Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Trenger et effekttrinn som kan live opp mine "litt kjedelige" B&W 801 Nautilus..

Er det noen som har en anbefaling eller en formening om hva som kan bli en matsh ?

Mvh Jogrind
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Trenger et effekttrinn som kan live opp mine "litt kjedelige" B&W 801 Nautilus..
Er det noen som har en anbefaling eller en formening om hva som kan bli en matsh ?
Hva bruker du til å drive dem nå? N801 er jo kjent eller kanskje heller beryktet for å kreve svært mange krefter for å spille godt.

Av våre lokale leverandører kan jo Electrocompaniet Nemo blokkene nevnes.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.058
Antall liker
1.367
Sted
Trondheim Stockholm
Tips på dine 801 - det er helt avhengig av hvor mye du vil legge i ditt budsjett.
Uansett tror jeg du kan få en god match med en rør-preamp.
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Til forforsterker bruker jeg en Ming Da MC-3MKII,
har byttet ut Golden Dragon rørene med noen Tung-sol rør, dette ga bedre fylde i mellomtonen.
Er veldig fornøyd med forforsterkeren og da spesiellt til prisen.

På effektsiden bruker jeg Oberon 6.1.
Disse blokkene spiller jo også meget bra til prisen, men jeg tror det er mye mer å hente fra høyttalerene enn det MA blokkene klarer å lever, tenker da på frekvensområdet eller båndbredde heter det vel.
Mvh Jogrind
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
På effektsiden bruker jeg Oberon 6.1.
Disse blokkene spiller jo også meget bra til prisen, men jeg tror det er mye mer å hente fra høyttalerene enn det MA blokkene klarer å lever, tenker da på frekvensområdet eller båndbredde heter det vel.
Mvh Jogrind
Jeg har ikke selv ikke lyttet til Oberon blokkene men sånn i utgangspunktet tror jeg ikke Nautilus serien er den beste å matche med ICE power baserte forsterkere. I mine ører er de digitale forsterkerne litt for lyse i klangen.

Du har noen fantastiske høyttalere og de fortjener kan hende en bedre forsterker for å yte.

Det er kanskje også verdt å ta en titt på HTGuides B&W forum.

http://www.htguide.com/forum/forumdisplay.php4?f=22
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.058
Antall liker
1.367
Sted
Trondheim Stockholm
Har trådstarter vært eier av B&W 805, kunne Oberon være et alternativ, men her snakker vi om 801, en høyttaler som trenger en helt klasse av kraft/kontroll kombinert med magi . Min anbefaling er at du ser på alternativ 20-40.000 klassen - hvis mulig på hjemlån!!! ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hva bruker du til å drive dem nå? N801 er jo kjent eller kanskje heller beryktet for å kreve svært mange krefter for å spille godt.

Av våre lokale leverandører kan jo Electrocompaniet Nemo blokkene nevnes.
EC, nei!

Av tilgjengelige forsterkere i saklig prisklasse er det kun en som matcher nesten 100%, og det er Gryphon. Glem DP, ML, Krell og Classe (kommer litt an på resten av sakene selvfølgelig), men disse er ikke i nærheten på 801/2 . Eneste aberet med Gryphonen er at den kjører ren klasse A. Dette er selvfølgelig en fordel lydmessig, men med de kommende strømprisene og den varme sommeren friskt i minne......
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hvorfor ikke prøve med romkorreksjon? Du har effekt nok i massevis, men du trenger en del ekstra fylde, og det finnes jo ingen riktigere måte enn å EQ-e det på en seriøs måte uten å miste kontrollen over elementene. Problemet er sannsynlig vis den generelle klangbalansen, og en romkorreksjon vil ikke se om avviket ligger i rom eller høyttaler så den vil korrigere det som måtte være problematisk okke som.

Jeg er også veldig skeptisk til å bruke en preamp med 20kohm utimpedans på effekttrinn med 4kohm inngangsimpedans. Dette er som å kjøre 801-ene dine på en T-amp. Det blir en dynamikkdreper av en annen verden.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
EC, nei!

Av tilgjengelige forsterkere i saklig prisklasse er det kun en som matcher nesten 100%, og det er Gryphon. Glem DP, ML, Krell og Classe (kommer litt an på resten av sakene selvfølgelig), men disse er ikke i nærheten på 801/2 . Eneste aberet med Gryphonen er at den kjører ren klasse A. Dette er selvfølgelig en fordel lydmessig, men med de kommende strømprisene og den varme sommeren friskt i minne......
Jeg nevnte EC siden denne modellen i.f.g kjenner ble konstruert for å drive N801.

Sett ut ifra at disse høyttalerne for ikke så lenge siden kostet 100 000 kroner burde man vel gå til innkjøp av krefter som står i stil.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg er også veldig skeptisk til å bruke en preamp med 20kohm utimpedans på effekttrinn med 4kohm inngangsimpedans. Dette er som å kjøre 801-ene dine på en T-amp. Det blir en dynamikkdreper av en annen verden.
Dette er rimelig korrekt. 20kohm utg. impedans er rimelig høyt, samtidig som 4k inn er rimelig lav inng. imp.
Syntes dette hørtes rimelig bra ut...
;D
 
R

Rojoh

Gjest
Det ligger en Plinius på bruktbørsen. Skifte ut preamp i samme slengen?

Mvh. Johan
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Jeg nevnte EC siden denne modellen i.f.g kjenner ble konstruert for å drive N801.

Sett ut ifra at disse høyttalerne for ikke så lenge siden kostet 100 000 kroner burde man vel gå til innkjøp av krefter som står i stil.
Jeg er ikke sikker på hvilke krefter du snakker om, men Gryhon er den eneste 2-ohms forsterkeren jeg vet om som kjører ren klasse A og som kan kjøpes brukt for en anstendig sum penger. Grunnen til at jeg anbefaler denne er at lydsignaturen passer som fot i hose til disse ht'ene.

Disse Gryphon-forsterkerne gir 2x100W i ren kalsse A, og gjør det sikkert også ned til 1ohm. Å sammenligne dette med Nemo er som å sammenligne en mopedmotor med en RR-Merlin. Og før noen mener at 100 watt er for lite, så husk at det kun er 3db forskjell mellom en 100 watter og en 200 watter (Nemo klarer sikkert 6db mer på 1KHz).
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hva med Classé?  Da får du vel referansen til B&W.  Ikke det at den kombinasjonen har imponert voldsomt, men så har jeg ikke hørt 801 annet enn i messeoppsett og hos HFK.

Hvis du sammenligner Classé med dine nåværende trinn bør du i det minste få en pekepinn om dine nåværende trinn er på jordet eller om du bør lete andre steder i kjeden etter forbedringer.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Ikke det at den kombinasjonen har imponert voldsomt, men så har jeg ikke hørt 801 annet enn i messeoppsett og hos HFK.
Den imponerer ikke særlig hjemme heller!
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke sikker på hvilke krefter du snakker om, men Gryhon er den eneste 2-ohms forsterkeren jeg vet om som kjører ren klasse A og som kan kjøpes brukt for en anstendig sum penger. Grunnen til at jeg anbefaler denne er at lydsignaturen passer som fot i hose til disse ht'ene.

Disse Gryphon-forsterkerne gir 2x100W i ren kalsse A, og gjør det sikkert også ned til 1ohm. Å sammenligne dette med Nemo er som å sammenligne en mopedmotor med en RR-Merlin. Og før noen mener at 100 watt er for lite, så husk at det kun er 3db forskjell mellom en 100 watter og en 200 watter (Nemo klarer sikkert 6db mer på 1KHz).
Det var ingen sammenligning. For meg er det totalt likegyldig om trådstarter kjøper seg en forsterker som heter JallaMalla eller uggabuggah så lenge han kommer i mål og evt. deler sine erfaringer med forumet.

Men for å drive N801 med tilfredstillende resultat trengs det noe annet enn de nåværende Oberon blokkene. EC nevnte jeg fordi en av Fidelity gutta mente nettopp dette var en kombo som fungerer.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Selv om de er lett drevet på papiret, går de ned i 3 ohm på noen frekvenser slik at man må ha en forsterker som kan levere mye strøm.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Bytt høyttaler, fortrinnsvis til en mer fornuftig konstruksjon.
Roger
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Selv om de er lett drevet på papiret, går de ned i 3 ohm på noen frekvenser slik at man må ha en forsterker som kan levere mye strøm.
Tsk tsk,det er da ingen vanskelig last! ;D

To effektrinn med heftig dynamikk er:

Musical Fidelity A5cr på 255 watt,pris rundt 24.

Bryston 4B SST på 300 watt,pris rundt 36.

Begge disse er sprelske!
Og takler lave laster.
 
H

hobby

Gjest
Vil anbefale Classe 350 mono, Mark Levinson 33h mono, Krell <NN>Cx mono eller Theta Citadel mono !
Da har du fra øverste hylle - og slipper å tenke på noe mer oppgradering !
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Når det gjelder effektrinn, så ville jeg ha anbefalt
Viola Audio Labs Symphony (2x200w) kan kjøpes brukt...
Denne har skikkelig "front row" presentasjon og er uhyre maktfull og dynamisk, enormt "fysisk lyd". Dette er jo på en måte generasjon 3 av Den originale Mark levinson designen.

Mark levinson = Chello = Viola...
Dette blir dyrt...

Ellers så tror jeg at Duelund coherent audio kunne moddet filteret, (Steen sa slik ved ett tilfelle). Filteret i nautilus modellen er litt under pari.
Det er ganske så tapsfullt rent effektmessigt og unødvendig tungt å drive... Jeg ville fått det bytta ut.
Bl.a Bass spolen er alt for liten...

B&W har skjønt dette, så i D modellene som tok over har man kraftig forbedret filter og drivbarhet!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Men for å drive N801 med tilfredstillende resultat trengs det noe annet enn de nåværende Oberon blokkene. EC nevnte jeg fordi en av Fidelity gutta mente nettopp dette var en kombo som fungerer.
Vil bare understreke at det IKKE er 801N vi i Fidelity har testet med disse EC-blokkene. 801D som står i redaktørens anlegg har et annerledes delefilter, og fremstår som betydelig lettere å styre enn N-modellen. Sistnevnte trenger veldig mye kraft. Det burde finnes noen store Bryston , Krell og andre kraftverk som kan gjøre denne jobben med strålende resultat.

Mvh
Håkon Rognlien
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vil bare understreke at det IKKE er 801N vi i Fidelity har testet med disse EC-blokkene. 801D som står i redaktørens anlegg har et annerledes delefilter, og fremstår som betydelig lettere å styre enn N-modellen. Sistnevnte trenger veldig mye kraft. Det burde finnes noen store Bryston , Krell og andre kraftverk som kan gjøre denne jobben med strålende resultat.

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg tenkte heller ikke på siste nummer og 801D utgaven som var omtalt der. Jeg tenker mye lenger tilbake enn som så. Nautilus 801 boksene har jo vært på markedet i mange år.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Mark levinson = Chello = Viola...
Dette blir dyrt...
Det er jo en dyr høyttaler som fortjener en dyr(isk) forsterker for å stå i stil, eller hva? :D
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Hva med en Krell ksa 300s ?.... Sitter en 5Kw trafo i den, må da vel kunne gi brukbart med strøm ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Når det låter kjedelig - er det fordi det mangler litt fres i toppen?

I så fall kan det jo være en grunn til å se nærmere på signalkilde/forforsterker?

Og/eller romkorreksjon.
 

lyric

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
0
Jeg kan tenke meg at Accuphase A60 eller P7000, vil kunne levere varen som skal til for at dine 801Nautilus skal bli en riktig hyggelig musikk formidler.
Spør om Accuphase i ett nytt innlegg her på forumet og du vil få svar fra mange.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg ville aldri valgt krell, MBL eller Bryston selv...
Ei heller Chord.

Jeg tror nok dette er fordi jeg simpeltent liker ML kretsen.
Nåja... det er slik Viola labs at alt er ikke designet av samme person.

Etter en pre konstruksjonsfase blir det beste alternativet valgt og resten av teamet underbygger så "hovedkonstruktøren" for dette komponentet.

Viola sin Pre og Power er således "spearheaded" av samme team, men med forskjellige folk som "kretsredaktører..."

Man velger det som låter best... Og "tweaker" dette i felleskap.

Bedriftsfilosofi til etterfølgelse...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hvis man er eier av 801N ville jeg tenkt følgende:

- Beholde den original medfører følgende krav:

Godta at den ikke våkner dynamisk under en viss volumterskel.
Godta at den trenger 500+ watt ELLER strømreserver tilsvarende... (Watt er ikke bare watt nemlig...).
Den er konstruert for ett dempet rom (laget for ett studio)
Vil man ha best lyd må man ta dette til ettertanke...
Godta at i N-modellen er det litt disparity mellom den kantløse og bassen... dvs de akser ikke i samme hastighet på en impuls... Dette medfører honk... den er der, deal with it.

Hva ville jeg gjordt? Bytta filter...
Pøse på med watt er ikke en varig løsning synes jeg.
Har hørt de med 350watteren til Classe, og den sleit hørbart med lasten... Mine ører sa meg at bassen var "sirup" og manglet den friheten som headroom gir meg luft i utklinget...

Hvis jeg skulle bli presset... så ville jeg sagt:
Gryphon Encore som meget passende...
Grunn er utrolig kontroll ifra 100-500 hz...
Der 801 trenger kreftenen mest!!! under dette og over er ikke problemet...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det er jo en dyr høyttaler som fortjener en dyr(isk) forsterker for å stå i stil, eller hva? :D
Hm...
;D Vil man på død og liv ha en blondine som er vrang og vrien og forlanger champagne for å danse , må man servere champagne for å få a til å danse...

Du skjønner? 801N er ikke laget for hifimarkedet...
Den ble laget for Studiomarkedet...

801D, den er laget for begge leire...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hm...
;D Vil man på død og liv ha en blondine som er vrang og vrien og forlanger champagne for å danse , må man servere champagne for å få a til å danse...

Du skjønner? 801N er ikke laget for hifimarkedet...
Den ble laget for Studiomarkedet...

801D, den er laget for begge leire...
tøys, tweakman.
selvfølgelig ble 801n laget for hjemmemarkdet også, ellers hadde b&w ikke puttet millioner inn i markedsføringskampanjer for både den og resten av den gamle n-serien. studio-hypen var en del av markedsføringen. de (og hjernevaskede audioskribenter) gjentok til det kjedsommelige at abbey road studios brukte b&w, blabla zzzzzzzzzzzzzz.
problemet er at n-serien var temmelig mislykket, man hadde tydeligvis stolt for mye på teknologi fremfro øret under design. resultatet var zizzy diskant og sidrompa bass. de har tunet lyden helt annerledes i den nye nd-serien.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det demrer litt her nå, jogrind, hadde ikke du et par Von Schweikert VR4 jr før?

Jeg vet ikke hvor fornøyd du var med dem, men noe sier meg at om det ble din referanse på mange måter så vil du ikke finne det du leter etter i de høyttalerne du har nå uten kraftig demping i rommet og romkorreksjon.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
tøys, tweakman.
selvfølgelig ble 801n laget for hjemmemarkdet også, ellers hadde b&w ikke puttet millioner inn i markedsføringskampanjer for både den og resten av den gamle n-serien. studio-hypen var en del av markedsføringen. de (og hjernevaskede audioskribenter) gjentok til det kjedsommelige at abbey road studios brukte b&w, blabla zzzzzzzzzzzzzz.
problemet er at n-serien var temmelig mislykket, man hadde tydeligvis stolt for mye på teknologi fremfro øret under design. resultatet var zizzy diskant og sidrompa bass. de har tunet lyden helt annerledes i den nye nd-serien.
Tull og tøys kan være så mangt. ;)
Så Abbey Roads var altså med på "spøken" de da ved å bruke dem som monitorer...

Huffda! Håper ikke de gjorde noen viktige innspillinger i denne eh, "reklameperioden for B&W da...
Det ville jo tatt seg ut...

Man får jo inderlig håpe at de nå har D modellen, den er jo så meget bedre...
::)

Missforstå meg rett Joaquin, men B&W sin utviklingsavdelig og B&W sin reklameavdeling og Abbey Roads... Trur du dem lurte en hel hifiverden liksom? Sånn med vilje å greier?

Tull, er mitt svar til det da ;)

Og at N-Serien var misslykket... Næh, det er jo å ta litt hardt i synes jeg.
At det ble gjordt noen feil valg her og der... ja muligens...
Jeg har hørt "Sneglehuset" også, jeg fikk bakoversveis...
Ikke fordi det låt så bra, men fordi det låt så kjedelig...
MEN!!! Og for ett menn, det var jo en nordisk borger, ja var han ikke en nordmann da, som lagde D-serien for B&W
DEN DU! ;D

Jeg er en uttalt hater, missliker om jeg skal moderere meg litt av det nøytrale og kjedelige.
Jeg mener at musikk skal ikke være kjedelig... det er ikke en korrekt måte å gjengi den på!

Jeg tror nok også at 801N er dritfet å høre på, hvilket den ER!!! Man må bare gjøre litt innsats og være villig til å fravike fra normen ved oppsett... Bruke litt fornuft og gjerne tweake'n litt :p
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Regner med du sikter til at en av de som jobber i teamet er danske Krestian Pedersen?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Regner med du sikter til at en av de som jobber i teamet er danske Krestian Pedersen?
Han var dansk ja... Skidt!
Joa, var vel det... :-[
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Tull og tøys kan være så mangt. ;)
Så Abbey Roads var altså med på "spøken" de da ved å bruke dem som monitorer...

Huffda! Håper ikke de gjorde noen viktige innspillinger i denne  eh, "reklameperioden for B&W da...
Det ville jo tatt seg ut...

Man får jo inderlig håpe at de nå har D modellen, den er jo så meget bedre...
::)

Missforstå meg rett Joaquin, men B&W sin utviklingsavdelig og B&W sin reklameavdeling og Abbey Roads... Trur du dem lurte en hel hifiverden liksom? Sånn med vilje å greier?

Tull, er mitt svar til det da  ;)

Og at N-Serien var misslykket... Næh, det er jo å ta litt hardt i synes jeg.
At det ble gjordt noen feil valg her og der... ja muligens...
Jeg har hørt "Sneglehuset" også, jeg fikk bakoversveis...
Ikke fordi det låt så bra, men fordi det låt så kjedelig...
MEN!!! Og for ett menn, det var jo en nordisk borger, ja var han ikke en nordmann da, som lagde D-serien for B&W
DEN DU! ;D

Jeg er en uttalt hater, missliker om jeg skal moderere meg litt av det nøytrale og kjedelige.
Jeg mener at musikk skal ikke være kjedelig... det er ikke en korrekt måte å gjengi den på!

Jeg tror nok også at 801N er dritfet å høre på, hvilket den ER!!! Man må bare gjøre litt innsats og være villig til å fravike fra normen ved oppsett... Bruke litt fornuft og gjerne tweake'n litt :p
jeg vet at a-r studios bruker b&w.
men jeg synes ikke abbey road skrur verdens beste lyd, uten at jeg påstår at det skyldes bw. de har hatt beatles og andre gode band i stallen, men hva så?
det mest relevante for meg, er at samtlige av mine opplevelser med den første nautilus-serien har vært redselsfulle.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ååå, da har du vært uheldig med omstendigheter altså!

Nå skal jeg gi ett hot tip...

Diskanten med spiking over 19khz...
Ta toalettpapir og en damestrømpe...

Så lager du deg en sirkel i skikkelig tykk fiskesen.
Spenn ut strømpen på denne...
Så legger du toalettpapiret på strømpen og prayer med sitronsaft... Du lar tørke... dette fester seg så på på strømpen som en pappmasche... ett syltynt lag bare...
Dette filtrer fra 19khz og opp...
Denne skal forran tweeteren til 801N (på ett vis)
Presto...

Så var det den slappe bassen da...
Dette vil høres villt ut men følg med nå...

Blomster"murstein" ... du vet, sånt grønt greier som du kan mose med bare fingra. Blomsteroppsatsklosser...
Du lager en trekkasse, og legger ett lag med sand i bunnen... Så ett lag med denne grønne greia ...5cm tykt?
Så setter du 801N oppå dette... Den "moser" seg på plass. Du kanke løften utav kassa igjen, uten å måtte bytte ut blomsteroppsatssakene da... de smuldrer...

Å kjøttkake! Bass'n blir bra!!!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ååå, da har du vært uheldig med omstendigheter altså!

Nå skal jeg gi ett hot tip...

Diskanten med spiking over 19khz...
Ta toalettpapir og en damestrømpe...

Så lager du deg en sirkel i skikkelig tykk fiskesen.
Spenn ut strømpen på denne...
Så legger du toalettpapiret på strømpen og prayer med sitronsaft... Du lar tørke... dette fester seg så på på strømpen som en pappmasche... ett syltynt lag bare...
Dette filtrer fra 19khz og opp...
Denne skal forran tweeteren til 801N (på ett vis)
Presto...

Så var det den slappe bassen da...
Dette vil høres villt ut men følg med nå...

Blomster"murstein" ... du vet, sånt grønt greier som du kan mose med bare fingra. Blomsteroppsatsklosser...
Du lager en trekkasse, og legger ett lag med sand i bunnen... Så ett lag med denne grønne greia ...5cm tykt?
Så setter du 801N oppå dette... Den "moser" seg på plass. Du kanke løften utav kassa igjen, uten å måtte bytte ut blomsteroppsatssakene da... de smuldrer...

Å kjøttkake! Bass'n blir bra!!!
ser ikke bort ifra at dette er fantastiske tweaks, tweakman, men hvis jeg bruker såpass med penger på et par høyttalere, så vil jeg helst slippe å leke med dopapir, damestrømper og blomstermurstein.

damestrømper er flotte greier, men ikke på en høyttaler, imho.
 
Topp Bunn