har holdt på. Og de aller fleste er bevisste på at de ikke forsøker lage korrekt gjengivelse, men en gjengivelse som musikkelskere liker. Derav undersøkelser om hvordan lyd mennesker liker.

    Hva med den korrekte gjengivelsen og livsløgnen om det ultimate målet? Jo, den korrekte lyden er oppnådd for lenge siden, ikke spesielt vanskelig å oppnå heller, men er ikke overførbar fra rom til rom og oppsett til oppsett. Den er heller ikke den flest mennesker liker best å lytte til. Hvorfor det er sånn kan jeg skrive om seinere så ikke enda flere faller av underveis i dette innlegget 😄

    Takk for oppmerksomheten!

    "det finnes ingen fasit"
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hi-Fi en livsløgn som aldri gir slipp?

    Kanskje en litt for dramatisk overskrift, men dere får bære over med meg.. Livsløgnen jeg sikter til ligger i ordet High Fidelity. Ordet som ingen forstår eller det finnes en fast definisjon på. Hva betyr denne høye troverdigheten eller høykvalitets lydgjengivelse overført til faktisk lydgjengivelse av høyttalere i et lite rom?

    Jeg personlig jaktet denne løgnen i mange år. Brukte tid, energi og økonomiske ressurser på å finne ut av hvor langt man kunne komme. Det er sikkert en av grunnene til at jeg skriver dette her nå i dag. En annen grunn er at jeg opplever at jo dypere jeg kommer i forståelsen av denne virkeligheten som består av musikk og teknikk jo mer synes jeg det er feil.

    Løgnen eller feilen oppstår i det man tenker at en faktisk virkelighet spilt eller sunget skal kunne overføres til et annet rom med høyttalere og høres helt likt ut. Dette skal derfra kunne overføres til andre rom og karakteriseres som det ultimate målet. @_RoDa_ gav meg et boktips for noen år siden som blant annet beskrev et eksperiment der Thomas Edison tok opp sangere og spilte det av på høyttalere hvor publikum ikke kunne høre forskjell på innspilt lyd og sunget lyd. Dette turnerte han rundt med på slutten av 1800 tallet, men det har seg slik at sangerene tilpasset seg høyttaleren og ikke omvendt slik at det skulle høres likt ut.
    Om det var der jakten på det ultimate begynte vet jeg ikke.

    Neste ledd i det ultimate er å kunne høre lyden slik produsenten hørte den i kontrollrommet da ferdig miks blir ferdigstilt til utgivelse. De fleste oss vet jo at dette er en utopi fordi vi aldri har hørt to anlegg lyde identisk noe sted. Likevel skal det ikke mye lydkvalitet til før vi hører om det er samme miks eller master.
    Likevel har de fleste store diskusjoner her på HFS tatt utgangspunkt i at god lyd skal være tro mot det orginale og komponenter som farger lyden er kvalifisert lavere enn komponenter som farger mindre.

    Jeg husker tilbake på min spede barndom da jeg gjorde innspillinger i studio at frustrasjonen var stor da den ferdige DAT-tapen alltid låt så mye dårligere alle andre steder enn i studioet vi mikset det ferdig.

    Det første studioalbumet jeg produserte var jeg veldig opptatt av at skulle ha en master som var overførbart til alle andre rom. Husker fortsatt hvor totalt forskjellig det låt i masteringstudioet enn i kontrollrommet på studioet vi spilte inn i. I studioet låt det varmt, organisk og helt perfekt mens i masteringsstudioet låt det lyst og tamt før master. Begge rommene var det jeg ville kalle nøytrale og gode. Selv om jeg har hørt dette albumet i mange forskjellige oppsett har det aldri hørtes ut som hverken i studioet eller masteringstudioet. På gode oppsett låter det mye bedre og mer live enn i masteringstudioet.

    På mine opptak som jeg lager nå er det stadig en tilbakevendene utfordring hva slags oppsett man skal stille opp mikrofonene i mot. Forstår du problemstillingen? Man har musikere i et rom som man skal fange lyden av i en "vinkling" som låter bra. Hvordan ta avgjørelser når man ikke vet hvordan det lyder andre steder?

    Her kommer poenget som i mange sammenhenger blir idiotforklart her på HFS. Man bruker utstyr man har en sterk referanse på. Dagene før en innspilling lytter jeg meg inn på hodetelefonene mine slik at jeg vet hvordan gode opptak høres ut. Hvis jeg går ut ifra det er det stor sannsynlighet for at dette overfører seg videre. Poenget er altså at referansen er ikke produktets tekniske kvaliteter eller farginger, men all annen innspilt musikk.

    I en produksjonssammenheng opplever jeg at det skumleste er alle lydene man ikke hører. Man vil ikke at booming, klikk, skriende lyd eller andre artifakter skal bli maskert av referanseutstyret man bruker. Størrelse på lydbildet, høyre og venstre osv er også viktig at er en standard på. Men det er altså det.

    Med det sagt kan man da reflektere over hvor farlig det er med litt harmonisk forvrengning og hvor mye energi man skal bruke på å etterligne studioutstyr som ofte er anskaffet for å avsløre alle hørbare lyder slik at man ikke får uønskete overraskelser når man hører ferdig mix på et avslørende oppsett et annet sted.

    Jeg opplever at Hi-Fi bransjen har begevet seg bort i fra "korrekt lyd" til likanes lyd de årene jeg har holdt på. Og de aller fleste er bevisste på at de ikke forsøker lage korrekt gjengivelse, men en gjengivelse som musikkelskere liker. Derav undersøkelser om hvordan lyd mennesker liker.

    Hva med den korrekte gjengivelsen og livsløgnen om det ultimate målet? Jo, den korrekte lyden er oppnådd for lenge siden, ikke spesielt vanskelig å oppnå heller, men er ikke overførbar fra rom til rom og oppsett til oppsett. Den er heller ikke den flest mennesker liker best å lytte til. Hvorfor det er sånn kan jeg skrive om seinere så ikke enda flere faller av underveis i dette innlegget 😄

    Takk for oppmerksomheten!

    "det finnes ingen fasit"
    Du er en bra fyr! Du skulle vært moderator her. Jeg dobler kontigenten..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for ett supert innlegg TrompeteN:)
    En ting jeg har lurt på, er det nødvendigvis sånn at et opptak ikke kan låte bra både på Google home og Dynaudio monitorene i stua? Jeg har fremdeles til gode å høre Heimafrå låte dårlig noe sted? De lydteknikerene ha funnet ut et eller annet? Har du hørt det låte feil noe sted?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Skummelt å dra frem dette begrepet "korrekt lyd". HiFi i dag låter generelt mer realistisk enn for 20 år siden på eksisterende innspillinger. Jeg tror denne "korrekt"-definisjonen har utviklet seg basert på observasjon av hvordan ting faktisk fungerer etter at man først innså at den opprinnelige definisjonen på ingen måte hørtes ut som noe ekte.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Takk for ett supert innlegg TrompeteN:)
    En ting jeg har lurt på, er det nødvendigvis sånn at et opptak ikke kan låte bra både på Google home og Dynaudio monitorene i stua? Jeg har fremdeles til gode å høre Heimafrå låte dårlig noe sted? De lydteknikerene ha funnet ut et eller annet? Har du hørt det låte feil noe sted?
    Tusen takk☀
    Hmmm.... Godt spørsmål. Du svarer kanskje på det selv? Jeg tenker kanskje at de opptakene som vokser med kvaliteten og størrelsen på anlegget ikke låter best på Google home, men det er noe annet enn å låte dårlig. Selv bedømmer jeg faktisk mine egne opptak ved å spille av på høyttalerene på IPhonen. Den er nådeløs avslørende på musikalsk intonasjon og presisjon som om den kun gjengir det som er aller viktigst og skreller av det andre.
    Låter det bra på den OG på hovedanlegget hjemme, låter det gjerne bra på alt😊
    Enig at Heimifra låter kjempebra, men er vel litt
    for komprimert til at den når helt opp sammenlignet med det aller beste når man lytter på de aller største riggene? Har ikke prøvd selv...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Skummelt å dra frem dette begrepet "korrekt lyd". HiFi i dag låter generelt mer realistisk enn for 20 år siden på eksisterende innspillinger. Jeg tror denne "korrekt"-definisjonen har utviklet seg basert på observasjon av hvordan ting faktisk fungerer etter at man først innså at den opprinnelige definisjonen på ingen måte hørtes ut som noe ekte.
    Hva, mener du at evolusjon og utvikling faktisk fungerer og at man ikke visste alt på 50-60 tallet!?😄
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hei, denne er gammelt nytt og jeg har postet den tidligere, men igjen altså… Sjekk ut synthsoloen på slutten. Første gang jeg hørte den tenkte jeg « Hva f….. er dette for noe?» Genialt var følelsen som slo inn. Den gangen var Cory Henry et ubeskrevet blad, hvertfall for meg, men nå er han superstjerne. Så dagens tips, hør denne soloen og sjekk ut Cory Henry😊

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @TrompeteN – Litt apropos noe av det som er tatt opp i målkurve-tråden: Når du gjør opptak i studio (eller andre lokaler), finnes det noen «formel» for optimal plassering av musikere og mikrofoner i rommet, si tilsvarende formler og verktøy vi kan bruke til å beregne plassering av høyttalere og lytteposisjon? Jeg surrer litt på laveste amatørnivå med opptak av akustisk gitar hjemme (stereoopptak med to småmembran kondensatormikker), og jeg hører jo at lyden i gitaren forandrer seg alt etter hvor jeg befinner meg i rommet. Hvis du bare bruker ørene, lytter du deg da fram til der det låter «flatest» (ev. mest balansert), eller der det låter «best»?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hei, denne er gammelt nytt og jeg har postet den tidligere, men igjen altså… Sjekk ut synthsoloen på slutten. Første gang jeg hørte den tenkte jeg « Hva f….. er dette for noe?» Genialt var følelsen som slo inn. Den gangen var Cory Henry et ubeskrevet blad, hvertfall for meg, men nå er han superstjerne. Så dagens tips, hør denne soloen og sjekk ut Cory Henry😊

    Vilt. Nesten litt Coltrane over fraseringene. Kompisen med lua der var mildt sagt begeistret :ROFLMAO:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN – Litt apropos noe av det som er tatt opp i målkurve-tråden: Når du gjør opptak i studio (eller andre lokaler), finnes det noen «formel» for optimal plassering av musikere og mikrofoner i rommet, si tilsvarende formler og verktøy vi kan bruke til å beregne plassering av høyttalere og lytteposisjon? Jeg surrer litt på laveste amatørnivå med opptak av akustisk gitar hjemme (stereoopptak med to småmembran kondensatormikker), og jeg hører jo at lyden i gitaren forandrer seg alt etter hvor jeg befinner meg i rommet. Hvis du bare bruker ørene, lytter du deg da fram til der det låter «flatest» (ev. mest balansert), eller der det låter «best»?
    Dette er et ganske stort spørsmål å svare kort og enkelt på.

    Jeg vil si det er to hovedtankeganger

    1. ta opp instrumentet så det passer inn i miksen

    2. ta opp instrumentet der det låter best for musikken som spilles


    For det første så er det bedre å lage sounden analogt med opptaket og mikrofonen fremfor å gjøre mye med effekter. Her er det en kombo mellom plassering i rommet som en høyttaler, plassering av mikken og akustikken. Her er gjerne en regel at jo mindre romproblemer jo bedre. Kan sammenlignes med høyttalerplassering.

    Den andre gjør jeg det sånn at jeg plasserer instrumentet der jeg synes det klinger riktigst for musikken som skal spilles. Så går jeg rundt og lytter og hører hvordan instrumentet lyder og hvordan vinkel avstand som låter best. Så forsøker jeg å gjenskape den sounden ved mikrofonplasseringen.

    På en gitar så er det gjerne et sted (rett foran hullet) der gitaren låter best. Utfordringen kan være at anslaget tar for mye fokus så man må forsøke å flytte mikken slik at man får den beste klangen, men ikke for mye anslag.

    Hvis du mikker opp med to mikrofoner og panorerer de sammen må du være obs på at du får fasekanselleringer. Da kan du styre kanselleringsfrekvensen med avstanden mellom mikkene.

    Jeg kjenner at dette så vidt skraper litt i overflaten. Gav det noe svar på det du lurte på? 😊
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Hva med den korrekte gjengivelsen og livsløgnen om det ultimate målet?
    Hvis jeg tar 100 plater fra samlingen min, låter ingen likt (og ingen låter helt perfekt og troverdig ut). Det er utrolig mange faktorer som påvirker hvordan en innspilling høres ut. Man kan kanskje jobbe for det ultimate kompromisset? Eller satse på at enkelte låter glimrende? I den ideelle verden hadde jeg hatt flere ulike anlegg avhengig av sjanger og innspillingskvalitet. Jeg vet godt at enkelt plater låter bedre på andre anlegg, men vet også at andre plater låter betydelig bedre hos meg igjen.

    Nei, det finnes ingen fasit. Livet handler mye om kompromisser, så også i HiFi verdenen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjempemessig. Tusen takk.

    Ad mikrofonoppsett og -plassering så holder jeg meg foreløpig til XY-oppsett, der den ene peker mot tolvte bånd på halsen og den andre mot stolen (på gitaren altså). Har også lyst å prøve å kombinere mikkene (nyrekarakteristikk) slik at de danner «kulemønster». Anyway, skal ikke ta opp mer plass i tråden din til dette :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Kjempemessig. Tusen takk.

    Ad mikrofonoppsett og -plassering så holder jeg meg foreløpig til XY-oppsett, der den ene peker mot tolvte bånd på halsen og den andre mot stolen (på gitaren altså). Har også lyst å prøve å kombinere mikkene (nyrekarakteristikk) slik at de danner «kulemønster». Anyway, skal ikke ta opp mer plass i tråden din til dette :)
    Dette er bare fint å bruke tråden til dette.

    Kan jeg få spørre:
    -hvordan type musikk du spiller
    -avstanden fra gitaren på XY oppsettet
    -spredningskarateristikken til mikrofonene? Det høres ut som kardiode😊
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette er bare fint å bruke tråden til dette.

    Kan jeg få spørre:
    -hvordan type musikk du spiller
    -avstanden fra gitaren på XY oppsettet
    -spredningskarateristikken til mikrofonene? Det høres ut som kardiode😊
    Så bra 🙂

    - Spiller alt mulig, men tanken var å prøve å gjøre noen ok opptak av en enkelt akustisk gitar. Ev. et eget spor med kompgitar. Nå for tiden går det mye i bluegrass og fiddle tunes, som innebærer mye åpne strenger, kraftig anslag osv.

    - Foreløpig avstand 30–50 cm.

    - Kardiode, ja. Er bare to billige Behringer sigarmikker, men holder til hjemmebruk.

    Edit: Ting som dette:

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Opptak av "enkel akustisk gitar" er ingen spøk... et godt instrument i hendene på en som vet å bruke det har en utrolig snert og atakk gjennom hele registeret fra ca. 80 - 800 Hz, i tillegg alle ambiente lyder fra slag (tilsiktet og utilsiktet) på gitarkroppen som skaper heftige lavfrekvente utslag en normalt ikke tenker på men som er der...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Opptak av "enkel akustisk gitar" er ingen spøk... et godt instrument i hendene på en som vet å bruke det har en utrolig snert og atakk gjennom hele registeret fra ca. 80 - 800 Hz, i tillegg alle ambiente lyder fra slag (tilsiktet og utilsiktet) på gitarkroppen som skaper heftige lavfrekvente utslag en normalt ikke tenker på men som er der...
    Ja, det er lite å gjemme seg bak. Alt av feil og ulyder blir veldig tydelige. Det er egentlig derfor jeg vil prøve på opptak, for å høre hvordan jeg egentlig spiller. Når en hører folk som Tony Rice, virker det så enkelt, men å spille så rent er utrolig krevende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Proof of the Pudding; CD'en "Duet" med Bireli Lagrene og Sylvain Luc... en veritabel "Tour de Force" i akustisk gitar og perkussiv spillestil med seriøs futt og fart. Meget bra opptak også. Det var denne innspillingen som for alvor fikk meg oppmerksom på hvor mye energi som kan ligge her, spesielt i sub-100 Hz området.

    20230626_102749.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Opptak av "enkel akustisk gitar" er ingen spøk... et godt instrument i hendene på en som vet å bruke det har en utrolig snert og atakk gjennom hele registeret fra ca. 80 - 800 Hz, i tillegg alle ambiente lyder fra slag (tilsiktet og utilsiktet) på gitarkroppen som skaper heftige lavfrekvente utslag en normalt ikke tenker på men som er der...
    Her er en "spøkefugl".......som spiller gitar med følelser....også i det lavfrekvente registeret (y)

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Emma er viden kjent for sin måte å "slå" gitarkroppen på... han har bl.a. noen utskeielser i form av egenkomponert afrikansk/australsk stammemusikk som er heller voldsomme....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Proof of the Pudding; CD'en "Duet" med Bireli Lagrene og Sylvain Luc... en veritabel "Tour de Force" i akustisk gitar og perkussiv spillestil med seriøs futt og fart. Meget bra opptak også. Det var denne innspillingen som for alvor fikk meg oppmerksom på hvor mye energi som kan ligge her, spesielt i sub-100 Hz området.

    Disse to er også veldig bra. Særlig Tone Poems-albumet er spennende fordi de spiller på en rekke gamle og eldgamle instrumenter, hvor du virkelig hører forskjell på klangen i de ulike instrumentene. Bra opptak også.

    1687768475185.png
    1687768521189.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Så bra 🙂

    - Spiller alt mulig, men tanken var å prøve å gjøre noen ok opptak av en enkelt akustisk gitar. Ev. et eget spor med kompgitar. Nå for tiden går det mye i bluegrass og fiddle tunes, som innebærer mye åpne strenger, kraftig anslag osv.

    - Foreløpig avstand 30–50 cm.

    - Kardiode, ja. Er bare to billige Behringer sigarmikker, men holder til hjemmebruk.

    Edit: Ting som dette:

    Aha, takk!

    Jeg tror jeg ville forsøke å løse opp de vanlige stereoopptakteknikkene og tenkt friere med plasseringen. Ofte er jo gitaropptakene i mono selv med flere mikker.

    Sånne type opptak er langt unna autentiske og mikrofon og preampegenskapene er like viktige. For ikke å glemme etterklangen. De opptakene jeg har gjort av sånne ting som jeg har vært fornøyd med har blitt tatt opp med minst en stormembran og rørpreamp. Da får man den naturlige kompresjonen uten å bruke for mye kompressor.

    Jeg synes 30-50cm høres ut som litt for lang avstand.

    Gode opptaksrom til dette er min erfaring er et stort rom med panel på veggene, 3 meter til nærmeste flate, godt dempet med tepper og gardiner. Litt sånn død, men varm klang😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn