Fra 2,5 kv.mm til 4-6 kv.mm på strømkabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Holmestrand
    Har hatt både solidcore strøm kabler og høytaler kabler I mange år uten noen som helst problemer så de tåler jo en del
    At du har hatt det i mange år uten problemer beviser ingen verdens ting.
    Det gjør der i mot oppfølging av branner i elektriske anlegg som har historikk tilbake Ohm, Volta, Ampere, Faraday og de gutta der.

Du kan antagelig røyke på en bensinstasjon uten at det blir brann/eksplosjon.
    Det gjør det verken smart eller sikkert.

FØLG FORSKRIFTENE!
    De er faglig og vitenskapelig basert, skrevet av folk som kan sitt fag, og har til hensikt å beskytte liv og eiendom.

oggioffshore

Medlem
    Ble medlem
    02.09.2015
    Antall liker
    6
    Det er den tynne tråden som ER sikringen.
    Ikke glass, keramikk eller annet som utgjør den mekaniske konstruksjonen.
    Nå tenkte eg mere på moderne automat sikringer.
    Skru sikringen var bare som eksempel.
    Tanken er at om strøm igjennom sikring går igjennom syltynn tråd, så kan vel ikke økt tverrsnitt etter sikring ha mye å si på de korte avstandene i ett hus.m tanke på spennings fallet. Nå senser kanskje automat sikring strøm på en annen måte enn en tynn tråd som brenner av....
    Ble bare nysgjerrig på "tverrsnitt" gjennom automat.

eggogbacon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2003
    Antall liker
    400
    Sted
    Brønnøysund
    At du har hatt det i mange år uten problemer beviser ingen verdens ting.
    Det gjør der i mot oppfåølging av branner i elektriske anlegg som har historikk tilbake Ohm, Volta, Ampere, Faraday og de gutta der.

FØLG FORSKRIFTENE!
    De er faglig og vitenskapelig basert, og har til hensikt å beskytte liv og eiendom.
    Og skrevet av folk som kan sitt fag.
    Du har misforstått, jeg prøver ikke å bevise noen ting , jeg svarte på et spørsmål

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    3
    Det er lov med solidcore i Danmark -hva er forskjellen på Norge og Danmark liksom.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.037
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nasjonalt regelverk.... jeg har jobbet med installsjon av tyngre elektronikksystemer hele mitt yrkesaktive liv. Solidcore har ganske enkelt ingen plass som apparatkabel. At noen "har funnet troen" og mener det gir bedre lyd som høyttalerkabel og ICs er greit for meg, - det faller i gruppen "svakstrøm", men solidcore har ingenting å gjøre som apparatkabel for 230V.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    316
    Har en eldre strømkabel fra NordOst liggende. Den er faktisk solid core.

eggogbacon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2003
    Antall liker
    400
    Sted
    Brønnøysund
    Sluppet igennem systemet. Nordost er Amerikansk og åbenbart er det kabel godkendt i USA. Hvordan det er kommet igennem til Norge, synes jeg er tegn på sløseri.
    Nordost er ikke de eneste som lager Solide Core strømkabler, Nordost selges jo World Wide ikke noe enestående for Norge

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Holmestrand
    Sluppet igennem systemet. Nordost er Amerikansk og åbenbart er det kabel godkendt i USA. Hvordan det er kommet igennem til Norge, synes jeg er tegn på sløseri.
    Du kan selge all slags kabel, det betyr ikke at den er godkjent.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.507
    Man kan bruge det indtil der kommer brand. Så dækker forsikringen kanskje ikke.

eggogbacon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2003
    Antall liker
    400
    Sted
    Brønnøysund
    Det er lovligt at bruge det indtil der kommer brand. Så dækker forsikringen kanskje ikke.
    Hva betyr CE-merket?

Et CE-merket produkt skal ikke være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet. Når en produsent setter CE-merket på et produkt erklærer han at produktet er sikkert og at dette kan dokumenteres
    Nordost Tyr 2 CE.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.761
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel støpselet som er CE merket der ;) Evt. "China Export" merket :cool:

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.507
    Men det som folk køber på eBay, Aliexpress etc. er der ingen kontrol med.

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    528
    Lagde meg en solidcore-kabel med skjerm, tvinnede ledere og kappe fylt med sand. Skulle gå fra stikk til strømpadde. Husker ikke tverrsnitt, men det var relativt kraftig. Måtte jo det til mine lettdrevne høyttalere og 2x20 watts forsterker :rolleyes:. Hadde min fulle hyre med å få kappet lederne og terminert det skikkelig i støpslene. Endte med at jeg begynte å sove dårlig om natta av frykt for at noe kunne skje, så den forsvant ut til fordel for noe mer normalt og medgjørlig.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.507
    Forståeligt - har også lavet en del solidcore. De er ikke i brug.

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor har ikke solidcore sin plass som apparatkabel 230 v . Er det faren for for mye bøying og derav brudd i kabelen -brann eller hva. Har en kompis som har brukt 2,5 kv.mm solidcore i 12 år som strømkabler -ujordet også -ingen problemer overhodet .

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.761
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Selvsagt. Man bruker som regel å "skru" fast lederene i hhp. apparat og vegg enden. SIden apparat kabler er beregnet til å bevege seg så er det ikke optimalt.
    Rette instansen er egentlig å spørre de som lager retningslinjene. Ikke her på HFS. Av og til er et regelverk til for å følges.

Hva oppnås egentlig med solidcore ift. standard da? Blir det bedre lyd?

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    98
    Problemet er når man bøyer " solid core " frem og tilbake flere ganger, da oppstår det tretthet i materialet. Til slutt blir massen som leder strøm så liten og da all strøm som går igjennom kabelen presser seg igjennom et lite område utvikles varme, som kan bli så varm at isolasjonen tar fyr.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    2.418
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor vase rundt i blinde?
    Må vel være bedre å vite/forstå hva som skjer i installasjonen og handle der etter?

Ett slikt https://www.peakelec.co.uk/acatalog/lcr45-lcr-impedance-meter.html sparer en for mye gjetting.

Når en vet hva lav kapasitans kan bety etter måling av både kabel,hva som skjer når kapasitansen forandres på kursen etc.

En DIY med ca 100 år gammel kabel,2m,sannsynlig en Western Electric,
    men jeg tør ikke ha den i permanent bruk selv om kabelen fremdeles er myk og fin.

IMG_20180411_193149.jpg

Nordost strømkabler

Heimdall 2> 10pF - 4 Ohm
    Frey 2> 8,8pF - 2 Ohm
    Tyr 2> 8pF - 1,3 Ohm
    Odin 2> 15pF - 1,33 Ohm
    Odin 1> 19pF - ? Ohm

R= pr. 1000ft/304m
    C= pr. 30cm

Supra ligger rundt 200 pF
    Electrocompaniet ca 700pF

Når en da har målt både kabler,hva som skjer på kursen og hva som skjer i lytteposisjon
    og sammenligner data på egne av-prøvde nettkabler opp mot Nordost..
    da blir ett LCR meter en rimelig og lærerik investering.

En elektriker til å omrokere sikringer i skapet blir også en rimelig og lydmessig svært bra oppgradering.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.037
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gitt at isolasjonmateriale og avstand mellom lederne er identisk, blir det ikke mer eller mindre kapasitans med solidcore.....

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    2.418
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro det er det som skjer med en del diy kabler. Avstanden mellom lederne øker pga tykk isolasjon.. Bomull, ull, linolje etc.

Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.507
    Nogle oplever mere ro og varme med solidcore. Mange korer kan give "fnidder". Ikke noget jeg har problemer med længere. Mener jeg har haft med dårligere anlæg. Hifi kan være mystisk.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.507
    Øh nå! - hvordan har de dog fået dem CE mærket?

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ingen som holder på å bøye kablene frem og tilbake skal man tro. Når man har fått dem på plass der de skal stå ,blir de vel stående der -stiv som f....Hva mener du Ymir med å få en Elektriker til å omrokkere sikringer i sikringsskapet . Benytter egen kurs i vaskerommet her . Hvilke sikringer er det snakk om etc.En lydmessig god oppgradering dette som du sier.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn