Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Hvis man er eier av 801N ville jeg tenkt følgende:

- Beholde den original medfører følgende krav:

Godta at den ikke våkner dynamisk under en viss volumterskel.
Godta at den trenger 500+ watt ELLER strømreserver tilsvarende... (Watt er ikke bare watt nemlig...).
Den er konstruert for ett dempet rom (laget for ett studio)
Vil man ha best lyd må man ta dette til ettertanke...
Godta at i N-modellen er det litt disparity mellom den kantløse og bassen... dvs de akser ikke i samme hastighet på en impuls... Dette medfører honk... den er der, deal with it.

Hva ville jeg gjordt? Bytta filter...
Pøse på med watt er ikke en varig løsning synes jeg.
Har hørt de med 350watteren til Classe, og den sleit hørbart med lasten... Mine ører sa meg at bassen var "sirup" og manglet den friheten som headroom gir meg luft i utklinget...

Hvis jeg skulle bli presset... så ville jeg sagt:
Gryphon Encore som meget passende...
Grunn er utrolig kontroll ifra 100-500 hz...
Der 801 trenger kreftenen mest!!! under dette og over er ikke problemet...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Det er jo en dyr høyttaler som fortjener en dyr(isk) forsterker for å stå i stil, eller hva? :D
Hm...
;D Vil man på død og liv ha en blondine som er vrang og vrien og forlanger champagne for å danse , må man servere champagne for å få a til å danse...

Du skjønner? 801N er ikke laget for hifimarkedet...
Den ble laget for Studiomarkedet...

801D, den er laget for begge leire...

rama

Æresmedlem
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
8.041
Sted
oslo
Torget vurderinger
9
Hm...
;D Vil man på død og liv ha en blondine som er vrang og vrien og forlanger champagne for å danse , må man servere champagne for å få a til å danse...

Du skjønner? 801N er ikke laget for hifimarkedet...
Den ble laget for Studiomarkedet...

801D, den er laget for begge leire...
tøys, tweakman.
selvfølgelig ble 801n laget for hjemmemarkdet også, ellers hadde b&w ikke puttet millioner inn i markedsføringskampanjer for både den og resten av den gamle n-serien. studio-hypen var en del av markedsføringen. de (og hjernevaskede audioskribenter) gjentok til det kjedsommelige at abbey road studios brukte b&w, blabla zzzzzzzzzzzzzz.
problemet er at n-serien var temmelig mislykket, man hadde tydeligvis stolt for mye på teknologi fremfro øret under design. resultatet var zizzy diskant og sidrompa bass. de har tunet lyden helt annerledes i den nye nd-serien.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.346
Det demrer litt her nå, jogrind, hadde ikke du et par Von Schweikert VR4 jr før?

Jeg vet ikke hvor fornøyd du var med dem, men noe sier meg at om det ble din referanse på mange måter så vil du ikke finne det du leter etter i de høyttalerne du har nå uten kraftig demping i rommet og romkorreksjon.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
tøys, tweakman.
selvfølgelig ble 801n laget for hjemmemarkdet også, ellers hadde b&w ikke puttet millioner inn i markedsføringskampanjer for både den og resten av den gamle n-serien. studio-hypen var en del av markedsføringen. de (og hjernevaskede audioskribenter) gjentok til det kjedsommelige at abbey road studios brukte b&w, blabla zzzzzzzzzzzzzz.
problemet er at n-serien var temmelig mislykket, man hadde tydeligvis stolt for mye på teknologi fremfro øret under design. resultatet var zizzy diskant og sidrompa bass. de har tunet lyden helt annerledes i den nye nd-serien.
Tull og tøys kan være så mangt. ;)
Så Abbey Roads var altså med på "spøken" de da ved å bruke dem som monitorer...

Huffda! Håper ikke de gjorde noen viktige innspillinger i denne eh, "reklameperioden for B&W da...
Det ville jo tatt seg ut...

Man får jo inderlig håpe at de nå har D modellen, den er jo så meget bedre...
::)

Missforstå meg rett Joaquin, men B&W sin utviklingsavdelig og B&W sin reklameavdeling og Abbey Roads... Trur du dem lurte en hel hifiverden liksom? Sånn med vilje å greier?

Tull, er mitt svar til det da ;)

Og at N-Serien var misslykket... Næh, det er jo å ta litt hardt i synes jeg.
At det ble gjordt noen feil valg her og der... ja muligens...
Jeg har hørt "Sneglehuset" også, jeg fikk bakoversveis...
Ikke fordi det låt så bra, men fordi det låt så kjedelig...
MEN!!! Og for ett menn, det var jo en nordisk borger, ja var han ikke en nordmann da, som lagde D-serien for B&W
DEN DU! ;D

Jeg er en uttalt hater, missliker om jeg skal moderere meg litt av det nøytrale og kjedelige.
Jeg mener at musikk skal ikke være kjedelig... det er ikke en korrekt måte å gjengi den på!

Jeg tror nok også at 801N er dritfet å høre på, hvilket den ER!!! Man må bare gjøre litt innsats og være villig til å fravike fra normen ved oppsett... Bruke litt fornuft og gjerne tweake'n litt :p

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.346
Regner med du sikter til at en av de som jobber i teamet er danske Krestian Pedersen?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Regner med du sikter til at en av de som jobber i teamet er danske Krestian Pedersen?
Han var dansk ja... Skidt!
Joa, var vel det... :-[

rama

Æresmedlem
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
8.041
Sted
oslo
Torget vurderinger
9
Tull og tøys kan være så mangt. ;)
Så Abbey Roads var altså med på "spøken" de da ved å bruke dem som monitorer...

Huffda! Håper ikke de gjorde noen viktige innspillinger i denne  eh, "reklameperioden for B&W da...
Det ville jo tatt seg ut...

Man får jo inderlig håpe at de nå har D modellen, den er jo så meget bedre...
::)

Missforstå meg rett Joaquin, men B&W sin utviklingsavdelig og B&W sin reklameavdeling og Abbey Roads... Trur du dem lurte en hel hifiverden liksom? Sånn med vilje å greier?

Tull, er mitt svar til det da  ;)

Og at N-Serien var misslykket... Næh, det er jo å ta litt hardt i synes jeg.
At det ble gjordt noen feil valg her og der... ja muligens...
Jeg har hørt "Sneglehuset" også, jeg fikk bakoversveis...
Ikke fordi det låt så bra, men fordi det låt så kjedelig...
MEN!!! Og for ett menn, det var jo en nordisk borger, ja var han ikke en nordmann da, som lagde D-serien for B&W
DEN DU! ;D

Jeg er en uttalt hater, missliker om jeg skal moderere meg litt av det nøytrale og kjedelige.
Jeg mener at musikk skal ikke være kjedelig... det er ikke en korrekt måte å gjengi den på!

Jeg tror nok også at 801N er dritfet å høre på, hvilket den ER!!! Man må bare gjøre litt innsats og være villig til å fravike fra normen ved oppsett... Bruke litt fornuft og gjerne tweake'n litt :p
jeg vet at a-r studios bruker b&w.
men jeg synes ikke abbey road skrur verdens beste lyd, uten at jeg påstår at det skyldes bw. de har hatt beatles og andre gode band i stallen, men hva så?
det mest relevante for meg, er at samtlige av mine opplevelser med den første nautilus-serien har vært redselsfulle.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Ååå, da har du vært uheldig med omstendigheter altså!

Nå skal jeg gi ett hot tip...

Diskanten med spiking over 19khz...
Ta toalettpapir og en damestrømpe...

Så lager du deg en sirkel i skikkelig tykk fiskesen.
Spenn ut strømpen på denne...
Så legger du toalettpapiret på strømpen og prayer med sitronsaft... Du lar tørke... dette fester seg så på på strømpen som en pappmasche... ett syltynt lag bare...
Dette filtrer fra 19khz og opp...
Denne skal forran tweeteren til 801N (på ett vis)
Presto...

Så var det den slappe bassen da...
Dette vil høres villt ut men følg med nå...

Blomster"murstein" ... du vet, sånt grønt greier som du kan mose med bare fingra. Blomsteroppsatsklosser...
Du lager en trekkasse, og legger ett lag med sand i bunnen... Så ett lag med denne grønne greia ...5cm tykt?
Så setter du 801N oppå dette... Den "moser" seg på plass. Du kanke løften utav kassa igjen, uten å måtte bytte ut blomsteroppsatssakene da... de smuldrer...

Å kjøttkake! Bass'n blir bra!!!

rama

Æresmedlem
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
8.041
Sted
oslo
Torget vurderinger
9
Ååå, da har du vært uheldig med omstendigheter altså!

Nå skal jeg gi ett hot tip...

Diskanten med spiking over 19khz...
Ta toalettpapir og en damestrømpe...

Så lager du deg en sirkel i skikkelig tykk fiskesen.
Spenn ut strømpen på denne...
Så legger du toalettpapiret på strømpen og prayer med sitronsaft... Du lar tørke... dette fester seg så på på strømpen som en pappmasche... ett syltynt lag bare...
Dette filtrer fra 19khz og opp...
Denne skal forran tweeteren til 801N (på ett vis)
Presto...

Så var det den slappe bassen da...
Dette vil høres villt ut men følg med nå...

Blomster"murstein" ... du vet, sånt grønt greier som du kan mose med bare fingra. Blomsteroppsatsklosser...
Du lager en trekkasse, og legger ett lag med sand i bunnen... Så ett lag med denne grønne greia ...5cm tykt?
Så setter du 801N oppå dette... Den "moser" seg på plass. Du kanke løften utav kassa igjen, uten å måtte bytte ut blomsteroppsatssakene da... de smuldrer...

Å kjøttkake! Bass'n blir bra!!!
ser ikke bort ifra at dette er fantastiske tweaks, tweakman, men hvis jeg bruker såpass med penger på et par høyttalere, så vil jeg helst slippe å leke med dopapir, damestrømper og blomstermurstein.

damestrømper er flotte greier, men ikke på en høyttaler, imho.

rama

Æresmedlem
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
8.041
Sted
oslo
Torget vurderinger
9
;D Lock stocking and two smoking woofers...
Du har så rett...

Hvis jeg likte slam og ville hatt ett alternativ til 801N...
Da kunne det være at jeg heller ville kjøpt meg ett par med:

bildet ditt forsvant visst.
forøvrig burde vi kanskje heller starte en tråd med "alternativer til n801", i stedet for å ødelegge denne ;)
sorry, trådstarter.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Enig.. :)

Jeg tror nok at jeg fastholder Viola Labs Symphony som brukbar jeg :) Den er meget kraftig og levende i lyden!
Har sett de til 70-80 brukt.

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Har lest At EC nemo er et bra alternativ eller AW 400 skal vist fungere bra

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Olympia HT4 (2x400W - 1500VA) ;-)
Den ville sparke godt liv i dem!!

....ellers er jeg enig med endel over....generelt strømsterk amerikansk highend vil gjøre susen!

Stian_G

Medlem
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Bryston 4B SST er min favoritt i denne klassen. Jeg bruker nå Musical Fidelity Trivista 300 som tidl ble brukt for å drive 802D.

Men som mange har påpekt; 801N er en krevende last; og Bryston er forholdsvis billige watt, mtp kvaliteten man får.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
KW750 vet jeg gjør en bra jobb med disse, men den koster en del cash.........

F

FMG

Guest
Jeg har ikke noen gode forslag til forsterker. Ikke i prisklassen under 50k ihvertfall. Det måtte da være som Endre sier, en brukt CJ 350. Hvis anlegget ditt tåler et lystlydende effekttrinn vel å merke.

Men.... Jeg stiller meg egentlig det spørsmålet om du virkelig har råd til å få disse "beistene" til å synge?
Mange har gått i den fella en eller annen gang å kjøpe for dyr og tungdreven høyttaler og tro at den skal spille av seg selv...
Og er disse høyttalerne så tungdrevne som Rognlien sier så har du nok plasket i fella. Skikkelig....
Er kanskje det letteste veien til god lyd å selge de?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Jogrind, hva med å se på ett bytte av kilde og eller pre?

Men, Hva er budsjett da sånn ca? :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Sier meg litt enig med FMG...
Dette er en meget dyr høyttaler å ha på gress...
Forkostnadene er mildt sat hårda bud.

Jeg ville fått bytta filter. Skal ikke påstå at jeg vet alt her i verden, men prioritering av tilgjengelige midler etter hva de kan yte, er og en utrolig viktig ting...

Sitter håndbrekket (filteret) på, så løsner man det...
Det finnes f.eks stands fra sound anchor til 801....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Eller du kunne, om du rett og slett synes at det blir litt stress dette med 801N ...

PMC IB2 ...

Denne har godt med slam, for å si det slik, og er IKKE kjedelig!!!

Den er også meg kjent den eneste pro monitoren (som 801N gir seg ut for å også være...) som med full suksess har fått bare godord i begge leire, dvs hos hififolket og profflydfolket.
Take note...

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
10.974
Torget vurderinger
11
ser ikke bort ifra at dette er fantastiske tweaks, tweakman, men hvis jeg bruker såpass med penger på et par høyttalere, så vil jeg helst slippe å leke med dopapir, damestrømper og blomstermurstein.

Spikeren på hode!!!!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Spikeren på hode!!!!
Øy, jeg har en skrue, og den sitter bak venstre øre takk! ::)
Could ya be a dear and give it a wee tighten...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114

;D Går det ann å fikse problemet for minimalt med penger... så går det an.
Vil man ikke det, så må man betale mye mer...

Som før sagt... det finnes Sound anchor stands til n serien og. 801N har faktisk godt av å komme bittelitt opp fra gulvet i en hjemmesituasjon... Jeg tror man kan regne ut akkurat hvor mye basert på rom og klanganalyse av rommet. ;)

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
10.974
Torget vurderinger
11

Øy, jeg har en skrue, og den sitter bak venstre øre takk! ::)
Could ya be a dear and give it a wee tighten...
Godt det er folk som tåler en spøk og ikke er selvhøytidelige. Der får du ti poeng eller to poser kaffe TweakMan.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114

Godt det er folk som tåler en spøk og ikke er selvhøytidelige. Der får du ti poeng eller to poser kaffe TweakMan.
Da tar jeg poenga... Det hender jeg ikke greier å ta dem skjønneru... greit å ha noen i bakhånd :p ::)

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Hei folkens

Takk for mange gode forslag og meninger om hva som kan gjøre lytteopplevelsen bedre.

Vil først si at Oberon 6.1 gjør en god jobb med høyttalerene og de klarer definitivt å lage mye morro med 15" ene.
Hverken høyttalerene eller forsterkerene har knelt så langt som jeg har hørt, og det har vert spillt Meget høyt..

Dette med utgangs impedans og inngangs impedans har jeg ikke greie på, men jeg har prøvd med Arcam avp 700 og hhv Shanling cd t100 som forforsterkere og har ikke merket noen spesiell forskjell i dynamikk i forhold til Ming Da en.
Forøvrig syns jeg Shanlingen passet meget godt til 801 og Oberon, likte lyden som ga endel mer i mellomtonen.

Bruker i dag en Denon 3910 som cd spiller da av og til gjennom dac en på Arcamen.
Tror kansje jeg skal prøve med annen signalkilde og se om det er der mesteparten av savnet ligger.
Prøvde med en EC 250 og det var noe der i lyden glitret litt mer, men på langt nær samme drivet, og da spesiellt i bassen som med Oberon.

Dette med romkorreksjon er jo selvfølgelig et alternativ men jeg vil ikke introdusere flere variabler, skal bygge ut så høyttalerene får nærmere 50m2 og 4 til 5m under taket med åpen hems i ene enden, mot idag ca 25m2.

Det kunne jo vert morro å prøve med aktivt delefilter, og kansje dette kan kombineres (i samme boks) med rom-korreksjon mon tro?

Dersom noen har kunnskap nok og mulighet til å kostruere eller fremskaffe tegninger på et nytt og mer effektivt delefilter er jeg evig taknemlig for det.
Det må jo være noen som har gjort dette før, har jo også hørt at aktiv deling har vert brukt med godt resultat, men har ikke funnet noen god info om dette.

Har sett at brombrom har en Krell for salg og lurer på om noen har prøvd kombinasjonen 801N og Krell ksa 300s?.
Er dette en ren klasse A som bruker flere kilowatt i stby?
Dette er vel en forsterker fra 1995, men er ikke elektronikk som ferskvare å regne?

Er det noen som har erfaring eller prøvd Shanling cdt 300? Er jo råstilg da, kunne tengt meg den ja..

Beklager treg respons fra min side her.. skal begynne i ny jobb og da er det endel som må ordnes..

Hva med Parasound JC1 eller Adyton Cordis 1.8?

Mvh Jogrind

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.242
Sted
Horten
Torget vurderinger
2
Du har:
CD-spiller til 6000,
preamp til 5000,
effekt til 13000 og
høyttalere til 100000 kroner og du synes det låter litt kjedelig...

Hva med litt bedre utstyr i signalkilden før høyttalerene? En god kilde er et fint sted å begynne.

Lån med deg en knallgod CD-spiller med hjem og hør om det gir en forbedring.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.242
Sted
Horten
Torget vurderinger
2
Den er også meg kjent den eneste pro monitoren (som 801N gir seg ut for å også være...) som med full suksess har fått bare godord i begge leire, dvs hos hififolket og profflydfolket.
Take note...
Hva med de store ATC monitorene? SCM 100 for eks?

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Hei Alshus

Bare for å pirke litt.
Cd spiller som har vert prøvd i systemet er bla Shanling cdt 100 og primare, begge disse har vel en ca pris på nermere 20k.
Når det gjelder forforsterker har jeg også brukt Arcam avp700, selv om dette er en med prosessor så har den klare kvaliteter i stereo også, og prisen er jo 20k.
Ming Da en er MK2 til ca 8k og Oberon koster vel fremdeles 14k.
Det er vel ikke bare å kjøpe dyrt nok så spiller det flott uansett?
Tror at "rimelige" komponenter kan spille meget godt sammen dersom en er heldig med kombinasjonen.
Mvh Jogrind

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
0
Heisann

Krellen har Sustained Plateau Bias.
Dette styrer strømmen slik at den ikke bruker mer enn det som er påkrevet, dvs. at du ikke kan steke egg på den ved tomgang eller lave laster ;D. (Det var kort versjonen :) ).

Ps: Og den har nettopp vært inne til gjennomgang ;).

Mvh
Ole

Topp Bunn