Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.464
    Gratulerer som kalibreringskonsulent, TrompeteN!
    Det høres som rett mann på rett plass.
    Jeg håper at jeg en gang får anledning til å dra nytte av din kunnskap der også.
    Tusen takk Ottone! :)

TrompeteN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.464
    Så er vi over på HFS4 og forumet virker å ha fått ny giv. Jeg har gjerne likt overgangene de andre gangene, men denne gangen kan jeg knapt finne noe negativ å sette fingeren på. Gallerivisningen av trådene må jeg bare si er helt genial.

En stor takk til Høvdingen som har gitt oss et oppgradert hjem for fremtiden. Smileys kan vi bruke og...🎺

Korona har gitt lydvirksomheten en ny dimensjon. Det blir veldig lite spilling uten mikrofon og kamera for tiden. Legger ved bilde av ukens siste prosjekt.

36B9F328-14B0-4078-B974-0BDF00FB9CCF.png

TrompeteN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.464
    Har lyst til å dele noen tanker etter å ha holdt på med puristiske opptak de siste årene. En av utfordringene i hobbyen hevdes å være at man aldri er tilstede der opptakene blir gjort så man ikke har mulighet til å vite hvordan lyden var i rommet. I det domenet har jeg vært så heldig å kose meg.

Jeg vil faktisk hevde at den problemstillingen er litt overvurdert. Faktisk opplever jeg det litt omvendt, selv når jeg spiller inn musikk jeg spiller selv er jeg mer nysgjerrig på hvordan jeg egentlig låter enn å finne ut av kvaliteten på oppsettet.

En annen ting jeg har lyst til å si som jeg synes er verdt å tenke over for audiofile er at opptak som er ubehandlet høres ut som «råfiler». Med det mener jeg de høres litt amatørmessige ut. Med en gang man legge på litt master EQ eller gjør en masteringsprosess høres det mer ferdig ut. Råfilene likner helt klart mest på en live opptreden og det musikalske kommer best frem i det formatet, men jeg vil hevde at det ikke er dette audiofile søker når de ønsker seg realisme og livelyd.

En annen faktor som kan være verdt å nevne er at ubehandlete opptak oppleves veldig forskjellig fra oppsett til oppsett, mens behandlete opptak varierer lite mellom oppsett i forhold.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.570
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Og her er jeg uenig med deg :giggle:. Dess mer live, råfil eller ei, er å foretrekke ifht musikkens autensitet. Derfor er og akustiske konserter de beste jeg hører. Sikkert miljøskadd etter deltagelse i a capella kor og. Hvis anlegget ikke oppnår realistisk gjengivelse uten mastering i en eller grad er det feilslått pr min def.

TrompeteN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.464
    Og her er jeg uenig med deg :giggle:. Dess mer live, råfil eller ei, er å foretrekke ifht musikkens autensitet. Derfor er og akustiske konserter de beste jeg hører. Sikkert miljøskadd etter deltagelse i a capella kor og. Hvis anlegget ikke oppnår realistisk gjengivelse uten mastering i en eller grad er det feilslått pr min def.
    Hva er det du er uenig i HCS? Tror du tolket det jeg skrev feil.

Hvor god kontroll har du på «hva som er gjort» med råopptakene du liker?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.570
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det du er uenig i HCS? Tror du tolket det jeg skrev feil.

Hvor god kontroll har du på «hva som er gjort» med råopptakene du liker?
    Ubehandlet, om det er mulig, foretrekkes. Men sjelden å finne slike opptak. Ihvertfall i nyere tid.

Ingen kontroll. Derfor er live akustisk musikk det beste, hvor lydanlegg blir kun en blek gjengivelse. Selv om vi audiofile vil tro noe annet.

Men kan godt ha misforstått, sitter på en stubbe, langt uti skauen :giggle:

FB_IMG_1590228479769.jpg

Sist redigert:

TrompeteN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.464
    Ubehandlet, om det er mulig, foretrekkes. Men sjelden å finne slike opptak. Ihvertfall i nyere tid.

Ingen kontroll. Derfor er live akustisk musikk det beste, hvor lydanlegg blir kun en blek gjengivelse. Selv om vi audiofile vil tro noe annet.

Men kan godt ha misforstått, sitter på en stubbe, langt uti skauen :giggle:

Vis vedlegget 638988
    Ha ha, jeg kan vente til du sitter tilbake i godstolen på loftet ditt jeg. 😃

• Haha
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn