Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Pink_Panther skrev:
    Jeg tror nok enhver sosialist er mye mer liberal enn de aller fleste borgelige.
    Liberal (av latin liberalis, 'som har med ein fri mann å gjera', og liber, 'fri'), er ei nemning brukt på ulike måtar innan politikk og filosofi.

Som generell politisk merkelapp blir nemninga liberal som regel bruka av det borgarlege venstre, i Noreg partiet Venstre. Dei som kallar seg eller blir kalla liberalistar er vanlegvis lenger ute på høgresida, men grensa er flytande. Både dei liberale og liberalistane er tilhengarar av kapitalisme.

Jeg tror ikke at alle sosialister er tilhengere av kapitalismen.
    Ikke ser de på seg selv som borgelige heller.
    Dessuten er sosialister opptatt av å legge beskrankninger på livet til vanlige folk, ikke særlig liberalt altså.

Du skal få ett forsøk til. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.601
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Liberal (av latin liberalis, 'som har med ein fri mann å gjera', og liber, 'fri'), er ei nemning brukt på ulike måtar innan politikk og filosofi.

Som generell politisk merkelapp blir nemninga liberal som regel bruka av det borgarlege venstre, i Noreg partiet Venstre. Dei som kallar seg eller blir kalla liberalistar er vanlegvis lenger ute på høgresida, men grensa er flytande. Både dei liberale og liberalistane er tilhengarar av kapitalisme.

Jeg tror ikke at alle sosialister er tilhengere av kapitalismen.
    Ikke ser de på seg selv som borgelige heller.
    Dessuten er sosialister opptatt av å legge beskrankninger på livet til vanlige folk, ikke særlig liberalt altså.

Du skal få ett forsøk til. ;)
    Jeg tror nok du skjønte poenget. Husk når du siterer å oppgi kilden ellers tror jeg du har diktet opp det hele ;)
    Hva er beskrankning? Er det også noe du har funnet på ?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Frihet uten kapitalisme eksisterer ikke.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    BBking skrev:
    Den har ikke gjort det så langt, men kapitalismen er også sterkt bindende. Den er langt fra særlig ideel, men de hittil forsøkte alternativene har vært ennå verre.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Hva i all verden er det dere mener? Selvironi fra en "kommunist" er ikke morsomt, men hvis Gjestemedlem hadde vært en god FrPer så hadde kommentaren vært morsom ?
    Nei, man behøver absolutt ikke være en god FrP'er for å være 'ikke-kommunist'

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.042
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BBking skrev:
    Er kapitalisme en forutsetning for frihet?

Eller er kapitalismen et resultat av frihet?

Litt forskjell, så interessant med en utdypning.

Dessuten finnes det vel ulike former for kapitalisme, kapitalismen i deler av Vest-Europa er ganske forskjellig fra feks den nåværende russiske kapitalismen; og ingen vil vel hevde at graden av frihet er like stor i disse lanfene/områdene?

Som et grunnlag for en meningsfull diskusjon er utsagnet ditt for upresist.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    .retteP skrev:
    BBking skrev:
    Den har ikke gjort det så langt, men kapitalismen er også sterkt bindende. Den er langt fra særlig ideel, men de hittil forsøkte alternativene har vært ennå verre.
    Joda, det var mye frihet før kapitalismen, kanskje mer da vi var jegere og samlere. Det er ikke systemet som gjør deg fri eller ufri, det er du selv som bestemmer hvor mye frihet du har. Om du ikke har behov for å samle opp penger så er du fri i et sosialistisk system også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kapitalisme er ingen forutsetning for frihet. Vi har jo en blandigsøkonomi i Norge, men likevel er vi som inbyggere friere enn de fleste andre i verden både økonomisk og sosialt. Sosialisme er intet godt alternativ heller.

Men en et system med stor grad av økonomisk frihet og ikke minst personlig frihet kombinert med sosiale sikkerhetsnett som vi har i Nord Europa har skapt et av de mest vellykkede politiske systemer noensinne. Den sosialliberale modellen vår er uovetruffen som modell, men den er stadig under angrep både fra høyre og venstre.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Og med dette innlegget gikk min respekt for Gjestemedlem opp med 5 poeng på en skala fra 0 til 10.
    :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Og med dette innlegget gikk min respekt for Gjestemedlem opp med 5 poeng på en skala fra 0 til 10.
    :)
    Det er ikke sikkert at han er glad for det. ;D ;D ;D ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Det burde han! Om han hadde kjent meg...respekt!!!
    ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Det burde han! Om han hadde kjent meg...respekt!!!
    ;)
    Fritt etter Harald Eia: "Respekt er et utrykk som i stor grad benyttes av folk som kommer fra land med lavt brutto nasjonalprodukt"!

Innvandrer Gjest? ;D ;D ;D ;D ;D

K

knutinh

Gjest
    Gjest skrev:
    Om du ikke har behov for å samle opp penger så er du fri i et sosialistisk system også.
    Når du sier "sosialistisk system", mener du det hypotetiske idealet som enkelte universitetsstudenter fremdeles tror er mulig, eller de faktiske statene som har prøvd seg på sosialisme?

-k

K

knutinh

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    "Liberal" er blitt et stempel som absolutt alle skal smykke seg med.

Kristin Halvorsen er nok mer Liberal enn Siv Jensen når det gjelder praktisering av homofile tilbøyeligheter, eller praktisering av individuell religion som er forskjellig fra kristendom. Sett under ett kan jeg dog vanskelig se hvordan Kristin kan være mer liberal enn Siv hvis man legger min forståelse i ordet:

Liberal: Tilhenger av at individet*) selv får frihet fra tvang og i størst mulig grad får sjansen (og ansvaret) for å finne sin vei her i livet så lenge det ikke går ut over andres rett til å gjøre det samme.

En slags kardemommelov altså.

Jeg anser meg selv for moderat liberal, men jeg ser ikke at blind og absolutt liberalisme (i min tolkning av ordet) nødvendigvis er bra.

For at individet skal få friheten og ansvaret til å sørge for sitt eget velbefinnende så er det bl.a. nødvendig å betale minst mulig skatt slik at man selv kan disponere sine penger på det man mener er viktig - enten det er sjokolade eller helsestell. Dette leder til en nedbygging av staten, noe mange liberalister mener er nødvendig.

Det er like opplagt at et helt fritt individ må få lov til å å gjøre avtaler med andre frie individer. Selv om dette er avtaler som noen vil mene er på tvers av individets interesse (jfr mine diskusjoner med komponenten om prostitusjon). Eller fri handel av varer og tjenester.

Jeg er f.eks sterk motstander av støtteordninger til landbruket og industrien, tollmurer og annen beskyttelse av næringer som i følge frivillige kunder ikke har livets rett. Samtidig tror jeg på stats-finansiert utdanning og forskning.

Jeg tror at et fungerende fritt helsevesen og trygdesystem er pragmatisk nødvendig for å unngå sosiale forhold som leder til kriminalitet og generelt ubehag (også for de rike). Men jeg tror ikke at funksjonen nødvendigvis må utføres av mennesker ansatt i staten. Det kan like gjerne være en "tvangspremie" (dvs skatt) som betales inn til et privat forsikringsselskap som engasjerer private helse-arbeidere til å fikse helsa di - dersom det fungerer bedre. Her har jeg ingen kjepphester.

Hvis man skal følge en liberal tankegang helt ut så må man f.eks tillate assistert selvmord, selvmordspakter og lignende. Man må også akseptere at en kone velger å leve med en ektemann som slår så lenge hun ikke tar initiativ til å få ham straffet.

Jeg synes det er vanskelig å trekke opp grensen for hva som er "rett" og "galt". Jeg tror ikke at en blind tro på et enkelt system nødvendigvis er det rette for enhver stat, uavhengig av forhistorien og utviklingsgraden.

Det elegante i liberalisme (og sosialisme) har en tendens til å tiltrekke seg tenkende mennesker - spesielt de som har en utdanning som vektlegger det å bryte ned vanskelige problemer til konsise formler eller formuleringer. Det betyr dog ikke at enkle, elegante løsninger er hva vi trenger. Kanskje det vi trenger er nettopp inkonsekvente lappverk av pragmatiske løsninger som overhodet ikke følger noe koherent filosofisk prinsipp?

-k

*) Her definert som voksne, mentalt friske borgere.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Et meget godt formulert og balansert innlegg Knut. Er redd jeg ( den saklig siden av meg i allefall ) er helt enig med deg.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    knutinh skrev:
    Gjest skrev:
    Om du ikke har behov for å samle opp penger så er du fri i et sosialistisk system også.
    Når du sier "sosialistisk system", mener du det hypotetiske idealet som enkelte universitetsstudenter fremdeles tror er mulig, eller de faktiske statene som har prøvd seg på sosialisme?

-k
    Ja.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    knutinh skrev:
    Gjest skrev:

-k
    Ja.
    Som Ole Brum, Ja takk begge deler? ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jeg synes at begrepet om frihet er feilaktig brukt i det meste av politisk debatt. Det finnes bare en form for frihet i debattene, og det er den friheten som oppstår i fraværet av lover og skatter.
    En annen vinkel på begrepet er å gi flest mulig folk mulighet til å velge hva de vil i livet. Da kreves det sikring av trygge utviklings- og levekår for alle, og det koster (skatte)penger. Det er en frihet som arbeiderbevegelsen kjempet for, og som noen tar som en selvfølge i dag.
    En tredje måte å forstå begrepet på er å si at mennesket er fritt til å gjøre hva det vil uansett. Hvis det er diktatur, så er faktisk mennesket fritt til å trosse diktaturet om det oppleves som viktig.

K

knutinh

Gjest
    Gjest skrev:
    Jeg synes at begrepet om frihet er feilaktig brukt i det meste av politisk debatt. Det finnes bare en form for frihet i debattene, og det er den friheten som oppstår i fraværet av lover og skatter.
    Jaha? Leste du innlegget mitt?
    En annen vinkel på begrepet er å gi flest mulig folk mulighet til å velge hva de vil i livet. Da kreves det sikring av trygge utviklings- og levekår for alle, og det koster (skatte)penger. Det er en frihet som arbeiderbevegelsen kjempet for, og som noen tar som en selvfølge i dag.
    Jeg snakker ikke om frihet men om liberalisme.

"Frihet" kan utmerket godt utvides til å gi individet rett til å skyte noen de ikke liker trynet på.

Liberalismen er fornuftig nok til å føye til en klausul om resiprokitet, ikke ulikt det kristendommen preker (men ikke alltid praktiserer).
    En tredje måte å forstå begrepet på er å si at mennesket er fritt til å gjøre hva det vil uansett. Hvis det er diktatur, så er faktisk mennesket fritt til å trosse diktaturet om det oppleves som viktig.
    Jeg tror faktisk ikke at ofrene for Pol-Pot eller Mao følte at de hadde noe reelt alternativ til å trosse diktaturet. Jeg tror kanskje at om du hadde mistet familien din der så hadde du blitt noe irritert over en som lager luftige filosofiske ideer rundt friheten under diktatur.

Du har fremdeles ikke svart på om du preker den formen for sosialisme som virkelghetsfjerne blindern-studenter fabler om i sitt opprør mot pappas Audi stasjonsvogn.

Eller kanskje du foretrekker denne:

A man cleans, numbers, and stacks skulls near a mass grave at the Cheung Ek torture camp run by the Khmer Rouge in Cambodia, where Pol Pot tortured and murdered between one and two million people to eliminate perceived oppposition in the 1970s. AP/WIDE WORLD PHOTOS.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    [/quote]

Du har fremdeles ikke svart på om du preker den formen for sosialisme som virkelghetsfjerne blindern-studenter fabler om i sitt opprør mot pappas Audi stasjonsvogn.

-k
    [/quote]

Joda, du har vært lenge på forumet, og har (burde ha) lest hva jeg mener.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Stadig noe nytt fra Fr.p:

http://www.nrk.no/nyheter/1.5239605

Kun er forsker er med, og han forsker i sveising. Han er nok sveiseblind han også!

;D
    Hvis man arrangerte en konferanse om trafikksikkerhet - er det da naturlig å invitere klimaforskere...?

Grunnen til at jeg spør, er at konferansen ikke er er en konferanse om global oppvarming - fordypningen går på:

Norsk arealforvaltning i dag og hva bør gjøres annerledes?

Jakt, fangst, fiske og friluftsliv. Hvordan påvirker politiske valg
    befolkningens mulighet for utnyttelse av utmarken?

Grønn by / kommune.

Miljøutfordringer i Nordområdene, kystberedskap.

Avfall

Fornybare energikilder. Teknologier og muligheter

Vindkraft

Thorium

Så - hvorfor er det så rart at det ikke er med klimaforskere...?
    Synes du ikke disse temaene er like aktuelle?

At ikke alle har samme syn på ting som AP/SV og sitter og onanerer til klimanøytralitet og planlagte kutt basert på prosenttall for under halvparten av verdens befolkning, mens den andre halvparten ikke har begrensninger og Kina har vel allerede overtatt som den største forurenseren. Det sammme med det evinnelige fokuset på Kyotoavtalen - vil vel tro at verken Kina, Pakistan og India er med her - så avtalen hvor vi skal kutte 20% eller hva det nå er - blir nok i stor grad spist opp av at de som står utenfor mangedobler sine utslipp....

Så at FRP velger å være litt mer konkret, og faktisk inviterer industrien (altså lytter til de som faktisk skal gjennomføre kuttene) synes jeg er en jordnær og fornuftig tilnærming.

Ser tråden din har vært død en stund - er det tørke på skandaler...? Synd du ikke kan inkluderer litt andre partier - det har jo vært litt å ta i der!

Mvh
    OMF

J

Jurassic

Gjest
    Så det er en klimakonferanse der klima ikke er tema? ???

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Sitat fra NRK: "Frp-lederen kom med sterke angrep på miljøbevegelsen og andre politiske partiet da hun i Bergen lørdag innledet den første av fire klimapolitiske konferanser som Frp skal holde i vår."

Dette er kopiert fra NRK`s hjemmeside. Er det feil?

De andre partiene tar andre seg av. Det er derfor jeg startet denne tråden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Hvis man arrangerte en konferanse om trafikksikkerhet - er det da naturlig å invitere klimaforskere...?
    Det er jo litt vittig at den eneste personen med forskningsbakgrunn de klart å få tatt i var en sveiseteknikker som tilfeldigvis er kritisk til klimaforkningen som de andre forskerne driver med.

Så - hvorfor er det så rart at det ikke er med klimaforskere...?
    Nei hva skal man med personer som kan fortelle at FrPs politikk på dette området er svært frarådelig? Det ville jo bare distrahert partireklamen. Da er det enklere å invitere en heiegjeng og noen sveisere i stedet. De kan sikkert synge noen festlige sanger i stedet.

Så at FRP velger å være litt mer konkret, og faktisk inviterer industrien (altså lytter til de som faktisk skal gjennomføre kuttene) synes jeg er en jordnær og fornuftig tilnærming.
    Det er aldri noe problem å få industrien med på ordninger som gjør at de sparer penger.

Intet er mer fornuftig for dem enn å få holde på med akkurat det som passer dem og slippe noen slags miljøkrav overhodet. De hadde sikkert fått stående applaus om de hadde foreslått å legge ned SFT mens de er i siget.

Ser tråden din har vært død en stund - er det tørke på skandaler...? Synd du ikke kan inkluderer litt andre partier - det har jo vært litt å ta i der!
    Vi må jo holde oss til temaet her da, selv om vi er på Off-Topic :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jurassic skrev:
    Så det er en klimakonferanse der klima ikke er tema? ???
    En klimaforsker på en frpkonferanse er nok like velkommen som en grisebonde til en fredagsbønn.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Sitat fra NRK: "Frp-lederen kom med sterke angrep på miljøbevegelsen og andre politiske partiet da hun i Bergen lørdag innledet den første av fire klimapolitiske konferanser som Frp skal holde i vår."

Dette er kopiert fra NRK`s hjemmeside. Er det feil?

De andre partiene tar andre seg av. Det er derfor jeg startet denne tråden.
    En kommentar her feier alle over en kam...Denne konferansen har ikke global oppvarming som tema - denne tråden viser jo hvor fremskredet klimahysteriet er. Når FRP har en konferanse som tar for seg grønne miljøer, fornybar energi, naturressurser osv - så hiver alle seg på fordi det ikke er invitert klimaforskere.

Hørte sogar Jens på radioen i dag, antyde at FRP ikke hadde funnet noen som ville stille - tja, det var nå 3-4 stykker som stilte i Holmgang hvor Jens ikke ville stille.....

Miljø, klima - og energikonferanse 2008
    Man tar opp ulike temaer på ulike steder - temalisten på konferansen viser da hva som er temaene under paraplyen: "Mljø, klima - og energikonferanse 2008." I bergen var ikke klima tema - se sakslisten over..

Gjest - leste du sakslisten - hvor på den sakslisten er det du mener klimforskerne skal komme med gode innspill...?

Blant annet Bellona er invitert - en organisasjon som i mine øyne jobber fornuftig med blant annet miljø og klima.

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    En kommentar her feier alle over en kam...Denne konferansen har ikke global oppvarming som tema - denne tråden viser jo hvor fremskredet klimahysteriet er.
    Ja er det ikke mye lettere å late som om problemet ikke eksisterer og invitere til "klimakonferanse" og istedet bruke tiden til å snakke om avgiftslettelser til industrien og skatterlettelser og slik noe.

Hva i all verden skal vel folk begynne å blande klima inn i en klimakonferanse etter?

Men FrP skal nå ha honnør for at de er konsekvnte da. De opptrer akkurat så fullstendig useriøst at det bare er blodfansen som gidder å høre på dem. Og de hadde nok kommet til valgkampmøtet om det hadde vært pensjonistfotball som vare "temaet" også.

Blant annet Bellona er invitert - en organisasjon som i mine øyne jobber fornuftig med blant annet miljø og klima.
    Regner med de har fått som klausul at de ikke skal snakke om noe annet enn hvalfangst og melkekartonger.

Sarons Dal for begeistrede fans og en håndfull agurkjournalister?

S

Slubbert

Gjest
    Jeg er ingen "blodfan", men det er på høy tid at noen slipper andre stemmer til i klima"debatten" (hylekoret), hysteriet har tatt fullstendig overhånd.

Skremselspropaganda, ensretting, fortielse og latterliggjøring av dissens, undergraving av dissidenter, politikere som kappes om forbud og reguleringer uten å konsekvensanalysere en dritt, økt statlig styring på alle plan....det er Klima-McCarthyisme signert Stortingsflertallet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå skuffer du Gjestemedlem - Greier du ikke å komme med annen kritikk av dette arrangementet enn å gnage på disse tabloide uttalelsene dine som til og med du må skjønne at er på siden....?
    Jeg har listet opp fordypningstemaene som skal taes opp.....i hvilken av disse fordypningstemaene mener du at en klimforsker skal kunne bidra postivt.
    Jeg skal gjenta temalisten med større skrift - så det blir lettere for den enkelte å lese:

Norsk arealforvaltning i dag og hva bør gjøres annerledes?

Jakt, fangst, fiske og friluftsliv. Hvordan påvirker politiske valg
    befolkningens mulighet for utnyttelse av utmarken?

Grønn by / kommune.

Miljøutfordringer i Nordområdene, kystberedskap.

Avfall

Fornybare energikilder. Teknologier og muligheter

Vindkraft

Thorium

Spørsmålet er igjen - hvorfor skal man invitere en klimaforsker hit...?

Eller er alle disse temaene så til de grader underordnet klimahysteriet at det er helt irrelevant å diksutere disse under en stor kampanje med tittel: Miljø, klima - og energikonferanse 2008 - hvor dette er første arrangement...?

Er det noe miljømessig som er viktigere enn klima....?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Nå skuffer du Gjestemedlem - Greier du ikke å komme med annen kritikk av dette arrangementet enn å gnage på disse tabloide uttalelsene dine som til og med du må skjønne at er på siden....?
    Jeg holder meg bare til trådens ånd. Jeg prøver å respektere dine ønsker om gravalvor i den seriøse tråden din. Denne tråden er derimot Gjests prosjekt og hvis han uttrykker ønske om at jeg skal endre stil her så skal jeg prøve å etterfølge en slik oppfordring. 8)

Jeg har listet opp fordypningstemaene som skal taes opp.....i hvilken av disse fordypningstemaene mener du at en klimforsker skal kunne bidra postivt.
    Problemet ligger jo først og fremst i at man velger å overse den rosa elefanten som sitter i hjørnet. Hvordan kan man ha en klimakonseranse uten ha klima som tema i det hele tatt? Det er jo sikkert flere saker i politikken som er verdt å diskutere også, men det er jo sikkert litt mer harmløst å diskutere bossforbrenning og utopiske energiformer...

Hvor seriøst vil noe ta FrPs nyoppdagede miljøagenda? Hvorfor later de som om dette betyr et fnugg for dem i det hele tatt? FrPs miljøpolitikk kan summeres opp som lavere skatter og mindre avgifter og restriksjoner for næringslivet, et par utopiske luftslott for å få det til å se ut som om de har visjoner og for å prøve å balansere for en historisk totalmangel på grønn tenking.

Men ... vi får nå se hva de kommer med da. Foreløpig tar jeg ikke dette for annet enn villedende markedsføring av et trist parti lang ute på høyresiden, langt der ute hvor miljø er et skjelsord på linje med kommunist og pakkis.

Er det noe miljømessig som er viktigere enn klima....?
    '

For all det, men hvorfor markedsføre det som en klimakonferanse da hvis klima ikke er tema overhodet, eller der man kun gir plass til en sveiser de har funnet som støtter deres skepsis til forskningen?

Kanskje en sak for TV2 Hjelper deg?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Fortsett som du stevner Deph, du har min velsignelse!
    :) :-*

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Du kan lage din egen tråd om andre partier. Denne tråden er om Fr.p.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Noen oppdateringer....

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1721314.ece
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/25/530549.html
    http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article1607714.ece

Og et innspill i klimdebatten....
    Her er det jo en del saklig innspill å kommentere....Gjest/Gjestemedlem - er det faktafeil i denne artikkelen...?
    http://www.na24.no/naeringsliv/article1721301.ece

Mvh
    OMF

Spørsmålet for FrP er ikke hvorvidt det er feil i modeller for klima eller om der er flere faktorer som bør inkluderes etc. etc.

Det eneste FrP tenker på er om klimaendringene fører til økte avgifter eller ikke. Hvis de gjøre det, er de en bløff. Hvis de derimot kan brukes til å senke dem, er det en selvfølgelig sannhet.

Så det jeg reagerer på er ikke innspill i klimadebatten. Men det at FrP prøver å kamuflere seg som miljøbeviste på noen som helst måte. Det er svært gjennomskuelig for de som ikke allerede er nyfrelste på pariet.

For Frp ville det ikke spilt noen rolle om joden eksploderte om 50 år så lenge det ikke førte til økte avgifter.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem - Spurte ikkke omdine FRP fordommer, men om kommentarer til artikkelen....det svarte du overhodet ikke på.

Limer den inn her - så er det lettere å lese.
    En politisk miljøbløff Her er mannen som mener Jens Stoltenberg og FNs klimapanel er på bærtur. Hva mener du?

Av Inge Berge Relaterte saker:
    Co2-fritak for Røkke
    (ttv) EU-ledere klare for utslippskutt
    - Overoppfyller Kyoto-avtalen
    - Dette vil ikke ødelegge verden

Så langt har alle motforestillinger mot FNs klimapanels CO2 –syn vært avfeid kontant fra nesten et helhetlig norsk politisk miljø. Sist ute var angrepene fra Jens Stoltenberg mot Fred Goldberg, som la frem sitt syn på klimadebatten på et møte hos Frp. Goldberg mente at tildelingen av Fredsprisen til Al Gore og FNs klimapanel er den største skandalen i Nobels historie.

NA24 - din næringslivsavis

Stoltenberg og miljøvernerne var raskt ute og påpekte at Goldberg kun var professor i sveiseteknikk. Goldberg er imidlertid ikke alene med sitt syn.

Kjempet i 20 år
    Førsteamanuensis Tom V. Segalstad ved Universitetet i Oslo sier til NA24 at han har kjempet for sitt syn i 20 år. Segalstad jobber ved seksjon for geologi, Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, innenfor feltet geokjemi.

Tom V. Segalstad fnyser av FNs klimapanel.
    - Vi geokjemikere har etablert en rekke lover de siste 100 årene, som ignoreres av FNs klimapanel, sier Segalstad til NA24.

Særlig mener han at evnen til CO2 å bli absorbert av vann er fraværende i hele klimadebatten.

- Jeg pleier populært å si at en flaske brus er beviset som avfeier hele klimadebatten, sier han, og viser til at 1 liter vann tilsettes opp til 3 liter CO2 for at det skal bli brus. Dette er mulig fordi mesteparten av CO2en absorberes av vannet i brusflasken.

- De sier til og med at det tar 50 til 200 år å absorbere CO2. Jeg ser gjerne den brusprodusent som tror han kan selge så gammel brus. Det er jo spinnvilt, sier Segalstad til NA24.

Reagerer på finansministeren
    Segalstad reagerer sterkt når finansminister Kristin Halvorsen på miljøkonferansen på Bali sier at det kan bli aktuelt å forby bruk av olje. Dette kom frem i VG, men ble siden dementert av SVs leder og landets finansminister. Også Stoltenbergs siste utspill får Segalstad til å riste på hodet. Til NRK uttalte statsministeren at 12 av de 13 siste årene var det varmeste i jordens historie.

- Dette er det rene vrøvl og ganske utrolig, sier universitetsmannen. Han viser til at temperaturen i Norge var langt varmere under vikingtiden, da man blant annet brukte varmekjære trær ( tre som trives i varme klimatiske forhold, red. anm.) for å bygge de berømte vikingskipene.

- Blir hjernevasket
    Segalstad er overbevist om at dagens CO2-debatt er en politisk villet prosess, som ikke lener seg på de naturkjemiske realiteter.

Basisen for hans teorier er at karbon og CO2 er fundamentet for alt liv på jorden. Segalstad viser til at luftens CO2 er i minimal mengde og med minimal evne (ca. 2 prosent) til å påvirke drivhuseffekten i forhold til vanndamp (ca. 98 prosent). Karbonisotopene i luftens CO2 er det absolutte bevis på at menneskelig påvirkning er minimal (maksimalt 4%).” CO2s menneskeskapte andel på 4 prosent av 2 prosent av drivhuseffekten, gir altså en virkning på mindre enn 1 promille av drivhuseffekten, viser Segalstad til.

«Dette er i en skyfri atmosfære. Sammenligner vi med skyenes evne til å regulere drivhuseffekten (gjennom å tilbakeholde varme eller å reflektere innstråling fra Solen), som er +/- 20-30 prosent, blir virkningen fra CO2 neglisjerbar i klimasammenheng», skriver han i en av sine rapporter.

Og han skriver videre:

«Alle målinger viser at det er en økt innstråling fra Solen som gir et varmere klima, tidligere kalt et optimalt klima. Men nå skal altså hele verden heller basere all menneskelig virksomhet på at politikere er blitt hjernevasket til å tro på en ikke bevist teori.»

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    “CO2 er da ikke forurensing, kjære deg,” - Carl I. Hagen

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Det er en egen klimatråd på OT. Vennligst bruk den, eller lag egen. Dette er en tråd som er reservert Fr.p-skandaler!

S

Slubbert

Gjest
    Problemet fra Gjestemedlems ståsted må jo være at ingen annen sak har større potensial til å styrke FrP enn nettopp klimaspørsmålet. Når bløffen er avslørt og folk ser at verden ikke går under, når de har fått tusen negative tiltak tredd ned over hodet av en ekspansjonskåt stat og ingen positive, så vil den politiske mainstream være fullstendig ribbet for kredibilitet. Da er det fritt frem ikke bare for FrP, men alle protestbevegelser vil ha dekket bord. Det er prisen å betale for KlimaMcCartyisme, det kan slå meget kraftig tilbake på de som forkjemper den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn