Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.291
Hvis du ikke vil kjøre romkorreksjon anbefaler jeg å vurdere DEQX (aktiv deling) dersom du ser på det som aktuelt å gjøre tiltak for å forbedre filtrene.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
2
Hei Alshus

Bare for å pirke litt.
Cd spiller som har vert prøvd i systemet er bla Shanling cdt 100 og primare, begge disse har vel en ca pris på nermere 20k.
Når det gjelder forforsterker har jeg også brukt Arcam avp700, selv om dette er en med prosessor så har den klare kvaliteter i stereo også, og prisen er jo 20k.
Ming Da en er MK2 til ca 8k og Oberon koster vel fremdeles 14k.
Det er vel ikke bare å kjøpe dyrt nok så spiller det flott uansett?
Tror at "rimelige" komponenter kan spille meget godt sammen dersom en er heldig med kombinasjonen.
Mvh Jogrind

Hei,

Jeg er faktisk enig med Alshus her jeg, tror du har mye mer å hente med en bedre match i hele kjeden frem til HT.
Om du da kan få noe rimligt til å låte "likebra" på kravstore ht så er jo det ingenting som er bedre, men personlig så mener jeg at du har et "misforhold" kontra ht for øyeblikket.
Uansett, det er ditt valg og dine penger.

Mvh
Geir :)

hifi-stasjonen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.10.2004
Antall liker
0
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Det er vel ikke bare å kjøpe dyrt nok så spiller det flott uansett?
Tror at "rimelige" komponenter kan spille meget godt sammen dersom en er heldig med kombinasjonen.
Mvh Jogrind
Hei hei.

Neida, der er ikke slik at bare man kjøper dyrt nok så spiller det flott uansett. Dette blir forskjellig fra person til person hva man velger og hva man synes passer best i sitt oppsett. Og helt klart at rimelige komponenter kan spille meget godt sammen.

Men du har valgt en meget krevende og kravstor høyttaler i forhold til utstyr, og dette er utfordringen du står overfor nå : Velge å beholde høyttalerne eller ikke.

Selger du høyttalerne og velger andre, mindre krevende høyttalere så kan du fint få resten av anlegget ditt til å spille meget bra sammen med en annen type høyttaler og kan leve lykkelig med det valget i mange mange år.

Beholder du høyttalerne, og du vil at høyttalerne skal levere det de kan, så er det nok ingen vei utenom enn å begynne å skifte ut enheter før høyttalerne.
Ikke fordi enhetene nødvendigvis er dårlige eller dårlig satt sammen slik det står nå, men fordi høyttalerne krever mer enn enhetene klarer å gi.
Nå har du enda 2 valg: enten skumme bruktbørser for utstyr og håpe at det du kjøper passer sammen med høyttalerne eller gå til en forhandler eller flere, låne med deg utstyr og være sikker før du handler.

Mitt tips er å låne med deg utstyr, elektronikk og andre høyttalere før du bestemmer deg for hva du vil gjøre.

Den rimeligste løsningen? Bytt ut høyttalerne :)

Mvh
Hifi Stasjonen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Enig med "stasjonen på en måte...
Det er jo og en Spectron Musician III på børsen ser jeg.
Den gir en oppimot 1200watt pr kanal inn i en 801N.
Denne er uhyre sterk! Lar seg nok ikke affisere av 801N lastkrav.
Sies å være identisk så og si med JC - 1 monoene lydmessig.
Den var ganske så rimelig og...
Bare nevner det... Den er goe som gull den der!!! :)

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Behold høyttalerne, de er jo referanser og har fantasiske dynamiske egenskaper.

At det er kommet en D versjon ville jeg tatt med knusende ro....

Kan hende han har rett han som sier de trenger litt volum for å bli underholdende.

Hifistasjonen synes nok bruktbørsen er både skumm og plagsom  ;)

Kjøp en kraftig forsterker av ny dato og en av de aller mest anerkjente merkene. Så er det bare å jobbe med rommet så bør det bli bra!

Jeg mener å huske at EC NEMO ble utviklet nettopp for å drive dine høyttalere, rart ikke fler nevner det som alternativ, burde jo være skreddersydd men kanskje litt dyrt?

Det finnes mange gode alternativer særlig hvis man har romslig økonomi :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Hm... vi kan jo si det slik.
Den kjedelige lyden kan være ampen som sliter...

Høyttalerne er enorme når ampen takelr de, håper itte noen missforstår.

Når man klarer å få tak i en forsterker som makter å få liv i dem, rokker de balle av ganske mye... selvsagt.

Det Stasjonen sier, er att det er mulig det er lettere og billigere å få bra lyd ved å bytte høyttaler...
Jeg er enig, når man ser på at Jogrinds behov for å få 801N til å synge tross alt blir dyrt...

Penger er penger er penger. Hvordan la dem arbeide for godt resultat, det er spørsmålet.

Det kan jo være Jogrind har den høyttaleren han har hatt lyst på lenge, endelig.

Da må han nok og kjøpe havren... ;D

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Hei
Hadde Von Schweikert i surround oppsett med VR 4 Jr som fronter.
Dette spillte jo som bare det, utrolig med oppløsning, dynamikk og dyp bass, men når det ble ekstremt mye trøkk i konserten ble de et nummer for liten.. (liker å spille høyt) og så har jeg ingen sub heller.
Fikk muligheten til å prøve noen Respons Grand (noen år gamle 2stk 8"?) og B&W 801N.
Ble veldig fasinert av mellomtonen i responsene, men det var vel det hele.
Nautilusene gjorde vel ikke noe stort nummer av seg, spillte helt greit men ble veldig fasinert (avhengig) av bassen i 15 tommerene, veldig artig med konserter.. mye fart der.
Og så er de jo råstilig å se på da, Fikk en grei pris..
Men det må jo mer til enn som så..
Føler et lite savn i mellomtonen, tror kansje nedre, dette ordnet seg ganske bra med Shanling cdt100, selv om det finnes bedre og dyrere spiller.
Men høyttalerene vil ikke åpne seg ...

Mvh Jogrind

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114

Jeg antar at det var Oberon 6.1 som drev VR høytalerne og?
Ja, Jogrind for å gjenta det alle sier i strengen her.

Du hører muligens "annlegget" ditt nå, kvaliteten av spesielt
kilde og pre igjennom amper som muligens sliter med lasten.
801N er sykt tung å drive. Da vil en amp som sliter rett og slett låte stresset og flat og kjedelig (livløs).
Dette forteller deg ikke at ampen er dårlig, bare at den er beregnet på en litt mer lettdrevet høyttaler.

Det er nevnt Plinius, Krell, Spectron , Mark Levinson , Viola og Bryston her og flere...
Det disse har felles er en strømforsyning av verdensklasse. Noe som trengs med denne høyttaleren.

Jeg skjønner du har lyst å beholde disse høyttalerne... Sånn som det ser ut nå trenger du en amp til MINIMUM 25 - 30 tusen. The hard truth!

På bruktbørsen er det alternativer fra Spectron og Plinius.
Disse vil takle høyttalerne, det er flere på børsen som vil klare av dem og, men disse alternativene er oppimot dobbelt så dyre og mere til...

Jeg skal bare være ærlig her Jogrind, ikke sukkerdekke dette.
Du har missmatch i annlegget ditt ;D Og du klarer å høre det! Det er egentlig bra at du gjør ;D For da vet du hvor skoen trykker.

Om du får deg sterk nok amp, vil du nok høre akkurat hvor bra de andre apparatene er også, og det kan bli dyrt igjen.

Så... Det er tre muligheter her:

Beholde høyttalerne = trenger amp som takler konstanst trekk rundt 2.5 - 3 ohm og å levere rundt masse strøm!
På børsen akkurat nå er Pliniusen den sterkeste ampen...
Fulgt av Spectron. (alternativer under 30.000kr...
)
Spille lavere... ;D Noe 801N ikke pleier å like...

Eller få tak i andre høyttalere som takler å spille høyt og bra med Oberon 6.1 Og de er det mange av, bare så det er sagt!

Jeg gjentar Jogrind...

Du har en høyttaler med legendariske evner til å få en forsterker til å rope "mamma!", og du vil spille HØYT med de...
Woah!
;D

K

kbwh

Guest
Jeg har vondt for å skjønne at Oberon 6.1 (det er en 1000ASP inni der) skal ha trøbbel med 801N. Er impedansene helt på bærtur på de høyttalerne?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
"Effekttapet" i denne høyttaleren er utrolig!
Vanlige regler er rett og slett ikke det man kan gå etter.

Jeg vet ikke... alle tenderer til å være enige.
Amper må ha en vanvittig strømforsyning her... ikke bare masse watt!
Strømforsyninger koster penger!

Oberon klarer tydeligvis å få volumet ut av de, men ikke livet...
Det er strømforsyningen det, som sliter tror jeg da...
ELLER at de andre komponenten rett og slett er de som låter kjedelig i Jogrinds ører. ??

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
741
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
11

Hvis jeg har forstått riktig så er rommet ditt 25 kvadratmeter.
Er ikke det for lite, krever ikke 801 endel luft rundt seg for å trives?

K

kbwh

Guest
Nå har da ICEpowerASP noen ganske så veldimensjonerte strømforsyninger, som både kraft- og lydmessig gjør dem haiendkapable hvis de er implementert riktig.
En annen sak er at de kan låte litt for snilt puttet rett nedi et kabinett, og så vidt jeg skjønner (kilde: audiophile.no) er det akkurat det Midgard gjør med dem (i kortversjon).

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Jeg har vondt for å skjønne at Oberon 6.1 (det er en 1000ASP inni der) skal ha trøbbel med 801N. Er impedansene helt på bærtur på de høyttalerne?
Ja... du har ett poeng der altså...
Kanskje det er resten av annlegget som Jogrind oppfatter som kjedelig. Eller kanskje ett fravær av distrortion?

Kanskje det rett og slett låter så rent at det blir oppfattet som kjedelig. Det er mulig dette og, vil ikke helt avskrive dette selv jeg da.

Men, som andre nevner, ICE er ikke det "man" mener passer til denne høyttaleren.

Er ikke lett denne her problemstillingen til Jogrind.
Det handler om hans subjektive oppfattelse.
Han savner muligens "the boogie factor" i lyden...
Det er ikke alltid så lett å finne denne...
Årsakene behøver ikke å være at oberon 6.1 ikke takler lasten, nei, det behøver ikke å være det.

801N er jo en monitoring høyttaler. Den skal være nøytral, så nøytral som mulig... da vil de andre komponentene begynne å skinne igjennom i all sin prakt da...
Da må man liksom prøve å finne hvilke(n) av dem som er årsaken til det "kjedelige".

Den enkleste løsningen her er å bytte høyttaler.
Det er ikke akkurat kjent som noen billig affære å gjøre ett par 801N glade og fulle av liv. Ei heller er det kjent å være lett å få dem til å låte bra selv om man har bra saker...
De er sære på rom og plassering og...

Dette kan Jogrind ta med i beregningen og huske på.

Det er og viktig å få frem at man kan ikke "jukse" seg til bra lyd med disse høyttaleren.
De avslører alle forsøk for hva de er, det er det de er konstruert for å gjøre. Å vise frem det de blir matet med, nakent og bart!

Dette er monitorer av verdensklasse. Med noen spesielle matvaner! De vil ha dinosaursteik, helst T-rex!
Kan vi si det enklere? Dette er sultne beist! ;D
Gi dem skikkelig mat og de raper så det ljomer! ;D

K

kbwh

Guest
En liten laks i filmkondiser forandrer mine ICEpoweASP fra "viljesterk, tekkelig og korrekt vestkantfrøken i skjørt og bluse" til "viljesterk, tekkelig og korrekt vestkantfrøken i skjørt og bluse med pisk bak ryggen".
801N kan ha bruk for litt snert forstår jeg?

EDIT: De siste innleggene dine var virkelig gode. Trådstarter er heldig.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Ja, som du sier, Ice trenger ikke hundedyre kondiser.
De trenger bare noen få og bra så låter det bedre.

Du mener altså at det skal la seg gjøre å "modde" Oberon 6.1 så de låter bedre?

Hvor dyrt blir dette da, sånn ca? Og hvem vil kunne gjøre dette?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
5
Jeg vet ikke... alle tenderer til å være enige.
Amper må ha en vanvittig strømforsyning her... ikke bare masse watt!
Strømforsyninger koster penger!
Ja og nei.  Strømforsyninger basert på vanlig 50Hz trafoteknologi krever tunge transformatorer for å være effektive.
Strømforsyninger basert på switch mode teknologi skalerer ned dette vektmessig og dermed også prismessig.

Når det er snakk om strømkapasiteten i ICEpower-modulene, så er den faktisk overdimensjonert(!) for monoblokkbruk, siden den er spesifisert til å kunne drive en modul til fra samme strømforsyning (ASP-modulene har power, mens f.eks. A-modulene ikke har det, og kan da i drives fra en ASP-modul f.eks. i et stereooppsett eller ved aktiv drift, noe B&O har mye av i sine høyttalerprodukter.
ICEpower kan levere 40A strøm på utgangene.  Det burde holde for det aller meste.

Jeg vil for øvrig si at jeg ikke har hørt ICEpower drive 801, men jeg har hørt 801 i flere oppsett der Classé har levert effekten. Og for å være ærlig: Engasjement og driv er ikke det første som har slått meg da heller.  
Jeg har også hørt ICEpower drive en svær JMLab Grand Utopia klon, samt prototyphøyttalere med kapasitet til å flytte minst like mye luft som 801. Og da har ICEpower alltid evnet å drive disse tingene med letthet.  Kanskje nøkternhet er N801s fremste egenskap?  Er godt mulig at aktiv deling kan klare å tune denne bedre til eierens smak og rom.  Kunne også vært moro å koble på et par kraftige McIntosh-blokker på N801 en gang... ;) Får man ikke liv i dem da...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Kanskje nøkternhet er N801s fremste egenskap?
Ja, det er meget mulig. Og jeg begynner å helle mot denne som hovedfaktor ja.
Men da er vi jo igjen inne på det faktum at Jogrind vil ha mer liv i høyttalerne og derfor ønsker å bytte muligens til en annen forsterker...
Som vi fikk vite helt i starten...
Vi har da kommet , ikke en meter videre i disputasen her...
Vi har funnet ut det Jogrind hører, det låter for nøytralt og det er kanskje det han føler er kjedelig da...

Og alle sier igrunnen det samme:
- 801N = dyyyyr amp for å låte bra...

Jogrind, jeg håper dette hjelper deg i dine valg, de vi pønsker oss igjennom her.
;D

K

kbwh

Guest
Ja, som du sier, Ice trenger ikke hundedyre kondiser.
De trenger bare noen få og bra så låter det bedre.

Du mener altså at det skal la seg gjøre å "modde" Oberon 6.1 så de låter bedre?

Hvor dyrt blir dette da, sånn ca? Og hvem vil kunne gjøre dette?  
Hvem som helst som kan lese B&Os dokumentasjon og svinge en loddebolt kan gjøre en slik modifikasjon.

Hvor dyrt det blir kommer an på hvilke filmkondiser man bruker. Med SCR MKP fra Elfa kommer det på ca. 1500 kroner for 1000ASP i stereo, eget arbeid ikke medregnet. Finner det naturlig å bruke dobbelt så mye avkopling på denne som på 500ASP.

Hvis noen vil kan jeg beskrive en slik mod i ICEpowerklubb-tråden.

EDIT: Og denne moden er plug-in/plug-out. Hvis du ikke liker den nye lyden er det den enkleste sak i verden å få dama til å legge igjen pisken hjemme hos pappa 8)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Jogrind, jeg tror at the K'ster hinter om PM her ;D

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Hei :)
Takker for mye godt engasjement og kvalitativ synsing, er taknemlig for alle mulige løsninger/vrier på dette "lille" problemet.

Skal få prøve en Shanling cdt300, skulle vel samtidig prøvd med en bedre forforsterker også da...
Er litt usikker på dette med impedansen, hva er gunstig impedans på for-trinnet når en bruker Oberon blokker mon tro?
Kan ut-impedans og inn-impedans justeres/tunes med komponenter på ut eller inngang uten å forringe lyden?

Hvis det med å montere noen kondiser på blokkene forbedrer morro faktoren så er det jo bare løp å kjøp.. så kbwh jeg skulle gjerne hatt litt mer info om dette, hvis du har annledning da...
Går ikke av veien for litt lodding.

Mvh Jogrind

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.291
Vi har funnet ut det Jogrind hører, det låter for nøytralt og det er kanskje det han føler er kjedelig da...
Er det kjedelig er det definitivt ikke nøytralt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.291
Hvem som helst som kan lese B&Os dokumentasjon og svinge en loddebolt kan gjøre en slik modifikasjon.

Hvor dyrt det blir kommer an på hvilke filmkondiser man bruker. Med SCR MKP fra Elfa kommer det på ca. 1500 kroner for 1000ASP i stereo, eget arbeid ikke medregnet. Finner det naturlig å bruke dobbelt så mye avkopling på denne som på 500ASP.

Hvis noen vil kan jeg beskrive en slik mod i ICEpowerklubb-tråden.

EDIT: Og denne moden er plug-in/plug-out. Hvis du ikke liker den nye lyden er det den enkleste sak i verden å få dama til å legge igjen pisken hjemme hos pappa  8)
Hva gjør du med strøinduktansen og hvordan sikrer du deg mot power pumping?

K

kbwh

Guest
Jeg skal ikke strø spoler omkring og eventuelle pumper vil ikke bli kraftige.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
337
Hei  :)
Takker for mye godt engasjement og kvalitativ synsing, er taknemlig for alle mulige løsninger/vrier på dette "lille" problemet.

Skal få prøve en Shanling cdt300, skulle vel samtidig prøvd med en bedre forforsterker også da...
Er litt usikker på dette med impedansen, hva er gunstig impedans på for-trinnet når en bruker Oberon blokker mon tro?
Kan ut-impedans og inn-impedans justeres/tunes med komponenter på ut eller inngang uten å forringe lyden?

Hvis det med å montere noen kondiser på blokkene forbedrer morro faktoren så er det jo bare løp å kjøp..  så kbwh  jeg skulle gjerne hatt litt mer info om dette, hvis du har annledning da...
Går ikke av veien for litt lodding.

Mvh Jogrind
Hvorfor ikke benytte flere Oberon-forsterkere og kjøre aktiv deling? Siden produsenten head huntet Krestian Pedersen for å forbedre produktene, er det rimelig å anta at du i alle fall har et brukbart tweak-potensiale i disse, som bl.a aktiv deling kan gi deg.

Vidar

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Hei Vidar

Ja aktiv deling med flere monoblokker er faktisk oppe til vurdering.
Men det har jo en økonomisk side også da...

Johnny

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
En high-end ht i 100K klassen trenger skikkelig godt-lydene effekt amper. Anbefaler MC 602. 2*600w deilig Mcintosh lyd med herlig fylde. Passer godt til 801D/N. Ikke kobl med noe billig svada greier til 15000-20000! Da kunne du like gjerne kjøpt Ht til 30.000.-

K

kbwh

Guest
Aktiv dling på 801N høres ut som en munnfull for den som skal sette det opp.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.291
En high-end ht i 100K klassen trenger skikkelig godt-lydene effekt amper. Anbefaler MC 602. 2*600w deilig Mcintosh lyd med herlig fylde. Passer godt til 801D/N. Ikke kobl med noe billig svada greier til 15000-20000! Da kunne du like gjerne kjøpt Ht til 30.000.-
Det er jo ikke så mange årene siden 801 kostet drøyt 30k da...

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Godt poeng,

priser kan jo være skikkelig villedende innimellom.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
2
Det er jo ikke så mange årene siden 801 kostet drøyt 30k da...
De "nye" 801 nautilusene og da snakker jeg ikke om D utgaven har vel aldri kostet så lite som du antyder, de var vel nærmere 100K når de ble introdusert eller husker jeg så feil?

Mvh
Geir :)

Topp Bunn