Fr.p -koden

M

maestro

Gjest
Hva bilindustrien får til de neste 18 år er ikke godt å si. EU har nettopp gitt bilindustrien visse krav for CO2-utslipp gjeldende fra 2012. Svenskene er pådrivere; Pärsson har som kjent gått in for å kvitte seg med olje som energikilde innen 2021, et meget ambisiøst prosjekt osm har ført til at f.eks. Saab er klare verdensledere på biodrivstoff-motorer.
Ellers er jo Toyota langt fremme mht hybrid-teknologi, Prius er et spennende konsept, noe også våre styrende organer tydelig har satt (en lavere) pris på!
Verden og teknologien er ikke enkel. Du har tidligere selv vært inne på utregninger omkring en bils livsløp, og det viser seg at om en legger til grunn et regnestykke basert på dette kontra energibruk så er f.eks. en Hummer mer miljøvennlig enn enn Honda Civic hybrid. Hevder noen.

Se bare her:

http://forbruker.no/bil/nyheter/article1536302.ece

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, no var det såpass ille fordi han hadde fått ein cocktail av dårlege val i ungdomen (utvikla også alkoholisme), misforstått oppseding (fekk høyre "stakkars" av mora all si tid, og ein far som var ganske så konflikt- og meiningssky), tidlege samlivsproblem (vart "nøydd" til å gifte seg etter det mora sa, og det tok om lag 1 år før dei var skilde) og ein masse anna "uflaks".
På sosialkontoret sa dei at det var ein menneskerett å drikke seg i hel. Forsåvidt - men berre dersom du har eit val, meiner no eg. På eitt tidspunkt hadde nok min kompis eit val, men han opplevde seg som forbi der det var muleg å snu nesten heile tida.
Han la seg inn til avrusing, betalte gildet sjølv. Då han kom ut rusfri og kjekk, var det ikkje antydning til profesjonell oppfylging. Så etter eit halvt års nykterheit og forsøk på å komme i gong igjen i arbeidslivet, var det utfor stupet på nytt. Denne gongen fekk han trygd, og så gjekk det akkurat slik som du kan tenkje deg.
Triste greier, som nok kunne vore unngått.
Dette er selvsagt en trist historie.
Skal jeg trekke temaet for denne tråden inn, så skjedde vel mesteparten av dette under et AP regime, og ihvertfall i et system som Ap har bygd opp. FRP mener jo at han som indived har rettigheter og krav, og hvis han ikke er fornøyd med tjenestene som staten tilbyr ham kan han ta med seg pengene og kjøpe tjenesten et sted som er bedre tilpasset hans behov.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kva er gale med Sputnik?
Her gjør du deg mer uforstående enn det du er....Sputnik, Se og Hør og andre sammenligninger er ikke ment på en positiv måte...

Mvh
OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Verden og teknologien er ikke enkel. Du har tidligere selv vært inne på utregninger omkring en bils livsløp, og det viser seg at om en legger til grunn et regnestykke basert på dette kontra energibruk så er f.eks. en Hummer mer miljøvennlig enn enn Honda Civic hybrid.

Se bare her:

http://forbruker.no/bil/nyheter/article1536302.ece
Man ser jo at også denne utregningen har et klart fokus, ved at den bl.a. (utrolig nok) ikke tar med utslippene under bruk! Men legg merke til en ting: En av de viktigste årsaker til konklusjonen er bilens lange levetid. Ergo støtter dette også opp under tesen om at hyppig utskiftningstakt ikke nødvendigvis er en miljømessig fordel.

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Blir litt feil å avskrive en hel organisasjon grunnet visse mangler i en enkelt rapport. Jeg er ellers ikke uenig i at rapporten i beste fall er nokså upresis. Allikevel setter den fingeren på det viktigste punktet: Det er slett ikke gitt at regnestykkets svar faller ut positivt mht til økt produksjon av nye biler.

Honkey
Skal ikke ta for meg hvert punkt i svaret ditt, vi er nok stort sett enig.

Derimot mener jeg det er veldig uheldig at interesseorganisasjoner legger til grunn forutsetninger for sine undersøkelser og rapporter som ihvertfall i mine øyne gjør at rapporten mister sin gyldighet. Bellona er på den andre side et forbildelig eksempel på en organisasjon som ikke rir kjepphester, men som faktisk jobber aktivt for miljøet - et veldig godt eksempel er jo rapporten om å danne en verdikjede med CO2 håndtering - hvor en miljøorganisasjon faktisk anbefaler betydelig økt utvinning av olje, og en lønnsomt prosjekt - fordi det også tjener miljøet.

Fremtiden i våre hender har i en del debatter på TV, og også i denne rapporten vist sitt "egentlige" ståsted, som jeg ikke er enig i. Og det er at vi kan ikke fortsette å øke levestandarden vår. Økt levestandard vil føre til kjøp av flere biler, uansett hva prisene på dem er. Et eksempel er jo FIVH sitt ståsted på bygging av veier- Bedre veier vil gi øjt konkuranseevne for Norge, færre ulykker, mindre stress og tid i trafikken = økt velstand, og ikke minst en betydelig miljøgevinst fordi bilene vil kjøre med jevnere hastighet. Likefullt er FIVH en sterk motstander av dette, fordi bedre veier vil føre til at flere kjøper biler.....Aller helst ville de vel at vi skulle syklet....

Mvh
OMF

M

maestro

Gjest
Man ser jo at også denne utregningen har et klart fokus, ved at den bl.a. (utrolig nok) ikke tar med utslippene under bruk!
Såvidt jeg kan skjønne tas "fuel economy" med i regnestykket, og det skulle vel korrelere ganske bra med tilsvarende utslipp.

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
På jobben så stemmer rundt 80% FRP. Selv fikk jeg ikke mulighet til å stemme ved forrige valg pga en misforståelse. Vi har diskutert litt politikk ,men det blir aldri noe artig siden noen personer tar det som et personangrep.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
La gå med at vi kan ha ein viss auke i levestandarden. Men kva skjer dersom India og Kina kjem opp på vårt nivå?
Dette vil aldri skje, kanskje...? Eller det går bra, det også?
Hei!
Ja det går bra....ikke over natten selvfølgelig, men takket være teknologisk fremgang og markedsøkonomi så skal dette gå greit.

I dag, har vi selvsagt ikke ressureser og teknoogi til at Kina, India, Pakistan, osv...kommer opp på det nivået vi car for 10 år siden, men løsningen kan jo ikke være at vi skal legge oss på et forbruksnivå som er gjennomsnittlig bærekraftig for hele verden....

Hva er problemene....
tilgjengelig energi....I de neste 50 årene ser vi nok mest tradisjonell kraftproduksjon, med kull, olje og gass som de fremste. Etterhvert vil nok innslaget av solenergi, bølgekraft og kjernekraft bli større. Ser vi i de neste 50-100 årene tror jeg vi har løst problemet med fusjonskraft og kraftverk basert på thorium, vi har nok kommet såpass langt med solcelle teknologi at dette er blitt en viktig del av grunnforsyning i form at de fleste tak og fasader er kledd med solceller, vi har nok funnet mer effektive energibærere, og "gamle" kraftverk basert på olje, kull og gass har renisng og fremstår som rene miljømessig, selv om teknologien er gammel.

Mat
Tilgang på energi gjør det mulig å dyrke større områder (vanning, grøfting), man begynner å benytte seg av mat fra lengre ned i matkjeden, oppdrett blir mer effektivt, genmodifisert mat er vanlig, plantevernmidler og gjødsel er enda mer effektiv.

Makt
USA og EU er fremdeles ledende i verdensbilde, men trekløveren USA, EU og Russland, har fått med seg Kina, India, Pakistan og sikkert noen andre. Vi går sikkert spennende tider i møte - kan være greit å oppføre seg ordentlig nå, så de nye "maktlandene" ikke er opptatt å vise hvem som er sjef.

Tilgjengelige ressurser
Økt etterspørsel etter metaller og andre viktige ressurser har gjort at prisene på disse har skutt i været. En har så godt som 100% resirkulering på alle råvarer. Nye kompositter og kunstige materialer har erstattet stål og aluminium i nær sagt alle konstruksjoner.

Olje og Gass
Oljeprisen fortsatte å gå til himmels....Norge er verdens rikeste land (pr innbygger). Den høye oljprisne gjorde at jakten på alternative energikilder skjøt fart og allerede i 2020 brukte flestepartene av bilene i USA og EU andre drifstoff enn bensin/Diesel.

Tja....dette er ikke ment som noen fasit på noen som helst måte....men skal man analysere fremtidens problemer....så kan man ikke se på løsninger basert på dagens teknologi.

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei!
1. Ja det går bra....ikke over natten selvfølgelig, men takket være teknologisk fremgang og markedsøkonomi så skal dette gå greit.

2. I dag, har vi selvsagt ikke ressureser og teknoogi til at Kina, India, Pakistan, osv...kommer opp på det nivået vi car for 10 år siden, men løsningen kan jo ikke være at vi skal legge oss på et forbruksnivå som er gjennomsnittlig bærekraftig for hele verden....

Hva er problemene....
3a) tilgjengelig energi....I de neste 50 årene ser vi nok mest tradisjonell kraftproduksjon, med kull, olje og gass som de fremste. Etterhvert vil nok innslaget av solenergi, bølgekraft og kjernekraft bli større. Ser vi i de neste 50-100 årene tror jeg vi har løst problemet med fusjonskraft og kraftverk basert på thorium, vi har nok kommet såpass langt med solcelle teknologi at dette er blitt en viktig del av grunnforsyning i form at de fleste tak og fasader er kledd med solceller, vi har nok funnet mer effektive energibærere, og "gamle" kraftverk basert på olje, kull og gass har renisng og fremstår som rene miljømessig, selv om teknologien er gammel.

Mat
4. Tilgang på energi gjør det mulig å dyrke større områder (vanning, grøfting), man begynner å benytte seg av mat fra lengre ned i matkjeden, oppdrett blir mer effektivt, genmodifisert mat er vanlig, plantevernmidler og gjødsel er enda mer effektiv.

Makt
5. USA og EU er fremdeles ledende i verdensbilde, men trekløveren USA, EU og Russland, har fått med seg Kina, India, Pakistan og sikkert noen andre. Vi går sikkert spennende tider i møte - kan være greit å oppføre seg ordentlig nå, så de nye "maktlandene" ikke er opptatt å vise hvem som er sjef.

Tilgjengelige ressurser
6. Økt etterspørsel etter metaller og andre viktige ressurser har gjort at prisene på disse har skutt i været. En har så godt som 100% resirkulering på alle råvarer. Nye kompositter og kunstige materialer har erstattet stål og aluminium i nær sagt alle konstruksjoner.

Olje og Gass
7. Oljeprisen fortsatte å gå til himmels....Norge er verdens rikeste land (pr innbygger). Den høye oljprisne gjorde at jakten på alternative energikilder skjøt fart og allerede i 2020 brukte flestepartene av bilene i USA og EU andre drifstoff enn bensin/Diesel.

Tja....dette er ikke ment som noen fasit på noen som helst måte....men skal man analysere fremtidens problemer....så kan man ikke se på løsninger basert på dagens teknologi.

Mvh
OMF
1. Mange fine ord her - praktiske løysingar vert vel business as usual til eitkvart stoppar opp...

2. Jammen, då må vi ned i levestandard. Vi er på toppen, og skal alle ha det gjennomsnittleg....kva er dette for sosialdemokratisk ideologisk propaganda?

3. Så det vert 50 år før vi treng endre på noko. Betryggande.

4. Kanskje vi kunne få laga nokre jordbruksflåter, slik at vi kunne erstatte dei landområda/fruktbare dyrkningsarealet som forsvinn når Antarktis og Grønland vert isfrie?

5. Sikkert lurt å oppføre seg, ja...

6. Ettersom vi har best råd, har vi råd å kjøpe nytt, så problemet gjeld ikkje oss...

7. Ja dette kan bli spennande!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om man lurer på hva som er Frp-koden kan man jo bare skumlese litt i denne tråden, så er man godt i gang med å finne svaret.

Den utrolige arrogansen og nedlatenheten overfor Frp og deres velgere fra andre partier, journalister og en del “folk-flest”-er provoserer mange, inkludert meg. Jeg ble så provosert av dette en gang at jeg stemte Frp i rein protest i et fylkestingsvalg. Man får ikke folk med seg eller over til seg ved å stemple dem som dumme. Man får dem ikke til å skifte mening ved å le av deres bekymringer og ikke ta dem alvorlig mens man preiker svada og håner annerledestenkende. Den eneste måten å få folk over til seg på er å ha en politikk som virker attraktiv og forståelig, men i stedet for å gå i seg selv og prøve å finne ut hvor det er de feiler, så hakker de på Frp og kaller velgerne deres for dumme. Det er vel dette som heter å grave sin egen grav.

Om noen stempler meg som dum på grunn av mine politiske meninger, vel så gjør ikke det meg dummere, eller dem smartere, ikke forandrer det noe på mitt syn heller.
Å stemple andre på denne måten slår i grunn bare tilbake på en selv, det vet de fleste, men som alltid ser det ut som om norske politikere lever i sin egen verden fjernt fra realitetene.

Ellers er jeg enig med Back-door, Frp er det eneste partiet som ser hva som kan komme til å bli det største problemet i Norge i fremtiden og er villig til å gjøre noe med det før det er for seint. Jeg innser også at jeg ikke har noe valg, ved neste stortingsvalg må jeg stemme Frp uansett om jeg vil det eller ei. For det er nok av ting jeg er uenig med i deres politikk, men denne ene saken er så viktig at den overskygger de fleste andre. Og om ikke de andre partiene snart våkner og innser dette så kommer nok ganske mange til å gjøre som Back-door og jeg, og de kan stå der og klø seg i hodet og lete etter Frp-koden til evig tid. Sånn går det når man ikke er villig til å høre på velgerne og følge med i hva som skjer og hva som er deres største bekymringer.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Her har 2 medlemmer stått frem og sagt rett ut at de har latt seg skremme av VG til å stemme Frp. Årsaken er deres virkelighetsoppfattelse om at Islam er en trusel mot Norge, Nasjonen, og verdensfreden. Dersom det faktisk er slik det forholder seg, og ikke kun slik staitsitkkene vet å fortelle oss, nemlig den at krim og arbeidsledighetsratene er litt større fra folk som kommer fra krig, nød og lav levestandard, da kan jeg samtidig fortelle dere at selv ikke Frp's enorme makt og store ord kan stoppe Islam. Alle koder til tross, ei heller Frp besitter slike evner.
Det dere sier er at dere velger et samfunn som øker forskjeller, som driter i konsekvensanalyser, som forteller folk en lang rekke halvsannheter fordi det er så mye enklere å forstå, og dere velger dette av en enkelt årsak; nemlig den at dere er redd for en fremmed religions påståtte fremmarsj. Det er på dette tidspunkt det er lov å begynne selvstendig tenking.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her har 2 medlemmer stått frem og sagt rett ut at de har latt seg skremme av VG til å stemme Frp. Årsaken er deres virkelighetsoppfattelse om at Islam er en trusel mot Norge, Nasjonen, og verdensfreden. Dersom det faktisk er slik det forholder seg, og ikke kun slik staitsitkkene vet å fortelle oss, nemlig den at krim og arbeidsledighetsratene er litt større fra folk som kommer fra krig, nød og lav levestandard, da kan jeg samtidig fortelle dere at selv ikke Frp's enorme makt og store ord kan stoppe Islam. Alle koder til tross, ei heller Frp besitter slike evner.
Det dere sier er at dere velger et samfunn som øker forskjeller, som driter i konsekvensanalyser, som forteller folk en lang rekke halvsannheter fordi det er så mye enklere å forstå, og dere velger dette av en enkelt årsak; nemlig den at dere er redd for en fremmed religions påståtte fremmarsj. Det er på dette tidspunkt det er lov å begynne selvstendig tenking.

Honkey
Dette er lavmål fra din side. Du vet utmerket godt at det ikke er VG som har fått meg til å mene det jeg mener, det er den avisen jeg i minst grad leser, og du fortsetter på akkurat samme linjen som før, med akkurat samme resultat. Danmark er det eneste landet som tar disse problemene på alvor, det går an å gjøre noe, ikke å stoppe islam, men å redusere dens påvirkning av vårt samfunn.
Det er det vi ønsker, så får du ønske noe annet, men din måte å argumentere på får ikke meg til å skifte mening om dette, og du oppnår akkurat det motsatte av det du ønsker.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Dette er lavmål fra din side. Du vet utmerket godt at det ikke er VG som har fått meg til å mene det jeg mener, det er den avisen jeg i minst grad leser, og du fortsetter på akkurat samme linjen som før, med akkurat samme resultat. Danmark er det eneste landet som tar disse problemene på alvor, det går an å gjøre noe, ikke å stoppe islam, men å redusere dens påvirkning av vårt samfunn.
Det er det vi ønsker, så får du ønske noe annet, men din måte å argumentere på får ikke meg til å skifte mening om dette, og du oppnår akkurat det motsatte av det du ønsker.
Ok, jeg trekker meg på et punkt; det er IKKE VG. Det er den generelle grasrotoppfatningen. Jeg kan tilføye at Frp i tillegg til ovennevnte også ønsker seg å stenge verden og virkeligheten ute ved hjelp av en lov for oss og en annen for dem. Det holder en viss tid. Danmark har i prinsippet samme lovverk som oss, men med noen justeringer.
Uansett har du sagt rett ut at du stemmer et parti du i hovesak er uenig med, og du gjør det av frykt.

Honkey

M

maestro

Gjest
Meget kloke ord fra Kompo! Jeg slutter meg til 100%!

Til klimadebatten:

Kan man stole på politikerne? Temaet har vært diskutert i flere tiår, men likevel har utslippene økt kraftig, ikke minst de norske. De "ansvarlige" partiene lovte en hel masse under den forrige store klimadebatten i 1989. De skulle kutte utslippene drastisk. Arbeiderpartiet var da i regjering og hadde som mål å redusere veksten i CO2-utslippene slik at de ble stabilisert i løpet av 1990-årene. Høyre hadde som mål at de skulle stabiliseres på 1990-nivå innen 2000. Senterpartiet ville halvere utslippene av CO2 innen 2000, og SV ville halvere innen 2050. Men disse partiene har altså ikke gjort noen ting siden den tid, selv om de vekselvis har vært i regjeringsposisjon eller samarbeidet hele tiden. Hvorfor ikke? Hvorfor er det da FrP - som aldri har hatt regjeringsmak - som stadig blir hakket på i denne sammenhengen?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ok, jeg trekker meg på et punkt; det er IKKE VG. Det er den generelle grasrotoppfatningen. Jeg kan tilføye at Frp i tillegg til ovennevnte også ønsker seg å stenge verden og virkeligheten ute ved hjelp av en lov for oss og en annen for dem. Det holder en viss tid. Danmark har i prinsippet samme lovverk som oss, men med noen justeringer.
Uansett har du sagt rett ut at du stemmer et parti du i hovesak er uenig med, og du gjør det av frykt.

Honkey
Den generelle grasrotoppfatning er i like stor grad den du står for, på hver vår side, du og dine har ikke mer kunnskap om dette enn meg, de fleste sikkert mindre, og deres konklusjon er på ingen måte mer korrekt eller edel enn min.

Jeg stemmer det partiet jeg er mest enig med på de viktigste sakene. Om man stemmer av frykt eller egoisme eller egne interesser så er vel dette noe de fleste har til felles. Om du stemmer for miljøvern så er jo også dette på grunn av frykt.

K

knutinh

Gjest
Men ok,det første punktet ditt,bonde mener jeg er et fantastisk flott arbeid og jeg trodde varsel lampene skulle begynne å blinke når verdens eldste yrke ikke er lønnsomt lenger!
Er ikke verdens eldste yrke prostitusjon? Jeg trodde dette levde i beste velgående?
Viss dere tror at denne spiralen vi er inne i kan fortsette så tar dere helt garantert feil!
En ekte jobb er for meg noe som har verdiskapning og/eller en service næring som folket virkelig trenger.
Bra, da er du sikkert enig i at dagens jordbruk er bortkastet bruk av skattepenger, på samme måte som FrP vil luke bort alt landbruk som ikke har livets rett?
Flytte papir mellom etasjer i kommunehus,kommune grenser og fylkegrenser er for det meste tull.Vi hadde klart oss godt uten.Hvorfor svarte svingende skal der for eksempel sitte folk som skal bestemme hva jeg skal kunne bygge på min tomt,hvor nær jeg kan bygge fra sjøen, for å nevne noen veldig få ting.
Hva om et firma kjøper opp tomter rundt deg og bygger et bygg på 14 etasjer slik at du får sol 2,5 minutter hver dag. Er det også greit, det er jo deres tomt?
Ellers prøver de å innføre noen avgifter på drivstoff som passer helt inn i deres filosofi om å suge ut av kassene der de kan.
Det er veldig lett å anklage politikere for å kreve inn for mye skatter, det er derimot vanskeligere å peke fingeren på hvilke tjenester man er villige til å ofre. Mindre helsevesen? Mindre veibygging?
Kristin Halvorsen glis forsvant når hun måtte prøve å sette i praksis noe av venstre-sosialist-sytingen som fungerer fint når man er i opposisjon,men du verden ,la de få holde på i 10 år til så kommer Norge til å ligne enda mer på Sovjetunionen.
Med litt flaks ville kanskje FrP måtte gå igjennom en tilsvarende oppmykning om de noen gang fikk reell makt.
Hadde ikke Norge hatt oljen så hadde vi måttet møte realitetene,men så lenge vi har den så kan de fortsette kjøret i sin drømmeverden.La de rasere alt av verdiskapning utenom oljen,så skal de få se vakumet de har skapt viss vi får oppleve at oljen forsvinner.
Som modell så er ikke Norge så veldig ulik de andre skandinaviske land, som ikke har olje, og alle hevder seg godt i statistikker over levestandard. Hvorfor er ikke land som følger samfunnsmodellene du predikerer i nærheten av toppen av slike levekårsundersøkelser?
Mennesket idag utdanner seg til kroppene begynner å forfalle i vel 30års alderen,men da passer det fint å sitte bak dataen, flytte på papirer og vere barnevakter for de som skaper noe !  :D  
Mener du at jeg skaper mindre enn deg bare fordi jeg bruker en PC som viktigste verktøy?
Alle som har gjort en dags arbeid med litt svetting som den gamle bonden sa, har kanskje også fått opplevd den deilige tilfredstillelsen med å bruke kroppen slik den var tenkt,men neida "verden går fremover,vi lever i verdens beste land,vi forstår så mye mer idag enn de gjorde for 50 eller 4000år siden" .Bull! Vi har gått vekk fra det kroppene er skapt til,brukes i sunt arbeid, og tilfredstillelsen med å gjennomføre noe av verdi!
Men verden vil bedras,so go on,personlig tror jeg enden snart er her!
Min farfar var sjauer og jernbane-arbeider og glorifiseringen av hans arbeidsdag som du legger til grunn stemmer ikke godt med de fortellingene jeg har fått. Å bo i ei lita brakke på et fjell med 20 arbeidskarer og bare flesk fullt av mark stemmer dårlig med tilfredsstillende arbeide for meg...

Du sutrer over hvor fælt alt er og hvor vanstyrt Norge er, uten å sammenligne med andre eksempler på hvordan det kunne ha vært gjort. Det er egentlig et godt sammendrag av hva mange jeg kjenner som stemmer FrP tenker, uten at jeg drar alle over en kam. Man ser oppslag i VG over hvor fælt det er i helsevesenet, alle opplagt ineffektive samfunnsmekanismer, etc, og forventer at enhver endring er til det bedre.

Vi trenger sunn kritikk og konkrete forslag til både høyre og venstre. FrP og Sv fungerer slik sett som inspiratorer. Jeg foretrekker dog at ingen av delene får rent flertall...

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
FrP er svært forfriskende for norsk politisk debatt. Tanken om en redusert offentlig sektor og økt valgfrihet innenfor kommunale tjenester, helse og omsorg er befriende.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Den generelle grasrotoppfatning er i like stor grad den du står for, på hver vår side, du og dine har ikke mer kunnskap om dette enn meg, de fleste sikkert mindre, og deres konklusjon er på ingen måte mer korrekt eller edel enn min.

Jeg stemmer det partiet jeg er mest enig med på de viktigste sakene. Om man stemmer av frykt eller egoisme eller egne interesser så er vel dette noe de fleste har til felles. Om du stemmer for miljøvern så er jo også dette på grunn av frykt.
Jeg er fullstendig enig i at ingen har fasiten, og at dette dreier seg om grunnsyn og ikke objektiv kunnskap. Hva angår eventuell stemmegiving på basis av mijøvern holder ikke analogien; her hersker nå såpass mye kunnskap at det ikke lengre er nødvendig å støtte seg på grunnholdninger eller synsing. Jeg ville for øvrig ikke stemme på et parti som ikke har en helhetlig og gjennomtenkt strategi; som eks et parti som "De Grønne" hvis eneste mål er å fronte miljøsaken. Bra nok som spesialfelt, men dersom de ikke kan stable på beina en gjennomtenkt og samfunnsnyttig helhet, er de ute av bildet for min del.
Det finnes mange gode grunner for å nagle Frp grunnet selvmotsigende og lite gjennomtenkte løsninger. Jeg gjentar at jeg har lest deres partiprogram, og jeg fant det nesten utrolig fritt for konsekvenstenkning.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Man er opptatt av å finne Frp-koden. Hva med å finne menneske-koden. De 30 prosentene som stemmer på dem.
Ja, det er nok mye vanlige folk med sunt bondevett som stemmer FrP.  Svært mange LO-medlemmer stemmer forresten også på FrP.  Og, FrP bør naturligvis inn i en borgerlig koalisjon etter neste valg.  

Folk flest har skjønt at venstrekreftene må temmes.  Stolten, Valla, Kristin og hele røkla må ut av posisjonene!  

K

knutinh

Gjest
Folk flest har skjønt at venstrekrftene må temmes.  Stolten, Valla, Kristin og hele røkla må ut av posisjonene!  
Det er også mange med sympatier i høyre-retning som for enhver pris ikke ønsker FrP i regjering.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er også mange med sympatier i høyre-retning som for enhver pris ikke ønsker FrP i regjering.

-k
Det kunne vært artig å se det dokumentert.
Jeg mistenker at de aller fleste høyrevelgerne ønsker et slikt samarbeid. Ledelsen kan selvfølgelig ikke flagge dette, siden man kjemper om de samme velgerne.

K

knutinh

Gjest
Det kunne vært artig å se det dokumentert.
Jeg mistenker at de aller fleste høyrevelgerne ønsker et slikt samarbeid. Ledelsen kan selvfølgelig ikke flagge dette, siden man kjemper om de samme velgerne.
Jeg beklager, dette var en anekdote basert på personlig erfaring, ikke noe jeg kan dokumentere.

-k

M

maestro

Gjest
Jeg er fullstendig enig i at ingen har fasiten, og at dette dreier seg om grunnsyn og ikke objektiv kunnskap.
Kanskje det rett og slett dreier seg om sunn fornuft? Og kanskje "folk flest" som føler problemene tett innpå kroppen har noenlunde enkle løsninger som politikerne i sine elfenbenstårn er langt unna erkjennelsen av? Hvorfor skal ting gjøres unødig komplisert når de kan løses med vanlig skjønn og innsikt?

Hva angår eventuell stemmegiving på basis av mijøvern holder ikke analogien; her hersker nå såpass mye kunnskap at det ikke lengre er nødvendig å støtte seg på grunnholdninger eller synsing.
Les mitt tidligere innlegg så vil du se hvor mye de andre har pratet og hvor lite de har gjort.

Det finnes mange gode grunner for å nagle Frp grunnet selvmotsigende og lite gjennomtenkte løsninger. Jeg gjentar at jeg har lest deres partiprogram, og jeg fant det nesten utrolig fritt for konsekvenstenkning.
Mulig det er en styrke. Kanskje de andre partiene med sine "helhetssyn" bidrar til å komplisere lett løsbare problemer og derfor havne i ren handlingslammelse? Folks hverdag består tross alt stort sett av enkle basale problemer og gjøremål, og det daglige liv fordrer vanligvis heller ikke de store intellektuelle utfordringer. De må hver enkelt finne på annen måte.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kanskje det rett og slett dreier seg om sunn fornuft? Og kanskje "folk flest" som føler problemene tett innpå kroppen har noenlunde enkle løsninger som politikerne i sine elfenbenstårn er langt unna erkjennelsen av? Hvorfor skal ting gjøres unødig komplisert når de kan løses med vanlig skjønn og innsikt?

Les mitt tidligere innlegg så vil du se hvor mye de andre har pratet og hvor lite de har gjort.

Mulig det er en styrke. Kanskje de andre partiene med sine "helhetssyn" bidrar til å komplisere lett løsbare problemer og derfor havne i ren handlingslammelse? Folks hverdag består tross alt stort sett av enkle basale problemer og gjøremål, og det daglige liv fordrer vanligvis heller ikke de store intellektuelle utfordringer. De må hver enkelt finne på annen måte.
Enig i at politkerene i Norge ikke har noe som helst å slå seg på brystet for i miljøpolitikken.

Resten av innlegget trenger jeg hjelp av Arve for å formulere. Verden er dessverre ikke enkel, og lar seg ikke styre med enkle midler. Den erkjennelsen er greit å ta inn over seg først som sist. Enkle løsninger gir dessverre alltid utisliktede bieffekter som må bøtes på helt til det ikke lengre er en enkel løsning.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er fullstendig enig i at ingen har fasiten, og at dette dreier seg om grunnsyn og ikke objektiv kunnskap. Hva angår eventuell stemmegiving på basis av mijøvern holder ikke analogien; her hersker nå såpass mye kunnskap at det ikke lengre er nødvendig å støtte seg på grunnholdninger eller synsing. Jeg ville for øvrig ikke stemme på et parti som ikke har en helhetlig og gjennomtenkt strategi; som eks et parti som "De Grønne" hvis eneste mål er å fronte miljøsaken. Bra nok som spesialfelt, men dersom de ikke kan stable på beina en gjennomtenkt og samfunnsnyttig helhet, er de ute av bildet for min del.

Honkey
Dette er det også uenighet om, uavhengig av hva du måtte mene er det fremdeles stor uenighet knyttet til mye innen miljø/klima-problematikken. På den annen side kan jeg ikke se annet av det jeg har lest at det er minst like stort grunnlag til å ha et syn på innvandringsproblemene basert på fakta og ikke synsing, det er nok av bakgrunnsmateriale også her.

Når det kommer til vg har også de sine små lyspunkter:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138920

...og her er jo også et eksempel på dobbeltmoralske politikere vi godt kan klare oss uten...

Skal et parti få min stemme så får de også ta mine bekymringer på alvor. Det gjør de ikke, derfor blir det som det blir, og det er bare deres politikk som kan forandre på det.
Det finnes mange gode grunner til å nagle alle partiene, eller hvilke vil du eventuelt si er helhetlig og konsekvent? For ikke å snakke om å holde sine løfter?

Ellers må du slutte å komme med sånne dustepåstander som at prostitusjon er verdens eldste yrke knutinh. Det er en gammel klisje, ikke fakta. For det første er det ikke et yrke. For det andre hva tror du egentlig, hadde de ikke annet å ta seg til, tror du ikke at jegeren, fiskeren, bonden osv kom først..?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Selvsagt Kompo, prostituerte gjør det for gøy, fordi de er nymphomane osv. Er du ikke litt nedlatende nå??

M

maestro

Gjest
Verden er dessverre ikke enkel,  - - -.
Ikke uten videre enig. Jeg har vært litt rundt i en del land og sett ulike styre- og samfunnsformer i praksis. Mitt inntrykk er at dagliglivets problemer for de fleste dreier seg om enkle ting som mat og klær, transport til og fra, bolig, utdannelse, helse - - - osv., basale behov hvor problemer ofte kan løses med enkle midler. Sånn sett er de fleste mennesker like jorden rundt.

Enkle løsninger gir dessverre alltid utisliktede bieffekter som må bøtes på helt til det ikke lengre er en enkel løsning.
Hvorfor det? Og uansett er vel en enkel løsning bedre enn ingen løsning? En kommer ingen vei ved å sitte å tvinne tomler fordi alt er for komplisert til at man kan begynne. Det er f.eks. det politikerne har gjort i miljødebatten altfor lenge.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ikke uten videre enig. Jeg har vært litt rundt i en del land og sett ulike styre- og samfunnsformer i praksis. Mitt inntrykk er at dagliglivets problemer for de fleste dreier seg om enkle ting som mat og klær, transport til og fra, bolig, utdannelse, helse - - - osv., basale behov hvor problemer ofte kan løses med enkle midler. Sånn sett er de fleste mennesker like jorden rundt.

Hvorfor det? Og uansett er vel en enkel løsning bedre enn ingen løsning? En kommer ingen vei ved å sitte å tvinne tomler fordi alt er for komplisert til at man kan begynne. Det er f.eks. det politikerne har gjort i miljødebatten altfor lenge.
Har du noen enkel løsning på hvordan mennesker i verden skal få dekt sine basale behov? Og ikke minst, hvem skal bidra med det?

M

maestro

Gjest
Har du noen enkel løsning på hvordan mennesker i verden skal få dekt sine basale behov?
Løsningene vil måtte variere fra sted til sted ut ifra de naturgitte forutsetninger, de som gjelder alle mennesker må internasjonale organer ta seg av.

Og ikke minst, hvem skal bidra med det?
Det er selvsagt i utgangspunktet politikernes oppgave, det er derfor de er valgt. I tillegg bør alle bidra til felles beste.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Løsningene vil måtte variere fra sted til sted ut ifra de naturgitte forutsetninger, de som gjelder alle mennesker må internasjonale organer ta seg av.

Det er selvsagt i utgangspunktet politikernes oppgave, det er derfor de er valgt. I tillegg bør alle bidra til felles beste.
Et godt politikersvar. Er det ikke sånn at det er stor forskjell på viljen til å dele på godene, utifra partitilhørighet?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Dette er det også uenighet om, uavhengig av hva du måtte mene er det fremdeles stor uenighet knyttet til mye innen miljø/klima-problematikken. På den annen side kan jeg ikke se annet av det jeg har lest at det er minst like stort grunnlag til å ha et syn på innvandringsproblemene basert på fakta og ikke synsing, det er nok av bakgrunnsmateriale også her.

Når det kommer til vg har også de sine små lyspunkter:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138920

...og her er jo også et eksempel på dobbeltmoralske politikere vi godt kan klare oss uten...

Skal et parti få min stemme så får de også ta mine bekymringer på alvor. Det gjør de ikke, derfor blir det som det blir, og det er bare deres politikk som kan forandre på det.
Det finnes mange gode grunner til å nagle alle partiene, eller hvilke vil du eventuelt si er helhetlig og konsekvent? For ikke å snakke om å holde sine løfter?
For å ta to eksempler på partier med styringserfaring og helhetlig politikk: Høyre og Arbeiderpartiet. Dermed er det ikke sagt at disse ikke gjør feil eller har sine svin på skogen; det finnes intet perfekt system. Men du kan neppe nagle dem på typisk selvmotsigende politikk á lá den der man vil ha billigere alkohol og mindre kriminalitet i samme setning uten at det skal koste mer penger for det offentlige.

Jeg har ellers et pragmatisk forhold til valgløfter, jeg skulle ønske det ble slutt på å kalle det "løfter", da jeg synes "intensjoner" beskriver fenomenet mye bedre. H og AP har nok erfaring til å vite at de må avstemme kartet etter terrenget hver gang det endres av forkastninger og mindre jordskjelv. Jeg misliker også at opposisjonen konsekvent søker å desavuere de andres politiske innsats, tross alt vet alle hvordan spillet er. Jeg hadde rett og slett ønsket et mer åpent og ærlig handlingsmønster, der man var litt mer konsekvente på å forklare folk at det ER IKKE svart / hvitt og enkelt, og vi må regne med endringer underveis. Frp tjener jo stort på at de faktisk går lengre enn alle andre i å søke og innbille folket at alt er så jævla enkelt. Se på SV i opposisjon kontra posisjon og ta lærdom! De er jo pinadø i opposisjon til seg selv! De får sine senere års populistiske dreining i trynet så det holder! Realpolitikk ER IKKE enkelt! Frp, som, er de mest ekstreme hva forenkling angår kan komme til å enten kjøre landet ut i kaotiske tilstander, eventuelt møte sine standpunkter på en måte de knapt trodde var mulig.

Honkey

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Folk flest har skjønt at venstrekrftene må temmes. Stolten, Valla, Kristin og hele røkla må ut av posisjonene!

Slik skal det låte bb !

hurra for neste valg.

M

maestro

Gjest
Et godt politikersvar. Er det ikke sånn at det er stor forskjell på viljen til å dele på godene, utifra partitilhørighet?
Alle mennesker er ulike og har ulike behov. Jeg tror ikke det har noe med partitilhørighet å gjøre. Min erfaring fra det virkelige liv er bl.a. at de som snakker høyest om å dele med andre er minst villige til det i praksis.

M

maestro

Gjest
Nettopp dette peker på det irriterende faktum at enkle løsninger ikke fungerer. Sorry mac!
Honkey
Tvert imot, en behøver ikke kompliserte løsninger på enkle problem. Det er det altfor mye av idag. Mange problem kan (og bør) enkelt løses på det lokale plan, og her vil f.eks. valgfrihet være et nøkkelord. Hvis fellesløsninger overfor større og innbyrdes ulike populasjoner skal utarbeides vil de selvsagt nødvendigvis måtte bli mer kompliserte fordi motstridende hensyn skal ivaretas. Dette sier seg selv.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selvsagt Kompo, prostituerte gjør det for gøy, fordi de er nymphomane osv. Er du ikke litt nedlatende nå??
Nedlatende overfor hvem?
Selvsagt gjør de det ikke fordi det er gøy, det er jo stikk motsatt, de gjør det fordi de dessverre ikke har andre muligheter. Men å dermed kalle det for yrke det er i mine øyne totalt feil, det er en tilstand de er havnet i og som de aller fleste vil ut av, ikke et yrke.

Til Honkey:

Joda AP og H har fått prøve seg, i motsetning til Frp, men hvordan skal de noensinne få vist hva deres politikk står for når de aldri får praktisert den? Nå har de jo faktisk prøvd den ut i liten skala i Os kommune, og der er i alle fall folk mer enn fornøyd så vidt jeg vet.

SV er vel på den ene siden 100 % for likestilling, mens de sitter smilende tafatte og ser på at at mange kvinner undertrykkes i kulturens glade ånd, og toer sine hender eller setter foten ned når det kommer til å gjøre noe som helst av det som foreslåes av tiltak. De spiser kameler så de må få helt avsmak på det og har mindre enn 10 % av velgerne i ryggen. Med erfaring med SV i regjering tror jeg ikke vi skal frykte at det skal bli så mye verre.

Men som sagt før, det som skal til er bare at ett av de andre partiene forstår alvoret,så kan de kapre velgere fra Frp i bøtter og spann.

G

Gjestemedlem

Gjest
Os er et godt eksempel på at Frp har en rettmessig plass i politikken. Os er nok ikke den værste kommunen å bo i. Tvert imot har de mange gode tiltak for sine inbyggere der. Men FrP i lokalpolitikken er noe helt annet enn i rikspolitikken. Lokalpolitikk er stort sett å fordele kroner til de oppgaver men prioritere. Men regjerigen grisler med så mye annet som er viktig. Og der kan de gjøre mye skade.

SV har overrasket positivt, ikke det at de har gjort så mye lurt, men mer at de er istand til å gi slipp på sine mest ytterliggående sider. Til fortvilelse for de mest radikale tilhengerne.

Alle partier må jo tilpasse seg i possisjon, men faren med FrP er at det er de mest sympatiske sidene som må vike: skjenkepolitikk, landbrukspolitikk, forbrukerrettigheter. Og at de mest triste sidene forsterkes f.eks. i samrøre med KrF: Kristenmakt, menneskesyn, sosialpolitikk, kulturpolitikk og den generelle frykten for 'hottentotter'.

Så de fleste andre alternativer er langt å foretrekke, samme hva de består av.

AP-Høyre-Venstre ville vært en interessant koallisjon dog.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
AP-Høyre-Venstre ville vært en interessant koallisjon dog.

Ikke umulig dette.

Og hvilken oppsett ville være og foretrekke når det kommer til fordeling av poster.

Topp Bunn