Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    knutinh

    Gjest
    Tør jeg spørre når du gikk i demonstrasjonstog sist?
    Det har jeg aldri gjort. Hvis du leser posten en gang til så ser jeg ikke hva det har med saken å si.

    Hvis man skulle gjøre et poeng ut av reciprocitet mhp "jeg bør gå inn i meg selv og se om det jeg krever av andre samsvarer med det jeg er villig til å la andre kreve av meg" så kunne man helt sikkert finne mange gode momenter ved min person.

    Å be meg gå i demonstrasjonstog er neppe en av dem.

    -k
     
    M

    maestro

    Gjest
    Hvis du faktisk leser posten du quotet så trer det kanskje litt tydeligere fram???
    -k
    FrPs gjøren og laden er meg relativt likegyldig. Uansett er vi vel enige om at de er et høyst legalt element i den norske politiske partiflora. Jeg kan vanskelig forestille meg at Siv Jensen skulle representere noen umiddelbar fare for å begå terrorhandlinger eller statskupp i Norge. Derfor synes jeg din sammenligning er tendensiøs.
    Hvis jeg har misforstått beklager jeg.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    FrPs gjøren og laden er meg relativt likegyldig. Uansett er vi vel enige om at de er et høyst legalt element i den norske politiske partiflora. Jeg kan vanskelig forestille meg at Siv Jensen skulle representere noen umiddelbar fare for å begå terrorhandlinger eller statskupp i Norge. Derfor synes jeg din sammenligning er tendensiøs.
    Hvis jeg har misforstått beklager jeg.
    Jeg hadde opprinnelig et argument som gikk på hva man krever av andre, stigmatiserte grupper.

    Min argumentasjon var helt uformell og bygde på at kanskje ikke ALLE Frp-ere leste Se&Hør, og på samme måte at kanskje ikke ALLE muslimer var eller støttet terrorister.

    Stipilo svarte med den vanlige regla som stigmatiserer muslimer med at alle støtter Al Qaidam og at de aktivt må ta avstand fra slik aktivitet.

    Når jeg prøvde å snu om på bildet ved å trekke fram at Frp ofte blir stigmatisert som rasister, så ville det vel være naturlig å på samme måte å kreve at absolutt alle Frp-ere aktivt tok avstand fra slike holdninger som Frp ofte blir stigmatisert med.

    Du tok den ikke, Stipilo tok den ikke, og resten av forumet ga beng i hele tankerekke mi.


    For å dra fram fargestiftene og tegne og forklare: Muslimer stigmatiserer, Frp-ere stigmatiserer og den politiske korrekte moderate norske venstresida stigmatiserer. Det samme gjør absolutt alle. Det frustrerende er at ingen ser at de selv stigmatiserer, vi ser bare de andre og kommer med krav til hva resten av gruppen skal gjøre for å slippe unna vår stigmatisering.

    -k
     
    M

    maestro

    Gjest
    For å dra fram fargestiftene og tegne og forklare: Muslimer stigmatiserer, Frp-ere stigmatiserer og den politiske korrekte moderate norske venstresida stigmatiserer. Det samme gjør absolutt alle. Det frustrerende er at ingen ser at de selv stigmatiserer, vi ser bare de andre og kommer med krav til hva resten av gruppen skal gjøre for å slippe unna vår stigmatisering.-k
    Joda, og ditt utsagn her er svært stigmatiserende.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    For å dra fram fargestiftene og tegne og forklare: Muslimer stigmatiserer, Frp-ere stigmatiserer og den politiske korrekte moderate norske venstresida stigmatiserer. Det samme gjør absolutt alle. Det frustrerende er at ingen ser at de selv stigmatiserer, vi ser bare de andre og kommer med krav til hva resten av gruppen skal gjøre for å slippe unna vår stigmatisering.
    -k
    Dette å definere folkegrupper, populasjoner etc etc ut fra egne referanser er jo velkjent, i sosialpsykologien kalles dette ofte for the fundamental attribution error
    http://changeminds.org/explanations/theories/ultimate_attribution_error.htm

    Ut fra dette perspektivet er det nok fremmedartet hos den som definerer å forvente gjensidighet i politisk handling. Dessverre.
     
    S

    Stipilo

    Gjest
    Da krever jeg på samme måte umiddelbart at alle Frp-ere står fram i anti-rasistiske demonstrasjoner.
    Hvorfor i all verden skal jeg gjøre det?

    Dere som gruppe kan ikke leve med stempelet som frememdfiendtlig...
    Hvorfor ikke? Om noen stempler en gruppe jeg tilhører driter jeg i, det er noe jeg helt fint kan leve med. Jeg står for mine meninger, hvilken gruppe disse plasserer meg i er for meg knekkende likegyldig, hvilke stigma som foreligger av denne gruppen er for meg knekkende likegyldig. Har noen andre problemer med det, ja så får de gå i tog, ikke mitt problem. Kollektivismen er en falitterklæring, hvis muslimene vil bli betraktet som individer, så får de opptre som individer. Slutte å slå ring rundt dogmene som holder samfunnene de bor i fast i det 12. århundre. Slutte å identifisere seg som "muslimer først".

    Vil du bli oppfattet som selvstendig hr. Muslim? Vær selvstendig, tenk selvstendig. Da faller stigmaen. Og da faller føydalsamfunnet, da faller diktaturet, da faller sharia og da faller islam som sosiopolitisk doktrine. Ballen er fortsatt din å spille.

    Jeg har allerede spilt den. Derfor preller stereotyper av som vann på fersk Gore-tex. Gå ut fra akkurat hva du vil.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Sitat fra kommentarene til artikkelen:

    Hvordan er det mulig for FRP å drive lobby for at Olje selskapene skal tjene mer penger når det først og frem sosialklieneter og idioter som stemmer FRP. Burde de ikke heller hatt saker som at Sosialstøtten og arbeidsledighetstrygden skal økes?
    ;D
    Slettes ikke et dumt utsagn.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Sitat fra kommentarene til artikkelen:


    ;D
    Slettes ikke et dumt utsagn.
    Dette forum viser at det også finnes godt utdannede god betalte og intelligente folk i Frp. Egoistisk/rasjonelt kan man kanskje hevde at disse er de som har mest å tjene på et sterkt Frp.

    Helt subjektivt har jeg lenge hatt en modell av Frp-velgerne som to-delt: en gruppe som er svært ufornøyd med egen levestandard, og en gruppe som av prinsippielle årsaker ønsker en amerikansk statsmodell.

    Når Frp nå har en veldig stor andel av velgerne må man forvente at slike forskjeller viskes ut og at brede lag av folket står bak stemmene.

    -k
     
    S

    Stipilo

    Gjest
    Det eneste uheldige med dette forslaget var at det ikke fikk gjennomslag.
     
    3

    322_911

    Gjest
    Det eneste uheldige med dette forslaget var at det ikke fikk gjennomslag.
    Og at det i ettertid ble avslørt for øvrigheten hvor uheldige konsekvenser "folke"partiets politikk får for sine mest trofaste velgere (de som lar seg lede av billig populisme).

    Det er relativt avslørende at du betrakter ditt verdensperspektiv som realistisk og rasjonellt, mens enhver motvekt er blind affekt og romantisering av virkeligheten - slikt som å hevde en menneskelig sjel og et egenverd. Men det har da alltid vært linjen til de nye mandariner, og du ser hvor det leder...
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Jeg forstår Ivar og Frp sin verdensanskuelse slik at enhver beskatning og hinder for personer og bedrifters mulighet til å utfolde seg er et hinder for fremskritt, arbeidsplasser etc er en uting som bare skal brukes for å sikre andre personers og bedrifters mulighet til å gjøre det samme.

    Hvis man kjøper denne logikken så er jeg med på at oljen i Nordsjøen burde "gis bort" til private bedrifter uten forbehold.

    Jeg tror imidlertid ikke at denne logikken gjelder for begrensede natur-ressurser. Samme logikk tilsier vel at all olje omsettes til den som byr mest, noe som ikke forklarer hvorfor Kina er så på hugget etter olje-produserende land, eller hvorfor Hugo Chavez selger billig olje til forbundsfeller?

    -k
     
    3

    322_911

    Gjest
    Jeg forstår Ivar og Frp sin verdensanskuelse slik at enhver beskatning og hinder for personer og bedrifters mulighet til å utfolde seg er et hinder for fremskritt, arbeidsplasser etc er en uting som bare skal brukes for å sikre andre personers og bedrifters mulighet til å gjøre det samme.

    Hvis man kjøper denne logikken så er jeg med på at oljen i Nordsjøen burde "gis bort" til private bedrifter uten forbehold.

    Jeg tror imidlertid ikke at denne logikken gjelder for begrensede natur-ressurser. Samme logikk tilsier vel at all olje omsettes til den som byr mest, noe som ikke forklarer hvorfor Kina er så på hugget etter olje-produserende land, eller hvorfor Hugo Chavez selger billig olje til forbundsfeller?

    -k
    http://video.google.com/videoplay?docid=5832390545689805144&q=This+revolution+will

    Fantastisk dokumentar.
     
    S

    Stipilo

    Gjest
    Og at det i ettertid ble avslørt for øvrigheten hvor uheldige konsekvenser "folke"partiets politikk får for sine mest trofaste velgere (de som lar seg lede av billig populisme).
    Jeg er ikke av den oppfatning at en mindre statskasse og en mindre aktiv statsmakt er uheldig for den generelle befolkning. Jeg finner det snodig at du, som selverklært motstander av statsmakten, anser det som udelt positivt at den har en så dominerende og aktiv rolle i ressursflyten.

    Det er relativt avslørende at du betrakter ditt verdensperspektiv som realistisk og rasjonellt, mens enhver motvekt er blind affekt og romantisering av virkeligheten - slikt som å hevde en menneskelig sjel og et egenverd.
    Nå, du leser primært mellom linjene forstår jeg.
     
    3

    322_911

    Gjest
    Nå, du leser primært mellom linjene forstår jeg.
    ja


    Jeg ser ikke hvordan å flytte penger og innflytelse fra en sosialdemokratisk stat til eliten skal forminske maktsentralisering, - det frie marked er en sofisme.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Bra du følger med Gjest!

    Satt tidligere i dag og så på nettavisen og fant da et oppslag om at en KRF politiker var tiltalt for beføling av småjenter.

    Så så jeg på artikkelen du linket til....

    Det som overrasker meg er at FRP saken (Som er idiotisk, men som egnetlig ikke noe særlig mer enn en agurk) fremdeles ligger på forsiden, mens KRF saken er borte fra forsiden allerede....

    Hvorfor...?

    Klokken 1418
    http://www.nettavisen.no/innenriks/article1155896.ece
    Klokken 1436
    http://www.nettavisen.no/innenriks/article1157112.ece

    Mvh
    OMF
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Sitat sakset fra en annen tråd, lett modifisert, men identisk grunnleggende innhold:

    Gjest skrev:
    Jeg prøver å gå imot den skjeve fremstillingen av muslimer FRPere generelt i denne tråden. Innleggene handler om ekstreme handlinger utført av muslimer FRPere, men disse ekstreme handlingene blir forsøkt forklart på bakrunn av religionen islam partiet FRP og dens påvirkning på muslimer velgere. Om vi bruker vår kultur som paralell: Som om baneheiamorderene er representative for kristne mennesker. Når jeg bruker slike paraleller er det for å belyse den skjeve framstillingen her.

    Det er nok andre enn deg som bør være støtt av innholdet i denne tråden.
    Burde ikke moderator slette denne tråden under akkurat samme påskudd som "muslimtråden"? Jeg evner ikke å se noen grunleggende forskjell. Hykleriet er temmelig åpenbart.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Slubbert skrev:
    Sitat sakset fra en annen tråd, lett modifisert, men identisk grunnleggende innhold:

    Gjest skrev:
    Jeg prøver å gå imot den skjeve fremstillingen av muslimer FRPere generelt i denne tråden. Innleggene handler om ekstreme handlinger utført av muslimer FRPere, men disse ekstreme handlingene blir forsøkt forklart på bakrunn av religionen islam partiet FRP og dens påvirkning på muslimer velgere. Om vi bruker vår kultur som paralell: Som om baneheiamorderene er representative for kristne mennesker. Når jeg bruker slike paraleller er det for å belyse den skjeve framstillingen her.

    Det er nok andre enn deg som bør være støtt av innholdet i denne tråden.
    Burde ikke moderator slette denne tråden under akkurat samme påskudd som "muslimtråden"? Jeg evner ikke å se noen grunleggende forskjell. Hykleriet er temmelig åpenbart.
    Tror ikke du kan sammenligne sånn direkte. Det fins da både muslimer og FRPere med menneskelige trekk. Farlig å generalisere sånn.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Det er vanskelig å sammenligne en religiøs tro med en politisk sympati. En politisk sympati vil være grunn og kunne veksle fra valg til valg. En religiøs tro oppfattes som å være en grunnleggende del av et menneskes personlighet. Det er nok mye mere fornærmende å generalisere folk med en religiøs tro.

    Men det er farlig å generalisere. Nå er jo Fr.p eksperter på å generalisere f.eks off ansatte eller innvandrere. De får tåle litt selv.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, tror jeg faller ned på det siste.

    Samme person som ikke kan leve med at det fokuseres på gjentatte alvorlige overgrep begått av en spesiell gruppe mennesker, presterer altså å dra frem årets største agurksak til nå, altså at en Frp-politiker ga uttrykk for at et kommunestyremøte var kjedelig. Alle som har deltatt på et kommunestyremøte vet vel akkurat hvor kjedelig og langtrekkelig dette kan være til tider. Akk for en grusom sak.

    Det er bra du griper fatt i de store og alvorlige problemene Gjest, dette må man slå ned på, dette kan vi virkelig ikke leve med i dette landet, her må vi gå i oss selv og slutte å kritisere omskjæring, tvangsgifte, undertrykking og terror, for vi er ikke hakket bedre selv, vi har politikere som kjeder seg, hvor skal dette ende…?

    Du synes at Frpere får tåle kritikk, men du mener ikke at andre grupper som du sympatiserer med skal måtte tåle kritikk. Tror du må forklare dette litt bedre, for din prioritering av saker du engasjerer deg i går totalt over min forstand.

    Det er ikke vanskelig å sammenligne religiøs tro med politisk sympati, så lenge den religiøse troen minner mest av alt om det mest ekstreme innen ideologier vi ser på med skrekk og gru.
    En religiøs tro som går ut på å undertrykke og krenke andre har ingen som helst rett eller krav på respekt, what so ever, det er her du er kommet inn på et totalt blindspor og kjørt deg helt fast.
     

    magsl

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Artig lesing og viser jo bare hvordan noen mennesker gjør alt for å rakke ned på andres meninger. Alt uten om å ta en god politisk diskusjon vel og merke.

    Gjest: Du burde legge mer vekt på kritiske spørsmål til hva media sier, og hvorfor de sier dette. Media i Norge er ikke nøytralt, og dermed vil holdningene til eiere vise seg i hvilke nyheter som blir slått stort opp og hvilke som blir forblir glemt. At FRP ikke har store mengder tilhengere blandt norsk media er en velkjent ting.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Det går an å ha en politisk mening. Den kan endres over tid - bare se hvordan velgermassen endrer seg fra valg til valg. Mange som skifter mening.

    Religion er noe fundamentalt - en del av din personlighet...iallefalll oppeves det slik i følge de som har en tro. Du bytter ikke ut din religion uten videre.

    Dermed blir det vanskeligere å diskutere og å kritisere en religiøs overbevisning - uten å fornærme noen. Følelsene er knyttet opp til en religion og ikke til politikk. Politikk er egentlig sak og ikke følelse.

    Elementær psykologi - spør du meg...
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Gjest skrev:
    Det går an å ha en politisk mening. Den kan endres over tid - bare se hvordan velgermassen endrer seg fra valg til valg. Mange som skifter mening.

    Religion er noe fundamentalt - en del av din personlighet...iallefalll oppeves det slik i følge de som har en tro. Du bytter ikke ut din religion uten videre.

    Dermed blir det vanskeligere å diskutere og å kritisere en religiøs overbevisning - uten å fornærme noen. Følelsene er knyttet opp til en religion og ikke til politikk. Politikk er egentlig sak og ikke følelse.

    Elementær psykologi - spør du meg...
    Men når en religiøs tro tar styringen over politikken, hva da, skal man heller ikke da kunne kritisere?

    Vi har religionsfrihet, man står fritt til å velge hva man vil tro, man står fritt til å skifte tro, på samme måte som man kan skifte politiske synspunkter. Å tro på en gud er en ting, men i hvilken sammenheng er noe annet, i alle fall når din tro brukes til å kue og straffe andre. Vi har ingen forpliktelser til å akseptere at noen bruker sin tro til å ha makt over andre, det er der du må sette grensen.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Nei, ingen skal misbruke en tro for å få makt. Vi er enige i det.

    I det politiske liv er det lov med heftig debatt, det har vi sett om vi følger med. Slik er ikke det religiøse liv. Det følger en annen respekt med det religiøse.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    magsl skrev:
    Artig lesing og viser jo bare hvordan noen mennesker gjør alt for å rakke ned på andres meninger. Alt uten om å ta en god politisk diskusjon vel og merke.

    Gjest: Du burde legge mer vekt på kritiske spørsmål til hva media sier, og hvorfor de sier dette. Media i Norge er ikke nøytralt, og dermed vil holdningene til eiere vise seg i hvilke nyheter som blir slått stort opp og hvilke som blir forblir glemt. At FRP ikke har store mengder tilhengere blandt norsk media er en velkjent ting.
    Det er veldig spennande korleis den fjerde statsmakt fungerer saman med vanleg posisjonsslitasje av dei som sit i regjering. Avisene og andre media ser ut til å ha ein agenda om å rive ned. Dei har ein modus operandi som går att stadig. Men dei snakkar ikkje om denne agendaen...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    magsl skrev:
    Gjest: Du burde legge mer vekt på kritiske spørsmål til hva media sier, og hvorfor de sier dette. Media i Norge er ikke nøytralt, og dermed vil holdningene til eiere vise seg i hvilke nyheter som blir slått stort opp og hvilke som blir forblir glemt. At FRP ikke har store mengder tilhengere blandt norsk media er en velkjent ting.
    Godt poeng. Fr.p har ikke mange tilhengere i redaksjonene (sannsynlige unntak er Se og Hør, Her og Nå, TV 2 og VG), men hvordan er det med medieeierene. De blander seg jo inn i redaksjonelt arbeid på en måte som var ukjent før...

    Fr.p er selveste nedrakkingspartiet i Norge. Jeg gir tilbake...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Nja, en debatt på et annet grunnlag enn den medieskapte dagsorden kunne kanskje lære oss noe...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Oddgeir dette er da ikke noen skandale ! Man venter da ikke annet enn slik oppførsel fra en SV politiker ! :-\

    Grunnen til at man blir så over seg av sjokk og forferdelse når FRP politikere "trår over" er at man forventer en noe mer moralsk høyverdig oppførsel fra den kanten enn fra SV !! ;D ;D ;D
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har vanskelig for å føle ansvar for hva enkelte politiker gjør, selv om de er fra SV, et parti som jeg ikke er medlem av. SVère gjør nok feil de også, selv om det ikke er så ofte.

    ;)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Jeg har vanskelig for å føle ansvar for hva enkelte politiker gjør, selv om de er fra SV, et parti som jeg ikke er medlem av. SVère gjør nok feil de også, selv om det ikke er så ofte.

    ;)
    Men valgflesket er like fett som hos andre. Kanskje feitere også.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Jeg har vanskelig for å føle ansvar for hva enkelte politiker gjør,
    Nååå må du ikke være så beskjeden da, det kler deg ikke ! Jeg synes du viser et STORT samfunnsansvar i forhold til å opplyse oss om alle feil som begås av FRP politikere !! Og for min del er det greit nok at du har det, alle bør ha et kall her i livet !!
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Du er inne på noe der, Spiralis.

    ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn