Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Kombinasjonen ARC SP 10 rør forforsterkar + Vega 400/1000 effektforsterkar er utmerka.
    Selv hadde jeg den gleden av å prøve Aesthetix Janus signature sammen med Vera P150/600RS forleden dag.. For å si det sånn-jeg er ikke glad i å se Vera på tv, men ser mer enn gjerne på tv med Vera! Selv trasige nyheter på dagsrevyen ble en fornøyelse, fascinerende å bare baske seg i den krystallklare lyden😊
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg er ikke uenig i at det er resultatet som teller, Mr. Rognlien.

    Men jeg er av den oppfatning av at spredning, eller rettere sagt spredningskontroll, i høyttaler er enkleste vei ut av komplisert og veldig situasjonsavhengig lydkvalitet. Jeg ser ikke noen fordel med å ha kraftig forskjellig tonalitet når man sitter en sofapute til høyre eller venstre for akkurat der man har fiklet frem et sweetspot etter å ha finjustert vinkel på høyttalere og akustiske tiltak for å få balansert klangbalanse.

    For uansett hvordan man snur og vender på det så er jevn spredning det samme som mer plasseringsvennlig og mer romvennlig. Psykoakustisk mindre slitsomt dersom tonalitet fra refleksjoner er tilsvarende tonalitet fra direktelyd.

    Lydkvaliteten i seg selv kan fortsatt bestemmes og varieres av frekvensrespons, driverkvalitet, grad av spredning (smal, bred, midt i mellom), dødt kabinett, samspill mellom høyttaler og forsterker, kilde osv.

    Jeg er en fan av å finne svar på spesifikke problemstillinger, og når trådstarter etterlyser mellomtone er den mest nærliggende forklaringen at mellomtonen forsvinner i totalenergien fra direktelyd + reflektert lyd fordi mellomtonen begynner å beame (miste spredning) lenge før diskanten tar over med bred spredning igjen.

    Det forholdet totalenergien vil alltid være det samme uansett hva man gjør, med mindre man finner en forsterker som tilfeldigvis påvirkes gunstig av impedanse-forløpet i høyttaleren og gir mer energi der mellomtonen beamer.

    Forøvrig ser høyttaleren ut til å ha ganske grei spredning opp til ca 30 grader, så med nok toe-in og avstand til vegger kan det fint fungere godt i noen rom.
    Mulig det er litt misforståelse for hva jeg mente med å etterlyse mellomtone.
    Det er vel ikke tvil om at forsterkere har forskjellig egenskaper når det gjelder oppløsning. En bedre forsterkere vil vel kunne gi mer detaljer fra Dac`n enn det min forsterker gjør. Fra min side er det ikke opplevelse av å fikse et problem, men å løfte lyden enda et hakk. Hvis mer detaljer og nyanser i både bass og oppover i registrene så vil også instrumenter og vokalister høres mer naturlige ut, eller hva?
    Testet så vidt en rør-forsterker her i høyere prisklasse, og karakteren i vokalen kom enda tydeligere frem enn med min Exposure forsterker.
    Jeg setter pris på at man tar med målinger i diskusjonen! og kanskje det finns en alternativ rute til ønsket ambisjon.
    Føler dog disse høyttalerne absolutt er verdt å jobbe videre med - inntil videre...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    For uansett hvordan man snur og vender på det så er jevn spredning det samme som mer plasseringsvennlig og mer romvennlig. Psykoakustisk mindre slitsomt dersom tonalitet fra refleksjoner er tilsvarende tonalitet fra direktelyd.
    Er ikke refleksjonen avhengig av refleksjonskarakteristikken på de aktuelle vegger og flater? Det er vel ingen grunn til å anta at refleksjonene er frekvensmessig lineær? Dvs at et godt eller riktig spredingsmønster ikke nødvendigvis gir et gunstig refleksjonsmønster. Som alltid blir det vel et spørmål om høytalernes matching med rommet....
    Løsningen må vel være å ha et rom som demper mest mulig av refleksjonene.....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Er ikke refleksjonen avhengig av refleksjonskarakteristikken på de aktuelle vegger og flater? Det er vel ingen grunn til å anta at refleksjonene er frekvensmessig lineær? Dvs at et godt eller riktig spredingsmønster ikke nødvendigvis gir et gunstig refleksjonsmønster. Som alltid blir det vel et spørmål om høytalernes matching med rommet....
    Løsningen må vel være å ha et rom som demper mest mulig av refleksjonene.....
    Refleksjonene blir både påvirket høyttalernes spredningskarakteristikk og flatene. En høyttaler som har konstant direktivitet, vil få mindre farging fra flatene siden den reflekterte lyden vil da ligne mer på direktelyden. Dette kan utgjøre veldig mye og man ser det godt på frekvensmålinger i rommet.

    Det er alltid best å begynne med et riktig utgangspunkt. Man er mer avhengig av større akustiske tiltak for høyttalere med ujevn spredning for å oppnå et virkelig godt resultat. Et svært dempet rom er heller ikke psykoakustisk fordelaktig.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Er ikke refleksjonen avhengig av refleksjonskarakteristikken på de aktuelle vegger og flater? Det er vel ingen grunn til å anta at refleksjonene er frekvensmessig lineær? Dvs at et godt eller riktig spredingsmønster ikke nødvendigvis gir et gunstig refleksjonsmønster. Som alltid blir det vel et spørmål om høytalernes matching med rommet....
    Løsningen må vel være å ha et rom som demper mest mulig av refleksjonene.....
    Hvis rommet demper for mye, kan det bli veldig tam lyd. Absorber jeg fikk fra GIK er kun 60 cm bred. De vil ikke dempe for mye av et rom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Her snakkes mye spredningskontroll. Viktig materie. Som faseforløp.

    Har to aktive studiomonitorer - Event Opal - og enten jeg sitter i midten, på sidene, går rundt foran høytalerne, vinkler høyttalerne eller annet - kan ikke si annet enn at ingen av disse situasjonene reduserer stereobildet eller andre kvaliteter. Dette til tross for at den ene står inntil en vegg, og begge med en 75-tommer flatskjerm mellom høyttalerne (som heller ikke skal være bra).

    Opplevde omtrent det samme under en Horten messe for mange år siden, Dynaudio Special Tewntye-Five, som låt like bra uansett hvor man satt, eller stod foran dem.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Her snakkes mye spredningskontroll. Viktig materie. Som faseforløp.

    Har to aktive studiomonitorer - Event Opal - og enten jeg sitter i midten, på sidene, går rundt foran høytalerne, vinkler høyttalerne eller annet - kan ikke si annet enn at ingen av disse situasjonene reduserer stereobildet eller andre kvaliteter. Dette til tross for at den ene står inntil en vegg, og begge med en 75-tommer flatskjerm mellom høyttalerne (som heller ikke skal være bra).

    Opplevde omtrent det samme under en Horten messe for mange år siden, Dynaudio Special Tewntye-Five, som låt like bra uansett hvor man satt, eller stod foran dem.
    Prøv heller med og uten bredbåndete absorbenter i førsterefleksjonene. Da får du testet påvirkningen av reflektert lyd. Ville være rart om du ikke hører god forskjell på det.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Prøv heller med og uten bredbåndete absorbenter i førsterefleksjonene. Da får du testet påvirkningen av reflektert lyd. Ville være rart om du ikke hører god forskjell på det.
    Joda, hører (selvfølgelig) forskjell med et tykt teppe på denne førsterefleksjonen, men lydbildet ellers så bra fra disse studiomonitorene at denne refleksjonen (merkelig nok) ikke plager meg. Aldri vært borti maken. Husker når jeg fikk de, satt og måpte første hele uka på lyden av mennesker fra Dagsrevyen og sånt, måtte liksom bli kjent med kjente fjes på nytt da stemmene deres plutselig var så himla naturlige.

    Høres ut som en teit floskel, slik jeg forteller det (vil jeg tro mange tenker), men på disse så sitter lydbildet på en måte jeg aldri tidligere har opplevd.
    Kan sammenligne det med bass fra en stor og god 15" driver i et stort (og riktig) kabinett, man aner ikke hva god bass er før man får det servert fra noe sånt.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Joda, hører (selvfølgelig) forskjell med et tykt teppe på denne førsterefleksjonen, men lydbildet ellers så bra fra disse studiomonitorene at denne refleksjonen (merkelig nok) ikke plager meg. Aldri vært borti maken. Husker når jeg fikk de, satt og måpte første hele uka på lyden av mennesker fra Dagsrevyen og sånt, måtte liksom bli kjent med kjente fjes på nytt da stemmene deres plutselig var så himla naturlige.

    Høres ut som en teit floskel, slik jeg forteller det (vil jeg tro mange tenker), men på disse så sitter lydbildet på en måte jeg aldri tidligere har opplevd.
    Kan sammenligne det med bass fra en stor og god 15" driver i et stort (og riktig) kabinett, man aner ikke hva god bass er før man får det servert fra noe sånt.
    Men teppet fungerer ikke godt til å dempe refleksjoner. Verken oppover i frekvens eller under 2000 Hz. Man får ikke erfaring av hvordan god refleksjonsdemping er med tepper. Det duger primært til å redusere flutterekko. Det har selvsagt noe for seg, men blir noe annet enn bredbåndet tiltak til refleksjoner.

    Nå det er sagt, så har du en høyttaler som måler godt på vesentlige områder.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Som uttalt subjektivist, deler jeg ikke konklusjonen i ovenstående innlegg.

    Dersom trådstarter har vært igjennom jobben med å finne "sin lyd", er det ikke målt perfeksjon han er ute etter, det ville i så fall være et tydelig tilbakeskritt, opplevelsesmessig sett. Og, som relativt erfaren på utprøving av Spendor A-serie høyttalere, kan jeg garantere deg at du kan få dem til å gjøre ganske fantastiske ting ved å fore dem med rett signal og forsterkerkraft.
    Jeg vil ha magien tilbake i vår hobby, hvilket innebærer å finne de kombinasjonene der resultatene klart overgår summeringen av enkeltdelene. Det er den løypa trådstarter går opp ved å kjøre "source first"-tankegangen, og gjøre akkurat det han har gjort, bare legge mer ressurser inn i det. Top notch Exposure og Naim vil vise det med all mulig tydelighet. En hver som betviler den påstanden, oppfordres til å prøve det selv.
    Har bare lest litt om informasjon Naim.
    Det virker som de har bestrevet seg til å lage en enda mer påkostet integrert forsterker enn det Exposure har.
    Siden jeg har jobbet en del med matching av kilde/Dac, vil en reinspikka forsterker av slaget Naim Supernait 3 være interessant.
    Har du kjennskap, eller erfaring med akkurat denne modellen?
    Siden jeg er såpass nøye med kabler, så vil en integrert forsterker være enklere løsning enn separate enheter fra Exposure, som blir er alternative hvis man kun skal holde seg innenfor Exposure-land.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Har bare lest litt om informasjon Naim.
    Det virker som de har bestrevet seg til å lage en enda mer påkostet integrert forsterker enn det Exposure har.
    Siden jeg har jobbet en del med matching av kilde/Dac, vil en reinspikka forsterker av slaget Naim Supernait 3 være interessant.
    Har du kjennskap, eller erfaring med akkurat denne modellen?
    Siden jeg er såpass nøye med kabler, så vil en integrert forsterker være enklere løsning enn separate enheter fra Exposure, som blir er alternative hvis man kun skal holde seg innenfor Exposure-land.
    Det er vel et tja, vil jeg si. Jeg kjenner veldig godt til den aller første versjonen, som egentlig hadde enda større muligheter enn nåværende. Denne var i mitt eie et par år også i lag med separat strømforsyning (Flatcap).
    Er du veldig på integrert, vil jeg nok heller henlede oppmerksomheten i retning Heed Lagrange eller Rega Aethos evt Osiris, om du føler deg rik. Spiller du mest tøff rock, kan du også se på Leema Tucana, men denne har altså et noe annet uttrykk, med mer baller og mindre fokus på lettbent rytmikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Refleksjonene blir både påvirket høyttalernes spredningskarakteristikk og flatene. En høyttaler som har konstant direktivitet, vil få mindre farging fra flatene siden den reflekterte lyden vil da ligne mer på direktelyden.
    Det der forstår jeg altså ikke. For at utsagnet skal være sant må den akustiske impedanset i flatene i rommet som det reflekteres fra være slik at det reflekterer like mye i alle frekvenser. Det har jeg lite tro på at ofte er tilfelle.
    Derfor kan jeg ikke skjønne annet enn at høytalernes spredingskaraterisikk må "matche" rommets refleksjonkarakteristikk; det sistnevnte kan være så mangt.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er vel et tja, vil jeg si. Jeg kjenner veldig godt til den aller første versjonen, som egentlig hadde enda større muligheter enn nåværende. Denne var i mitt eie et par år også i lag med separat strømforsyning (Flatcap).
    Er du veldig på integrert, vil jeg nok heller henlede oppmerksomheten i retning Heed Lagrange eller Rega Aethos evt Osiris, om du føler deg rik. Spiller du mest tøff rock, kan du også se på Leema Tucana, men denne har altså et noe annet uttrykk, med mer baller og mindre fokus på lettbent rytmikk.
    Det går mest i jazz, world, ambient og eksperimental musikk. Har funnet at Spendor favner ganske bra.
    Det er et visst kompromiss i forhold til andre ting jeg lytter til som trenger mer fullskala lyd.
    Ja, det er nok mest aktuelt å undersøke integrerte forsterkere (i første omgang) som kan få frem enda mer fra Spendor.
    Det viser seg at høyttalerkablene jeg bruker fra Tarfala også fungerer meget bra på Spendor.
    Så fort man nevner kabler i debatten så tar den gjerne en ny retning. De som har prøvd de vet sikkert hva jeg mener.

    Ser jo at, ja du, har skrevet om Heed Lagrange, så da får jeg lese litt mer i dybden...
    Takk for tips så lenge.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er jo en god posisjon å være i hvis anlegget fungerer god allerede. (Beste måleenhet på det, er hvor ofte og hvor mye/lenge du finner glede av å spille musikk + at anlegget lar deg spille musikken du liker, og ikke fører deg mot bestemte sjangre eller utgivelser som "låter bra").

    Hvis du allerede er i en god posisjon, ville jeg vært tålmodig og heller investert i tid/reising for å få låne aktuelle ting hjem på prøve.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er jo en god posisjon å være i hvis anlegget fungerer god allerede. (Beste måleenhet på det, er hvor ofte og hvor mye/lenge du finner glede av å spille musikk + at anlegget lar deg spille musikken du liker, og ikke fører deg mot bestemte sjangre eller utgivelser som "låter bra").

    Hvis du allerede er i en god posisjon, ville jeg vært tålmodig og heller investert i tid/reising for å få låne aktuelle ting hjem på prøve.
    Jeg føler jeg er i en god posisjon. Hører på musikk i timesvis daglig, og gleder meg over det.
    Jeg kunne levd med det jeg har de neste 10 årene uten problem.
    Tror dog den rette forsterkeren kan ta dette til et helt nytt nivå, så derfor er det aktuelt.
    Blir ingen overilt beslutning her.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Husker et av disse engelske hifi-bladene testet forgjengeren (var det S-8 den het?) med Musical Fidelity elektronikk. Det var visst en match made in heaven.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg føler jeg er i en god posisjon. Hører på musikk i timesvis daglig, og gleder meg over det.
    Jeg kunne levd med det jeg har de neste 10 årene uten problem.
    Tror dog den rette forsterkeren kan ta dette til et helt nytt nivå, så derfor er det aktuelt.
    Blir ingen overilt beslutning her.
    Jeg vil gjerne så et slag for overilt. Hater å vente. Mye bedre å kjøre på. Kan riktig nok bli dyrt, men veldig moro på veien. Det eneste man trenger er en retning. Hele anlegget mitt er i hvert fall basert på overilte beslutninger, og man kommer til mål den veien også!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg vil gjerne så et slag for overilt. Hater å vente. Mye bedre å kjøre på. Kan riktig nok bli dyrt, men veldig moro på veien. Det eneste man trenger er en retning. Hele anlegget mitt er i hvert fall basert på overilte beslutninger, og man kommer til mål den veien også!
    Hehe. Men er det måte å stoppe opp da? eller kommer det stadige nye overilte beslutninger? aka-oppgraderingsjag
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Går og ann å prøve Cary SLI 80 event SLI 100. Spiller helt fantastisk, med ett vanvittig lydbilde.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du snakker om oppgraderingsjag som om det er en negativ ting?
    Nei, det kommer litt an på det. Spørs litt på ambisjonen og hvor man vil i det.
    Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men kan se at det kan bli problematisk for meg hvis jeg alltid må bytte ut noe.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Det der forstår jeg altså ikke. For at utsagnet skal være sant må den akustiske impedanset i flatene i rommet som det reflekteres fra være slik at det reflekterer like mye i alle frekvenser. Det har jeg lite tro på at ofte er tilfelle.
    Derfor kan jeg ikke skjønne annet enn at høytalernes spredingskaraterisikk må "matche" rommets refleksjonkarakteristikk; det sistnevnte kan være så mangt.
    Dersom lyden som spres til f.eks 45° er veldig forskjellig fra lyden som sendes rett frem, så vil denne reflektererte lyden endres betydelig mer enn om det måler mer eller mindre likt. Uavhengig av flatene og dens impedanse.

    Dårlig direktivitet gir betydelig mer ujevn frekvensrespons og mer farget reflektert lyd. Har ikke en høyttaler noenlunde kontrollert spredning, så har man startet med et mye vanskeligere utgangspunkt. Dette og akustikken betyr mye mer enn forsterkeren i de fleste tilfeller.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    ^Lit av poenget
    Dersom lyden som spres til f.eks 45° er veldig forskjellig fra lyden som sendes rett frem, så vil denne reflektererte lyden endres betydelig mer enn om det måler mer eller mindre likt. Uavhengig av flatene og dens impedanse.

    Dårlig direktivitet gir betydelig mer ujevn frekvensrespons og mer farget reflektert lyd. Har ikke en høyttaler noenlunde kontrollert spredning, så har man startet med et mye vanskeligere utgangspunkt. Dette og akustikken betyr mye mer enn forsterkeren i de fleste tilfeller.
    Den andre siden er vel også at sannsynligheten for å finne en kjøpehøyttaler med med en rufsete spredningskarakteristikk som er en invers match til en like rufsete romakustikk er så godt som null.

    mvh
    KJ
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Dersom lyden som spres til f.eks 45° er veldig forskjellig fra lyden som sendes rett frem, så vil denne reflektererte lyden endres betydelig mer enn om det måler mer eller mindre likt. Uavhengig av flatene og dens impedanse.

    Dårlig direktivitet gir betydelig mer ujevn frekvensrespons og mer farget reflektert lyd. Har ikke en høyttaler noenlunde kontrollert spredning, så har man startet med et mye vanskeligere utgangspunkt. Dette og akustikken betyr mye mer enn forsterkeren i de fleste tilfeller.
    Jeg har et stort ullteppe fra høyttalere til lytteposisjon. 2 par med absorbere på 1. og 2. refleksjonspunkt i sidevegg. og absorber/diffuser i bakvegg. Bedre fokus på vokaler og instrumenter, og mindre hard lyd. Er det en bra start for å oppgradere forsterker?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er jo mange gode forsterkerkombinasjoner der ute. Jeg solgte nettopp min EAR-861. Den beste forsterkeren (effekttrinnet) jeg har hatt (og hørt). Desverre var den ikke helt optimal på mine 4ohm/lavsensitive "drømmehøyttalere". Og da mener jeg optimal. Det låt fantastisk fint, men skulle gjerne hatt den siste lille stramhet og kontroll + bittelitt headroom. For meg finnes løsningen i EAR 509 om jeg vil (og orker rør). Det er et tips til deg også. Der er du på mange måter på endestasjonen. Ville valgt disse fremfor alt fra AN, CJ, AR ogh alt det andre rørstæsjet. 300B, 211, 845. Nope. Ikke på sånne høyttalere.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er jo mange gode forsterkerkombinasjoner der ute. Jeg solgte nettopp min EAR-861. Den beste forsterkeren (effekttrinnet) jeg har hatt (og hørt). Desverre var den ikke helt optimal på mine 4ohm/lavsensitive "drømmehøyttalere". Og da mener jeg optimal. Det låt fantastisk fint, men skulle gjerne hatt den siste lille stramhet og kontroll + bittelitt headroom. For meg finnes løsningen i EAR 509 om jeg vil (og orker rør). Det er et tips til deg også. Der er du på mange måter på endestasjonen. Ville valgt disse fremfor alt fra AN, CJ, AR ogh alt det andre rørstæsjet.
    Hva er det spesielle med denne EAR 509? Har du testet den?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hva er det spesielle med denne EAR 509? Har du testet den?
    Har hatt "lillebroren" 861 i ca. 10-12 år. 861 er en klasse A basert på PL509 røret og yter 32wpc. 509 er en klasse AB på rundt 100wpc - basert på det lignende røret PL519. Dette er mindre viktig. Det viktige er at konstruktøren (Tim deParavicini - RIP) har sine idéer og målsettinger bak konstruksjonene. Det går på alt fra voicing til alt det andre. Tim deParavicini var en unik skrue som døde nylig. Dog: Det er jammen meg ikke mange hifi-konstruktører som har samme pondus og posisjon som han. Kanskje bare Nelson Pass og John Curl.

    Les gjerne tråden:
     
    Sist redigert:

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Ettersom jeg har forsøkt et par gode klasse D forsterkere på Spendor A-serie, er det ikke min oppfatning at de finner fram de beste egenskapene i den typen høyttalere. Folk ramser opp en masse veldig gode forsterkere her, men det betyr ikke nødvendigvis det samme som at de tryller fram livet og leken som finnes i Spendor A-7.
    Ikke for å kuppe tråden, men har du hørt A7 eller A6r sammen med Lyngdorf forsterkere Rognlien?

    Jeg sitter av og til - ganske ofte - faktisk og tenker på hva min neste forsterker kunne vært. Kommer ofte tilbake til tanken om at Lyngdorf tdai 3400 kunne vært interessant. Alternative prospekter er Heed LaGrange eller kanskje en Lejonklou Bazou.

    Og til trådstarter, PM meg hvis du er interessert i å teste ut hvordan Spendor og Densen låter sammen.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Jeg har et stort ullteppe fra høyttalere til lytteposisjon. 2 par med absorbere på 1. og 2. refleksjonspunkt i sidevegg. og absorber/diffuser i bakvegg. Bedre fokus på vokaler og instrumenter, og mindre hard lyd. Er det en bra start for å oppgradere forsterker?
    Vanskelig å vite uten at man vet noe mer konkret om tiltakene og hvordan det måler.
    Vil anbefale å få gjort målinger for å se hvordan om det finnes klare avvik, spesielt frekvensmessig. Hvis ikke det allerede er gjort.
    Kanskje finnes det noe som er vesentlig å forbedre før man vurderer å gå videre med elektronikk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å kuppe tråden, men har du hørt A7 eller A6r sammen med Lyngdorf forsterkere Rognlien?

    Jeg sitter av og til - ganske ofte - faktisk og tenker på hva min neste forsterker kunne vært. Kommer ofte tilbake til tanken om at Lyngdorf tdai 3400 kunne vært interessant. Alternative prospekter er Heed LaGrange eller kanskje en Lejonklou Bazou.

    Og til trådstarter, PM meg hvis du er interessert i å teste ut hvordan Spendor og Densen låter sammen.
    Nei, ikke hørt dem med Lyngdorf forsterker av noe slag.

    Jeg har hørt en del spendor A-serie med en del forskjellige forsterkere. Hver fordømte gang har det appellert mest til meg med enten "britisk lyd" (Rega / Exposure / Niam / Linn med mer), eller rørforsterker med gode utgangstrafoer.

    Klarer ikke å få noen klar oppfatning om hvorvidt Lyngdorf TDAI 3400 er klasse D eller ikke (det ser sånn ut på tekniske data), men det jeg kan si, er at de gangene jeg har hørt hvilken som helst Spendor A-serie høyttaler med hvilken som helst høyeffekt klasse D, så har det gått kjepprett til he...te hva angår angår liv og lekenhet. Men merk at det er MEG, og ikke den eneste virkelighet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Vanskelig å vite uten at man vet noe mer konkret om tiltakene og hvordan det måler.
    Vil anbefale å få gjort målinger for å se hvordan om det finnes klare avvik, spesielt frekvensmessig. Hvis ikke det allerede er gjort.
    Kanskje finnes det noe som er vesentlig å forbedre før man vurderer å gå videre med elektronikk.
    Jeg rådførte meg med GIK acoustics underveis, sendte mål og bilder fra lytterom, beskrev "problemer", oppgraderte ut fra dette,
    testet videre, nye anbefalinger, nye installasjoner. Det som jeg selv reagerte på av skarphet ble redusert.
    Det er sikkert lurt å gå videre med dette. Grunnen til at jeg åpnet denne tråden var å nettopp å få ulike faglige perspektiver på dette.
    Skal gå i tenkeboksen. Har ingen hastverk med forsterker hvis det er å adressere helt feil mål.

    Noe elektronikk har uansett vært vesentlig å oppgradere, sånn som Dac`n her.

    :)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg rådførte meg med GIK acoustics underveis, sendte mål og bilder fra lytterom, beskrev "problemer", oppgraderte ut fra dette,
    testet videre, nye anbefalinger, nye installasjoner. Det som jeg selv reagerte på av skarphet ble redusert.
    Det er sikkert lurt å gå videre med dette. Grunnen til at jeg åpnet denne tråden var å nettopp å få ulike faglige perspektiver på dette.
    Skal gå i tenkeboksen. Har ingen hastverk med forsterker hvis det er å adressere helt feil mål.

    Noe elektronikk har uansett vært vesentlig å oppgradere, sånn som Dac`n her.

    :)
    Høres smart ut dette "psybent".

    Om du ikke er for redd for å bruke en PC/Mac, så kan jeg anbefale deg å laste opp REW, og så koble på en kalibrert mikrofon, Umik-1 er helt fin. Gjennom dette vil du finne ut enda mer, og veien til forbedret forståelse og lyd er mulig.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Høres smart ut dette "psybent".

    Om du ikke er for redd for å bruke en PC/Mac, så kan jeg anbefale deg å laste opp REW, og så koble på en kalibrert mikrofon, Umik-1 er helt fin. Gjennom dette vil du finne ut enda mer, og veien til forbedret forståelse og lyd er mulig.
    Jeg sjekket det ut. Høres ut som en god idé.
    Har egentlig brukt så mye tid på å plassere høyttalerne at jeg ikke kommer noe videre i den retninga.
    Det samme gjelder lytteposisjonen. Kun med lyttetesting da, som jeg bruker til alle valgene jeg gjør.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er vel et tja, vil jeg si. Jeg kjenner veldig godt til den aller første versjonen, som egentlig hadde enda større muligheter enn nåværende. Denne var i mitt eie et par år også i lag med separat strømforsyning (Flatcap).
    Er du veldig på integrert, vil jeg nok heller henlede oppmerksomheten i retning Heed Lagrange eller Rega Aethos evt Osiris, om du føler deg rik. Spiller du mest tøff rock, kan du også se på Leema Tucana, men denne har altså et noe annet uttrykk, med mer baller og mindre fokus på lettbent rytmikk.
    Har lest hva du og andre har skrevet om den Heed Lagrange. Høres ut som dette er noe for virkelig musikkinteresserte, og at de har fått til noe "spesielt" der. Åpen, dynamisk og musikalsk høres ut som en bra partner til Spendor A7. Er ikke opptatt av antall watt, har snarere fått høre at det i mange tilfeller kan gå på kompromiss med lydkvalitet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Håkon får korrigere meg hvis jeg tar feil, men både Rega, Naim og Heed setter et klart preg på det du hører ut av høyttalerne. Er greit å være klar over. Dette preget lar seg ikke så lett fjerne og følger med, nærmest uansett hva du spiller. Hvis man liker det, så er det selvfølgelig vegen å gå, men jeg synes ikke alt er ment å spilles slik disse produsentene mener at det skal spilles. 😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Håkon får korrigere meg hvis jeg tar feil, men både Rega, Naim og Heed setter et klart preg på det du hører ut av høyttalerne. Er greit å være klar over. Dette preget lar seg ikke så lett fjerne og følger med, nærmest uansett hva du spiller. Hvis man liker det, så er det selvfølgelig vegen å gå, men jeg synes ikke alt er ment å spilles slik disse produsentene mener at det skal spilles. 😊
    Dette er en mangslungen hobby, Einstein.
    De fleste av oss evner å høre hva vi selv liker best, tror ikke det er nødvendig å være barnevakt for oss. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn