Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk!! Slutter aldri å bli imponert over hvilke kunnskaper HFS' medlemmer besitter - reneste Hakkespettboka 🤭 Bare for oss illiterære noksagter å suge til seg lærdom. Free of Charge til alt overmål! Og tidsangivelsen etc. er nok spot on, Otto - femtitallet var det.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oi oi oi!😅 I dag trodde jeg i 3-4 timer at jeg aldri skulle få se denne krabaten av en C-trompet igjen. C-trompeten er ikke hverdagsinstrumentet og den har ikke vært i bruk siste ukene og da jeg i dag skulle forberede ukas krumspring var den plutselig vekk. Den lå hverken i kassa eller bagen sin. Etter å ha lett en times tid anså jeg den så borte at jeg gav opp håpet. Begynte å gjøre research på forsikringen for tyveri og planla hvem jeg kunne ringe for få å låne😳Ingen god følelse... 😨Så viste det seg at "noen"🤔noen uker tidligere hadde lagt den i en gammel kiste vi har for hageputer🙃 (En handling jeg anså som laangt mindre sannsynlig enn innbrudd)God følelse.... 🤩Ikke minst å kjenne på den STORE gleden av å ha en C-trompet🎺❤

    Godt at "noen" fant den igjen 😍
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Var en snarvisitt i kjelleren til NAT i dag og fikk faktisk hørt både Ask og disse PMCene.

    Ask med innebygget streamer, dac og amp i ett på riktig side av 100K virker som en hyggelig pakke med ren Bladeliusfilosofi.

    7ED91241-F234-49EB-B0C1-9935FF037420.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Den finnes i Slukoteket... donert av 2xJ i sin tid. Vanvittig livaktige trommer bl.a.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    TOOL, Fear Inoculum, låter fett...selv på mitt anlegg. :devilish:
    Har hørt mang en gang på dette albumet siden det kom ut.
    ...og takk til dobbel jådd for det.

    ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fant den på Tidal
    Ikke noen problemer med å forstå fascinasjonen, tøfft
    Blir nok ikke en av mine daglig dags favoritter men til å skremme naboer og små apekiste fantaster, prima. Røsket godt gjennom min lille rigg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Tror denne låter bra på de fleste anlegg ja, men tror den også vokser med kapasiteten.
    Burde kanskje gi det albumet en sjans. Kapasitet i bunnen er jo grei og lydbilde som du nevner, bør jo også komme godt fram her. Har lite porg/metall, men å utvide samlingen er bra.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Burde kanskje det gi den en sjans. Kapasitet i bunnen er jo grei og lydbilde som du nevner, bør jo også komme godt fram her. Har lite porg/metall, men å utvide samlingen er bra.
    Denne må da låte yberfett hos deg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Livet er herlig om dagen. Løper litt mellom konsertene.

    Siste dager har jeg fått kost meg med Verdi Requiem. Nå er det blitt fire år siden sist jeg spilte den og må bare oppfordre folk til å hente verket ut av glemselen. Tenk at et eneste menneske har skrevet dette. Rått.


    I kveld fremførte jeg en tango jeg er veldig glad i dette arrangementet (spilte ikke siste variasjonen jeg, får den rett og slett ikke til ordentlig, men en dag…) 😊

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hun «henger på stavene» etter avslutningen. Stor idrett … og flott musikk, selvsagt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fikk lyst til å reflektere litt rundt sideveis forflytning i eget rede:)

    -Har jeg bedrevet sideveis forflytning? Svaret er ja…
    -Var det verdt det? Tja… Moro var var det hvertfall og litt lærerikt

    Jeg begynte ganske bra med å klaske til (trodde jeg) med cd-spiller 5 ganger over budsjett og forsterker 6 ganger over budsjett.
    Sparte i 5 år til Respons og livet var herlig. Det var bare at forsterkeren var litt for liten…..

    Derfra gikk det til Bryston og Gryphon og det må jeg bare konkludere med at det var bevegelse sideveis:unsure:

    Etter det må jeg ha sett lyset kombinert med gode råd i anleggstråden min.

    Etter det synes jeg det har gått jevnt oppover med akustikk, dsp og nå flerkanals.

    De mest årvåkne kritikere at Ø-Audio Icon isolert sett nærmest var sideveis forflytning fra Respons, men de spesielt innvidde vet at planen med disse er å bygge de ut til aktiv deling og 5 veis. Problemet er bare at man blir så lat når det låter bra nok😎
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Høyttalergåten, hvor er dypbassen?

    Jeg kom ganske sent inn i Hi-Fi verdenen, men jeg husker fortsatt hva som fikk meg til å innse at det jeg drev med ikke var godt nok.

    Jeg husker tidlig 90-tall at min trompetmentor Frank Brodahl hadde kjøpt seg nye høyttalere etter en studietur i USA. Vi så på åpningen av Løvenes konge filmen og jeg husker drønnene etter elefanter som gikk og foss som bruste langt nedi dypbassen.
    Jeg hadde nesten glemt dette da jeg var hos en venn som var blitt bitt av hi-fi og hadde noen Snell-høyttalere som spilte basslinjer på en Janet Jacksonplate jeg hadde hørt 100 ganger hjemme uten å registrere disse dype tonene. Jeg var sjokkert.

    Siden det var alltid disse sporene med da jeg testet høyttalere. Problemet var bare at veldig få hi-fi høyttalere spiller dypbass. Mine Respons spilte nesten dypt nok, men selv disse gav heller ikke den følelsen jeg hadde hørt hos mine bekjente.

    Så spørsmålet mitt er, hvorfor spiller Hi-Fi høyttalere knapt dypbass når det er den enkleste imponatoreffekten for å tiltrekke kunder? Det virker som de fleste produsenter prioriterer oppløsning fremfor dyp bass og hvis man skal spille hi-fi uten sub må man egentlig venne seg til å spille uten bassfundament.

    Hvorfor?😊🤔
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Høyttalergåten, hvor er dypbassen?

    Jeg kom ganske sent inn i Hi-Fi verdenen, men jeg husker fortsatt hva som fikk meg til å innse at det jeg drev med ikke var godt nok.

    Jeg husker tidlig 90-tall at min trompetmentor Frank Brodahl hadde kjøpt seg nye høyttalere etter en studietur i USA. Vi så på åpningen av Løvenes konge filmen og jeg husker drønnene etter elefanter som gikk og foss som bruste langt nedi dypbassen.
    Jeg hadde nesten glemt dette da jeg var hos en venn som var blitt bitt av hi-fi og hadde noen Snell-høyttalere som spilte basslinjer på en Janet Jacksonplate jeg hadde hørt 100 ganger hjemme uten å registrere disse dype tonene. Jeg var sjokkert.

    Siden det var alltid disse sporene med da jeg testet høyttalere. Problemet var bare at veldig få hi-fi høyttalere spiller dypbass. Mine Respons spilte nesten dypt nok, men selv disse gav heller ikke den følelsen jeg hadde hørt hos mine bekjente.

    Så spørsmålet mitt er, hvorfor spiller Hi-Fi høyttalere knapt dypbass når det er den enkleste imponatoreffekten for å tiltrekke kunder? Det virker som de fleste produsenter prioriterer oppløsning fremfor dyp bass og hvis man skal spille hi-fi uten sub må man egentlig venne seg til å spille uten bassfundament.

    Hvorfor?😊🤔
    Størrelse teller.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Du sier noe :) Da bygger vi en subb :love:

    Her er forresten nyeste (etter siste innsats i rommet) råmålinger høyre og venstre fra Audiolense med en Earthworks Audio M30 mikrofon til 10kkr. Mikrofonen måler nøyaktig ned til 5 hz.
    Bør jo ligge ann til et greit fundament.

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høyttalergåten, hvor er dypbassen?

    Jeg kom ganske sent inn i Hi-Fi verdenen, men jeg husker fortsatt hva som fikk meg til å innse at det jeg drev med ikke var godt nok.

    Jeg husker tidlig 90-tall at min trompetmentor Frank Brodahl hadde kjøpt seg nye høyttalere etter en studietur i USA. Vi så på åpningen av Løvenes konge filmen og jeg husker drønnene etter elefanter som gikk og foss som bruste langt nedi dypbassen.
    Jeg hadde nesten glemt dette da jeg var hos en venn som var blitt bitt av hi-fi og hadde noen Snell-høyttalere som spilte basslinjer på en Janet Jacksonplate jeg hadde hørt 100 ganger hjemme uten å registrere disse dype tonene. Jeg var sjokkert.

    Siden det var alltid disse sporene med da jeg testet høyttalere. Problemet var bare at veldig få hi-fi høyttalere spiller dypbass. Mine Respons spilte nesten dypt nok, men selv disse gav heller ikke den følelsen jeg hadde hørt hos mine bekjente.

    Så spørsmålet mitt er, hvorfor spiller Hi-Fi høyttalere knapt dypbass når det er den enkleste imponatoreffekten for å tiltrekke kunder? Det virker som de fleste produsenter prioriterer oppløsning fremfor dyp bass og hvis man skal spille hi-fi uten sub må man egentlig venne seg til å spille uten bassfundament.

    Hvorfor?😊🤔
    Neppe noen generell regel at imponatoreffekten ligger i bassen. Kanskje er det slik blant de uerfarne og unge i hobbyen ? Hva vet jeg, men det jeg vet , er at for meg er mellomtone-kvalitet viktigere enn noen bass. Uten at jeg tror på mellomtonen kan bassen gjemme seg.. Så nei A, her er jeg ikke ening med deg i hva som imponerer :) . Det ligger ikke i bunn, eller topp men ii troverdigheten av det som spilles. Og da snakker jeg ikke hifi nødvendigvis men at stemmer høres naturtro ut. Så bildet er litt mer komplekst enn bare evnen til å spille bass og kapasitet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Eksempel på produkt som ikke spiller høyere enn 30 Hz:

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hører vi dypbassen (Very Low Frequency, VLF)?

    «At first blush, it may be tempting to regard VLFCarrays as more of a special effect, better suited to show business than to worship experiences. But this kind of thinking actually runs contrary to hundreds of years of church history. For centuries large churches and cathedrals have been home to pipe organs capable of producing these kinds of low frequencies. In fact, recent sound analysis indicates that some pipe organs are capable of producing frequencies as low as 3.5 Hz with peaks at 6 Hz.».
    Lenke:
    https://www.churchproduction.com/education/the-low-down-on-frequencies/
    http://alexschwindt.com

    Det finnes to orgler i verden som er lagd for å gå en oktav dypere enn 16Hz. Det ene er i Atlantic City Convention Hall og det andre i Town Hall i Sydney. En organist som har spilt på det ene, skriver følgende:

    «When played with a large ensemble of other organ stops it adds a warm and resounding foundation to the sound, the fundamental tone is felt more than heard».
    Lenke:
    https://www.quora.com/What-frequency-does-a-pipe-organ-go-down-to-in-the-bass-region
    https://www.linkedin.com/in/nathan-figlio-b1b8906
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg spiller lite hiphop, EDM og kirkeorgelmusikk, så mangel på dypbass er ikke noe problem. Høyttalerne mine spiller ned til ca. 35 Hz, og det holder egentlig i massevis til mitt bruk og i mitt rom på 22 m2. For meg er det uansett viktigere at bassen er tydelig (kjapp? tørr?) enn dyp. Jeg liker også å sitte nærme bakvegg, og bassen blir egentlig mer enn fyldig nok her. Hvis jeg sammenligner med det jeg har hørt med symfoniorkestre live, typisk med sitteplass en tredjedel ut i salen, føler jeg at bassnivået hjemme stemmer sånn noenlunde med det.

    Og som blokkbeboer tror jeg naboene setter pris på at ikke bassen går dypere enn den gjør he-he Apropos naboer og bass – en yngre nabo, som spiller litt trommer, lurte på om jeg spilte kontrabass. Vet ikke om jeg skal ta det som et tegn på at anlegget låter noenlunde troverdig, eller at det bare er dårlig isolert her ...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er ikke nok og si at høyttalerne mine går ned til..... 35Hz som i tilfelle til PelleParafin. :)
    Man må ha med nivå og kapasitet og.
    Det er forskjell på en 6.5" og en 18" som begge kan gå ned til 35Hz.
    Kapasitet og Headroom må man ha.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er ikke nok og si at høyttalerne mine går ned til..... 35Hz som i tilfelle til PelleParafin. :)
    Man må ha med nivå og kapasitet og.
    Det er forskjell på en 6.5" og en 18" som begge kan gå ned til 35Hz.
    Kapasitet og Headroom må man ha.
    Joda, er klar over det. Har jo hørt anlegget til MakkinTosken :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Bass krever jo noe volum av kabinett, og i dagens marked hvor dem fleste menn har tøffler, så er ikke det en prioritet dessverre, dem må si seg fornøyd med små høyttalere med smal baffel, for at det såkalte WAF skal gå igjennom.
    Klart at det har blitt noe bedre drivere som kan gå ned på størrelse, men da med langslagselementer.. og det er vel ikke noe vi vil ha ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bass krever jo noe volum av kabinett, og i dagens marked hvor dem fleste menn har tøffler, så er ikke det en prioritet dessverre, dem må si seg fornøyd med små høyttalere med smal baffel, for at det såkalte WAF skal gå igjennom.
    Klart at det har blitt noe bedre drivere som kan gå ned på størrelse, men da med langslagselementer.. og det er vel ikke noe vi vil ha ;)
    Vet du liker å spissformulere litt, men bor man i en forholdsvis liten leilighet med kjerring og unger, så er bare ikke store høyttalere et alternativ. Det ligger et par litt store Troels Gravesen-høyttalere på den polske brukten som jeg sikler på, men jeg vet jo at de ville blitt altfor dominerende i stua vår. Folk med kjellerstuer og egne lytterom kan jo tillate seg hva de vil, men for mange må hifi og lyd bli et kompromiss.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bor I leilighet med kone og barn men har brukendes kapasitet allikevel vil jeg si.( se innlegg 1126 í denne tråden) ikke noe konflikt so far. Men har nok strukket det så langt jeg selv ønsker i egen stue.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Folk kan messe så mye de vil om at "35 hz er nok for meg" men det er og blir et kompromiss som er større en de tror. Rune Skramstad sa det så fint. Blir jo litt vanskelig å diskutere når de ikke vet, har opplevd det over tid. Mitt går flatt ned til 5 hz og det gir en egen følelse av opptak i store rom. Snakker ikke nå om SVS lavbass som ikke stopper før dagen etter.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Under 20 ligger det mengder av ambient informasjon på de rette innspillingene. Å kutte av visse lyder for høyt gjør denne ambiensen til uforståelig støy. Man ser rett og slett ikke hele bildet.
    Hvor mange innspillinger er det snakk om, og hva slags musikk er det gjerne?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mange innspillinger er det snakk om, og hva slags musikk er det gjerne?
    37812, på tverrs av alle sjangre. Nei, vent 37813 eller var 47813. Faen der kom jeg ut av tellinga.

    Vi velger alle å sette grenser for hvor langt vi går, for Shy går den ved betjeningen av anlegget og styringskomforten, hos deg, bass åpenbart. Not my problem. Bare deler mine observasjoner.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    37812, på tverrs av alle sjangre. Nei, vent 37813 eller var 47813. Faen der kom jeg ut av tellinga.

    Vi velger alle å sette grenser for hvor langt vi går, for Shy går den ved betjeningen av anlegget og styringskomforten, hos deg, bass åpenbart. Not my problem. Bare deler mine observasjoner.
    Det var et oppriktig spørsmål. Er det virkelig så mye info under 20 Hz på "vanlig" musikk? Si et godt symfoniopptak. Er det romlig informasjon fra salen, mener du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn