Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tusen takk for respons!

    Jeg vil presisere at jeg ikke skriver dette her med tanke på egen utgivelse. Dette er mer for å rette fokus med så reelle tall som mulig på hvordan streaming fungerer for utgivere og artister. Jeg er kjempeglad for at dere skriver om utgivelsen, men siden dette er litt på siden av bransjeregler så ville det være enda bedre om vi diskuterte utgivelsen i tråden i bransjehjørnet.

    Jeg visste om alt dette før jeg bestemte meg for å gi ut musikk så dette er ikke syting eller klaging, men en realitetsorientering til alle dere som er ivrige forbrukere av musikk, cdkjøp og streaming.


    Svart-hvitt: jeg vet ikke helt hva definisjonen er på "sært", men høyttalere over 100.000 defineres også av mange som sært selv om det finnes noen her inne som både eier og kjøper gang på gang:LOL:

    Jeg håper ikke dere avfeier dette temaet fordi solo eufonium for dere er sært. Solo eufonium er en nisje, Bente Illevold er en nisje som har flere følgere enn mange middels norske band. Autentiske opptak er også en nisje og profileringen og delingen kan jeg heller ikke klage på. Jeg har også tall fra Sølvguttene album og slike ting som ikke defineres som like sære, men tallene kan sammenlignes.

    Temaet mitt handler egentlig om hvordan streaming fungerer for de middels store og mindre artistene og aktører. Beyoncy og slike artister er selve årsaken til at vi har streaming siden piratkopieringen gjorde at de store ikke tjente nok penger. Derfor flyttet markedet over fra å eie selv til kun å leie. Jeg så før jul at Morten Lindberg i 2L skrev et hjertesukk om at folk må huske å kjøpe album og laste ned. Ikke kun streame for slike selskap overlever ikke på streaming.

    Reelle tall. Sporet vårt har blitt streamet ca 1000 ganger på Spotify. Har ikke konkrete tall på alle de andre.

    Flere gjett? :giggle:
    Gratulerer med at dere har nådd et så stort publikum.

    Men det blir vel ikke rare pengene av det.

    Kanskje noen kan overtale Spotify til å lage et abonnement som ivaretar de som spilles lite ekstra godt?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med at dere har nådd et så stort publikum.

    Men det blir vel ikke rare pengene av det.

    Kanskje noen kan overtale Spotify til å lage et abonnement som ivaretar de som spilles lite ekstra godt?
    Takk takk!

    Det blir lite penger av streaming, såpass kan vi slå fast. Det er ikke noe nytt for meg, men kanskje for enkelte av leserene.
    Jeg tror ikke at Streaming er liv laga dessverre. Et slikt abonnement burde finnes for smalere genre akkurat slik som Tono differensierer genre, men tror likevel ikke dette vil være nok.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Takk takk!

    Det blir lite penger av streaming, såpass kan vi slå fast. Det er ikke noe nytt for meg, men kanskje for enkelte av leserene.
    Jeg tror ikke at Streaming er liv laga dessverre. Et slikt abonnement burde finnes for smalere genre akkurat slik som Tono differensierer genre, men tror likevel ikke dette vil være nok.
    Sånn rent bortsett fra at modellen er (1) for billig og (2) premierer de populære for mye, så er det også en skjevhet i at man får betalt per lytt. Jeg er ikke kultursnobb; det er mye lettfordøyelig musikk som jeg synes er sykt bra. Men det er mye god musikk som krever og gir mye. Mye av den musikken jeg lytter på når jeg trener er ikke like mye verdt per lytt som den jeg lytter til når musikken får fullt fokus.

    Det blir interessant å se hvor verden går her.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Bingo :giggle:

    Vår inntekt var 3.26$
    Var redd for det. Det er skrekkelig lite og burde egentlig fått mer oppmerksomhet i media.
    For å øke folks bevissthet rundt hvor lite utøvende artister tjener på dette systemet. Nesten alle hører jo på musikk jeg vil gå så langt som å si at det er nødvendig for vår trivsel. Allikevel er mange mennesker uvillige til å betale for musikken, og de som sitter på toppen av distribusjons systemet opptatt av å klore til seg mest. Ikke rart det blir lite igjen til de som fyller systemet med fantastisk innhold da. Håper i fremtiden på en bedre fordelingsnøkkel, men er svært usikker på om det kommer.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Betalingsviljen for tjenester som man har begynt å ta for gitt at skal være gratis er nok vanskelig å finne. Er bare å se i kommentarfeltet på lokalavisene. Er vel knapt en pluss sak som ikke har minst en kommentar hvor det klages over at artikkelen er bak betalingsmur.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå betaler man for så vidt et abonnement for strømmetjenester. Dog er det tydelig at for den jevne artist (for ikke å snakke om de smale) gir ikke strømming til salt i grauten.

    Skal nevne det for fruen, at strømningen hennes av Ellen Andrea Wang som bor rett borti bygda her ikke gir artisten noe særlig.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Det er betenkelig at samtlige strømmetjenester lanserte sine analysefunksjoner simultant men glemte å inkludere brukerens bidrag til artistene bortsett fra Tidal. Tidal, med sin brokete historie, valgte å inkludere brukernes artistbidrag samtidig som dem også økte sitt artisthonorar. Som Tidalbruker kan jeg derfor enkelt se hvor mye tid jeg har lyttet på musikk, hvem jeg har lyttet mest på og hvor mye inntekt min lytting har gitt artistene jeg har lyttet på. Feks fikk No4 30 kroner av meg i November.

    Den eneste grunnen for at de andre strømmetjenestene ikke gjør det samme er fordi dem ønsker å holde skjult hvor lite som går til artistene.

    Mvh
    -BB-
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Det er betenkelig at samtlige strømmetjenester lanserte sine analysefunksjoner simultant men glemte å inkludere brukerens bidrag til artistene bortsett fra Tidal. Tidal, med sin brokete historie, valgte å inkludere brukernes artistbidrag samtidig som dem også økte sitt artisthonorar. Som Tidalbruker kan jeg derfor enkelt se hvor mye tid jeg har lyttet på musikk, hvem jeg har lyttet mest på og hvor mye inntekt min lytting har gitt artistene jeg har lyttet på. Feks fikk No4 30 kroner av meg i November.

    Den eneste grunnen for at de andre strømmetjenestene ikke gjør det samme er fordi dem ønsker å holde skjult hvor lite som går til artistene.

    Mvh
    -BB-
    Det er interessant. Våre 3$ er inkludert Tidal også, men jeg skal sjekke om de gjør det på en bedre måte:)
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Spørsmålet er hva som er alternativet til streaming. Folk flest har ikke utstyr til å spille av cd eller nedlasting.

    Det vi har sett på video er at filmselskapene trekker innholdet sitt ut av Netflix og Prime for å lage egne tjenester i stedet, Disney+ var vel først. Kanskje noe lignende skjer med musikk? Men en slik løsning vil nok ikke bedre situasjonen for små selskaper.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    For ordens skyld så vil jeg bare si at ved utbetalingene er andre utgifter som Tono avgift og distribusjon trukket fra.

    Det som kanskje er lett å glemme er at utbetalingene går til plateselskapet og ikke til artisten. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg tror artister som nærmer seg 20% av dette beløpet har en god avtale. De aller fleste ser nok ikke noe til disse pengene i det hele tatt. Jeg har inntrykk av at måten jazz og klassiske artister tjener penger på platesalget på er at de får kjøpe cd-er til halv pris av selskapet og selge cd-er selv.

    Søker jeg opp på en av mine favorittmusikere Pat Metheny ser jeg at hans mest populære "And I love her" er strømmet 8 826 224 ganger. Hvis vi tar utgangspunkt i min utbetaling at 1000= 3$ cirka vil gi 26000$ til plateselskapet.

    I gjennomsnitt er utgiftene på et gjennomsnittlig album fra 15.000$ og oppover pluss lønn til musikerene og komponistene.

    I vårt tilfelle vil ca 50 solgte nedlastninger på nettsiden tilsvare ca 500.000,- streams.

    Konklusjonen er: ikke stopp å kjøpe album eller nedlastninger selv om dere kun bruker streaming i hverdagen. Nedlastning går direkte og utenom de store.
    Se på streaming som en slags radiokanal og at platesalget ikke blir erstattet. Kjøp helst cd-er direkte fra artisten :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For ordens skyld så vil jeg bare si at ved utbetalingene er andre utgifter som Tono avgift og distribusjon trukket fra.

    Det som kanskje er lett å glemme er at utbetalingene går til plateselskapet og ikke til artisten. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg tror artister som nærmer seg 20% av dette beløpet har en god avtale. De aller fleste ser nok ikke noe til disse pengene i det hele tatt. Jeg har inntrykk av at måten jazz og klassiske artister tjener penger på platesalget på er at de får kjøpe cd-er til halv pris av selskapet og selge cd-er selv.

    Søker jeg opp på en av mine favorittmusikere Pat Metheny ser jeg at hans mest populære "And I love her" er strømmet 8 826 224 ganger. Hvis vi tar utgangspunkt i min utbetaling at 1000= 3$ cirka vil gi 26000$ til plateselskapet.

    I gjennomsnitt er utgiftene på et gjennomsnittlig album fra 15.000$ og oppover pluss lønn til musikerene og komponistene.

    I vårt tilfelle vil ca 50 solgte nedlastninger på nettsiden tilsvare ca 500.000,- streams.

    Konklusjonen er: ikke stopp å kjøpe album eller nedlastninger selv om dere kun bruker streaming i hverdagen. Nedlastning går direkte og utenom de store.
    Se på streaming som en slags radiokanal og at platesalget ikke blir erstattet. Kjøp helst cd-er direkte fra artisten :)
    Gammelt innlegg fra meg. (side 209 i tråden til HCS)
    Fortsatt gyldig, tror jeg... :)






    Ble litt faktahungrig etter det innlegget fra Falck.
    Med inntektene til artistene som grunnlag.

    CD eller LP, 10-20 kroner.
    La oss si 15 da.

    Streaming pr avspilling.
    Fire øre, eller ned mot to øre.
    La oss si 3 øre da.
    Antall låter pr CD/LP.
    Varierer mye, 10-15 kanskje.
    La oss si 13 da.
    Altså 39 øre pr album pr avspilling


    Pr album
    CD/LP - 1000 solgte = 15.000,-
    Streaming - 1000 avspillinger = 390,-

    CD/LP - 10.000 solgte = 150.000,-
    Streaming - 10.000 avspillinger = 3900,-

    CD/LP - 100.000 solgte = 1.500.000,-
    Streaming - 100.000 avspillinger = 39.000,-

    Så. La oss si at det fysiske albumet spilles til sammen 50 ganger i heimen, hos familie og venner gjennom sin levetid.
    Kanskje får en venn legge det på sin server, kanskje brennes det en kopi til en kamerat. Tilsammen 50 ganger det lyttes til albumet totalt etter det er solgt.
    Kanskje er det 40, kanskje 60. Uansett deles de 15 kronene til artisten på disse stadig antall økende avspillinger.
    Ikke noe mer til artisten da. Streaming gir inntekt pr avspilling.

    Ny utregning.
    Pr album
    CD/LP - 1000 solgte = 15.000,-
    Streaming - 1000 avspillinger = 390,- x 50 = 19.500,-

    CD/LP - 10.000 solgte = 150.000,-
    Streaming - 10.000 avspillinger = 3900,- x 50 = 195.000,-

    CD/LP - 100.000 solgte = 1.500.000,-
    Streaming - 100.000 avspillinger = 39.000,- x 50 = 1.950.000,-


    mvh

    Jeg tror vi er i ferd med å få en miks av streaming og fysisk, samt at vi som bruker mest musikk gjør det ved å både kjøpe fysisk og streame.
    Hifitullinger som oss kommer det nok til å finnes en del av fremover også.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Takk for innlegget RoDa!

    Hvor får du 3-4 øre pr streaming til artisten fra? Edit: Fant innlegget fra Falch. Jeg mener at han glemmer å trekke fra selskapets prosenter i 0,04 kr. Artisten vil nok i beste fall sitte igjen med 1øre. Så regnestykkene dine bør justeres etter det.

    Mine tall viser 3$ av ca 1000 streams til selskapet. Ikke til artisten. Artisten er heldig om den får 20% av det så tror du bør skru ned streamingtallene 1/5 del i regnestykkene dine.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det et album som settes på "støtt og stadig" så kjøper jeg det på vinyl - hvis den finnes.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Trenger artistene et klassisk plateselskap lenger?
    De trenger noen til å håndtere innspilling og for hjelp til finansiering. Distribusjon håndteres vel av strømmetjenestene?
    Netflix har begynt å lage mye eget innhold, vil vi se det samme fra strømmetjenestene for musikk? Vil de ta livet av plateselskapene, eller sikrer selskapene seg ved å kjøpe opp rettigheter?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for innlegget RoDa!

    Hvor får du 3-4 øre pr streaming til artisten fra? Edit: Fant innlegget fra Falch. Jeg mener at han glemmer å trekke fra selskapets prosenter i 0,04 kr. Artisten vil nok i beste fall sitte igjen med 1øre. Så regnestykkene dine bør justeres etter det.

    Mine tall viser 3$ av ca 1000 streams til selskapet. Ikke til artisten. Artisten er heldig om den får 20% av det så tror du bør skru ned streamingtallene 1/5 del i regnestykkene dine.
    3 dollar, altså 26 kroner og 50 øre i dagens kurs pr 1000 streams? Til selskapet? Virkelig?

    Fra innlegget til Falch

    En artist får ca. 0,04 kroner pr avspilling. Om artist har en overkommelig avtale med selskapet sitt, vel å merke. Noen er nede i 0,02 og under det og.
    Om man selger en LP eller CD sitter en artist igjen med ca. 10-20 kroner, avhengig av avtalen som er inngått. For å tjene like mye som ett cd-salg, må man avspilles ca. 300-400-500 ganger. Kanskje opp til 1000.


    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Salte, men sikkert kjem desse nye systema til å endre musikkuttrykket. Det vil sikkert bli meir kommers. Dei lange soloane si tid er over.
    Den nye hardwaren kjem nok også til å forme musikken. Komprimering vert eit must, og øyretelefontilpassingar vil bli det vanlege. Dynamikk og kontrastar vert ofra til fordel for dundrebass.
    Bra å ha litt vinyl liggande....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Dei lange soloane si tid er over. Den nye hardwaren kjem nok også til å forme musikken. Komprimering vert eit must, og øyretelefontilpassingar vil bli det vanlege. Dynamikk og kontrastar vert ofra til fordel for dundrebass.
    Jeg er helt enig i din konklusjon og dette har vært pågående i åresvis allerede. Du oppsummerer Loudnesskrigen. Men samtidig tror jeg også at resultatet av dette vil være at det skapes et marked for høykvalitetsfiler og så klart også vinyl.

    -BB-
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    3 dollar, altså 26 kroner og 50 øre i dagens kurs pr 1000 streams? Til selskapet? Virkelig?

    Fra innlegget til Falch

    En artist får ca. 0,04 kroner pr avspilling. Om artist har en overkommelig avtale med selskapet sitt, vel å merke. Noen er nede i 0,02 og under det og.
    Om man selger en LP eller CD sitter en artist igjen med ca. 10-20 kroner, avhengig av avtalen som er inngått. For å tjene like mye som ett cd-salg, må man avspilles ca. 300-400-500 ganger. Kanskje opp til 1000.


    mvh
    Ja, det er tallene mine.
    Tror Falch glemmer selskapet i disse tallene. Det har heller blitt mer enn mindre de siste årene.
    Når det gjelder nedlastning så trenger jeg cirka 500.000 streams for å matche 50 nedlastninger.


    Nedlastninger med kompatible avspillingsløsninger er veien å gå:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Trenger artistene et klassisk plateselskap lenger?
    De trenger noen til å håndtere innspilling og for hjelp til finansiering. Distribusjon håndteres vel av strømmetjenestene?
    Netflix har begynt å lage mye eget innhold, vil vi se det samme fra strømmetjenestene for musikk? Vil de ta livet av plateselskapene, eller sikrer selskapene seg ved å kjøpe opp rettigheter?
    Godt spørsmål. Det er egentlig ikke det hvis man har kompetansen eller har kontakter med kompetanse. Det er jo noen etableringsutgifter knyttet til utgivelser som fort kan bli vanskelig å tjene inn igjen.

    Ellers er det promo og PR som står igjen, at det er enklere å få medier til å skrive om musikken hvis selskapet tar kontakten.

    Men hvis man har tid, lyst og kompetanse som utøver er det egentlig ikke noe som hindrer.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Salte, men sikkert kjem desse nye systema til å endre musikkuttrykket. Det vil sikkert bli meir kommers. Dei lange soloane si tid er over.
    Den nye hardwaren kjem nok også til å forme musikken. Komprimering vert eit must, og øyretelefontilpassingar vil bli det vanlege. Dynamikk og kontrastar vert ofra til fordel for dundrebass.
    Bra å ha litt vinyl liggande....
    Tror du beskriver streamingtjenestene der ja. Tror det vokser seg frem andre marked etterhvert...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er tallene mine.
    Tror Falch glemmer selskapet i disse tallene. Det har heller blitt mer enn mindre de siste årene.
    Når det gjelder nedlastning så trenger jeg cirka 500.000 streams for å matche 50 nedlastninger.

    Nedlastninger med kompatible avspillingsløsninger er veien å gå:)
    Bare å komme seg inn på TIDAL :)

    strims.JPG


    Disse selskapet som tar 80% av pengene til artisten, hvem er det?
    Er det © 2021 Platearbeiderne og ℗ 2021 AT-RECORDINGS

    Dersom det er ok å være åpen om det, hva er inntekten til artisten pr nedlasting og hvor mange ganger beregner du/dere at nedlastingen spilles?
    (Det kan jo hende noen uærlige sjeler kopierer og distribuerer nedlastingen til venner, kjære og nære men la oss holde det unna)

    mvh
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Vi er på Tidal med singelen vi:)

    Det er ufarlig å snakke for meg personlig. Min filosofi er at artisten skal få 50%.

    Kommer nettopp fra møte fra Platearbeiderne. De tror at knapt noen gir over 20% i royalties til artistene. Før i tiden fikk man cd-er man kunne selge selv i stedet, men nå er jeg usikker.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Var nylig på konsert med Bjørn Berge, det eneste som ble solgt der (utenom øl) var den siste cden hans, for 150,- som jeg vil si er en god pris. Håper han sitter igjen med mesteparten av inntekten der.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ønsker dere et godt nytt år! Måtte det nye året oppfylle alle deres audiofile drømmer (eller kanskje ikke alle, les Sluk😅)

    Har trimmet anlegget til nyttårskonsertenfra Wien og sjefslytterommet Musikverein i morgen✨🎺🎁

    D64DD5FA-8CB9-4DCD-B363-F65A4DE21DCE.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg så på nyttårskonserten fikk jeg meg en hyggelig overraskelse. For en god stund siden kjøpte jeg to stereoforsterkere av Coolio av typen NC400 uten gain.
    Den ene koblet jeg til Responsene med det samme, men den andre koblet jeg ikke til fronthøyttalerene mine før den 31. Den erstattet en Hypex Ncore jeg har på lån.

    Jeg vet ikke hvorfor, men den nye forsterkeren gir en mykhet og detaljnivå i toppen jeg ikke har hatt tidligere. Dette resulterer i at lydbildet oppleves bredere og mer oppløst.

    Til nå har jeg gitt Ncore-skeptikerene et poeng når de hevder at den mangler den siste oppløsningen i toppen, men ikke nå lenger. Deilig :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Kåre på orgel gjorde meg oppmerksom på denne Innspillingen som han og Geir Inge Lotsberg på fiolin gjorde under lockdown i fjor.

    Både spill og lyd er rett og slett nydelig i mine ører og fortjener en lytt. Morsomt frynsegode av lockdown når kirkerommet står tomt i lang tid og musikere har tid til å lage sine egne opptak.

    2A8C842F-7049-46D5-BEA7-63C4EC995423.jpeg


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da jeg så på nyttårskonserten fikk jeg meg en hyggelig overraskelse. For en god stund siden kjøpte jeg to stereoforsterkere av Coolio av typen NC400 uten gain.
    Den ene koblet jeg til Responsene med det samme, men den andre koblet jeg ikke til fronthøyttalerene mine før den 31. Den erstattet en Hypex Ncore jeg har på lån.

    Jeg vet ikke hvorfor, men den nye forsterkeren gir en mykhet og detaljnivå i toppen jeg ikke har hatt tidligere. Dette resulterer i at lydbildet oppleves bredere og mer oppløst.

    Til nå har jeg gitt Ncore-skeptikerene et poeng når de hevder at den mangler den siste oppløsningen i toppen, men ikke nå lenger. Deilig :)
    Du byttet ut en Hypex Ncore med en annen Hypex Ncore ogf fikk bedre lyd?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Du byttet ut en Hypex Ncore med en annen Hypex Ncore ogf fikk bedre lyd?
    Ja stemmer. Den jeg hadde hadde Neutrik kontakter til høyttalerkablene. Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre. De nye mangler også et gainstage. En eller begge kan ha noe med saken å gjøre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ja stemmer. Den jeg hadde hadde Neutrik kontakter til høyttalerkablene. Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre. De nye mangler også et gainstage. En eller begge kan ha noe med saken å gjøre.
    Morten sine? Han hadde også med noe Ncore her som ikke overbeviste helt
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    En anbefaling til til fredagslytten. Forhåpentligvis gammelt nytt for Sluket og andre bigband-glade siden denne er fra 2000, men unngått meg til i dag.

    Se for deg Quincy Jones og Sammy Nestico som både var Basie-elever og skrev arrangementer og komposisjoner for Basiebandet, slår seg sammen og trommer sammen inn de beste folka de kjenner og lager en moderne bigbandplate med musikk som ble spilt av Basie-bandet.

    At Quincy Jones har produsert plater før synes jeg man kan høre.


    343696DB-5017-48C6-B363-0301F61C4195.jpeg





     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn