Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Noen tanker en vanlig torsdags morgen. Kone og unge er ute av huset og jeg har et par timer musikklytting før dagens plikter kaller :)

    Tenker at noe av premien for å holde på med dette når man har et "fungerende fullrange" oppsett oppe og går er å få dypdykke inn i lydproduksjonene. Kjenner på en spenning hver gang jeg spiller et nytt album hva slags produksjonsvalg musikere og produsenter har gjort for å få frem musikken. At kompromissene ved gjengivelsen er ikke større enn at de ikke står i veien for effektene i produksjonen.

    Nå når man har hele verdens musikkproduksjoner et par tastetrykk unna tenker jeg det er litt av en premie🏆
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Ja - er det ikke flott? Mange som burde være litt mer ydmyke overfor slike facts. Aldri har vi hatt slike muligheter til å glede oss over innspilt musikk som nå!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig mange som går glipp av dette innsynet i musikken. Ofte er det håpløs plassering av høyttalerne som er skylden.
    Tenker at man har kommet et langt stykke på vei hvis man har investert i Hi-fi. Hvis man i tillegg henger her inne så gjør det livet litt enklere å få grunnleggende tips og triks😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Har nok en gang lest igjennom tråden din. Denne bør få "tegnestift"... Fantastisk tråd, masse god info og herlig driv.
    Tusen hjertlig takk! 😊😊😊
    Leste nettopp at du kjente Nordbakken. Lei meg på alle dere som kjente han godt. Kondolerer😥
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tenker at man har kommet et langt stykke på vei hvis man har investert i Hi-fi. Hvis man i tillegg henger her inne så gjør det livet litt enklere å få grunnleggende tips og triks😊
    Helt klart, men tenkte på de «uopplyste» :) Selv ganske moderate oppsett kan gi store musikkopplevelser med riktig HT- og lytteposisjon. Med bedre anlegg blir det jo bedre, da :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Noen tanker en vanlig torsdags morgen. Kone og unge er ute av huset og jeg har et par timer musikklytting før dagens plikter kaller :)

    Tenker at noe av premien for å holde på med dette når man har et "fungerende fullrange" oppsett oppe og går er å få dypdykke inn i lydproduksjonene. Kjenner på en spenning hver gang jeg spiller et nytt album hva slags produksjonsvalg musikere og produsenter har gjort for å få frem musikken. At kompromissene ved gjengivelsen er ikke større enn at de ikke står i veien for effektene i produksjonen.

    Nå når man har hele verdens musikkproduksjoner et par tastetrykk unna tenker jeg det er litt av en premie🏆
    Synes også det er spennende med nye album, men vet alt for lite om hva som gjør hva i en produksjon, men jeg liker forskjellene jeg opplever med et såpass godt forstørrelsesglass jeg har. Mange klager på at det og det er gjort feil men det er jo egentlig ikke feil, det er vel veldig ofte et valg de har gjort for å få fram et utrykk.
    Snart skal glasset på optikken som ser inn i musikken, få seg en real oppgradering, og en vil se inn i en ny verden. hehe ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Et skikkelig anlegg skal (etter min høyst subjektive personlige ydmyke mening og preferanse) gjengi alt som blir matet inn på en mest mulig nøytral måte slik innspillingen vitterligen er. Ingen sminke, ingen rare kurver, betoninger eller highlighting av spesielle ting. Dette er nok fordi jeg er ganske musikalskt altetende og da blir det veldig vanskelig å ha et anlegg som forfordeler visse typer musikk og egenskaper. Jeg er villig til å gjøre et unntak, men det er kun ETT eneste unntak og det er problemfritt i så måte. Og kan enkelt aktiveres/deaktiveres on the fly.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Et skikkelig anlegg skal (etter min høyst subjektive personlige ydmyke mening og preferanse) gjengi alt som blir matet inn på en mest mulig nøytral måte slik innspillingen vitterligen er. Ingen sminke, ingen rare kurver, betoninger eller highlighting av spesielle ting. Dette er nok fordi jeg er ganske musikalskt altetende og da blir det veldig vanskelig å ha et anlegg som forfordeler visse typer musikk og egenskaper. Jeg er villig til å gjøre et unntak, men det er kun ETT eneste unntak og det er problemfritt i så måte. Og kan enkelt aktiveres/deaktiveres on the fly.
    En egen setting for disco, afroparykk og rollerblades?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    He he, ser jo at dere tre siste talere egentlig ikke teller i statistikken "velfungerende fullrange" hifi. Heter det ikke beyond range eller utenfor skalaen eller noe slikt? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Ordet du leter etter er kanskje "hinsides" 🤭 🤭 🤭
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Leser om spesifikasjoner Neurochrome buffere på www.neurochrome.com . Her må min tekniske kompetanse melde pass i å klare å lese meg til lydmessige forskjeller fra den orginale bufferen. Er det noen lesere her som kan det kanskje?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Høstferie i trompethjemmet

    Update på forsterkertest. Nå har det gått lang tid siden jeg leverte Eigentakt tilbake til @L_I_ og savnet er stigende. Det er på den måten komponenter blir byttet inn her så nå er den satt på innkjøpslista😊 Om det bli byggesett eller Vera får tiden vise.

    Anlegget brukes mye til AV og det virker usannsynlig å gå tilbake til ren lyd. Er inne på tanken om å sette inn en prosessor inn i kjeden. Det hadde gjort livet mye enklere, men er redd lyden kommer til å ta for mye skade. Ikke lett å implementere AV med lyd som prioritet.

    Av den grunn var jeg innom AVshop forleden og fikk en demo av det store rommet deres. Veldig imponert over bildet. At det er høy kompetanse på bildekalibrering der i gården er det ingen tvil om😊

    Et snapshot av en helt vanlig høstmorgen i trompethjemmet.

    14D2B6E9-7C54-4A66-8F30-C7CABB9A7B45.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @TrompeteN - Det er rart med det. Et komponents kvalitet viser seg gjerne IMO over tid, ikke alltid like lett med A/B test på noen få spor. Savnet er en god indikator. God helg!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN - Det er rart med det. Et komponents kvalitet viser seg gjerne IMO over tid, ikke alltid like lett med A/B test på noen få spor. Savnet er en god indikator. God helg!
    Så sant som det er sagt. A/B test er det vanskelig å få noe ut av. God helg du og!
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Du får si i fra hvis abstinensene blir FOR store, så får vi ta en ny bytterunde 🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg kommer i tanker om Ex-Syncrolux’ stueanlegg som er drevet av en ti år gammel Yamaha AV-receiver. Låter en god del bedre enn det meste der ute. Det hjelper å vite hva tonalitet og spredningskarakteristika har å bety.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg kommer i tanker om Ex-Syncrolux’ stueanlegg som er drevet av en ti år gammel Yamaha AV-receiver. Låter en god del bedre enn det meste der ute. Det hjelper å hvite hva tonalitet og spredningskarakteristika har å bety.
    Takk! Stueanlegget hans har jeg ikke hørt, men bare sett dessverre. 2 kanals storanlegget hans låt også bra synes jeg og har vært med på å retningsbestemme min egen lyd. En inspeksjon av multikanalslyden hans har stått på blokka en stund.
    Å vite hva man driver med er nok ofte en fordel ja😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^Jeg kommer i tanker om Ex-Syncrolux’ stueanlegg som er drevet av en ti år gammel Yamaha AV-receiver. Låter en god del bedre enn det meste der ute. Det hjelper å hvite hva tonalitet og spredningskarakteristika har å bety.
    Sitter en på 50 cm avstand, og låvrdører vinklet rett imot uten rombidrag, kan det bli meget bra ja :)

    Tror jeg skal få tatt en tur snart @TrompeteN, jobber på Akershus i perioder 🙂
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte å utdype hvorfor jeg er skeptisk til hjemmekinoprosessor inn i kjeden.

    I gamle dager på HFS så var det veldig mye skriverier om at alt låt likt. Det være seg kabler, forforsterkere, effektforsterkere, MP3, dacer, cd-spillere og dvdspillere, highres vs cd, Flac vs Wav etc.
    Når man skulle verifisere forskjellene endte det gjerne i blindtester uten resultat.

    Jeg har alltid hørt forskjell på det meste og samtidig vært over gjennomsnittet interessert i lytting, musikk/lyd og hjerne. Egentlig det meste ved prosessen som skjer etter at lyden har forlatt høyttaleren. Et fokus jeg opplever som mangelvare i bransjen ellers.
    Hvordan elektronikk og høyttalere er bygget og fungerer har jeg egentlig et overflatisk forhold til, men jeg har testet nokså systematisk. For mange så spiller det ikke noen rolle hvordan elektronikk de har så lenge det er bra greier. Sånn har det ikke vært for meg og måten jeg lytter til musikk på.

    Derfor innførte et test regime med mye blindtesting som jeg holdt på med over flere år og som jeg har bygget opp en base med som jeg kan bruke nå. En av tingene jeg testet var forforsterkere og receivere. Noe av det vanskeligste jeg testet var å finne ut av hvilke negative påvirkninger av EQ-filtre og romkorreksjonfiltre hadde på det opprinnelige signalet. I min ampliwire-kjede som jeg har nå vet jeg at en analog volumkontroll vil tilføre et uønsket filter. Hjemmekinoelektronikk har mer av disse filtrene enn rene hifi-fortrinn. Vil faktisk påstå at hjemmekinolyd ikke har transparens som mål og mye av elektronikken myker opp og glatter ut lydsignaturen. Det kan låte pent, stor, flott og tøft, men ikke transparent.

    Grunnen til at jeg fortsatt vurderer noe sånt er at jeg ikke får fullt utbytte av flerkanalslyd fra PC-oppsettet. Hyggelige problemstillinger:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Poenget mitt er bare at det er en kostnadsgreie. Man må velge, eller velger fordi at.
    Jeg falt i strykekvartetter fordi jeg kjøpte toveis Sonus faber. Jeg kunne selvfølgelig også falt i romansesang. Mindre sjanse for å falle i Metallica.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Poenget mitt er bare at det er en kostnadsgreie. Man må velge, eller velger fordi at.
    Jeg falt i strykekvartetter fordi jeg kjøpte toveis Sonus faber. Jeg kunne selvfølgelig også falt i romansesang. Mindre sjanse for å falle i Metallica.
    Ja, enig. Det er umulig å få alt.
    Da jeg eksempelvis byttet til Ø-Icon betalte jeg med nyanser dårligere på klassisk musikk for å få noe annet. Byttet gikk godt i pluss likevel:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Oi oi oi!😅 I dag trodde jeg i 3-4 timer at jeg aldri skulle få se denne krabaten av en C-trompet igjen. C-trompeten er ikke hverdagsinstrumentet og den har ikke vært i bruk siste ukene og da jeg i dag skulle forberede ukas krumspring var den plutselig vekk. Den lå hverken i kassa eller bagen sin. Etter å ha lett en times tid anså jeg den så borte at jeg gav opp håpet. Begynte å gjøre research på forsikringen for tyveri og planla hvem jeg kunne ringe for få å låne😳Ingen god følelse... 😨Så viste det seg at "noen"🤔noen uker tidligere hadde lagt den i en gammel kiste vi har for hageputer🙃 (En handling jeg anså som laangt mindre sannsynlig enn innbrudd)God følelse.... 🤩Ikke minst å kjenne på den STORE gleden av å ha en C-trompet🎺❤
    D11E74C9-39C7-48BE-AC58-9B80ECFC9BA2.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Sløfokk!!! Godt at du fant den! Kjenner meg igjen i konseptet.... BTW, fatter'n spilte ess-kornett i en årrekke, fikk aldri helt for meg hva det egentlig går ut på?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Sløfokk!!! Godt at du fant den! Kjenner meg igjen i konseptet.... BTW, fatter'n spilte ess-kornett i en årrekke, fikk aldri helt for meg hva det egentlig går ut på?
    Ja, dette var en skikkelig uggen opplevelse. Det er ikke bare bare å finne en ny og så vet man jo ikke om forsikringen dekker en såpass vag "forsvinning". Det ble en veldig bra dag etterpå😊😊😊🎺

    Ess-kornett er faktisk veldig kult. Er på en måte brassbandenes svar på rytmisk musikks leadtrompetrolle. Dvs litt macho og høyt og sterkt. I brassband Norge så er det ofte veldig sterke karakterer som spiller ess i elitedivisjonen. Trompetnerden som jeg er/har vært likte å sitte i Grieghallen under NM å høre alle versjoner av elites pliktnummer og for min del er alltid esskornettstemmen den som bringer størst underholdningsverdi🤩
    @ottone kan mer enn gjerne utdype hvis herren har noe mer på hjertet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Takk for info - jeg rakk aldri å snakke med ham om dette :( Men er det en annen "fingersetting"?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Takk for info - jeg rakk aldri å snakke med ham om dette :( Men er det en annen "fingersetting"?
    Er samme grep, men siden den er stemt i Ess vil en C på hornet klinge Ess-natura, mens en vanlig Bb kornett vil klinge en Bb-natura som er en ren kvart lavere. Spiller de samme stemme og unisont vil grepene derfor være forskjellige😊
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for info - jeg rakk aldri å snakke med ham om dette :( Men er det en annen "fingersetting"?
    Jeg tipper at han kanskje har spilt på en svensk ess-kornett. Svenskene hadde et annet grepsystem, ble bare kalt svenskegrep, der tredje ventil var en halv tone lavere. Ble brukt på alle svenske messinginstrumenter i de svenske militærkorpsene, og var ganske vanlig også i Norge for over 50 år siden. Min svigerfar spilte en slik esskornett i skolepkorps i Bergen på 50-tallet. Svenskegrep overlevde sannsynligvis lengst på ess-kornett der det var brukt i janitsjarkorps. En enkelt esskornett var vanlig, og de var ofte svenskproduserte med svenske grep. "Svenskekornetten" hadde en varmere og mindre gjennomtrengende klang enn de instrumentene som brukes i brassband idag, de så ut som et lite flygelhorn med mindre sjallstykke.
    Dere kjenner sikkert åpningen på Valdres-marsjen, som idag spilles på klarinett, den er faktisk skrevet for esskornett solo.
    Jeg har spilt på instrumenter med svenske grep, og har faktisk et par instrumenter av den svenske typen liggende hjemme.
    Vi gav ut en CD en gang, med "svensk sextett" . Alle instrumentene er svenske over hundre år gamle, av merket Ahlberg & Ohlson, med svenske grep. Melodiførende er ofte esskornetten, han som står ytterst til venstre. Meg til høyre på tenor-basun.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn