Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Flotte høyttalere for alle som setter pris på en god trekant :D
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    He he, det var litt stang ut på flere måter i år. Får se når det skal gjøres nytt opptak om 2 år. 😊🎺

    God jul!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    GOD JUL fra trompethjemmet!

    Håper dere har hatt fine juledager med familie, venner, god mat og musikk.

    Tror jeg har postet denne videoen før, men for meg har denne blitt en klassiker som forbinder mye av det jeg liker aller mest. Trompetstjerner i avslappet atmosfære. Morsomt at man kan lage og spille inn slike ting fra forskjellige hjørner i verden.

    Ha en fin romjul!

    Nå er det sjakk for alle penga





    Trumpet Bells of Christmas Jingle Bells - (0:00) Carol of the Bells (1:58) Sleigh Ride (3:00) (G.Schirmer) We Wish You a Merry Christmas (4:51) [outtakes 5:53]

    A Global Collaboration,
    conceived by Ryan Anthony and Stockton Helbing,
    arranged by Drew Zaremba

    CancerBlows Big Band Leader: Stockton Helbing

    Trumpets: Wayne Bergeron (lead) - recording from the USA
    Andrea Tofanelli - recording from Italy
    Mike Lovatt - recording from the UK
    Thomas Gansch - recording from
    Austria Ryan Anthony - recording from the USA

    Trombones: Tony Baker (lead), Simon Willats, Brett Lamel, Elvis Moreno (bass) Saxophones: Justin Pierce (lead), Sarah Roberts, David Lown, Chris McGuire, Courtney Wright Rhythm Sections: Sergio Pamies – piano; Noel Johnston – guitar; James Driscoll – bass; Stockton Helbing – drums Special Guest: Jens Lindemann – trumpet - recording from Canada Producer: Stockton Helbing (https://stocktonhelbing.com) Associate Producer: Wayne Bergeron Engineer: Kent Stump Recorded at: Crystal Clear Sound, Dallas, TX. Mixed by: Kent Stump & Stockton Helbing Mastering by: James Driscoll
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så veldig bevandret blant trompetistene, kjente bare igjen Thomas Gansch :LOL: Har du kjøpt billetter til mars neste år?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så veldig bevandret blant trompetistene, kjente bare igjen Thomas Gansch :LOL: Har du kjøpt billetter til mars neste år?
    Wayne er vel den store stjernen vil jeg si. Spiller blant annet de halsbrekkende og etterhvert legendariske trompetsporene på « Incredibles« filmene. Veldig grundig og flink🤩
    Tofanelli reiser rundt og gjør Maynard Ferguson tributes. Hørte han spille Bill Chase på konsert og det er faktisk det sykeste jeg har hørt.

    Ha ha, du følger med ja. Snakket om det på julaften faktisk. Tror det blir tur. Skal du?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Et-punktsmåling vs multipunktsmåling= thats the question😇

    Tidligere ville det handlet om underlag eller kabler. Det går fremover på HFS.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelige bakhøyttalerne, TrompeteN. Enda ett hakk opp fra mine Gradient, vil jeg tro.
    Respons står på ønskelista mi for høyttalere jeg gjerne vil høre, jeg kunne til og med vurdert å kjøpe et par uhørt.

    Ellers kan det vel ikke bli nok trompet i disse tider?

    Fortsatt god romjul!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Nydelige bakhøyttalerne, TrompeteN. Enda ett hakk opp fra mine Gradient, vil jeg tro.
    Respons står på ønskelista mi for høyttalere jeg gjerne vil høre, jeg kunne til og med vurdert å kjøpe et par uhørt.

    Ellers kan det vel ikke bli nok trompet i disse tider?

    Fortsatt god romjul!
    Tusen takk Ottnone! Det der var styggpent og kanskje det kan bli nok trompet i jula likevel.

    Respons er gode saker i kategorien treveis dynamisk høyttaler med bassrefleks. De er tunet til å stå litt ute på gulvet og klare seg uten den største drahjelpen fra romressonanser så de kan bli litt fyldige, men hvis man har justeringsmuligheter eller mulighet til å sette de litt utpå gulvet holde de stand fortsatt.

    Anbefaler å besøke Final sin stue for en demo. Der lever Respons slik de konstruert til å leve :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ref første innlegget i tråden begynner jeg å nærme meg topic:)

    Jeg har lyst til å skrive om streaming og inntjening for utgivere. Siden jeg nå har konkrete tall fra egen virksomhet virker det ryddig og rett og slett bare bruke egne tall.

    Den digitale distribusjonstjenesten vi bruker i Norge er The Orchard som er en løsning som Sony står for. Der kan man få distribuert musikken til all verdens digitale salgssteder ved noen enkle tastetrykk. Det tar ca 1 time å registrere og plotte inn hvis man kan det. Så tar det fra 3-5 dager så har alt fra Apple music til YouTube, Qobuz, Tidal, Prestomusic og Spotify legger ut musikken. Selv om jeg personlig er motstander av dette markedet må jeg innrømme at jeg ble litt blendet av at hele verden har tilgang på utgivelsen i det jeg trykket på knappen.

    Vi gav ut en singel på streamingtjenestene i oktober. Denne er blitt delt via video og linket til internasjonalt til miljøer som er interessert.
    Siden det snart er nyttår og regnskapet underveis har jeg fasit i hånd.

    Er det noen som tør å gjette hvor mange dollar vi har tjent på streaming siden oktober?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det lov å spørre hvor mye du har tjent på fysisk salg av samme innhold?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Er det lov å spørre hvor mye du har tjent på fysisk salg av samme innhold?
    Det er lov å spørre. Jeg har ikke noe fysisk salg. Kun nedlastning mot betaling.

    Er det ikke flere som vil tippe streamingtall? 😅
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er lov å spørre. Jeg har ikke noe fysisk salg. Kun nedlastning mot betaling.

    Er det ikke flere som vil tippe streamingtall? 😅
    Det blir vel litt på samme måte som fysisk, med direktesalg?

    Jeg har ingen forutsetninger for å gjette, men grunnen til at jeg spurte er at det nødvendigvis er ganske stor forskjell fra artist til artist hva omsetning og inntjeningen er? Det er vel dessverre åpenbart at en ny plate fra Beyonce vil dra inn mer penger en en artist fra Norge de færreste har hørt om, de store artistene får jo (igjen dessverre) mye mer promotering slik at de bare blir større, og de ukjente sliter enda mer med å slå gjennom, uansett hvor dyktige de er eller hvor god musikken er...

    Hvis jeg allikevel skal gjette vil jeg tro at du har tjent 10-15 ganger mer på direkte salg en på streaming, mens på den andre siden har sannsynligvis 10-15 ganger flere lyttere blitt nådd via streaming kontra salg?

    Jeg bruker mye Spotify på headset når jeg jobber eller holder på med noe rundt huset, men liker jeg artisten kjøper jeg også albumet fysisk.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tipper at det ligger rundt eller under 5 $
    Tross alt bare en låt, og begrenset marked for samtidsmusikk med solo euphonium.
    Solo eufonium er SÆRT! 😂

    Beklager, @TrompeteN, men måtte bare få poengtert det åpenbare med dette spennende (!) entusiastproduktet ditt 😀
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kall det gjerne sært, men lydmessig og musikalsk er det ikke mer spesielt enn solo fiolin eller solo cello. Ikke alle som liker det heller, og det er skremmende avslørende for utøveren.
    Men jeg elsker det. Love of my life, euphonium. Og jeg hører mye på soloinnspillinger av klassisk fiolin og cello.
    Har begynt å lytte seriøst til opptakene med Illevold nå, og det første som slår meg er det direkte inntrykket av disse forskjellige kirkerommene.
    Jeg kjenner instrumentet godt, og har hørt Bente før, men her er det rom og akustikk som gir meg den første opplevelsen.

    ed: min egentlige kommentar var tiltenkt tråden som er dedikert Illevold-innspillingen, så jeg legger den der også.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kall det gjerne sært, men lydmessig og musikalsk er det ikke mer spesielt enn solo fiolin eller solo cello. Ikke alle som liker det heller, og det er skremmende avslørende for utøveren.
    Men jeg elsker det. Love of my life, euphonium. Og jeg hører mye på soloinnspillinger av klassisk fiolin og cello.
    Har begynt å lytte seriøst til opptakene med Illevold nå, og det første som slår meg er det direkte inntrykket av disse forskjellige kirkerommene.
    Jeg kjenner instrumentet godt, og har hørt Bente før, men her er det rom og akustikk som gir meg den første opplevelsen.
    Er det mulig å få hint om hva slags mikrofoner som er brukt, og oppsettet i de forskjellige lokalene?
    (gjerne PM hvis ønskelig)
    Ok, jeg modererer meg. Solo eufonium er ikke sært, men (kommersielt) smalt.

    @TrompeteN har lovet at han vil kaste lys over den påstanden ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for respons!

    Jeg vil presisere at jeg ikke skriver dette her med tanke på egen utgivelse. Dette er mer for å rette fokus med så reelle tall som mulig på hvordan streaming fungerer for utgivere og artister. Jeg er kjempeglad for at dere skriver om utgivelsen, men siden dette er litt på siden av bransjeregler så ville det være enda bedre om vi diskuterte utgivelsen i tråden i bransjehjørnet.

    Jeg visste om alt dette før jeg bestemte meg for å gi ut musikk så dette er ikke syting eller klaging, men en realitetsorientering til alle dere som er ivrige forbrukere av musikk, cdkjøp og streaming.


    Svart-hvitt: jeg vet ikke helt hva definisjonen er på "sært", men høyttalere over 100.000 defineres også av mange som sært selv om det finnes noen her inne som både eier og kjøper gang på gang:LOL:

    Jeg håper ikke dere avfeier dette temaet fordi solo eufonium for dere er sært. Solo eufonium er en nisje, Bente Illevold er en nisje som har flere følgere enn mange middels norske band. Autentiske opptak er også en nisje og profileringen og delingen kan jeg heller ikke klage på. Jeg har også tall fra Sølvguttene album og slike ting som ikke defineres som like sære, men tallene kan sammenlignes.

    Temaet mitt handler egentlig om hvordan streaming fungerer for de middels store og mindre artistene og aktører. Beyoncy og slike artister er selve årsaken til at vi har streaming siden piratkopieringen gjorde at de store ikke tjente nok penger. Derfor flyttet markedet over fra å eie selv til kun å leie. Jeg så før jul at Morten Lindberg i 2L skrev et hjertesukk om at folk må huske å kjøpe album og laste ned. Ikke kun streame for slike selskap overlever ikke på streaming.

    Reelle tall. Sporet vårt har blitt streamet ca 1000 ganger på Spotify. Har ikke konkrete tall på alle de andre.

    Flere gjett? :giggle:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har spilt på ett album og noen eper, aner ikke hvor mye disse er streamet - men mine tono utbetalinger for dette har ligget på 0 kroner i hvertfall. T-skjorte salg på konsertene var lett en bedre inntektskilde ;)
    NB; jeg er ikke låtskriver men registrert som utøver og "arrangement":
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Det blir vel litt på samme måte som fysisk, med direktesalg?

    Jeg har ingen forutsetninger for å gjette, men grunnen til at jeg spurte er at det nødvendigvis er ganske stor forskjell fra artist til artist hva omsetning og inntjeningen er? Det er vel dessverre åpenbart at en ny plate fra Beyonce vil dra inn mer penger en en artist fra Norge de færreste har hørt om, de store artistene får jo (igjen dessverre) mye mer promotering slik at de bare blir større, og de ukjente sliter enda mer med å slå gjennom, uansett hvor dyktige de er eller hvor god musikken er...

    Hvis jeg allikevel skal gjette vil jeg tro at du har tjent 10-15 ganger mer på direkte salg en på streaming, mens på den andre siden har sannsynligvis 10-15 ganger flere lyttere blitt nådd via streaming kontra salg?

    Jeg bruker mye Spotify på headset når jeg jobber eller holder på med noe rundt huset, men liker jeg artisten kjøper jeg også albumet fysisk.
    Ja, men man må huske at musikkbransjen ikke kun handler om VG-lista topp 100 eller Billboard. De færreste her inne lytter spesielt mye til de vil jeg tro.

    Takk for tips!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fra Spotify, Sigrid til høyre

    spotify.JPG


    Edit:
    ....og siden Beyoncé ble nevnt

    beyonce.JPG


    mvh
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men man må huske at musikkbransjen ikke kun handler om VG-lista topp 100 eller Billboard. De færreste her inne lytter spesielt mye til de vil jeg tro.

    Takk for tips!
    For all del, jeg liker mye forskjellig, men helst innen metall, jeg hører ikke på de typiske VG listene jeg heller, selv om det hender at noen av artistene jeg liker roter seg inn der.

    Nå måtte jeg sjekke ut Bente, og er nok enig i at dette er noe sært, men at det er en dyktig musiker og gode innspillinger er det ingen tvil om. Musikken minner meg på mange måter om de Motorpsycho albumene jeg kun har hørt en eller to ganger, og de er mitt absolutte favorittband.

    Det er synd at det er vanskelig for bransjen å kunne leve av dette uten å enten være kommersielt svær, eller konstant sulten, men som du er inne på er vel små inntekter via streaming bedre en ingen inntekter på nedlasting... Det er prisen å betale for den digitale tidsalderen. Problemstillingen gjelder jo all underholdning som ikke er live.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fra Spotify, Sigrid til høyre

    Vis vedlegget 776257

    Edit:
    ....og siden Beyoncé ble nevnt

    Vis vedlegget 776260

    mvh
    Takk god ide!

    Ragnhild Hemsing (fiolinist): 900 lyttere
    Marianne Thorsen (fiolinist): 785 lyttere
    Henning Kraggerud (fiolinist): 36733 lyttere
    Elbjørg Hemsing (mest profilerte norske fiolinist) 81670 lyttere

    Ole Edvard Antonsen: 44872 lyttere
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    For all del, jeg liker mye forskjellig, men helst innen metall, jeg hører ikke på de typiske VG listene jeg heller, selv om det hender at noen av artistene jeg liker roter seg inn der.

    Nå måtte jeg sjekke ut Bente, og er nok enig i at dette er noe sært, men at det er en dyktig musiker og gode innspillinger er det ingen tvil om. Musikken minner meg på mange måter om de Motorpsycho albumene jeg kun har hørt en eller to ganger, og de er mitt absolutte favorittband.

    Det er synd at det er vanskelig for bransjen å kunne leve av dette uten å enten være kommersielt svær, eller konstant sulten, men som du er inne på er vel små inntekter via streaming bedre en ingen inntekter på nedlasting... Det er prisen å betale for den digitale tidsalderen. Problemstillingen gjelder jo all underholdning som ikke er live.
    Fra et fagforeningsperspektiv så ser jeg en bransje som har sovet i timen.... De små hadde tjent godt på nedlastning, men det er kun de store som nyter godt av streaming.

    Før var radioavspilling hovedinntekten av platesalg. Nå som radio har blitt mindre for andre enn de mest kommersielle kan man si at streaming har tatt over radioavspillinger, mens selve salget av musikken har blitt borte.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fra Spotify, Sigrid til høyre

    Vis vedlegget 776257

    Edit:
    ....og siden Beyoncé ble nevnt

    Vis vedlegget 776260

    mvh
    Bare en morsom tvist for å illustrere poenget.
    Hvem tror du har hatt mest inntjening av Øystein Sunde basert på 71.000,- månedlige Spotifyavspillinger eller Bente Illevold sine nedlastningssalg fra webshoppen siden oktober?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tør ikke gjette.
    Lise Davidsen, verdens hotteste Wagnersopran akkurat nå, i alle fall i Tannhãuser:
    1640783722021.png

    Hennes Dich, Teure Halle... har bortimot 1M7k avspillinger totalt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare en morsom tvist for å illustrere poenget.
    Hvem tror du har hatt mest inntjening av Øystein Sunde basert på 71.000,- månedlige Spotifyavspillinger eller Bente Illevold sine nedlastningssalg fra webshoppen siden oktober?
    Utfordringen er at vi ikke ser antall streams på de 71 tusen lytterne.
    Dere har 1000 streams på 127 lyttere kan det se ut som, så multiplikasjonsfaktoren er ukjent.
    (Jeg abonnerer ikke på Spotify, så kanskje du kan se mer detaljer i app eller desktop som abonnent?)

    mvh
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Kan 3,3usd være sånn ca i nærheten tro.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    0,000449 pence per stream, ifølge James Blunt. Altså 449 £ per million stream.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn