Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    He he! Er ikke heeelt sikker på at du få med deg mange musikkelskere på den (med all respekt for Egil M Iversen)😃
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hmm... Hørt på et barnerom et eller annet sted i går kveld rett før leggetid: «Pappa, har du valgt mamma bare for at hun skal gjøre husarbeid for at du skal kunne cruise rundt å kjøpe høyttalere og spille trompet?» 🤔
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Det er akkurat det. Det er av fulle folk og barn man skal høre det😊 Det ble heldigvis sagt for å erte i et forsøk på å gjøre meg flau. Synes det var så morsomt sagt at jeg måtte dele det.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å fortelle en historie fra min hifihistorie som jeg ikke tror jeg har fortalt før? :unsure:

    Det var øyeblikket jeg forstod at jeg måtte over på horn eller drivere med høy følsomhet. Jeg tok valget av Respons som mine høyttalere med den største seriøsitet fordi det var både den første og siste høyttaleren jeg skulle kjøpe meg. Jeg lyttet til alt som fantes i en periode på 4 år før jeg kjøpte de. Hørte en del JBL, Avantgarde og Klipsch også uten at det imponerte noe særlig.

    Sakte, men sikkert begynte det å skrives om lettdrevne drivere med mindre energioppladning, større magneter, større kapasitet etc etc. Så var man på besøk hos folk med rigger som låt bedre enn best. Likevel koste jeg meg med mine egne Respons fordi jeg syntes det låt drit bra.

    Sakte, men sikkert snek tanken seg på at driverene i Respons ikke klarer å gjengi de minste nyansene i musikken. Når jeg da hørte denne plata på en hornrigg (som jeg dessverre ikke husker hvor var!?) så hørte jeg plutselig vibrato på godeste Morten Harket. Jeg spilte denne hjemme og var ikke kar om å høre denne subtile vibratoen. Det kunne ikke bety annet enn at horngjengen hadde rett. Det var rett og slett uholdbart å leve uten disse nyansene når man først vet om at man går glipp av de. Resten er historie😇



    aha-cover-900x900px.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hørte du Morten hos Sluket? Det høres ikke riktig ut:) Ut i fra hvordan jeg kjenner Morten er han troen til å ha ha subtile ting i stemmen sin som få får med seg, en ekstrem perfeksjonist.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å fortelle en historie fra min hifihistorie som jeg ikke tror jeg har fortalt før? :unsure:

    Det var øyeblikket jeg forstod at jeg måtte over på horn eller drivere med høy følsomhet. Jeg tok valget av Respons som mine høyttalere med den største seriøsitet fordi det var både den første og siste høyttaleren jeg skulle kjøpe meg. Jeg lyttet til alt som fantes i en periode på 4 år før jeg kjøpte de. Hørte en del JBL, Avantgarde og Klipsch også uten at det imponerte noe særlig.

    Sakte, men sikkert begynte det å skrives om lettdrevne drivere med mindre energioppladning, større magneter, større kapasitet etc etc. Så var man på besøk hos folk med rigger som låt bedre enn best. Likevel koste jeg meg med mine egne Respons fordi jeg syntes det låt drit bra.

    Sakte, men sikkert snek tanken seg på at driverene i Respons ikke klarer å gjengi de minste nyansene i musikken. Når jeg da hørte denne plata på en hornrigg (som jeg dessverre ikke husker hvor var!?) så hørte jeg plutselig vibrato på godeste Morten Harket. Jeg spilte denne hjemme og var ikke kar om å høre denne subtile vibratoen. Det kunne ikke bety annet enn at horngjengen hadde rett. Det var rett og slett uholdbart å leve uten disse nyansene når man først vet om at man går glipp av de. Resten er historie😇



    Vis vedlegget 783428
    Du hørt nok rett. Men hva er forklaringen?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hørte du Morten hos Sluket? Det høres ikke riktig ut:) Ut i fra hvordan jeg kjenner Morten er han troen til å ha ha subtile ting i stemmen sin som få får med seg, en ekstrem perfeksjonist.
    Nei, det var ikke hos Sluket akkurat denne åpenbaringen. Lurer på om det var hos @habicht , men er sannelig ikke sikker. Ja, han Morten har stor musikalsk dybde altså😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Du hørt nok rett. Men hva er forklaringen?
    Høyttalerteori (det som skjer inni høyttaleren) er ikke min sterke side så det blir bare lett synsing. Tanken er at lette og lettdrevne elementer er bedre på å gjengi de aller raskeste og svakeste lydene. Elementer som har lang slaglengde og ellers prioriterer flat respons fremfor impuls kamuflerer og glatter over disse subtile nyansene.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Høyttalerteori (det som skjer inni høyttaleren) er ikke min sterke side så det blir bare lett synsing. Tanken er at lette og lettdrevne elementer er bedre på å gjengi de aller raskeste og svakeste lydene. Elementer som har lang slaglengde og ellers prioriterer flat respons fremfor impuls kamuflerer og glatter over disse subtile nyansene.
    Hva med høy effektivitet i driveren, hornlading i tillegg, og robust kompresjonsdriver som tåler høy spl?

    Mindre varmeutvikling, mer lyd uten fordreining.

    Spl-kapasitet (før fordreining)=dynamikk?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hva med høy effektivitet i driveren, hornlading i tillegg, og robust kompresjonsdriver som tåler høy spl?

    Mindre varmeutvikling, mer lyd uten fordreining.

    Spl-kapasitet (før fordreining)=dynamikk?
    Ja noe sånt. Kanskje ikke selve hornladingen, men det andre. Mulig mangel på diffraksjon også.

    Dette gjelder også mer første watt enn siste.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Jamenih*lvete!! Nå sitter jeg her med Aha Unplugged på Tidalen. Utilsiktede bivirkninger De Luxe! 🤬😡🤪
    Har alltid satt pris på deler av låtskrivinga samtidig som jeg mislikte den übersvulstige 80tallproduksjonen allerede dengang da.

    PS: Hører vibratoen om jeg hører etter (Vevo video på læpptåpp trådløst (max 16/44.1) til 'rævhållriggen' og ut på Kensington SE)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Morsom historie (litt OT men det dr.... vi i); - han som maskinerer metalldeler for meg er en kompis av Harket. Da han fikk se riggen her utbrøt han "jeg MÅ få ta med Morten hit, han kommer til å dævve hvis han får høre dette!!" :LOL: :LOL:

    Ellers peker @TrompeteN på noe som vi i + 110 dB / 1W klubben alltid har visst og proklamert (ofte for døve ører), mikrodetaljer som ellers går tapt i komplekse filtre, kladdete elementer, varmgang og elendig virkningsgrad er vanskelig å leve uten når en først har opplevd det og hatt det i hus. Ikke ment som noe diskusjonsgrunnlag, bare konstaterer at det er sånn. Nerven i musikken. Av og til subtilt, andre ganger påtagelig. Men alltid tilstede. :cool:
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan er det med Ø Audio icon, hører du det der?
    Ja, med Ø fikk jeg
    Hvordan er det med Ø Audio icon, hører du det der?
    Hei, ja med Icon fikk jeg tilfredstilt "grillene" :). Det er ikke som med de verste riggene at hvert vindpust kommer frem, men helt klart et steg opp.

    Det fine med Ø er at det gjelder hele registeret. Mellombassen er tett på detaljnivået på de store riggene og det er godt gjort i en liten innpakning. Husmor-versjon😁
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jamenih*lvete!! Nå sitter jeg her med Aha Unplugged på Tidalen. Utilsiktede bivirkninger De Luxe! 🤬😡🤪
    Har alltid satt pris på deler av låtskrivinga samtidig som jeg mislikte den übersvulstige 80tallproduksjonen allerede dengang da.

    PS: Hører vibratoen om jeg hører etter (Vevo video på læpptåpp trådløst (max 16/44.1) til 'rævhållriggen' og ut på Kensington SE)
    Herlig med sånne bivirkninger! 😀

    Jeg var akkurat i den yngste delen av målgruppen da Take on me ble sluppet så jeg bare elsker den sounden den dag i dag. Kulturarv jeg ikke klarer å bli kvitt rett og slett.

    Tenker nok at den vibratoen jeg sikter til kanskje er et eller to lag under den vibratoen du hører på rævhållriggen? 🤔
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Rart det der, men min erfaring er at man ofte får slike aha-opplevelser når ting blir presentert på en litt annen måte enn man er vant med.
    Ha ha! Aha-opplevelser!! Var den med overlegg eller tilfeldig?

    Vet ikke om det er det du sikter til, men det er ganske interessant at man legger merke til nye ting når man er på nye steder som man senere klarer å gjenskape hjemme. En gjenganger i mitt miljø er når venner hører de store orkesterene for første gang. For eksempel London Symphony ork. Noen opplever at tårene spruter etter første tone og mange rapporterer om magisk opplevelse på grunn av nye opplevelser. Snakker man med de som har abbonement og hører de en eller flere ganger i uka er tonen enn annen. De kan si at norske orkestre nærmest er på samme høyde.

    Menneskehjernen er vanskelig å bli veldig klok på. Hører du @vidarje :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Morsom historie (litt OT men det dr.... vi i); - han som maskinerer metalldeler for meg er en kompis av Harket. Da han fikk se riggen her utbrøt han "jeg MÅ få ta med Morten hit, han kommer til å dævve hvis han får høre dette!!" :LOL: :LOL:

    Ellers peker @TrompeteN på noe som vi i + 110 dB / 1W klubben alltid har visst og proklamert (ofte for døve ører), mikrodetaljer som ellers går tapt i komplekse filtre, kladdete elementer, varmgang og elendig virkningsgrad er vanskelig å leve uten når en først har opplevd det og hatt det i hus. Ikke ment som noe diskusjonsgrunnlag, bare konstaterer at det er sånn. Nerven i musikken. Av og til subtilt, andre ganger påtagelig. Men alltid tilstede. :cool:
    Wow, det hadde vært besøket sitt det.

    Ja, det er vanskelig å godta at det er sånn når man er indoktrinert i tradisjonell hifi, men det bli vanskelig å bortforklare når man først har opplevd det.
    Det virker som om selv JBL er på vei bort fra den prioriteten når de lager nye drivere og høyttalere (dette vet jeg for lite om, men har inntrykket av at den nye vinen er litt sånn) og det er synd for de som lytter inn i musikken.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmmm.. Hører fint den subtile vibratoen her, på mine kjedelige konvensjonelle høyttalere. Så tror nok sannheten er mer sammensatt enn hva som hevdes :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm.. Hører fint den subtile vibratoen her, på mine kjedelige konvensjonelle høyttalere. Så tror nok sannheten er mer sammensatt enn hva som hevdes :)
    Så du har liksom konvensjonelle høyttalere du nå😄
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Er du en «maksimerer» eller er du en som «søker å bli tilfreds»?

    Leste denne artikkelen i VG om å finne «den rette» når man har høy standard selv og mange valgmuligheter. Det var vanskelig å ikke sammenligne med Hi-fi entusiaster 😄

    Artikkelen referer til psykologen Barry Schwartz sin bok «The paradox of choice»

    «Illusjonen er gjerne at du lettere finner den rette om du har et stort utvalg. Paradoksalt nok er det ofte omvendt. Når vi mennesker har for mange valgmuligheter fører det ofte til større misnøye og et evig jag etter å finne det perfekte. Psykologen Barry Schwartz har i boken, The Paradox of Choice, avdekket hvordan mer faktisk kan gi mindre. Schwartz hevder økte valgmuligheter er en fordel bare til et visst punkt.

    Etter hvert som valgmuligheten vokser begynner de negative aspektene ved for stort utvalg å dukke opp. Det blir så mange alternativer at de nye valgmulighetene som dukker opp begynner å virke mindre spennende. Til slutt blir vi overspent av valgprosessen. Det er på dette tidspunktet valgfriheten kan lamme. Når valgmulighetene blir for mange med for mange kriterier blir det vanskelig å ta gode valg. Tar vi likevel en beslutning kan vi ende opp med å lure på om vi har valgt rett.»

    En problemstilling som er triviell når det kommer til hobby, men synes det var verdt å reflektere over i lydsammenheng.

    For å tilføre noe sjøl til artikkelen tenker jeg at de som «søker å bli tilfreds» ikke bør gå med øynene lukket for åpenbare oppgraderinger😅

    https://www.vg.no/forbruker/livssti...dan-vet-man-at-man-har-truffet-droemmekvinnen
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Lar tankene flyte litt rundt "satellittene" til @emokid

    Toveis fra 80hz og opp uten det aller største fotavtrykket, ikke den største kompleksiteten og snill med akustikken. Hmm.... 🤔😃

    02461F6D-8451-43A7-A10E-E4B5D9B90463.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Hørte dette etter dine innstillinger, og jeg kan vel ikke huske jeg har hørt dette så soft og varmt musikalsk, samtidig med sprudlende liv og dynamikk.
    Diana Krall var ganske annerledes en det jeg kan huske fra det lille rommet. Det skiller meget godt på varme og kalde opptak.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hørte dette etter dine innstillinger, og jeg kan vel ikke huske jeg har hørt dette så soft og varmt musikalsk, samtidig med sprudlende liv og dynamikk.
    Diana Krall var ganske annerledes en det jeg kan huske fra det lille rommet. Det skiller meget godt på varme og kalde opptak.
    Tusen takk! Det er ikke ofte jeg blir litt misunnelig på lyden og ønsker å ta den med meg hjem. I tillegg ditaliserer han vinyl og bånd. Det er bra jobba😊
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Moro å høre at det falt i smak i så erfarne ører som dine. Du får si fra om du ønsker noe lignende realisert i egen stue:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Er en del på akustikkbefaring for tiden for å sjekke ut egnede lokaler for opptak. I dag var jeg i det splitter nye Teglen kultursenter. Fikk med en omvisning inne i orgelet på kjøpet.

    Tok noen bilder til dere i tilfelle noen ikke har sett på nært hold før.

    620DA981-3B97-40E1-8FDE-E6B590E68C7D.jpeg
    2E57FB68-7DD6-4E7A-A9F4-76BBDEA83BCA.jpeg
    CA30382C-1868-4F5F-9562-125EBA728C9D.jpeg
    5E67A666-0308-49A4-92D0-8195342156AF.jpeg
    C4271E93-2916-463A-AF2E-7E447250EDC5.jpeg
    BC255ED0-9CA9-41F5-AD81-C7BE6BA96034.jpeg


    Jammen fant jeg ikke 4 voksne suber også
    5DD2DC73-01A9-445E-813F-D80D522B7299.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Utrolig bra design - både på bygg og orgeloppsett. Dit må jeg ta en tur, helt klart. Det er nok relativt stor forskjell på naken kirke og stinn brakke (fullsatt publikum) der vil jeg tro - men akustikken kan være interessant og uansett bra men på forskjellige måter. En lokal liten steinkirke fra 1600-tallet (Sør-Tyskland) hadde en av de mest besnærende orgelopplevelser jeg har hørt, rent lydmessig. Det var vel 50-60 personer inne, og ikke plass til flere heller. En fantastisk omsluttende akustikk.

    Jeg ringer etter Cameron Carpenter :LOL: :LOL:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.713
    Antall liker
    21.568
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de bildene der kan lett vippes over i Vakkert design-tråden.

    Jeg lurer nå fælt på hva slags innspilling det befares for. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Norge er ganske oppegående på en del offentlig arkitektur, spesielt sakrale bygg og museer. Litt spes. - særlig med tanke på at vi er relativt sekulære etterhvert, som folk betraktet da. Og en kirke; hva er vel den egentlig enn en skikkelig godt egnet konsertarena? Religion og musikk har alltid hørt sammen. Godt eksempel på flerbruksbygg også, dåp, bryllup, gravferd, asyl, bingo, krisesenter..... viktig med god arkitektur da! Og stein, glass og mur er et skikkelig ballespark til satanistene som skal slite fælt med å tenne på dette.. :cool:
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig bra design - både på bygg og orgeloppsett. Dit må jeg ta en tur, helt klart. Det er nok relativt stor forskjell på naken kirke og stinn brakke (fullsatt publikum) der vil jeg tro - men akustikken kan være interessant og uansett bra men på forskjellige måter. En lokal liten steinkirke fra 1600-tallet (Sør-Tyskland) hadde en av de mest besnærende orgelopplevelser jeg har hørt, rent lydmessig. Det var vel 50-60 personer inne, og ikke plass til flere heller. En fantastisk omsluttende akustikk.

    Jeg ringer etter Cameron Carpenter :LOL: :LOL:
    Kantor jobbet tidligere i nærmiljøet her og vi er på samme alder så vi kjenner hverandre ganske godt. Han har fått være med å påvirke hele prosessen både på rom og orgel. Han lever nærmest i en drøm. Snakket med flygelselger Hellstrøm forleden og han sa at Teglen har et av de beste flyglene på Østlandet. Det borger for mye moro.
    Skal si ifra til deg neste gang jeg skal bort dit😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.713
    Antall liker
    21.568
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fint å ha noe ukjent å se fram til. Hva tar Pandora TrompeteN ut av esken neste gang?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn