Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Nifelheim skrev:
    Tor Nado skrev:
    RJEL skrev:
    Lite lurt å gå ut sånn før fakta har kommet på bordet.
    Men jeg må innrømme at jeg var sikker på at dette var radikale muslimers verk i timene etter.
    Alle trodde det, sier de noe annet så juger de så det renner.
    Muslimer i Oslo ble ganske lettet da de skjønte det var en etnisk nordmann.
    Sprøyt at alle trodde det. De aller fleste hadde døra åpen for at det var reaksjon fra Libya etc, men ingen andre enn de som deg selv gikk rundt og hetsa mørkhudete.
    De andre, de fornuftige, ventet på mere informasjon. For alt hva de kunne vite så kunne det være en ala Timothy Mcveigh. Noe det viste seg å være.
    Det var muslimer selv som gikk ut å påtok seg skylden. Jeg har også snakket med muslimer som selv fryktet det værste. Hva skal man da forvente at nordmenn flest tror? Og med alle de bombene som til stadighet går av nede i midtøsten, samt vårt engasjement der nede og trusselene som allerede var kommet som følge av det? Timothy McVeigh utløste forøvrig en bombe for 16 år siden - de fleste nordmenn husker ikke navnet hans en gang.

    Dine forvridde tanker om høyresiden og deres såkalte rasistiske velgere begynner forøvrig å bli litt på kanten....din tøysekopp. ;)
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Tor Nado skrev:
    RJEL skrev:
    Lite lurt å gå ut sånn før fakta har kommet på bordet.
    Men jeg må innrømme at jeg var sikker på at dette var radikale muslimers verk i timene etter.
    Alle trodde det, sier de noe annet så juger de så det renner.
    Muslimer i Oslo ble ganske lettet da de skjønte det var en etnisk nordmann.
    Sprøyt at alle trodde det. De aller fleste hadde døra åpen for at det var reaksjon fra Libya etc, men ingen andre enn de som deg selv gikk rundt og hetsa mørkhudete.
    De andre, de fornuftige, ventet på mere informasjon. For alt hva de kunne vite så kunne det være en ala Timothy Mcveigh. Noe det viste seg å være.
    Det var muslimer selv som gikk ut å påtok seg skylden. Jeg har også snakket med muslimer som selv fryktet det værste. Hva skal man da forvente at nordmenn flest tror? Og med alle de bombene som til stadighet går av nede i midtøsten, samt vårt engasjement der nede og trusselene som allerede var kommet som følge av det? Timothy McVeigh utløste forøvrig en bombe for 16 år siden - de fleste nordmenn husker ikke navnet hans en gang.

    Dine forvridde tanker om høyresiden og deres såkalte rasistiske velgere begynner forøvrig å bli litt på kanten....din tøysekopp. ;)
    For enhver bombe som går av så er det 4-5 organisasjoner som sier de sto bak. IRA eller ETA var nødt til å opprette egen spesiell kommunikasjonsvei grunnet alle disse falske.

    De som påtar seg skylda først er som regel aldri de som har reell skyld.

    De som har glemt McVeigh er vel først og fremst de som roper at muslimer er terroristene.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Klappjakten på alle som ikke ordlegger seg korrekt er i gang. Når kommer tankepolitiet?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    "En time etter at bomben gikk av i regjeringskvartalet fredag 22. juli prøvde varaordfører i Lurøy og leder for Lurøy Frp, Kjell Ivar Vestå, å slå politisk mynt på terrorhandlingen."

    Smakløst. Og bare litt mer tid enn det tok fra gjerningsmannen ble kjent til du prøvde å slå politisk mynt på det OG mod slettet innlegget...
    Jeg er ikke lensmann og politiker som står på valgliste, mao ingen off person som formidlet dette ut til publikum i en valgpolitisk øyemed. HFS er ikke Facebook. Jeg gjorde det når gjerningsmannen var kjent og jeg forsto at det var terror fra ytre høyre. Jeg har ikke stigmatisert noen gruppe med påstander om at de driver med terror, slik det blir gjort fra ytre høyre. Jeg har påpekt en sammenheng mellom demoniseringen fra ytre høyre (Fr.p) og at den demoniseringen har fått en konsekvens.

    Det ser ut til at mange deler min oppfatning i dag. Når skal du komme til denne erkjennelsen?

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/110802/frp-vil-bruke-andre-ord
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjest skrev:
    Det ser ut til at mange deler min oppfatning i dag. Når skal du komme til denne erkjennelsen?
    Jeg har da aldri benektet at retorikken fra enkelte av FrPs representanter har vært problematisk eller polariserende. Men "it takes two to tango" og enkelte ser åpenbart veldig godt flisen i naboens øye uten å se bjelken i eget. FrP-tråden er stappfull av stigmatiserende retorikk og terrortråden forvandlet seg til et veritabelt jordskred av hatefulle politiske utsagn selv om det ikke var muslimer som stod bak. Om man slår om seg med forakt mot et parti som resonnerer med 20-25% av befolkningen så er det ikke noe annerledes enn om man slår om seg med forakt mot den muslimske minoriteten, det er same shit in different wrapping. Og dobbeltmoralen ligger tjukt utenpå når samme personer som prediker forakt i neste åndedrag snakker om samhold.

    Hvis dere hadde argumentert seriøst og saksorientert kunne det funket, men her finner man lite mer enn en barnslig heksejakt. Dere trives dog åpenbart i skyttergravene, så bare lek videre i villfarelsen om at dere representerer noe annet enn de dere går løs på.

    "En som ikke ser noen likhet mellom seg selv og sin fiende, som tror at all ondskapen er i den andre og ingenting i ham selv, er tragisk bestemt til å ligne sin fiende. Men en som, ved å gjenkjenne det onde i seg selv, oppdager at han er som fienden, er virkelig forskjellig. Ved å nekte å se likheten forsterker vi den; ved å vedkjenne oss den forminsker vi den."
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Det ser ut til at mange deler min oppfatning i dag. Når skal du komme til denne erkjennelsen?
    Hvis dere hadde argumentert seriøst og saksorientert kunne det funket, men her finner man lite mer enn en barnslig heksejakt. Dere trives dog åpenbart i skyttergravene, så bare lek videre i villfarelsen om at dere representerer noe annet enn de dere går løs på.
    Og hvem er så "dere"? Og når ble det legitimt å skylde på andre for egen oppførsel?

    De fleste blir ferdig med dette i løpet av puberteten.

    Hvor er Carl Ivar nå?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    "En time etter at bomben gikk av i regjeringskvartalet fredag 22. juli prøvde varaordfører i Lurøy og leder for Lurøy Frp, Kjell Ivar Vestå, å slå politisk mynt på terrorhandlingen."

    Smakløst. Og bare litt mer tid enn det tok fra gjerningsmannen ble kjent til du prøvde å slå politisk mynt på det OG mod slettet innlegget...
    Jeg er ikke lensmann og politiker som står på valgliste, mao ingen off person som formidlet dette ut til publikum i en valgpolitisk øyemed. HFS er ikke Facebook. Jeg gjorde det når gjerningsmannen var kjent og jeg forsto at det var terror fra ytre høyre. Jeg har ikke stigmatisert noen gruppe med påstander om at de driver med terror, slik det blir gjort fra ytre høyre. Jeg har påpekt en sammenheng mellom demoniseringen fra ytre høyre (Fr.p) og at den demoniseringen har fått en konsekvens.

    Det ser ut til at mange deler min oppfatning i dag. Når skal du komme til denne erkjennelsen?

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/110802/frp-vil-bruke-andre-ord
    Enig. Det er langt fra smakløst å reagere på slik ordbruk. Det skulle vært gjort for mange år siden. Men nå har Frp selv startet en prosess rundt sin retorikk. Endelig, får man vel si.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10089092
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er ikke bare smakløst, men direkte støtende. og trodde (håpet) at dette innslaget på abcnyhetene bare var en fleip!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    RJEL skrev:
    Lite lurt å gå ut sånn før fakta har kommet på bordet.
    Men jeg må innrømme at jeg var sikker på at dette var radikale muslimers verk i timene etter.
    Alle trodde det, sier de noe annet så juger de så det renner.
    Muslimer i Oslo ble ganske lettet da de skjønte det var en etnisk nordmann.
    Det er da vel ikke så rart? De ble jo kjeppjaget nedover gatene i timene etter bomben, før fakta om gjerningsmannen kom på bordet. Det er klart at de følte seg veldig utsatt i en periode. De visste at det ville bli et helvete hvis det var en muslim, og enkelte hadde allerede opplevd en forsmak på det helvetet. Historier om hvordan folk var blitt jaget på gaten spredde seg sikkert raskt på Oslo Øst de timene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Historier om hvordan folk var blitt jaget på gaten spredde seg sikkert raskt på Oslo Øst de timene.
    Historiene om kjeppjaging av alle som kunne ligne på en muslim vil forstyrre den store historien om Landet Som Holdt Sammen. Jeg tror ikke dette vil få mye omtale i pressen, viljen til vern om kosen er nok for stor i både presse, politikerstand og blant de såkalte folk flest. Jeg ser andre politikeres motvilje mot å ta tak i hva sentrale FrPere har sagt, og dermed mener, som et uttrykk for det samme: Man ønsker at vi alle skal dele en virkelighetsoppfatning som skiller seg fra Behring Breiviks - en gal mann mot alle. Folk som Per Willy Amundsen, Cristian Tybring-Gjedde, Øistein Christoffersen, Siv Jensen osv deler ikke f.eks. mitt grunnleggende syn på hva et samfunn bør være, og det faktum endres ikke av hverken endret retorikk eller massiv vilje til opplevelse av nærmest universelt samhold.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg var faktisk helt overbevist om at det var en norsk galning og/eller ekstremist som stod bak. For det første er det en liten del av aksjoner som utføres av ytterliggående islamister, for det andre er det neppe noen med ønske om å drepe flest mulig som slår til i en folketom gate fredag ettermiddag midt i fellesferien. Da meldingene kom fra Utøya var det for meg helt åpenbart at det ikke var noen fra det store landet utlandet som stod bak.

    Ble dog litt i småtvil da de ikke umiddelbart etter pågripelsen sa at det var en nordmann. Tenkte at det ville være opplagt å gå ut med det så raskt som mulig for å roe eventuelle gemytter vs alle som ser ut som de kan tro på Allah.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    totte skrev:
    Historiene om kjeppjaging av alle som kunne ligne på en muslim vil forstyrre den store historien om Landet Som Holdt Sammen. Jeg tror ikke dette vil få mye omtale i pressen, viljen til vern om kosen er nok for stor i både presse, politikerstand og blant de såkalte folk flest. Jeg ser andre politikeres motvilje mot å ta tak i hva sentrale FrPere har sagt, og dermed mener, som et uttrykk for det samme: Man ønsker at vi alle skal dele en virkelighetsoppfatning som skiller seg fra Behring Breiviks - en gal mann mot alle. Folk som Per Willy Amundsen, Cristian Tybring-Gjedde, Øistein Christoffersen, Siv Jensen osv deler ikke f.eks. mitt grunnleggende syn på hva et samfunn bør være, og det faktum endres ikke av hverken endret retorikk eller massiv vilje til opplevelse av nærmest universelt samhold.
    Det mest skremmende med disse første reaksjonene er ikke at noen trodde at det var islamistiske terrorister som sto bak (etter London, Madrid, N.Y. etc. var ikke det et utenkelig scenario), men hvor raskt mange var villig til å pålegge kollektiv skyld på alle med samme religion, eller som kommer fra samme verdensdel, med en voldsom iver etter å straffe dem. :-\
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    totte skrev:
    Historiene om kjeppjaging av alle som kunne ligne på en muslim vil forstyrre den store historien om Landet Som Holdt Sammen. Jeg tror ikke dette vil få mye omtale i pressen, viljen til vern om kosen er nok for stor i både presse, politikerstand og blant de såkalte folk flest. Jeg ser andre politikeres motvilje mot å ta tak i hva sentrale FrPere har sagt, og dermed mener, som et uttrykk for det samme: Man ønsker at vi alle skal dele en virkelighetsoppfatning som skiller seg fra Behring Breiviks - en gal mann mot alle. Folk som Per Willy Amundsen, Cristian Tybring-Gjedde, Øistein Christoffersen, Siv Jensen osv deler ikke f.eks. mitt grunnleggende syn på hva et samfunn bør være, og det faktum endres ikke av hverken endret retorikk eller massiv vilje til opplevelse av nærmest universelt samhold.
    Det mest skremmende med disse første reaksjonene er ikke at noen trodde at det var islamistiske terrorister som sto bak (etter London, Madrid, N.Y. etc. var ikke det et utenkelig scenario), men hvor raskt mange var villig til å pålegge kollektiv skyld på alle med samme religion, eller som kommer fra samme verdensdel, med en voldsom iver etter å straffe dem. :-\
    Presis! Det er skummelt at det faktisk hersket lynsjestemning i Oslo i timene etter bomben, og folk agerte faktisk etter den. Det er direkte skremmende, selv om det var en naturlig slutning å trekke at det kunne ha vært gjerningsmenn fra den muslimske del av verden. JEG ville holdt meg innendørs i noen timer hvis jeg så ut som en araber, og bodde i Oslo. Slik skal det ikke være, men Breivik klarte å provosere fram en reaksjons som viser hvilke utfordringer vi skal forholde oss til i denne prosessen.

    Er det ingen her inne som har tenkt på hvor graverende de episodene var?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Er det ingen her inne som har tenkt på hvor graverende de episodene var?
    Joda, men det var vel kanskje som forventet at et betydelig antall av folket ville reagere på den måten, og det er ikke stemning for å fokusere på denslags nå. Nå er vi det sindige, stoiske, inkluderende folket som sørger i flokk, som viste at vi er alle mennesker og som er forenet om det meste. Det er vel også ganske sant, men man kan også si at barbarene fikk sjokk da det smalt, men da det bare gikk få timer før de fikk vite at det var et indre element som "politikerne" ikke er ansvarlige for å ha sluppet løs som stod bak rakk kun et fåtall å få summet seg nok til å begi seg på jakt etter utlendinger i gatene, og aggresjonen kunne vendes til avmakt og et behov for opplevelsen av et fellesskap som nå faktisk også kunne inkludere utlendingene. Glansbildet av den folkelige håndteringen av angrepene kan tegnes fordi det var Behring Breivik som stod bak, og at det gikk tilstrekkelig kort tid før vi fikk vite det. Tilløpene til lynsjing av utlendinger i gatene de første timene fikk forståelig nok ikke umiddelbart plass i nyhetene, og når nå aviser og TV kjører storstilt dekning av "alle" aspekter ved attentatene (kulturpersonligheter, unge, gamle, skadde, tilskuere, redningsarbeidere etc. forteller om sine opplevelser) så ønsker nesten ingen et edruelig fokus på hvordan folket reagerte og hvorfor, kanskje heller ikke ikke de som ble jaget.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mulig du har rett i det, og kanskje det bør være slik? Men jeg ble opprørt da jeg leste det i alle fall.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Presis! Det er skummelt at det faktisk hersket lynsjestemning i Oslo i timene etter bomben, og folk agerte faktisk etter den.
    Umiddelbart etter bomben smalt, trodde svært mange på en jihad. Ikke minst fordi et terroranslag fra Al-Qaida har vært varslet over lengre tid. Imidlertid gikk det ikke lang tid før sannheten kom for en dag i og med Utøya. Norge var vel i villfarelse i ca 3-4 timer?

    Jeg har ikke lest noe om lynsjing i Oslo i dette tidsvinduet. Har du link til det?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    baluba skrev:
    Presis! Det er skummelt at det faktisk hersket lynsjestemning i Oslo i timene etter bomben, og folk agerte faktisk etter den.
    Umiddelbart etter bomben smalt, trodde svært mange på en jihad. Ikke minst fordi et terroranslag fra Al-Qaida har vært varslet over lengre tid. Imidlertid gikk det ikke lang tid før sannheten kom for en dag i og med Utøya. Norge var vel i villfarelse i ca 3-4 timer?

    Jeg har ikke lest noe om lynsjing i Oslo i dette tidsvinduet. Har du link til det?
    Det har blitt nevnt flere steder, og ved å google "jaget nedover gatene" kom denne opp. Du kan lett ha forbigått de detaljene, for det har ikke akkurat vært fokusert på. Det er altså ikke bare "omvendt rasisme" når noe dysses litt ned i media.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    baluba skrev:
    pedal skrev:
    baluba skrev:
    Presis! Det er skummelt at det faktisk hersket lynsjestemning i Oslo i timene etter bomben, og folk agerte faktisk etter den.
    Umiddelbart etter bomben smalt, trodde svært mange på en jihad. Ikke minst fordi et terroranslag fra Al-Qaida har vært varslet over lengre tid. Imidlertid gikk det ikke lang tid før sannheten kom for en dag i og med Utøya. Norge var vel i villfarelse i ca 3-4 timer?

    Jeg har ikke lest noe om lynsjing i Oslo i dette tidsvinduet. Har du link til det?
    Det har blitt nevnt flere steder, og ved å google "jaget nedover gatene" kom denne opp. Du kan lett ha forbigått de detaljene, for det har ikke akkurat vært fokusert på. Det er altså ikke bare "omvendt rasisme" når noe dysses litt ned i media.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913
    Ingen er banket opp så vidt jeg vet. Da hadde Dagbla smørt det ut over førstesida. Hetset og sjikanert hevder Kadra. Nå må du ikke la deg rive med her baluba. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    pedal skrev:
    baluba skrev:
    Presis! Det er skummelt at det faktisk hersket lynsjestemning i Oslo i timene etter bomben, og folk agerte faktisk etter den.
    Umiddelbart etter bomben smalt, trodde svært mange på en jihad. Ikke minst fordi et terroranslag fra Al-Qaida har vært varslet over lengre tid. Imidlertid gikk det ikke lang tid før sannheten kom for en dag i og med Utøya. Norge var vel i villfarelse i ca 3-4 timer?

    Jeg har ikke lest noe om lynsjing i Oslo i dette tidsvinduet. Har du link til det?
    Det har blitt nevnt flere steder, og ved å google "jaget nedover gatene" kom denne opp. Du kan lett ha forbigått de detaljene, for det har ikke akkurat vært fokusert på. Det er altså ikke bare "omvendt rasisme" når noe dysses litt ned i media.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913
    Ingen er banket opp så vidt jeg vet. Da hadde Dagbla smørt det ut over førstesida. Hetset og sjikanert hevder Kadra. Nå må du ikke la deg rive med her baluba. ;)
    Nei, det har ikke gått for langt. Sannsynligvis ville det gått mye verre enkelte andre steder, men vi må nok innse at tilstandene som oppstod i USA etter 9/11 også kunne ha forekommet her. Det er en side av saken som ikke har vært så interessant å gå inn i, selv om det kom opp saker der muslimer også var blitt drept på måfå som hevn. Heldigvis slapp vi å ta stilling til et slik scenario, siden det var en av våre egne som begikk udåden.

    Men selv om det ikke endte med noen alvorlige utslag, så skal vi heller ikke koste ting under teppet. Må folk komme til skade før det blir en faktor vi skal være obs på? Greit nok å ikke la seg rive med. Et par innlegg på et forum er vel ikke å la seg rive med? Eller er det kun når det ikke er muslimer som plager oss andre at det er greit å la seg rive med? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å la seg rive med her, i og med at ingen har tatt av omkring temaet.

    Vi skal kanskje ha i bakhodet at Kadra, som er en svært offentlig opinionsdanner, har hatt sine egne motiver for å gå ut med dette. Men også andre kilder har tatt opp dette, så det er ikke hun alene. Årsaken til at ingen har blåst det opp på førstesiden er nok flere. Siden det ikke førte til noen alvorlige episoder så er det ingen kjempeviktig nyhetssak. Og en ting er sikkert, og det er at vi trenger ikke velte oss i ulykken. Reaksjonene jeg siktet til er bagatellmessige i den store sammenheng, og siden det ikke er noen klar sak å ta utgangspunkt i er det av nasjonal interesse at polarisering og eventuelle negative reaksjoner på gatene ikke tillegges for stor vekt.

    Det er forskjell på å fortie, og å ikke sette fokus på. Problematikken har blitt nevnt, men ikke overdrevet. Det er et faktum som langt på vei setter pressens dagsorden i fokus. De nye "mediekritikerne" på nettfora rundt omkring mener at den "kommunistiske" norske pressen skjuler "muslimsk kriminalitet" og slår opp all motstand mot innvandring som rasistisk. Alle her inne vet at det ikke er noen konspirasjon mellom journalister og sosialistiske politikere. Pressen skriver om det som skjer, men kan til tider foreta en vektlegging som er av nasjonal interesse. Det er ikke nødvendig i dagens situasjon å slå opp tegn på polarisering for stort. Hadde ikke pressen tatt det ansvaret på alvor ville nok vår løssalgspresse hatt dette på forsiden flere ganger den siste uken, men så spekulative har de altså ikke vist seg å være.

    På den måten tilbakeviser den saken tildels kritikken om pressens bias og delaktighet i en konspirasjon, for da ville pressen har brukt sakene for alt de er verdt. Det finnes flere måter å se pressens dekning av saken på, men en ting er sikkert - pressen har ikke blitt brukt i sin funksjon som kommunistisk propaganda-apparat for "snik-islamisering" effektivt når de bare har latt de sakene stå som små fotnoter.

    Nå er egentlig pressens plass i et politisk landskap et ganske irrelevant tema for meg. På en måte mener jeg at det at slike små saker ikke slås opp slår beina under på alt konspirasjonspratet som har regjert kommentarfeltene og fora de siste årene. Hvis pressen var slik som "mediekommentatorene" hevder ville de ha gjort en stor sak ut av det. Og til syvende og sist trekker jeg et lettelsens sukk for at jeg ikke driver med tradisjonell nyhetsjournalistikk selv, slik at jeg slipper å ta hensyn til slike vurderinger i min faglige hverdag. Kanskje hele denne debatten i debatten kun er et resultat av at jeg synes at mine kolleger i dagspressen fortjener litt mer heder enn det de normalt får. De er ikke rent sensasjonslystne propaganda-arbeidere for en verdenskonspirasjon som går over lik, i alle fall ikke i Norge.

    For min del kan vi godt la den saken hvile, i og med at det ikke har forekommet noen alvorlige hendelser. Men jeg må innrømme at slike potensielle saker bekymrer meg, siden jeg personlig må forholde meg til slike holdninger også i min private hverdag. Baluba jr ser på grunn av sin blanding av europeiske og afrikanske gener ut som en somalier, og hadde det vært en muslimsk gjerningsmann tror jeg hverdagen til min familie ville blitt betydelig tyngre enn den er i dag. Bare av den grunn er det egentlig klokt av meg å forsøke å glemme hele saken, for det er ikke noe å gå rundt å gruble på. Negative "hvis at" er ikke konstruktive.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen meter forskjell på "lynsjing" og et teit spørsmål som ble stilt av en enkelt person i en butikk. En "lynsjemobb" som lar seg snakke til fornuft ved at "offeret" gir seg til kjenne med rolig stemme er heller ikke det verste jeg har hørt om. Det vil være helt feil å blåse opp disse bagatellmessige hendelsene fra en kaotisk situasjon til noe stort og alvorlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Det er noen meter forskjell på "lynsjing" og et teit spørsmål som ble stilt av en enkelt person i en butikk. En "lynsjemobb" som lar seg snakke til fornuft ved at "offeret" gir seg til kjenne med rolig stemme er heller ikke det verste jeg har hørt om. Det vil være helt feil å blåse opp disse bagatellmessige hendelsene fra en kaotisk situasjon til noe stort og alvorlig.
    Hvorfor denne iveren etter å bagatellisere disse alvorlige hendelsene? Folk ble dratt ut av busser og banket opp. De ble jaget, spyttet på, kalt de verste ting. Dette er et sykdomstegn ved vårt samfunn, som krever at man ser alvoret- ikke at man bagatelliserer det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er noen meter forskjell på "lynsjing" og et teit spørsmål som ble stilt av en enkelt person i en butikk. En "lynsjemobb" som lar seg snakke til fornuft ved at "offeret" gir seg til kjenne med rolig stemme er heller ikke det verste jeg har hørt om. Det vil være helt feil å blåse opp disse bagatellmessige hendelsene fra en kaotisk situasjon til noe stort og alvorlig.
    Hvorfor denne iveren etter å bagatellisere disse alvorlige hendelsene? Folk ble dratt ut av busser og banket opp. De ble jaget, spyttet på, kalt de verste ting. Dette er et sykdomstegn ved vårt samfunn, som krever at man ser alvoret- ikke at man batatelliserer det.
    Det har ikke jeg fått med meg har hendt, men hvis det er tilfellet så er det mer alvorlig enn jeg trodde fram til nå. Har du noen eksempler å linke til, og da mener jeg ikke suspekte blogger?

    Forøvrig så må jeg få si at folk som ønsker å bagatellisere det helt neppe har opplevd å se/høre sin arveprins bli oppfordret til å dra hjem til jungelen som den jævla apen han er. Jeg er ikke hårsår, men har endel dårlige erfaringer med nordmenn som gjør at jeg til enhver tid er litt på vakt overfor slike holdninger. Det er verre enn dere kan forestille dere å oppleve den typen fordommer og hat direkte på kroppen, og unge nordmenn med alternativ hudfarge gis liten kreditt for å overse sine opplevelser uten å bære noe nag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er noen meter forskjell på "lynsjing" og et teit spørsmål som ble stilt av en enkelt person i en butikk. En "lynsjemobb" som lar seg snakke til fornuft ved at "offeret" gir seg til kjenne med rolig stemme er heller ikke det verste jeg har hørt om. Det vil være helt feil å blåse opp disse bagatellmessige hendelsene fra en kaotisk situasjon til noe stort og alvorlig.
    Hvorfor denne iveren etter å bagatellisere disse alvorlige hendelsene? Folk ble dratt ut av busser og banket opp. De ble jaget, spyttet på, kalt de verste ting. Dette er et sykdomstegn ved vårt samfunn, som krever at man ser alvoret- ikke at man bagatelliserer det.
    Det har ikke jeg fått med meg har hendt, men hvis det er tilfellet så er det mer alvorlig enn jeg trodde fram til nå. Har du noen eksempler å linke til, og da mener jeg ikke suspekte blogger?

    Forøvrig så må jeg få si at folk som ønsker å bagatellisere det helt neppe har opplevd å se/høre sin arveprins bli oppfordret til å dra hjem til jungelen som den jævla apen han er. Jeg er ikke hårsår, men har endel dårlige erfaringer med nordmenn som gjør at jeg til enhver tid er litt på vakt overfor slike holdninger. Det er verre enn dere kan forestille dere å oppleve den typen fordommer og hat direkte på kroppen, og unge nordmenn med alternativ hudfarge gis liten kreditt for å overse sine opplevelser uten å bære noe nag.
    Dette hører vel egentlig hjemme i terror-tråden, men ting flyter litt nå. Her er noen linker:

    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723535

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913

    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article518621.ece
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    lars_erik skrev:
    Folk ble dratt ut av busser og banket opp.
    Jeg sliter med å finne dokumentasjon på påstandene dine. Kan du gi meg en link?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror Oddgeir vil ha dokumentert juling, og ikke bare hetsing.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    Jeg tror Oddgeir vil ha dokumentert juling, og ikke bare hetsing.
    Det står der, det. B.la. i den første linken.

    ...en pakistansk gutt skal ha blitt dratt ut av en buss, for så å bli banket opp.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    totte skrev:
    Jeg tror Oddgeir vil ha dokumentert juling, og ikke bare hetsing.
    Det står der, det. B.la. i den første linken.

    ...en pakistansk gutt skal ha blitt dratt ut av en buss, for så å bli banket opp.
    Det overså jeg også.

    Uansett må de som benyttet ettermiddagstimene 22. juli til å rope ukvemsord etter tilfeldige forbipasserende med fjernkulturelt utseende ha en litt klein smak i munnen nå? Eller kanskje ikke.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    totte skrev:
    lars_erik skrev:
    totte skrev:
    Jeg tror Oddgeir vil ha dokumentert juling, og ikke bare hetsing.
    Det står der, det. B.la. i den første linken.

    ...en pakistansk gutt skal ha blitt dratt ut av en buss, for så å bli banket opp.
    Det overså jeg også.

    Uansett må de som benyttet ettermiddagstimene 22. juli til å rope ukvemsord etter tilfeldige forbipasserende med fjernkulturelt utseende ha en litt klein smak i munnen nå? Eller kanskje ikke.
    De burde skamme seg noe de også burde gjort hadde det vært en muslim.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    lars_erik skrev:
    totte skrev:
    Jeg tror Oddgeir vil ha dokumentert juling, og ikke bare hetsing.
    Det står der, det. B.la. i den første linken.

    ...en pakistansk gutt skal ha blitt dratt ut av en buss, for så å bli banket opp.
    Ok, så du sikter til tweeten til Kadra. Ikke den beste dokumentasjonen kanskje, men det kan jo ha skjedd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    totte skrev:
    Jeg tror Oddgeir vil ha dokumentert juling, og ikke bare hetsing.
    Det står der, det. B.la. i den første linken.

    ...en pakistansk gutt skal ha blitt dratt ut av en buss, for så å bli banket opp.
    Ok, så du sikter til tweeten til Kadra. Ikke den beste dokumentasjonen kanskje, men det kan jo ha skjedd.
    Det er flere som har fortalt om lignende episoder, b.la. i Dagbladet.

    Jeg kjenner at å diskutere alvorligheten angående dette, med noen som er ute etter å bagatellisere det, provoserer meg sterkt. Vårt samfunn gjennomsyres av fremmedfiendtlige holdninger, og det er en styggedom vi i dette landet ikke kan være bekjent av.

    Det er omtrent det samme som om jeg skulle dratt Frp-ere ut av bussen og banket de, fordi jeg mener enkelte fra det partiet bruker en skammelig retorikk som nører opp under fremmedhat.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    De burde skamme seg noe de også burde gjort hadde det vært en muslim.
    Da hadde de nok ikke skjønt at de hadde noe å skamme seg over. Trolig skammer de seg ikke nå heller, fordi det kunne jo ha vært en muslim, og de hadde ikke forutsetninger for å vite at det ikke var det. Lippestad sa noe om at virkelighetsoppfatningen til ABB er høyst alternativ. Det kan man jo også si om folk som skriker ukvemsord etter tilfeldige mørkhudede.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    lars_erik skrev:
    Vårt samfunn gjennomsyres av fremmedfiendtlige holdninger, og det er en styggedom vi i dette landet ikke kan være bekjent av.
    Gjennomsyres?
    Nå må du ta rev i seilene. Over halvparten av nordmenn er skeptiske til den innvandringspolitikken som føres. Det er først og fremst tempoet som kritiseres. Den er ikke bærekraftig i det lange løp mener man.

    Men dette har ingenting med fremmedfiendtlighet å gjøre. Dette begrepet blir brukt av folk på venstresiden og i pressen, for å stoppe munnen på den som er uoppdragen nok til å mene noe som ikke er stuerent.

    (Når du har lest så langt som hit, kan du begynne øverst og lese en gang til.)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå nei, her blir det ingen rev i seilene, skal jeg si deg. Å være skepisk til innvandringstakt og å yttrykke negative holdninger til andre folkegrupper er to forskjellige ting. Negativitet overfor andre pga, deres tro, kultur, egenart, utseende er en skammelighet som vi i vårt samfunn ikke lenger kan godta. Og her har Frp et stort ansvar for hvordan de ordlegger seg, og hvordan det som parti reagerer overfor personer i sin midte som begår retoriske overtramp.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    65finger skrev:
    De burde skamme seg noe de også burde gjort hadde det vært en muslim.
    Da hadde de nok ikke skjønt at de hadde noe å skamme seg over. Trolig skammer de seg ikke nå heller, fordi det kunne jo ha vært en muslim, og de hadde ikke forutsetninger for å vite at det ikke var det. Lippestad sa noe om at virkelighetsoppfatningen til ABB er høyst alternativ. Det kan man jo også si om folk som skriker ukvemsord etter tilfeldige mørkhudede.
    Jeg tror nok du har rett i det. Da jeg ba om linker ønsket jeg egentlig en annen kilde enn Kadra, som jeg selv har linket til, men det var nok av utspill fra andre personer til at jeg synes "dokumentasjonen" holder mål. Vi har sikkert alle kjent personer som har vært troenes til å dra en fremmed gutt av bussen for å gi ham bank. Kanskje jeg har en litt harry bygdebakgrunn, men jeg har i alle fall kjent en god del folk som er troenes til slik. Det finnes mange som har en logikk som ligner på den til Utysket, men som har hatt nok empati og forståelse av rett og galt til å ikke være drapsmenn eller notorisk voldskriminelle. Men som i riktig situasjon kan finne på å slå ned en forsvarsløs person fordi man ikke liker vedkommende.

    Det bringer tankene tilbake endel år. Min bror har vært i en heftig trafikkulykke. Han er blitt påkjørt, og brakk begge beina og en arm. Etter at han kom seg opp av rullestolen ble det enklere å gå på pub, så han tok en tur på Flytten. Der stod han ved baren med to krykker, en arm i gips og med tydelige problemer med å bevege seg. I samme bar befinner Tom Kimmo Eiternes seg. Han liker ikke trynet på min bror, og går derfor rett bort og slår ham ned.

    En fredags ettermiddag i sommerferien er det lett å støte på noen som har tatt seg et par pils. De trenger ikke være nynazister for å ha nok aggresjon til å slå ned en tilfeldig person fordi de hater det vedkommende står for/er. Det finnes mange som ikke kan anklages for å være nazister som hater pakkiser og muslimer. For å hate en hel gruppe må man være rasist, så vi snakker om en relativt liten gruppe. Men med fem millioner mennesker i landet er det faktisk nok til at elementene finnes i rikt nok mon til å skape kvalm og skremmende opplevelser for andre.

    At jeg ønsket mer enn blogg og twitter-utspill fra Kadra skyldes at hun har en veldig klar agenda, noe som ofte brukes til å så tvil om sannhetsgehalten i det hun skriver. I denne saken ser jeg ingen grunn til å tvile på sannhetsgehalten. Jeg har møtt nok personer som har vært troenes til å gjøre slikt til å anse det som en sannsynlig hendelse. Og slike småhendelser kan jo ikke bli fanget opp av tv-kameraene, så et sted må jo informasjonen komme fra. Landet er i en sjokktilstand, så materialet bør kanskje behandles med silkehansker foreløpig. Men, det kan være gjenstand for senere debatt.

    En annen sak er at det er nok av andre representanter for innvandrermiljøet i landet som også uttaler seg i de artiklene. Vi må selvsagt lytte til deres bekymringer. Dette er en tid som vi må bruke til å gjenopprette tryggheten i landet. Vi må gi de som har fått frykten i seg tryggheten tilbake. Det er på det området at nasjonen lider nå. Det er ikke bare arbeiderbevegelsens unge og deres pårørende som er rammet nå. De er kanskje hardest rammet av sorgen, men vi andre er også rammet. Av sorg, selvfølgelig, men også av frykt og vantro. Og kanskje til og med avmakt, for endel av oss.

    Vår viktigste oppgave nå er å gjenopprette trygghetsfølelsen. Terrorens våpen er å skape fjerne trygghetsfølelsen, og den eneste måten å bekjempe det på er å gjenopprette den så raskt som mulig. Ikke bare for arbeiderbevegelsens unge og deres pårørende, men for hele nasjonen. Også de med en annen hudfarge, og en annen tro enn den lutheranske kristendom og ateisme. Alle må lyttes til, og alle må forstås. Undertrykker vi behov for lufting av angst så taper vi kampen veldig fort.

    Kutt ut den tullete diskusjonen om grad av alvorlighet eller hvor gjennomsyret vi er av noe som helst, for vi har en felles misjon å utrette nå. Vi må heve oss over den smålige politiske kranglingen og finne veien ut av dette emosjonelle kaoset. Vi har en viktig kamp å kjempe sammen, og så knives vi heller med hverandre om semantikk og uenighet om dimensjoner. Det er ikke relevant hvorvidt det finnes 200 eller 2000 personer som er troenes til å banke opp en pakkis på en fredags ettermiddag etter et bombeangrep. Det relevante er at de finnes, og at de som føler seg utrygge på grunn av dem skal gis tryggheten tilbake. Er det så vanskelig å forstå, for er det så viktig å være enige om uvesentlige detaljer når oppgavene vi står foran er så åpenbare?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn