Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Spiller operaen Otello av Verdi i ukene som kommer med Oscarsborgoperaen. Borggården på Oscarsborg er vel kanskje eneste sted i Norge man kan oppleve helt akustisk opera utendørs. Etter solnedgang er det en spesiell opplevelse. Sjekk ut ino
    F99B85D7-6050-4CF2-9A4D-917B25B38AF0.jpeg

    51D26F65-FB93-4976-9A0B-B92071E592F0.jpeg
     

    Vedlegg

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Purify vs Purify m neurocrome

    Da konkluderer jeg med testen mellom ampmodulene til L_I og Habicht hvor L_I har byggesettet man kjøper av Purify, mens Habicht har en moddet.

    Her oppleves forskjellene mindre og med små ubetydelige nyanser for meg og mitt oppsett. Derfor må dette leses med placebo-briller. Jeg har ikke blindtestet på annen måte enn at jeg ikke har gjort research på noen av modellene. Vet egentlig veldig lite om hva som er forskjellene mellom Ncore, Purify og moddingene. På den måten opplever jeg at jeg er mindre forutinntatt, men likevel dette er så små forskjeller og type forskjeller går rett inn i placeboland.

    Jeg opplever at den moddete versjonen er et snev våtere og mørkere. Dette resulterer i at den fyller rommet mer og oppleves et snev mer organisk i toppen.
    Den orginale oppleves derfor lysere og tightere. Jeg lurer på om det er mer smekk i den orginale så hvis utgangsimpedansen er lavere på den orginale enn den moddete blir jeg ikke overrasket.
    Bassen på den moddete blir litt mer svulstig og mister det rytmiske drivet til den orginale, men lyder mer organisk.

    Er veldig usikker på om det er noen reell kvalitetsforskjell mellom disse to. Hvis det er forskjeller oppleves det mer som den moddete har en litt mørkere helling på responsen og litt slakkere kontroll på Q-faktoren i kassen.

    Alle tre forsterkerene oppleves som nøytrale og altslukende av lydopptak og forskjellene virker ikke å gå utover musikkformidlingen. Ncore har lavere oppløsning i toppen og et snev mindre detaljnivå enn de to andre.

    Konklusjon: Purify er bedre en Hypex. Moddet versjon eller ikke er meget vanskelig å mene noe om:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    For et par uke kom det meg for øre at Håkan Hardenberger endelig har spilt inn Tomasi trompetkonsert. Det er en av mine favorittkonserter og jeg vet Håkan holder den svært høyt også. Tror han har ventet lenge med å spille den inn for å være sikker på at versjonen ble god.

    For spesielt interesserte så spilte Ole Edvard Antonsen inn samme konserten på samme selskap for ca 10 år siden. Så her er en ypperlig mulighet for sammenligning:)

    Begge finnes på alle streamingtjenester.

    https://www.highresaudio.com/en/alb...omasi-jolivet-others-french-trumpet-concertos

    xhxbfw-tomasijoli-preview-m3_550x550.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Det er Bøler kirke ja :) Veldig frisk klang og lys der. Slike rom med lyst treverk gir et lite ekstra boost føler jeg.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig fint bygg. Ble nominert til Oslo bys arkitekturpris i 2012. Prisen det året ble vunnet av KIMA arkitektur for boligprosjekt i parkveien 5-7.
    Undertegnet må tillate seg og si seg enig i valget den gangen :cool:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Finnes verre ting å stemme., f.eks. Stortingsvalg og kommunevalg.... David gjør en god jobb. Personlig har jeg vært sykemeldt siden starten av mai, begynner å savne jobben veldig mye.
    Har ikke truffet David, men hvis han likner Erling så har han nok orden i sakene😊
    Det var leit å høre. Håper du kommer deg raskt tilbake☀
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    For et par uke kom det meg for øre at Håkan Hardenberger endelig har spilt inn Tomasi trompetkonsert. Det er en av mine favorittkonserter og jeg vet Håkan holder den svært høyt også. Tror han har ventet lenge med å spille den inn for å være sikker på at versjonen ble god.

    For spesielt interesserte så spilte Ole Edvard Antonsen inn samme konserten på samme selskap for ca 10 år siden. Så her er en ypperlig mulighet for sammenligning:)

    Begge finnes på alle streamingtjenester.

    https://www.highresaudio.com/en/alb...omasi-jolivet-others-french-trumpet-concertos

    Vis vedlegget 843498
    Min stemme går til Ole Edvard 🙂. Synes klangen er bedre og tonen mer lyrisk.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    I lys av mikrodynamikkdebatten kom jeg på noe jeg tror jeg ikke har skrevet og sagt høyt før.

    Det er to store kategorier hifioppsett:

    -høy kapasitet
    -lav kapasitet

    I første kategori presses ikke de ulike komponentene så forvrengning ikke blir så godt hørbare og viktige.

    I den andre kategorien presses komponentene kontinuerlig slik at forvrengning er en viktig bestanddel av lydsignaturen.

    Jeg er overbevist om at i kategori to så brukes det mye tid fra produsentene på å "tune" lyden for at forvrengningen skal høres homogen og flott ut. Jeg har tidligere skrevet at høyttalere med lav kapasitet er som kompressorer og hvis man har jobbet med kompressorer vet man at disse må stilles inn riktig og tilføre en god forvrengning. Det er en meget vanskelig øvelse på komponentsiden kan jeg tenke meg. Vil nærmest sette 95% av høyttalere i denne kategorien.

    I kategori en kan man gå mer utifra dataene og målingene. Her er støygulv viktigere enn forvrengning. Kompleksiteten ligger andre steder som for eksempel at det fort blir aktiv deling i 4-5 veis system osv.

    Selv om dette er en grov forenkling. Er det ikke litt sånn at man fort diskuterer på tvers av disse kategoriene uten å reflektere over forskjellige disse verdene egentlig er?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Dønn enig i den - diskusjonene ( og helst da de som tenderer til å bli noe overopphetet om jeg tør bruke et slikt uttrykk...) går gjerne på tvers av flere grunnleggende føringer og begrensninger i anlegg, økonomi og installasjon. Kort sagt, man snakker forbi hverandre i stor skala!

    De viktige tingene å få avklart i slike settinger er ambisjonsnivå, begrensninger og muligheter. Uten å ha satt noen rammer rundt dette blir det om mulig enda vanskeligere å enes om noen konsensus, og kjeglingen er fort et faktum. I mange tilfelle unødvendig.

    Et "normalt" stuevennlig flerbruksanlegg til noen titusener kan vanskelig vise til samme ytelse som et riktig sammensatt/bygget megabuck anlegg i et dedikert lytterom med minimale begrensninger. Ikke dermed sagt at musikkgleden og hygge blir noe dårligere i budsjettanlegget. Det er bare en annerledes tilnærming.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ikke dermed sagt at musikkgleden og hygge blir noe dårligere i budsjettanlegget. Det er bare en annerledes tilnærming.
    Neida....vi som har radio på kjøkkenet trives godt med budsjettanlegg....selv om mange vil hevde det er snakk om musikkopplevelse i n'te potens :unsure:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    For meg har det vært veldig nyttig å gå litt på klassiske konserter for å få en referanse fra virkeligheten. Jeg har gjerne sittet ikke så langt fra miksepulten, og den lyden, det lydnivået og det lydbildet jeg opplever der, føler jeg at jeg kan gjenskape i stor grad hjemme i stua på 4,79 x 4,66 m. Størrelsen på scenen jeg «ser», stemmer, instrumentene er riktig plassert og låter som de skal. På den plassen i konsertsalen vil jo lyden oppleves mer diffus og dempet enn lenger fremme, og det er jo en like «gyldig/riktig» opplevelse som den en får ved å sitte på første rad. De er bare annerledes. Nærværet, smekket og trøkket på første rad kan jeg bare glemme hjemme, men det er helt OK :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    I lys av mikrodynamikkdebatten kom jeg på noe jeg tror jeg ikke har skrevet og sagt høyt før.

    Det er to store kategorier hifioppsett:

    -høy kapasitet
    -lav kapasitet

    I første kategori presses ikke de ulike komponentene så forvrengning ikke blir så godt hørbare og viktige.

    I den andre kategorien presses komponentene kontinuerlig slik at forvrengning er en viktig bestanddel av lydsignaturen.

    Jeg er overbevist om at i kategori to så brukes det mye tid fra produsentene på å "tune" lyden for at forvrengningen skal høres homogen og flott ut. Jeg har tidligere skrevet at høyttalere med lav kapasitet er som kompressorer og hvis man har jobbet med kompressorer vet man at disse må stilles inn riktig og tilføre en god forvrengning. Det er en meget vanskelig øvelse på komponentsiden kan jeg tenke meg. Vil nærmest sette 95% av høyttalere i denne kategorien.

    I kategori en kan man gå mer utifra dataene og målingene. Her er støygulv viktigere enn forvrengning. Kompleksiteten ligger andre steder som for eksempel at det fort blir aktiv deling i 4-5 veis system osv.

    Selv om dette er en grov forenkling. Er det ikke litt sånn at man fort diskuterer på tvers av disse kategoriene uten å reflektere over forskjellige disse verdene egentlig er?
    Meget interessante tanker rundt det med et kontrollert forvrengnings-spekter.

    Husker du sa at OMF sitt anlegg hadde den mest klangrike og riktige framføringen av din produksjon.....med stor margin. For å være ærlig så synes jeg den spilt på mitt anlegg er meget middelmådig, sånn i forhold til det jeg trodde messingblåsere hadde av klangstruktur. Når det er sagt så har jeg hørt lite av akkurat eufonium. Forsvinner det noe under opptaks-prosessen som kan gjenskapes med riktig forvrengning i høyttaler?
    Setter du OMF sitt anlegg i sjiktet som har et godt kontrollert forvrengnings-spekter?

    Du sa at hodetelefonene dine gjenga dette meget troverdig. Har de mye eller lite forvrengning?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    For meg har det vært veldig nyttig å gå litt på klassiske konserter for å få en referanse fra virkeligheten. Jeg har gjerne sittet ikke så langt fra miksepulten, og den lyden, det lydnivået og det lydbildet jeg opplever der, føler jeg at jeg kan gjenskape i stor grad hjemme i stua på 4,79 x 4,66 m. Størrelsen på scenen jeg «ser», stemmer, instrumentene er riktig plassert og låter som de skal. På den plassen i konsertsalen vil jo lyden oppleves mer diffus og dempet enn lenger fremme, og det er jo en like «gyldig/riktig» opplevelse som den en får ved å sitte på første rad. De er bare annerledes. Nærværet, smekket og trøkket på første rad kan jeg bare glemme hjemme, men det er helt OK :)
    Enig. Helakustiske konserter er noe eget. Spesielt med flotte utøvere i gode rom. Da er man ikke avhengig av et teknisk crew i toppklasse.
    Avstanden i en konsertsal er på en måte makroversjonen av den akustiske påvirkningen av sitteplasseringen hjemme ja. Jeg synes at det er en dynamikk langt bak i salen som er vanskelig å gjengi med anlegg. En samlet sterk pizzicato fra strykere eller et slag fra basstromma. Det er målet å få til hjemme en vakker dag. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Meget interessante tanker rundt det med et kontrollert forvrengnings-spekter.

    Husker du sa at OMF sitt anlegg hadde den mest klangrike og riktige framføringen av din produksjon.....med stor margin. For å være ærlig så synes jeg den spilt på mitt anlegg er meget middelmådig, sånn i forhold til det jeg trodde messingblåsere hadde av klangstruktur. Når det er sagt så har jeg hørt lite av akkurat eufonium. Forsvinner det noe under opptaks-prosessen som kan gjenskapes med riktig forvrengning i høyttaler?
    Setter du OMF sitt anlegg i sjiktet som har et godt kontrollert forvrengnings-spekter?

    Du sa at hodetelefonene dine gjenga dette meget troverdig. Har de mye eller lite forvrengning?
    Nå spør du godt :) Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvorfor det ikke låter helt tilfredstillende hos deg, men veldig riktig hos OMF på akkurat den innspillingen.
    Jeg tror det har med akustikken og gjøre mest. Jeg har tidligere skrevet en del om hvordan jeg har gjort opptak på en spillejobb eksempelvis kl 11.00 og spilt opptaket i ulike konstellasjoner for å finne ut hvilken som gjenskaper klangen fra lokalet riktigst. For å gjenskape stor klang i stor akustikk har jeg kommet frem til at det krever et komplekst refleksjonsmønster i lytterommet med en viss lengde. Har argumentert for det akademisk også noen steder.
    Panelene til OMF er vel åpne bak og lager dermed et liknende refleksjonsmønster som i opptakssituasjonen og det kombinert med stort volum på lytterommet gjør noe av det. Så tror jeg også at åpne høyttalere kan gjengi svake signaler som er vanskelig å tangere for lukkete konstruksjoner. Men jeg er ikke sikker på at det er årsaken. Med tanke på det er det jo interessant å sammenlikne med hodetelefonene. Jeg opplever at hodetelefonene har lavforvrengning på lave nivåer. De er også halvåpne.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hm, ikke så lett. Stor forskjell i gain på disse. Jeg synes at solistklangen er klart finest hos Ole, hos meg så var Håkan sin nesten for direkte rett og slett, ble litt slitsom til tider. Orkesterlyden gir jeg et poeng til Stockholm sin gjeng kontra São Paulo. Føler rommet er vesentlig større i Ole sin utgave. Så en blanding av de to hadde vært topp.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for tilbakemeldingene om Tomasi og Ole vs Håkan. Interessant å lese og ikke minst å få andre med på trompetnerding☺
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg synes at det er en dynamikk langt bak i salen som er vanskelig å gjengi med anlegg. En samlet sterk pizzicato fra strykere eller et slag fra basstromma. Det er målet å få til hjemme en vakker dag. :)
    Tenker du da på «trykket» du opplever bak i salen? Blir i så fall ikke det litt som å sitte nærme bakvegg hjemme og utnytte romgain?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Tror heller det er en plan bølgefront direktelyd som går gjennom kroppen med veldig mye energi i anslaget.
    Har jo opplevd basstrommen på Bakkenteigen kulturhus. Ekstremt tørr og kontant. Skal dette gjengis på et anlegg må, som nerden er inne på, det være i opptaket. Det behøves også et brukbart areal i bass-systemet og ikke minst bør rommet ha minimalt etterslep i bassen - her sliter brorparten ganske mye.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Har jo opplevd basstrommen på Bakkenteigen kulturhus. Ekstremt tørr og kontant. Skal dette gjengis på et anlegg må, som nerden er inne på, det være i opptaket. Det behøves også et brukbart areal i bass-systemet og ikke minst bør rommet ha minimalt etterslep i bassen - her sliter brorparten ganske mye.
    Var det ikke Carmina Burana det også da faktisk?🤔
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Etterslep i bass.... hva er det for noe...? :unsure: :unsure: 🤭
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn