Forsterker Underlag....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, skal gi deg rett i att granitt ikke er den "totale" løsningen, men det var alikevel bedre enn 7 kg bøkeplater med dempeputer under, granitten tok noe av "varmen" i mellomtonen ..
Jo, det sa jeg også; at det er bortimot bortkastet med avkopling UNDER høymasse underlag; det må i så fall være mellom komponent og høymasse underlag... men selv der så er det tvilsomt; og da kan man spørre seg hva i huleste man skal med et høymasse underlag som fanger elektronikken i en loop av resonanser :)

Tipper CeraBalls er en helt annen verden ja, spent på oppfølger etterhvert.. :)

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Tipper CeraBalls er en helt annen verden ja, spent på oppfølger etterhvert.. :)

Mvh Vidar P
Ja du hadde/har rett, veien videre? tja, det blir vel som mange andre rundt om i verden har oppdaget allerede, disse Tyskerene har noe som ikke de andre har, ett sted videre bærer det nok med Finite i ett eller annet ledd...

ps. det var mer estetisk med granitten, men dette er jo ikke noe estetikk forum iseg selv heller   ;)  :D  ;D .....

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Skal ikke legge opp til krangel mot verken deg om.s eller vidar p, da jeg respekterer dere begge meget... Men jeg har likevel "litt" motforestillinger mot effekten av ceraballs under effekttrinn fordi den støyen disse genererer er betydelig og kan egentlig kun reduseres med absorberende materialer med høy viskositet.. det har ikke ceraballs.. Bruker du de derimot som tuning til drivverk har jeg større tro på positiv effekt.. jeg kan meget gjerne ta feil rent subjektivt men målemessig vet jeg att de har negativ effekt isolert sett.. Skal beskrive litt mere hvorfor jeg argumenterer slik. : ceraballs plasseres under bunnplaten der trafo blant annet er festet og den er hovedproblemet.. trykket mot underlaget med slike innretninger blir enormt som medfører kort koblingsvei tilbake til kabinettet.. jeg og Vidar er litt uenig om hvordan granitt reagerer som underlag men jeg tør nesten vedde på att du (om.s) profitterer på myke utgaver mellom forsterker og underlag pga. nevnte koblingsproblem..

mvh
Kjell P. og godt nytt år om.s og Vidar P. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke legge opp til krangel mot verken deg om.s eller vidar p, da jeg respekterer dere begge meget... Men jeg har likevel "litt" motforestillinger mot effekten av ceraballs under effekttrinn fordi den støyen disse genererer er betydelig og kan egentlig kun reduseres med absorberende materialer med høy viskositet.. det har ikke ceraballs.. Bruker du de derimot som tuning til drivverk har jeg større tro på positiv effekt.. jeg kan meget gjerne ta feil rent subjektivt men målemessig vet jeg att de har negativ effekt isolert sett.. Skal beskrive litt mere hvorfor jeg argumenterer slik.  : ceraballs plasseres under bunnplaten der trafo blant annet er festet og den er hovedproblemet.. trykket mot underlaget med slike innretninger blir enormt som medfører kort koblingsvei tilbake til kabinettet.. jeg og Vidar er litt uenig om hvordan granitt reagerer som underlag men jeg tør nesten vedde på att du (om.s) profitterer på myke utgaver mellom forsterker og underlag pga. nevnte koblingsproblem..

mvh
Kjell P.  og godt nytt år om.s og Vidar P. :)
Kjell; er ikke uenig i at enhver som bruker granitt vil profitere på å kople det av mot komponentet... det har jeg sagt hele tiden, og det følger logisk av min argumentasjon.
Jeg har stilt spørsmål ved; hvorfor bruke granitt eller annen høymasse underlag i det hele tatt? Jeg synes det låter dårligere enn lavmasse (f.eks CeraBalls!), og mener å kunne forklare det fysisk (se tidligere i tråden) hvorfor det er slik! Subjektivt så rapporterer jo de fleste med erfaring på temaet om samme resultat; og det er vel ikke uten grunn at betydelige aktører i bransjen styrer unna denne type løsninger. Grunnen er enkel; et høymasse underlag er dessverre (om enn så tungt) hovedårsak til at resonanser (som kom dit enten via luftbårne vibrasjoner eller internt genererte) i chassis ikke finner en vei å vandre.. da de "møter veggen" på vei ut av chassis og inn i steinblokka.

Og det er vel omtrent det som om.s har hørt også nå... granitten lot apparatene hans sauses inn i egne resonanser, slik at detaljer som skal gjøre f.eks mellomtonen varm og frodig, ble tilintetgjort og mellomtonen fremsto kaldere og mindre organisk.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Sv: Forsterker Underlag....

Dette temaet synes visst å ha ett utall av "riktige" variasjoner. Har som nevnt tidligere i denne tråden opplevd at granitt under monoblokkene gav feil klangbalanse, dvs det var med Holfi dempe puter mellom granitten og gulvet.
Jeg har siden eksprimentert med forskjellige slags "hardwood" plater med bl.a gummiputer, filtknotter, cerapucs, og treklosser under, for å oppnå ett tilfredstillende og godt og etterlengtet resultat, igjen.

Og det som nå ligger meg nærmest lydmessig og trivselsmessig synes å være noe jeg delvis forkastet for flere uker siden, granitt-skiver! men denne gangen med Cardas Myrtle klosser under istedenfor gummiputer og andre remedier.

Dette gav "mer" bass, ikke den kalde og litt sjeleløse mellomtonen jeg opplevde sist granitten var fremme, men mer homogent og sammenhengende samt bedre oppløsning, kort sagt nesten bedre på alt.
Slik ser det ut nå i nær bilde, nå begynner jeg jo å kjenne dette anlegget særdeles godt også, og er vel mer enn vanlig oppmerksom på forskjeller i klangen, presentasjonen etc....


Mmmm, det støvet var ikke der når bildet ble tatt ;D ;D .....

Det som jeg undres litt over er at når man tror man vet alt, så dukker det opp nye variasjoner over samme gamle tema man ikke var klar over, vel, HiFi tar tid, og det er viktig å ta en ting om gangen om man er ute og tweaker om så bare det er litt, imho...

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Sv: Forsterker Underlag....

om.s !

Prisverdig att du følger opp tråden med nye erfaringer..

Du hadde nok det støvet der hele tiden... ;D

mvh
Kjell P...
 
O

om.s

Gjest
Sv: Forsterker Underlag....

brand-x skrev:
om.s !

Prisverdig att du følger opp tråden med nye erfaringer..

Du hadde nok det støvet der hele tiden... ;D

mvh
Kjell P...
Hysjjj da!! ;D ;D ...

mvh
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Sv: Forsterker Underlag....

om.s skrev:
Det som jeg undres litt over er at når man tror man vet alt, så dukker det opp nye variasjoner over samme gamle tema man ikke var klar over.............

mvh
Sånn er det. Forandrer man en eneste parameter blir alle aksepterte konklusjoner ugyldiggjort. Dette gjelder spesielt når man kjenner hver eneste krik og krok i det anlegget man har. Det er nesten utrolig hvor små foskjeller som er hørbare.
 
O

om.s

Gjest
Sv: Forsterker Underlag....

ayaboh skrev:
om.s skrev:
Det som jeg undres litt over er at når man tror man vet alt, så dukker det opp nye variasjoner over samme gamle tema man ikke var klar over.............

mvh
Sånn er det. Forandrer man en eneste parameter blir alle aksepterte konklusjoner ugyldiggjort. Dette gjelder spesielt når man kjenner hver eneste krik og krok i det anlegget man har. Det er nesten utrolig hvor små foskjeller som er hørbare.
Du har rett, til både glede og sorg kan man nesten si, at det er slik du beskriver det her......

mvh
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
392
Antall liker
87
Sted
Vestlandet
Hva med en Ikea skjærefjøl, med skjørter, som dekker til x antall trillebåre-slanger under?
Hadde dette under et par Carlsson jeg eide tidligere, og det funka meget bra.
Og så er det billigt... ;D
 
E

electrocompaniet

Gjest
Halloen, beklager å bryte meg i inn hær men sliter litt med dette selv. Har en AW 250R og ett sett AW 180 som alle tre står på en glassplate direkte på gulvet med filtbiter mellom gulv og glass. Dette er en nødløsning da det er vanskelig og finne rack som passer mitt utstyr så kverna maler på nye løsninger. Er det noen som har prøvd spikes og kan gi en tilbakemelding på dette. Har vurdert Høyum HiFi sine vibrapod/vibracones, har noen prøvd disse direkte på gulv? Utstyret i seg selv reagerer nok forskjellig men ei mening eller to er god å ha. Man kjøper og man kjøper men er jo ikke altid like fornøyd.

Mvh,
Steve :)
 
B

brand-x

Gjest
Hei Steve B...

vibrapods er meget bra... kobler du derimot bunnen til forsterkerne mot underlag med kjegler etc. som har lite fleksibilitet/elastitet kobler du opp en formidabel støyøkning...

mvh
kjell P. :)
 
O

om.s

Gjest
Steve Berg skrev:
Halloen, beklager å bryte meg i inn hær men sliter litt med dette selv. Har en AW 250R og ett sett AW 180 som alle tre står på en glassplate direkte på gulvet med filtbiter mellom gulv og glass. Dette er en nødløsning da det er vanskelig og finne rack som passer mitt utstyr så kverna maler på nye løsninger. Er det noen som har prøvd spikes og kan gi en tilbakemelding på dette. Har vurdert Høyum HiFi sine vibrapod/vibracones, har noen prøvd disse direkte på gulv? Utstyret i seg selv reagerer nok forskjellig men ei mening eller to er god å ha. Man kjøper og man kjøper men er jo ikke altid like fornøyd.

Mvh,
Steve :)
Bare hyggelig at det kommer nye inn på tråden med sine meninger og erfaringer :).....
Tidligere i tråden kommer det frem forskjellige alternativer og materialer å stille forsterkerene på, selv gir de enkete underlagene forskjellige resultater, men som om ikke dettte var nok, så kan det også variere på hva du bruker som av/tilkobling mellom gulvet og underlaget som forsterkeren igjen står på.
Heldigvis behöver ikke dette koste skjorta å finne den "riktige" kombinasjonen for deg, men du kan gjöre lurt å teste litt selv....

mvh
 

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Innlegg
60
Antall liker
0
Hei igjen. Måtte lage ny profil jeg, høvdingen sendte meg melding om bruk av merkenavn i profil og det hadde sust forbi meg det. Vel, skal prøve med hule gummiknotter under glasset først og se hvordan det går. Begynner å lure på om det kan være en ide å støype underlag, men går det til dundas så sitter man jo der med en klump som må sprenges vekk. Må nok bare prøve og feile så får vi se, det er i utgangspunktet ganske hårdt gulv da jeg har lytterom i 1 etarsjen med parkett på padding og støypgulv under der igjen.

Steve
 
B

brand-x

Gjest
Poseidon !

Nå er parkett/tregulv største årsak til krypbass og ukontrollerende resonanser... Eneste mulighet til å unngå slike problemer er stort kontaktareal med myk viskositet... spesielt hvis det gjelder gulvstående HT... for rack kreves mindre areal men må likevel ha evne til absorbere og ha lite egenakustikk..

mvh
Kjell P.
 
O

om.s

Gjest
Kanskje litt på siden av bare forsterker underlag, men jeg våger påstanden at man BØR sjekke ut Finite_Elemente sine produkter.

Selv har jeg under dagen eksprimentert med underlag til cd og vinylspiller, de er begge plasseret på Quadrasphire racket hvor jeg igjen har lagt en IKEA slakterblokk på toppen. Undelaget mellom rack og blokk er nå blitt den til høyre på bildet:



Fra tidligere er det den til venstre på bildet (ikke Spider versjonen som avbildet) som går igjen under ALLE komponentene, foruten høyttalerene og mono-blokkene.

Og jeg kan bare si det, Finite har gjort det, igjen imo.... :) ;D.....

mvh
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
En ide for sportsinteresserte hififreaks.Kjøp noen ishockeypucker(sjokk og dermed lyd absorberende) og en pose med pigger som skal skrues ned i piggsko-bruk en syl eller et stemjern av samme dimensjon som piggskruene og skru dem i pucken.Har selv dette under platespiller.cd-spiller, rørforsterker osv.Funker utmerket!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
om.s skrev:
Kanskje litt på siden av bare forsterker underlag, men jeg våger påstanden at man BØR sjekke ut Finite_Elemente sine produkter.

Selv har jeg under dagen eksprimentert med underlag til cd og vinylspiller, de er begge plasseret på Quadrasphire racket hvor jeg igjen har lagt en IKEA slakterblokk på toppen. Undelaget mellom rack og blokk er nå blitt den til høyre på bildet:



Fra tidligere er det den til venstre på bildet (ikke Spider versjonen som avbildet) som går igjen under ALLE komponentene, foruten høyttalerene og mono-blokkene.

Og jeg kan bare si det, Finite har gjort det, igjen imo.... :) ;D.....

mvh
Hva koster disse da? Sysler selv med tanken på å kjøpe meg Base plattformer til forsterkerne mine, men selvfølgelig godt vurdere billigere alternativer? Har du testet Base plattformer i anlegget ditt om.s, evt. noen andre som har testet Base kontra andre underlag?
 
O

om.s

Gjest
gut_man skrev:
om.s skrev:
Kanskje litt på siden av bare forsterker underlag, men jeg våger påstanden at man BØR sjekke ut Finite_Elemente sine produkter.

Selv har jeg under dagen eksprimentert med underlag til cd og vinylspiller, de er begge plasseret på Quadrasphire racket hvor jeg igjen har lagt en IKEA slakterblokk på toppen. Undelaget mellom rack og blokk er nå blitt den til høyre på bildet:



Fra tidligere er det den til venstre på bildet (ikke Spider versjonen som avbildet) som går igjen under ALLE komponentene, foruten høyttalerene og mono-blokkene.

Og jeg kan bare si det, Finite har gjort det, igjen imo.... :) ;D.....

mvh
Hva koster disse da? Sysler selv med tanken på å kjøpe meg Base plattformer til forsterkerne mine, men selvfølgelig godt vurdere billigere alternativer? Har du testet Base plattformer i anlegget ditt om.s, evt. noen andre som har testet Base kontra andre underlag?
Disse koster meg ca 1350,- Sek pr sett av 3 stk, og nei jeg har ikke testet Base, dessverre er det helt og holdent pga av deres pris, ifht mitt behov, på tok for dyrt!!
Det finnes alternativ om man tar seg litt tid og tester....

mvh
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
gut_man skrev:
om.s skrev:
Kanskje litt på siden av bare forsterker underlag, men jeg våger påstanden at man BØR sjekke ut Finite_Elemente sine produkter.

Selv har jeg under dagen eksprimentert med underlag til cd og vinylspiller, de er begge plasseret på Quadrasphire racket hvor jeg igjen har lagt en IKEA slakterblokk på toppen. Undelaget mellom rack og blokk er nå blitt den til høyre på bildet:



Fra tidligere er det den til venstre på bildet (ikke Spider versjonen som avbildet) som går igjen under ALLE komponentene, foruten høyttalerene og mono-blokkene.

Og jeg kan bare si det, Finite har gjort det, igjen imo.... :) ;D.....

mvh
Hva koster disse da? Sysler selv med tanken på å kjøpe meg Base plattformer til forsterkerne mine, men selvfølgelig godt vurdere billigere alternativer? Har du testet Base plattformer i anlegget ditt om.s, evt. noen andre som har testet Base kontra andre underlag?
Jeg har et sett på vei av disse.....så har jeg SolidTech sine hjemme. Stiller velvillig opp på trappen om du vil prøve de
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Så flott Necroth. Vi får ta en seanse når forsterkeriet ankommer heimen!
 

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Innlegg
60
Antall liker
0
Håper på en erfaringsoverføring når dere har testet Finite sine Ceraball. Man vet jo aldri i denne verden full av duppeditter.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Da er to sett Cardas Myrtlewood blocks på vei fra AudioArt. De var så billige at jeg bare må prøve. Har sansen for mye av Cardas sin filosofi, og så er de jo ganske pene også da :) Cardas er en reflektert mann som er glad i trær og trevirke. Har sett mye skryt av dette produktet, og mange bruker dem under rør utstyr. Det blir en artig sammenlikning med disse, Isotek, Ceraball og Pulsar Points. Vi får sette av en kveld til formålet Necroth!
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
gut_man skrev:
Da er to sett Cardas Myrtlewood blocks på vei fra AudioArt. De var så billige at jeg bare må prøve. Har sansen for mye av Cardas sin filosofi, og så er de jo ganske pene også da :) Cardas er en reflektert mann som er glad i trær og trevirke. Har sett mye skryt av dette produktet, og mange bruker dem under rør utstyr. Det blir en artig sammenlikning med disse, Isotek, Ceraball og Pulsar Points. Vi får sette av en kveld til formålet Necroth!
Jeg stiller selfølgelig når utstyret er i hus, det kan bli spennende og detektere ulike formål og forskjeller i underlag.
 
O

om.s

Gjest
gut_man skrev:
Da er to sett Cardas Myrtlewood blocks på vei fra AudioArt. De var så billige at jeg bare må prøve. Har sansen for mye av Cardas sin filosofi, og så er de jo ganske pene også da :) Cardas er en reflektert mann som er glad i trær og trevirke. Har sett mye skryt av dette produktet, og mange bruker dem under rør utstyr. Det blir en artig sammenlikning med disse, Isotek, Ceraball og Pulsar Points. Vi får sette av en kveld til formålet Necroth!
Cardas Myrtlewood blocks er meget interessante alternativer som jeg mener gjör en meget god jobb under de rette forutsetninger, selv foretrekker jeg de under granittblokkene til mono-blokkene fremfor dempeputer.
Cera-Balls funker aldeles utmerket under komponentene i racket, Pulsar Points derimot funker dårlig hos meg...

mvh
 
Topp Bunn