Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

Nifelheim

Gjest
    Gubra skrev:
    Da har vi fastslått mine nedrige motiver Nifelheim.
    Ta deg nå en røyk og slapp av, nei forresten, det går jo ikke.
    Sett deg i sofaen å få deg en dram da, nei forresten det går jo heller ikke.
    Et nyp da? Sannsynligvis mot det også.
    Unnskyld Nifel, nå skjønner jeg hvorfor denne tråden er din eneste mulighet for avreagering.
    Post alt du kan!
    Du vet godt at et forsvar der anklagede peker på noen andre og sier at de der borte er minst like ille er et uholdbart forsvar. Spesielt uholdbart er det når "de der borte" ikke en gang er tatt for det og man må ty til konspirasjoner som at media fortier info om alle andre.

Dette siste innlegget ditt er ikke annet enn et personangrep, og du vet hva bakgrunnen er når folk tyr til personangrep. De har gått tom for saklige argumenter. Og da kunne man vel egentlig spart seg for å poste det fremfor å vise for verdenen at argumentkurven er tom.

Det jeg synes du burde gjort var å vise avstand til disse tillitsvalgte, og samtidig spørre hvorfor FrP tiltrekker seg slike folk og hvordan det igjen har seg at disse havner i ledende posisjoner. Og deretter søke løsninger slik at FrP ikke lenger har slike personer som drar partiet ned i søla gang på gang.

ja, for noe må det jo være med FrP for det skjer stadig med dem. 1 gang kan skje de beste, 2 ganger er tilfeldigheter, 3 ganger et mønster.

N

Nifelheim

Gjest
    kingu skrev:
    Vedkommende er høyst trolig ikke pedofil da det er snakk om ei jente på 14-15 år etter hva som kommer frem.
    Jeg merker meg ved språkvalget "høyst trolig", du lar deg merke av språkvalget, stor forskjell.
    Hva nøyaktig mener du her?

Jeg lar meg merke?
    stor forskjell?

Hva mener du?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Du vet godt at et forsvar der anklagede peker på noen andre og sier at de der borte er minst like ille er et uholdbart forsvar.
    Nå er det ingen her i debatten som har gjort dette. Ingen har forsvart snusket i FRP. Ei heller snusket i AP.
    Bare understreker det opplagte faktum at om ting ikke står i media så betyr ikke det at det ikke foregår...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Dette blir for dumt. Vedkommende er høyst trolig ikke pedofil da det er snakk om ei jente på 14-15 år etter hva som kommer frem. Ja, det er ulovlig seksuelle handlinger (som gjenstår å bli bevist har skjedd), men pedofili er det neppe. Hadde det vært snakk om pedofili ville vedkommende ha valgt seg ut et offer uten kvinnelige former, noe jenter på 15 år helt klart har.
    Skal ikke gi meg ut på noen diagnose, men når gamle menn over lengre perioder driver å knuller 14-åringer så er de ikke helt på trygg grunn i mine øye i alle fall, selv om ofrene kanskje har begynt å utvikle pupper. Man kan rett og slett ikke gjøre slik. I Vatikanet har de riktignok en seksuell lavalder på 12 år, men i Norge kan ikke gamle menn ha sex med barn og slippe unna med det når det er offentlig kjent.

Det at de fornekter situasjonen får du nesten dokumentere, for det er ikke mitt inntrykk av saken.
    http://www.nettavisen.no/nyheter/article3242971.ece skrev:
    Rune Øygard er velkommen tilbake når han selv måtte ønske, skriver VG Nett. Det ble bestemt på et styremøte i Vågå Arbeiderparti i helgen.

FrP er så vant med slike saker at de har det i vedtektene sine at er du under etterforskning så blir du automatisk suspendert.
    Ja erfaring tilsier at det er en riktig måte å håndtere slike saker på.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Forskjellen er at her finnes ingen innrømmelse av noe som helst. Frps sorte får er alle tatt med buksa nede og har tilstått. En enorm forskjell.
    Ja, det hadde jo vært mye bedre FRP's sorte får ikke hadde tilstått noe som helst...! ::)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Forskjellen er at her finnes ingen innrømmelse av noe som helst. Frps sorte får er alle tatt med buksa nede og har tilstått. En enorm forskjell.
    Ja, det hadde jo vært mye bedre FRP's sorte får ikke hadde tilstått noe som helst...! ::)
    I det impliserer du at denne ordføreren burde tilstått, regner jeg med. Det kan jo også hende at han er uskyldig, og at det er grunnen til den manglende tilståelsen hans.

N

Nifelheim

Gjest
    Å ønske noen tilbake på jobb er ikke å fornekte noe, Gjestemedlem.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    I det impliserer du at denne ordføreren burde tilstått, regner jeg med. Det kan jo også hende at han er uskyldig, og at det er grunnen til den manglende tilståelsen hans.
    Nei. Impliserer at foreliggelse av tilståelse eller ei er irrelevant i den konteksten du opprinnelig nevnte. Jeg er forøvrig sikker på at du ikke hadde ymtet frempå om at ordføreren kunne være uskyldig dersom det hadde dreid seg om en FRP ordfører...

N

Nifelheim

Gjest
    Voff skrev:
    Nifelheim skrev:
    Du vet godt at et forsvar der anklagede peker på noen andre og sier at de der borte er minst like ille er et uholdbart forsvar.
    Nå er det ingen her i debatten som har gjort dette. Ingen har forsvart snusket i FRP. Ei heller snusket i AP.
    Bare understreker det opplagte faktum at om ting ikke står i media så betyr ikke det at det ikke foregår...
    Når det kommer til lovbrudd av politikere i store og mindre viktige roller så føler jeg meg trygg på at dagens media bringer det frem, om ikke med fullt navn så anonymisert. For 20 år siden kunne det nok være at de lot ting ligge slik at partiet kunne ordne opp selv med en verdig exit for vedkommende.

Folk kom drassende med ordførersaken tvert når det ble nevnt. Hvis formålet ikke var å forsvare frp, så får du forklare meg formålet med å dra inn denne ordføreren som er under etterforskning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Nei. Impliserer at foreliggelse av tilståelse eller ei er irrelevant i den konteksten du opprinnelig nevnte. Jeg er forøvrig sikker på at du ikke hadde ymtet frempå om at ordføreren kunne være uskyldig dersom det hadde dreid seg om en FRP ordfører...
    All erfaring hadde tilsagt at sannsynligheten hadde vært stor for at han hadde vært skyldig om det hadde vært en FRP ordfører. Det har nok mye med deres menneskesyn å gjøre at de stadig vekk ramler ut av skuffer og skap med buksene rundt anklene i det partiet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Når det kommer til lovbrudd av politikere i store og mindre viktige roller så føler jeg meg trygg på at dagens media bringer det frem, om ikke med fullt navn så anonymisert. For 20 år siden kunne det nok være at de lot ting ligge slik at partiet kunne ordne opp selv med en verdig exit for vedkommende.

Det er ikke slik media ofte fungerer. Man har en agenda. Deretter går man aktivt ut for å finne informasjon som passer ens agenda. Implisitt her er det at det som ikke passer ens agenda ikke blir oppfulgt.

Denne horehussaken er et godt eksempel. Her fulgte TV2(tror jeg det var) personen for å ta vedkommende med buksa nede. Selv om dette tilsynelatende var etter tips, så kommer tipsene til de rette adressene utfra redaksjonens agenda.
    Jeg vil tro at representater for alle politiske partier har kjøpt sex de siste åra.

Jeg har ingen tro på at mediaredaksjoner i Norge vil gå aktivt inn for å finne SV'ere som bryter loven. Det vil de trykke dersom det faller i fanget på dem.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Men de har en agenda for å ta rotta på Freppere ::)

Dette er som å høre Carl Ivar.

N

Nifelheim

Gjest
    paranoiaen er stor i frp. ::)

kommer det frem et oppslag som er negativt for dem så er det fordi noen der ute prøver å ta dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det finnes tvilsome individer i alle partier tipper jeg. Det virker også som FRP er som et trekkpapir for arten

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ^Men de har en agenda for å ta rotta på Freppere ::)

Dette er som å høre Carl Ivar.
    Nå er journalistenes politiske tilhørighet ingen hemmelighet. FRP er vel de minst popukære partiet i den standen. Å tro at dette ikke farger dem i politisk betente saker er i beste fall naivt.
    Jeg tror ikke det er mer snusk i FRP enn i andre partier. Jeg tror slagsiden skyldes partiets upopularitet blandt makteliten. Det er ingenting i FRP's politikk som åpner for en løssluppen seksualmoral; snarere tvert i mot. Vil tro slikt er mer utbredt i SV. ;D

Selv om FRP's politikk ikke henger på greip så trenger vi partiet. Motstand mot elitene og politisk korrekthet er nødvendig for et sunt demokrati.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Vi trenger ikke partiet i det hele tatt. Det første de lærer seg i det partiet, er "meg, meg, meg, meg" og "skal ha, skal ha, skal ha, skal ha".

G

Gjestemedlem

Gjest
    Voff skrev:
    Nå er journalistenes politiske tilhørighet ingen hemmelighet. FRP er vel de minst popukære partiet i den standen. Å tro at dette ikke farger dem i politisk betente saker er i beste fall naivt.
    Det er ikke så rart. For å bli journalist må man være noenlunde lese- og skrivefør, ha et minimum av samfunnsinnsikt, gjerne litt sosialt engasjement og en evne til ikke å la seg dupere av bullshit, samt en ha viss empati for sine medmennesker. Dette er helt inkompatibelt med å stemme Frp. :-\

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ^Vi trenger ikke partiet i det hele tatt. Det første de lærer seg i det partiet, er "meg, meg, meg, meg" og "skal ha, skal ha, skal ha, skal ha".
    Det gjør vel alle partier ikke minst SV som jobber for at deres kjernevelgere, lærerne, skal ha bedre kår og lønn....
    Høyre jobber for at de rike, som stemmer på dem, skal bli rikere...
    SP for at bøndene skal bli rikere

...og slik kan man forstette.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Det gjør vel alle partier ikke minst SV som jobber for at deres kjernevelgere, lærerne, skal ha bedre kår og lønn....
    Høyre jobber for at de rike, som stemmer på dem, skal bli rikere...
    SP for at bøndene skal bli rikere

...og slik kan man forstette.
    Feil. De aller fleste andre partiene arbeider for at alles kår skal bli bedre. De har et humanistisk grunnsyn. Frp, og deler av Høyre, har et egoistisk grunnsyn. Med Frp i den posisjon som DNA har hatt siden 1920-tallet, ville vi hatt et samfunn lik USA. Alle mot alle- samfunnet. Ingen sosiale eller arbeidsrettigheter, privatisert helsevesen- med forsikringsordning ala USA. Kvinner og likestilling? Ja, det skal vi være glad vi slipper å forholde oss til. Men veiene hadde nok vært strålende.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Veiene hadde også vært som i USA. Elendige.

Fr.p`s politikk på vei er bare populisme. Mindre skatt ville ført til mindre vei. Mindre skatt er kjernen i Fr.p sin politikk.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Feil. De aller fleste andre partiene arbeider for at alles kår skal bli bedre.
    Et slikt parti ville fått 100% av stemmene. Alle politiske partier har grupper som vil få det dårligere under deres politikk. De henter stemmer stort sett hos dem som profiterer, fortrinnsvis økonomisk, på politikken. Bland ikke den generelle velstandsøkningen, som i hovedsak skyldes oljeinntekter, med partipolitikk. Forskjellene i Norge øker under AP, rødgrønn og sentrumsstyre. Det er administrasjon + funkjsonærklassen som drar denne forskjellen; disse sympatiserer med AP og SV i stor grad. Altså de meler sin egen kake på bekostning av den nye underklassen. SV humanismen er vel mer til for sosoionomene enn til for klientene; mer jobb og bedre lønn. Innvandringen er for å fore underklassen med arbeidskraft slik at de kan fortsatt være underklasse og yte tjenester billig til en øvre middelklasse med stadig høyere lønn og bedre sosiale goder. En slik politikk kontra store skatteletter blir vel ett fett med tanke på egoisme?
    Forskjellene ville vært ennå større med FRP styre men dagens skjevheter er ikke frp's skyld.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Feil. De aller fleste andre partiene arbeider for at alles kår skal bli bedre.
    Et slikt parti ville fått 100% av stemmene. Alle politiske partier har grupper som vil få det dårligere under deres politikk. De henter stemmer stort sett hos dem som profiterer, fortrinnsvis økonomisk, på politikken. Bland ikke den generelle velstandsøkningen, som i hovedsak skyldes oljeinntekter, med partipolitikk. Forskjellene i Norge øker under AP, rødgrønn og sentrumsstyre. Det er administrasjon + funkjsonærklassen som drar denne forskjellen; disse sympatiserer med AP og SV i stor grad. Altså de meler sin egen kake på bekostning av den nye underklassen.
    Forskjellene ville vært ennå større med FRP styre men dagens skjevheter er ikke frp's skyld.
    Det er vel en grunn til at DNA hadde rent flertall i Norge fra 1945- 1969. Før oljealderen startet. Velstandsøkningen disse årene skyldtes politikken.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Det er vel en grunn til at DNA hadde rent flertall i Norge fra 1945- 1969. Før oljealderen startet. Velstandsøkningen disse årene skyldtes politikken.
    AP fra denne tiden er ganske så forskjellig fra dagens.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    AP fra denne tiden er ganske så forskjellig fra dagens.
    Der er vi endelig enige :)
    AP nå er et parti uten ideologi. Desverre er alternativet mye verre.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Folk kom drassende med ordførersaken tvert når det ble nevnt. Hvis formålet ikke var å forsvare frp, så får du forklare meg formålet med å dra inn denne ordføreren som er under etterforskning.
    Fordi den illustrerer poenget meget godt. En perifer lokalleder i et FRP lag i spania omtales konsekvent som FRP topp, mens denne AP ordføreren, som er en AP-topp, konsekvent omtales som Vågå ordfører i media.
    Forsvarer ingen men medias språkbruk sier det meste.

N

Nifelheim

Gjest
    Voff skrev:
    Nifelheim skrev:
    Fordi den illustrerer poenget meget godt. En perifer lokalleder i et FRP lag i spania omtales konsekvent som FRP topp, mens denne AP ordføreren, som er en AP-topp, konsekvent omtales som Vågå ordfører i media.
    Forsvarer ingen men medias språkbruk sier det meste.
    Media konsekvent snakker om FrP-lederen i spania? Det har vært 1 artikkel i media (i maks hver avis) der denne personen har vært omtalt. For at noe skal være konsekvent så må det være en rekke av hendelser. Det kritieret er ikke tilfredsstilt så da blir det vrøvl å bringe inn uttrykket konsekvent.

Vågå-ordfører er da et presist uttrykk. AP-ordfører kan være ca 60-100 folk. Vågå-ordføreren er 1 mann. Du kan ikke klage på at media er presis. Når det ble kjent at det var Birkedal som ble ferska med kameraene så gikk man vekk fra å omtale han som fremtredende politiker til Birkedal. Nettopp for å være presis. Hvilken partifarge personen har vet jo alle som følger med.

Og hva skulle man ha kalt mannen i Spania? "Nordmann i spania dømt for voldtekt"? En vesentlig del av nyhetsverdien var også at vedkommende hadde verv i et politisk parti, og da faller det naturlig inn å omtale dette politiske partiet. At han er anonymisert er helt greit. Så får det være opp til mannen selv om han vil stå frem for å avlaste eventuell spekulasjon om hvilken tillitsvalgt det var snakk om. Ikke at den spekulasjonen er særlig stor, for som du sier så er det et perifert partilag. Og hvem bryr seg om hans identitet? Han står ikke til valg og er heller ikke representant for regjering eller storting.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Det er en parallell i Sverige nå: ....

Og i den saken er det ikke mulig å skylde på motarbeidelse fra "radikale journalister".
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/juholtskris/
    Kort oppdatering over lignende skandaler:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10014637

Et parti kan "stå han av" en eller to ganger, men når det blir mange saker av samme type, virker det som et mønster. Så langt har denne siste affæren i Sverige kostet sosialdemokratene omtrent 10 prosentpoeng oppslutning på meningsmålingene.

FrP'erne her hjemme kan bare holde opp med å klage på media. Carl Ivar brukte den bortforklaringen kontinuerlig i 25 år, minst. Den er oppbrukt for lenge siden. Svenske journalister er ikke mindre radikale enn norske, og når Socialdemokratene har en rad med økonomiske skandaler får de hva de fortjener. Som FrP, både i media og i opinionen. Get over it.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    469
    I mengden av skandaler, pinlige bortforklaringer, snodige utspill og sentrale personer i partiet som opptrer primitivt og lite troverdig så var det en befriende opplevelse å høre en person som fremstod troverdig, balansert og kunnskapsrik.

Denne opplevelsen fikk jeg da jeg hørte Ketil Solvik-Olsen i programmet Kristiansen & Strand. Mulig mange FrP-velgere mener dette blir prektig Høyre-politikk, men om partiet satser på Solvik-Olsen så er det i alle fall muligheter for at partiet blir mer spiselig for et fremtidig borgelig samarbeid.

N

Nifelheim

Gjest
    "Kulturministeren understrekar at cd-ane som allereie er innkjøpt, ikkje vil forsvinne, og at biblioteka sjølv kan bruke midlar til cd-innkjøp om dei ønskjer det. Ho viser også til at utlånet av cd-ar gjekk ned med 18 prosent frå 2009 til 2010."

Utlån av musikk i CD-form er ikke bibliotekenes hovedoppgave. Det er et lite nisjetilbud de har hatt. Internett har dessuten tilintetgjort 98% av etterspørselen.

Som sammenlikning; handles det inn LP-er på bibliotekene?

FrP er bibliotekfiendtlig, men denne saken hører ikke hjemme i denne tråden. FrP vil legge ned bibliotekene slik vi kjenner dem. Huitfeldt vil slutte å pålegge bibliotekene å bruke penger på et produkt ingen lenger benytter seg av, utenom en smal gruppe blandt enkelte seniorer. Hvem av disse seniorene hører på nymotens musikk uansett.

N

Nifelheim

Gjest
    Så lang tid tok det før Gjestemedlem gikk tom for argumenter og begynte med sine vanlige personangrep/usakligheter.

Må være tangering av gammel rekord.

Hva med å prøve å argumentere for hvorfor stopp av nyinnkjøp av CD-er, et døende format, kan likestilles med å legge ned hele bibliotektjenesten slik vi kjenner det (som er FrPs løsning)? Eller innser du kanskje at hele sammenlikningen er absurd?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den nybakte frperen Huitfeldt ønsker å legge ned et godt tilbud til befolkningen. Det at man kan låne med seg musikkutgivelser hjem fra biblioteket er blitt like naturlig som å låne bøker. Biblioteket på hjemstedet mitt Bergen har en god musikkavdeling som jeg jevnlig besøker og benytter meg av. Regelmessig som deltaker i albumstafetten. Det er alltid masse mennesker der, og det er mange som låner musikk hjem, eller hører på musikk der. Som hifi- og musikkinteressert forventer jeg en viss sympati for slike ønsker her på HFS.

Huitfeldt vil altså dette til livs, og ser ingen verdi i at bibliotekene skal være til glede og nytte for folket, men i sin trangøyde frp-psykose kun ser disse midlene som noe som skal komme den kommersielle musikkindustrien til gode, og vil derfor kanalisere pengene bort fra et godt og gratis offentlig tilbud og rett i lommene på kommersielle aktører i stedet. Og det helt uten at publikum vil nyte godt av dette overhodet.

Dette er ren Frp-politikk, og jeg fatter ikke hvorfor Nifelheim føler seg nødt til å forsvare denne drastiske kursendringen. Det viser igjen med all mulig tydelighet at det kun er paritet som betyr noe for ham, uansett hvor tåpelig eller ille forslagene er fra den røde siden, så skal det forsvares med nebb og klør. Selv om sakene er som hentet rett ut i fra ytterste høyrefløy. Hadde dette utspillet kommet fra Siv Jensen, som hadde vært mer naturlig, hadde Nifelheim vært den første til å poste sin indignasjon over hvor forferdelige og kulturløse se er som kan foreslå noe så tåpelig.

Det er litt flaut å lese.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det at man kan låne med seg musikkutgivelser hjem fra biblioteket er blitt like naturlig som å låne bøker. Biblioteket på hjemstedet mitt Bergen har en god musikkavdeling som jeg jevnlig besøker og benytter meg av. Regelmessig som deltaker i albumstafetten. Det er alltid masse mennesker der, og det er mange som låner musikk hjem, eller hører på musikk der.
    Kanskje greit å få dette tallfestet? Finnes det noe offentlig informasjon på antall utlånte CD plater eller noe i den duren?

Jeg spør fordi jeg ikke opplever den samme entusiasmen på mitt bibliotek

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ole I skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det at man kan låne med seg musikkutgivelser hjem fra biblioteket er blitt like naturlig som å låne bøker. Biblioteket på hjemstedet mitt Bergen har en god musikkavdeling som jeg jevnlig besøker og benytter meg av. Regelmessig som deltaker i albumstafetten. Det er alltid masse mennesker der, og det er mange som låner musikk hjem, eller hører på musikk der.
    Kanskje greit å få dette tallfestet? Finnes det noe offentlig informasjon på antall utlånte CD plater eller noe i den duren?

Jeg sendte en epost til biblioteket og spurte om utlånstall. Jeg skal poste dem hvis jeg får svar.

N

Nifelheim

Gjest
    Det som er flaut er at Gjestemedlem tar en sak som ikke har noe som helst med FrP å gjøre og poster den i FrP-tråden.

Dette er en AP-sak der Huitfeldt opptrer som Ap har gjort de siste 15 årene. At AP fører høyrepolitikk er lite nytt.

At politikere ikke lenger øremerker midlene til bruk på CD er greit nok, for CD-er er et døende format, og bibliotekets rolle til å spre alternativ musikk er overtatt av internett.

Argumenterer man for CD-en, så kan man like gjerne argumentere for at bibliotekene skal bruke penger på kassetter eller LP-er. For å ta artikkelen så har de fleste seniorer i dag har et større forhold til nevnte formater.

Hva skal man så bruke disse pengene man får frigjort er saken? Burde de vært kanalisert til bibliotekene sånn at de kan satse videre på musikktilbudet sitt? Kanskje. Spørsmålet er formålet med disse pengene. Var det å spre alternativ musikk? I så fall, hvordan kan man i dag spre alternativ musikk? CD-er er ikke fremtiden. Ungdommen i dag går ikke på biblioteket og låner med seg en CD eller 10 hjem. De går på internett.

Før i tiden kunne man komme over ny musikk på biblioteket og dermed gjøre livet lettere for artistene der ute. Biblioteket kan vi si var en form for radio. De som ikke var populære nok til å havne på lufta fikk en arena i bibliotekene. Denne arenaen har internett tatt over.

Så spørsmålet er da: hva skal man bruke pengene man tidligere brukte på musikktilbudet ved biblioteket? Formålet er, slik jeg tolker det, spredning av utenformainstream-musikk.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Ole I skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Jeg sendte en epost til biblioteket og spurte om utlånstall. Jeg skal poste dem hvis jeg får svar.
    Glimrende, takk takk. Jeg synes det er direkte smålig å foreslå å fjerne CD utlån. Det finnes ørten andre steder i det offentlige man kan spare penger; store penger!

N

Nifelheim

Gjest
    Ole I skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ole I skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Glimrende, takk takk. Jeg synes det er direkte smålig å foreslå å fjerne CD utlån. Det finnes ørten andre steder i det offentlige man kan spare penger; store penger!
    Det er ikke snakk om å fjerne, men å la være å kjøpe nye CD-er. En CD til utlån koster nok langt mer enn 179kr per stykk. Vil tro at bransjen tar noe ala det filmbransjen tar for utlåns-DVD-er.

At det er ørten andre steder å hente penger tror jeg ikke noe særlig på. Det offentlige har blitt effektivisert ganske hardt for å si det pent. Og alle bekker små blir til slutt en stor å. (edit:)Og slik jeg har forstått det så er det ikke snakk om å fjerne pengene, men å kanalisere de et annet sted som også fremmer kultur

Jeg vil tro at det her har blitt foretatt en liten analyse der det har blitt gitt tilbakemeldinger på at tilbudet ikke benyttes i stor nok grad til at utgiftene kan forsvares. Smaksprøver av musikk finner du lett på internett. Det gjorde du ikke for 15 år siden, for da fantes ikke internett slik vi kjenner det i dag.

O

Ole I

Gjest
    Nifelheim skrev:
    At det er ørten andre steder å hente penger tror jeg ikke noe særlig på.
    Beklager, min feil. Jeg tror ikke, jeg VET :)

Men vi tar ikke den diskusjonen her. Det blir veldig off-topic.

Nå TROR jeg ikke norske bibliotek betaler full pris for CD'er de tar inn. I så fall ville det overraske meg veldig. En eller annen form for ordning med Tono/plateselskap finnes nok.

En parallell: musikkanmeldere i større aviser FÅR CD'er, dvs de fikk (nå få de vel bare en fil) og Fæ'vennens musikkanmelder måtte for ett års tid siden gå ut i avisen og spør om noen kunne tenke seg å avhjelpe fyren med å bli kvitt alt for mange CD plater han hadde fått opp gjennom årene.
    Jeg tipset ham om å heller sende dem til bibliotek, skoler, barnehager, eldresentre osv - aner ikke hvor de til slutt havnet, men det ville ikke forundre meg om de fant vegen til en eller annen "gribb" (no offence) her på forumet eller et annet AV/hiFi relatert forum.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er en god måte å gjøre det på. Jeg har selv kommet med mange poser med bøker til lokale filialer i forbindelse med flytting og oppryddinger, og de har vært veldig glade for det. Når vi når har fått en kulturminister fra Frp så må nok bibliotekene belage seg på milde gaver og donasjoner fra private for å kunne fortsette driften. Staten og det offentlige svikter dem.

Huitfeldt gjør det hun kan for å undergrave og ødelegge bibliotekene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn