Forsterker Underlag....

O

om.s

Gjest
Byttet underlag til mono-blokkene for ett par dager siden, fra 7kg Ikea bøkeplater til 12kg´s målkappede Norsk Granitt (Svart Labrador) plater.
Iførste hånd var dette tiltenkt mest som ett estetisk tiltak, men det fulgte også med noe lydmessig, (vet hva jeg registrerte..) men er litt usikker på om det var til det bedre, litt annerledes ble det iaf, noen som har erfaringer med hvilket underlag de setter kreftene sine på?.

De som mener dette er noe tull, behøver ikke fortelle hvor feil man "egentlig" har/tar osv...  ;) ...

Det er forresten Holfi dempeputer for aktuell vekt mellom Granitten og parketten...

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Etter å ha eksperimentert litt med diverse dingser under elektronikk i høst kan jeg ihvertfall slå fast at underlaget har MYE å si. Og jeg har foreløpig min ASR stående på MDF-hyllene i Solidsteel-racket...men spørs om ikke det lurer et Pagode-rack i lønn der fremme i fremtiden.

Har satt powesuppliet til Emitteren på IKEA-blokk, uten at jeg tror det har veldig mye å si...ville bare ikke ha den på gulvet.

Og Emitteren om.s....hoochie mama! :D

O.
 
O

om.s

Gjest
Etter å ha eksperimentert litt med diverse dingser under elektronikk i høst kan jeg ihvertfall slå fast at underlaget har MYE å si. Og jeg har foreløpig min ASR stående på MDF-hyllene i Solidsteel-racket...men spørs om ikke det lurer et Pagode-rack i lønn der fremme i fremtiden.

Har satt powesuppliet til Emitteren på IKEA-blokk, uten at jeg tror det har veldig mye å si...ville bare ikke ha den på gulvet.

Og Emitteren om.s....hoochie mama! :D

O.
Det er vel det samme jeg har opplevd, bassen er noe "slankere" og kjappere mens ambienten har blitt bedre, kanskje ett lite experiment med noen cera pucks el lign under granitten kan bidra....

Emitteren ja! skulle vært, og det er sikkert mulig også å få den hjem på test ved en el annen anledning :D .......

mvh
 
K

kbwh

Gjest
ICE-ene mine er skrudd fast i en myk Tandberg 3000 bunnplate som måtte få er støtteben av møbelfiltpute for ikke å skrangle når jeg gikk over gulvet. Elektronikken står i et Targetrack med glasshyller der spikes er fjernet og erstattet med filtputer. Skal prøve vaskemaskinstøtdempere som jeg har liggende og sjekke om det er noen forskjell å spore. Subjektivt selvfølgelig (ja, jeg mente å høre forskjell ved et høyttalerkabelbyte for en tid tilbake).

Hoochie Mama Dog? Skulle tro det ja. Mest lettflytende AB transistorforsterker jeg har lånt ørene til den Emitteren.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Skulle til å foreslå det, noen valhalla-puter, cerapucs eller tilsvarende under steinblokkene.

O.
 
O

om.s

Gjest
Det første og billigste som skal testes er Ikea filtknotter, nesten gratis...

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Bruker Feet of silence under komponentene. De fungerer veldig bra! Litt dyre men kan annbefales på det aller varmeste!
 
O

om.s

Gjest
Bruker Feet of silence under komponentene. De fungerer veldig bra! Litt dyre men kan annbefales på det aller varmeste!
Bruker også cera-balls under komponentene og der av den Tyske interessen for slike tweaks...

mvh
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
til slutt-trinnet bruker skifer på gulvet med gummi-knotter under.og mener dette ble til det bedre.
men først da gummi-knottene kom!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv er jeg uhyre skeptisk til tunge stein-underlag for elektronikk; fordi at alle jeg har hørt har drept liv, raffinement og godlyden i mangt et apparat.
Apparatets interne vibrasjoner, altså de som enten oppstår i trafo etc eller de som apparatet plukker opp airborne, vil forsøke å flukte vekk via underlaget/supporten. Når de da treffer 12kg steinplate, bouncer de bare rett opp i apparatet igjen, og klinger ut der, i alt som lar seg klinge ut i, og det letteste blir jo printene.. som svaier fint med i de aktuelle frekvenser.
Apparatet blir fanget i sitt eget resonanshelvete.

Sånn. Var jeg snill nå, om.s? :) Vel, det er bare min humble mening.
Man må iallefall ha noen form for energioverføringsledd mellom apparat og steinhylle! En ceraball, noe sorbotan, et eller annet som fanger energien... men de skal være søren så effektive hvis de skal rette opp alle feil en steinplate, betonggulv etc gjør.

Mitt råd? Prøv en veldesignet avkoblet, lavmasse stiv support, og nyt at musikken din kom tilbake i live igjen! :)

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Selv er jeg uhyre skeptisk til tunge stein-underlag for elektronikk; fordi at alle jeg har hørt har drept liv, raffinement og godlyden i mangt et apparat.
Apparatets interne vibrasjoner, altså de som enten oppstår i trafo etc eller de som apparatet plukker opp airborne, vil forsøke å flukte vekk via underlaget/supporten. Når de da treffer 12kg steinplate, bouncer de bare rett opp i apparatet igjen, og klinger ut der, i alt som lar seg klinge ut i, og det letteste blir jo printene.. som svaier fint med i de aktuelle frekvenser.
Apparatet blir fanget i sitt eget resonanshelvete.

Sånn. Var jeg snill nå, om.s? :) Vel, det er bare min humble mening.
Man må iallefall ha noen form for energioverføringsledd mellom apparat og steinhylle! En ceraball, noe sorbotan, et eller annet som fanger energien... men de skal være søren så effektive hvis de skal rette opp alle feil en steinplate, betonggulv etc gjør.

Mitt råd? Prøv en veldesignet avkoblet, lavmasse stiv support, og nyt at musikken din kom tilbake i live igjen! :)

Mvh Vidar P
Man skal si hva man mener Vidar ;D, men når jeg sier at jeg merker en forandring så er det korthet at nesten alt, får en bedre ambient men har mistet noe av den "pudding bassen" jeg opplevde med bøkeplater under, kanskje noe mellom mono-blokken (38 kg stk) og granitten kan være noe som legger den siste touchen.
Men både rom og deffinisjon har faktisk blitt noe bedre.
Audionet elsker jo slike granitt skiver, de bruker en 10 kgs plate og bygger printene til cd/dvd spillerene sin på...

Kanskje disse passive Holfi Magician endelig kan hjelpe til med noe her...

mvh
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Jeg har mine nagra vpa monoer på base model 1 (de små, som egentlig er beregnet på høyttalere). Disse forandrer lyden merkbart til det bedre, selv om monoblokkene egentlig er etpar kg tyngre enn anbefalt til plattformene.

Har erfart at rørutstyr, som nagraene, har veldig godt av skikkelig avdempet underlag, helst mykt - etter min mening.
 
O

om.s

Gjest
Jeg har mine nagra vpa monoer på base model 1 (de små, som egentlig er beregnet på høyttalere). Disse forandrer lyden merkbart til det bedre, selv om monoblokkene egentlig er etpar kg tyngre enn anbefalt til plattformene.

Har erfart at rørutstyr, som nagraene, har veldig godt av skikkelig avdempet underlag, helst mykt - etter min mening.
Det var ett godt råd! jeg var også i landet på ett baseplattformer, men de ville kommet meg på ca 7K ,stk og det har jeg ikke mulighet til for tiden....

mvh
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Hva som skal brukes som underlag under forsterker er vel litt snever synsvinkel, hva med de andre komponentene?
Jeg bruker konsekvent granitt( til dels tunge plater 40kg!) under alle komponenter forsterker, forforsterker,høyttaler,cd-spiller og Iso-Tek Sigmas. Mellom steinblokkene og komponentene bruker jeg NordOst pulsar points. Det hele står på Targer stativer.
Tanken bak dette er å hindre mekaniske mikro forstyrrelser å nå komponentene, dette er dokumentert som en faktor som ødelegger presisjonen i lydbilde.( Derfor vi lde fleste oppleve at bassen strammes opp.)
Leser en bruksanvisningen til Sigmas råder Iso-Tek å bytte strømkabler og sette den mekanisk adskilt fra underlag for å forbedre ytelsen, skulle tro Iso-Tek vet noe om dette....
For den som vil bruke filtknotter fra IKEA, hva med bare sette komponentene på sine egne føtter? Tipper de funker bedre.

Dette er ikkke noe å lure på, men løsningene kan variere!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man skal si hva man mener Vidar ;D, men når jeg sier at jeg merker en forandring så er det korthet at nesten alt, får en bedre ambient men har mistet noe av den "pudding bassen" jeg opplevde med bøkeplater under, kanskje noe mellom mono-blokken (38 kg stk) og granitten kan være noe som legger den siste touchen.
Men både rom og deffinisjon har faktisk blitt noe bedre.
Audionet elsker jo slike granitt skiver, de bruker en 10 kgs plate og bygger printene til cd/dvd spillerene sin på...

Kanskje disse passive Holfi Magician endelig kan hjelpe til med noe her...

mvh
Tipper bøkeplatene var enda verre ja.  :)  Husker selv en skrekkopplevelse med en slik mastodont hjemme, jøje meg så effektiv den var å lage pudding av alt som min Thorens TD3001 prøvde å lage musikk av..  :)

Man får jo gjøre som man vil selv. Whatever floats your boat. En litt morsom ting, er å sette en effektforsterker direkte på et murgulv.. jøje meg, så dårlig det blir. Selv fire snusesker under utgjør et stort lydmessig løft..  ;D
Man må ikke glemme at resonanseenergi som er "fanget" i komponentene MÅ ha en fluktvei, dvs mulighet for å ledes bort eller omdannes til annen energi, dersom apparatet skal skånes for resonanser. Samme hvor mange kilo granitt man setter et apparat på, så vil det allikevel generere AKKURAT like mye interne resonanser fra nett-trafoer etc, og fange opp AKKURAT like mye luftbåren energi. Det er altså denne energien som må ha en fluktvei vekk fra de lett-resonante printene..

Jeg har preiket så mye om lavmasse stive underlag, avkoblinger og energiveier at jeg skal la være i denne tråden. :D

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
Et interessant spørsmål i sammenhengen: Hvilke vibrasjoner skal underlaget beskytte mot? Skal det isolere eksterne vibrasjoner fra dine komponenter, eller skal det også kunne lede bort interne vibrasjoner fra dine komponenter. I sistenevnte eksempel kommer Vidar P sine betraktninger inn som en relevant innvendning mot stenunderlag.
Mitt spørsmål er da: Hva slags underlag har de beste kombinerte egenskaper?
Da blir det også relevant å finne ut om det er de interne vibrasjoner i selve komponentene eller de vibrasjoner som forplantes fra gulvet som gjør mest skade?
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Et interessant spørsmål i sammenhengen: Hvilke vibrasjoner skal underlaget beskytte mot? Skal det isolere eksterne vibrasjoner fra dine komponenter, eller skal det også kunne lede bort interne vibrasjoner fra dine komponenter. I sistenevnte eksempel kommer Vidar P sine betraktninger inn som en relevant innvendning mot stenunderlag.
Mitt spørsmål er da: Hva slags underlag har de beste kombinerte egenskaper?
Da blir det også relevant å finne ut om det er de interne vibrasjoner i selve komponentene eller de vibrasjoner som forplantes fra gulvet som gjør mest skade?
Vel, det å "lede" vekk vibrasjoner fra komponentene høres meget vanskelig ut. En vibrasjon kan vel ikke forsvinne fra produktet ,eller? Eller er synet at en skal kompensere for vibrasjonen på et eller annet vis?
Derimot synes jeg det er logisk at det går an å hindre vibrasjoner fra å nå komponentene.
I min lille ideele hi-fi verden skulle hele innmaten vært innstøpt i en "sarkofag" for å hindre stråling og vibrasjoner. Det er ingen tvil om at innvendig vibrasjon er en vel så stor faktor som bidrar negativt til lyden som den utvendige. Men hvordan skulle en reparere et slikt produkt hvor alt er inntøpt; vel I DO NO ???
 
B

Back_Door

Gjest
Vel, det å "lede" vekk vibrasjoner fra komponentene høres meget vanskelig ut. En vibrasjon kan vel ikke forsvinne fra produktet ,eller? Eller er synet at en skal kompensere for vibrasjonen på et eller annet vis?
Derimot synes jeg det er logisk at det går an å hindre vibrasjoner fra å nå komponentene.
I min lille ideele hi-fi verden skulle hele innmaten vært innstøpt i en "sarkofag" for å hindre stråling og vibrasjoner. Det er ingen tvil om at innvendig vibrasjon er en vel så stor faktor som bidrar negativt til lyden som den utvendige. Men hvordan skulle en reparere et slikt produkt hvor alt er inntøpt; vel I DO NO ???
I forhold til dine betraktninger, kopierer jeg fra Vidar P:

"Apparatets interne vibrasjoner, altså de som enten oppstår i trafo etc eller de som apparatet plukker opp airborne, vil forsøke å flukte vekk via underlaget/supporten. Når de da treffer 12kg steinplate, bouncer de bare rett opp i apparatet igjen, og klinger ut der, i alt som lar seg klinge ut i, og det letteste blir jo printene.. som svaier fint med i de aktuelle frekvenser.
Apparatet blir fanget i sitt eget resonanshelvete. "

"
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Tja, en kan nok tenke seg at ting "bouncer" frem og tilbake mellom steinplater og forsterker. Men en skal her tenke på at det er snakk om meget små energimengder.
Og ja, jeg vet at energi ikke kan forsvinne osv men at noe er hardt(stein) betyr ikke at det ikke absorberer energi. I en stor steinblokk er det mer masse hvor energien kan forplante seg i enn f.eks. en liten Holfi pute. Men jeg tror uansett underlaget ikke kan føre vekk innvendig vibrasjoner i særlig stor grad, dessverre. :(
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I en stor steinblokk er det mer masse hvor energien kan forplante seg i enn f.eks. en liten Holfi pute.
Den tror jeg du skal få problemer med å forsvare relevansen til, ut ifra gjeldende fysiske lover.

I forlengelsen av dette resonnementet ditt, så vil en tiltakende større masse la energien "forplante seg utover" bedre? Sorry, slik er det bare ikke  ;)
Stor masse er inert, og særlig dersom det er stivt som stein. De lavkinetiske energiene i apparatresonanser "møter veggen", og klarer ikke å sette steinen i sving.

Det kunne vært interessant å høre deg forklare på denne bakgrunnen; HVOR blir det av resonansenergien som nå engang eksisterer i et apparat når du plasserer den på en mastodont av en stein?

Mulige alternativer;
1) den "fordeler seg" i steinen?
2) den suser ut i lufta og vekk?
3) den klinger ut der det er minst motstand mot sving, i apparatet?
4) alternative veier?

Det fins forresten en veldig enkel måte å høre hvor mye granitt egentlig fuck'er opp lyden i systemet; simpelthen løft apparatene fra granitten og sett de opp på noen veldesignede supporter, kanskje f.eks de som ble forslått av big swifty lengre opp her.
Så lene seg tilbake, og høre hvor uendelig mye klarere, åpnere og riktigere alt plutselig ble.

Hvis man på død og liv må ha steinblokker i stua, så bruk for all del i det minste noen effektive energiomdannere (som gjør bevegelsesenergi om til varme, f.eks sorbotan eller annet) MELLOM apparatet og steinen, IKKE under steinen.  :D

Mvh Vidar P
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Den tror jeg du skal få problemer med å forsvare relevansen til, ut ifra gjeldende fysiske lover.

I forlengelsen av dette resonnementet ditt, så vil en tiltakende større masse la energien "forplante seg utover" bedre? Sorry, slik er det bare ikke  ;)
Stor masse er inert, og særlig dersom det er stivt som stein. De lavkinetiske energiene i apparatresonanser "møter veggen", og klarer ikke å sette steinen i sving.

Det kunne vært interessant å høre deg forklare på denne bakgrunnen; HVOR blir det av resonansenergien som nå engang eksisterer i et apparat når du plasserer den på en mastodont av en stein?

Mulige alternativer;
1) den "fordeler seg" i steinen?
2) den suser ut i lufta og vekk?
3) den klinger ut der det er minst motstand mot sving, i apparatet?
4) alternative veier?

Mvh Vidar P
Vel som du kanskje har forstått har ikke jeg noe særlig stor tro på at det går an å lede ut svingninger som oppstår internt i forsterkeren. The shit is trapped! :'(
Men jeg står ennå ved at fordi om en ting er hardt så opptar den svingninger, selv om disse skulle være ytterst marginale. Ellers skulle alle dempemedier være så myke som mulig, noe de ikke er. Stein er velbrukt som dempematriale av en rekke produsenter og brukere.( jeg bruker den konsekvent i sammenheng med Nord Ost pulsar points, disse er også laget av et hardt matriale).
Stor masse gir svingningene stor plass til å kansellere seg ut.(som en bass port f.eks. hvorfor er BW sin toppmodell,Nautilus, laget slik den er.) ::)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men jeg står ennå ved at fordi om en ting er hardt så opptar den svingninger, selv om disse skulle være ytterst marginale. ....

Stor masse gir svingningene stor plass til å kansellere seg ut.(som en bass port f.eks. hvorfor er BW sin toppmodell,Nautilus, laget slik den er.) ::)
Tror du må holde tunga i rett munn nå  ;)

1) Vi snakker ikke om hardhet, men om masse. En lavmasse support kan være steinhard den.. jmf min Naim Fraim f.eks., Mana sine etc. Jeg er tilhenger av harde, stive, lavmasse supporter i endel settinger.

2) Stor masse med stor stivhet kansellerer ikke svingninger slik du tror. Ta en hammer og deis den i berget; tipper at det synger godt i hånda di etterpå. Prøv det samme i plena etterpå.. en viss forskjell, ikke sant?
Det er fordi steinen IKKE absorberer energien, men sender den retrograd tilbake i ulnaris- og radialisnervene dine.

3) Hva i all verden har B&W's bassport med høy masse å gjøre? Forveksler du dette med volum?

4) Fysikkens energi, enten det er elektrisk eller mekanisk, følger minste motstands vei. Dersom underlaget representerer mindre motstand mot resonanser enn andre veier, vil energien følge denne veien gjennom underlaget. Dersom underlaget representerer STOR motstand mot resonanser (ie stein osv) vil energien bare bounce opp minste motstands vei igjen, inntil den treffer på en eller annen innretning som overfører bevegelsene til varme.. f.eks printene i apparatet. Enkelt, ikke sant?  :D

Mvh Vidar P
 
B

brand-x

Gjest
Vidar P !

Har du målt tilbakekoblings energien på slike granittblokker ?

+ underlag( gulv) i og med att du ikke anbefaler sorboth... mellom granitt og gulv ?

Og siden du er i gang med ikke lengre teorier kan du likegodt fortelle hvilke parametre som gjør att du greit hører hvordan denne granitten fucker opp lyden... for det er nemlig noen ørsmå forbedringspotensialer ved slike tweak som er hørbare..
mens de fleste derimot tilhører det teoretiske nivået..

mvh
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Tror du må holde tunga i rett munn nå  ;)

1) Vi snakker ikke om hardhet, men om masse. En lavmasse support kan være steinhard den.. jmf min Naim Fraim f.eks., Mana sine etc. Jeg er tilhenger av harde, stive, lavmasse supporter i endel settinger.

2) Stor masse med stor stivhet kansellerer ikke svingninger slik du tror. Ta en hammer og deis den i berget; tipper at det synger godt i hånda di etterpå. Prøv det samme i plena etterpå.. en viss forskjell, ikke sant?

3) Hva i all verden har B&W's bassport med høy masse å gjøre? Forveksler du dette med volum?

4) Fysikkens energi, enten det er elektrisk eller mekanisk, følger minste motstands vei. Dersom underlaget representerer mindre motstand mot resonanser enn andre veier, vil energien følge denne veien gjennom underlaget. Dersom underlaget representerer STOR motstand mot resonanser (ie stein osv) vil energien bare bounce opp minste motstands vei igjen, inntil den treffer på en eller annen innretning som overfører bevegelsene til varme.. f.eks printene i apparatet. Enkelt, ikke sant?  :D

Mvh Vidar P
Tja, har vel lært opp gjennom årene at alt er ikke så enkelt som det høres ut, særlig når det gjelder hi-fi. Og i særdeleshet når det gjelder strøm og vibrasjoner, her er det ikke snakk om hammerslag. Men om ørsmå mikro vibrasjoner, det letteste er å analogisere ut fra det daglidagse og lett forståelige men etter min erfarng  kan det bringe en ut på feil villspor. ;D
Jeg snakker vel om en kombinasjon av matrial, masse og volum.
Dessuten snakker jeg om å bruke verdens fineste instrument for å avsløre forbedringer/forverringer, nemlig øret. :eek: Og på mitt anlegg låter kombinasjonen stein /pulsar points bedre enn mykere matrialer. Jeg vet at andre har et godt resultat med f.eks. Holfi puter. Men hos meg forblir hundre kilo stein og pulsar points ennå en stund.Sorry ;D
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Etter å ha eksperimentert litt med diverse dingser under elektronikk i høst kan jeg ihvertfall slå fast at underlaget har MYE å si. Og jeg har foreløpig min ASR stående på MDF-hyllene i Solidsteel-racket...men spørs om ikke det lurer et Pagode-rack i lønn der fremme i fremtiden.

Har satt powesuppliet til Emitteren på IKEA-blokk, uten at jeg tror det har veldig mye å si...ville bare ikke ha den på gulvet.

Og Emitteren om.s....hoochie mama! :D

O.
Hei,

Tror ikke du skal være så skeptisk til MDF, ser at produktet som vant "årets pris" i sterophile, var vel en platespiller til 100.000$ hadde hyllene av MDF, riktignok forblendet etter alle kunstens regler.
racket var mulig å kjøpe utenom mener jeg når jeg engang leste testen, og det var ekstremt dyrt.
Tror vel neppe at noen hadde lagt så mye inn i vibrasjon problematikken og samtidig brukt et materiale som ikke var egnet.

Denne tråden er vel nå snart ganske identisk med en gammel tråd hvor underlag ble diskutert, vi kan vel alle være enige i at det er forskjellige synspunkter og ikke noe skikkelig fasit svar.

For min del så har jeg skiftet ut bjørkehyllene som tilhørte mitt audio magic rack, laget nye i MDF som jeg har forblendet med kalibrert børstet otta skifer, de igjen er limt på med sikaflex. Videre er det aluminium ben, spikes til avkobling av hyller, og pulsar point i titan mot gulv så dette må vel være en skikkelig helgardering ;D

Uansett, jeg skiftet hyller mest grunnet at jeg fant det estetisk penere mot mine komponenter kontra lyse tre hyller.

Mvh
Geir :)
 
B

Back_Door

Gjest
Vidar P !

Har du målt tilbakekoblings energien på slike granittblokker ?

+ underlag( gulv) i og med att du ikke anbefaler sorboth... mellom granitt og gulv ?

Og siden du er i gang med ikke lengre teorier kan du likegodt fortelle hvilke parametre som gjør att du greit hører hvordan denne granitten fucker opp lyden... for det er nemlig noen ørsmå forbedringspotensialer ved slike tweak som er hørbare..
mens de fleste derimot tilhører det teoretiske nivået..

mvh
Ja, det store spørsmålet blir vel om det finnes noen, som under blindtest, er i stand til å skille granitt fra lønn ::)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
You know how it is ;D
Jeg lar meg rive med...eller var det ned? ;D

Har jo faktisk ikke testet noe lønn ennå, så jeg burde holde kjeft. For jeg liker racket mitt! Men det er mange som er skeptiske til MDF, så jeg må finne ut om de bare farer med løgn og forbannet dikt, eller om det faktisk er noe i det. Som jeg sa, den grunnleggende erkjennelsen er at underlaget HAR noe å si. Ikke lite bare det!

Det virker som du har gardert deg ja ;D Og estetikken...post bilder!

O.
Hei,

Tror ikke du skal være så skeptisk til MDF, ser at produktet som vant "årets pris" i sterophile, var vel en platespiller til 100.000$ hadde hyllene av MDF, riktignok forblendet etter alle kunstens regler.
racket var mulig å kjøpe utenom mener jeg når jeg engang leste testen, og det var ekstremt dyrt.
Tror vel neppe at noen hadde lagt så mye inn i vibrasjon problematikken og samtidig brukt et materiale som ikke var egnet.

Denne tråden er vel nå snart ganske identisk med en gammel tråd hvor underlag ble diskutert, vi kan vel alle være enige i at det er forskjellige synspunkter og ikke noe skikkelig fasit svar.

For min del så har jeg skiftet ut bjørkehyllene som tilhørte mitt audio magic rack, laget nye i MDF som jeg har forblendet med kalibrert børstet otta skifer, de igjen er limt på med sikaflex. Videre er det aluminium ben, spikes til avkobling av hyller, og pulsar point i titan mot gulv så dette må vel være en skikkelig helgardering ;D

Uansett, jeg skiftet hyller mest grunnet at jeg fant det estetisk penere mot mine komponenter kontra lyse tre hyller.

Mvh
Geir :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
You know how it is ;D
Jeg lar meg rive med...eller var det ned? ;D

Har jo faktisk ikke testet noe lønn ennå, så jeg burde holde kjeft. For jeg liker racket mitt! Men det er mange som er skeptiske til MDF, så jeg må finne ut om de bare farer med løgn og forbannet dikt, eller om det faktisk er noe i det. Som jeg sa, den grunnleggende erkjennelsen er at underlaget HAR noe å si. Ikke lite bare det!

Det virker som du har gardert deg ja ;D Og estetikken...post bilder!

O.
Hei Dog,

Tenkte at jeg skulle poste noen bilder når jeg er ferdig med oppussing av stue, det er på full gang nå men sikkert ikke helt ferdig før på nyåret.
Er offshore nå, så nå skjer det ikke så mye før jeg kommer hjem, og klarer jeg å bli ferdig med tapenseringen til Jul så skal jeg være fornøyd.
Fikk lagt meg opp en ny kurs i samme slengen, min bedre halvdel reagerte ganske mye på antall kontakter på den ene veggen, men som jeg sa, ingenting av dette vil vise når anlegget kommer på plass ;)

Jeg får da en gang på nyåret prøve å sette meg inn i hvordan jeg får lagt inn bilder, har lest et par tråder om dette tidligere men jeg "falt noe av lasset".

Mvh
Geir :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P !

Har du målt tilbakekoblings energien på slike granittblokker ?

+ underlag( gulv) i og med att du ikke anbefaler sorboth... mellom granitt og gulv ?

Og siden du er i gang med ikke lengre teorier kan du likegodt fortelle hvilke parametre som gjør att du greit hører hvordan denne granitten fucker opp lyden... for det er nemlig noen ørsmå forbedringspotensialer ved slike tweak som er hørbare..
mens de fleste derimot tilhører det teoretiske nivået..

mvh
Du kan gjerne ha hatt helt andre opplevelser med materialer enn meg. I så fall kunne du jo bare ha redegjort for de.
Jeg har simpelthen belyst en side av support-tankegang som ikke har kommet frem i debatten forøvrig (der debatten har vært preget av at kilovis stein er løsningen), og forsøkt å redegjøre for hvorfor det er en relevant innfallsvinkel å tenke på interne apparatresonansers fluktvei.

Merker meg at både du og ml27.5 subtilt hentyder at den teorien jeg belyste tilhører... ja, det teoretiske plan, og at jeg ikke bruker ørene. Og ml27.5 hentyder at jeg oversimplifiserer, og at ting ikke er så enkelt, noe han har skjønt men ikke jeg. Hvorfor svarer du ikke på hva B&W's bassport har med dette å gjøre?
Det er et debattnivå jeg ikke vil være med på, og anser det som en solid avsporing inn mot usakligheter.

Til andre som måtte være interessert; jeg sier (og mener) ikke at det er gærn't å ha noe mellom granitt og gulv; jeg sier at dersom man skal omdanne bevegelsesenergi i apparatene til varme, så må man ha egnede dempe-remedier plassert før steinen, ellers kommer de bare til å bounce opp fra steinen inn i apparatet igjen.

Jeg beklager hvis jeg har belyst en problemstilling du/dere helst ikke vil høre om. Men jeg synes det er synd at det ikke går an å debattere og redegjøre for en høyst relevant innfallsvinkel på en saklig, realitetsorientert måte uten å få slik skit slengt tilbake.

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
Vidar P:

Jeg er i ferd med å få designet spesialtilpassede racks til mitt kommende anlegg. Det er to rack med plass til tre effektforsterkere hver, og et rack med plass til kilde og pre. Dette skal lages i tre. Har du noen forslag til demping/valg av tre?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er vel ikke veldig utdannet innen akkurat dette med vibrasjon, men kommer likefullt med noen synspunkter.

Synes ikke "bølgeteorien" om vibrasjoner som blir fremsatt her, med vibrasjoner som tar letteste vei og muligens spretter tilbake er god.

Slik jeg ser dette, er det først og fremst snakk om utstyrets egenresonans.

Vibrasjonene det er snakk om kommer fra to steder (elektronikk):

Utstyret selv - her er det i all hovedsak 50Hz vibrasjoner fra selve trafoen, evt vibrasjon fra drivverk.

Utenifra - lydbølger, som både påvirker direkte og ved å sette gulvet i bevegelse. Her er det nok overføringen via gulvet som er best betydelig.

For de interne vibrasjonen så kan de dempes på to måter. Ved å øke massen - som gjør at samme energi - gir mye mindre vibrasjoner. Eller ved å påvirke resonansegenskapene til utstyret. Typisk ved å legge inn bitumen.

Dette med egenresonansen kan enkelt vises ved å ta et krystallglass - knips på det og det synger (resonerer) med en fast frekvens. Sett glasset på spikes - og det synger fremdeles. Sett det på puter, og resonansen blir dempet. Altså - utstyrets kobling til underlaget, påvirket utstyret egenresonans. Det er for meg åpenbart at en myk avkobling demper best. Men, det er også slik at vibrasjonen kan påvirke lyden, og utfallet av en slik påvirkning er uvisst - altså mer vibrasjon kan spille bedre.

Så - hva anbefaler jeg til trådstarter.

Lim komponentene dine fast til stenplatene med blue tac. På den måten øker du vektene på de. Stenplaten og forsterkeren vil også ha ulik demping for ulike resonanser så hele pakka vil bli veldig død. Så setter du stenplata på en myk avkoblin mot underlaget.

Skal du kjøre løpet helt ut - så åpner du chassis på komponeneten, skrur ut trafoen og legger inn litt gummi slik at denne ikke er direkte koblet til chassis og demper alt du kommer til med bitumem. Da er nok det meste gjort med tanke på vibrasjoner.

Mvh
OMF
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Ørsmå vibrasjoner er ett av disse uutømmmelige temaer innen hi-fi og hører til helt der oppe i toppen sammen med strøm og kabler. ;D Desto lenger en kommer på veien mot hi-fi himmelen desto større betydning får disse marginale( la oss være ærlige) tweaksene. Etter min erfaring er det utgangspunktet som avgjør hvor neste skritt skal plasseres. Ville feks. aldri finne på å matche KRELL med stein og pulsar-point, sånn i utgangspunktet.
Det beste en kan gjøre er å prøve seg litt frem med ulike dempematrialer og lytte. Yepp, prøvde meg med pucker. Funket ikke under anlegg, men ligger under tven. ;D
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Mange gode indlæg her.
Jeg har erfaring med Ikea Slagterbok, der desværre er udgået for nogle år siden. Som underlag under forstærker er den rigtig god.
Sten har jeg ikke erfaring med, fordi jeg har afskrevet det på forhånd. Måske kan det være godt, hvis man har et gyngende gulv. Men sten dæmper ikke lyden, men transporter den over store afstande. Træ derimod omdanner lyd/vibrationer til varme og de er reduceret. Vibrationer skal væk og omdannes til varme.
OMF er inde på at lime apparatet fast til en stenplade. Ideen med at lime fast er udemærket, men jeg vil foretrække et andet materiale end sten. Men sten og Blue Tach skal nok have en god virkning.
Man skulle ikke have ben under sine apparater, men istedet lade apparatet hvile på noget der optager vibrationer. Jeg bruger noget tykt filt på 15 mm. (skrivemaskine filt), under mine monoblokke og derefter Ikea Slagterblok, der er en stavlimet træplade.
Jeg bruger også som OMF nævner som en god ting, at lade mine store trafoer hvile på en tyk gummie måtte.
Der er en person på hifi4all, der har fravalgt brug af MDF plader, men istedet foretrækker massiv træ eller spåndplade.
Mine egen erfaring med MDF er, at som hylder i et rack, er de ikke velegnet, fordi de synger med. Jeg fik mere vellyd, efter jeg fjernede mit flotte Empire rack, og byggede noget i bøgetræ. Der sælges møbelplade, der er stavlimet, til køkkenborde mm., og de er særdeles gode til et musikanlæg. Få dem skåret i mål og du vil ikke fortryde.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
:) :) :)
Mange gode indlæg her.
Jeg har erfaring med Ikea Slagterbok, der desværre er udgået for nogle år siden. Som underlag under forstærker er den rigtig god.
Sten har jeg ikke erfaring med, fordi jeg har afskrevet det på forhånd. Måske kan det være godt, hvis man har et gyngende gulv. Men sten dæmper ikke lyden, men transporter den over store afstande. Træ derimod omdanner lyd/vibrationer til varme og de er reduceret. Vibrationer skal væk og omdannes til varme.
OMF er inde på at lime apparatet fast til en stenplade. Ideen med at lime fast er udemærket, men jeg vil foretrække et andet materiale end sten. Men sten og Blue Tach skal nok have en god virkning.
Man skulle ikke have ben under sine apparater, men istedet lade apparatet hvile på noget der optager vibrationer. Jeg bruger noget tykt filt på 15 mm. (skrivemaskine filt), under mine monoblokke og derefter Ikea Slagterblok, der er en stavlimet træplade.
Jeg bruger også som OMF nævner som en god ting, at lade mine store trafoer hvile på en tyk gummie måtte.
Der er en person på hifi4all, der har fravalgt brug af MDF plader, men  istedet foretrækker massiv træ eller spåndplade.
Mine egen erfaring med MDF er, at som hylder i et rack, er de ikke velegnet, fordi de synger med. Jeg fik mere vellyd, efter jeg fjernede mit flotte Empire rack, og byggede noget i bøgetræ. Der sælges møbelplade, der er stavlimet, til køkkenborde mm., og de er særdeles gode til et musikanlæg. Få dem skåret i mål og du vil ikke fortryde.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Næmen, nå har jeg aldri hørt på maken :eek:. Skal disse ørsmå bevegelsene føre til varmeutvikling i treverket, her snakker en om en ny enegikilde i disse strømsparer tider ;)
Så ellers du har mye fine ting fra vårt granneland. Vurderer å teste NLE signalkabler, noen erfaring med disse?
 
O

om.s

Gjest
Det som synes sikkert er at det må prøves med flere forskjellige avkoblere mellom mono-blokk og stein og stein mot underlag...

mvh
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Tok en sjekk på hva som står under komponentene mine originalt, det viste seg at 3 av produktene kom med gummiknotter og en med aluminiumsføtter med filt.
Ser ut som produsentene satser på gummi av myk karakter til å sette produktene på. Vet ikke om det er bevisst valgt eller representerer det billigste og letteste alternativ for dem. ???
Har selv ofte reagert på at til og med svindyre komponenter kommer med billige løsninger på vibrasjons problemet. Er det for mye forlangt når en legger ned titusenvis av kroner å kreve noe annet enn gummiknotter a la Hithachi eller JVC. ???
 
J

Janpe

Gjest
Rack og underlag er en meget viktig del av et godt anlegg. De som bruker mye penger på et system MÅ også legge ned en god del penger i dette.

Selv kjører jeg Finite Elemente Pagode rack som står på 4 Cerabase fra samme produsent. Skal man dra det enda lenger (som jeg har gjort) setter man Cerapuc ( også F-E) under komponentene i racket. Jeg er svært godt fornøyd med dette opplegget og de lydmessige gevinster er åpenbare.

En samlet investering på mellom 30 - 40.000,- noe som egentlig ikke er mer enn en viss prosentdel av anleggets samlede verdi. Nei, jeg anbefaler ikke de med "normale" anlegg dette opplegget, men de som har investert mye bør ta dette alvorlig.

Selvsagt må man også i "moderate" anlegg ta hensyn til problematikken rundt vibrasjoner, men det finnes rimeligere alternativer som står bedre til anleggets totale verdi.

Glem all mulig teori om Larvikitt, MDF og Blue Tack (!) og kjøp noe som fungerer. Det finnes ingen snarveier eller "mirakelkur" til lyd av ypperste klasse. Et anlegg må ha de best tenkelige arbeidsbetingelser for å få ut potensialet, vanskeligere er det ikke.

Mine valg av produkter er selvsagt ikke de eneste, men i motsetning til mange andre her på HFS kan jeg i det minste anbefale noe jeg har erfaring med.
 
Topp Bunn