Forsterker Underlag....

B

Back_Door

Guest
Det finnes desverre ingen fasit på det du spør om. Dette er noe du må teste ut selv når du har fått bitene i hus. Det koster mer i tid enn penger.
Ærlig, enkelt og fornuftig svar ;)

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Mina steg står förnärvarande på golvet, funkar fin fint där också :)

Btw, det gjordes en undersökning för nått år sedan och där fick förstärkartillverkarna själv säga vad de tyckte

I brevet stod:
Subject: Importance of surface for my amplifier setup?

Hello,

I'm wondering what your opinion is on the importance of the surface an amplifier is put on? Does it matter at all, and if so, would it be possible to explain why?

Thanks in advance!

Regards,
Patrik

Svar från Krell:
Dear Patrik,
Thank you for your e-mail.
It makes no difference what surface you put your Krell amplifier on.
Enjoy!
Best regards,
Irv Gross
Krell Sales and Marketing Department

Svar från Mark Levinson (notera med vilken humor svaret är skrivet :mrgreen: )

Hello,
Thank you for your e-mail.

Material of the surface is not important. All that is important is if the surface is strong, level, and sturdy. The surface needs to be strong because most Mark Levinson pieces are heavy. It needs to be level because you don't want the unit falling off the surface, causing damage inside and outside. It needs to be sturdy because again the unit is heavy and you don't want the unit to fall or break the furniture you are placing it on. That is why you want your surface strong, sturdy, and level.

Andrew Antczak
Harman Specialty Group
Technical Support

Svar från Bryston:

BRYSTON:

Dear Mats,

Thank you for your recent inquiry about vibration damping in connection with Bryston audio products. The concept of supporting audio electronics in a vibration-damped environment probably arose in the tube era. It's a well known phenomenon of tubes that they are characteristically 'microphonic'. That is, they alter their output in response to external vibration or impact. Thus, tube-type audio electronics can produce audible sounds when tapped or vibrated.

Fortunately, solid-state electronics are not sensitive to vibration and do not produce audible changes or sonic responses from impact or vibration. For that reason, Bryston do not specify vibration-damping mountings for our equipment. We do seal threaded fasteners to prevent loosening in transport or handling, but that has to do with structural integrity and long term reliability.

In short, you may enjoy your Bryston audio equipment,secure in the knowledge that the vibrations from the speakers will not be marred by annoying responses within the electronics.

I hope the above information is satisfactory, but please let me know if you have further questions. Thanks for your support for Bryston audio components!

Sincerely,
Christopher W. Russell
CEO, Bryston Ltd.

Jeff Rowlands svar (som går mot strömmen)
Dear Mr.:

The surface that an amplifier sits on isn't really that important, but the
resonant capability of the surface is. In other words, the material the
surface is made of does not matter, however how easily that material
vibrates or resonates does.

Sound tends to make things vibrate. If the system is playing loudly and
your speakers are vibrating, and they are spiked to the floor, and the floor
is vibrating, it can transfer this energy to an amplifier. Microphonics can
then be transferred to the amplifier if it not designed properly and it can
affect the audio signal, producing distortion.

Best regards,

Rich Maez,
Technical Services Director,
Jeff Rowland Design Group

Svar två:

Dear Mr.:

Tube amps are much more sensitive to vibration than solid state, however all
electronics are sensitive to vibration to some extent, even cables. Any
part that an audio signal travels through is susceptible to vibration. This
is why we do not use thin metal heatsinks, but rather machine them - they do
not ring.

With no music playing, turn your preamp up as far as it will go. You should
hear some hiss. Then take the handle end of a screwdriver and bang on the
interconnect cable to the preamp for whatever input is selected. You should
hear noise from the loudspeaker on that channel. This is an extreme example
of the effect vibration can have on a cable.

Best regards,

Rich Maez,
Technical Services Director,
Jeff Rowland Design Group

Linn's svar:
Dear Patrik

Thank you for your email as follows.

I can confirm that you do not require a special surface to situate your
components, however, please ensure that the products are level
(especially turntables) and there is sufficient ventilation (approx 6
inch gap between products) to prevent overheating.

Best regards

Neil Trueman

Customer Services
LINN PRODUCTS LTD

Larvardin's svar:

Dear Sir
thank you for your interest in our products.

Yes, any good audio component will sound better
on a thick plywood board. It is that simple, it
is easy to check and can be cheap to build
(except when made with 2 inches Finland birch
plywood boards).

Casual or poor sounding units will need to
make-up their poor sound with high tech or metal
or mineral stands and devices.

The explaination is given on the web and we can't go much further on this.
let us know more about your present Hifi and experiments...

Please feel free to contact us again for any
question, we remain at your service.
best regards
sce clients[/quote]

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
388
2) luftbårne vibrasjoner, trykkbølger i lufta som setter apparatet i sving ved å svinge på kabinettet, kabler og annet som er mekanisk koblet til apparatet.
Og dette skal man ikke kimse av.

På dette området fikk jeg erfare at Energy Transformers virket (se tidligere innlegg). CD/SACD spilleren står på toppen av mitt Aaviken rack, og bare ca. 80 cm. fra den ene stativhøyttaleren. Og akkurat i samme høyde! Tidligere når jeg spilte rockemusikk temmelig høyt (spesielt med kald elektronikk), så satte dette så mye energi i bevegelse at CD spilleren stoppet opp et par-tre sekunder (leseproblemer for laseren?), for deretter å gjenoppta avspillingen. Helt opplagt p.g.a. luftbårne viberasjoner, fordi; både stativene og høyttalerne mine er meget godt avkoplet fra gulv, og mellom stativ og høyttalere.
MED Energy Transformers var dette et ikke eksisterende problem. Også CD plater med noe bitfeil på, som spilleren tidligere tidvis hadde problemer med å lese uten å stoppe opp et par sekunder, også her klarte jeg ikke å fremprovosere avspillingsproblemer etter at Energy Transformers ble benyttet.

P

Parelius

Guest
Mina steg står förnärvarande på golvet, funkar fin fint där också :)

Btw, det gjordes en undersökning för nått år sedan och där fick förstärkartillverkarna själv säga vad de tyckte
(zip)
Nesten uforskammet hvordan de tar gleden ut av nevrosene... ;D

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Antall liker
0
I forhold til dine betraktninger, kopierer jeg fra Vidar P:

"Apparatets interne vibrasjoner, altså de som enten oppstår i trafo etc eller de som apparatet plukker opp airborne, vil forsøke å flukte vekk via underlaget/supporten. Når de da treffer 12kg steinplate, bouncer de bare rett opp i apparatet igjen, og klinger ut der, i alt som lar seg klinge ut i, og det letteste blir jo printene.. som svaier fint med i de aktuelle frekvenser.
Apparatet blir fanget i sitt eget resonanshelvete. "

"
Selvsagt slår ikke resonansene tilbake til produktene når man bruker pulsarpoints. De leder vibrasjonene bare en vei. Nemlig bort fra produktet. For at det skal kunne gjøre dette må den kunne avgi vibrasjonene videre nedover til et stivt materiale slik at ikke feks høytalerne hopper i takt med musikken og resonansene. Dette stive materialet må også lede disse microresonansene (hørt at de ligger på rundt 50hz. altså forstyrrer de strømmen inne i produktene) veldig effektivt for å oppnå dette. Med slipt stein under alle pulsarpointsene oppnår man følgene:

1. bassen strammes opp
2. toppen roer seg (pga stein. aka mer homogent lydbilde)
3. gjevt over mer attack og tyngde samtidig som det blir mer oppløst og gjennomsiktig.
4. alt i anlegget ditt kommer mer frem... også problemene dine, om du har noen. For eksempel emi støy som kommer kan komme seg inn alle inn og utganger på alle komponentene i anlegget ditt. Denne støyen vandrer gjennom alle ledd i kjeden... (løsning på dette problemet er Cardas rca/xlr caps. Emi kommer også inn gjennom strømmen. Her finnes mange løsninger. Jeg har tro på et godt nettfilter (feks Isotek mini-sub GII + Noise harvester)

Dersom noen av dere er skeptiske til pulsarpoints og lignende produkter. Da kontakt med de respektive firmaene over mail og be om en vitenskapelig forklaring om hvordan de virker og hvorfor de er nødvendige. Er overbevisst om at deres forklaring vil samsvare ganske godt med mine erfaringer.

O

om.s

Guest
Tør jeg spørre hva steinhellene kom på?
Selve hellene i seg selv er ikke det dyre, det er poleringen som er dyr, nesten dyrere enn selve steinen, med 2 stk plater på 30x220x500mm gikk det på en 2700,- Sek inkl moms.

Drit lekkert!, det estetiske fikk seg absolutt ett lite løft, at det skjedde noe med lyden fikk man med på kjøpet, har testet litt "her og der" etter at de kom og det er en forbedring,totalt sett, bassen har blitt mer definert (oppleves som tynnere) mer ambient og holografi, som for meg er viktige parametre.

mvh

O

om.s

Guest
Jeg synes at du skal prøvelytte, jeg, back_door. For min del med ryggen til og bind for øynene.

Med så mange variabler som vi har ved oppstilling av et anlegg, er det ikke godt å vite.

Jeg skal dele en annen erfaring med deg også:Analog lyd slår digitalt ned i støvlene!. Har lyttet til vinyl i hele kveld, og det er direkte skremmende..
                                    mvh
Dette holder jeg med om, både det å lytte selv og ang vinylen ;D ...

mvh

O

om.s

Guest
Dersom noen av dere er skeptiske til pulsarpoints og lignende produkter. Da kontakt med de respektive firmaene over mail og be om en vitenskapelig forklaring om hvordan de virker og hvorfor de er nødvendige. Er overbevisst om at deres forklaring vil samsvare ganske godt med mine erfaringer.
Pulsar Points er vel det tweaket som (ikke) har funket dårligst hos meg, der ble det "verre", men derimot ceraballs!, viktigheten er tydeligvsi igjen, å prøve selv.....

mvh

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
erfaringene dine stemmer nok, bare motsatt vei,vibrasjoner stanses opp i produktene. pulsarpoint er ett bra produkt. men tror heller du burde spørre produsent
Selvsagt slår ikke resonansene tilbake til produktene når man bruker pulsarpoints. De leder vibrasjonene bare en vei. Nemlig bort fra produktet. For at det skal kunne gjøre dette må den kunne avgi vibrasjonene videre nedover til et stivt materiale slik at ikke feks høytalerne hopper i takt med musikken og resonansene. Dette stive materialet må også lede disse microresonansene (hørt at de ligger på rundt 50hz. altså forstyrrer de strømmen inne i produktene) veldig effektivt for å oppnå dette. Med slipt stein under alle pulsarpointsene oppnår man følgene:

1. bassen strammes opp
3. gjevt over mer attack og tyngde samtidig som det blir mer oppløst og gjennomsiktig.
4. alt i anlegget ditt kommer mer frem... også problemene dine, om du har noen. For eksempel emi støy som kommer kan komme seg inn alle inn og utganger på alle komponentene i anlegget ditt. Denne støyen vandrer gjennom alle ledd i kjeden... (løsning på dette problemet er Cardas rca/xlr caps.  Emi kommer også inn gjennom strømmen. Her finnes mange løsninger. Jeg har tro på et godt nettfilter (feks Isotek mini-sub GII + Noise harvester)

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
0

1. bassen strammes opp
4. alt i anlegget ditt kommer mer frem... også problemene dine, om du har noen. For eksempel emi støy som kommer kan komme seg inn alle inn og utganger på alle komponentene i anlegget ditt. Denne støyen vandrer gjennom alle ledd i kjeden... (løsning på dette problemet er Cardas rca/xlr caps.  Emi kommer også inn gjennom strømmen. Her finnes mange løsninger. Jeg har tro på et godt nettfilter (feks Isotek mini-sub GII + Noise harvester)

Det som er underlig er at det finnes både myke( vibrapods) og harde(ceraballs,pulsapoints) dempeunderlag på markedet. Og som en annen her på siden siterer; produsenter som sier at underlaget er det som produktet er levert med.( noe jeg vet ikke stemmer selv om jeg har ML)
Skal vi prøve å finne ut en ting :hardt eller mykt dempeunderlag ??? ???

B

brand-x

Guest
Back_door !

Jeg får sikkert litt motbør for det utsagnet du ber om, men du skal ha ett "sinnsykt" transperant lydannlegg for å greie å spore endringer ved slike tweak og så bør du kjenne signaturen like godt som lommene i buksa du bruker. Prismessig/kvalitetsmessig den seriøse høye enden....

Måling av slike tilstander kan kun gjøres korekt ved bruk av laserkamera.. - måling på hvert apparatben, -chassiet, - kabelinntaket med og uten kabel, - høyre front, - den synlige skruen under venstre bakside... Dette var kun eksempler på måling på komponenten..

Vidar P og Espen R !
Dette er objektive kontrollerte målinger og tror dere noen av målepunktene har samme verdier ?

Jeg har sagt det tidligere att før man påstår noe som helst bør man først og fremst forstå hva som er mulig å forbedre og hvor stor grad av hørbarhet det virkelig er og om man mer enn ofte bruker tvangstanker for egen overbevisnings skyld...

Myk demping av selve underlaget hvis det overhodet skal være noe å hente på ceraballs eller andre koblingsfremmende innretninger.. og sist men ikke minst så gir 3mm forskyvning av plassering av kjegler dramatiske målbare endringer.... Vidar P og palvig dere henviser til fysikken dere har ikke nevnt noen steder att for å omdanne energi må de fleste henvisniger som er nevnt i denne tråden deformeres i materialet... slipper dere utstyret ned fra opptil 30 meters høyde med kirurgisk presisjon og påstår att dere får en bedret lytteopplevelse ??? Det siste var satt på spissen med rette for det er nemlig eneste mulighet til å påstå effekt ved mange av disse påstander...

mvh

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
10.974
Torget vurderinger
11
Jeg bruker Holfi-puter under stein-plater og Cardas treklosser mellom stein og forsterker. Synes det fungerer utmerket. Men, det skal nevnes at min forsterker står stødigere på tre treklosser en på de fire medfølgende føttene. Synes dette underlaget strammet opp lyden betraktlig.

B

Back_Door

Guest
BRAND-X!

Et modig og tankevekkende innlegg det står respekt av ;)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
774
Sted
Sjælland. Danmark.
Back_door !

Jeg får sikkert litt motbør for det utsagnet du ber om, men du skal ha ett "sinnsykt" transperant lydannlegg for å greie å spore endringer ved slike tweak og så bør du kjenne signaturen like godt som lommene i buksa du bruker. Prismessig/kvalitetsmessig den seriøse høye enden....

Måling av slike tilstander kan kun gjøres korekt ved bruk av laserkamera.. - måling på hvert apparatben, -chassiet, - kabelinntaket med og uten kabel, - høyre front, - den synlige skruen under venstre bakside... Dette var kun eksempler på måling på komponenten..

Vidar P og palvig dere henviser til fysikken dere har ikke nevnt noen steder att for å omdanne energi må de fleste henvisniger som er nevnt i denne tråden deformeres i materialet... slipper dere utstyret ned fra opptil 30 meters høyde med kirurgisk presisjon og påstår att dere får en bedret lytteopplevelse  ??? Det siste var satt på spissen med rette for det er nemlig eneste mulighet til å påstå effekt ved mange av disse påstander...

mvh
:) :) :)
Jeg har et anlæg, der afslører forbløffende meget. Men det er ikke sindsygt dyrt, men det er modificeret de rigtige steder.
Enten må energi vandre videre, eller tilbagekastes eller omdannes til noget andet, som er varme. Anderledes kan det ikke være.
Jeg vil igen lige nævne, at det ikke er det bedste at have ben under apparaterne, men det er trenden idag. Et forsøg der er nemt at gøre, er at tage en metalplade og sætte den i svingninger. For at dæmpe de svingninger kan man lægge en hånd på det ene hjørne contra en hånd på midten! Hvad dæmper bedst! Kabinetttet sættes jo i svingninger når der spilles musik, og apparaterne er placeret i samme rum.
Mvh.
Sven Palvig

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Antall liker
0
Jeg har ikke prøvd alle typer underlag, ei har jeg lyst til å prøve alle heller. Har hatt veldig god erfaringer med pulsarpoint på stein under alle komponenter inklusive høytalerne mine.

Til alle dere som har prøvd dette selv. Dersom dere vet om noe som funker bedre som er løselig for oss dødelige, så vil jeg vite hva det er og på vilken måte det er bedre. Og selvsagt ??? dette koster og hvor jeg får kjøpt det...

C

cpc

Guest
Selvsagt slår ikke resonansene tilbake til produktene når man bruker pulsarpoints. De leder vibrasjonene bare en vei. Nemlig bort fra produktet.
Og hvor ledes de hen? Rett i den massive steinklumpen du har dem oppå.

Hva skjer nå? Ommdannes de til varme, rister steinen, kommer det små feer og omdanner vibrasjonene til god lyd og myrra?

Nei, steinen din gjør ingenting annet enn å sende vibrasjonene rett opp i komponenten din igjen... Desverre.

Det kan jo være du liker lyden av dette! Men det er altså ikke pga mindre vibrasjoner.

E_s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2006
Antall liker
0
Sted
Drammen
Jeg snakker vel om en kombinasjon av matrial, masse og volum.
Dessuten snakker jeg om å bruke verdens fineste instrument for å avsløre forbedringer/forverringer, nemlig øret. :eek: Og på mitt anlegg låter kombinasjonen stein /pulsar points bedre enn mykere matrialer. Jeg vet at andre har et godt resultat med f.eks. Holfi puter. Men hos meg forblir hundre kilo stein og pulsar points ennå en stund.Sorry ;D

Jeg har prøvd tunge granitt steiner på hver over 40 kg, samt nordost pulsarpoint under mine høytalere. Nå har jeg høytalere BW802D. Jeg har også prøvd brød skjærebrett av tre, kjøpt på Ikea for en 30-40 kr stk. Med mitt øre er det ingen forskjell i det hele tatt på de tunge granittsteinene eller et trebrett, synes faktisk trebrettet gjør lyden mer lett og luftig. Jeg tror at uansett hva som legges under, så er viljen/ønsket om å høre en forskjell ganske stor, og dermed kommer placeboeffekten snikende inn. "Ja dette var mye bedre". Men er det egentlig det? Det som låter kanskje litt annerledes trenger ikke være til det bedre, det er bare et annet lydbilde. Så for min del er tunge steiner bortkastet, da en brødfjøl gjør samme nytten. Men selvfølgelig, da det i dine ører låter bedre, er det jo umulig å diskutere dette egentlig, da begge står på sine meninger. Men prøv en brødfjøl du, tror du blir overrasket.

B

brand-x

Guest
Dere som hører forskjell hvor i nivåområdet kan det spores hørbar endring ? det var ikke noe lurespørsmål for det er forskjell i enkelte oppsett, men det krever "over"-transparent lyd og med det laveste støynivet man kan tenke seg..

Palvig !

Jeg tviler ikke på det du refererer til og du beskriver det samme som meg egentlig hvis man skal tweake med apparatben...

mvh
brand-x

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
0
Skulle jeg gjort noe anderledes tror jeg Fosse sitt oppsett kunne vært intressant å prøve, utfra hva jeg vet om de enkeltstående komponentene. Tror du absolutt er inne på noe der. Er Holfi putene avpasset det over i antall kg?

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Legger inn et forslag på gratis demper :

Da jeg hadde først en teori som var fullstendig feil med tanke på å få dempet hele anlegget, så kom jeg på å prøve en gammel skumgummi foring som antagelig hadde vært demper bak på en monitor eller lignenede.

Ca 15cm tykk med en utskåren firkant i midten. Denne la jeg en helt aminnelig fineer plate oppå og plasserte ampen oppå denne igjen. Magi eller ikke, men denne gjorde akkurat den jobben jeg hadde ønsket meg. Den dempet "alle" vibrasjonene opp fra gulvet og lyden blei et passe hakk klarere!

Gratis!

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Thank you for your recent inquiry about vibration damping in connection with Bryston audio products. The concept of supporting audio electronics in a vibration-damped environment probably arose in the tube era. It's a well known phenomenon of tubes that they are characteristically 'microphonic'. That is, they alter their output in response to external vibration or impact. Thus, tube-type audio electronics can produce audible sounds when tapped or vibrated.

Fortunately, solid-state electronics are not sensitive to vibration and do not produce audible changes or sonic responses from impact or vibration. For that reason, Bryston do not specify vibration-damping mountings for our equipment. We do seal threaded fasteners to prevent loosening in transport or handling, but that has to do with structural integrity and long term reliability.

In short, you may enjoy your Bryston audio equipment,secure in the knowledge that the vibrations from the speakers will not be marred by annoying responses within the electronics.

I hope the above information is satisfactory, but please let me know if you have further questions. Thanks for your support for Bryston audio components!

Sincerely,
Christopher W. Russell
CEO, Bryston Ltd.
Vilken tur att man har Bryston grejor 8) ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
242
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vilken tur att man har Bryston grejor  8) ;)
Den beste form for bevissthet er den ubevisste!
Ingen hifi-nevroser eller "tenk-om" for deg Ola, kun musikken. Veldig bra.

Dessuten har jeg respekt for folk som følger en fastsatt sti, som ikke lar seg bevike fra den. Your maker knows, that's why he is your maker. Det har alltid med den rette tro å gjøre.

Dessverre for meg så har jeg ikke Bryston, men noen kjipe resonansfølsomme greier laget nede i Salisbury; så jeg er beklageligvis mer følsom for support.
Selv om jeg ikke helt ser hva Bryston har gjort som gjør deres utstyr mindre følsomt for underlag enn f.eks Naim.

Hos meg var det altså en stor oppgradering med Fraim, selv om Naim har hengt hvert minste lille print opp i flytende oppheng til og med! Nei, det fins en endelig klargjøring; og det er simpelthen å gå til anskaffelse av en god support (og da tenker jeg IKKE på x antall kilo stein) og høre hva det gjør for ditt system. Gjør det lite eller ingenting; BRA, penger spart. Gjør det mer enn som så, vel, da er det kanskje en tanke å veie det som en fremtidig oppgradering da.

Mvh Vidar P

D

Doxa..

Guest
Forslag til dempeføtter -

Blås opp 3-4 balonger,men bare med litt luft, akkuratt nok til og løfte aperatet det skal under.

Skal du være enda mer avansert, prøv med magneter i motfase under dine komponenter, slik at de står `flytende`i luften
(må selvfølgelig vekt tilpasses)

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
46
Sted
Vestlandet
Forslag til dempeføtter -

Blås opp 3-4 balonger,men bare med litt luft, akkuratt nok til og løfte aperatet det skal under.

Skal du være enda mer avansert, prøv  med magneter i motfase under dine komponenter, slik at de står `flytende`i luften
(må selvfølgelig vekt tilpasses)
Trillebåre-slanger funker også meget bra, koster ikke allverden heller :)
Pump opp halvveis, nok til at komponenten løfter seg litt av gulvet så har du det.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Trillebåre-slanger funker også meget bra, koster ikke allverden heller :)
Pump opp halvveis, nok til at komponenten løfter seg litt av gulvet så har du det.
Henger meg på denne "gratisløsningen" også. Selv om gummien i denne innerslangen kanskje er i stiveste laget for optimalt resultat.. Bare en intuetiv følelse ;)

Egentlig funket alt som kan dempe vibrasjoner inn tilbake til ampen. Bruk fantasien, eller bruk en masse dineros på merkevarer som gjør akkurat samme jobben. Hvis man ønsker å pynte/skjule slike billige triks så er det bare å legge en passende filt eller høyttalerduk over trikset, gjerne i sort, og så lene seg tilbake og nyte evt vurdere andre passende underlag.

Vinningen med underlagtrikset er at jo høyere man guffer på så vil ikke vibrasjoner øke på langt nær like mye tilbake på ampen som hvis ampen har (mer) direkte kontakt med underlaget. En absorbent rett og slett. Energien vil jeg anta går over i varme og forsvinne ut i intet fra absorbenten. Uten at jeg orker spekulere for mye på dette.

:)

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
bare til etterretning, jeg nevnte tidligere at jeg satte alle mine produkter på dansklagde fylte tre-plater, avhengi av frekvens, målte jeg opp mot 9db høyere output etter platene. dette er konkrete målinger. ingen synsing. at du ikke fikk noen "hørbare" forskjeller, betyr ikke at andre ikke får det
Jeg har prøvd tunge granitt steiner på hver over 40 kg, samt nordost pulsarpoint under mine høytalere. Nå har jeg høytalere BW802D. Jeg har også prøvd brød skjærebrett av tre, kjøpt på Ikea for en 30-40 kr stk. Med mitt øre er det ingen forskjell i det hele tatt på de tunge granittsteinene eller et trebrett, synes faktisk trebrettet gjør lyden mer lett og luftig. Jeg tror at uansett hva som legges under, så er viljen/ønsket om å høre en forskjell ganske stor, og dermed kommer placeboeffekten snikende inn. "Ja dette var mye bedre". Men er det egentlig det? Det som låter kanskje litt annerledes trenger ikke være til det bedre, det er bare et annet lydbilde. Så for min del er tunge steiner bortkastet, da en brødfjøl gjør samme nytten. Men selvfølgelig, da det i dine ører låter bedre, er det jo umulig å diskutere dette egentlig, da begge står på sine meninger. Men prøv en brødfjøl du, tror du blir overrasket.

E_s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2006
Antall liker
0
Sted
Drammen
bare til etterretning, jeg nevnte tidligere at jeg satte alle mine produkter på dansklagde fylte tre-plater, avhengi av frekvens, målte jeg opp mot 9db høyere output etter platene. dette er konkrete målinger. ingen synsing. at du ikke fikk noen "hørbare" forskjeller, betyr ikke at andre ikke får det

Har vel heller aldri påstått eller skrevet noe om at andre ikke hører eller får hørbare forskjeller. Men hvis det virkelig var så stor forskjell i lyden trengs det vel ikke tys til målinger, da hører vel ørene godt det uansett..men det samme sies ang tv, eller projektorer;legg en stein eller demping under, så blir bildet mye bedre..men det gjør jo ikke det, kanskje hvis jeg måler?
All slik "måling" bør gjøres ved blindtester. Kan ikke tro at noen som kommer til meg, eller som har et godt øre for lyd kan si før de ser anlegget, "hmm, hører du har steinblokker under og pulsarpoint". Litt på kanten det eksempelet da, men med utstyr vil du måle forskjeller uansett på lyden, da strømmen varierer og skaper svakere/sterkere pulser. Så mesteparten er placebo tror jeg, da vi etter å ha satt stein under eller annet, gjerne ønsker å høre litt forskjell, eller hører ekstra ekstra nøye etter og tror, "der, det var klarere"..jaja, hver med sine ting

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
5
Den beste form for bevissthet er den ubevisste!
Ingen hifi-nevroser eller "tenk-om" for deg Ola, kun musikken. Veldig bra.

Dessuten har jeg respekt for folk som følger en fastsatt sti, som ikke lar seg bevike fra den. Your maker knows, that's why he is your maker. Det har alltid med den rette tro å gjøre.

Dessverre for meg så har jeg ikke Bryston, men noen kjipe resonansfølsomme greier laget nede i Salisbury; så jeg er beklageligvis mer følsom for support.
Selv om jeg ikke helt ser hva Bryston har gjort som gjør deres utstyr mindre følsomt for underlag enn f.eks Naim.

Hos meg var det altså en stor oppgradering med Fraim, selv om Naim har hengt hvert minste lille print opp i flytende oppheng til og med! Nei, det fins en endelig klargjøring; og det er simpelthen å gå til anskaffelse av en god support (og da tenker jeg IKKE på x antall kilo stein) og høre hva det gjør for ditt system. Gjør det lite eller ingenting; BRA, penger spart. Gjør det mer enn som så, vel, da er det kanskje en tanke å veie det som en fremtidig oppgradering da.

Mvh Vidar P
Når man etter mye om og men faller ned på et forsterkervalg, i dette tilfelle Bryston, så gjør man det valget fordi man mener at de som har konstruert og bygget forsterkeren har gjort en utmerket jobb. Så bra at man ønsker å sette den i anlegget sitt.

Når man likevel påstår at forsterkeren må stå på et spesielt underlag for å hindre uønsket reduksjon av lydkvalitet, til tross for at konstruktøren sier at dette ikke er nødvendig, betyr det da at konstruktøren ikke vet hva han snakker om? Den samme konstruktøren som har laget forsterkeren man valgte å kjøpe?

Det er her jeg detter av lasset.

Sitat e-mail fra Bryston:

Sincerely,
Christopher W. Russell
CEO, Bryston Ltd.

D

Doxa..

Guest
Hører du ikke forskjell så hører du ikke forskjell,
da hjelper det lite om du måler til du blir blå i trynet...

Topp Bunn