Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eh, tror kaaanske det helreflekterende gulvet foran sitteplassene betyr litt mer. Eller betyr i motsetning noe i det hele tatt!
    Fascinerende uttalelse fra Fidelity skribenten. Det bekreftet alle mine fordommer og vel så det. ;) Fidelity bladet vil stå uberørt i hyllen på flyplassen denne helgen også når jeg går forbi.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lite presisering Dazed, de er pappfylte :)
    Hvis det ikke har skjedd noe drastisk i det siste da

Håvard

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.667
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    sikkert produsert av små nette barnehender......smatt-smatt :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.667
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Eh, tror kaaanske det helreflekterende gulvet foran sitteplassene betyr litt mer. Eller betyr i motsetning noe i det hele tatt!
    Fascinerende uttalelse fra Fidelity skribenten. Det bekreftet alle mine fordommer og vel så det. ;) Fidelity bladet vil stå uberørt i hyllen på flyplassen denne helgen også når jeg går forbi.

for ikke å snakke om de glinsende plakatene på sidene......
    mvh
    Leif

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Spesialtilpassede BASE-plattformer under mine Magnepan 3,6 gjorde overraskende mye for lyden, men hvorvidt andre komponenter kan ha nytte av spesielt underlag har jeg ingen aning om. Nå finnes det vel rack som skal gjøre noe tilsvarende BASE.....?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spesialtilpassede BASE-plattformer under mine Magnepan 3,6 gjorde overraskende mye for lyden, men hvorvidt andre komponenter kan ha nytte av spesielt underlag har jeg ingen aning om. Nå finnes det vel rack som skal gjøre noe tilsvarende BASE.....?
    Vibrasjonsdemping under høyttalere har helt klart noe for seg i tillegg til at man endrer høyden som kan ha innvirkning på både bass og øvre frekvensområdet, men høyttalere var ikke tema her.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vibrasjonsdemping av komponenter KAN ha noe for seg avhengig av underlag, kvalitet på føtter og chassis

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Javel, men hvorfor?

Hva i en forsterker eller en cd-spiller med buffer er det som kan bli dårligere om chassiset blir utsatt for vibrasjoner laget av en annen komponent eller noe annet?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kjøp noen "diamanter" i en hobbybutikk og prøv. Jeg aner ikke hva som påvirkes

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.667
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    om diamantene, eller spikes/ben for den saks skyld, bare settes under chassiet og ikke erstatter originalbena på originalplasseringen:
    resonnanspunktet i chassiet flyttes....det vi og skje dersom man flytter originalbena....
    så er det vel bare flaks om det flyttes til en frekvens det passer bedre....
    mvh
    Leif

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    godt mulig men poenget er at vibrasjoner kan være et problem. jeg bruker litt tid for å optimalisere dette når det er nødvendig

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Å sette såpass bra utstyr på noe så pnglete som den hylla der, er innesnødd. Om det er noe de uttrykker, er det at de ikke begriper hva underlag bidrar med og betyr for resultatet.
    Hehe, moro!
    Det som derimot ikke er innesnødd er ..... trommesolo ..... cd-kutter, cd-drev, kabler som må spilles inn i åtte uker hver gang de kobles fra anlegget, ....

Byttet selv fra TNT Flexy table til Finite Elemente og synes lyden ble mye fantastiskere med en gang. Byttet fra Finite til Ikea Lack og hørte ikke at noe av fantastiskiteten ble borte.
    Men det kan veldig godt komme av at verken anlegg eller rom er godt nok til å skille graden av fantastiskitet i lydbildet.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531

Nei og nei. Nå har du sikkert ødelagt helgen for Vadseth og hele redaksjonen! Rekene visner, hvitvinen står lunken og urørt. Det eneste som høres er lyden av store, salte tårer som treffer bordplaten.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nei og nei. Nå har du sikkert ødelagt helgen for Vadseth og hele redaksjonen! Rekene visner, hvitvinen står lunken og urørt. Det eneste som høres er lyden av store, salte tårer som treffer bordplaten.
    Gullører anyone?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.350
    Hmmm, vibrasjonsdemping av transistorforsterkere ...... tja .... er Elcomp så pinglete laget at de trenger det?

Det er selvfølgelig noe helt annet med rørforsterkere og ikke minst platespillere,
    men jeg ser ikke noe slikt på bildet.
    Altså bør Ikea"racket" være mer enn godt nok.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Javel, men hvorfor?

Hva i en forsterker eller en cd-spiller med buffer er det som kan bli dårligere om chassiset blir utsatt for vibrasjoner laget av en annen komponent eller noe annet?
    Da jeg solgte bilstereo så klarte i hvert fall vibrasjonene/trykket fra bassen å få cd-spillern til å kutte/hoppe i bilene til flere kunder, så vibrasjoner KAN være en uting. Da var det ikke engang "skjøre highend-spillere"

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Er det i det hele tatt en hififordom du ikke har, orso?

Selvfølgelig fungerer den avbildede benken. Man kan sette utstyr på den, og det blir stående. Det er jo fint. Men om man ønsker å optimalisere ytelsene til anlegget man tross alt har investert noen kroner i , kan det være lurt å eksperimentere litt med underlag og føtter. Når det gjelder Electrocompaniet spesielt, som NB mener burde være såpass konstruert at særlig omhu med hensyn til plassering ikke burde være nødvendig, kan jeg nevne at jeg for endel år siden hadde både Per Abrahamsen og daværende markedssjef og "gulløre" Nils B. Kvam på besøk for å vurdere førsteutgaven av EMC-1, en spiller som i kraft av sitt forseggjorte interne dempesystem for drivverket burde være særlig imun når det gjelder plassering. Da vi skrudde av de medfølgende føttene og satte på ECs egne superspikes, ble forandringen så stor og så udelt positiv at avstanden mellom EC-spilleren og en åtte ganger dyrere konkurrent ble dramatisk mindre. De to tilreisende EC-herrende satt med vantro miner i sofaen, og Abrahamsen, som tidligere på dagen uttalte at han ikke trodde forskjellene var særlig store, ble relativt ekstatisk, for å si det forsiktig.
    Vi har alle forskjellige erfaringer, preferanser, erfaringsbakgrunn og holdninger. Helt i orden, det. Vi hører det vi hører. Men at utstyr ikke trenger skikkelig plassering og underlag for å yter optimalt, er i alle fall ikke min erfaring. Så får det heller være at de mest angsbiterske her inne bruker en sånn uttalelse til å få bekreftet sine fordommer. Er det plass til flere, så be my guest.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.350
    Det er sikkert mange her inne som har prøvd alle slags føtter osv og funnet ut at
    etter at den første begeistringen har gitt seg så var ikke forskjellen så stor likevel?

med angsbitersk hilsen .... :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det der kalles anekdoter, impulse, og de er ikke av veldig stor betydning for andre enn de som var tilstede.
    Det er avstanden mellom ditt vi hører det vi hører og andres det som er hørbart består en blindtest som skaper diskusjonene.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor krangle om slik i sluket sin tråd?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det der kalles anekdoter, impulse, og de er ikke av veldig stor betydning for andre enn de som var tilstede.
    Det er avstanden mellom ditt vi hører det vi hører og andres det som er hørbart består en blindtest som skaper diskusjonene.
    Finnes det noen som har bestått en blindtest da ? Trodde konsensus var at blindtester forøvrig ofte er ubrukelige for å avdekke reele forskjeller ?

Nå blir nok sluket glad, når blindtester , abx med mer blir dratt inn i tråden hans...:(...

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Anektoder, eller erfaringer!?

Det er nok noen som egentlig ikke har noe bruk for et lydanlegg hjemme, da de uansett ikke stoler på det de selv hører. Om man ikke stoler på egen hørsel så er jo hele poenget med denne hobbyen borte. Man kan da isteden sitte å lese målinger fremfor å få servert fortetninger og fortynninger i lufta.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den diskusjonen hører hjemme i en annen tråd enn denne, men jeg ville bare nevne at jeg også har opplevd at EMC-1 CD-spiller er nokså kilen på underlag. Lett hørbar forskjell, både med sorbothanpucker og fjæroppheng (Discs of Silence). Vet ikke helt hvorfor, men det er ingen liten forskjell vi snakker om. Så jeg bygde også et rack med mye innebygd vibrasjonsdemping. AW180M var også nokså kresne på underlag i mitt vaklevorne gamle trehus hvor lyd fra høyttalerne umiddelbart blir til vibrasjoner i gulv og vegger.

Edit: En hypotese kan være at kretskortene inni EC-komponenter ikke er spesielt godt festet. De er vel bare klipset på plass, tror jeg. Andre produsenter fester kretskort bedre og/eller med små sorbothan-ringer i festepunktene. Kretskort som skrangler kan umulig være noen god ting.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Hei hei alle sammen! Ser dere nok...

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    J

J.J

Gjest
    Jøss i hælkete ... der våkna gamm.... Eh sluket opp og og joo :rolleyes:

Kjøpt inn nok Lammershoek til sommerfesten ?? :cool:

/JR

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jøss i hælkete ... der våkna gamm.... Eh sluket opp og og joo :rolleyes:

Kjøpt inn nok Lammershoek til sommerfesten ?? :cool:

/JR
    Sommerleir JJ.....sommerleir! ;)
    Det er ingen fest.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jepp.....alt timet og tilrettelagt med et stramt og utfordrende program.
    Noe annet skulle tatt seg ut.:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Slitsomt liv, nettopp banka innpå en kilo indrefilet, fest hos AVIHOR mafiaen....
    Jepp.....alt timet og tilrettelagt med et stramt og utfordrende program.
    Noe annet skulle tatt seg ut.:cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Javel, men hvorfor?

Da jeg solgte bilstereo så klarte i hvert fall vibrasjonene/trykket fra bassen å få cd-spillern til å kutte/hoppe i bilene til flere kunder, så vibrasjoner KAN være en uting. Da var det ikke engang "skjøre highend-spillere"
    Selvsagt. Hvis cd-spilleren ristes så fælt at laseren hopper så kraftig at den ikke klarer å fylle bufferen blir det problemer, men det er vel ikke egentlig noe relevant problem? Har de noensinne skjedd inne i noens stue? ...og kunne det fikses med bedre stereobemk?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Javel, men hvorfor?

Selvsagt. Hvis cd-spilleren ristes så fælt at laseren hopper så kraftig at den ikke klarer å fylle bufferen blir det problemer, men det er vel ikke egentlig noe relevant problem? Har de noensinne skjedd inne i noens stue? ...og kunne det fikses med bedre stereobemk?

Denne diskusjonen kan vi vel ta et annet sted dazed ? Litt uhøflig å teppebombe slukets tråd med mas om målinger, forskjeller osv osv... Og ja, det er forskjell på ulike stereobenker, men for min del dreier det seg for det meste om utseende.. :cool:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var vel sluket selv som kjørte tråden i grøfta med bilde av tungdrevne kassehøyttalere?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Det var vel sluket selv som kjørte tråden i grøfta med bilde av tungdrevne kassehøyttalere?
    Bildet var bare en hyllest til settingen og INTERIØRET - det fremgikk vel relativt tydelig av følgeteksten....???

Utstyret som er på bildet har jeg ikke noe forhold til. Har hørt høytt. ved et par anledninger, men da var de ikke tatt ut av eskene sine.
    I hvertfall låt det slik.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.667
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    mere spennende hva som skjedde med Autotech FLH testingen din
    hvorfor har de fjernet alle diy og horn fra nettsidene?

de viser bare ferdige ht.....

mvh
    Leif

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn