Forsterkere og feedback. Er det hørbart?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel også være en effekt av opptaket??
    Samme opptak, forskjellige forsterkere samme rom.
    På meg kan det virke som om det er noe konstruktørene har fått mer grep om i nyere tid, da jeg i løpet av de seneste skribent-år opplevde flere oppsett som fikset dette veldig bra, uavhengig av teknologi.
     

    rupa

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    42
    Antall liker
    16
    Sted
    hjemme
    Torget vurderinger
    1
    Det teoretiske er litt over mitt kompetansenivå, men min lille erfaring som lytter forteller meg at lite eller ingen feedback gir en lyd som tilfaller meg.

    Hegel forsvant ut døra for noen år siden, erstattet med rør, langt mer musikalsk og levende. Noen ønsker kanskje stålkontroll i bassen og stram lyd.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Riktig. Det er gammel TI LM741 opamp. Det interessante er at den innvendige arkitekturen i opampen er nokså nøyaktig den samme som i en konvensjonell tre-stegs effektforsterker med et differensielt inngangstrinn, et gaintrinn og et utgangstrinn. LM741 var tilfeldig valgt, de ser stort sett sånn ut alle sammen.

    Det betyr at tegningen for en unity gain buffer også ser slik ut:





    Så jeg funderer fortsatt på hvorfor folk som mener å høre "lyden av NFB" i effektforsterkere ikke hører den samme lyden hvis en eller annen komponent har en buffer på inngangen. Det er jo eksakt samme krets, en tre-stegs forsterker med tilbakekobling fra utgang til inverterende inngang i det differensielle inngangstrinnet.
    Det er jo flere produsenter som velger å legge ut OP-ampe'ene diskret, med den påstand at det låter bedre. Særlig gjelder dette RIAA.
    Men kretsen gjør eksakt samme jobb, uavhengig om det er en integrert krets, eller et helt kretskort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riktig, det også. Kretsen i en diskret opamp er fortsatt den samme som om den var etset på en IC.

    En enkel diskret opamp fra Rod Elliott:
    1621678484785.png


    Hele poenget er at opampen har eksakt samme oppbygning som en tre-stegs effektforsterker. Det er et differensielt inngangstrinn, et gain-trinn og et utgangstrinn (strømbuffer). En tilstrekkelig robust opamp er en effektforsterker. Eksempel:
    1621678621347.png


    Global NFB i en tre-stegs effektforsterker er eksakt samme krets som den enkle bufferkretsen rundt en opamp, med eller uten gain. I en typisk inngangsbuffer gir opampen ~100 dB NFB ved lave frekvenser, fallende til kanskje 20-30 dB ved 20 kHz, på samme måte som i en typisk effektforsterker.

    Derfor er det egentlig et oppriktig spørsmål: Hvis noen mener å høre en bestemt "lyd av NFB" i effektforsterkere, hvorfor kan de ikke høre den samme "lyden av NFB" når samme krets står som buffer på inngangene til en preamp i stedet?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Riktig, det også. Kretsen i en diskret opamp er fortsatt den samme som om den var etset på en IC.

    En enkel diskret opamp fra Rod Elliott:
    Vis vedlegget 723989

    Hele poenget er at opampen har eksakt samme oppbygning som en tre-stegs effektforsterker. Det er et differensielt inngangstrinn, et gain-trinn og et utgangstrinn (strømbuffer). En tilstrekkelig robust opamp er en effektforsterker. Eksempel:
    Vis vedlegget 723991

    Global NFB i en tre-stegs effektforsterker er eksakt samme krets som den enkle bufferkretsen rundt en opamp, med eller uten gain. Derfor er det egentlig et oppriktig spørsmål: Hvis noen mener å høre en bestemt "lyd av NFB" i effektforsterkere, hvorfor kan de ikke høre den samme "lyden av NFB" når samme krets står som buffer på inngangene til en preamp i stedet?
    Jeg kan IKKE påberope meg å kjenne igjen lyden av en OP-amp chip, nei, verken her eller der.
    Derimot kan jeg si at igjen er det sånn at produkter der man går for diskrete løsninger, og minst mulig feedback tiltaler meg mer enn de som ikke gjør det. Hvorfor? Det er dette med livet, og den sitrende nerven. Hva som gjør hva? Spør Snickers! :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser @Asbjørn har svart godt på dette allerede, men jeg har lyst til å bruke en annen betraktning.

    Se for deg at en forsterker ikke har uendelig båndbredde, og selv om vi gjerne kaller det frekvensrespons kan vi også kalle det gain-respons, altså gain vs frekvens. Dersom vi tar en gitt forsterker og øker gain vil båndbredden gå noe ned. Øker vi gain så mye det er mulig å øke den vil båndbredden bli ekstremt smal. Derav begrepet gainbåndbreddeprodukt (GBW).

    Vi har jo allerede sett at en feedbackkrets er mye mer effektiv om open loop gain er høy. Så dersom selve forsterkerkretsen bestemmer at maksimal gain ved 100Hz er 140dB, mens ved 10kHz er den bare 80dB, og du ønsker at forsterkeren skal ha 30dB gain så kan du maksimalt dempe 50dB ved 10kHz, mens ved 100Hz demper du 110dB. Det vil gi utslag på forvrengningskurvene.

    Løsningen er å ha høy nok GBW til at vi får for eksempel minst 60dB NFB til godt over 20kHz og fortsatt har igjen den gain den ferdige forsterkeren skal ha.
    Aha, det gir mening. Er det da en snarvei til potensielt høyere NFB oppover i frekvens å begrense total gain til feks 12 dB? Eller er det slik at feks Purifi kretsen allerede har så lav endelig gain og buffer-stage på en måte faller utenfor den totale kretsen gain-messig?

    Ang økende vreng oppover I frekvens som følge av redusert nfb, vet vi noe om hvor mye som skal til før det blir et hørbart problem?
    Lurer egentlig på om det er forskjell på en gradvis stigende kurve og en som plutselig skyter fart for hvordan vi oppfatter det, litt som vår sensitivitet for group delay på lave frekvenser er avhengig av om det er plutselige skift eller bare gradvis forandring?

    Vil takke både deg og @Asbjørn for særdeles gode svar og illustrasjoner rundt noe som er vanskelig å forstå. Og beklager dumme spørsmål. 🥴

    Apropos... Hvis vrengen øker i potenser med økende signalstyrke og man får en stadig høyere del av høyereordens vreng, vil ikke det gi veldig mening å holde systemet så lettdrevet som mulig?
    Er dette forklaringen på hvorfor enkelte rørforsterkere låter meget bra på høysensitive horn, men fælt på normale saker?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Typisk nok så havner vi fort på tema "hva er best, den ultimate" forsterker. Ut fra Pass artikkelen som også tar for seg kompleksitet (musikk vs testtone), så kan vi også spørre oss hvordan vi kan redusere kompleksitet for å få mindre forvrengning og bedre lyd.

    Jeg mener derfor at å gå for aktiv drift hvor hvert HT element har sin egen forsterker er veien å gå. Dere som er dypere inn i teknikken, kan en da designe mer effektive feedback looper for bass (ca. 20hz-1 khz)/diskant (ca. 1 khz-20 khz), ser at f.eks. Hypex har egen Ncore tweeter forsterker?
    Ojsann - der ramla du visst rett inn i fremtidens kommende hi-fi trend nr. 1 😇
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aha, det gir mening. Er det da en snarvei til potensielt høyere NFB oppover i frekvens å begrense total gain til feks 12 dB? Eller er det slik at feks Purifi kretsen allerede har så lav endelig gain og buffer-stage på en måte faller utenfor den totale kretsen gain-messig?
    Vet ikke om det er en snarvei, akkurat, men det er en av flere grunner til at jeg gjerne vil ha lavest mulig gain i effektforsterker. Den viktigste er gainstrukturen i hele kjeden og unngå å forsterke opp støy fra kilder og elektronikk, men unødvendig høyt gain i effektforsterkeren er også bortkastet NFB som ikke brukes til å undertrykke støy og forvrengning i utgangstrinnet.

    En typisk NCore eller Purify består egentlig av to gain-trinn. Den ene er inngangsbufferen, den andre selve effektforsterkeren. Hvis man napper ut gain-motstanden i bufferen får man vel 4,7x (13 dB) gain fra selve effektforsterkeren om jeg husker riktig. Den gainverdien er mer hugget i stein, siden det er en del av feedbacksløyfen i komposittforsterkeren. Endrer man det, endrer man alt.

    Men enkleste måte å redusere NFB på i en forsterker som er på kanten av ustabilitet er jo å øke gainet, så det er noen grunner til at mange gamle forsterkerkonstruksjoner har unødvendig høyt gain.

    Ang økende vreng oppover I frekvens som følge av redusert nfb, vet vi noe om hvor mye som skal til før det blir et hørbart problem?
    Lurer egentlig på om det er forskjell på en gradvis stigende kurve og en som plutselig skyter fart for hvordan vi oppfatter det, litt som vår sensitivitet for group delay på lave frekvenser er avhengig av om det er plutselige skift eller bare gradvis forandring?
    Vet ikke helt. Vi kan vel rolig gå ut fra at fjerdeordens forvrengning av en tone ved 10 kHz havner ved 40 kHz og neppe låter veldig plagsomt for middelaldrende ører, men husk at feilkorreksjonen i NFB undertrykker feil ved den aktuelle frekvensen, ikke overtonene av den. Med andre ord, hvis du skal kverke ellevteordens forvrengning av toner rundt 250 Hz må du ha ganske mye NFB ved 2,8 kHz.

    Vil takke både deg og @Asbjørn for særdeles gode svar og illustrasjoner rundt noe som er vanskelig å forstå. Og beklager dumme spørsmål. 🥴
    Vil heller takke deg for gode spørsmål.
    Apropos... Hvis vrengen øker i potenser med økende signalstyrke og man får en stadig høyere del av høyereordens vreng, vil ikke det gi veldig mening å holde systemet så lettdrevet som mulig?
    Er dette forklaringen på hvorfor enkelte rørforsterkere låter meget bra på høysensitive horn, men fælt på normale saker?
    Indeed. Det er også et par grunner til at jeg bygde høyttalere med elementer rundt 95-100 dB følsomhet og med 16 ohms mellomtoner. Forvrengningsformer øker gjerne med amplitude og strømtrekk. Og da behøver jeg ikke mer gain enn 10-13 dB heller.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Interesant lesning. Startinnlegget er nok litt forenkla med tanke på å forklara sammenhengen mellom negativ tilbakekobling og forvrengning.
    For dei som er interessert, så anbefaler eg å lesa Douglas Self "Audio power amplifier design handbook" eller G.Randy Slone "High-power audio amplifier construction manual".
    Negativ tilbakekobling er ein fin måte å redusera forvrengninga i ein forsterkar på. Dess større forskjell på open-loop og closed-loop (endelig) forsterkning, dess større reduksjon i forvrengning. Men det er grenser for kor stor open-loop forsterkning ein kan ha før forsterkaren blir ustabil når motkoblinga blir gjort. Dette er på grunn av at signalet blir forsinka gjennom forsterkaren, og dersom tidsforsinkelsen er for stor (180grader) ved frekvensen der loop-gain er større enn 1, så går forsterkaren i sjølvsving, og det vil ein jo ikkje.
    Forvreningsreduksjonen ein kan få ved negativ tilbakekobling er lik forskjellen mellom open-loop og closed-loop forsterkning. Så om ein forsterker har open-loop forsterkning på 3300 og closed-loop på 33, så kan ein rekna med ca 100 ganger reduksjon i forvregning (i forhold til open-loop forvrengning).
    På grunn av at det er grenser for kor mykje forvrengningsreduksjon vi kan få ved negativ tilbakekobling så bør ein konstruera forsterkaren slik at den er mest mulig lineær før motkobling.
    Ein annan interessant observasjon som eg har gjort i forbindelse med simulering av diverse forsterkarar er at dess fleire steg (les transistorar) ein putter inn i kretsen, som feks gir mindre totalforvrengning (THD), dess meir høgare harmoniske! Dette har forøvrig ingenting med motkobling å gjera.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Dette er kanskje litt utanfor tema, men kva som er hørbar forvrening har jo vore diskutert masse. Eg har tatt utgangspunkt i forskingsresultater på maskering og ut i frå det rekna på kor stor forvregning ein må ha for å kunna høyra det ved ulike lydnivåer. Merk at dette er for harmoniske to-tone testar, slik at på virkelig musikk vil resultatet vera annleis, men det gir ein peikepinn.

    image_2021-05-22_142007.png


    image_2021-05-22_142040.png


    Det som er meir interessant er å mappa dei harmoniske til den frekvensen dei har og då får vi følgande bilde.
    Hørbarheten følger hørekurva. Vi høyrer lettare høgare harmoniske.

    image_2021-05-22_142351.png


    Kurvene omgjort til %.

    image_2021-05-22_142749.png


    image_2021-05-22_142819.png
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    «Forsterkere og feedback. Er det hørbart?»

    Jeg har dessverre ikke dypere kompetanse på fagfeltet konstruksjon av forsterkere, men som Siv-ing innen annet fagfelt har jeg forutsetning for å forstå noe av matematikken. Det er svært komplekst....

    Derfor er det for meg enklere å forholde seg til egne lytte-erfaringer. Jeg har hatt ett par rør-forsterkere i hus, hvor jeg har modifisert global-feedback, til å være justerbare. Enkelt potmeter for ned-justering fra original ntfb til ned til ~70% av original, og med bryter for å koble den helt bort. I begge tilfeller har dette resultert i ganske store og hørbare resultater i lyd.

    Mye (G)ntfb gir en mer «korrekt» lyd, hvor ingenting stikker seg ut. Men lytteopplevelsen blir litt kjedelig, noen turn på potmeter evt av med bryter, og livet i lyden kommer tilbake.

    I begge disse konkrete tilfellene har jeg endt opp med å foretrekke lite/ingen tilbakekobling.

    - Tilbakekobling er hørbart.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.226
    Fra den subjektive sfære har jeg undret over om det jeg ofte har kalt "samklangsartefakter" i kormusikk, spesielt kvinnekor, relaterer seg til disse kaskadene Pass omtaler. For når et kor med kvinner trøkker tel, da oppstår det en tydelig skingring i en god del oppsett, mens noen få er fullstendig fri fra det. Fellesnevneren for de fleste (ikke alle) som fortsetter å låte silke, er at de er motkoplingsfrie globalt. Merk; Ettersom jeg også har opplevd helt lytefri gjengivelse også fra forsterkere med motkolping, er dette ikke hele sannheten, om noe av den i det hele tatt. Men gjennomgående er det at nettopp slike motkoplingsfrie får det til bedre enn forsterkere med mye motkopling.
    Et kor i fri utfoldelse i levende live, låter ikke skingrende, det fenomenet oppstår kun ved gjengivelse, men altså ikke på alle oppsett.
    Jeg har ofte oplevet kor i kirker som er skingre. Det er et resultat af akustikken i rummet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Jeg synes Passlab artikkelen om "Audio Distortion and feedback er god". Jeg liker hvordan Nelson tar opp temaet reell kompleks musikk vs. testtoner, og hvordan komplekse signaler som musikk jo er skaper nye og uoversiktelige problemer. Jeg limer her inn oppsummeringen som viser at problemene ikke er helt rett fram å løse:

    .........."We have seen that nonlinear distortion becomes larger and more complex depending on the nonlinear characteristic of the stages, the number of cascaded stages, and the number of spectral elements in the music.

    Negative feedback can reduce the total quantity of distortion, but it adds new components on its own, and tempts the designer to use more cascaded gain stages in search of better numbers, accompanied by greater feedback frequency stability issues.

    The resulting complexity creates distortion which is unlike the simple harmonics associated with musical instruments, and we see that these complex waves can gather to create the occasional tsunami of distortion, peaking at values far above those imagined by the distortion specifications......"
    Jeg synes det kanskje er i overkant opplagt at når man gjengir flere frekvenser samtidig vil man få individuell forvrengning fra hver av dem. Men om man ønsker å visualisere dette er det selvsagt en fordel å lage komplekse målesignaler. Det er vel litt som Asbjørn var inne på tidligere, at om man ikke evner å tolke en litt mer kompleks matematisk modell så må man erstatte det med intuitiv betraktning av kurveformer.

    Ellers har jeg lyst til å understreke at artikkelen til Pass i all hovedsak handler om mindre enn 20dB NFB, og det handler om kretstyper som ikke er godt egnet til motkobling i utgangspunktet.

    Se for deg at du skal styre en bil, og du har to hender. Du kan velge å styre med venstrehånda (forsterkeren), eller høyrehånda (feedback). Men om du vil velge begge må du styre bilen med en strikk festet fra hver hånd og ned til rattet. Så når man velger litt feedback får man en kombinasjon av to svake løsninger der begge bidrar til svært høy kompleksitet.

    Fjerner man feedbacken reduserer man åpenbart kompleksiteten. Men om man kjører høy feedback, slik som den grunnleggende op-amp-koblingen, har man et fast grep med den andre hånda på rattet, og så lenge man har godt nok grep er det den minst komplekse signalbanen man kan få i en forsterker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Typisk nok så havner vi fort på tema "hva er best, den ultimate" forsterker. Ut fra Pass artikkelen som også tar for seg kompleksitet (musikk vs testtone), så kan vi også spørre oss hvordan vi kan redusere kompleksitet for å få mindre forvrengning og bedre lyd.
    Det er veldig lett å tenke at kompleksiteten bestemmes av antallet komponenter, men det handler egentlig om noe helt annet. Dersom vi regner matematisk på en krets kan vi analysere dens volatilitet, altså dens tendens til å stikke av i en eller annen retning. Dette kalles ofte stabilitet, men det må ikke forveksles med den type stabilitet som hindrer en forsterker i å gå opp i røyk, eller dens evne til å levere strøm.

    La oss si vi har 1 krets som forsøker å regulere spenningen i 1 punkt. Dette gir oss en krets som er ganske lett å balansere. Men la oss si at vi har 3 kretser som skal regulere samme ting. Da er det svært krevende å unngå et system som ved enkelte tilfeller produserer veldig store avvik.

    Et eksempel på dette er meteorologiske simuleringer. Meteorologen Ed Lorentz oppdaget dette i datamaskinenes relativt spede ungdom. Han skulle restarte en simulering, og matet inn alle dataene fra en foregående simulering slik de ble vist på skjermen. Men på skjermen stod bare 3 av de 6 desimalene systemet hadde jobbet med, noe som førte til at de mange faktorene som balanserer hver parameter bare med et ørlite avvik i et så komplekst system førte til at de to simuleringene utviklet helt ugjenkjennelige mønstre etter en stund, og dette til tross for at han hadde brukt svært nøyaktige verdier.

    Det er kompleksiteten, altså antallet reguleringspunkter som kan påvirke hverandre, som skaper kompleksitet i et slikt system.

    Vi kan tenke oss et system bestående av en forsterker og en feedback, og de to kretsene er hvert sitt ledd i et system. Om vi summerer de to vil vi se at vi får den største kompleksiteten når de to leddene er omtrent like store. Dersom det ene leddet er 100 ganger større enn det andre vil det ene bli dominant, og det andre blir neglisjerbart. Det betyr at når de to er nær like store så har man ikke oppnådd annet enn å legge til kompleksitet.

    Men om vi betrakter feedback og forsterker isolert så er det helt klart at forsterkerkretsen i seg selv har en langt større kompleksitet enn feedbacken. Det betyr at om forsterkeren er uten feedback representerer den langt høyere kompleksitet enn om forsterkeren har en fullstendig dominant feedback som undertrykker resten av forsterkerkretsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Fra den subjektive sfære har jeg undret over om det jeg ofte har kalt "samklangsartefakter" i kormusikk, spesielt kvinnekor, relaterer seg til disse kaskadene Pass omtaler. For når et kor med kvinner trøkker tel, da oppstår det en tydelig skingring i en god del oppsett, mens noen få er fullstendig fri fra det. Fellesnevneren for de fleste (ikke alle) som fortsetter å låte silke, er at de er motkoplingsfrie globalt. Merk; Ettersom jeg også har opplevd helt lytefri gjengivelse også fra forsterkere med motkolping, er dette ikke hele sannheten, om noe av den i det hele tatt. Men gjennomgående er det at nettopp slike motkoplingsfrie får det til bedre enn forsterkere med mye motkopling.
    Et kor i fri utfoldelse i levende live, låter ikke skingrende, det fenomenet oppstår kun ved gjengivelse, men altså ikke på alle oppsett.
    Dette med global vs lokal motkobling er en ekstremt forenklet måte å se verden på. Den virker å tjene en nærmest magisk rolle i markedsføring, men rent teknisk er det en smule villedende.

    Men igjen, kan du ikke nå notere deg at det er en verden av forskjell på litt, middels og mye motkobling. Les åpningsinnlegget én gang til, og tenk på det hele veien at det handler om hva som skjer når man varierer graden av motkobling.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Samme opptak, forskjellige forsterkere samme rom.
    På meg kan det virke som om det er noe konstruktørene har fått mer grep om i nyere tid, da jeg i løpet av de seneste skribent-år opplevde flere oppsett som fikset dette veldig bra, uavhengig av teknologi.
    Nå har du jo vist oss at du gjerne overser forskjeller i frekvensrespons og tilskriver dem til mange andre konstruerte liksomparametere. Så kanskje det var så enkelt som at utgangsimpedansen varierte kraftig, og siden det fungerer som en kraftig EQ, så var det nettopp dette du hørte på?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Dette med global vs lokal motkobling er en ekstremt forenklet måte å se verden på. Den virker å tjene en nærmest magisk rolle i markedsføring, men rent teknisk er det en smule villedende.

    Men igjen, kan du ikke nå notere deg at det er en verden av forskjell på litt, middels og mye motkobling. Les åpningsinnlegget én gang til, og tenk på det hele veien at det handler om hva som skjer når man varierer graden av motkobling.
    Jeg har aldri påstått noe annet, Snickers.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Det teoretiske er litt over mitt kompetansenivå, men min lille erfaring som lytter forteller meg at lite eller ingen feedback gir en lyd som tilfaller meg.

    Hegel forsvant ut døra for noen år siden, erstattet med rør, langt mer musikalsk og levende. Noen ønsker kanskje stålkontroll i bassen og stram lyd.
    Og hadde du hatt andre høyttalere ville du kastet ut rørforsterkeren til fordel for Hegel. Hvilken verdi har da en slik "åpenbaring" for allmenheten?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Nå har du jo vist oss at du gjerne overser forskjeller i frekvensrespons og tilskriver dem til mange andre konstruerte liksomparametere. Så kanskje det var så enkelt som at utgangsimpedansen varierte kraftig, og siden det fungerer som en kraftig EQ, så var det nettopp dette du hørte på?
    Kanskje. Og kanskje ikke.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Men da må du slutte å forsøke å holde liv i kategoriene "feedback vs ingen eller nesten ingen feedback".
    Hva er problemet ditt, egentlig? At jeg forsøker å si noe om hva som noen av oss opplever mer levende, kan vel umulig være problematisk? Jeg har aldri hevdet noe annet enn at et lite innslag av feedback kan oppleves som mer levende enn veldig mye feedback.

    Du har jo et nærmest patologisk behov for å trøkke vitenskapen i trynet på folk, som om den skal endre vårt syn på hva vi liker aller best? Jeg har aldri benektet noe av det du underbygger og argumenterer for, jeg bare hevder at det kan være at enkelte mennesker opplever ting som ikke passer helt med det som måler best.
    Jeg har hatt besøk av ganske mange som har fått aha-opplevelser, dette til tross for at det ikke låter spesielt bra hos meg.

    Feedback er et tveegget sverd for dem som lytter til musikk, det er en påstand som ikke burde være veldig kontroversiell, ref. Neslon Pass igjen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Jeg kan IKKE påberope meg å kjenne igjen lyden av en OP-amp chip, nei, verken her eller der.
    Derimot kan jeg si at igjen er det sånn at produkter der man går for diskrete løsninger, og minst mulig feedback tiltaler meg mer enn de som ikke gjør det. Hvorfor? Det er dette med livet, og den sitrende nerven. Hva som gjør hva? Spør Snickers! :)
    Det vi i vertfall vet med sikkerhet er at diskrete op-amper må ha et kretskort, og en av de tingene som gjør en op-amp dårlig er når dens layout blir fysisk stort så man får en god del parasittiske kapasistanser. Dette struper gainbåndbredden og i stor grad ødelegger dens motkoblingsegenskaper. Resultatet blir da en forsterker som yter dårligere og forvrenger mer. Man får spesielt en del økning av forvrengningen i toppen. Selvsagt gjelder dette når man sammenlikner 1:1, altså samme krets og samme kjernekomponenter.

    Men jeg kjenner ikke til at en diskret op-amp finner veien inn i et moderne måleinstrument, og de som lager slikt vet ett og annet om hva de holder på med for å si det forsiktig. Derimot vet jeg om mange kommersielt tilgjengelige op-amper som befinner seg i slike ting. Så vidt jeg husker sitter det en hel haug med 797 i low-noise modulen i @Armand sin Rode Schwartz analyzer. Den kretsen har langt bedre data enn én individuell krets, og måten det er koblet på gjør at man senker den samlede kompleksiteten i hele kretsen. Dette koster selvsagt mye mer penger enn innmaten i noen forforsterker som finnes på markedet i dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette med global vs lokal motkobling er en ekstremt forenklet måte å se verden på. Den virker å tjene en nærmest magisk rolle i markedsføring, men rent teknisk er det en smule villedende.
    Det er vel mer presist å si at rent matematisk kommer det ut på nøyaktig det samme. Bare gjør blokk-algebraen for kretsen og se hva som skjer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Aha, det gir mening. Er det da en snarvei til potensielt høyere NFB oppover i frekvens å begrense total gain til feks 12 dB? Eller er det slik at feks Purifi kretsen allerede har så lav endelig gain og buffer-stage på en måte faller utenfor den totale kretsen gain-messig?

    Ang økende vreng oppover I frekvens som følge av redusert nfb, vet vi noe om hvor mye som skal til før det blir et hørbart problem?
    Lurer egentlig på om det er forskjell på en gradvis stigende kurve og en som plutselig skyter fart for hvordan vi oppfatter det, litt som vår sensitivitet for group delay på lave frekvenser er avhengig av om det er plutselige skift eller bare gradvis forandring?

    Vil takke både deg og @Asbjørn for særdeles gode svar og illustrasjoner rundt noe som er vanskelig å forstå. Og beklager dumme spørsmål. 🥴

    Apropos... Hvis vrengen øker i potenser med økende signalstyrke og man får en stadig høyere del av høyereordens vreng, vil ikke det gi veldig mening å holde systemet så lettdrevet som mulig?
    Er dette forklaringen på hvorfor enkelte rørforsterkere låter meget bra på høysensitive horn, men fælt på normale saker?
    Rundt 12dB gain er ganske vanlig på en del effektforsterkermoduler. De som har høyere gain har ofte det fordi de har et ekstra buffertrinn. Legg merke til at man da ikke kjører en motkobling fra utgangen til inngangen på forsterkeren. Man kan godt ha 2 separate forsterkningsledd i buffertrinnet med hver sin motkobling. Så har man kanskje 12dB gain i forsterkertrinnet til slutt, og det har da sin egen motkobling innenfor dette. Mange ynder å kalle dette lokal motkobling, for det er liksom "godkjent" av de "audiofile". Men ja, i prinsippet har du rett, bytter du bort 10dB gain i motkobling vinner du kontroll, spesielt i toppen, med det resultatet at du undertrykker de høye harmoniske vesentlig bedre.

    EDIT: Må si litt om dette med forvrengning oppover også:

    De fleste forsterkere øker forvrengningen sin ganske dramatisk ved høye frekvenser. Men mye er målt med 22kHz filter, og da kommer ikke en gang 2. harmonisk ved 12kHz med, og heller ikke 5. harmonisk ved 5kHz. Det kan kanskje høres ut som juks, men det er det bare for dem som fortsatt lever i den villfarelse at de kan høre over 20kHz.

    De fleste som er aktive her på sentralen hører ikke noe over 15kHz, og reduserer vi nivået med 60dB tror jeg egentlig ingen hører noe over 12kHz. Det skulle bety at over 7kHz vil ingen noen sinne kunne høre forvrengning under 0,1%. I praksis derimot, så er dette 2. harmonisk, og det opptrer sammen med selve grunntonen, så det skal mye til at noen faktisk hører 10% THD ved 7kHz.

    Men det hinder oss selvsagt ikke i å jakte på gode tall. Det hjelper om ikke annet på nattesøvnen.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Sammenhengen mellom et finstilt måleinstrument og en lydkrets, tror jeg ikke nødvendigvis er 100% relevant.
    Som nevnt ender også ofte konstruktørene med subjektive kriterier i siste instans; de velger diskrete OP-amper av deres egen oppfatning av de lydmessige kriterier.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Hva er problemet ditt, egentlig? At jeg forsøker å si noe om hva som noen av oss opplever mer levende, kan vel umulig være problematisk? Jeg har aldri hevdet noe annet enn at et lite innslag av feedback kan oppleves som mer levende enn veldig mye feedback.
    Det er totalt villedende. I et seriøst bygget oppsett vil du slite kraftig med å høre forskjell. Det er i mellom-området, altså med det som mange forsterkerprodusenter tror er "mye feedback", at vi får problemer og ender med konstruksjoner som låter crap.

    FOR N'TE GANG, LES ÅPNINGSINNLEGGET!!!!!!!!!!

    Du har jo et nærmest patologisk behov for å trøkke vitenskapen i trynet på folk, som om den skal endre vårt syn på hva vi liker aller best? Jeg har aldri benektet noe av det du underbygger og argumenterer for, jeg bare hevder at det kan være at enkelte mennesker opplever ting som ikke passer helt med det som måler best.
    Jeg har hatt besøk av ganske mange som har fått aha-opplevelser, dette til tross for at det ikke låter spesielt bra hos meg.
    Noen ganger går det an å stikke fingeren i bakken og sjekke hva en tråd faktisk handler om.

    FOR N+1'TE GANG, LES ÅPNINGSINNLEGGET!!!!!!!!!!

    Feedback er et tveegget sverd for dem som lytter til musikk, det er en påstand som ikke burde være veldig kontroversiell, ref. Neslon Pass igjen.
    Nei, du tar feil.

    FOR N+2'TE GANG, LES ÅPNINGSINNLEGGET!!!!!!!!!!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Sammenhengen mellom et finstilt måleinstrument og en lydkrets, tror jeg ikke nødvendigvis er 100% relevant.
    Som nevnt ender også ofte konstruktørene med subjektive kriterier i siste instans; de velger diskrete OP-amper av deres egen oppfatning av de lydmessige kriterier.
    Den er 100% relevant. Det er når du skal lage effektmoduler at du går en annen vei, men da snakker vi ikke lenger om best mulig gjengivelse av det som er på innspillingen.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Hva er problemet ditt, egentlig? At jeg forsøker å si noe om hva som noen av oss opplever mer levende, kan vel umulig være problematisk? Jeg har aldri hevdet noe annet enn at et lite innslag av feedback kan oppleves som mer levende enn veldig mye feedback.

    Du har jo et nærmest patologisk behov for å trøkke vitenskapen i trynet på folk, som om den skal endre vårt syn på hva vi liker aller best? Jeg har aldri benektet noe av det du underbygger og argumenterer for, jeg bare hevder at det kan være at enkelte mennesker opplever ting som ikke passer helt med det som måler best.
    Jeg har hatt besøk av ganske mange som har fått aha-opplevelser, dette til tross for at det ikke låter spesielt bra hos meg.

    Feedback er et tveegget sverd for dem som lytter til musikk, det er en påstand som ikke burde være veldig kontroversiell, ref. Neslon Pass igjen.
    Det er ein misforståelse at negativ tilbakekobling er dårligere enn ingen. Dette er noe som henger igjen frå ein del uheldige konstruksjoner på 70/80 tallet, men hadde egentlig ingenting med negativ tilbakekobling å gjera. Noen av dei aller beste produsentane bruker feks AD797 op-amp til RIAA trinn, og denne OP-AMP'en har ekstrem open-loop forsterkning og vil dermed ha stor negativ tilbakekobling i eit gitt oppsett. Men ut i frå det eg har lest av testar, så får den veldig gode skussmål. Det er sluttresultatet som gjelder.
    Har sjølv lagd RIAA trinn med NE5534 OP-AMP som fungerer glimrande (med masse negativ tilbakekobling).
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Dette er kanskje litt utanfor tema, men kva som er hørbar forvrening har jo vore diskutert masse. Eg har tatt utgangspunkt i forskingsresultater på maskering og ut i frå det rekna på kor stor forvregning ein må ha for å kunna høyra det ved ulike lydnivåer. Merk at dette er for harmoniske to-tone testar, slik at på virkelig musikk vil resultatet vera annleis, men det gir ein peikepinn.

    Vis vedlegget 724017

    Vis vedlegget 724018

    Det som er meir interessant er å mappa dei harmoniske til den frekvensen dei har og då får vi følgande bilde.
    Hørbarheten følger hørekurva. Vi høyrer lettare høgare harmoniske.

    Vis vedlegget 724019

    Kurvene omgjort til %.

    Vis vedlegget 724022

    Vis vedlegget 724023
    Gode innlegg der kkj, og du har selvsagt helt rett i at ting er vesentlig forenklet i åpningsinnlegget. Hele hensikten var å gjøre det mulig for alle å forstå at det er en direkte sammenheng.

    Vedrørende kurvene dine er jeg redd det ikke er særlig mange av medlemmene her på forumet som matcher den HF-performance som kurvene viser. Ellers tror jeg at maskeringseffekten kanskje er tatt litt forsiktig i her. Men jeg ser også at når jeg tidligere antydet 10% ved 7kHz så havner ikke det langt unna det kurvene foreslår.
     
    • Liker
    Reaksjoner: kkj

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Aksepter litt uenighet, Snickers, det er fullstendig ufarlig. Det vi debatterer har omtrent samme viktighet som forskjellen på brunost og gulost.
    Jeg har ingen problemer med uenighet. Problemet med innleggene dine er at de handler om et tema du har funnet på selv.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Det er også andre ting ved ein konstruksjon som er viktige:
    -At den er stabil ved alle typer høgtalarlaster
    -At den er dimensjonert for å klare alle typer høgtalarlaster, slik at ikkje sikringskretsløp kobler inn og genererer forvrengning på 10-30%, eller at strømforsyninga kneler og forsterkaren klipper lenge før den burde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Kompleksitet

    Mange snakker om kompleksitet vs enkelhet. Det virker å herske litt forvirring rundt hva kompleksitet egentlig er. Noen later til å tro at det handler om antallet komponenter. Uansett, jeg har skrevet litt om kompleksitet i høyttalerdrivere her. Det er litt utenfor tema, men kan ha relevans ift tankemåte:

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen problemer med uenighet. Problemet med innleggene dine er at de handler om et tema du har funnet på selv.
    Akkurat det er en forvrengning av fakta, alternativt klarer jeg ikke fremlegge mine synspunkter så du forstår dem.
    Ellers henvises til forumreglene.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Gode innlegg der kkj, og du har selvsagt helt rett i at ting er vesentlig forenklet i åpningsinnlegget. Hele hensikten var å gjøre det mulig for alle å forstå at det er en direkte sammenheng.

    Vedrørende kurvene dine er jeg redd det ikke er særlig mange av medlemmene her på forumet som matcher den HF-performance som kurvene viser. Ellers tror jeg at maskeringseffekten kanskje er tatt litt forsiktig i her. Men jeg ser også at når jeg tidligere antydet 10% ved 7kHz så havner ikke det langt unna det kurvene foreslår.
    Kurvene gjelder to-tone tester. Og det er jo ikkje slik vi høyrer musikk, som i utgangspunktet består av grunntone og harmoniske. Så på virkelig musikk vil eg anta at vi tolererer meir harmonisk forvrenging. Og sidan harmonisk forvrenging "bare" legger seg på eksisterande harmoniske i signalet, så vil eg anta at variasjon i frekvensgang til høgtalarane har meir å seia. 3dB avvik i frekvensgang tilsvarer 30-40% avvik på harmoniske i eit musikksignal. Intermodulasjonforvrengning er ein annan sak, men her har eg ikkje noen kurver å visa til, må kanskje forska litt på dette sjølv.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Intermodulasjonforvrengning er ein annan sak, men her har eg ikkje noen kurver å visa til, må kanskje forska litt på dette sjølv.
    Akkurat dette er et tema jeg har drøftet med flere i høyttalerbransjen. For det første er det på vei til å bli allment akseptert som en mye viktigere forvrengningsform enn lave harmoniske. Men mer interessant er det at vi har ulike triggere og ulike fenomener. Vi har for eksempel Dopplereffekten som er svært forutsigbar, har et jevnt forløp, og er frekvensmodulert. Så har vi en ganske tydelig AM-modulering som følge av Bl(x), og en annen som følge av Bl(i). Disse er typisk ganske frekvens og signalavhengige, og det vil variere kraftig fra høyttaler til høyttaler hvilke frekvenser som er optimale for å eksponere bestemte problemer.

    Når vi må ha minst 2 samtidige frekvenser, ikke bare med bestemt nivå, men også med en individuell nivåforskjell, blir det ekstremt omfattende og mange målepunkter for å lage en universell modell. Om vi måler med 1000 frekvenspunkter for hver av 2 frekvenser, og gjør dette med 10 ulike nivåer for de ulike frekvensene ender vi opp med 100 000 målekurver. Dette har vi ikke noen god måte å fremstille.

    Jeg vet ikke i hvilken grad det samme vil gjelde for forsterkere, men det er jo utvilsomt slik at om vi har punkter der forsterkeren kan tendere til å være mer volatil enn ved andre frekvenser/nivåer/kombinasjoner ville man jo ønske seg målinger som eksponerer nettopp dette. Så vet vi at forsterkere vil oppføre seg vidt forskjellig med forskjellige laster. Ja, kort sagt, det blir utrolig mye måledata å holde styr på for å "kartlegge en forsterker".
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Og videre til:
    Vout+Vout/G=Vin

    Denne funksjonen gjør det mulig å mate inn hvilken spenning vi får ut og få svar på hva slags spenning som må til inn for å få den aktuelle spenningen ut. Vi ser da hvilken forsterkning kretsen faktisk har.

    La oss ta et eksempel:
    Vi holder oss til 1V ut hele veien for å få enklest mulige tall. Da koker det hele ned til én eneste variabel, altså gain (G). Siden vi er ute etter å finne ut hvordan dette forvrenger ved ulike laster er vi dermed interessert i å se hvordan variasjoner i G påvirker forsterkningen i hele kretsen, så here we go:

    G=2:
    Total forsterkning = 1+1/2=1,5.


    Her får vi altså en samlet forsterkning på 1,5 når open loop gain er på 2.
    Nei, det er ikke total forsterkning.
    Total forsterkning er Vout/Vin og når Vout=1 og Vin=1.5 blir total forsterkning 1/1.5 = 0.67
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Akkurat det er en forvrengning av fakta, alternativt klarer jeg ikke fremlegge mine synspunkter så du forstår dem.
    Ellers henvises til forumreglene.
    Det kan du jo ikke vite all den tid du ikke har lest åpningsinnlegget og dermed ikke vet hva tråden handler om.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Nei, det er ikke total forsterkning.
    Total forsterkning er Vout/Vin og når Vout=1 og Vin=1.5 blir total forsterkning 1/1.5 = 0.67
    Ah, jeg trodde først du kverulerte, men jeg har jo helt glemt at jeg har Vin som output i min svært forenklede modell. Skal se om jeg kan legge inn en rettelse for dette. Takk!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du jo ikke vite all den tid du ikke har lest åpningsinnlegget og dermed ikke vet hva tråden handler om.
    Du skal få leke i fred.
    Jo, jeg har lest åpningsinnlegget flere ganger, der du ikke ønsket subjektive synspunkter. Jeg tillot meg å ikke etterkomme dine krav.

    Keep up the good work, jeg skal ikke forstyrre deg mer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn