Det er trolig ikke aktuellt å komme inn på så mange andre aspekter heller vil jeg tro... ;D ;DDe sikkerhetsmessige aspektene vil jeg ikke komme nærmere inn på, men jeg kjører på 0,47 i min 84 2CV ;D
hehe...nei..det kan du gjerne si...er ikke noen biler i nærheten...for meg så handler det om kjøreglede og fasinasjon for akkurat denne bilen.Det er trolig ikke aktuellt å komme inn på så mange andre aspekter heller vil jeg tro...
Det er et tall jeg hørte i en lignende diskusjon for endel år siden. Jeg har desverre ingen link.Et interessant tall, men hva er det du snakker om CO2 utslipp, utslipp av tungmetaller, energiforbruk....?
Kan du linke til noe her....?
Mvh
OMF
Her er det nyeste jeg har funnet hos Statistisk Sentralbyrå (fra 2005):Den påstanden om Norges dårlige bilpark skjønner jeg heller ikke. Bare se rundt dere. Gud og hvermann kjører jo rund i nyere Mercedes, BMW og Audi.
Nå kverulerer dere mine herrer! Det skal ikke mye leting til på nettet for å finne fakta omkring bilismens pro og kontra.
Dessuten står regelrett ku-promp for adskillig større utslipp av skadelige miljøgasser enn bil og fly til sammen, så kanskje Frp har et poeng også når de vil redusere subsidiene til jordbruket?
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article822445.ece
FrP er vel det eneste av de større partiene som har vært villig til å høre på forskere i begge leire i miljøspørsmålet. Etter min mening er de de eneste som har tatt et fornuftig standpunkt i forhold til dette.Et HELT TYPISK utslag av Frp-tankegang og hemingsløse påstander som isolert sett er helt korrekte, men der det overhodet ikke er tatt hensyn til HVORFOR og HVORDAN.
Les litt om naturens naturlige sykluser kontra forbrenning av fossile brennstoffer, så muligens vil du begripe ørlite av hvorfor denne påstanden er så hinsides at det knapt er til å holde ut. Å måtte trekke folk med seg ut av den hengemyra slike påstander skaper, krever mye energi som heller burde vært benyttet til å finne ut hvordan vi kan endre VÅR livsstil. En livsstil som faktisk er i ferd med å bli historiens største kollektive selvmord.
Honkey
Nøyaktig like fornuftig som f.eks. deres forhold til alkohol og tobakksforskning. Som om det er mer å lure på, liksom.FrP er vel det eneste av de større partiene som har vært villig til å høre på forskere i begge leire i miljøspørsmålet. Etter min mening er de de eneste som har tatt et fornuftig standpunkt i forhold til dette.
Artikkelen jeg henviste til i et - tydeligvis forgjeves - forsøk på en morsomhet bygger faktisk på en rapport fra FN-organisasjonen FAO. Det høres jo ut til at du i andre sammenhenger setter din lit til FN, så derfor anmodes du om å forklare for oss uinvidde hvorfor denne er feil. På forhånd takk, jeg skal lese din redegjørelse med interesse!Et HELT TYPISK utslag av Frp-tankegang og hemingsløse påstander som isolert sett er helt korrekte, men der det overhodet ikke er tatt hensyn til HVORFOR og HVORDAN.Honkey
Her kan du lese om denne hinsides og uutholdelige rapporten. Jeg ser fram til din imøtegåelse!Les litt om naturens naturlige sykluser kontra forbrenning av fossile brennstoffer, så muligens vil du begripe ørlite av hvorfor denne påstanden er så hinsides at det knapt er til å holde ut. Å måtte trekke folk med seg ut av den hengemyra slike påstander skaper, krever mye energi som heller burde vært benyttet til å finne ut hvordan vi kan endre VÅR livsstil. En livsstil som faktisk er i ferd med å bli historiens største kollektive selvmord. Honkey
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1648687.eceMan er opptatt av å finne Frp-koden. Hva med å finne menneske-koden. De 30 prosentene som stemmer på dem.
Og da fungerer ofte det norske systemet slik kanskje?Fylgde ein kamerat til grava på torsdag.
FNs klimapanel har bannlyst forskere som ikke tror på menneskelig skapt miljøproblemer. Ikke akkurat et spesielt nøytral organ. Skal man finne svaret på dette så må man være villig til å høre på ulike forsker miljø. Det er mange forskere som har et annet syn, men de slipper enten ikke til eller de er redde for å stå fram.Nøyaktig like fornuftig som f.eks. deres forhold til alkohol og tobakksforskning. Som om det er mer å lure på, liksom.
FN's klimapanel, trenger jeg si mer? En verden av forskere, men Frp tviler på at de snakker sant, fordi en håndfull forskere på Exxons lønningsliste sier noe annet. Jeg imponeres over deres standhaftighet, om ikke annet.
Honkey
Det er som om jeg skulle skrevet det selv!FRP og pressen er faktisk hånd-i-hanske. "Folket" VIL ha svarene fort, enkelt og greit. Det er KUN Frp som har et partiprogram blottet for konsekvensanalyser (jo, jeg har lest det fra perm til perm!), ergo kan de legge frem et politsk budskap så enkelt at selv BB forstår det.
Folk som f. eks. Tobjørn Jagland blir totalt skjøvet inn i de innerste gamakker i en tid som vår. Hans lange linjer og tenksomme stil er fullstendig ute i en verden der folk skal ha riktig analyse MED punchline på under 10 sekunder. Et kjempeproblem for hele den vestlige verden er at dette slett ikke er særnorsk. Filosofi, dveling, analyser etc er døende kunnskapsfelter. Derved er også samfunnet døende. Frp er ikke et problem; det er et symptom.
Honkey
Denne rapporten virker ikke spesielt seriøs- det synes som om det eneste viktige er at konklusjonen skal være at det ikke er lønnsomt med nye biler.Vi er enige i de rent sikkerhetsmessige aspeketer, ja.
Her er én aktuelle link: http://www.framtiden.no/index.php?artikkelid=1707&back=1
Honkey
Beklager at jeg ikke tok humoren i dette...Her kan du lese om denne hinsides og uutholdelige rapporten. Jeg ser fram til din imøtegåelse!
http://www.fao.org/ag/magazine/0612sp1.htm
Rapporten i sin helhet finner du her:
http://www.virtualcentre.org/en/library/key_pub/longshad/A0701E00.pdf
Jeg skal imidlertid innrømme at "Ku-promp osv" som overskrift i Nettavisen var en smule tabloid, det var derfor jeg anså det som en morsomhet. Men realiteten er alvorlig nok.
Når det gjelder å vite hvor skoen trykker ,så er det ganske tydelige forskjeller på hvilken politikere som har erfaring fra "vanlig" arbeid i privat næringsliv, og hvem som ikke har det. Og i mine øyne kommer nok FRP/Høyre politikerne med en bedre bakgrunn enn AP/SV politikerne.De gamle som har bygd opp landets og folks rettigheter er en utdøende skare. Tilbake som velgere blir dessertgenerasjonens barn som aldri har følt hvor skoen trykker.
Håp: Etter at FRP har regjert noen år, vil folk se galskapen og ta makten tilbake. FRP har sansynligvis ødelagt på få år det som tok generasjoner å bygge.
Trist å høre om kameraten din, men hva skulle vi gjort da....nektet ham å røyke...? I tillegg til å nekte andre folk godterier, brus, øl, fet mat, TV, sitte lenge opp om kvelden, osv....Fylgde ein kamerat til grava på torsdag. Lungekreft. Alle såg det komme, bortsett frå han som var opptatt av å sjå i alle andre retningar....
Igjen....ser vi ovenifra og ned holdningen.Fr.p-koden er politikkens svar på "Sputnik-syndromet".
Jeg rammer nok like mye meg selv, som deg. Jeg stemte jo selv på FRP ved siste valg.Igjen....ser vi ovenifra og ned holdningen.
Kan ikke akkurat si du står høyt i kurs hos meg med den karakteristikken av mine valg her i livet.
Men det er klart...du vet vel bedre enn meg, vet hva som er riktig, har bedre holdning, osv.....Jeg er vel rett og slett for enkel og dum til å skjønne mitt eget beste...så det er bedre at du og dine styrer landet, for hvis FRP gjør det går jo alt til helvete....(Uten at noen kan være litt mer konkret og fortelle hva som faktisk går til helvete...)
Mvh
OMF
Trist å høre om kameraten din, men hva skulle vi gjort da....nektet ham å røyke...? I tillegg til å nekte andre folk godterier, brus, øl, fet mat, TV, sitte lenge opp om kvelden, osv....
At han valgte å røyke til tross for all tilgjegelig informasjon som viser at det kanskje ikke var så lurt....det er hans valg....
Ja, no var det såpass ille fordi han hadde fått ein cocktail av dårlege val i ungdomen (utvikla også alkoholisme), misforstått oppseding (fekk høyre "stakkars" av mora all si tid, og ein far som var ganske så konflikt- og meiningssky), tidlege samlivsproblem (vart "nøydd" til å gifte seg etter det mora sa, og det tok om lag 1 år før dei var skilde) og ein masse anna "uflaks".
På sosialkontoret sa dei at det var ein menneskerett å drikke seg i hel. Forsåvidt - men berre dersom du har eit val, meiner no eg. På eitt tidspunkt hadde nok min kompis eit val, men han opplevde seg som forbi der det var muleg å snu nesten heile tida.
Han la seg inn til avrusing, betalte gildet sjølv. Då han kom ut rusfri og kjekk, var det ikkje antydning til profesjonell oppfylging. Så etter eit halvt års nykterheit og forsøk på å komme i gong igjen i arbeidslivet, var det utfor stupet på nytt. Denne gongen fekk han trygd, og så gjekk det akkurat slik som du kan tenkje deg.
Triste greier, som nok kunne vore unngått.
Mvh
OMF
Kva er gale med Sputnik? Moderen har stor sans.....(kanskje ikkje denne siste "på tjukken"-plata. Elles har eg forståing for samanlikninga. Dei same mekanismene som "bad taste"-stilen, "eg har aldri lese ei bok og er stolt av det"-utsegner, Se & hør journalistikk og Jackass på TV.Igjen....ser vi ovenifra og ned holdningen.
Kan ikke akkurat si du står høyt i kurs hos meg med den karakteristikken av mine valg her i livet.
Men det er klart...du vet vel bedre enn meg, vet hva som er riktig, har bedre holdning, osv.....Jeg er vel rett og slett for enkel og dum til å skjønne mitt eget beste...så det er bedre at du og dine styrer landet, for hvis FRP gjør det går jo alt til helvete....(Uten at noen kan være litt mer konkret og fortelle hva som faktisk går til helvete...)
Mvh
OMF
Trist da at norske venstrevridde journalister og media til en stadighet setter søkelyset på urettferdigheter i samfunnet. :-XOg da fungerer ofte det norske systemet slik kanskje?
http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/02/17/492290.html
Nå har visstnok Helse Nord snudd fordi saken kom i media. Nokså typisk.
Dersom ein journalist rettar søkelyset mot mangel på rettferd i samfunnet, er han pr. definisjon venstrevridd.Trist da at norske venstrevridde journalister og media til en stadighet setter søkelyset på urettferdigheter i samfunnet. :-X
Og jeg som trodde det var FrP-ere som klaget mest . . . .Dersom ein journalist rettar søkelyset mot mangel på rettferd i samfunnet, er han pr. definisjon venstrevridd.
Skriv han derimot for Se & Hør.....
Finnest det FrP-journalistar?Og jeg som trodde det var FrP-ere som klaget mest . . . .
Vi er som sagt 100% enige om nyere bilers klare fordeler mht komfort og sikkerhet. Men om vi isolert sett ser på rent miljømessige faktorer, er dette ikke det eneste regnestykke med denne konklusjonen jeg har kommet over på min vei. Skal sjekke om jeg kan finne flere linker til deg, om ønskelig.Denne rapporten virker ikke spesielt seriøs- det synes som om det eneste viktige er at konklusjonen skal være at det ikke er lønnsomt med nye biler.
Denne rapporten tar jo bare for seg miljøsidene ved nyere biler, med andre or d er komfort og sikkerhet ikke tema.
Neimen ikke lett å være sikker i slike saker, nei, det er et hav av usikkerhetsmomenter. Man blir nødt til å estimere, ergo er treffsikkerheten så der.... Sikkert er det i det minste at generell forbruksøkning, samt tilhørende trafikkeøkning totalt sett øker utslippene.Miljøproblemet med produksjon av nye biler knytter seg til energien som er brukt i produksjonen. Tallene i rapporten er trolig mer enn 10 år gamle, og å bruke de samme tallene til 18 års fremskrivinger virker ikke spesielt seriøst. Gasskraft og kullkraft med CO2 rensing vil da kunne gjøre at vi får en miljøgevinst i denne perioden. Hva er CO2 utslippene knyttet til energien basert på kullkraft, gasskraft? vannkraft eller atomkraft er det i hvert fall ikke vil tallene da stemme hvis man kjøper en Volvo, som trolig har hentet mye avenergien fra kjernekraft og vannkraft..?
Hva bilindustrien får til de neste 18 år er ikke godt å si. EU har nettopp gitt bilindustrien visse krav for CO2-utslipp gjeldende fra 2012. Svenskene er pådrivere; Pärsson har som kjent gått in for å kvitte seg med olje som energikilde innen 2021, et meget ambisiøst prosjekt osm har ført til at f.eks. Saab er klare verdensledere på biodrivstoff-motorer.Rapporten bygger også på at gjennomsnittlig drivstofforbruk ikke vil bli redusert de neste 18 årene. Dette er også en grov forenkling. Det er ikke riktig at bilene ikke har blitt mer effektive, men man overser det faktum at bilene i dag (altså i 95) er mye tryggere, har større motor, er bedre lyddempet og har mye mer ekstra utstyr (kupevarmere, aircondition, osv). Alt i alt gjør dette at bilene er blitt tyngre og derfor krever mer energi. I tillegg vil jeg tro at gjennomsnittsbilen er blitt større det er ikke så mange Opel kadett, Golf, 2CV og Boble på veien lenger. Like fullt har gjennomsnittsforbruket vært konstant. Det man derimot må se på er hva slags forbruk har en lignende bil i dag eks en Toyota Prius som går på 0,4 l/mil. Som er en dramatisk reduksjon av forbruket i forhold til småbiler før som gikk på 0,7-0,9.
Tja, muligens er bilene blitt tyngre? Men hvorfor skal de nå bli det ettesom lettmetallene og kunststoffene står for en stadig større andel av en ny bil? En liten bil i dag er faktisk enda mindre enn en liten bil i 1970 eller 1980. Smart er vel det mest fremtredende eksempelet herom.Videre, er det vel mindre grunn til å tro at en fortsatt økning i vekt er like realistisk. Så grunnlaget for hele undersøkelsen er i mine øyne basert på et totalt feil grunnlag.
Min oppfatning er, uavhengig av hvor gale regnestykken fra FIVH måtte være, at vi bort fra den fossile brennstoff-tankegangen. Vi må tenke kreative metoder å utnytte naturlig CO2-nøytrale (som solenergi i bredeste forstand) kraftkilder, også som drivstoff i arbeidsredskaper som biler og til jordbruk, og ikke minst i industrien. Vi har i prinsippet ingen tid å miste.Kan heller ikke se at det er tatt hensyn til at nyere biler kan slippe ut mindre Co2, enn gamle selv med samme forbruk.
Det blir nevnt at med 1% årlig reduksjon vil regnestykke fremdeles bli feil, uten at dette blir kvantifisert. For en bil med et forbruk i dag på 0,5 l/m, vil det bety at den om 20 år skal gå på 0,41l/m. Jeg synes ikke det anslaget er spesielt optimistisk.
NOX er ansett å være relativt mye større problemkompleks enn CO2; vi kan ikke se på %-andelen alene.Nox fordelen er tydeligvis ikke viktig den utgjør jo bare en reduksjon på 2,5% av våre totale utslipp. Slik jeg kan se det fra regnestykket, vil årlig økte utslipp bli 824 000 tonn årlig, noe som utgjør en økning av vårt totale utslipp på 2,1%. Altså er den prosentvise økningen av CO2 utslipp mindre enn den totale reduksjonen av NOX utslipp.
Lavere avgifter kombinert med høyere realinntekt i befolkningen = flere nye biler, flere kjørte kilometre, kort sagt høyere utslipp. Dette er enkel logikk. Vi er ellers enige om at prisene på bensin muligens må opp; men jeg synes det blir passivt dersom vi ikke samtidig klarer å fremstille / tilby et CO2 / NOX-nøytralt alternativ til en lavere pris. I det hele tatt synes jeg debatten preges av passive løsninger, blant annet fordi en stor del av befolkningen fortsatt krangler om hvorvidt vi har et problem eller ei.At man konkluderer med en endring i avgiftssystemer er jo greit, det har vi også fått. Men skal man gjøre noe med gjennomsnittsforbruket av biler, må bensinprisen opp da vil folk begynne å vurdere å kjøpe mindre biler og biler som bruker dramatisk mindre bensin. Mitt gjentatt Prius eksempel
Blir litt feil å avskrive en hel organisasjon grunnet visse mangler i en enkelt rapport. Jeg er ellers ikke uenig i at rapporten i beste fall er nokså upresis. Allikevel setter den fingeren på det viktigste punktet: Det er slett ikke gitt at regnestykkets svar faller ut positivt mht til økt produksjon av nye biler.FOr å oppsummere - rapporten faller igjennom fordi den baserer seg på at:
Utslipp i forbindelse med kraftproduksjon ikke blir redusert.
Vi får ingen reduksjon i bensinforbruk i tiden som kommer.
Vi får ingen reduksjon av Co2 utslipp med samme forbruk i tiden som kommer.
(Disse forutsetningene er ikke nevnt i sammendraget, noe som ikke akkurat styrker mitt syn på denne organisasjonen)