Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    totte skrev:
    En helt annen sak er gebyret man får for å stå på gratisplass på kjøpesenter uten å løse gratisbillett. Dette er kun for å hindre folk i å bruke plassen som permanent plass, og gebyrets størrelse trenger ikke være særlig stort for å motivere folk til å trykke på knappen. 100 kroner kunne her være en grei øvre grense for parkering innenfor tillatt tidsintervall, men uten gratisbillett. Står bilen der også noen timer senere må det selvsagt være fritt frem for å bruke den høye satsen.
    Ca 800kr tar bøteleggingsselskapet som har kontroll over plassene på den lokale ICA butikken hvor jeg handler mest, hvis man står parkert der og i farten glemmer å hente gratisbilletten før man går inn i butikken. Stedet patruljeres hyppig av deres inndrivere.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det er VELDIG enkelt å gi disse statsautoriserte ranerne passende rammer. Det er bare å pålegge dem en struktur lik den som er i de fleste P-hus, der du enten må ta billett, evt trekke kredittkort når du kjører inn. Da slipper du ikke ut igjen, før du har betalt sånn ca det du har opptatt av P-plass og -tid. Det er såre enkelt, og rammer ingen ærlige sjeler.
    Pålegg dem å sørge for kontollert inn- og utkjørsel (bom), og problemet er borte. Så kan de drive sin fullt lovlige og rasjonelle P-utleie alt de vil for meg.

Honkey

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.069
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forretningsmodellen er basert på bøtlegging av de som ikke klarer å holde tida, samt av alle de som betaler for mere tid enn de bruker, ikke av å selge plass og tid i henhold til forbrukt mengde. Derfor blir dette aldri noe av, og derfor er dette svindelgeskjeft.

N

nb

Gjest
    Har noen tenkt over at det i mange tilfeller nok er den som eier grunnen (dvs kjøpesenteret, flyplassen eller hvem det nå måtte være) som stikker av med mesteparten av fortjenesten? Det er vel etter hvert ganske mange som har måttet kaste inn håndkleet på å drive parkeringen på Gardermoen. Avinor tar seg nok klekkelig betalt for retten til å drive parkeringsbusinessien der, og ditto regner jeg med på ymse kjøpesentre rundt om i landet.

Ikke dermed sagt at jeg har sansen for virksomheten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er helt vanlig at bedrifter, butikker, til og med borettslag og andre inngår avtaler med bandittene som går ut på at de får ALLE inntekter fra parkering og bøter mot at de bøtelegger, og dermed skremmer bort dem de ikke vil skal parkere der. Det er mulig at Avinor har ordnet seg bedre avtaler, men i alle fall på Flesland er det slik at man betaler for den tiden man står parkert. I ettertid. Man slipper ikke biler in uten at de blir registrert, og ikke ut igjen før de har betalt. Så her er de ikke fritt villt for bøtebanditter og parkeringsmafia.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det er helt vanlig at bedrifter, butikker, til og med borettslag og andre inngår avtaler med bandittene som går ut på at de får ALLE inntekter fra parkering og bøter mot at de bøtelegger, og dermed skremmer bort dem de ikke vil skal parkere der. Det er mulig at Avinor har ordnet seg bedre avtaler, men i alle fall på Flesland er det slik at man betaler for den tiden man står parkert. I ettertid. Man slipper ikke biler in uten at de blir registrert, og ikke ut igjen før de har betalt. Så her er de ikke fritt villt for bøtebanditter og parkeringsmafia.
    Jeg står på en privat parkeringsplass rett ved Flesland (Liland parkering) som er utformet slik at bom ikke er mulig (flere områder og innkjøringer, samt plasser langs husveggen). Her forhåndsbetaler man så vidt jeg vet*, men det er helt fin forretningsvirksomhet allikevel. Prinsippet med at man leser synlige skilt, betaler for den tid man skal stå og må akseptere kontrollavgift på noen hundre kroner når man ikke har gyldig billett er helt greit og ikke bandittvirksomhet per se.

*Jeg har permanenent leieavtale og betaler kvartalsvis faktura og har aldri sjekket betalingsrutinene som gjelder

G

Gjestemedlem

Gjest
    totte skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg står på en privat parkeringsplass rett ved Flesland (Liland parkering) som er utformet slik at bom ikke er mulig (flere områder og innkjøringer, samt plasser langs husveggen). Her forhåndsbetaler man så vidt jeg vet*, men det er helt fin forretningsvirksomhet allikevel. Prinsippet med at man leser synlige skilt, betaler for den tid man skal stå og må akseptere kontrollavgift på noen hundre kroner når man ikke har gyldig billett er helt greit og ikke bandittvirksomhet per se.

*Jeg har permanenent leieavtale og betaler kvartalsvis faktura og har aldri sjekket betalingsrutinene som gjelder
    Helt uproblematisk dette. Det er jo en god tjeneste å leie ut plasser for parkering til bilister. Det er noe helt annet å ha som forretningside at man skal lure og svindle bilister, loppe dem for så mye man slipper unna med om de er uforvarende nok til å bryte en av de selvgenererte reglene til bøtebandittene.

Liland er jo forøvrig en konkurrent til Avinor, og ikke noen som arbeider for dem men som er med på å holde prisene noenlunde anstendige. Ønsker ikke at de skal snuble og stikke hånden ned i en blender. Flesland har en fin blanding av Avinor og private aktører som til sammen gir et ganske bra tilbud til de reisende.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.642
    Heldige dere i Bergen som har konkurranse (på Flesland).
    På Sola har myndighetene så langt sørget for at Avinor har monopol (og høye priser). :mad:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Holmium skrev:
    Det var vel omtrent like smart som Harryturen til en hærverende landbruksminister!

Og vi er tilbake til det sørgelige faktum at absolutt hvem som helst kan bli politiker og bli valgt til embeder de ikke egner seg til!

Det kalles demokrati, tror jeg!

Et opplyst enevelde ( med meg som sjef :D ) virker ganske fristende! ;D ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Frp har holdt mange arrangement sammen med folk fra Tea Party i USA. TP er sterkt imot fagforeninger og står bak union-busting lovgivning i flere delstater og ivrer for fjerning av minstelønn. Så mannen kan være inspirert av sine amerikanske frender.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Du kan meget vel ha rett Vreden. Hadde en nabo som var selvstendig næringsdrivende. Hun mente oppriktig at ansatte i private bedrifter godt kunne ha litt lavere lønn på grunn av "fordelen" de hadde med å være privatansatt og ikke kommunalt ansatt! Hva denne "fordelen" gikk ut på hadde hun problemer med å forklare. ::)

Og ja hun var politiker, for Høyre! :D Det som virkelig var "The Icing Of The Cake" var at hun i politiske diskusjoner på veldig mange områder hadde meninger som lå mellom AP og SV. En felles bekjennt sa det ganske greit: " Du er jo sosialist, men du er fan for dum til å forstå det selv!" Han hadde nok rett i begge påstandene. ;D Men hun mente faktisk at fordi hun var selvstendig næringsdrivende og arbeidsgiver burde hun være medlem i Høyre. Her kunne jeg ha sagt noe om "kvinner" men står over! ;D ;D ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Her kunne jeg ha sagt noe om "kvinner" men står over! ;D ;D ;D
    Klin til, det er ikke så mange av arten her å fornærme uansett.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    Spiralis skrev:
    Her kunne jeg ha sagt noe om "kvinner" men står over! ;D ;D ;D
    Klin til, det er ikke så mange av arten her å fornærme uansett.

Og det får meg til å huske hvor meget jeg savner komponenten!! :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Nei grunnen til at jeg avsto er at jeg dessverre må medgi at dette fenomenet nok ikke er kjønsbestemt!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen tør da si noe om kvinner, og feiger ikke ut:

Grothman doesn’t accept these studies. When I ran the numbers by him, he replied, “The American Association of University Women is a pretty liberal group.” Nor, he argued, does its conclusion take into account other factors, like “goals in life. You could argue that money is more important for men. I think a guy in their first job, maybe because they expect to be a breadwinner someday, may be a little more money-conscious. To attribute everything to a so-called bias in the workplace is just not true.”
    http://thinkprogress.org/economy/20...nsin-state-senator-money-less-important-wome/

V

vredensgnag

Gjest
    Min kjære far er sønn av en fisker på Sunnmøre og vokste opp i en brytningstid mellom embedsmannsstyre og demokrati. Han sluttet nok å gå med kortbukser omtrent samtidig med at Ap inntok Stortinget.
    Av en eller annen mystisk grunn har min far prestert å bli politisk meget høyreorientert, og stemmer H mens han vurderer Frp. Samtidig er han blant de første til å utbryte overfor lydhøre utlendinger at Norge er verdens beste land, et praktfullt sted å være med utrolige samfunnsgoder, og ikke minst fantastisk fordelaktig om man skulle være syk eller pensjonist, og spesielt som ham i kategorien syk pensjonist.

Min far har utelukkende forakt til overs for norsk venstreside. Og er helt uvillig til å akseptere at han på noe tidspunkt i sitt liv har nytt godt av goder som er skapt av samme.

En HFSer la i sin tid inn listen under, og den gjorde dypt inntrykk på meg, og jeg viste den til min far, som fnysende avviste at dette kunne være tilfelle. Så jeg måtte inn sammen med ham på hans iMac, og sjekke hver enkelt påstand, som han til slutt måtte godta.

Likefullt er han fnysende avvisende til at norsk venstreside har så mye av en flik av æren for at Norge ruver i internasjonale sammenhenger, som et godt sted å være.
    "Høgre er ikkje sånn no."

Så jeg vet ikke om det kun er kvinner som er blinde for lyset, Spiralis. Uten å være klar over det er nok min far også sosialist ...

- 1898, Høyre stemte mot allmenn stemmerett for menn
    - 1913, Høyre stemte mot allmenn stemmerett for kvinner
    - 1919, Høyre stemte mot innføring av 8 timers arbeidsdag
    - 1936, Høyre stemte mot innføring av alderstrygd
    - 1937, Høyre stemte mot innføring av trygd for blinde og uføre
    - 1947, Høyre stemte mot opprettelse av Statens lånekasse for utdanning
    - 1959, Høyre stemte mot innføring av arbeidsledighetstrygd
    - 1961, Høyre stemte mot innføring av uføretrygd
    - 1967, Høyre avsto fra å stemme over forslaget om innføring av folkepensjon (Folketrygden), da de var kraftig imot forslaget, men valgte å ikke stemme for å unngå dissentere mot egen regjering
    - 1981, Høyre stemte mot innføring av ordningen med barneombud
    - 1991, Høyre stemte mot innføring av skolefritidsordningen
    - 1994, Høyre stemte mot lovfestet rett til videreutdanning

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    Det var en stusselig liste, Vredens - du kan vel bedre enn dette..?? Siste "action" var i 1994... Schnee Von Gestern heter det på tysk.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Det var en stusselig liste, Vredens - du kan vel bedre enn dette..?? Siste "action" var i 1994... Schnee Von Gestern heter det på tysk.
    Fedrenes synder skal hjemsøke barna, pengesluk.

Og dette er så langt fra "Schnee von Gestern," men du er ikke den første her som prøver å renvaske H ved å påpeke at siste punkt på listen fra HFSeren er fra 1994.

Her har du en sentral kamp som stod på Høyres landsmøte i fjor!

http://www.frifagbevegelse.no/politikk_ff/article5591944.ece

Fint med en fleksibel Arbeidsmiljølov: http://www.hoyre.no/www/hoyre_der_d...eksibilitet+i+arbeidsmarkedet.d25-TwtfM4c.ips

Tidligere var det kun Frp som ivret for minstelønn i Norge, etter amerikansk modell. Nå har Oslo Høyre (fylkeslaget) gått inn for samme, under påstand om å ville motvirke sosial dumping. Men alt dette gjør er å sette en minstesats som lønninger så tenderer mot, og slik sett er dette ren Tea Party politikk som man skjønner at Frp engasjerer seg i, men det er vanskelig å forstå at Tetzchner vil dit.
    Underst kan du se hva YS syns om dette ... ;D

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    Jeg renvasker ingen - jeg bare etterlyste en bedre research - jeg vet du kan ;D ;D Sluket har absolutt ingen partitilhørighet.

Jeg er rimelig sikker på at en tilsvarende toskete liste er å finne for mer eller mindre ALLE partier, store som små. Og det er like lett å kritisere alle sammen retrospektivt.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Jeg renvasker ingen - jeg bare etterlyste en bedre research - jeg vet du kan ;D ;D Sluket har absolutt ingen partitilhørighet.

Jeg er rimelig sikker på at en tilsvarende toskete liste er å finne for mer eller mindre ALLE partier, store som små. Og det er like lett å kritisere alle sammen retrospektivt.
    Den listen er en skamplett, pengesluk. Den er torpedo på torpedo på torpedo avfyrt rett i skutesiden på Norge. Det skal ideologisk trangsynthet i verdensklasse til å være så konsekvent "on the wrong side of history" som det H har klart å være.

Og er naturligvis også årsaken til at da Høyre feiret 100-årsjubileum fikk partiet en stor og forgyllet bremsekloss i gave fra Ap.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante er at den bremseklossen ble mottatt med stor begeistring og en takketale om hvor viktig det er at et kjøretøy også har bremser, ikke bare en gasspedal. Det er ikke unaturlig for et konservativt parti å være skeptisk til forslag om store reformer, men senere forsvare de samme ordningene hvis de tross alt viser seg å fungere godt. Det ville derimot vært "torpedoer i skutesiden" hvis Høyre nå gikk inn for å reversere alle de reformene du nevner, men det gjør man altså ikke.

I USA er det forøvrig progressivt å være for minstelønn, mens Tea Party-bevegelsen ønsker å oppheve den føderale minstelønnen. Andre steder, andre skikker.

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det interessante er at den bremseklossen ble mottatt med stor begeistring og en takketale om hvor viktig det er at et kjøretøy også har bremser, ikke bare en gasspedal. Det er ikke unaturlig for et konservativt parti å være skeptisk til forslag om store reformer, men senere forsvare de samme ordningene hvis de tross alt viser seg å fungere godt. Det ville derimot vært "torpedoer i skutesiden" hvis Høyre nå gikk inn for å reversere alle de reformene du nevner, men det gjør man altså ikke.

I USA er det forøvrig progressivt å være for minstelønn, mens Tea Party-bevegelsen ønsker å oppheve den føderale minstelønnen. Andre steder, andre skikker.
    Men om man går tilbake og leser referatene fra debattene omkring de voteringene, og leser ledere og innlegg i aviser omkring samme, så ser man at det ikke var rollen som "ansvarlig bremsekloss" Høyre utøvde.

Mitt lille poeng er kun det at alle disse fordelene er under konstant trussel, og de må både ha bærekraft og motstandskraft. Bærekraft fordi det skal finansieres på fornuftig vis, og ikke med greske låneopptak; og motstandskraft fordi mange ønsker dem pokker-i-vold. Og som i eksemplet med kvinnen Spiralis henviste til, og min far, kan folk komme til å ikke forstå at det de "misliker mest" har bidratt til deres muligheter i livet.

Det med bærekraften er viktig - og nødvendiggjør at vi har en balanse mellom dem som mener det bare er "å dele ut" og dem som mener man må skape før man fordeler. Men så er det også viktig å se på hvordan det skapte fordeles -- og der har vi politikken i et fingerbøl, skulle jeg tro.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:

Den listen er en skamplett, pengesluk. Den er torpedo på torpedo på torpedo avfyrt rett i skutesiden på Norge. Det skal ideologisk trangsynthet i verdensklasse til å være så konsekvent "on the wrong side of history" som det H har klart å være.

Og er naturligvis også årsaken til at da Høyre feiret 100-årsjubileum fikk partiet en stor og forgyllet bremsekloss i gave fra Ap.
    Den lista er stort sett en liste over mer og mer velferdsgoder.
    I denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,66056.msg1352765.html#msg1352765
    viser du (og er kritisk til) hvordan dagens samfunn er "oljesmurt" og ikke bærekraftig, hvordan vi (og Europa) har bevilget oss stadig flere velferdsgoder uten egentlig å ha råd til det. Dermed ser det ut til at Vreden likevel er enig i Høyres forsøk på å torpedere den norske skuta.

8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    Man trenger jo ikke nødvendigvis å torpedere - men et og annet drivanker kan jo være på sin plass til tider.

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:

Den lista er stort sett en liste over mer og mer velferdsgoder.
    I denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,66056.msg1352765.html#msg1352765
    viser du (og er kritisk til) hvordan dagens samfunn er "oljesmurt" og ikke bærekraftig, hvordan vi (og Europa) har bevilget oss stadig flere velferdsgoder uten egentlig å ha råd til det. Dermed ser det ut til at Vreden likevel er enig i Høyres forsøk på å torpedere den norske skuta.

8)
    Jeg syns du forenkler veldig. Gjennomgående her inne har jeg uttrykt at man skal utvise ansvar i sitt forhold til samfunnets fellesgoder, både i forvaltningen og i bruken -- og at det påligger oss å ha integritet i forhold til hva vi forventer å motta av samme.
    Og jeg forutser problemer når et større antall som ikke selv har bidratt til fremveksten av godene skal ta del i dem. De som mener de har generasjonsrett til samfunnets goder finner det urimelig at de skal fordeles "fritt" til nye nordmenn - og politikere og myndigherer har vært dårlige til å kommunisere logikken i velferdssystemets fremvekst.

Samtidig vil du finne mange innlegg fra meg som hyller hvordan vi i Norge har definert samfunnskontrakten, og hvordan nettopp velferd er et uttrykk for empatien samfunnets borgere i mellom som skaper samfunnslimet vi alle er avhengige av.
    At nordmenn så velger å uføretrygde seg og legge seg i hengekøyen, fremfor å bruke denne muligheten som et springbrett til egenutvikling, får vi tilskrive noen egenskaper ved oss som folkeslag som muligens bør bearbeides.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Man trenger jo ikke nødvendigvis å torpedere - men et og annet drivanker kan jo være på sin plass til tider.
    Vi tar listen en gang til.

Hva er det rimelig å være mot, syns dere?

Stemmerett for alle menn, alle kvinner?

8 timers arbeidsdag? Var det greit da man hadde 12-15 timer, seks dager i uken?

Alderstrygd? Var det rett å stemme mot den?

Trygd for blinde og uføre? Er det her det var behov for et drivanker?

Statens lånekasse for utdanning? Er den en uting, i forhold til å sørge for allmennutdannelse på høyere nivå, uavhengig av foreldrenes økonomi?

Uføretrygd? Det er ikke noe galt i tanken om at de som ikke kan passe på seg selv får bistand. Men det er selvsagt galt når ordningen misbrukes, slik det er tydelig at det gjøres her hjemme. Likevel betviler jeg at de uføretrygdede ikke omfatter et større antall som stemmer på høyresiden i norsk politikk. ;)

Folkepensjon - altså Folketrygden, der arbeidstakere innbetaler med bidrag fra arbeidsgiver, og så har noe å ta av ved pensjonsalder. Var det rett å kaste ut drivankeret her?

Hvorfor i heite forbanna helsikes helvete var Høyre imot ordningen med barneombud?

Hva med SFO? Er det feil å støtte ordningen, i et samfunn der begge foreldre må arbeide? Var det for å sikre at Krf fikk holde mor på kjøkkenet at H gikk med Krf på det punktet?

Ahhh! Lovfestet rett til videreutdanning!!! Der har vi selvsagt et godt standpunkt for H å plukke opp brynje, hjelm og sverd.

Ærlig talt.

En skammens liste er det.

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
    Diskrimineringen av døgenikter må ta slutt, selvsagt skal ikke ens inntekt være avhengig av innsatsen man gjør for den.

V

vredensgnag

Gjest
    tkr skrev:
    Og jeg som trodde at dette var en traad om FRP...... Mvh
    Vel, nyhetsoppslaget om Fremskritsspartilederen som trosset en streikevakt spiller direkte opp til dette, og vi står foran et valg der H og Frp forhandler omkring et samarbeid. Så dette er definitivt relevant til Frp. Tidligere har H hatt "streikebryterrollen" i norsk politikk, men når pengesluk etterlyser merkesaker der H har stått imot siden 1994, så bør vi nok heller rette oppmerksomheten til Frp, partiet "For folk flest."

Holmium setter kort og konsist fingeren på et stort problem med sin kommentar om "Tarifflønn er oppskrytt."
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9733.msg1357216.html#msg1357216

Og på HFS er mange oppegående nok til å se hvorfor dette er et problem.

I Wisconsin i USA foregår det for tiden en steinhard klassekrig mellom republikanere på den ene siden og demokrater/fagforeninger på den andre. Konflikten har vart i godt over et år, og republikanernes korstog mot de statsansattes rettigheter og fagforeningene i delstaten har vært godt støttet av ulike Tea Party organisasjoner.

Deriblant Americans for Prosperity, hvis leder Tim Philips tok turen til Wisconsin for å støtte guvernøren i kampen mot fagforeningene, i 2011. Da uttalte Philips som følger:

In early 2011, Phillips was in Madison, Wisconsin during the 2011 budget protests to "voice praise for cutting state spending by slashing union benefits and bargaining rights [and to address] a large group of counterprotesters."[23]

Her har vi Tim Phillips på Fremskrittspartiets landsmøte - der han fikk enormt med taletid til å spre sine idéer og tanker, som Siv Jensen underskriver på til fulle. Og i lys av dette skjønner jeg godt han som brøt streikevakten:

Del 1 av 9!!! Og verdt å se fra 1-9. Åpningen er simpelthen ikke til å tro.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.604
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:

Statens lånekasse for utdanning? Er den en uting, i forhold til å sørge for allmennutdannelse på høyere nivå, uavhengig av foreldrenes økonomi?

Uføretrygd? Det er ikke noe galt i tanken om at de som ikke kan passe på seg selv får bistand. Men det er selvsagt galt når ordningen misbrukes, slik det er tydelig at det gjøres her hjemme. Likevel betviler jeg at de uføretrygdede ikke omfatter et større antall som stemmer på høyresiden i norsk politikk. ;)

Folkepensjon - altså Folketrygden, der arbeidstakere innbetaler med bidrag fra arbeidsgiver, og så har noe å ta av ved pensjonsalder. Var det rett å kaste ut drivankeret her?

Hvorfor i heite forbanna helsikes helvete var Høyre imot ordningen med barneombud?

Hva med SFO? Er det feil å støtte ordningen, i et samfunn der begge foreldre må arbeide? Var det for å sikre at Krf fikk holde mor på kjøkkenet at H gikk med Krf på det punktet?

Ahhh! Lovfestet rett til videreutdanning!!! Der har vi selvsagt et godt standpunkt for H å plukke opp brynje, hjelm og sverd.

Ærlig talt.

Ærlig talt. Nå kverulerer du som faen. Jeg har overhode ikke nevnt drivanker spesifikt i sammenheng med den lista du publiserer. Bedritent gjort av deg, og skikkelig under beltestedet.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:

Ærlig talt.

Jeg vet ikke om jeg er innbefattet i "dere", men bare sånn for ordens skyld er alle punktene på lista gode og, iallefall i ettertid, er det vanskelig å forstå Høyres motstand mot retter og goder som idag tas som selvfølgeligheter.
    Jeg pekte kun på din egen skepsis, i en annen tråd, til nettopp alle velferdsgoder vi har idag.

V

vredensgnag

Gjest
    Og for den som virkelig ønsker et innblikk i hvordan Frp og Siv Jensen er sydd inn i Tea Party Movement og Koch-brødrenes utrolige aktiviteter i USA, kan dette være et godt punkt å begynne.

David Koch holdt i 2010 tale på Defending the American Dream, før Siv Jensen, som ble etterfulgt av Tim Phillips fra Americans for Prosperity. Siv Jensen deltok i en "Tribute to Ronald Reagan Dinner," og følte et presserende behov for å holde tale der.

Hvorfor flytter ikke Siv Jensen til USA? Noe jeg har spurt om før, i ulike tråder her inne. Vil vi ha USA i Norge?

http://washingtonindependent.com/95991/keeping-tabs-on-the-americans-for-prosperity-summit

Hvordan åpnet Siv Jensen sin tale til de mest erkereaksjonære av amerikanerne, som er i ferd med å rive landet i filler?

Good evening freedom fighters,

It`s an honor to be here with you tonight.

Just before I left Norway for this trip I happened to find a book in my bookshelf with the title “From triumph to tragedy”.

The cover shows a cartoon picture of a man riding a horse, with a rifle in his hand.

A catastrophe for world peace. Mental laziness. A cynical player. A man who failed in his approach to the Soviet Union.

This is the description of Ronald Reagan by a Norwegian journalist in 1987. Sad but true…

In my view Ronald Reagan was the opposite of all this. Not only was Ronald Reagan a great leader for the United States, he was also a great global leader.

And I want you to know that not only me, but many other Norwegians got inspired by Reagan and still do today.

Ronald Reagan was a man of the people and a leader who stood up for the interests of the common man, for their right to live their lives without politicians on your back all the time.

Government is not the solution to our problem; government is the problem is a famous quote from Reagan. I think this is truer than ever.

With the financial crisis, we are witnessing – not only here in the U.S., but in Norway and all over the world, politicians putting the blame on capitalism and the free market and demanding more regulation, more interference, more control.

The problem is that the financial crisis was not mainly a failure of capitalism and too little control. It was in a large degree caused by too much interference and wrong regulations.

I heard Dick Morris warn against your current administrations path towards rising taxes.

You know what? I think I know where your president got his inspiration from.

When he was presented the “well deserved” Nobel Peace Prize in Oslo, he was very keen to learn about this.

I`m very sorry that he brought these ideas back with him.

The battle against big government is in essence about giving power back to the people. Limited government is also about respect. Respect for the decisions made by the people.

Once Ronald Reagan compared the government to a car and the people as the driver of the car. The people decides where to go, at what speed and when to put on the breaks. It is not the opposite.

History has shown that individuals make a difference and President Reagan was for sure one of those individuals who did. We need his ideas now more than ever, and we need it in Norway too.

The ideas of liberty must be preserved and put into practice – in the U.S. and in Norway.

I`m proud to declare myself as a Reaganite. And a Thatcherite.

Basically this means advocating the ideas that brings forward prosperity.

Victor Hugo once said that one resists the invasion of armies, one does not resist the invasion of ideas.

While your great president is gone, his ideas still lives and they`re getting stronger every day.

In my office I have a bust of Ronald Reagan. I have it behind my back. So when I work, he`s looking over my shoulders. I find that very inspiring.

Thank you so much for having me here.

tvb

Medlem
    Ble medlem
    08.12.2005
    Antall liker
    26
    Har du referanser til lista?

Googlet stemmerett for kvinner, med dette resultatet

Allmenn stemmerett fra 1913

23 år etter den første stemmerettsdebatten i Stortinget var tonen blant representantene en ganske annen. I innstillingen fra konstitutionskomiteen (Innst. S XXXXIII, 1913) står det at drøftingen av spørsmålet om allmenn stemmerett ikke lenger er «et spørsmaal, om utvidelse bør gjennemføres, men om naar utvidelsen bør gjennemføres». Debatten om saken ble langt kortere i 1913 enn i 1890, og forslaget om stemmerett for både menn og kvinner ble enstemmig vedtatt.

http://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Historikk/Kvinner-paa-Stortinget

vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:

Ærlig talt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Fordi det er noe dill, uttenkt av sosionomer med fotformsko og lilla palestinasjal, og at statsansatte pressgruppetalsmenn i største almenhet er en uting?

;D

V

vredensgnag

Gjest
    Hei tvb,

Det var en fantastisk tid, og debattene fra dentid er virkelig verdt å følge. Det var også en god del voteringer før den endelige, da Høyre hadde oppgitt motstanden.
    Under har du link til en usedvanlig god hovedfagsoppgave om dette. Det er vanskelig å si hvor man skal lese for å skjønne hva våre forforeldre gjennomgikk. Jeg ville lest hele, den er underholdende, informativ og gir et meget godt innblikk.

Høyre åpnet sin partiorganisasjon for kvinner i 1907, og det tok damene seks år å vende partiet. Gina Krog i Venstre bistod dem godt i den tiden. Forøvrig er Gina Krog litt av en kvinne!

Det er dramatikk på hver side i den hovedfagsoppgaven! Å lese om hvordan Venstre gikk i bresjen, Høire og Kristenfolket gikk imot (Kristne organiserte seg gjerne i Høyre på den tiden) er helt utrolig. Og her bør man nesten ikke skumlese heller, for da går man glipp av Biskop Heuchs fantastiske bestrebelser for å holde kvinnen på naturens rette plass.

Som du vil se er det mye god høyremotstand selv fra unionsoppløsningen og frem til den endelige voteringen i 1913.

Utdrag fra tidlig i kampen:

PDF: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww3.hf.uio.no%2F1905%2Fpublikasjon%2FGamme-hoved.pdf&ei=xB2ET43jAdGN4gTkpL3GBw&usg=AFQjCNF9bc0NN1Me1S4B7d-lJ7h3p5JuJg

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
    Teselskapfolket og den forkvaklede religiøse sosialkonservatismen de baserer sitt etos på hører hjemme på historiens skraphaug, men de skal ha cred for én liten ting:

Government is not the solution to our problems, government IS the problem.

En av de beste setninger noensinne.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    Teselskapfolket og den forkvaklede religiøse sosialkonservatismen de baserer sitt etos på hører hjemme på historiens skraphaug, men de skal ha cred for én liten ting:

Government is not the solution to our problems, government IS the problem.

En av de beste setninger noensinne.
    Nei, en av de beste setninger noensinne kom høyestrettsdommer Oliver Wendell Holmes med. En usedvanlig opplyst dommer, som forstod seg på objektiv rettferdighet.

"I like paying taxes, with them I buy Civilization."

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Så jeg vet ikke om det kun er kvinner som er blinde for lyset, Spiralis. Uten å være klar over det er nok min far også sosialist ...
    Som jeg skrev i mitt neste innlegg er nok ikke dette et fenomen som bygger på kjønn. Men det er jo jævlig morro når det passer slik at man kan sprite opp debatten litt med "holdninger til damer". ;D Problemet er den oppvoksende slekt ikke forstår ironi. På jobb går de rundt og tror at jeg er en "kvinnehater", nettopp fordi jeg finner gleden i en spissformulering nå og da, men intet kan være lengere fra sannheten når det gjelder mitt forhold til kvinner,- jeg elsker kvinner! Verden ville ha vært et gudsjammerlig kjedelig sted uten dem, og tenk så mye foppall det ville ha vært!! Grøss!! :eek:

vredensgnag skrev:
    - 1898, Høyre stemte mot allmenn stemmerett for menn -> Ble det nå egentlig noe bedre med stemmerett da?
    - 1913, Høyre stemte mot allmenn stemmerett for kvinner -> Se nå hvor DET førte oss hen da!!
    - 1919, Høyre stemte mot innføring av 8 timers arbeidsdag -> Ga folk ALT for mye tid til å tenke på at de hadde det ille!!
    - 1936, Høyre stemte mot innføring av alderstrygd -> Hvilken motivasjon til fortsatt arbeid ligger det i slikt da?
    - 1937, Høyre stemte mot innføring av trygd for blinde og uføre -> Sitter jo på ræva hele dagen, trenger ikke penger da!!
    - 1947, Høyre stemte mot opprettelse av Statens lånekasse for utdanning -> Gi arbeiderbarn utdanelse!! Nei, bortkastet!!
    - 1959, Høyre stemte mot innføring av arbeidsledighetstrygd -> Latsabber!! Kan til He..te finne seg en jobb!!
    - 1961, Høyre stemte mot innføring av uføretrygd -> Ref 1937!!
    - 1967, Høyre avsto fra å stemme over forslaget om innføring av folkepensjon (Folketrygden), da de var kraftig imot forslaget, men valgte å ikke stemme for å unngå dissentere mot egen regjering -> Altså, kan ikke allmuen spare får de ha det så godt!
    - 1981, Høyre stemte mot innføring av ordningen med barneombud -> Nei vet De hva!! :eek:
    - 1991, Høyre stemte mot innføring av skolefritidsordningen -> Har ikke disse barna en mor??
    - 1994, Høyre stemte mot lovfestet rett til videreutdanning -> Det får da være måte på tøys!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn