Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    4.409
    Torget vurderinger
    0
    Så for å få full effekt av Vera og dets like MÅ en anvende DSP... Der røyk de kundene. 🤪...
    Ha ha, skulle trodd du var forutinntatt som trekker den konklusjonen der. 😄
    Jeg har etter mange år med research og testing endt opp med Ncore-baserte forsterkere selv. Ikke på grunn av prisen eller DSP, men fordi ørene mine ikke vet om noen kvalitativt bedre forsterkere. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ha ha, skulle trodd du var forutinntatt som trekker den konklusjonen der. 😄
    Jeg har etter mange år med research og testing endt opp med Ncore-baserte forsterkere selv. Ikke på grunn av prisen eller DSP, men fordi ørene mine ikke vet om noen kvalitativt bedre forsterkere. :)
    Jeg vet, jeg vet. Definisjon av "bedre" fra et teknisk synspunkt kan vanskelig diskuteres. Alikevel er ikke opplevd lyd av det "perfekte" alltid det rette.. Ihvertfall ikke for en som foretrekker "eget levd liv" fremfor det " flokken" foretrekker.. :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg vet, jeg vet. Definisjon av "bedre" fra et teknisk synspunkt kan vanskelig diskuteres. Alikevel er ikke opplevd lyd av det "perfekte" alltid det rette.. Ihvertfall ikke for en som foretrekker "eget levd liv" fremfor det " flokken" foretrekker.. :)
    Miles Davies: "I dont like perfect sound"
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En duell mellom 2 forsterkere er ok til å få frem forskjellene. Men å kåre en vinner kan fort bli feil. Det er så mange som hardnakket mener at et produkt er bedre enn et annet. Er ikke helt der alltid. Her spiller ører, resten av oppsettet, høyttalere og rommet inn. Gleder meg allikevel til å høre den lille rakkeren og hva den kan tilby. Faktisk første kl D forsterkeren jeg tester.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    En duell mellom 2 forsterkere er ok til å få frem forskjellene. Men å kåre en vinner kan fort bli feil. Det er så mange som hardnakket mener at et produkt er bedre enn et annet. Er ikke helt der alltid. Her spiller ører, resten av oppsettet, høyttalere og rommet inn. Gleder meg allikevel til å høre den lille rakkeren og hva den kan tilby. Faktisk første kl D forsterkeren jeg tester.
    Blir spennende å høre hva du synes.

    Det spørsmålet jeg finner veldig interessant i forbindelse med de utfordringene vi her diskuterer, er konseptet "comparison by contrast"; dvs. hvilke forsterkere som skiller mest på forskjellige innspillinger, kilder og medier. At man kan høre en vellykket SET Interstage uten at det skaper en del spørsmål, overrasker meg, for å si det forsiktig. Det er selvsagt enklest å avfeie det med 2.-harmonisk og frekvensfeil, men man går nok glipp av en del interessante opplevelser på den måten,
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    En duell mellom 2 forsterkere er ok til å få frem forskjellene. Men å kåre en vinner kan fort bli feil. Det er så mange som hardnakket mener at et produkt er bedre enn et annet. Er ikke helt der alltid. Her spiller ører, resten av oppsettet, høyttalere og rommet inn. Gleder meg allikevel til å høre den lille rakkeren og hva den kan tilby. Faktisk første kl D forsterkeren jeg tester.
    For min del når det kommer til testing av forsterkere så finnes det svært lite av bra eller dårligere forsterkere. Det har heller svært lite å si om jeg tester ut kl a/ a-b eller D. Jeg bruker samme rom og samme utstyr for øvrig, men hvilken forsterker som er bra eller mindre bra kommer mye an på den spesifikke høyttaler jeg tester og kan dermed ikke dra en generell slutning på att den ene eller andre forsterker klasse eller type er best eller dårligst.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    For min del når det kommer til testing av forsterkere så finnes det svært lite av bra eller dårligere forsterkere. Det har heller svært lite å si om jeg tester ut kl a/ a-b eller D. Jeg bruker samme rom og samme utstyr for øvrig, men hvilken forsterker som er bra eller mindre bra kommer mye an på den spesifikke høyttaler jeg tester og kan dermed ikke dra en generell slutning på att den ene eller andre forsterker klasse eller type er best eller dårligst.
    Ganske enig i dette. Det du sier, er i grunn at matching er viktig. Og da kan man samtidig stille seg spørsmålet om systemets potensiale, hvor langt kan du trekke det? Og med det som bakteppe, vil noen av oss hevde at en rett matchet forsterker i samspill med en god høyttaler, kan ha et større potensiale enn en annen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ganske enig i dette. Det du sier, er i grunn at matching er viktig. Og da kan man samtidig stille seg spørsmålet om systemets potensiale, hvor langt kan du trekke det? Og med det som bakteppe, vil noen av oss hevde at en rett matchet forsterker i samspill med en god høyttaler, kan ha et større potensiale enn en annen.
    Det som en skal være klar over er at låter det ikke bra med en forsterker som Vera så er det ikke forsterkeren sin feil, all skyld ligger på høyttalerne.

    Ja jeg har prøvd både lav dempefaktor og høy andel 2.harmonisk og veit hva det kan gi.
    Men det er nok ikke veien, veien er å fikse høyttalerne til å være best mulig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Holdningen min til å teste kl D er som å spise nøttestek hos en veggis for første gang. Nå tror jeg at Vera Audio faller mere i smak en veggismat. Men litt gøy å teste noe ukjent.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Det som en skal være klar over er at låter det ikke bra med en forsterker som Vera så er det ikke forsterkeren sin feil, all skyld ligger på høyttalerne.

    Ja jeg har prøvd både lav dempefaktor og høy andel 2.harmonisk og veit hva det kan gi.
    Men det er nok ikke veien, veien er å fikse høyttalerne til å være best mulig.
    :) Min påstand er at det er ikke noe feil i det hele tatt, det dreier seg kun om å oppnå best mulig sluttresultat. Det er en hobby, dette her, der kjærligheten til musikken er drivende kraft.
    Ergo har jeg liten forståelse for din argumentasjon.

    EDIT: I den samme forbindelsen, har jeg dermed lyst til å utfordre deg på følgende: Hva er "feil" med denne høyttaleren?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Holdningen min til å teste kl D er som å spise nøttestek hos en veggis for første gang. Nå tror jeg at Vera Audio faller mere i smak en veggismat. Men litt gøy å teste noe ukjent.
    Da høres det som om du har litt i overkant mye fordommer. :)

    Lytt med et åpent sinn, jeg er slett ikke sikker på at du vil ende med "nøttesmak" i munnen etter et sånt forsøk. Vienna er en høyttalertype som kan gjøre det svært så godt både med Naim og Vera, og det er ikke gitt at du vil favorisere Naim i en slik setting.
    Men som nevnt er jeg veldig spent på hvordan du opplever det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Var i kontakt med forhandler av Spendor. Angående spesifikk matching med Spendor A7, var det 2 forskjellige forsterkere som hadde vært ganske greie å matche de med. Hvilken kombinasjon som låt best, var forskjellig på ulike lytterom. Så da ble vi enige om å teste begge her.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.636
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det som en skal være klar over er at låter det ikke bra med en forsterker som Vera så er det ikke forsterkeren sin feil, all skyld ligger på høyttalerne.

    Ja jeg har prøvd både lav dempefaktor og høy andel 2.harmonisk og veit hva det kan gi.
    Men det er nok ikke veien, veien er å fikse høyttalerne til å være best mulig.
    Høres merkelig ut det utsagnet der.mener du at hvis du har et oppsett der ting fungerer bra, og prøver ny forsterker så er det høyttaleren som er problemet hvis det ikke spiller bra? Mener du at det samme gjelder forforsterker, cd spiller osv? Det er jo rett som det er at en forsterker hører mindre bra ut enn en annen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Var i kontakt med forhandler av Spendor. Angående spesifikk matching med Spendor A7, var det 2 forskjellige forsterkere som hadde vært ganske greie å matche de med. Hvilken kombinasjon som låt best, var forskjellig på ulike lytterom. Så da ble vi enige om å teste begge her.
    Nå ble jeg nysgjerrig! :)
    Hva skal du lytte på?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Unison Research Unico Due og Unison Research S6.
    Blir gøy å høre hvordan du opplever de kombinasjonene, har selv ikke hørt Unison på Spendor. Det eneste jeg vil anbefale i sakens anledning, er å gi det litt tid, la inntrykkene synke inn, det er fort gjort å tolke en hver endring som en forbedring. :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Ganske enig i dette. Det du sier, er i grunn at matching er viktig. Og da kan man samtidig stille seg spørsmålet om systemets potensiale, hvor langt kan du trekke det? Og med det som bakteppe, vil noen av oss hevde at en rett matchet forsterker i samspill med en god høyttaler, kan ha et større potensiale enn en annen.
    Ja det riktig jeg har testet mye på Bryston sine monoblokker som jeg nå bruker oftest, fordi de fungerer bra til mye. Men jeg har hatt inn flere høyttalere på de som spiller meget dårlig sammen. Mens høyttalerne da låt supert med bla Expusure effekttrinn og Chord trinn og låt brukbart med feks Ncore , Hegel, Arcam sine trinn.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Blir gøy å høre hvordan du opplever de kombinasjonene, har selv ikke hørt Unison på Spendor. Det eneste jeg vil anbefale i sakens anledning, er å gi det litt tid, la inntrykkene synke inn, det er fort gjort å tolke en hver endring som en forbedring. :)
    Derfor greit å teste over noen dager. Lett å la seg lure av tidlig begeistring.
    Dette er i hvert fall en mulighet til å komme videre, og oppdage mer av hva som bor i høyttalerne.
    Det blir interessant i forhold til det som ble diskutert om naturtro klang, og i følge Hallvar er det lettere og lykkes med de enn Exposure 3010 i forhold til lyttetretthet. Så får jeg sjekke ut mer i forhold til rørforsterker.
    Måtte sjekke litt med logistikken, men det blir i de nærmeste ukene.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da høres det som om du har litt i overkant mye fordommer. :)

    Lytt med et åpent sinn, jeg er slett ikke sikker på at du vil ende med "nøttesmak" i munnen etter et sånt forsøk. Vienna er en høyttalertype som kan gjøre det svært så godt både med Naim og Vera, og det er ikke gitt at du vil favorisere Naim i en slik setting.
    Men som nevnt er jeg veldig spent på hvordan du opplever det.
    Bare jeg som tuller med egne fordommer. Men for å tulle videre. Hva om dette blir en brokeback mountain opplevelse. Og at jeg liker det? Skremmende tanke🤣
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    1
    Unison Research Unico Due og Unison Research S6.
    Blir spennende å høre dine inntrykk. Kjenner bare en integrert Unico fra mange år tilbake, med 12AU7 (tror jeg) i forforsterkerdelen (hybrid-konstruksjon). Etter min mening ett riktig skritt på veien, men allikevel bare et lite dansetrinn på veien til noe mer fullblods som de to M anbefalingene;) Ikke noe galt sagt om Unison!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Høres merkelig ut det utsagnet der.mener du at hvis du har et oppsett der ting fungerer bra, og prøver ny forsterker så er det høyttaleren som er problemet hvis det ikke spiller bra? Mener du at det samme gjelder forforsterker, cd spiller osv? Det er jo rett som det er at en forsterker hører mindre bra ut enn en annen.
    Ja, dessverre må jeg nesten si.
    Det er ikke noe i kjeden som gjør så mye feil som en høyttaler. En god høyttaler har bare mindre feil.
    Skulle en forsterker med dårlige specs låte bedre enn en med gode specs, så er det fordi den reagerer positivt på noe som er negativt med høyttaler.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    :) Min påstand er at det er ikke noe feil i det hele tatt, det dreier seg kun om å oppnå best mulig sluttresultat. Det er en hobby, dette her, der kjærligheten til musikken er drivende kraft.
    Ergo har jeg liten forståelse for din argumentasjon.

    EDIT: I den samme forbindelsen, har jeg dermed lyst til å utfordre deg på følgende: Hva er "feil" med denne høyttaleren?
    Den er alt for liten, mangler horn, og har et alt for lite basselement.
    Ellers er det så fraværende standardiserings info om hifi høyttalere at en kan ikke si et kvekk om hva som eksisterer av iboende egenskaper i driverne.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare jeg som tuller med egne fordommer. Men for å tulle videre. Hva om dette blir en brokeback mountain opplevelse. Og at jeg liker det? Skremmende tanke🤣
    Er vel greit å flere bein å stå på og/eller ikke? Liker du det er jo alt greit, liker du det ikke er vel det også greit og er du temmelig likegyldig kan du senke skuldrene og være fornøyd med det du har. :) (y)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.636
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ja, dessverre må jeg nesten si.
    Det er ikke noe i kjeden som gjør så mye feil som en høyttaler. En god høyttaler har bare mindre feil.
    Skulle en forsterker med dårlige specs låte bedre enn en med gode specs, så er det fordi den reagerer positivt på noe som er negativt med høyttaler.
    Da er det bare å konkludere med at alle høyttalere er "feil" da det alltid vil være utstyr som spiller "dårlig" på en høyttaler
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Den er alt for liten, mangler horn, og har et alt for lite basselement.
    Ellers er det så fraværende standardiserings info om hifi høyttalere at en kan ikke si et kvekk om hva som eksisterer av iboende egenskaper i driverne.
    Rent subjektive motforestillinger, altså! :D

    De driverne er pinadø helt eksepsjonelt gode, spesielt toppelementet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er det bare å konkludere med at alle høyttalere er "feil" da det alltid vil være utstyr som spiller "dårlig" på en høyttaler
    Er feil var kanskje å dra det litt langt :)
    Men ja alle høyttalere har feil med seg mer eller mindre. Dem er langt fra en rein ohmsk last som et eksempel, som igjen da lett reagerer på om en forandrer på forsterker egenskaper. Det var bare en av flere ting.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Blir spennende å høre dine inntrykk. Kjenner bare en integrert Unico fra mange år tilbake, med 12AU7 (tror jeg) i forforsterkerdelen (hybrid-konstruksjon). Etter min mening ett riktig skritt på veien, men allikevel bare et lite dansetrinn på veien til noe mer fullblods som de to M anbefalingene;) Ikke noe galt sagt om Unison!
    Her det også snakk hva som kan matche best til høyttalerne Spendor A7, ikke hva som er best forsterker per se.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Bør jeg selge det jeg har og kjøpe dem mener du? :)
    Nei, virkelig ikke! :)

    Det jeg mener, er at at ettersom dette er en hobby som forhåpentligvis skal bidra til livsglede, bør en hver jobbe seg i retning av hva som gir den største subjektive livsglede! Altså finne sine egne preferanser, og akseptere dem.

    Deretter kan en ta vennskapelige krangler på HFS om hva som er best, og hvorfor. ;)

    Hilsen rør- og hornelsker.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Da gjenstår vell bare en liten enkel ting, å lage den perfekte høyttaler som alle liker og som låter likt med alle forsterkere. Det burde være en enkel sak å lage :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da gjenstår vell bare en liten enkel ting, å lage den perfekte høyttaler som alle liker og som låter likt med alle forsterkere. Det burde være en enkel sak å lage :)
    Problemet er at det er umulig :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nei, virkelig ikke! :)

    Det jeg mener, er at at ettersom dette er en hobby som forhåpentligvis skal bidra til livsglede, bør en hver jobbe seg i retning av hva som gir den største subjektive livsglede! Altså finne sine egne preferanser, og akseptere dem.

    Deretter kan en ta vennskapelige krangler på HFS om hva som er best, og hvorfor. ;)

    Hilsen rør- og hornelsker.
    Er enig i det :)
    Det kan da vel være lov å forsøke sette seg inn i hvordan fungerer også?
    Det gir jo glede for enkelte det også.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er vel greit å flere bein å stå på og/eller ikke? Liker du det er jo alt greit, liker du det ikke er vel det også greit og er du temmelig likegyldig kan du senke skuldrene og være fornøyd med det du har. :) (y)
    Skuldrene er lave. Men er virkelig nysgjerrig på denne Vera Audio. Som du sier, faller den ikke i smak så det greit. Skulle den spille minst like bra eller bedre enn det jeg har i dag, vil Vera Audio vare en kandidat i fremtiden.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En duell mellom 2 forsterkere er ok til å få frem forskjellene. Men å kåre en vinner kan fort bli feil. Det er så mange som hardnakket mener at et produkt er bedre enn et annet. Er ikke helt der alltid. Her spiller ører, resten av oppsettet, høyttalere og rommet inn. Gleder meg allikevel til å høre den lille rakkeren og hva den kan tilby. Faktisk første kl D forsterkeren jeg tester.
    Best er jo alltid relativt til noe, og for min del involverer "best" langt mer enn bare lydkvalitet. Det skal være mulig å plassere forsterkeren i en halv-lukket liten IKEA-hylle, tåle å stå på i ukesvis uten å varme hele huset, ha hundrevis av watt, låte bra, støye lite og ha god holdbarhet.

    Alternativene og best blir på mange måter definert av alle andre ting enn ytelse, og slik er det nok for mange andre også - selv om det er andre faktorer som teller for dem enn for meg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Er enig i det :)
    Det kan da vel være lov å forsøke sette seg inn i hvordan fungerer også?
    Det gir jo glede for enkelte det også.
    Selvfølgelig. Men dersom der fører til at du selv opplever at musikken låter dårligere på ditt eget anlegg, hjalp det egentlig ikke så mye for livskvaliteten. :D

    nær 30 år av mitt liv har medgått til å prøve et nær uendelig antall kombinasjoner, og jeg har i det minste oppnådd å finne mine preferanser, om ikke annet. Og dess mer jeg hører på det jeg har valgt til husbruk, dess mer fornøyd og sikker blir jeg på at jeg er inne på noe! :D
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Best er jo alltid relativt til noe, og for min del involverer "best" langt mer enn bare lydkvalitet. Det skal være mulig å plassere forsterkeren i en halv-lukket liten IKEA-hylle, tåle å stå på i ukesvis uten å varme hele huset, ha hundrevis av watt, låte bra, støye lite og ha god holdbarhet.

    Alternativene og best blir på mange måter definert av alle andre ting enn ytelse, og slik er det nok for mange andre også - selv om det er andre faktorer som teller for dem enn for meg.
    ... kan vil da skrive best til mitt bruk. Er ikke så opptatt av å finne en vinner. Men hva som kan bli en del av veien videre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn