Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Vet ikke helt om førerkortet, men farlig var det. Et nytt bompengeskilt ville skapt diskusjon i de biler jeg kjenner til. Da forsvinner mye av fokuset fra veien, og med hundrevis, kanskje tusenvis biler der det prates heftig om nyheten er langt fra ideelt. Og det var faktisk den tilsiktede effekten, tross alt.
    Ny regel i veitrafikkloven på ønskelisten? "Forbudt å snakke om politikk når man kjører bil".

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    FrP politianmeldt for skiltstuntet i Grenland. De skalv ikke særlig i buksene når Rødt politianmeldte dem. Nå har pipa en annen lyd, nå som også Statens Vegvesen har politianmeldt dem.

En straff som ville svi godt er å ta fra dem førerkortet. Det står i loven at man skal færdes og oppføre seg aktsomt i trafikken. Å henge opp falske skilt vil jeg klassifisere som et grovt brudd på de reglene.
    Problemet er ikke at dette er trafikkfarlig oppførsel eller uaktsomhet på veiene men at man ikke har lov til å endre skiltingen på veiene, uansett hensikt. Hadde de valgt en plakat som ikke var til forveksling lik de som vegvesenet faktisk bruker så var nok dette kun blitt regnet som en helt grei politisk markering. Når vegvesenet reagerer er det utifra et prinsipp om ikke private skal kunne endre på skiltingen langs offentlig vei.

Greit om de får en bot hvis de har brutt disse reglene, men det vitner om særdeles dårlig dømmekraft og ren smålig ondsinnethet om man ønsker å ta fra dem førerkortet for noe som i alle tilfelle kun var ment som en politisk markering og en holdningskampanje.
    Politiet har myndighet til å frata folk lappen for ganske småtteri og de bruker den rett som det er med den vanlige mannen i gata. Så hvorfor skal de ikke gjøre det her når noen, her et politisk parti som det skal forventes mer av enn en privatperson, bevisst utsetter andre for farlighet i trafikken ved å sette opp for potensielle farlige situasjoner der sjåføren er distrahert?

Holdningskampanje? Hvilken holdningskampanje? Politisk markering kan jeg gå med på. En særdeles dårlig sådann for under politiske markeringer kommer det frem at det er nettopp en markering og hvem som står bak. Det FrP her gjorde var å sette opp kopier av ekte skilt langs veiene. Skiltforfalskeri kan vi kalle det.

Er det noen som har særdeles dårlig dømmekraft her så er det Grenland FrP. 10 brudd på lovene i løpet av aksjonen ifølge ene anmeldelsen. Og det fra lov og orden-partier. 10 lovbrudd i løpet av en natt.

Ondsinnet? bryter man loven får man ta straffen. Det er ingen menneskerett å ha førerkort og oppfører man seg som en idiot langs veien uansett transportform risikerer man å bli fratatt lappen. Fratar man folk lappen for slike stunt så tenker neste person seg om neste gang. Faktiskt er det svært preventivt. 10.000kr i bot svir langt fra like mye som å miste lappen.

Meningen bak en handling har liten effekt på straffemåling.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    FrP politianmeldt for skiltstuntet i Grenland. De skalv ikke særlig i buksene når Rødt politianmeldte dem. Nå har pipa en annen lyd, nå som også Statens Vegvesen har politianmeldt dem.

En straff som ville svi godt er å ta fra dem førerkortet. Det står i loven at man skal færdes og oppføre seg aktsomt i trafikken. Å henge opp falske skilt vil jeg klassifisere som et grovt brudd på de reglene.
    Problemet er ikke at dette er trafikkfarlig oppførsel eller uaktsomhet på veiene
    Jo det er nettopp det det er. Trafikkfarlig oppførsel. Tukler du med skilt blir folk distraherte og mister fokuset å føre bilen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Vet ikke helt om førerkortet, men farlig var det. Et nytt bompengeskilt ville skapt diskusjon i de biler jeg kjenner til. Da forsvinner mye av fokuset fra veien, og med hundrevis, kanskje tusenvis biler der det prates heftig om nyheten er langt fra ideelt. Og det var faktisk den tilsiktede effekten, tross alt.
    Ny regel i veitrafikkloven på ønskelisten? "Forbudt å snakke om politikk når man kjører bil".
    Nei, men ikke kom og si at det ikke var et trafikkfarlig stunt. I tillegg er det et falsum, så de bør heller ikke slippe unna uten et sår. Det må jo reageres på slike handlinger. Hadde det vært en privatperson utenfor politikken ville nok straffen blitt merkbar. Å ta lappen kan sikkert være en besnærende tanke i og med at det vil svi personlig, men den er jeg ikke med på. En klekkelig bot som svir er nok mer rettferdig. Det bør ikke overreageres, ei heller overses.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    veitrafikkloven har ganske vide beskrivelser allerede så ingen trenger å forandre noe som helst. Dog vil jeg tro at politiet skal slite med å frata noen lappen med grunn i hva du nå sa. Politikk er noe du definitivt ikke bør diskutere med en sjåfør under en biltur. Faktiskt bør den som kjører bilen faktiskt ikke diskutere noe som helst. En samtale gjør en fører mindre oppmerksom på det som skjer langs veien. Det er ikke uten grunn at det står "forstyrr ikke sjåføren" i alle norske busser.

Alle som har kjørt en bil vet at de får med seg ting raskere når de kun konsentrerer seg om veien og trafikkbildet enn når de i tillegg må rette fokus mot noe i bilen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Politiet har myndighet til å frata folk lappen for ganske småtteri og de bruker den rett som det er med den vanlige mannen i gata.
    Jeg har aldri hørt om noen som har blitt fratatt lappen for "ganske småtteri". Det skal ganske grove brudd til for å miste førerkortet.

Så hvorfor skal de ikke gjøre det her når noen, her et politisk parti som det skal forventes mer av enn en privatperson, bevisst utsetter andre for farlighet i trafikken ved å sette opp for potensielle farlige situasjoner der sjåføren er distrahert?
    En overdramatisering

Holdningskampanje? Hvilken holdningskampanje? Politisk markering kan jeg gå med på. En særdeles dårlig sådann for under politiske markeringer kommer det frem at det er nettopp en markering og hvem som står bak. Det FrP her gjorde var å sette opp kopier av ekte skilt langs veiene. Skiltforfalskeri kan vi kalle det.
    Som sagt, det er ikke lov å henge opp skilt langs veiene og en reaksjon er på sin plass, gjerne bøter eller en kraftig advarsel. De burde valgt andre plakater som ikke kunne forveksles med trafikkskilt. Men hvis folk ikke er i stand til å kjøre forbi et nytt skilt uten å skape seg krakilsk og oppføre seg trafikkfarlig i de etterfølgende minutter så er det kanskje andre som ikke burde ha lov til å kjøre bil.

Er det noen som har særdeles dårlig dømmekraft her så er det Grenland FrP. 10 brudd på lovene i løpet av aksjonen ifølge ene anmeldelsen. Og det fra lov og orden-partier. 10 lovbrudd i løpet av en natt.
    Er det dårlig dømmekraft fra politiet og ikke bruke tid og krefter på en anmeldelse fra kommunistpartiet Rødt et par dager før en valgkamp og dermed la seg bruke av dem? Politianmeldelsen fra Rødt var i like stor grad som skiltstuntet en politisk manøver og det ble gjennomskuet.

Ondsinnet? bryter man loven får man ta straffen. Det er ingen menneskerett å ha førerkort og oppfører man seg som en idiot langs veien uansett transportform risikerer man å bli fratatt lappen. Fratar man folk lappen for slike stunt så tenker neste person seg om neste gang. Faktiskt er det svært preventivt. 10.000kr i bot svir langt fra like mye som å miste lappen.
    Den eneste grunnen til at du ønsker denne drakoniske straffen er på grunn av disse menneskenes politiske tilhørighet, og det er ikke noe poeng i å prøve å nekte for det en gang. For du vil ikke bli trodd.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har reqtt i det meste, sett bort fra det med krakilske diskusjoner. Akkurat dette skiltet vil føræ til mye krakilsk diskusjon i svært mange biler, for dette er noe som engasjerer fryktelig mange, uansett ståsted. Selv folk langt til venstre liker bompenger dårlig, men prioriterer det ned i den store sammenhengen. Bilførere er bilførere, uansett politisk farge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    veitrafikkloven har ganske vide beskrivelser allerede så ingen trenger å forandre noe som helst. Dog vil jeg tro at politiet skal slite med å frata noen lappen med grunn i hva du nå sa. Politikk er noe du definitivt ikke bør diskutere med en sjåfør under en biltur. Faktiskt bør den som kjører bilen faktiskt ikke diskutere noe som helst. En samtale gjør en fører mindre oppmerksom på det som skjer langs veien. Det er ikke uten grunn at det står "forstyrr ikke sjåføren" i alle norske busser.

Alle som har kjørt en bil vet at de får med seg ting raskere når de kun konsentrerer seg om veien og trafikkbildet enn når de i tillegg må rette fokus mot noe i bilen.
    Hmm... vi har jo allerede krav om ekstraopplæring for å kjøre med tilhenger. BE i førerkortet. Kanskje et tilsvarende BP, hvis personen har tatt et ekstrakurs for å på lov til å prarte under bilkjøring?

Barn bør vel kanskje forbys i biler hvis de ikke kan oppbevares i egne containere, for noe mer distraherende og trafikkfarlig skal vi vel tenke lenge for å komme på.

Og for ikke å snakke om RADIO .. ooooæææææ, tenk om det kommer politisk kvarter ut av høyttalerne. Stor fare for å fronte med neste epletre!

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Politiet har myndighet til å frata folk lappen for ganske småtteri og de bruker den rett som det er med den vanlige mannen i gata.
    Jeg har aldri hørt om noen som har blitt fratatt lappen for "ganske småtteri". Det skal ganske grove brudd til for å miste førerkortet.

Så hvorfor skal de ikke gjøre det her når noen, her et politisk parti som det skal forventes mer av enn en privatperson, bevisst utsetter andre for farlighet i trafikken ved å sette opp for potensielle farlige situasjoner der sjåføren er distrahert?
    En overdramatisering

Som sagt, det er ikke lov å henge opp skilt langs veiene og en reaksjon er på sin plass, gjerne bøter eller en kraftig advarsel. De burde valgt andre plakater som ikke kunne forveksles med trafikkskilt. Men hvis folk ikke er i stand til å kjøre forbi et nytt skilt uten å skape seg krakilsk og oppføre seg trafikkfarlig i de etterfølgende minutter så er det kanskje andre som ikke burde ha lov til å kjøre bil.

Er det dårlig dømmekraft fra politiet og ikke bruke tid og krefter på en anmeldelse fra kommunistpartiet Rødt et par dager før en valgkamp og dermed la seg bruke av dem? Politianmeldelsen fra Rødt var i like stor grad som skiltstuntet en politisk manøver og det ble gjennomskuet.

Den eneste grunnen til at du ønsker denne drakoniske straffen er på grunn av disse menneskenes politiske tilhørighet, og det er ikke noe poeng i å prøve å nekte for det en gang. For du vil ikke bli trodd.
    Nå er det statens vegvesen som har politianmeldt dem.
    Hvilken politisk fløy som har gjort det er for meg likegyldig. Oppfører man seg som en idiot langs veiene så får man ta straffen, hva enn nå det blir.

Når det gjelder å bli fratatt lappen har du følgende eksempel her:
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6881662

Det ble rettssak og politiet fikk medhold i å frata han lappen.

Edit: ser nå at lagmannsretten gjorde om på tingretten
    http://www.aftenbladet.no/lokalt/dalane/Festglad-fr-likevel-beholde-lappen-1994740.html

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Hmm... vi har jo allerede krav om ekstraopplæring for å kjøre med tilhenger. BE i førerkortet. Kanskje et tilsvarende BP, hvis personen har tatt et ekstrakurs for å på lov til å prarte under bilkjøring?

Barn bør vel kanskje forbys i biler hvis de ikke kan oppbevares i egne containere, for noe mer distraherende og trafikkfarlig skal vi vel tenke lenge for å komme på.

Og for ikke å snakke om RADIO .. ooooæææææ, tenk om det kommer politisk kvarter ut av høyttalerne. Stor fare for å fronte med neste epletre!
    Gå og spør en kjørelærer angående distraksjoner i kupeen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Hvis det å kjøre forbi et nytt skilt på veien, eller det å kjøre forbi noe annet underlig, eller hvis man ikke er i stand til å kjøre bil hvis noe snakker til en uten å miste kontrollen over kjøretøyet... ja så er man ikke i stand til å kjøre bil på en trafikksikker måte og burde ikke hatt førerkort for noe som noe mer komplisert å føre enn en trehjulssykkel.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tro meg, dette engasjerer og hisser opp folk mer enn det virker som om du tror. Jeg er vant med at bomsaker fører til direkte raseri. Spesielt utenfor storbyene, noe jeg får tatt pulsen på hjemme på Karmøy. Dette var uansvarlig, men det må ikke overdriver.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Når det gjelder å bli fratatt lappen har du følgende eksempel her:
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6881662

Det ble rettssak og politiet fikk medhold i å frata han lappen.
    Ja jeg kjenner til den saken fra media (den var vel så sterkt uvanlig at den ble en nyhetssak). Ganske strengt, men dette var tross alt en person som gjentatte ganger hadde vært konfrontasjoner med politiet for fyll, spetakkel og offentlige forstyrrelser. Da har de anledning til å vurdere gutten som for umoden, farlig og utilregnelig til å kjøre bil på noen år. Om det er en riktig vurdering eller ikke er umulig å si noe om uten å kjenne fakta i saken, men prinsippet om at ustyrlige fyllikker og bråkmakere kan bli fratatt eller få utsettelse på lappen er helt greit for min del.

Det som i alle fall er sikkert er at når politiet går til et så drastisk og uvanlig skritt så er det i alle fall ikke noe de vurderer som "ganske småting" eller bagateller. Når både politidirektoratet og retten gir politiet medhold så kan man nok gå ut i fra at det ligger mer bak enn en mann som har spilt litt høy musikk en kveld eller to.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Hvis det å kjøre forbi et nytt skilt på veien, eller det å kjøre forbi noe annet underlig, eller hvis man ikke er i stand til å kjøre bil hvis noe snakker til en uten å miste kontrollen over kjøretøyet... ja så er man ikke i stand til å kjøre bil på en trafikksikker måte og burde ikke hatt førerkort for noe som noe mer komplisert å føre enn en trehjulssykkel.
    Ingen som påstår at man mister kontrollen ved å snakke. Det er en av dine evinnelige mange stråmenn.

Skilt som ikke hører hjemme skaper situasjoner der føreren bruker 20% fokus på å forstå skiltet og tolke skiltet og 80% på veien. Det beste er å bruke 100% på veien og trafikkbildet.

Trolig vil det ved 99% av tilfellene går dette bra uten at de mister fokus. Nå har det seg sånn at det er svært mange biler som kjører forbi. 99% vil si at 1 av 100 sjåfører. Hvor mange sjåfører kjører forbi i løpet av et døgn? Godt over 50.000 tenker jeg. Dvs 500 sjåfører som har mistet fokus og er mindre oppmerksomme enn de normalt ville vært.

Ulykker skjer ikke pga 1 uheldig hendelse, men en rekke av uheldige hendelser. Å miste fokus er kun første hendelsen i en rekke for at en ulykke skal inntreffe. Andre hendelse er at en bil skifter fil. 3. hendelse er at denne bilen ikke ga tegn. 4. hendelse er at det var tåke. Ta vekk 1 hendelse og ulykken ville ikke ha skjedd.

Derfor er det alvorlig når noen tukler med skilt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Tro meg, dette engasjerer og hisser opp folk mer enn det virker som om du tror. Jeg er vant med at bomsaker fører til direkte raseri. Spesielt utenfor storbyene, noe jeg får tatt pulsen på hjemme på Karmøy. Dette var uansvarlig, men det må ikke overdriver.
    Hvis det er så trafikkfarlig å kreve inn bompenger så bør man kanskje ta dette med i betraktningen og se etter alternative og mindre trafikkfarlige finansieringsmetoder for veiprosjekter.

Som sagt synes ikke jeg heller at de valgte en riktig protestmetode. De burde valgt en plakat i stedet for en skiltkopi så hadde alt vært såre vel, dog pluss i boken for kreativitet og kunstnerisk uttrykk. Men man trenger ikke gå helt av hengslene heller og det er lov å beholde forstand og proporsjonsforståelse selv om det er frp-ere involvert.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når noe dukker opp på denne måten er det et sjokk. Når det kommer etter å ha blitt annonser på forhånd reagerer folk annerledes. Kjører du noensinne bil selv, og har du nok innsikt i hvordan folk utenfor storbyene tenker om slikt? Dette fører til mer reaksjon enn et skilt de forventer å se.

Men vi må ikke blåse saken for mye opp.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Skilt som ikke hører hjemme skaper situasjoner der føreren bruker 20% fokus på å forstå skiltet og tolke skiltet og 80% på veien. Det beste er å bruke 100% på veien og trafikkbildet.

Trolig vil det ved 99% av tilfellene går dette bra uten at de mister fokus. Nå har det seg sånn at det er svært mange biler som kjører forbi. 99% vil si at 1 av 100 sjåfører. Hvor mange sjåfører kjører forbi i løpet av et døgn? Godt over 50.000 tenker jeg. Dvs 500 sjåfører som har mistet fokus og er mindre oppmerksomme enn de normalt ville vært.

Ulykker skjer ikke pga 1 uheldig hendelse, men en rekke av uheldige hendelser. Å miste fokus er kun første hendelsen i en rekke for at en ulykke skal inntreffe. Andre hendelse er at en bil skifter fil. 3. hendelse er at denne bilen ikke ga tegn. 4. hendelse er at det var tåke. Ta vekk 1 hendelse og ulykken ville ikke ha skjedd.
    Gjør deg selv en tjeneste og ikke vikle deg inn i kompliserte tankerekker krydret med oppdiktet statistikk. Det eneste du viser er en totalt manglende forståelse for proporsjoner. Snart er det ikke tall på hvor mange menneskelige tragedier dette stuntet ville medført og familieforsørgere som ville vært sendt i graven av dette politiske bompengeskiltet hvis det hadde fått henge noen dager til uten å bli fjernet.

Det er veldig veldig veldig mange ting som potensielt kan distrahere en sjåfør. Og en viktig bit av det å være i stand til å føre et kjøretøy på en trafikksikker måte er å være i stand til ikke å la seg affisere og distrahere av alt man kjører forbi.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Når noe dukker opp på denne måten er det et sjokk. Når det kommer etter å ha blitt annonser på forhånd reagerer folk annerledes. Kjører du noensinne bil selv, og har du nok innsikt i hvordan folk utenfor storbyene tenker om slikt? Dette fører til mer reaksjon enn et skilt de forventer å se.

Men vi må ikke blåse saken for mye opp.
    Det hender rett som det er at jeg kjører fordi et skilt jeg ikke har sett før, eller en fotoboks på nye veier.

Her har vi vel et annet eksempel på en tilsvarende handling som den over.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1355193.ece?index=40

Heller ikke en særlig god ide, men heller ikke noe folk skal fratas førerkortet for, gis voldsomme bøter eller sendes i fengsel for.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Hvis det er så trafikkfarlig å kreve inn bompenger så bør man kanskje ta dette med i betraktningen og se etter alternative og mindre trafikkfarlige finansieringsmetoder for veiprosjekter.

Som sagt synes ikke jeg heller at de valgte en riktig protestmetode. De burde valgt en plakat i stedet for en skiltkopi så hadde alt vært såre vel, dog pluss i boken for kreativitet og kunstnerisk uttrykk. Men man trenger ikke gå helt av hengslene heller og det er lov å beholde forstand og proporsjonsforståelse selv om det er frp-ere involvert.
    Såre vel ville det ikke vært om de hengte opp plakat langs veien. Reklameplakater har ingenting langs veiene å gjøre da det tar fokus vekk for sjåføren. Faktiskt er det ikke lov med reklameplakater langs veiene uten godkjennelse fra vegvesenet(eller hvem det er som må godkjenne det).

Synes ikke kopier av skilt er særlig kreativt eller kunstneriskt heller.

Proporsjonene var at disse idiotene med sine handlinger satte trafikanter i fare. Skiltene ble tatt ned raskest mulig, så skadene ble heldigvis ikke særlig store. At kommunen sender regning er å forlange. Hvilken ytterligere straff får vi vente og se når politiet har sett på saken.

Disse idiotene har ingen særlig god sak da du tidligere på dagen ble irettesatt av politiet for ulovlig trafikkdirigering.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en kriminell handling, og det må jo komme en reaksjon. Spørsmålet er nok heller hvor sterk den skal bli. Dette ville privatpersoner blitt dømt for, og jeg ser ingen prinsipiell forskjell her.

Men igjen, saken er blitt blåst ut over dimensjonen i denne tråden.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Gjør deg selv en tjeneste og ikke vikle deg inn i kompliserte tankerekker krydret med oppdiktet statistikk. Det eneste du viser er en totalt manglende forståelse for proporsjoner. Snart er det ikke tall på hvor mange menneskelige tragedier dette stuntet ville medført og familieforsørgere som ville vært sendt i graven av dette politiske bompengeskiltet hvis det hadde fått henge noen dager til uten å bli fjernet.

Det er veldig veldig veldig mange ting som potensielt kan distrahere en sjåfør. Og en viktig bit av det å være i stand til å føre et kjøretøy på en trafikksikker måte er å være i stand til ikke å la seg affisere og distrahere av alt man kjører forbi.
    Jeg begynner å lure på om du har lappen selv. En sjåfør som blir distrahert er ikke en oppmerksom sjåfør. Han vil få lavere reaksjonstid fordi han vil ikke oppdage farer like tidlig som andre. Er det vanskelig å se for seg?

Hvorfor er det forbud mot reklameskilt med nakne damer langs veiene? Fordi bilister blir distrahert. Hvis du tror at bilister ikke blir distrahert når det plutselig kommer nye skilt om bompenger, så har du ingen evne til å sette deg inn i situasjonen til forskjellige bilister. Hørt om uttrykket road rage? Det er vitenskapelig bevist at de som lider av den lidelsen er mindre oppmerksomme i trafikken enn andre bilister. Å legge til rette for sinne langs veien er lite lurt.

Ja, det er svært mange ting som kan potensielt distrahere en sjåfør. Derfor er det viktig å ikke legge til ytterligere unødvendige punkter til den listen.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Vær vennlig og dropp personangrep og usakligheter.

Oppdiktet statistikk?
    Det var snakk om 40 skilt. 50.000 bilister inn og ut av grenlandsområdende langs mange veier med disse 40 skiltene er vel et greit estimat? Morgenrush, ettermiddagsrush og trafikk ellers. At 1 % av bilistene som kjører forbi bompengeskilt som er totalt uanmeldt vil reagere med sinne, forvirring og ellers bli mindre oppmerksom er et svært nøkternt estimat etter min mening.

Idiotene i FRP satte trafikksikkerheten i fare.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @ Gjestemedlem: For oss i Ytre Sandviken er den følelsen ofte reell de dagene vi går til byen via Gamle Bergen.  ;)

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg gjentar, og relevansen er?
    Mangel på proporsjoner. Som jeg tidligere har skrevet om dine innlegg: Hodepine? Av med hodet!

Det kan bli litt drastisk.
    Så det å synes at alkoholpoltikken i Norge er bra og at det er bra at personer som grovt bryter loven blir tatt er "Hodepine?Av med hodet" er mangel på proporsjoner?

Som jeg sa i overvåkingstråden (som du forlot etter at jeg utdypte) så ta ballen, ikke mannen.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Mangel på proporsjoner. Som jeg tidligere har skrevet om dine innlegg: Hodepine? Av med hodet!

Så det å synes at alkoholpoltikken i Norge er bra og at det er bra at personer som grovt bryter loven blir tatt er "Hodepine?Av med hodet" er mangel på proporsjoner?

Som jeg sa i overvåkingstråden (som du forlot etter at jeg utdypte) så ta ballen, ikke mannen.
    Jeg er ikke ute etter "å ta noen mann" - jeg bare stusser over din binære måte å forholde seg til ulike utfordringer på, der du ofte tyr til meget drastiske virkemidler, uten å erkjenne nyansene mellom ytterpunkter. Samme her - vekk med førerkortene, er ditt ønske.

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg er ikke ute etter "å ta noen mann" - jeg bare stusser over din binære måte å forholde seg til ulike utfordringer på, der du ofte tyr til meget drastiske virkemidler, uten å erkjenne nyansene mellom ytterpunkter. Samme her - vekk med førerkortene, er ditt ønske.
    Jeg har ingen binær måte å forholde meg til ulike utfordringer. Heksadesimalt er mer passende. ;) Jeg finner det litt rart at du beskylder meg for mangel på gråsyn når dine ytringer innenfor alkoholdebatten sier at alt annen enn totalt frislipp medfører gråtonen svart.

Hvis du synes at argumentene mine ikke holder vann, så er det mer redelig å si det om argumentene og ikke om mannen.

Jeg mener at når enkelte utfører lovbrudd der det er hjemmel for å inndra førerkortet så vil inndragelse av førerkort være en mer virkningsfull straff enn en bot. Av den grunn har prikksystemet kommet på plass, fordi enkelte bare tok seg råd til å kjøre som svin. 5000kr i bot ganger 3 svir ikke like mye som å miste lappen i 6 måneder.

Systematisk manipulering av skilter bør og skal det reageres mot. Hvor strengt? Inndragelse av førerkort er virkelig ikke noe ytterpunkt. Fengselstraff er større straff enn å miste lappen. Virkningen av å inndra lappen er dessuten svært preventiv.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg har ingen binær måte å forholde meg til ulike utfordringer. Heksadesimalt er mer passende. ;) Jeg finner det litt rart at du beskylder meg for mangel på gråsyn når dine ytringer innenfor alkoholdebatten sier at alt annen enn totalt frislipp medfører gråtonen svart.
    Det kan godt være de mister førerkortene sine - de har satt trafikken i fare, og tatt seg til rette i forhold til en stat partiet forøvrig har liten respekt for, spesielt i lys av sympatiene mot Tea Party bevegelsen, som ser stat og samfunnets overstyre som et onde.

Men jeg syns likevel at du er triggerhappy på ekstremløsninger, i ulike diskusjoner. Og at du har svart/hvitt syn på dine meningsmotstandere. Jeg har langt fra propagert for noe "frislipp", men tillatt meg å påpeke at vi i Norge har restriksjoner man knapt kan tro at voksne mennesker finner seg i. Der er det en forskjell som du er blind for.

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det kan godt være de mister førerkortene sine - de har satt trafikken i fare, og tatt seg til rette i forhold til en stat partiet forøvrig har liten respekt for, spesielt i lys av sympatiene mot Tea Party bevegelsen, som ser stat og samfunnets overstyre som et onde.

Men jeg syns likevel at du er triggerhappy på ekstremløsninger, i ulike diskusjoner. Og at du har svart/hvitt syn på dine meningsmotstandere. Jeg har langt fra propagert for noe "frislipp", men tillatt meg å påpeke at vi i Norge har restriksjoner man knapt kan tro at voksne mennesker finner seg i. Der er det en forskjell som du er blind for.
    Jeg synes du har en rar definisjon på ekstremløsninger. Alkoholpolitikken i Norge er ikke ekstrem. De forente emirater har totaltforbud. Det er ekstremt. Norge har begrensninger for å motvirke skadene. Begrensninger som virker dokumenterbart mot skadevirkningene.

Oppsummeringen du nå kommer med nå, synes jeg står i kontrast til essensen i dine innlegg i alkoholdebattråden. Der har friheten til å selv velge vært det sentrale. Per i dag kan du jo selv velge svært så mye som det allerede er, så friheten til å selv velge absolutt alt vil innebære et frislipp.

Som du sikkert har fått med deg, mener jeg at friheten til å velge bort står sterkere enn friheten til å velge. Den riktige balansen blir da et sted midt imellom. Hvordan du får det til at jeg tenker svart/hvitt er uforståelig for meg. Resultatet blir jo en gråtone.

Hvordan du kommer frem til at jeg har en svart/hvitt holdning til meningsmotstandere, skjønner jeg heller ikke. Personkarakteristikker er noe jeg sjeldent kommer med da jeg prøver så godt jeg kan å forholde meg til hva som blir sagt og svare på argumentene. Hvis du ønsker å utdype, så tar jeg gjerne en PM.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns at kretsene til din korttidshukommelse bør ettergås dersom du mener du avholder deg fra personkarakteristikker.

Fornuftige restriksjoner i et åpent, demokratisk samfunn er fullt mulig, det ser vi i landene rundt oss. I Norge er skremselspropaganda og religiøse diktater satt over folks rett til å velge, og vi har hatt/fått kalvinistisk lovgivning innenfor alt som har med nytelse, underholdning og alkohol å gjøre.
    Gradvis har loveksessene måttet vike, men formyndermentaliteten er der enda, og er uverdig i den samfunnsformen vi mener å stå i.

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg syns at kretsene til din korttidshukommelse bør ettergås dersom du mener du avholder deg fra personkarakteristikker.

Fornuftige restriksjoner i et åpent, demokratisk samfunn er fullt mulig, det ser vi i landene rundt oss. I Norge er skremselspropaganda og religiøse diktater satt over folks rett til å velge, og vi har hatt/fått kalvinistisk lovgivning innenfor alt som har med nytelse, underholdning og alkohol å gjøre.
    Gradvis har loveksessene måttet vike, men formyndermentaliteten er der enda, og er uverdig i den samfunnsformen vi mener å stå i.
    Her har vi det igjen. Du kommer med noe jeg aldri har sagt.
    Jeg sa IKKE at jeg avholder meg fra personkarakteristikker. Jeg sa at jeg SJELDENT kommer med dem.

Jeg synes at du skal slutte med dine personkarakteristikker/-angrep.

Jeg syns at kretsene til din korttidshukommelse bør ettergås
    Ja, du tar mannen fremfor ballen nok en gang. Og det er spesielt ufint når bakgrunnen ikke en gang er korrekt.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:

Her har vi det igjen. Du kommer med noe jeg aldri har sagt.
    Jeg sa IKKE at jeg avholder meg fra personkarakteristikker. Jeg sa at jeg SJELDENT kommer med dem.

Jeg synes at du skal slutte med dine personkarakteristikker/-angrep.

Jeg syns at kretsene til din korttidshukommelse bør ettergås
    Ja, du tar mannen fremfor ballen nok en gang. Og det er spesielt ufint når bakgrunnen ikke en gang er korrekt.
    Glasshus - stein.

Du gir et annet etterlatt inntrykk, for å si det slik.

Din holdning til hva du mener er forsvarlig i et åpent og demokratisk samfunn finner jeg helt uforståelig - det er samfunnsstyring av et slag jeg vil betakke meg for, så får du finne deg i at du får svar i forhold, og la være å dra frem luktesaltet hver gang du velger å fremstå fornærmet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne diskusjonen er på alle mulige måter gått utover proporsjonene. Det er godt gjort, men typisk sentralen. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn