Forsterker Underlag....

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Legger inn et forslag på gratis demper :

Da jeg hadde først en teori som var fullstendig feil med tanke på å få dempet hele anlegget, så kom jeg på å prøve en gammel skumgummi foring som antagelig hadde vært demper bak på en monitor eller lignenede.

Ca 15cm tykk med en utskåren firkant i midten. Denne la jeg en helt aminnelig fineer plate oppå og plasserte ampen oppå denne igjen. Magi eller ikke, men denne gjorde akkurat den jobben jeg hadde ønsket meg. Den dempet "alle" vibrasjonene opp fra gulvet og lyden blei et passe hakk klarere!

Gratis!
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Thank you for your recent inquiry about vibration damping in connection with Bryston audio products. The concept of supporting audio electronics in a vibration-damped environment probably arose in the tube era. It's a well known phenomenon of tubes that they are characteristically 'microphonic'. That is, they alter their output in response to external vibration or impact. Thus, tube-type audio electronics can produce audible sounds when tapped or vibrated.

Fortunately, solid-state electronics are not sensitive to vibration and do not produce audible changes or sonic responses from impact or vibration. For that reason, Bryston do not specify vibration-damping mountings for our equipment. We do seal threaded fasteners to prevent loosening in transport or handling, but that has to do with structural integrity and long term reliability.

In short, you may enjoy your Bryston audio equipment,secure in the knowledge that the vibrations from the speakers will not be marred by annoying responses within the electronics.

I hope the above information is satisfactory, but please let me know if you have further questions. Thanks for your support for Bryston audio components!

Sincerely,
Christopher W. Russell
CEO, Bryston Ltd.
Vilken tur att man har Bryston grejor 8) ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vilken tur att man har Bryston grejor  8) ;)
Den beste form for bevissthet er den ubevisste!
Ingen hifi-nevroser eller "tenk-om" for deg Ola, kun musikken. Veldig bra.

Dessuten har jeg respekt for folk som følger en fastsatt sti, som ikke lar seg bevike fra den. Your maker knows, that's why he is your maker. Det har alltid med den rette tro å gjøre.

Dessverre for meg så har jeg ikke Bryston, men noen kjipe resonansfølsomme greier laget nede i Salisbury; så jeg er beklageligvis mer følsom for support.
Selv om jeg ikke helt ser hva Bryston har gjort som gjør deres utstyr mindre følsomt for underlag enn f.eks Naim.

Hos meg var det altså en stor oppgradering med Fraim, selv om Naim har hengt hvert minste lille print opp i flytende oppheng til og med! Nei, det fins en endelig klargjøring; og det er simpelthen å gå til anskaffelse av en god support (og da tenker jeg IKKE på x antall kilo stein) og høre hva det gjør for ditt system. Gjør det lite eller ingenting; BRA, penger spart. Gjør det mer enn som så, vel, da er det kanskje en tanke å veie det som en fremtidig oppgradering da.

Mvh Vidar P
 
D

Doxa..

Gjest
Forslag til dempeføtter -

Blås opp 3-4 balonger,men bare med litt luft, akkuratt nok til og løfte aperatet det skal under.

Skal du være enda mer avansert, prøv med magneter i motfase under dine komponenter, slik at de står `flytende`i luften
(må selvfølgelig vekt tilpasses)
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Forslag til dempeføtter -

Blås opp 3-4 balonger,men bare med litt luft, akkuratt nok til og løfte aperatet det skal under.

Skal du være enda mer avansert, prøv  med magneter i motfase under dine komponenter, slik at de står `flytende`i luften
(må selvfølgelig vekt tilpasses)
Trillebåre-slanger funker også meget bra, koster ikke allverden heller :)
Pump opp halvveis, nok til at komponenten løfter seg litt av gulvet så har du det.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Trillebåre-slanger funker også meget bra, koster ikke allverden heller :)
Pump opp halvveis, nok til at komponenten løfter seg litt av gulvet så har du det.
Henger meg på denne "gratisløsningen" også. Selv om gummien i denne innerslangen kanskje er i stiveste laget for optimalt resultat.. Bare en intuetiv følelse ;)

Egentlig funket alt som kan dempe vibrasjoner inn tilbake til ampen. Bruk fantasien, eller bruk en masse dineros på merkevarer som gjør akkurat samme jobben. Hvis man ønsker å pynte/skjule slike billige triks så er det bare å legge en passende filt eller høyttalerduk over trikset, gjerne i sort, og så lene seg tilbake og nyte evt vurdere andre passende underlag.


Vinningen med underlagtrikset er at jo høyere man guffer på så vil ikke vibrasjoner øke på langt nær like mye tilbake på ampen som hvis ampen har (mer) direkte kontakt med underlaget. En absorbent rett og slett. Energien vil jeg anta går over i varme og forsvinne ut i intet fra absorbenten. Uten at jeg orker spekulere for mye på dette.

:)
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
bare til etterretning, jeg nevnte tidligere at jeg satte alle mine produkter på dansklagde fylte tre-plater, avhengi av frekvens, målte jeg opp mot 9db høyere output etter platene. dette er konkrete målinger. ingen synsing. at du ikke fikk noen "hørbare" forskjeller, betyr ikke at andre ikke får det
Jeg har prøvd tunge granitt steiner på hver over 40 kg, samt nordost pulsarpoint under mine høytalere. Nå har jeg høytalere BW802D. Jeg har også prøvd brød skjærebrett av tre, kjøpt på Ikea for en 30-40 kr stk. Med mitt øre er det ingen forskjell i det hele tatt på de tunge granittsteinene eller et trebrett, synes faktisk trebrettet gjør lyden mer lett og luftig. Jeg tror at uansett hva som legges under, så er viljen/ønsket om å høre en forskjell ganske stor, og dermed kommer placeboeffekten snikende inn. "Ja dette var mye bedre". Men er det egentlig det? Det som låter kanskje litt annerledes trenger ikke være til det bedre, det er bare et annet lydbilde. Så for min del er tunge steiner bortkastet, da en brødfjøl gjør samme nytten. Men selvfølgelig, da det i dine ører låter bedre, er det jo umulig å diskutere dette egentlig, da begge står på sine meninger. Men prøv en brødfjøl du, tror du blir overrasket.
 

E_s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2006
Innlegg
90
Antall liker
0
Sted
Drammen
bare til etterretning, jeg nevnte tidligere at jeg satte alle mine produkter på dansklagde fylte tre-plater, avhengi av frekvens, målte jeg opp mot 9db høyere output etter platene. dette er konkrete målinger. ingen synsing. at du ikke fikk noen "hørbare" forskjeller, betyr ikke at andre ikke får det

Har vel heller aldri påstått eller skrevet noe om at andre ikke hører eller får hørbare forskjeller. Men hvis det virkelig var så stor forskjell i lyden trengs det vel ikke tys til målinger, da hører vel ørene godt det uansett..men det samme sies ang tv, eller projektorer;legg en stein eller demping under, så blir bildet mye bedre..men det gjør jo ikke det, kanskje hvis jeg måler?
All slik "måling" bør gjøres ved blindtester. Kan ikke tro at noen som kommer til meg, eller som har et godt øre for lyd kan si før de ser anlegget, "hmm, hører du har steinblokker under og pulsarpoint". Litt på kanten det eksempelet da, men med utstyr vil du måle forskjeller uansett på lyden, da strømmen varierer og skaper svakere/sterkere pulser. Så mesteparten er placebo tror jeg, da vi etter å ha satt stein under eller annet, gjerne ønsker å høre litt forskjell, eller hører ekstra ekstra nøye etter og tror, "der, det var klarere"..jaja, hver med sine ting
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Den beste form for bevissthet er den ubevisste!
Ingen hifi-nevroser eller "tenk-om" for deg Ola, kun musikken. Veldig bra.

Dessuten har jeg respekt for folk som følger en fastsatt sti, som ikke lar seg bevike fra den. Your maker knows, that's why he is your maker. Det har alltid med den rette tro å gjøre.

Dessverre for meg så har jeg ikke Bryston, men noen kjipe resonansfølsomme greier laget nede i Salisbury; så jeg er beklageligvis mer følsom for support.
Selv om jeg ikke helt ser hva Bryston har gjort som gjør deres utstyr mindre følsomt for underlag enn f.eks Naim.

Hos meg var det altså en stor oppgradering med Fraim, selv om Naim har hengt hvert minste lille print opp i flytende oppheng til og med! Nei, det fins en endelig klargjøring; og det er simpelthen å gå til anskaffelse av en god support (og da tenker jeg IKKE på x antall kilo stein) og høre hva det gjør for ditt system. Gjør det lite eller ingenting; BRA, penger spart. Gjør det mer enn som så, vel, da er det kanskje en tanke å veie det som en fremtidig oppgradering da.

Mvh Vidar P
Når man etter mye om og men faller ned på et forsterkervalg, i dette tilfelle Bryston, så gjør man det valget fordi man mener at de som har konstruert og bygget forsterkeren har gjort en utmerket jobb. Så bra at man ønsker å sette den i anlegget sitt.

Når man likevel påstår at forsterkeren må stå på et spesielt underlag for å hindre uønsket reduksjon av lydkvalitet, til tross for at konstruktøren sier at dette ikke er nødvendig, betyr det da at konstruktøren ikke vet hva han snakker om? Den samme konstruktøren som har laget forsterkeren man valgte å kjøpe?

Det er her jeg detter av lasset.


Sitat e-mail fra Bryston:
Thank you for your recent inquiry about vibration damping in connection with Bryston audio products. The concept of supporting audio electronics in a vibration-damped environment probably arose in the tube era. It's a well known phenomenon of tubes that they are characteristically 'microphonic'. That is, they alter their output in response to external vibration or impact. Thus, tube-type audio electronics can produce audible sounds when tapped or vibrated.

Fortunately, solid-state electronics are not sensitive to vibration and do not produce audible changes or sonic responses from impact or vibration. For that reason, Bryston do not specify vibration-damping mountings for our equipment. We do seal threaded fasteners to prevent loosening in transport or handling, but that has to do with structural integrity and long term reliability.

In short, you may enjoy your Bryston audio equipment,secure in the knowledge that the vibrations from the speakers will not be marred by annoying responses within the electronics.

I hope the above information is satisfactory, but please let me know if you have further questions. Thanks for your support for Bryston audio components!

Sincerely,
Christopher W. Russell
CEO, Bryston Ltd.
 
D

Doxa..

Gjest
Hører du ikke forskjell så hører du ikke forskjell,
da hjelper det lite om du måler til du blir blå i trynet...
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Har vel heller aldri påstått eller skrevet noe om at andre ikke hører eller får hørbare forskjeller. men det samme sies ang tv, eller projektorer;legg en stein eller demping under, så blir bildet mye bedre..men det gjør jo ikke det, kanskje hvis jeg måler?
All slik "måling" bør gjøres ved blindtester. Kan ikke tro at noen som kommer til meg, eller som har et godt øre for lyd kan si før de ser anlegget, "hmm, hører du har steinblokker under og pulsarpoint". Litt på kanten det eksempelet da, men med utstyr vil du måle forskjeller uansett på lyden, da strømmen  varierer og skaper svakere/sterkere pulser. Så mesteparten er placebo tror jeg, da vi etter å ha satt stein under eller annet, gjerne ønsker å høre litt forskjell, eller hører ekstra ekstra nøye etter og tror, "der, det var klarere"..jaja, hver med sine ting
Vel, ikke for å pirke, men spørsmålet var vel hva man bruker under ampen og ikke under høyttalerne..

Men hvis det virkelig var så stor forskjell i lyden trengs det vel ikke tys til målinger, da hører vel ørene godt det uansett..
Nja, det er vel mer snakk om å få ut det optimale potensialet som oppsettet har. Dvs, at det kan låte ganske så bra i utgangspunktet, men små forringelser i lyden, grunnet returnerende vibrasjoner fra gulv, rack og lignende, kan gjøre at lengre tids lytterunder blir mer plagsomme enn fornøyelig. Alle bekker små prisippet..

men det samme sies ang tv, eller projektorer;legg en stein eller demping under, så blir bildet mye bedre..men det gjør jo ikke det, kanskje hvis jeg måler?
?? poenget er?

Kan ikke tro at noen som kommer til meg, eller som har et godt øre for lyd kan si før de ser anlegget, "hmm, hører du har steinblokker under og pulsarpoint".
Helt korrekt. Ingen har i utgangspunktet likt lytterom, man vurderer veien som man går. Altså ingen fasit.

Ørene og hørselen varierer noe fra dag til dag, sted til sted, forkjølelse, snue, høyde, osv.. Derfor bør utbedringer/forandringer få litt tid på seg og prøves over en "lengre" periode. Hvis det da ikke er særdeles merkbart og bejubles eller forkastes straks.

:)
 

E_s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2006
Innlegg
90
Antall liker
0
Sted
Drammen
Ok, er enig med deg i din siste mail:) jeg sporet litt av med høytalerne. Ang det med tv. Mange har sagt til meg at jeg burde legge stein eller demping under både tv og projektor, på lik linje med hva enkelte gjør med anlegg og demping der, var bare det.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
uten harde fakta er det noen her på forumet som ikke godtar noen ting, det var ikke spesielt myntet på deg. som at jeg regner med at det du nevner om steinblokker å pulsar point ikke var myntet på meg, sant ?
Har vel heller aldri påstått eller skrevet noe om at andre ikke hører eller får hørbare forskjeller. Men hvis det virkelig var så stor forskjell i lyden trengs det vel ikke tys til målinger, da hører vel ørene godt det uansett..men det samme sies ang tv, eller projektorer;legg en stein eller demping under, så blir bildet mye bedre..men det gjør jo ikke det, kanskje hvis jeg måler?
All slik "måling" bør gjøres ved blindtester. Kan ikke tro at noen som kommer til meg, eller som har et godt øre for lyd kan si før de ser anlegget, "hmm, hører du har steinblokker under og pulsarpoint". Litt på kanten det eksempelet da, men med utstyr vil du måle forskjeller uansett på lyden, da strømmen  varierer og skaper svakere/sterkere pulser. Så mesteparten er placebo tror jeg, da vi etter å ha satt stein under eller annet, gjerne ønsker å høre litt forskjell, eller hører ekstra ekstra nøye etter og tror, "der, det var klarere"..jaja, hver med sine ting
 

E_s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2006
Innlegg
90
Antall liker
0
Sted
Drammen
uten harde fakta er det noen her på forumet som ikke godtar noen ting, det var ikke spesielt myntet på deg. som at jeg regner med at det du nevner om steinblokker å pulsar point ikke var myntet på meg, sant ?



Neida var ikke myntet på deg, jeg bare grublet litt :)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg vil tro at komponenter som cdspiller, dvdspiller, platespiller og rørutstyr vil ha nytte av et stabilt underlag. Hvis du har et standard rack som er i vater så vil det vel ha større effekt å legge en tung steinblokk på toppen av cdspilleren.
 
O

om.s

Gjest
At underlaget har noen påvirkning på lyden er jeg overbevist om, og jeg har for min del oppdaget noen nye muligheter som jeg kommer å tune/tweake videre på, jeg mener meg også da å kjenne mitt anlegg meget godt og det som for meg tidligere var ett "passivt" tweak synes nå å ha fått en annen og mer aktiv (marginellt, selvsagt) rolle, men dette vil jeg teste litt mer ut om för jeg sier så mye om det....

Men underlaget, har det totalt noe for seg? ja vil nå jeg si, selv om jeg ikke har erfaringer med tidligere nevnte merker som det er innhentet info direkte fra produsent på.

...men det er nå meg igjen...

mvh
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Byttet underlag til mono-blokkene for ett par dager siden, fra 7kg Ikea bøkeplater til 12kg´s målkappede Norsk Granitt (Svart Labrador) plater.
Iførste hånd var dette tiltenkt mest som ett estetisk tiltak, men det fulgte også med noe lydmessig, (vet hva jeg registrerte..) men er litt usikker på om det var til det bedre, litt annerledes ble det iaf, noen som har erfaringer med hvilket underlag de setter kreftene sine på?.

De som mener dette er noe tull, behøver ikke fortelle hvor feil man "egentlig" har/tar osv...  ;) ...

Det er forresten Holfi dempeputer for aktuell vekt mellom Granitten og parketten...

mvh

Hei

For noen år siden satt vi hos en kompis og eksprimenterte med forskjellige underlag til forsterkerne. Ble litt arbeid da han har to monoblokker og seff en preamp. Det vi likte minst var stein, det vi likte best var tre, i form av Target-racket's orginalhyller som hver for seg var "spiket opp" i rackets ramme. Følte vel egentlig det var mer å hente på litt mykere gjenstander under cd-spiller kontra å steinlegge racket. Vi plukket av orginalføttene på CD-spilleren (Sony XA5ES) slik at de forskjellige underlagene vilte direkte på chassiet. Litt DIY-tips fra gamle Audio blader med squashballer og støping av silikonknotter i telys-holdere etc blir litt uspesifisert, men det er gøy å holde på slik, kan jo hende det blir litt sysnsing etterhvert men gøy ihvertfall.
 
O

om.s

Gjest
Personlig synes jeg Fosse´s variant låt meget interresant, med Holfi puter under, så stein og siden Cardas treklosser mellom komponenten og steinen....

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Personlig synes jeg Fosse´s variant låt meget interresant, med puter under så stein og siden Cardas treklosser mellom komponent og stein....

mvh
Jeg klarer ikke helt å se noe rasjonale for steinen i den settingen jeg. Hva skal steinen gjøre (fra et fysisk ståsted) som f.eks en treplate eller en glassplate ikke gjør?

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Jeg klarer ikke helt å se noe rasjonale for steinen i den settingen jeg. Hva skal steinen gjøre (fra et fysisk ståsted) som f.eks en treplate eller en glassplate ikke gjør?

Mvh Vidar P
Det har jeg forsåvidt beskrevet tidligere i tråden, den har "strammet" opp bassen og bidratt med ökt ambient/holografi, men det er en liten "touch" av noe jeg savner, men jeg har ett par ideer på hvordan jeg skal löse/få tilbake dette, men vil teste det för jeg synser for mye om det, man kan jo ta feil.

Men en av grunnene til byttet fra store og stygge böke skiver til granitten var det estetiske og det fikk man, med en liten forandring i lyden som en "bi-effekt", en annen tankevekker man har fått er jo at Audionet bruker ganske solide og store granittskiver (10kg) i sine cd/dvd konstruksjoner som bunnplater....

mvh
 
K

kbwh

Gjest
om.s, har disse effektforsterkerne dine steinplate i bunnen slik som sølvskivespilleren?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
.. en annen tankevekker man har fått er jo at Audionet bruker ganske solide og store granittskiver (10kg) i sine cd/dvd konstruksjoner som bunnplater....

mvh
Med respekt å melde; det blir jo en helt annen mekanisk sak, å benytte tungt og inert materiale som en del av selve kabinettet. Da massedemper man kabinettet for å gjøre det mer motstandsdyktig mot luftbårne og strukturelt bårne vibrasjoner (de bouncer av i større grad).
Det å plassere et helt relativt lett kabinett på en stein, med noe hardt imellom, vil overhodet ikke fremvise samme resonansmessige egenskaper. Tror jeg.

Kabinettet vil på en steinplate fortsatt isoleres fra strukturelle vibrasjoner, men overhodet ikke fra luftbårne.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
om.s, har disse effektforsterkerne dine steinplate i bunnen slik som sølvskivespilleren?
Nei det har de ikke, hva jeg har sett så er det signalkildene deres, ART G2/VIP G2 , samt forrige generasjon (ART V2/VIP) som har dette som bunnplate...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Kabinettet vil på en steinplate fortsatt isoleres fra strukturelle vibrasjoner, men overhodet ikke fra luftbårne.

Mvh Vidar P
Nå er dette, kabinettet på AMP II MAX ganske solid (Hver mono-blokk veier 38kg/stk) og på mitt lett svaiende parkettgulv mener jeg vel i denne sammenhengen at det er nettopp de strukturelle vibrasjonene fra gulvet som er de primäre å isolere seg fra, ikke har jeg noen sub og mine Discovery har også en begrenset dypbass, selv om de klarer av å levere til mitt behov...

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et tungt apparat er i seg selv ingen garanti for god resonanskontroll imo. Jeg kjenner ikke dine, så snakker generelt.
Hvorvidt de strukturelle vibrasjoner er viktigere å beskytte seg for enn de luftbårne, eller om noen av de i det hele tatt har relevans for lydkvaliteten, er et åpent spørsmål ser det ut som. Jeg har hevdet før at akkurat det antakelig er avhengig av type apparat, rom og betingelser forøvrig.

Prinsippet er og blir at en uavkoblet steinplate under et kabinett (selv om den avkobles aldri så mye mot underlaget under den igjen) vil aldri beskytte mot luftbårne vibrasjoner, ei heller vil det være en avledningsvei for interne vibrasjoner i et mekanisk system som et apparat er.
Gjør du steinplata til kabinett derimot, så fjerner du resonansepotensialet i kabinettet du har fjernet, så har du plutselig et kabinett som er inert mot luftbårne vibrasjoner, og vil følgelig beskytte en del.

De som ikke tror at luftbårne vibrasjoner har relevans for lydkvaliteten, skulle forsøkt å flytte hele eller deler av sin elektronikk til et lukket naborom. Det låter ganske visst annerledes.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Prinsippet er og blir at en uavkoblet steinplate under et kabinett (selv om den avkobles aldri så mye mot underlaget under den igjen) vil aldri beskytte mot luftbårne vibrasjoner, ei heller vil det være en avledningsvei for interne vibrasjoner i et mekanisk system som et apparat er.
Nå har jeg jo allerede konstatert en forandring og en marginell forbedring ved byttet, men som nevnt savner jeg en liten "touch" av noe som var tilstede med bökeplatene som underlag, ett av de tiltakene jeg skal forsöke er å legge Cardas sine myrtle cubes (el noe lign) mellom blokkene og steinen og som nevnt er det allerede Holfi puter mellom stein og gulv.....

Men det er to hensyn her, det estetiske og det lydmessige, siden det estetiske imo nå er på plass så gjelder det å få freden i sinnet igjen, og som nevnt har jeg ett par rimelige alternativer jeg vil sjekke ut...

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Vidar P !

mener du seriøst att masse som i tungt ikke har ressonanse kontroll sammenlignet med ett med lav masse ?

og du har fremdeles ikke svart på hvor i gjengivelsen slike tweak greier å ha innflytelse ??????
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
I nov 95 nr. av Stereophile er det ein ganske interessant artikkel av Shannon Dickson om vibrasjonskontroll i audiosystem. Ein av dei overraskande påstandane der er at den beste plattform er den som 100% vidaresender vibrasjonar både frå komponent og golv uten å forsterke dei eller generere nye resonansar i golv eller plattform! Artikkelen er ganske grundig og bra til temaet. Eit sitat: "One example of this misconception, frequently applied in audio, is the use of massive slabs of granite or marble alone."

Sigurd
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P !

mener du seriøst att masse som i tungt ikke har ressonanse kontroll sammenlignet med ett med lav masse ?
Kort svar; nei. Og det har jeg aldri ment å si heller.

Jeg sier at høy masse i seg selv, tilfeldig plassert i kabinett eller underlag, ikke er noen garanti for god og effektiv resonanskontroll. Jeg mener at det er simpelthen ikke så enkelt som det, og mener (i all beskjedenhet) at jeg har argumentert og redegjort godt og gyldig for det til en viss grad i noen av mine innlegg over.

Når det så er sagt, så kan jo massedempning ha sine bruksområder hvor det er velegnet, det er ikke det jeg motstrider.

Audiy refererer til en artikkel i Stereophile; etter mitt syn en virkelig god artikkel, som belyser denne store misforståelsen innen resonanskontroll.

Mvh Vidar P
 
B

brand-x

Gjest
Vidar P !

Jeg tror man på ett generellt grunnlag bør fjerne seg fra skribenter eller "fag"blad sine lite vitenskapelige synspunkter når man beskriver det noen velger å kalle placebo-effekter.... det er en personlig oppfatning men og fordi man i gitte settinger bruker disse som verifisering.. Vitenskapen er heller ikke brukbar da den forbinder teori med fakta...

Så den eneste verifisering man egentlig har er den subjektive erfaring og opplevelse...

Til det første bare for understreke hvordan opplevelser kan bli sitert og brukt så skrev petter dale om ett produkt att det var "syvmilssteg bedre" og for de fleste oppfattes dette som dramatisk forskjell. Og fremdeles snakker vi om tweak, passive sådan...

Og du refererer til det med masse, det kan bevises att stor masse er resonanse dempende i HIFI-komponenter.
Jeg forstår heller ikke påtross av henvisning til fysikken att du mener stor masse ikke er bedre egnet til underlag en ett tynt stykke bjørk eller glass...

mvh
brand-x :)
 
O

om.s

Gjest
For å dra opp igjen denne tråden, har nå spillt noen uker med granitten under blokkene, samt testet noen flere varianter som bla innebærer forskjellige underlegg/koplinger under granitt skivene  og varianter av dette igjen.

Summa summarium så konkluderer jeg med at det hele har blitt bedre, og definitivt bedre enn de testede alternativene, savner som nevnt en liten liten touch av varme, dette vet jeg nesten sikkert hvordan jeg skal ordne.

Det interresante her er også Audionets mening om plassering av forsterkere, det dårligste alternativet var direkte på tregulv, best resultat hadde de i sitt lytterom med infinite-elemente rack, siden var det egentlig en "smaks" sak hvordan man tuner det hele, med div underlag etc....deres erfaringer med bruk av granitt er ganske sammefallende med mine egne, så er det noe rart man har falt for disse produktene ;D....

mvh  
 
B

bamsemann

Gjest
Vidar P !

Jeg tror man på ett generellt grunnlag bør fjerne seg fra  skribenter eller "fag"blad sine lite vitenskapelige synspunkter når man beskriver det noen velger å kalle placebo-effekter.... det er en personlig oppfatning men og fordi man i gitte settinger bruker disse som verifisering.. Vitenskapen er heller ikke brukbar da den forbinder teori med fakta...  

Så den eneste verifisering man egentlig har er den subjektive erfaring og opplevelse...

Til det første bare for understreke hvordan opplevelser kan bli sitert og brukt så skrev petter dale om ett produkt att det var "syvmilssteg bedre" og for de fleste oppfattes dette som dramatisk forskjell. Og fremdeles snakker vi om tweak, passive sådan...

Og du refererer til det med masse, det kan bevises att stor masse er resonanse dempende i HIFI-komponenter.
Jeg forstår heller ikke påtross av henvisning til fysikken att du mener stor masse ikke er bedre egnet til underlag en ett tynt stykke bjørk eller glass...

mvh
brand-x   :)
Det må da være mye lettere å sette en lett masse i bevegelse enn en tung masse(høy egenvekt og gjerne dødt materiale)

Er ikke dette vanlig fysikk da?

Tror nok at brand-x har forstått fysikkens lover best her.

bamsemann.. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det må da være mye lettere å sette en lett masse i bevegelse enn  en tung masse(høy egenvekt og gjerne dødt materiale)

Er ikke dette vanlig fysikk da?

Tror nok at brand-x har forstått fysikkens lover best her.

bamsemann.. :)
Ja, du egner deg som dommer over dette du...  innbiller du deg virkelig at jeg, eller noen andre, ikke skjønner akkurat det der...? Ærlig talt, hva tar du folk for?
Det er noe av det enkleste og mest sort/hvitt jeg har hørt på en stund. Tipper at du ville ha hatt utbytte av å lese de fem foregående sidene... om ikke for annet, bare for å skjønne at ting er litt mer sammensatt enn som så.

Men du har visst ikke skjønt at det er nettopp å lede bort resonanser som er poenget med stive, avkoblede  lavmasse underlag.
Høy masse i underlag gjør til at resonanser i apparatet (de som allerede er der av en eller annen grunn) IKKE klarer å sette underlaget i sving, for slik å lede bort resonansene... akkurat som du sa, bare omvendt.
Hallo, vi snakker om UNDER apparater, ikke sant?

Dermed kan du dvele litt ved fysikken din igjen, som jeg ikke har skjønt mye av som du sier, og tenke litt på hvor disse resonansene (f.eks luftbårne til apparatet) blir av..

Den mest hensiktsmessige plass å ha tunge underlag er under høyttalere imo. Det vil virke som et filter på strukturelt bårne vibrasjoner fra høyttalere til gulv. Men man sitter fortsatt igjen med de luftbårne.. som apparater fanger opp, og der hvor mikrofoni er et poeng, så kan det ha hørbare konsekvenser å ikke få avledet disse.
En annen hensiktsmessig plass å ha høy masse, er på eller i kabinettet; hvor høy masse vil gjøre kabinettet mer inert mot luftbårne vibrasjoner.
Men ikke under apparatene... imo.

Mvh Vidar P
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.784
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg gjorde et forsøg for nogle år siden med at reducere de luftbårne vibrationer i musikanlægget (forstærker+ cd afspiller). Musikanlægget er placeret imellem højttalerne for at have så korte signalveje som muligt. Forsøget gik ud på, at jeg simpelthen lagde en tyk dyne hen over anlægget, og det gav en mere klar lyd.
Noget af lydforbedringen skýldes også, at det er vigtigt at dæmpe lyden imellem og bag højttalerne.
Men er der nogle der har anlægget stående andets sted, er forsøget hurtigt gjort.
Mvh.
Sven Palvig
 
O

om.s

Gjest
Rack og underlag er en meget viktig del av et godt anlegg. De som bruker mye penger på et system MÅ også legge ned en god del penger i dette.

Selv kjører jeg Finite Elemente Pagode rack som står på 4 Cerabase fra samme produsent. Skal man dra det enda lenger (som jeg har gjort) setter man Cerapuc ( også F-E) under komponentene i racket. Jeg er svært godt fornøyd med dette opplegget og de lydmessige gevinster er åpenbare.

En samlet investering på mellom 30 - 40.000,- noe som egentlig ikke er mer enn en viss prosentdel av anleggets samlede verdi. Nei, jeg anbefaler ikke de med "normale" anlegg dette opplegget, men de som har investert mye bør ta dette alvorlig.

Selvsagt må man også i "moderate" anlegg ta hensyn til problematikken rundt vibrasjoner, men det finnes rimeligere alternativer som står bedre til anleggets totale verdi.

Glem all mulig teori om Larvikitt, MDF og Blue Tack (!) og kjøp noe som fungerer. Det finnes ingen snarveier eller "mirakelkur" til lyd av ypperste klasse. Et anlegg må ha de best tenkelige arbeidsbetingelser for å få ut potensialet, vanskeligere er det ikke.

Mine valg av produkter er selvsagt ikke de eneste, men i motsetning til mange andre her på HFS kan jeg i det minste anbefale noe jeg har erfaring med.
Bestillte meg i dag 6 stk av disse:



og fra før av har jeg 19 stk av denne, den til venstre, under alle komponentene i racket...



...for testing under mono forsterkerene, dette etter noen runder med forskjellige tresoreter som f.eks, bøk, bjørk og sist granitt, kjenner vel at man ikke kommer 100% imål med noe av dette og tar da sjansen og bestiller disse siden jeg har mer enn god erfaring med cera-balls under alle av komponentene..

Edit: ser nå at den til venstre er en S for (spider rack) versjon, det er ikke den den jeg har, men den jeg har er uten noen form i bunn stykket)

Noen erfaring? tenker på med direkte på mono forsterker (ca 40 kg/stk) eller via en eller annen plate?....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Bestillte meg i dag 6 stk av disse:


Elter litt videre på denne tråden, siden dette er mitt "tune project" for tiden...

....og seirende ut gikk denne Finite Cera-Pucén, den bidrar med det beste fra Granittén og bøkeplatene og litt til...man burde jo nesten visst....

For alle som lurer på om Cera-Balls kan være noe, så er ryktet pr idag at den vanlige m/4 stk i pakken til 990,- utgår, og det blir en annen variant med 3 stk til dobbel pris, kan det være verdt forskjellen? ikke vet jeg men løp og kjøp før de "gamle" tar slutt ;) :D ;D .....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Elter litt videre på denne tråden, siden dette er mitt "tune project" for tiden...

....og seirende ut gikk denne Finite Cera-Pucén, den bidrar med det beste fra Granittén og bøkeplatene og litt til...man burde jo nesten visst....

For alle som lurer på om Cera-Balls kan være noe, så er ryktet pr idag at den vanlige m/4 stk i pakken til 990,-  utgår, og det blir en annen variant med 3 stk til dobbel pris, kan det være verdt forskjellen? ikke vet jeg men løp og kjøp før de "gamle" tar slutt   ;) :D ;D .....
Dette høres ut som en god teknisk løsning ja.. skulle ikke forbause meg om det lar min avbefalte granitt i et grellt lys :)

Mvh Vidar P
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Driver og tenker på dette med demping, lurer på hvordan erfaringer du har. Føler du at alt i racket må dempes, eller er det noe som er mere viktig enn andre ting.
 
O

om.s

Gjest
Dette høres ut som en god teknisk løsning ja.. skulle ikke forbause meg om det lar min avbefalte granitt i et grellt lys :)

Mvh Vidar P
Hehe, skal gi deg rett i att granitt ikke er den "totale" løsningen, men det var alikevel bedre enn 7 kg bøkeplater med dempeputer under, granitten tok noe av "varmen" i mellomtonen og det kommer jeg ikke helt i mål med, fikk derfor impulsen til å teste videre med Finite, og denne gangen Cera-Pucs direkte mellom gulv og mono forsterker, det funker best!!!

mvh
 
O

om.s

Gjest
Driver og tenker på dette med demping, lurer på hvordan erfaringer du har. Føler du at alt i racket må dempes, eller er det noe som er mere viktig enn andre ting.
Både racket og komponeneten i det bør kobles til/av, dvs jeg anvender Cera-Balls under alt av komponeneter i racket og selve racket er koblet bort med gummiputer, og en dag kanske man testet Cera-Base til racket ;) ....

Riktig underlag er for min del bekreftet som meget viktig!!....

mvh
 
Topp Bunn