Fra 2,5 kv.mm til 4-6 kv.mm på strømkabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke lydmessige fordeler vil jeg oppnå ved å gå fra 2,5 kv.mm solidcore strømkabler til 4-6 kv.mm solidcore strømkabler . Kanskje det er tilstrekkelig med 2,5 kv.mm cd spiller -riaa og dac -eller kanskje ikke. Sikkert noen med erfaringer vedr.dette. Erling.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    4-6mm2 er like bra som 2.5mm2 så du kan gjerne bruke det. Blir stivt og vanskelig riktignok. De komponentene du nevner trekker veldig lite strøm så du kunne nok klart deg fint med 0.75mm2.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Lydmessig absolutt ingen ting. Selv bruker jeg Isotek EVO 3 som er 2mm2, og det holder i lange baner.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Hva med strømkablene fra hoveduttak og til nettfilter -samt fra nettfilter til forsterker og til sub . 2,5 eller 4-6 kv.mm .
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Det var trivelig å få høre . Takk for det , du .
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ved 230 Volt og 16 Ampere sikring kan du bruke 3680 Watt på strømkursene din!
    2,5 kv.mm holder fint til 16 Ampere så lenge den er utstrekt, ikke kveilet sammen.

    Men som nevnt her, en-leder(solid-core) er ikke lov til å bruke som apparatledning.
    Du kan bruke det frem til stikkontaktene i hele huset, og gjerne større kvadrat enn 2,5 kv.mm, det er det jo en del folk her på sentralen som har gjort.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvilke lydmessige fordeler vil jeg oppnå ved å gå fra 2,5 kv.mm solidcore strømkabler til 4-6 kv.mm solidcore strømkabler . Kanskje det er tilstrekkelig med 2,5 kv.mm cd spiller -riaa og dac -eller kanskje ikke. Sikkert noen med erfaringer vedr.dette. Erling.
    Hvor skal solidcore kablet være? Ser du allerede er oplyst om, at det bare er lovligt i væggen eller i bakker på væggen.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert på grunn av stivheten -de kan jo ikke bøyes så mye .
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg bruger 5 x 2.5 kvadrat. De fleste som har prøvet melder om forbedringer. Kommer vel også an på hvor langt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye synsing og manglende kunnskap om hva og HVORFOR.

    Ta denne øvelsen her



    Ta ett dubbelt vägguttag och mät spänningen med multimetern i det ena uttaget, vi kallar den U1. Skriv upp värdet. Plugga sedan in en
    resistiv last på 1000W eller något åt det hållet i det andra uttaget. En vattenkokare, kaffebryggare eller ett värmeelement går bra. Starta
    den och mät spänningen i uttaget när den är igång (kallas U2) och skriv upp värdet. Det räcker med några sekunder. Stäng av
    "vattenkokaren" och kontrollera att spänningen nu är ungefär densamma som U1.

    Titta på "vattenkokaren" så står det säkert någonstans (antagligen i botten) vilken effekt den har, t.ex 1200W. Ta nu den spänning som
    du först mätte i uttaget (U1) minus den spänning som du fick när "vattenkokaren" var igång (U2). exempel: Vid obelastat uttag mäter du
    230V (U1) och med kokaren i drift mäter du 226V (U2). Skillnaden är då 4V (som vi logiskt kallar för U3). Det är spänningsfallet över din
    förimpedans.

    Räkna nu ut strömmen som kokaren drar genom att ta effekten (1200W i mitt exempel) och dela med spänningen U2 (1200 / 226 =
    5,31A) Nu kan du räkna ut impedansen genom att dela spänningsfallet över förimpedansen (U3) med strömmen. (4V / 5,31A = 0,75
    ohm) Gör om mätningen ett par gånger för att vara säker. Det här är ingen "snygg" eller exakt mätning, men den duger gott för att
    kontrollera att det inte är några större fel i ditt nät. Det enklaste är att anlita en elfirma för att göra en "riktig" mätning.



    Nettimpedansen/kilde impedansen er målt av mannen bak regnestykket over.


    førimpedans (2).jpg



    Gjett hvem av disse 6 (7) som hører forskjell på kabler og filtre.
    Og årsaken,hva er det?
    Hva er årsaken til de to siste målingene?...Etter kabel bytte og overgang fra automatsikring til smeltesikring på nederste måling.


    Kan mye av forklaringen ligge her?Dersom ikke er det mange forskere som er ille ute å kjøre.
    Forskningen i linken under er en av årsakene til en kommende forskrift.


    Og mesteparten av problemer som oppstår har årsak sammenheng med det som skjer mellom lastene i
    installasjonen vår og sikringsskap.Problemene når faktisk ikke ut til hovedsikring en gang,
    men flyter mellom lastene i installasjonen.

    Hvor mange % av kabel opplegget i en installasjon utgjør apparat lending her?
    Så enkelt kan det vises.Da kan apparatleding på 1,4m og kabel fra stikkontakt til sikring bety noe om hvor vidt
    det som påvirker velger å gå til stereoen eller til andre laster i installasjonen i mer eller mindre grad.

    Preamp,dac og riaa blir mest påvirket.
    Poweramp i mindre grad,bortsett fra det med smps,de kan dersom kildeimpedans og støyforhold tilsier det lide mye
    pga pålagt nettfiltrering.


    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg




    Tar en det helt ut og forer stereoen fra hoved inntak kan en få svært store målbare forskjeller.


    P1030710.jpg



    installasjon.jpg





    Måling i SS,legg merke til til ref.Lev. i disse målingene.
    De viser også hva ekspertisen,de som forsker på dett har rett i att problemene fra egen installasjon ikke når ut til hovedsikring
    Hvilke av disse to målingene tror dere er tatt når stereoen er foret direkte fra hovedsikring?


    Uten navn (2).png




    Forstår det slik ar de fleste som sier at der ikke vil være noen forskjeller vil benekte denne forklaringen som årsak
    til hvordan tingene fungerer i en installasjon



    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
    dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
    nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
    skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
    utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
    med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
    bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
    50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
    30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
    alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.
    Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
    låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
    finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.

    Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
    ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
    hel del arbete. Jag bifogar en föreläsning jag gav för Elsäkerhetsverket på svenska som handlar om supratoner (några figurtexter är på
    engelska men det kanske går bra ändå).



    Så da er min anbefaling,
    Dersom du ikke hører forskjel om du bytter apparatkabel og/eller nettfilter,
    La tingene være som det er.
    Det er da mest å hente ved å bytte ut sparepærer (kompakt lysrør) og få støyende laster, varmepumpe, El bil lader nærmest hovedsikring i installasjonen.
    Kan være svært mye å hente mht plassering av laster i sikringsskap
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvilke lydmessige fordeler vil jeg oppnå ved å gå fra 2,5 kv.mm solidcore strømkabler til 4-6 kv.mm solidcore strømkabler . Kanskje det er tilstrekkelig med 2,5 kv.mm cd spiller -riaa og dac -eller kanskje ikke. Sikkert noen med erfaringer vedr.dette. Erling.
    Jeg er gået fra 2 x 2,5 kvadrat pr leder og til 2 x 6 kvadrat pr leder. Jeg bruger 5 x 6 kvadrat.
    Der er stor forskel i dynamik. Bedre bas og andet. Jeg har skrevet om det andet sted.
    Et installationskabel lyder forskelligt. Jeg har to slags, som begge er på 2 x 6 kvadrat pr leder. Diskanten er lidt bedre på det ene.
    Jeg har stadig to installationskabler med 2 x 2,5 kvadrat pr leder. Otte med 2 x 6 kvadrat pr leder.
    Der kommer et nyt 5 x 2,5 kvadrat, der skal bruges til projektor.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det var trivelig å få høre . Takk for det , du .
    Bare hyggelig. Dette er sånt jeg kunne finne på å gjøre selv også for kanskje tjue år siden, men nå har jeg rett og slett for mye respekt for strøm og brannfare til at jeg gidder å tulle med sånt som i tillegg har høyst tvilsom nytteverdi.

    Du får jo kjøpt mangetrådet kabel med stort tverrsnitt også, så hvorfor ikke bare bruke det isteden?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ved bøy og tøy kan en få sprekkdannelse
    på leder.

    Til preamp, DAC og riaa ville jeg godt for tynn sort lakris med lav kapsitans.
    Som i skrivet fra Rønneberg i mitt første innlegg påvirkes støyen av bl.a "høy" R i kabel ved at den demper og lav kapsitans påvirker amplitude på støyresonanser.
    Kjøp ett LCR meter og ta en tur på gjenvinningen. Er rimeligere det en å kjøpe "dyre audiphile kabler"
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvor skal solidcore kablet være? Ser du allerede er oplyst om, at det bare er lovligt i væggen eller i bakker på væggen.
    I Danmark er det lovligt med Solidcore, hvis det er inden i væggen eller afmonteret på væggen med f.eks. bøjler.
    Hvis man bruger Furutech vægkomtakter kan man have 2 x 6 kvadrat pr leder.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    I Danmark er det lovligt med Solidcore, hvis det er inden i væggen eller afmonteret på væggen med f.eks. bøjler.
    Hvis man bruger Furutech vægkomtakter kan man have 2 x 6 kvadrat pr leder.
    Det er lovlig med solidcore i Norge også, hvis det er fastmontert. Eller faste installasjoner, som det kalles.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tviler jeg litt på siden solidcore ikke er lovlig som apparatkabel.
    Solidcore skal bruges mellem eltavlen og kontakter som sidder på væggen. Evt. Plastæsker udenpå væggen med kontakter i.
     

    oggioffshore

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2015
    Innlegg
    21
    Antall liker
    8
    Regner med disse kablene sikret med type sikring, så da lurer eg på hvor mange kvadrat er lederen som nødvendigvis må gå igjennom sikring fra koblings skinne i skapet.... Om det har noe betydning.
    Gamle skru sikringer hadde jo bare en tynn tråd....
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye kan man event.bøye en solidcore før det er fare for at den kan knekke og medføre brann.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Hvor mye kan man event.bøye en solidcore før det er fare for at den kan knekke og medføre brann.
    Har hatt både solidcore strøm kabler og høytaler kabler I mange år uten noen som helst problemer så de tåler jo en del
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Har hatt både solidcore strøm kabler og høytaler kabler I mange år uten noen som helst problemer så de tåler jo en del
    At du har hatt det i mange år uten problemer beviser ingen verdens ting.
    Det gjør der i mot oppfølging av branner i elektriske anlegg som har historikk tilbake Ohm, Volta, Ampere, Faraday og de gutta der.

    Du kan antagelig røyke på en bensinstasjon uten at det blir brann/eksplosjon.
    Det gjør det verken smart eller sikkert.

    FØLG FORSKRIFTENE!
    De er faglig og vitenskapelig basert, skrevet av folk som kan sitt fag, og har til hensikt å beskytte liv og eiendom.
     

    oggioffshore

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2015
    Innlegg
    21
    Antall liker
    8
    Det er den tynne tråden som ER sikringen.
    Ikke glass, keramikk eller annet som utgjør den mekaniske konstruksjonen.
    Nå tenkte eg mere på moderne automat sikringer.
    Skru sikringen var bare som eksempel.
    Tanken er at om strøm igjennom sikring går igjennom syltynn tråd, så kan vel ikke økt tverrsnitt etter sikring ha mye å si på de korte avstandene i ett hus.m tanke på spennings fallet. Nå senser kanskje automat sikring strøm på en annen måte enn en tynn tråd som brenner av....
    Ble bare nysgjerrig på "tverrsnitt" gjennom automat.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    At du har hatt det i mange år uten problemer beviser ingen verdens ting.
    Det gjør der i mot oppfåølging av branner i elektriske anlegg som har historikk tilbake Ohm, Volta, Ampere, Faraday og de gutta der.

    FØLG FORSKRIFTENE!
    De er faglig og vitenskapelig basert, og har til hensikt å beskytte liv og eiendom.
    Og skrevet av folk som kan sitt fag.
    Du har misforstått, jeg prøver ikke å bevise noen ting , jeg svarte på et spørsmål
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Det er lov med solidcore i Danmark -hva er forskjellen på Norge og Danmark liksom.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nasjonalt regelverk.... jeg har jobbet med installsjon av tyngre elektronikksystemer hele mitt yrkesaktive liv. Solidcore har ganske enkelt ingen plass som apparatkabel. At noen "har funnet troen" og mener det gir bedre lyd som høyttalerkabel og ICs er greit for meg, - det faller i gruppen "svakstrøm", men solidcore har ingenting å gjøre som apparatkabel for 230V.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Har en eldre strømkabel fra NordOst liggende. Den er faktisk solid core.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn